مشکلات بسیاری بر سر راه صنایع کوچک قرار دارد

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان گفت: مشکلات بسیاری بر سر راه صنایع کوچک قرار دارد که از مهم‌ترین آن‌ها حمایت نکردن دولت در زمینه صنایع فلزی و ساخت تجهیزات نفت و گاز است. علی کرانی در گفتگو با ایسنا با اشاره به فعالیت صنایع کوچک اظهار کرد: مشکلات بسیاری بر سر راه صنایع کوچک وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها حمایت نکردن دولت در زمینه صنایع فلزی و ساخت تجهیزات نفت و گاز است. وی افزود: یکی از عواملی که اجازه نمی‌دهد صنایع کوچک رشد کنند، این است که همکاران ما مطالبات بسیاری از صنایع بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد دارند و گاهی اوقات وصول مطالبات ما یک سال طول می‌کشد. از سوی دیگر این صنایع یکسری بدهی‌هایی به دولت نیز دارند که شامل هزینه‌های مصرفی آب، برق، بیمه و مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و دیرکرد پرداخت مطالبات و این بدهی ها مشکلات را دو چندان می‌کند. رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز ادامه داد: یکی از مشکلات مهم این صنایع، ناکافی بودن مواد اولیه و بازار کاری کمرنگ بخصوص است که با حمایت دولت این مشکلات را می‌توان مهار کرد. کرانی تصریح کرد: در صورت همکاری با شرکت‌های نفت یا فولاد پول ما را نمی‌دهند و اجازه بازخواست و پیگیری نیز نداریم، اگر هم زیاد بازخواست کنیم ما را در لیست سیاه قرار می‌دهند.

 

ترانزیت خارجی ۳۱ درصد رشد کرد

طبق اعلام گمرک ایران،‌ در چهار ماه اول امسال ترانزیت خارجی از مسیر ایران به مرز پنج میلیون تن رسیده و رشد ۳۱ درصدی داشته است. به گزارش ایسنا، سیدروح اله لطیف، سخنگوی گمرک ایران درباره وضعیت ترانزیت خارجی طی چهار ماهه امسال توضیح داد: گمرک منطقه ویژه شهید رجایی در استان هرمزگان، با پذیرش ورود یک میلیون و ۷۲۷ هزار تن کالای عبوری خارجی و رشد ۴۴.۵درصدی نسبت به مدت مشابه در جایگاه نخست قرار گرفته است و گمرک پرویزخان در استان کرمانشاه با پذیرش ورود ۵۸۲ هزار تنی کالای خارجی برای عبور از کشورمان و رشد ۱۴۱درصدی و گمرک باشماق در استان کردستان با ورود ۴۴۸ هزار تن کالای ترانزیتی و کاهش ۳۰ درصدی نسبت به چهار ماه نخست سال قبل در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. براساس این گزارش، آنطور که سخنگوی گمرک گفته است در سال ۱۴۰۰ تراتزیت خارجی رشد ۶۸ درصدی داشته و این مسیر رشد در چهار ماهه امسال نیز با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده، سال ۱۴۰۱ حدنصاب تراتزیت خارجی در تاریخ کشورمان جابجا شود. بالاترین میزان جابجایی کالای ترانزیتی کشورمان مربوط به سال۱۳۹۳ بوده که ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده است و سیاست اعلامی و برنامه ریزی دولت سیزدهم نیز رسیدن به تراتزیت ۲۰میلیون تنی در سال جاری است.

صنایع پیشرفته آینده توسعه صنعتی هستند
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته (صحا) گفت: حوزه صنایع پیشرفته آینده توسعه صنعتی کشور و دنیا بوده و نقش آن در انقلاب چهارم صنعتی جدی است. به گزارش ایرنا، نادری‌منش اظهار داشت: تولید، پیشران اقتصاد جهانی‌ است و اقتصادها در کشورهای مختلف به‌دنبال تولید هستند. وی یادآور شد: در یک دوره زمانی برخی کشورهای صنعتی چون معتقد بودند که تولید ارزش افزوده کمتری نسبت به برندینگ، طراحی و توزیع دارد، آن را از چرخه اقتصاد خود خارج کردند. نادری‌منش به پایداری نیروی کار و اقتصاد و ایجاد توازن در کشورها به عنوان مزایای بسط تولید در مناطق مختلف کشور اشاره و تصریح کرد: یکی از بحث‌های جدی در این صندوق علاوه بر تولید صنایع پیشرفته، تولید همه‌جانبه و متوازن در مناطق مختلف کشور است تا بتوانیم براساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها تولید را رونق ببخشیم. وی تاکید کرد: بهترین راه استفاده از مزیت‌های منطقه ای، بهره‌گیری از متخصصان همان منطقه است. نادری‌منش با بیان اینکه صحا بازوی تامین مالی و سیاستگذاری با رویکرد تامین مالی صنایع پیشرفته است، گفت: تامین مالی فقط اعطای سرمایه و تسهیلات نیست، بلکه با هدایت اعتباری، هدایت سیاستی نیز صورت می‌پذیرد.

درخواست تولید 10 هزار خودرو سایپا
به صورت CKD و CBU در ونزوئلا
شهره حقی – روزنامه تجارت؛ وزیر حمل و نقل و رئیس بخش ونزوئلایی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا از مرکز تحقیقات و نو آوری گروه خودروسازی سایپا بازدید و در جلسه ای مشترک با مدیرعامل این گروه خودروساز در خصوص انجام همکاری های مشترک و تولید خودرو در ونزوئلا به تبادل نظر پرداخت.
به گزارش سایپانیوز، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد گروه خودروسازی سایپا در حوزه تولید محصولات جدید گفت: گروه خودروسازی سایپا در حوزه تولید محصولات جدید و مدرن برنامه های خوبی در دست انجام دارد و اقدامات خوبی انجام داده و به زودی محصولات جدیدی وارد بازار خواهد کرد. او افزود: صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم هر کشوری است که در ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارد و بر سایر صنایع مهم کشور تاثیرگذار است و سایپا این آمادگی را دارد که در خصوص همکاری با کشور ونزوئلا به صورت مشترک محصولات خود را تولید و روانه بازار آن کشور کند. در این نشست وزیر حمل و نقل ونزوئلا، ضمن تقدیر از عملکرد گروه خودروسازی سایپا گفت: امروز در بازدیدی که از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا داشتم چندین مدل خودرو جدید را مشاهده کردم که به زودی وارد خط تولید سایپا خواهند شد و محصولات مدرن و به روزی هستند.
او با بیان اینکه سایپا پرچم دار خودروسازی در ایران است و در راستای ارائه خدمات به مردم و توسعه فن آوری های جدید در ایران نقش موثری ایفا می کند گفت: سایپا رشد و پیشرفت چشمگیری در حوزه تکنولوژی و فن آوری داشته که بسیار ارزشمند است و امیدوارم به زودی بتوانیم با همکاری گروه خودروسازی سایپا کارخانه سایپا در ونزوئلا را مجددا احیا کنیم. رامون بلاسکز گفت: کارخانه ونیراتو که قبلا به صورت مشترک در ونزوئلا تاسیس و فعال بود در حال حاضر وارد زیان شده و عملکردی ندارد و هر کمکی برای احیای این کارخانه نیاز است انجام خواهیم داد. او خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تعداد 10 هزار دستگاه خودرو مورد نیاز است که به زودی از سایپا خریداری خواهیم کرد و این خودروها به صورت CKD و CBU به ونزوئلا خواهد آمد و در آنجا مونتاژ و وارد بازار این کشور خواهد شد.

جمع آوری قطعات یدکی قاچاق از روز شنبه آغاز می‌شود

گروه صنعت و تجارت: «روز شنبه بازرسان با حضور در بازار قطعات یدکی، کالاهای تقلبی و جعلی را جمع آوری خواهند کرد.» این وعده ای است که محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است. معاون وزیر صمت همچنین تاکید کرده که بازار لوازم یدکی خودرو با حذف کالاهای تقلبی، جعلی و قاچاق در آینده نزدیک تبدیل به یکی از شفاف ترین بازارها خواهد شد. اواخر فروردین ماه سال جاری بود که سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از همکاری همه دستگاه های مرتبط با مبارزه با کالای قاچاق برای برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو در سطح بازار و بازرسی فروشگاه به فروشگاه خبر داد. فاطمی امین این صحبت را در نشست هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه مقابله با کالاهای قاچاق موجود در بازار و بخش قطعات خودرو مطرح کرد.
همان ابتدا که صحبت از اجرای طرح جمع آوری قطعات یدکی قاچاق و تقلبی از بازار مطرح شد؛ مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کردند که باید درج قیمت تولیدکننده بر روی لوازم یدکی با جدیت شروع شود. آنطور که مشخص است، این فرآیند یک کار بین بخشی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ناجا یا وزارت صنعت، معدن و تجارت به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. بررسی ها نشان می دهد که سال گذشته بر روی تکمیل زیرساخت‌ها مانند سامانه جامع تجارت متمرکز عمل شده و کار تا جایی که باید پیش برود، انجام شده است. همچنین در حال حاضر از لحاظ قوانین هم مشکلی در کشور وجود ندارد. با این حساب تنها کاری که باید صورت گیرد، این است که طرح را به صورت ویژه با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه به پیش برد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قوه قضائیه و ناجا در این خصوص با وزارت صمت همکاری خواهند کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه معتقد است که اگر چند برخورد با فروشندگان متخلف انجام شود، این حس را ایجاد می‌کند که قرار است حرکتی آغاز شود و تولیدکنندگان هم باید در این طرح مشارکت فعال داشته باشند.

اولویت های موضوع برخورد با قاچاق
مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می گویند که پس از جلسات متعدد با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این نتیجه رسیده اند که باید به اصلاح تفکرات در این زمینه پرداخته و ایجاد تحول کرد، زیرا در حوزه اندیشه مشکل و چالش‌های زیادی وجود دارد تا تفکرات تجمیع نشوند اصلاح صورت نمی‌گیرد. از هفته ها قبل اعلام شده بود که هم اکنون در همه محصولات کد رهگیری وجود دارد و البته به تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو تذکر داده‌ شده است که تا یک هفته دیگر همه قطعات باید دارای کد شناسه کالا شوند و این فرصت دیگر تمدید نخواهد شد. به نظر می رسد که در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقسیم‌کار صورت گرفته و اکنون زمان جدیت کار است و در این شرایط توجه به پیوست اجتماعی، فرهنگی و همکاری با رسانه‌ها مهم است. مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده اند که اولویت‌های موضوع قاچاق را از قطعات خودرو تا پتروشیمی پیگیری کرده و در بیشتر بخش‌ها برندهای مختلف قاچاق بی‌کیفیت هستند. بررسی گزارش ها اما نشان می دهد که در سال ۱۳۹۵ نیم میلیارد دلار قاچاق اسباب‌بازی و ۲ و نیم میلیارد دلار قاچاق پوشاک صورت گرفته است، همچنین در سال ۱۳۹۹ نیز ۲ میلیارد و ۷۲ میلیون دلار قاچاق لوازم یدکی خودرو داشتیم.

ضرورت کاهش کالای قاچاق در بازار
کارشناسان اقتصادی می گویند در صورت کاهش کالای قاچاق و فعالیت مستمر، مردم از اراده ما مطمئن می‌شوند، زیرا کیفیت و ضمانت کالا را می‌بینند و به سمت کالای بی‌کیفیت قاچاق نمی‌روند و تولید و صنعت در کشور جان دوباره می‌گیرد. با این حال نباید در سیستم رسمی کالای غیررسمی فروخته شود، بنابراین شبکه‌سازی و تبلیغ کالای باکیفیت وظیفه ما است و باید حامی تولید ملی باشیم؛ اما در استان‌های مرزی کار سخت‌تر است و باید فهرست‌های ویژه طراحی کرده و برنامه اشتغال‌زایی داشته باشیم. حقیقت این است که در مسیر مبارزه با قاچاق کالا پشتوانه قانونی کار مهیا شده و اقداماتی برای شفاف‌سازی در دستور کار قرارگرفته است و ما تنها بر مقابله باعرضه تأکید نکردیم، بلکه همه حوزه‌ها را موردتوجه قراردادیم. با این نگاه می توان گفت ک ه ریشه‌کن شدن قاچاق کالا را مطالبه‌ای مردمی است و اصلاح نظام بازار در حل مشکلات گامی مؤثر است و در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نیز از ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها حمایت می شود.

جمع آوری لوازم یدکی قاچاق از شنبه
در همین ارتباط معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بازار قطعات یدکی در حال تبدیل شدن به شفاف ترین بازار است، گفت: روز شنبه بازرسان با حضور در بازار قطعات یدکی، کالاهای تقلبی و جعلی را جمع آوری خواهند کرد. به گزارش مهر، محمد مهدی برادران در مورد جلسه وزارت صمت با اصناف درخصوص شناسنامه دار کردن کالاها برای مقابله با قاچاق، اظهار کرد: در ابتدا فرض بود که یک کار مقطعی است همراهی زیاد نبود اما هرچه گذشت موضوع جدی تر گرفته شد و اصناف اذعان کردند که در حال تکمیل کار هستند. همچنین در اصناف طرح‌های دقیق و علمی به عنوان طرح مکمل با این طرح ارائه شده است. معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: قاچاق محصول کار یک قاچاقچی نیست بلکه محصول ناکارآمدی نظام بازار، تولید، بازرگانی، تعرفه‌ای و کیفیت است. همزمان در حال اصلاح همه فرآیندها هستیم و خود اتحادیه‌ها پیش قدم شدند.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازار قطعات یدکی خودرو گفت: قطعات یدکی خودرو یکی از رهاترین بازارهای ما بود که برای مقابله با قاچاق ابتدا از این بازار کار را شروع کردیم. هم اکنون این بازار در حال تبدیل شدن به شفاف‌ترین بازار است. اتحادیه‌ها می‌خواستند برادران ادامه داد: با واحدی که اصرار به تخلف و تقلب داشته باشند و کالاهای گران و غیرایمن بفروشد و با حقه بازی کالای دست دوم را به عنوان کالای نو به مصرف کننده عرضه کند، برخورد می‌شود. معاون صنایع عمومی وزیر صمت اضافه کرد: روز شنبه ۱۵ مرداد ماه، اتحادیه با پلیس اماکن و بازرسان صمت و اتاق اصناف به بازار مراجعه می‌کنند و کالاهای تقلبی و جعلی را از سطح بازار جمع خواهند کرد.

گروه صنعت و تجارت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه لوازم خانگی گران نمی شود، گفت: قیمت ها باید به گونه ای باشد که کالاها قابلیت صادرات پیدا کنند؛ در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می رود. محمد مهدی برادران در گفتگو با مهر در مورد تغییر قیمت لوازم خانگی، با بیان اینکه در حال حاضر بازار لوازم خانگی رقابتی است، اظهار کرد: بر خلاف اینکه گاهی اوقات قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد اما تولیدکنندگان کمترین افزایش قیمت را نسبت به سایر صنایع اعمال کرده اند. بازار رقابتی است و فعالان این حوزه در همین بازار در حال کار هستند و مشکل خاصی هم وجود ندارد. معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: تولید و عرضه اجناس با کمترین مشکل در حال انجام است و حتی اخیراً برخی از تولیدکنندگان بزرگ برای فروش کالاهای خود تخفیفاتی نیز در نظر گرفته اند؛ به عنوان نمونه یکی از تولیدکنندگان بزرگ یخچال‌های ساید خود را با تخفیف و در حجم انبوه به بازار عرضه کرده است. تولیدکنندگان دیگر هم طرح‌های خاص برای ارائه کالا با تخفیف دارند تا سهم بازار را بگیرند. این مقام مسئول در وزارت صمت در مورد اینکه آیا ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای برای افزایش قیمت لوازم خانگی دارد یا خیر، گفت: ستاد تنظیم بازار به دنبال افزایش قیمت لوازم خانگی نیست و مصوبه‌ای در این زمینه نداشته ایم. برادران تصریح کرد: حتی در برخی موارد که ما اجازه افزایش قیمت دادیم، به دلیل رقابتی بودن بازار خود تولیدکنندگان تمایلی به افزایش قیمت نداشتند زیرا تا یک حدی می‌توان قیمت را بالا برد و مردم نمی‌توانند هزینه کنند. معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: از سویی دیگر قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان بازار هدف صادراتی تعریف و کالاها را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

گروه صنعت و تجارت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه پرداخت 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب تامین مالی زنجیره‌ای تولید از بهمن پارسال در بخش صنعت انجام شده است، گفت: براساس مصوبه دولت امسال باید 20 درصد از کل تسهیلات در قالب سرمایه در گردش پرداخت شود.
به گزارش فارس، مهدی نیازی اظهار داشت: از سال گذشته و پس از ابلاغ چند مصوبه از سوی دولت وزارت صمت با توجه به نیاز شدید بنگاه‌ها به تامین مالی در این حوزه ورود کرد.
وی افزود: در همین راستا با 12 بانک تفاهم‌نامه همکاری امضا شد و امسال هم با 5 بانک دیگر تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای تولید امضا می‌شود. براساس این تفاهم‌نامه و مقررات مرتبط با آن تامین مالی مبتنی بر فاکتور الکترونیک که زیرساخت‌های آن در سامانه جامع تجارت فراهم شده است، انجام می‌شود. معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزیر صمت، تصریح کرد: هم‌اکنون زمینه‌های لازم برای ورود بانک‌ها به این حوزه فراهم شده است و مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای همه بانک‌ها لازم‌الاجراست.
این 12 بانک که تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای تولید را امضا کرده‌اند باید در قالب سامانه‌ها فعالیت کنند و باید تغییراتی در برخی سامانه‌های مرتبط با بانک مرکزی انجام شود و باتوجه به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باید تا سه ماه آینده این اصلاحات انجام شود. وی گفت: به بانک مرکزی پیشنهاد کردیم برای بانک‌هایی که در قالب نظام تامین مالی زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، مشوق‌هایی درنظر گرفته شود تا انگیزه‌ای برای همکاری بانک‌ها باشد. تغییراتی ساختار وزارتخانه برای پیشبرد تامین مالی زنجیره انجام شده است.