برگزاری مراسم عزاداری
در حسینیه امام خمینی (ره)
اولین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم که پنج شنبه شب و شب هفتم ماه محرم برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در سخنانی، بندگی را لازمه تجلّی پروردگار در انسان دانست و با بیان اینکه حکومت دینی لازمه گسترش عبودیت و شکل‌گیری جامعه توحیدی است، گفت: نقش جاذبه حسینی در پرورش روحیه بندگی و دستگیری و نجات بشر از انواع آلودگی‌ها بی‌بدیل است. همچنین در این مراسم آقای محمدحسن موحدی آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد، آقای مهدی سماواتی به ذکر مصیبت و قرائت دعای توسل پرداخت و آقای سیدرضا نریمانی نیز مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد.

ورود ۲۲ جنگنده چین
به منطقه پدافندی هوایی تایوان
وزارت دفاع تایوان از ورود ۲۲ فروند جنگنده چین به منطقه پدافند هوایی این جزیره خبر داد. وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۲ فروند جنگنده چین روز پنجشنبه وارد منطقه پدافندی هوایی جزیره تایوان شده است. از سوی دیگر، خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که امروز پنج موشک از چین به سمت آب‌های سرزمینی ژاپن شلیک شده است. به دلیل این اتفاق، معاون وزیر امور خارجه ژاپن با سفیر چین در توکیو به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و طی آن خواستار توقف فوری تمرین‌های نظامی چین شد.

دستگیری ۱۰ نفر از تروریست‌های
تکفیری-صهیونیستی داعش
سربازان گمنام امام زمان (عج) ۱۰ نفر از تروریست‌های تکفیری - صهیونیستی داعش که قصد انجام چند عملیات تروریستی در میان عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را داشتند، دستگیر کردند. وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) ۱۰ نفر از تروریست‌های تکفیری - صهیونیستی داعش که قصد انجام چند عملیات تروریستی در میان عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را داشتند، دستگیر کردند.

رشد ۲.۵ برابری خدمات
وزارت دفاع در تولید محصولات غیرنظامی
وزیر دفاع گفت: خدمات وزارت دفاع در سال ۱۴۰۱ در تولید محصول و خدمات غیرنظامی در بخش غیردولتی رشد ۲.۵ برابری داشته است. امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آئین رونمایی از محصول مشترک وزارت دفاع و ایران خودرو که با حضور وزیر صمت انجام شد، اظهار داشت: در راستای وظایف ذاتی وزارت دفاع ما مسئولیت پشتیبانی از نیروهای مسلح در ابعاد تجهیزاتی تسلیحاتی را برعهده داریم اما وظایف دیگری هم برای ما تعریف شده که در جهت کمک به صنعت کشور است. وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌هایی که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سالهای اخیر داشته است، کمک به سایر صنایع را در دستور کار خود قرار داده و تلاش داریم سرریز فناوری‌ها و توانمندی‌های موجود در وزارت دفاع را در اختیار بخش خصوصی و صنعتی قرار دهیم و خوشبختانه در این عرصه نیز کارهای بسیار بزرگ انجام شده است. امیر آشتیانی تصریح کرد: خدمات وزارت دفاع در سال ۱۴۰۱ در تولید محصول و خدمات غیرنظامی در بخش غیردولتی، رشد ۲.۵ برابری داشته است، یعنی وزارت دفاع همراهی و همکاری با بخش صنعتی و خصوصی را در دستور کار خود قرار داده است و با توجه به تأکیدات رئیس جمهور و فرماندهی معظم کل قوا این امر با سرعت و شدت بیشتری در حال انجام است.

دولت اولین آیین‌نامه قانون
«جهش تولید دانش‌بنیان» را تصویب کرد
سخنگوی دولت از تصویب اولین آیین‌نامه قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» در هئیت دولت خبر داد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: با اهتمام جدی دولت به تحقق اهداف شعار سال، اولین آئین‌نامه قانون «جهش تولید دانش بنیان»، زودتر از موعد قانونی به تصویب هیئت دولت رسید. وی تاکید کرد: این قانون در ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره مزایای قابل‌توجهی برای دانش‌بنیان‌ها در نظر داشته‌است و تصویب سایر آئین‌نامه‌های آن در دستور کار دولت قرار دارد.

حزب الله: تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم
عضو شورای مرکزی جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان به تهدیدات اخیر مطرح شده از سوی آویگدور لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان به تهدیدات اخیر مطرح شده از سوی آویگدور لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. آویگدور لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اخیراً گفته بود که در صورت حمله حزب الله به میدان گازی کاریش و آغاز جنگی جدید باید ضاحیه (جنوب بیروت) را محو کنیم. در همین رابطه، شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله تاکید کرد: رژیم صهیونیستی توانایی ایجاد معادلات نظامی را ندارد و سران این رژیم به خوبی می دانند آنچه که در جنگ احتمالی آینده از دست خواهند داد، چندین برابر خسارت های وارده به لبنان خواهد بود. وی در ادامه با طرح معادله جدید نظامی در برابر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: در صورت اقدام رژیم صهیونیستی برای از ویران نمودن ضاحیه، تل آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.

لاوروف: طرح آمریکا برای اصلاح برجام غیرقابل قبول است

گروه سیاسی:«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه مدعی شد که زمان برای تهران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای در حال تمام شدن است.
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کربی طی نشست خبری در کاخ سفید، مدعی شد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریباً کامل شده اما زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است».
همچنین وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست آسه آن در کامبوج، از مواضع ایران درباره برجام و مذاکرات وین حمایت کرد.
به گزارش تجارت،سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست آسه آن گفت، ما آماده هستیم تا از طریق مجاری دیپلماتیک درباره پرونده تبادل زندانیان با واشنگتن تحت توافق بایدن-پوتین گفتگو کنیم.
برخی منابع خبری از احتمال دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با لاوروف در کامبوج نیز خبر داده‌اند. وزرای خارجه دو کشور از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین با یکدیگر دیدار نکرده‌اند.
خانواده زندانیان آمریکایی در روسیه در حال اعمال فشار به کاخ سفید برای بازگرداندن آنها به آمریکا تحت توافق تبادل زندانیان هستند. این درحالیست که دادگاهی در مسکو روز گذشته یک بسکتبالیست آمریکایی را به جرم حمل مواد مخدر به 9 سال زندان محکوم کرد. 
وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای در وین نیز گفت، موضع ایران درباره برجام که ایالات متحده از آن خارج شده است مشروع است.
وی تاکید کرد، آمریکا قصد دارد اصلاحیه برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را موضوع یک توافق جدید قرار دهد و این غیرقابل قبول است. 
دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از حدود پنج ماه وقفه‌ که از ۲۰ اسفند ماه سال گذشته در این مذاکرات رخ داد، از روز پنج شنبه در وین آغاز شده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که در وین در حال برگزاری است، پیشرفت حاصل شده که شامل تضمین‌هایی است که ایالات متحده با عقب‌نشینی از قول خود در آینده، باعث مختل کردن توافق نمی‌شود. 
به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از خبرگزاری فرانسه، مشخص نیست که چگونه این امر امکان‌پذیر است و تعدادی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قبلاً متعهد شده‌اند که در صورت پیروزی در سال ۲۰۲۴، بار دیگر ایالات متحده را از توافق خارج کنند.
طبق این گزارش، این مقام اروپایی مدعی شد: «ما در حال حاضر تضمین‌های کاملاً قابل توجه داریم.
درک من این است که ایران خوشحال است و از آنچه در متن است احساس رضایت می‌کند».
او همچنین در ادامه ادعا کرد «درخواست تهران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا، از مذاکرات خارج شده است. در عوض در آینده - پس از توافق- به آن رسیدگی خواهد شد».
در همین ارتباط،رئیس سازمان انرژی اتمی به جزئیاتی از برگزاری دور جدید مذاکرات وین پرداخت و گفت: در این دور مباحث، یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی است. در مباحث فنی گفت‌وگو صورت گرفته و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهمترین آن بحث اسناد و مکان‌های ادعایی است که مجددا مانند دوره قبل که بسته شده بود همچنان با همان ترکیب و با همان شرایط بسته شود.
محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: نصب هزار ماشین IR۶ و سایر ماشین ها، طراحی راکتور اراک و تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از جمله موارد مورد تاکید مجلس بود، که همه آنها مطابق قانون انجام شد و می توان گفت قانون اقدام راهبردی تا این تاریخ به نسبت زمان صددرصد اجرا شده است.
وی تاکید کرد:جمهوری اسلامی انتظار دارد که مدیرکل آژانس انرژی اتمی از رفتار سیاسی و استفاده از ادبیاتی که در چارچوب نیست و به ضوابط و شیوه های آژانس ارتباطی ندارد، پرهیز کند، آنچه که با آژانس تفاهم شده بود، همین موارد ادعایی بود که مربوط به گذشته است و تحت عنوان (پی ام دی ام) بسته شده است.
آنها می‌دانند که هیچ‌گونه تاسیسات هسته‌ای وجود ندارد که ایران اعلام نکرده باشد و این موارد و مدارک ادعایی را اسراییل در اختیار آنها قرار داده است، با ادبیات اسرائیل صحبت کردن در شان یک سازمان وابسته به سازمان ملل است نیست.قرار بود به سوالاتی که ایشان مطرح می‌کند پاسخ داده شود و انها هم پاسخ‌ها را بررسی کنند و موضوع را ببندند اما آنها قبل از دریافت پاسخ‌ها اعلام کردند که قانع کننده نیست! این نشان می دهد که اراده انها بر قانع نشدن است، در این صورت تا ابد و دهر هم قانع نخواهند شد.
علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز چهارشنبه شب ۱۲ مرداد ماه در توئیتی درباره سفرش به وین برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسؤولانه عمل کنند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین عصر چهارشنبه در دیدار دیپلمات ایتالیایی با بیان این‌که آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است، قید و شرط تعیین کند، گفت:‌ در مذاکرات پیش رو، اراده جدی و واقعی آمریکا برای دستیابی به توافق راستی آزمایی می‌شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت همدلی دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور، از کیفیت روابط دولت مردمی و مجلس شورای اسلامی ابراز خرسندی کرد و گفت: همگرایی کامل همه ارکان نظام حکمرانی کشور، نه تنها توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، بلکه پیش‌نیاز غلبه بر مشکلات مزمن و ساختاری کشور به شمار می‌رود. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار با مجمع نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و یزد با تاکید بر اراده جدی دولت برای دوری از حواشی سیاسی و نیز تاکید بر ضرورت همدلی دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور، از کیفیت روابط قوه مجریه و مقننه ابراز خرسندی کرد و گفت: همگرایی کامل همه ارکان نظام حکمرانی کشور، نه تنها توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، بلکه پیش‌نیاز غلبه بر مشکلات مزمن و ساختاری کشور به شمار می‌رود. وی افزود: برخی حاشیه‌ها در روابط دولت و مجلس در گذشته مردم را آزرده خاطر کرد و این دولت اجازه نخواهد داد که این حاشیه‌ آفرینی‌ها تکرار شود. دولت مردمی حسرت این را که دولت و مجلس به جای پرداختن به کار مردم گرفتار حاشیه شوند، به دل بدخواهان خواهد گذاشت و وجه همت خود را صرف این خواهد کرد که مردم شیرینی خدمت را بچشند.
رئیس جمهور همراهی نمایندگان مجلس را شرط توفیق سیاست‌ها و برنامه‌های بزرگ درکشور خواند و اظهار داشت: انتظار داریم نمایندگان نیز به سهم خود تلاش‌ها و دستاوردهای دولت را برای افکار عمومی تبیین کنند زیرا این موارد صرف دستاورد دولت نیست و جزء توفیقات جمهوری اسلامی و همه اجزای نظام حکمرانی به شمار می‌رود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به تصمیمات و مصوبات دولت در سفرهای استانی برای توسعه متوازن و عادلانه استان‌های کشور،گفت: پس از پیگیری جدی تحقق مصوبات سفرهای استانی، در دور دوم با فراغ خاطر بیشتر به طراحی گام‌های موثر برای پیشرفت و تحول استان‌ها خواهیم پرداخت. رئیس جمهور به برنامه دولت برای ایجاد صندوق پیشرفت عدالت در استان‌ها اشاره کرد و افزود: دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ ایجاد این صندوق‌های استانی را لحاظ کرد که متاسفانه مورد موافقت مجلس قرار نگرفت اما مجددا در سال ۱۴۰۲ ایجاد این صندوق‌ها را در لایحه بودجه خواهیم گنجاند تا به تسریع روند پیشرفت استان‌ها کمک کنند.
ضرورت اشتغالزایی در استان‌های مرزی و تقویت معیشت مرزنشینان، از جمله دغدغه‌های مشترک رئیس جمهور و میهمانانش در این جلسه بود. آیت‌الله رئیسی در توصیف برنامه‌های دولت در این زمینه، از اراده دولت برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی خبر داد و افزود: دولت مردمی مرز را فرصت ارزشمندی می‌داند که استفاده از ظرفیت‌های آن می‌تواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق مرزی بیانجامد و روابط و مناسبات همسایگی را تقویت کند. وی درخصوص مشکلات متاثر از کم‌آبی در کشور هم که از سوی نمایندگان بیان شد، گفت: مدیریت صحیح منابع آب در کاهش تنش‌های آبی در استان‌های مختلف موثر خواهد بود. این کار از سوی وزارت نیرو برای رفع کمبودها در عرصه آب و برق آغاز شده و امسال شاهد کمترین میزان قطعی برق بودیم.
رئیس جمهور با اشاره به برخی عقب‌ماندگی‌ها در توسعه شبکه تولید برق در گذشته ادامه داد: وزارت نیرو تا به امروز با تدابیری مثل استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی و جدا کردن برق مصرفی واحدهای صنعتی بزرگ و صنایع سنگین تلاش کرده در وهله اول مانع از تکرار خاموشی‌ها در تابستان شود و در وهله بعد عقب‌ماندگی‌ها در تامین برق را جبران کند.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: دولت مردمی رفع مشکلات کشور را معطل و وابسته به هیچ عامل و بهانه‌ای نکرده و برای رفع مشکلات کم‌آبی نیز طرح‌های بزرگی را به طور همزمان پیگیری می‌کند. مدیریت صحیح منابع آب، تامین آب ژرف، انتقال آب از دریا و استیفای حقآبه کشور از همسایگان از جمله اقدامات کوتاه و بلندمدتی است که برای رفع مشکلات کم‌آبی دنبال می‌شود. در ادامه این جلسه، خسارات ناشی از سیل اخیر در چند استان کشور در گفت‌ وگوی رئیس جمهور با نمایندگان مورد توجه قرار گرفت. آیت الله رئیسی نیز در این زمینه تصریح کرد: حجم خسارات وارده در دست بررسی است و دولت به زودی تسهیلات لازم برای جبران این خسارت‌ها را تصویب خواهد کرد تا با فوریت برای رفع آسیب‌های سیل اقدام شود. در این جلسه که دهمین نشست آیت‌الله رئیسی با مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور نیز حضور داشته و درخواست‌ها، نظرات و دغدغه‌های نمایندگان حاضر در جلسه را ثبت کردند. با دیدار نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و یزد با رئیس جمهور نمایندگان تمام ۳۱ استان کشور حداقل یک بار و در قالب دیدار مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور دیدار و درباره دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود با وی گفتگو کرده‌اند.
در این جلسه که سه ساعت و نیم به طول انجامید، پیش از سخنان رئیس جمهور به ترتیب نمایندگان استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و یزد به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره خسارات سیل‌های اخیر، اجرای مصوبات استانی، مشکلات کم‌آبی، لزوم تفویض اختیارات بیشتر به استانداران و موارد دیگر ناظر به مشکلات حوزه‌های انتخابی خود پرداختند. همچنین استانداران این چهار استان نیز در سخنانی به تشریح برنامه‌ها و اقدامات خود برای تسریع روند پیشرفت استان‌های تحت حوزه انتخابی خود پرداختند.

«تجارت» آثار خودبسندگی در اقتصاد ایران را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: بهترین راه برای ثروتمند کردن کشور چیست؟ چرا سیاست‌های خودکفایی و خودبسندگی اقتصادی در تاریخ شکست خورده‌اند؟ آیا تجارت آزاد راه بهتری برای شکوفایی اقتصاد کشور است، یا خودبسندگی، خودکفایی و ملی‌گرایی اقتصادی؟ به گزارش «تجارت»، جدال میان طرفداران خودبسندگی و تجارت آزاد، تاریخی دور و دراز دارد اما نقطه مهیج آن یا به مفهوم دیگر؛ نقطه‌ای که این ایده را حداقل در بخش بزرگی از دنیا منهدم کرد، به نقدهای آدام اسمیت بر مکتب مرکانتیلیسم بازمی‌گردد. از نظر اسمیت، ثروت ملل ذخیره سیم و زر نیست بلکه ظرفیت تولید کالاها و خدماتی است که برای انسان معمولی مفید باشد. بنابراین، دلیل مخالفت اقتصاددان با خودکفایی، در اصل جنبه تئوریک آن است؛ البته معنای خودکفایی این نیست که یک یا چندسال قیمت خرید محصولی را بالا ببریم و تولید آن افزایش یابد و بعد اعلام کنیم که در تولید آن خودکفاییم؛ یکی از مفاهیم خودکفایی پایداری تولید است. در این میان کارشناسان معتقدند که وزارت جهاد کشاورزی در دوره‌های مختلف، برنامه دقیق و کارشناسی شده برای خودکفایی در کالاهای اساسی ندارد و تنها ابزار حمایتی این وزارتخانه برای افزایش تولید، بالا بردن بی رویه قیمت‌های خرید تضمینی است. به اعتقاد این کارشناسان زیرساخت‌های بخش کشاورزی ایرادات و نواقص زیادی دارد ضمن اینکه مفهوم خودکفایی به این صورتی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی عنوان می‌کنند، نیست و در معنا و مفهوم واقعی کلمه کشور هیچگاه در هیچ محصول استراتژیکی خودکفا نبوده است. خودکفایی واژه‌ای به ظاهر پرطمطراق است که بارها و بارها مسوولان کشوری از رسیدن به آن با افتخار یاد کرده‌اند. واژه‌ای که رئیس‌جمهور ایران هم هنوز نرسیده به حیاط دولت، بار دیگر به این موضوع اشاره کرده است. ابراهیم رئیسی در ابتدای روی کار آمدنش به خودکفایی به عنوان یکی از اهداف جدی خود اشاره کرده و گفت: «ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تَکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش‌بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد. این خودکفایی اما در حوزه کشاورزی همواره با مناقشات جدی روبه‌رو بوده است. فعالان حوزه محیط‌زیست از یک طرف و اقتصاددانان از سوی دیگر. رویکرد کارشناسان محیط‌زیست بر این موضوع استوار است که خودکفایی در تولید محصولی همچون گندم شاید به ظاهر به عنوان کالایی استراتژیک اتفاقی خوشایند به نظر برسد اما در بلندمدت لزوماً نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت و اتفاقاً می‌تواند آثار مخربی برای منابع آبی کشور به همراه داشته باشد. به عقیده آنها خودکفایی در مقابل بهره‌وری قرار دارد. در حالی که می‌توان با تمرکز روی توسعه پایدار زمین‌های کشاورزی هر منطقه را با توجه به ظرفیت آنها مورد کشت قرار داد، رویکرد حاکم تلاش دارد تا تنها با افزایش تولید به خودکفایی برسد. حال آنکه این هدف در آینده می‌تواند ظرفیت آب و خاک کشور را به شدت با مشکل مواجه کند. آن هم در شرایطی که ایران با معضل جدی خشکسالی و کمبود آب روبه‌رو است. واقعیت این است که خودکفایی به عنوان یک هدف، در زمان مرکانتالیست‌ها در قرون ۱۷و ۱۸ مورد توجه بود و پس از پیدایش علم اقتصاد و ظهور اقتصاددانان کلاسیک، به انزوا کشیده شد. در واقع اقتصاددانانی از جمله ریکاردو نشان دادند که تجارت و مبادله کالا موجب افزایش رفاه برای هر دو طرف می‌شود. نکته بسیار جالب توجه این بود که آنها ثابت کردند که حتی در صورتی که یک کشور امکان تولید ارزانتر همه کالاها را نسبت به کشور دیگر داشته باشد، باز هم امکان انجام مبادله و حصول رفاه بالاتر برای آنها امکانپذیر است. ایده خودکفایی بار دیگر تحت لوای سیاست جایگزینی واردات در دهه ۶۰ در برخی محافل مطرح شد که با شکست این سیاست هدفی تحت عنوان خودکفایی از بعد علمی‌ به تاریخ پیوست. از طرف دیگر در بحث مربوط به تجارت، نشان داده می‌شود که بهترین وضعیت از جهت سیاست‌های تولیدی زمانی حاصل می‌شود که هر کشور به تولید کالاهایی بپردازد که در آنها مزیت نسبی دارد و کالاهای مابقی را از کشورهای دیگر تامین نماید. اگر به وضعیت کشور خودمان توجه کنیم مشاهده خواهیم کرد که ما نه تنها تخصصی‌سازی نکرده‌ایم، بلکه از آنجا که در تکاپوی خودکفایی بوده‌ایم به دنبال تولید کالاهایی رفته و هزینه‌های گزاف صرف کرده ایم که اگر اندکی تدبر و تعقل به خرج می‌دادیم متوجه می‌شدیم که به بیراهه می‌رویم. زعفرانی را که در آن مزیت داریم و می‌توانیم با کیفیت خوب تولید و بسته‌بندی کنیم، رها کرده‌ایم و از تولید اتومبیل حمایت می‌کنیم و نتیجه این شده که می‌بینیم. زعفران ما با قیمت بسیار ارزان به اسپانیا می‌رود و آنها هستند که با اندکی تغییر در این ماده، ارزش افزوده قابل توجهی به آن افزوده و سود گزافی را نصیب خود می‌کنند. از صنعت اتومبیل هم که در آن مزیت نسبی نداریم انتظاری بیشتر از این نمی‌توان داشت. در دنیای امروز و در عصر جهانی شدن، کشوری مستقل‌تر است که در عرصه اقتصاد و سیاست جهانی حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. کشوری چون کره‌جنوبی که اکنون برخوردار از یک اقتدار اقتصادی و به تبع آن یک اقتدار سیاسی شده، موقعیتی را در عرصه جهانی به دست آورده که بسیاری از محافل اقتصادی و سیاسی دنیا خواهان حضورش هستند. بنابراین می‌توان گفت که هر چقدر یک کشور سهم بیشتری در اقتصاد و سیاست جهانی را به خود اختصاص دهد به این مفهوم است که قدرت نقش آفرینی و حضور بیشتری در عرصه جهانی داشته و از این بابت مقتدرتر خواهد بود. در حوزه غذایی اما نیز برهم زدن امنیت غذایی مهم‌ترین هدفی است که از اعمال تحریم‌ها دنبال می‌شود. در واقع یکی از اهداف جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران آن بود که بتوانند با ایجاد مشکل در تامین امنیت غذایی، ثبات اجتماعی ایران را ناپایدار و ایران را با تبعات ناشی از عدم‌پایداری اجتماعی مواجه سازند. امنیت غذایی در کشورهای مختلف دنیا دو ساحت دارد. نخست «سیری حجمی» و تامین امنیت غذایی با هدف گرسنه نماندن یک ملت است و ساحت دوم که مهم‌تر و کیفی‌تر از ساحت اول است، «سیری سلولی» است که به معنی تامین مواد مغذی مورد‌نیاز بدن است. اهمیت این موضوع را می‌توان در گزارش اخیر بانک جهانی دید که خبر از گستردگی پدیده چاقی در کشورهای فقیر می‌داد. خبری که به معنی دسترسی شهروندان این جوامع به غذاهای ارزان و سیرکننده با کالری بالا به‌جای دسترسی به غذای مغذی است. به‌رغم اینکه ایالات‌متحده مدعی عدم ممنوعیت واردات غذا و دارو به ایران است اما برنامه استراتژیک تحریم‌ها برای تهدید امنیت غذایی ایران بر این هدف استوار بود که نه‌تنها واردات کالای‌های مورد‌نیاز به کشور بالاخص مواد غذایی و دارو را محدود کند بلکه شرایطی را ایجاد کند که خروج موادغذایی از ایران را رونق ببخشد. افزایش قاچاق شیرخشک صنعتی در سه سال اخیر یکی از مصادیق بارز در این موضوع است.

سرمقاله

احمدرضا فرشچیان
عضو اتاق بازرگانی تهران

در ضرورت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط فعالان اقتصادی، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.در همه جای دنیا و در ایران، رویه غالب چنین است که مالیات بر ارزش افزوده در زمانی که کالایی به فروش می‌رسد، اخذ ‌شود؛ چنانکه، رقم این نوع مالیات به فاکتور فروش اضافه شده و از مصرف‌کننده دریافت می‌شود. اما ظاهرا حوزه واردات از این قاعده مستثنی شده و دولت این ۹ درصد را از کالاهای وارداتی به ویژه مواد اولیه و کالاهای وابسته در گمرک دریافت می‌کند. یعنی پیش از آنکه، فعل فروش انجام گیرد، واردکننده باید مالیات بر ارزش افزوده را بپردازد.
ماهیت مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای فروش است.این مالیات در سال‌های گذشته، بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه و دریافت می‌شد اما اکنون نرخ ETS به مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شده و به این ترتیب در محاسبات گمرک نیز ارزش مازاد کالا به حدود ۸ برابر افزایش پیدا کرده است.
در بدو ورود کالا به کشور، حدود ۱۰ درصد، توان مالی و نقدینگی فعالان اقتصادی در گمرک بلوکه می‌شود؛ غافل از اینکه، تا این کالا و مواد اولیه در خط تولید قرار گیرد، به محصول قابل فروش تبدیل شود و به فروش برسد، ممکن است ۱۰ ماه تا یک سال زمان ببرد. البته مقصود من این نیست که این مالیات دریافت نشود، اما دولت باید اجازه دهد که محصول توسط تولیدکننده یا واردکننده، فاکتور شود و به فروش برسد و سپس مالیات آن دریافت شود.
اگرچه، وقتی واردکننده یا تولیدکننده این مالیات را در بدو ورود کالا به کشور می‌پردازد، در بستان‌کاری حساب او منظور شده و در زمان فروش، دیگر این مالیات را نمی‌پردازد اما ممکن است این کالا حتی دو الی سه سال به فروش نرود.
اعمال چنین سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای به جای تسهیل‌گری، ممکن است، فعالان اقتصادی را به سوی قاچاق سوق دهد. بنابراین، راهکار پیشگیرانه در مقابل بروز چنین پیامدهایی آن است که مالیات بر ارزش افزوده واردات لغو شود و دولت اجازه دهد که کالا وارد شده و در زمان فروش کالا، آن را دریافت کند..

یادداشت

حمیدرضا علوی
فعال بخش خصوصی

این امید وجود دارد که با رایزنی‌های صورت گرفته بین ایران و عراق بتوانیم در ایام اربعین بازار نوشیدنی‌های این کشور را تصاحب کنیم. شرکت‌های تولیدکننده برای افزایش مصرف در فصل تابستان طرح‌های تشویقی و طرح‌های فروش خاصی در نظر گرفتند و به حداقل سود رضایت داده‌اند از این‌رو میزان خرید انواع ماءالشعیر افزایش پیدا کرده است. ماه رمضان موقعیت خاصی برای بازاریابی این کالا ایجاد می‌کند و میزان مصرف نوشیدنی‌ها و مشقات آن در این ماه افزایشی می‌شود. بعد از شیوع بیماری کرونا و بی‌ثباتی نرخ ارز متاسفانه در صادرات این محصولات نتوانستیم اقدامات ویژه‌ای انجام بدهیم؛ در بهترین حالت شاید بتوان گفت 10 درصد از حجم تولید صادر می‌شود این در حالیست که 400 میلیون تن از تولید مصرف داخلی می‌شود. این امید وجود دارد که با رایزنی‌های صورت گرفته بین ایران و عراق بتوانیم در ایام اربعین بازار نوشیدنی‌های این کشور را تصاحب کنیم. شواهد بازار بر این موضوع صحه می‌گذارد؛ چراکه قیمت یک بطری 1.5 لیتری نوشابه حداکثر 16 تا 18 هزار تومان است در حالی که نرخ یک بطری شیر یک لیتری 28 تا 30 هزار تومان است پس همین قیمت تاثیر خود را در میزان خریدها می‌گذارد. کلیه شرکت‌های تولیدی باتوجه به گرفتاری‌هایی که در بحث تامین مواد اولیه از سرگذراندند باز هم در تولید انواع محصولات و نوشیدنی‌ها کوتاهی نکردند و تلاش کردند انواع محصولات را در بسته‌بندی‌های متفاوت به بازار عرضه کنند. بخش قابل توجهی از مواد اولیه تولید ماالشعیر مانند دانه‌های مالت، جو، رازک، اسانس‌ها و قوطی آلومینیوم وارداتی است.

اوپک تولید روزانه خود را افزایش می‌دهد؛

گروه انرژی: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به همراه متحدان خود تصمیم گرفته‌اند سطح تولید نفت خام را تنها 100 هزار بشکه در روز طی ماه سپتامبر افزایش دهند. این تصمیم در سی و یکمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اتخاذ شد. براساس گزارش ها، تولید این کشورها در ماه های ژوئیه و اوت 648000 بشکه در روز افزایش یافت. براساس گزارش رسانه های بین المللی از زمانی که درگیری های نظامی در اوکراین آغاز شد، اختلالات در زنجیره تامین نفت خام همچنان ادامه داشته و باعث افزایش سریع قیمت این محصول شده است. قبل از جنگ اوکراین، نفت خام حدود 90 دلار در هر بشکه بود و در کمتر از یک هفته پس از درگیری در اواخر فوریه به 115 دلار افزایش یافت. با این حال، اخیراً قیمت نفت خام از بیش‌ترین سطح خود عقب نشینی کرده و به زیر 100 دلار در هر بشکه رسیده است. در آخرین نشست ائتلاف اوپک پلاس، نگرانی‌هایی مطرح شد مبنی بر این که سرمایه‌گذاری ناکافی در این بخش بر عرضه کافی و به‌موقع برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد پس از سال 2023 از سوی کشورهای غیر عضو تولیدکننده نفت و برخی از کشورهای عضو اوپک تاثیر می‌گذارد. در همین حال آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، رویترز در تحلیلی نوشته است که به گفته تحلیلگران، با توجه به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و درخواست از ریاض برای افزایش تولید نفت، رقم افزایش تولید اوپک‌پلاس در نشست امروز توهینی به بایدن است.
وزیر نفت ثبات و تدوام همکاری اوپک پلاس در شرایط کنونی را کمک بزرگ به مصرف‌کنندگان بیان کرد و گفت: امیدوارم دولت‌های بزرگ غربی درک درستی از این حساسیت‌ها داشته باشند و در مسیر تحقق امنیت انرژی جهان، رفتاری منطقی در پیش بگیرند. زمستان امسال برای اروپایی‌ها و برای همه جهان بسیار مهم است و باید از هم اکنون به فکر باشند. جواد اوجی در حاشیه سی‌ویکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس اظهار کرد: این نشست در شرایطی برگزار شد که بر اساس روند تصمیم‌های ماه‌های پیشین، روی کاغذ مقدار کاهش تولید کشورهای عضو اوپک‌پلاس در چارچوب توافق ژوئیه ۲۰۲۱، در انتهای ماه اوت سال ۲۰۲۲ در عمل صفر می‌شود. وی با بیان اینکه اوپک‌پلاس به‌صورت ماهانه و به‌تدریج تصمیم به افزایش عرضه نفت خود به بازار گرفت و بر اساس برنامه‌ریزی در چارچوب توافق، سطح تولید کشورهای اوپک‌پلاس به سطح پیش از آغاز توافق در ژوئیه سال ۲۰۲۱ بازگشته است، تصریح کرد: با این حال، مطابق آنچه که پیش‌تر تصمیم‌گیری شده بود، توافق اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شده است و تولیدکنندگان حاضر در این توافق، به‌طور جدی خواهان ادامه همکاری برای حمایت از ثبات بازار نفت و حفاظت از دستاوردهای این توافق هستند. وزیر نفت گفت: آنچه که در این نشست از سوی همه کشورهای عضو مورد تأکید قرار گرفت، تداوم همکاری اوپک و غیراوپک در زمینه حفظ و ارتقای ثبات بازار نفت است و جمهوری اسلامی ایران نیز در عالی‌ترین سطح، بر ادامه همکاری بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک تأکید دارد و از آن حمایت می‌کند. اوجی تصریح کرد: با توجه به کاهش تولید بعضی از تولیدکنندگان اوپک‌پلاس و تحقق نیافتن سطوح تولید تعهد شده و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بعضی از کشورهای بزرگ مصرف‌کننده، سی‌ویکمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک ضمن حمایت دوباره از تصمیم نوزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک (ژوئیه ۲۰۲۱)، بر اساس اجماع تصمیم گرفت برای ماه سپتامبر ۲۰۲۲ مجموع تولید کشورهای اوپک و غیراوپک به مقدار ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و اوپک‌پلاس در قالب نشست‌های کارشناسی و وزارتی ماهانه به رصد و نظارت خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت ادامه خواهد داد. وی با اشاره به اینکه براساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشر شده، پایبندی مناسب کشورهای عضو اوپک‌پلاس در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ به سطح ۳۲۰ درصد رسید، افزود: دلیل اصلی افزایش سطح پایبندی، تولید نشدن به مقدار تعهد شده از سوی بعضی از کشورها بوده است، بازار نفت، با وجود برخی نگرانی‌ها از پیامدهای تنش‌های ژئوپلیتیکی برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، در مسیر توازن و ثبات در حال حرکت است. اوجی با تأکید بر اینکه اوپک‌پلاس در بالاترین سطح همکاری خود قرار دارد و فکر می‌کنم تقریباً همه اعضای اوپک‌پلاس در زمینه دستاوردهای این همکاری برای ثبات بازار دیدگاه‌هایی یکسان دارند، به پایگاه خبری وزارت نفت افزود: ثبات و تداوم همکاری اوپک‌پلاس می‌تواند در شرایط بحرانی کنونی کمک زیادی به مصرف‌کنندگان دنیا کند.

«تجارت» وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی را بررسی کرد؛

گروه راه و مسکن: اواخر هفته گذشته بود که عباس بیات سرمدی، مدیرکل آزادراه‌های کشور با اشاره به اینکه نرخ عوارض آزادراه های کشور که از سال ۹۹ تاکنون تغییر و ابلاغ نشده بود، اعلام کرد:
با دستور وزیر راه و شهرسازی نرخ عوارض آزاد راه‌های کشور به طور متوسط ۲۸ درصد افزایش یافته است. همان زمان مسئولان وزارت راه اعلام کردند که اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه‌ ها که با تصویب وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد با واکنش مثبت فعالان بخش خصوصی حوزه ساخت و توسعه آزادراه ها همراه شد.
اگرچه به اعتقاد برخی فعالان این حوزه، رقم های اعلام شده دهک های پایین مبلغ بالایی است، اما برخی دیگر معتقدند بیشترین میزان مسافرت ها مربوط به دهک های بالای جامعه است و این افراد هستند که به طور مداوم در
حال مسافرت به خصوص به مناطق گردشگر پذیر از جمله شمال هستند.
از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی تاکید دارند با توجه به افزایش نیافتن عوارض آزادراهی طی 2 سال گذشته و با توجه به تورم موجود، افزایش قیمت قیر و... این میزان افزایش، رقم بالایی نیست ضمن این که افزایش قیمت قرار بود از اول سال اعلام شود که به دلایل مختلف به تعویق افتاد.
به گفته آنان با عوارض فعلی ساخت هیچ آزادراهی در کشور توجیه ندارد و برهمین اساس در 2-3 سال گذشته عملا آزاد راهی با مشارکت بخش خصوصی شروع نشد و حتی نگهداری آزادراه‌ های فعلی هم با مشکل مواجه شد،
به گونه ای که اگر به آزادراه های زنجان تبریز، قم کاشان و کاشان_اصفهان رسیدگی فوری نشود، تا 2 - 3 سال آینده به دلیل گستردگی خرابی‌ های روسازی، امکان عبور و مرور نخواهد داشت.
فعالان بخش خصوصی ساخت آزادراه ها همچنین تاکید کردند طی چند سال اخیر با وجود مذاکره و برگزاری جلسات مداوم با شرکت های مختلف از جمله قرارگاه خاتم‌ الانبیا، فولاد مبارکه، ایمیدرو، بانک ها و موسسات زیر
مجموعه‌ شان، بخش خصوصی، بنیادها، شرکت های بزرگ پیمانکاری مثل جهاد نصر، نفت و گاز محمدیان، سیمین‌ سپاهان و ... هیچ یک برای سرمایه‌ گذاری در توسعه آزادراه‌ های کشور و کریدورهای ترانزیتی قانع نشدند که یکی از دلایل این امر، عدم بازگشت سرمایه به دلیل میزان عوارض آزادراه ها بود که توجیه اقتصادی را از آزاد راه‌ ها از بین برده است. آنان همچنین بیان این که با سیستم الکترونیکی و etc فعلی، ۴۰ تا ۶۰ درصد عوارض وصول نمی‌ شود، خاطرنشان کردند: پلکانی شدن عوارض به این دلیل است که عوارض
زودتر پرداخت شود چرا که در حال حاضر تقریبا همه شرکت های بهره‌ بردار آزادراه‌ ها حدود 50 درصد مطالبات معوقه دارند.
مبنای تعیین عوارض، تعداد خودروهای عبوری است که برآورد شده و سپس براساس آن، نرخ عوارض تعیین می‌شود اما در حال حاضر بعد از ۲۵ سال، نرخ عوارض اولین آزادراه غیردولتی و مشارکتی، تنها ۱۵ برابر شده است.
این در حالی است که فهرست بهای احداث آزادراه ۵۰۰ برابر شده است.
صنعت آزادراه سازی ایران عمر ۶۰ ساله دارد و در این ۶۰ سال، ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه ساخته ایم یعنی سالی ۴۵ کیلومتر آزادراه ساخته ایم این در حالی است که چین ۲۲ سال بعد از ما وارد حوزه آزادراه سازی شد اما الان ۱۰۳ هزار کیلومتر آزادراه دارد یا ترکیه در همین ۱۰ سال اخیر چند هزار کیلومتر آزادراه احداث کرده است. با سرعت فعلی آزادراه سازی ما، ۳۰۰ سال طول می‌کشد تا برنامه شبکه آزادراهی کشور تکمیل شود.
از طرف دیگر باید پذیرفت که هنوز زیرساخت‌های الکترونیکی شدن عوارضی‌ها فراهم نیست. این در حالی است که براساس قانون بودجه امسال وزارت راه مکلف به الکترونیکی کردن همه عوارضی‌ها تا پایان خرداد امسال شده است.
براساس قانون بودجه سال جاری، باید پلیس راهور فراجا با همکاری شرکت‌های بیمه، اخذ مفاصا حساب از پرداخت عوارض آزادراه‌ها را هنگام تعویض پلاک الزامی کنند اما نه راهور و نه بیمه گرها زیرساخت‌های مربوطه را ایجاد نکرده اند و قانون عوارضی الکترونیکی به خرداد امسال نمی‌رسد.
د‌‌ر مجموع مشکلاتی متعددی وجود دارد که باعث عد‌‌م جذابیت د‌‌ر سرمایه‌گذاری د‌‌ر آزاد‌‌راه‌ها می‌شود‌‌. مهم‌ترین مشکل، مشکل مالیات قرارد‌‌اد‌‌های شرکت‌های سرمایه‌گذار به صورت BOT است و البته سود‌‌ی معاد‌‌ل سود‌‌ سپرد‌‌ه بانکی است و د‌‌ر حالی که سپرد‌‌ه بانکی معاف از مالیات است، ولی فعالیت‌های ما مشمول ۲۵ د‌‌رصد‌‌ مالیات است.
تاکنون بخش خصوصی د‌‌ر چند‌‌ د‌‌وره با وزرای مختلف راه و شهرسازی برای رفع این موضوع نامه‌نگاری کرد‌‌ه‌اند‌‌ و به نتیجه‌ای نرسید‌‌ه و نیازمند‌‌ تصویب یک تبصره قانونی است. تعد‌‌اد‌‌ی از مد‌‌یران شرکت‌های آزاد‌‌راهی خصوصی به علت مشکلات مالیاتی ممنوع‌الخروج هستند‌‌. به بیان فعالان بخش خصوصی مشکل دیگر‌ پایین بود‌‌ن سود‌‌ سرمایه‌گذاری د‌‌ر آزاد‌‌راه‌ها است. سود‌‌ سرمایه‌گذاری د‌‌ر آزاد‌‌راه معاد‌‌ل سود‌‌ سپرد‌‌ه بانکی است و پایین‌تر از سود‌‌ سرمایه‌گذاری د‌‌ر سایر حوزه‌ها است.
د‌‌ر همه جای د‌‌نیا این سود‌‌ معاد‌‌ل حد‌‌اقل نرخ تامین مالی است و این امر باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری د‌‌ر آزاد‌‌راه‌ها است. خواسته ما این است که سود‌‌ سرمایه‌گذاری د‌‌ر زیرساخت‌ها چند‌‌ د‌‌رصد‌‌ بیشتر از بهره تسهیلات باشد‌‌ تا برای سرمایه‌گذاران ایجاد‌‌ جذابیت کند‌‌.
جای حلقه مفقود‌‌ه مد‌‌یریت که باید‌‌ توسط د‌‌ولت و مجلس حل شود‌‌،‌ خالی است. د‌‌ر حالی که کشور هم به آزاد‌‌راه نیاز د‌‌ارد‌‌ و هم نیرو و امکانات کافی د‌‌ر کشور برای احد‌‌اث آزاد‌‌راه وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌. مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه‌ها پیش از این گفته بود که تنها 10 درصد از مخارج آزادراه ها از طریق عوارضی که توسط شهروندان پرداخت می‌شود، تامین گردیده و سایر هزینه‌ها برعهده ذینفعان است.
لذا با پرداخت به موقع این عوارض، می‌توان در
تامین و اجرای طرح‌های بزرگتر توسط همه شهروندان، مشارکت نمود.

رییس سازمان توسعه تجارت پاسخ رییس سابق بانک مرکزی را داد؛

گروه صنعت و تجارت: این مرتبه همه چیز از یک توئیت و انتشار آن در فضای مجازی شروع شد. انتقاد یکی از اعضای کابینه دولت گذشته با پاسخ یکی از مسئولان دولت سیزدهم همراه شد و البته به نظر می رسد پاسخ بی راهی هم نبوده است. عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی دولت دوازدهم و البته یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مدتی قبل با انتشار توئیتی در فضای مجازی از رشد صادرات کشورهای همسایه طی ماه های گذشته خبر داده بود. او در توئیت خود نوشته بود: «صادرات عربستان، ترکیه و عراق اخیرا به ترتیب به ماهانه بیش از 25، 20 و 11 میلیارد دلار رسیده است. فاصله اقتصاد ایران در حال عمیق تر شدن با همسایه هاست...» این پیام اما با واکنش علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همراه شد. علیرضا پیمان پاک در پاسخ به این توئیت همتی نوشت: «کسی در حمایت از صادرات توییت بزند که صادرکنندگان کشور را سیاست غلط خود خانه‌نشین و یا روانه زندان نکرده باشد!.» وی همچنین با انتشار عکسی از دو جلد کتاب در توییت خود افزود: «این فقط مکاتبات انجمن سرب و روی است که از سیاست‌های گیج‌کننده و مشوش ارزی دولت بی‌تدبیر صدها واحد تولیدی‌شان گرفتار و زمین‌گیر شدند.» به نظر می رسد که آسیب های تصمیم های یک شبه دولت گذشته برای صادرکنندگان و بر هم زدن ثبات ارزی همچنان ادامه دارد. هنوز هم در صحبت های بسیاری از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کشور زمزمه هایی درباره مشکلات ایجاد شده در دولت گذشته به گوش می رسد.
سیاست ارز ترجیحی نه تنها تاثیری بر قدرت خرید و تقویت بنیه معیشتی مردم نداشت بلکه زمینه رانت اقتصادی را در جامعه فراهم کرد و اصلاح آن اقدام شجاعانه دولت سیزدهم در جهت برچیدن سفره رانت و فساد و حمایت همه جانبه از اقشار کم درآمد جامعه است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع اقتصاد کشور است چرا که به واسطه رانت‌های فساد از سوی برخی دلالان، اقتصاد کشور فلج شده و منافع مردم به ویژه قشر آسیب پذیر جامعه نیز تضییع شده است. بحث حذف ارز ترجیحی در دولت قبل هم مطرح شد اما اراده قوی برای عملیاتی کردن آن وجود نداشت و اکنوم عزم دولت سیزدهم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قاطع و جدی است که می‌طلبد با مدیریت دولت و نظارت همه بخش‌های نظارتی این طرح را اجرایی کرد تا فشاری به زندگی مردم تحمیل نشود. مسئولان و فعالان اقتصادی نیز معتقدند ارز 4200 تومانی نتوانست گره‌ای از مسائل اقتصادی کشور و مردم حل کند و بدون شک حذف آن به شرط مدیریت دقیق و کارآمد می تواند به بالندگی و توسعه اقتصادی کشور و بهبود شرایط معیشتی مردم کمک کند.
مشکلات زمانی آغاز می شود که در برخی مقاطع، بانک‌مرکزی می‌‌‌گوید، ارز باید به کشور برگردد و زمانی هم به اقتضای شرایط اعلام می‌دارد که این ارز حتما باید به سیستم بانکی برگردد که البته این روش غلطی بوده و مقاومت صادرکنندگان و واردکنندگان را به دنبال دارد. در این بین، صادرکنندگان می‌‌‌گویند ارز را به کشور بازمی‌‌‌گردانند؛ اما به قیمت بازار می‌‌‌فروشند و این موضوع باعث اختلاف آنها با بانک‌مرکزی می‌شود که نمونه آن نیز در سال ۹۹ به‌وضوح قابل مشاهده است؛ ضمن اینکه به صدور بخشنامه‌‌‌ها و بعضا تضاد آنها منجر می‌شود یا اصولا مواردی همچون صادرات ریالی، بلاتکلیف می‌‌‌ماند. از سوی دیگر، مهلت بازگشت ارز صادراتی نیز با توجه به تحریم‌‌‌های بانکی عملا قابل پیاده‌سازی نیست و همین امر، مشکلات را دوچندان می‌کند و اعتراضاتی را از سمت تجار به دنبال دارد.
با این حال صادرکنندگان معتقدند، به هر حال ارز به چرخه اقتصادی کشور برمی‌‌‌گردد؛ ولی در این فضا چند مطلب مهم باید مورد توجه قرار گیرد و آن اینکه آیا صادرکنندگان و واردکنندگان، هم می‌‌‌خواهند دیده شوند و هم دیده نشوند؛ بالاخره زمانی که تراکنش‌‌‌ها و نقل‌‌‌و‌‌‌انتقالات مالی آنها بالا می‌رود، مباحث مالیاتی به وجود می‌‌‌آید و این پرسش مطرح می‌شود که ارز صادراتی یا کالای وارداتی را با چه نرخی فروخته‌‌‌ای، بنابراین فضای امنیتی‌ای که برای تجار درست می‌شود، آنها را بعضا از تجارت بازمی‌‌‌دارد؛ به‌‌‌خصوص اینکه در مقاطعی، این موضوع مطرح بود که صادرکنندگان پیمان‌‌‌فروشی کرده و به نام افراد دیگری کالا صادر کرده‌‌‌اند، واردکنندگان نیز ارز ۴۲۰۰تومانی گرفته‌‌‌ و کالا وارد کشور نکرده‌‌‌اند. بنابراین برای اینکه این مشکل حل شود، برخی از تجار به سمت کم‌‌‌اظهاری و بیش‌‌‌اظهاری پیش می‌‌‌روند؛ یعنی واردکننده، بیش‌‌‌اظهاری می‌کند تا ارز بیشتری بگیرد و کالای کمتری وارد کند و صادرکننده کم‌‌‌اظهاری می‌کند تا ارز کمتری برگرداند.
در همین حال رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان مرکزی معتقد است: ارائه هر نوع کالا که فاصله آن با قیمت واقعی زیاد باشد زمینه رانت، سو استفاده و در نهایت فساد را در کشور فراهم می‌کند. منوچهر توسطی در گفتگو با ایرنا افزود: موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ مدتهاست که در دستور کار قرار داشته که به نظر من این اقدام‌ درستی است اما دولت باید برای جلوگیری از وارد شدن شک به بازار نیز برنامه داشته باشد. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: به عنوان نمونه، قیمت بنزین که دارای یک قاعده و ضابطه در نرخ سالیانه ۱۰۰ درصد بود که به یک نرخ واقعی برسد یکباره دولت، نرخ را سه برابر کرد و موجب بروز بحران و تنش در جامعه شد چرا که مردم تحمل فشارهای ناشی از افزایش قیمت بنزین به عنوان عامل اصلی هزینه های حامل‌های حمل و نقل و روی قیمت تمام شده کالا بود را نداشتند. توسطی اظهار داشت: اکنون نفس کار درست است چرا که امکان واقعی شدن قیمت‌ها و نرخ ارز وجود دارد تا چه زمان می‌خواهیم یارانه پرداخت کنیم و تا چه زمان می‌خواهیم تلاش کنیم، یارانه‌ای که تنها برای تامین و تهیه کالا با قیمت مناسب به دست افراد جامعه است را کنترل کنیم تا در آن فساد ایجاد نشود و مورد سو استفاده قرار نگیرد. رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص آثار بلندمدت واقعی سازی نرخ ارز بر اقتصاد کشور نیز خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در بحث صادرات بسیار مفید و مثمرثمر است‌ چون زمانی که کالاهای تولیدی با نرخ واقعی صادر و بازمی گردد مقدار ریال مناسبی که در مقایسه با فروش داخل دارد بیشتر تامین می کند و قیمت‌ها هم واقعی می شود و تولیدکننده ها نیز موقعیت خود را می توانند در رقابت جهانی با سایر رقبای خود تشخیص دهند و منتظر آن نمی‌مانند که دولت از محل منابع تامین ارز و بودجه خودش ارز یارانه ای پرداخت بدهد.

یک عملیات بیت‌المقدس کافی است؛

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه با بیان اینکه صهیونیست‌ها می‌فهمند «خیبریون» چه کسانی هستند، تصریح کرد: کافی است رژیم صهیونسیتی اشتباه کند، یک عملیات بیت‌المقدس کافی است. سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هیچ دلیل و بهانه‌ای برای ترک میدان جهاد در برابر مشرکان و کافران وجود ندارد، گفت: حتی اگر در اوج نابرابری قدرت در برابر دشمن از نظر ظاهری باشیم. این حجت عاشورا در مکتب اهل بیت (ع) است.
وی با بیان اینکه فقط نام‌ها عوض شده‌اند، افزود: امروز هم صف‌بندی این واقعه پابرجاست. نایب امام زمان (عج الله) و وارث حسین (ع) ایستاده است و اصحابش، آنها که وفادارند، تا آخر در میدان می‌مانند. عاشورای امروز برای آن است که نسبتمان را با امامان روشن کنیم که کجای این معرکه هستیم. فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه نبرد حق و باطل و نبرد عدالت و ظلم، برقرار است، اضافه کرد: ما هستیم که باید تعیین موقعیت کنیم. اگر در سپاهِ امام نباشیم، متعلق به جبهه سومی نیستیم، اما ملت ما در امتداد عاشورا ایستاده‌اند و آن را ترسیم کرده‌اند که امتداد عظمت‌ها است و نوری است که هرگز خاموش نمی‌شود.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه سال‌های سال است که می‌دانید دشمن آرایش گرفته است، تصریح کرد: راه غلبه بر ایران توسط دشمن وجود ندارد. اگر شما روزی در مناطق جنگی دفاع مقدس می‌جنگیدید، افرادی در کنار دریای سرخ راه غلبه را بر دشمن بسته‌اند.
سرلشکر سلامی افزود: در یمن که فکر می‌کردند می‌توانند آن را شکست دهند آتش‌بس کرده‌اند. بین دو قدرت نابرابر آتش‌بس برقرار شده یعنی کشوری که در ظاهر ضعیف‌تر است، پیروز است. در دریای عمان و خلیج فارس شاهد هستیم رزمندگان اسلام راه را بر دشمن بسته‌اند و دیگر حضور متراکم دهه‌های گذشته را ندارند و از منطقه خارج کرده‌اند. وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها می‌فهمند «خیبریون» چه کسانی هستند، تصریح کرد: کافی است رژیم صهیونسیتی اشتباه کند، یک عملیات بیت‌المقدس کافی است. در سوریه نیز دیدیم که ابوالفضل انقلاب اسلامی چگونه سفینه نجات امت اسلام را در دستان جانباز خود گرفته است.
فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه نظام سوریه ایستاد، اظهار کرد: ما می‌خواستیم که این نظام بایستد، اما آمریکا جهان عرب و اروپا نمی‌خواست و حالا ببینید چه کسی در این کشور ایستاده است. در محدوده کوچکی که فاقد تأثیر هستند، حالا حضور دارند. سرلشکر سلامی با بیان اینکه در عراق و ایران که مهد مقاومت است، نیز همین‌گونه است، تاکید کرد: قدرت، اراده، ایمان در کشور برای عبور از چالش‌ها می‌جوشد. وی با بیان اینکه آمریکا چمدان‌های خود را بسته است و در حال خروج از منطقه است، تصریح کرد: دیگر آنها نمی‌توانند فشار حداکثری اعمال کنند، به دلیل آنکه قدرتی برای اعمال این فشار ندارند.
فرمانده کل سپاه به تحریم دشمن علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: فکر می‌کردند این ملت با تحریم فلج می‌شود؛ ملت ایران از تحریم عبور کرده است، البته همه جهان مشکل دارند اما ما خدا را داریم. فرمانده کل سپاه اضافه کرد: مشکلات امروز به تحریم‌ها ارتباطی ندارد و قابل حل است. سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه دشمن تلاش می‌کند زنان و دختران ما را حجاب گریز و نماز گریز کند، گفت: آنها می‌خواهند سیمای معصوم دختران ما را مانند غربی‌ها کنند؛ نمی‌دانند زنان این سرزمین با وقار هستند و از گوهر حجاب خود مانند سنگر دفاع می‌کنند.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد:

خطیب نماز جمعه تهران گفت:‌در مسئله مذاکره برای رفع تحریم ها انتظار این است که دوستان ما با مواجهه عاشورایی و مقاوم از منافع کشور به شکل هوشمندانه پاسداری کنند. حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته پایتخت، طی سخنانی با بیان اینکه وقتی نمازهای جمعه و اجتماعات مومنین قوی برگزار شود حاصل جمع آن تقویت تقوای قلبی مومنان خواهد بود، گفت: بدون شک صدرنشین شعائر الهی مجالس حسینی و برنامه های حسینی است که از اعظم شعائر الهی است و نشانه های حیات دین و دوام دین است. وی گفت: امام حسین فرمود اگر کسی حریم خداوند را نگه دارد و اگر تقوا او را رعایت کند، خداوند نیز او را از رنج ها به سوی آنچه می پسندد متحول خواهد کرد و از آنجا که گمان نمی کند رزق خود را شامل او خواهد کرد.
حاج‌علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته پایتخت، طی سخنانی با اشاره به وقوع سیل در برخی استان‌های کشور، گفت: اخیرا ورود پدیده مانسون به کشور، بارش های فراوانی در کشور داشت که به تبع آن در بسیاری از موارد بارش‌های سیل آسایی در برخی مناطق کشور به وقوع پیوست و دشواری هایی را برای زندگی مردم به بار آورد. در کنار شکر این نعمت، به عزیزانی که در روزهای اخیر به نحوی داغدار شدند یا دچار صدمات مالی و معنوی شدند تسلیت عرض می‌کنیم و امیدواریم که رسیدگی فوری به مشکلات مردم از سوی مسئولان انجام گیرد. خطیب نماز جمعه تهران، ضمن تقدیر از حضور مسئولان عالی در کنار مردم سیل‌زده کشور، عنوان کرد: ایران یکی از ششمین کشورهای آسیب پذیر دنیا در حوزه بلایای طبیعی است و از 41 آسیب طبیعی 31 مورد آن در ایران شناسایی شده است. بر همین اساس ایجاب می‌‌کند که تا با سیاست گذاری و تنظیم قوانین مناسب و داشتن ساختارهای مطلوب، آمادگی رویارویی با این حوادث بیش از پیش صورت گیرد.
وی افزود: سازوکار فعلی در مدیریت سوانح نیاز به بازنگری و اصلاح دارد و باید قوی تر از امروز باشد که امیدواریم از نقشه جامعه تا مدیریت واحد و ضمانت اجرا اصلاح و بهبود پیدا کند. بویژه در مورد سیل که اجرای بند چهارم سیاست های کلی مربوط به منابع آبی که در ارتباط با آبخیزداری و آبخانداری است باید مدنظر مسئولان اجرایی کشور باشد. حاج‌علی‌ اکبری با اشاره به دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در این دیدار توصیه های روشن، صریح و غیرقابل تاویلی خطاب به ائمه جمعه داشتند که ایجاب می‌کند ما در نهاد نماز جمعه و همه دوستداران نماز جمعه و نهادهای مسئول نهایت تلاش خود را برای تحقق این توصیه‌ها به کار ببندیم. خطیب نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم، گفت: ضمن تشکر از تلاش های جدی و شبانه روزی دولت و روحیه مردمی و سبک زندگی مردمی و بی تکلفی که مقامات دولت دارند که مصادیق آن در ماجرای سیل اخیر مشاهده شد، توقع داریم که مسئولان دولتی از دستاوردهایی که طی این یک سال داشتند با مردم سخن بگویند و اقدامات خود در یک سال اخیر را به شکل شایسته منعکس کنند؛ همچنین مواردی که ناکامی هایی وجود داشته نیز با مردم در میان بگذارند. حاج علی اکبری گفت:‌ رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور، بر مسئله عدالت تاکید زیادی داشتند و فرمودند که همه برنامه‌ها و مصوبات دولت باید دارای پیوست عدالت باشد تا در همین راستا شاهد کاهش فاصله طبقانی و در نقطه مقابل افزایش مبارزه با فساد در کشور باشیم.

یک سناتور دموکرات آمریکایی از عملکرد دولت کشورش در زمینه تحقیقات درباره قتل روزنامه‌نگار فلسطینی ـ آمریکایی شبکه الجزیره به دست نظامیان رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
به گزارش روزنامه القدس العربی، "کریس فن هولن"، سناتور دموکرات مجلس سنای آمریکا در سخنانی در جریان نشست این مجلس از طفره رفتن دولت بایدن از انجام تحقیقات درباره پرونده قتل شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی ـ آمریکایی شبکه الجزیره به دست نظامیان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری انتقاد کرد. وی در این باره گفت: من نگران هستم؛ چراکه دولت آنگونه که شایسته است به تحقیقات در این پرونده توجه ندارد.
وی افزود: ما پیشتر خواستار بررسی پرونده قتل روزنامه نگار آمریکایی شدیم که به ضرب گلوله به قتل رسیده است. ابوعاقله ۱۱ مه گذشته در اثر اصابت گلوله‌ای که از کلاه ایمنی او عبور کرد، به شهادت رسید، او در حالی که یونیفرم ویژه خبرنگاران را بر تن داشت و در حال پوشش خبرهای مربوط به عملیات نیروهای اسرائیلی در اطراف اردوگاه جنین بود، هدف تیراندازی قرار گرفت. ۲۴ ژوئیه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که ابو عاقله به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی به شهادت رسیده است.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه 30 درصد بازار لوازم یدکی خودرو را کالای قاچاق و بی کیفیت تشکیل می‌دهد، گفت : براساس برنامه وزارت صمت، سوداگری با جان و مال مردم در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد پایان می‌یاد.

30 درصد لوازم یدکی خودرو در بازار جنس قاچاق و بی کیفیت است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امید قالیباف با اشاره به اینکه از شنبه 15 مرداد، فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای 53 قلم لوازم یدکی به پایان می‌رسد، گفت: اگر بعد از این تاریخ، بازرسان، لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع آوری آن اقدام خواهد شد. سخنگوی صمت افزود: برآورد می‌شود از ارزش 13 میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، سی درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.
وی بیان داشت: این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی‌کیفیت برای کالایی که با جان مردم سر و کار دارد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و یکی از اولویت های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است که پس از ماهها جلسه هماهنگی با بیش از یازده دستگاه حاکمیتی و اتحادیه ها و تشکل های خصوصی، در گام اول، 53 قلم لوازم یدکی که 80 درصد مصرف بازار را شامل می شود، از 15 مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند. پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند. قالیباف گفت: برای نخستین بار از یک مدل تعاملی_اقناعی برای ساماندهی یکی از پیچیده ترین بازارها استفاده شده است و قرار است رسانه ملی، پایش بازار لوازم یدکی را کاملا رصد کند تا علاوه بر رفع نقاط ضعف در اجرا، نتایج آن را نیز به استحضار مردم برساند. وی ادامه داد: نتیجه این مدل جدید، آن شده که اجماع خوبی میان تولیدکنندگان و توزیع کنندگان ایجاد شود که اجرای طرح را آسان تر می‌کند. سخنگوی صمت، لوازم یدکی موجود در بازار را در چهار گروه قاچاق محرز، بدون منشاء، تولید داخل، و واردات، تقسیم بندی کرد و گفت: تکلیف کالای قاچاق محرز که طبق قانون مشخص است اما، اگر در شبکه توزیع، کالاهایی وجود دارند که از آن با عنوان" بدون منشاء" نام می بریم، واحد عرضه کننده با تایید کمیته فنی اتحادیه ذیربط، یک هفته زمان دارد تا نسبت به اخذ شناسه کالا از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کند. قالیباف گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی را شامل ۱۵۰ قلم ذکر کرد که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله اول آغاز خواهد شد. وی گفت: روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم یدکی دادن بازاری به ارزش ۴ میلیارد دلار به قطعه سازان است که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود. وی در عین حال گفت ؛ هدف بزرگ دیگری که ساماندهی بازار لوازم یدکی دنبال میکند، بروز شدن استانداردها است، چرا که بدلیل عدم شفافیت در این بازار گاها استاندارها ۵۰ سال است بروز نشده که این مشکل، علاوه بر اشکال در ایمنی وسایل نقلیه بر الودگی هوا نیز موثر است.

به میزبانی ناحیه دو منطقه ۲۱ برگزار شد؛

شهره حقی- روزنامه تجارت؛ به منظور بررسی فرآیند شکل‌گیری جلسات و تصمیم‌سازی، افزایش سهم مشارکت ها و مسئولیت های اجتماعی و نقش ویژه صنایع و شرکت های سطح منطقه ۲۱ در قالب "طرح های نذریاری و محتشم دل‌ها"، جلسه‌ای به میزبانی شهرداری ناحیه دو منطقه ۲۱ تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱؛ نشست هم اندیشی مدیران و نمایندگان سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، عصر روز چهارشنبه مورخ دوازدهم مرداد ماه سال ۱۴۰۱ در محل دفتر شهردار ناحیه دو و به میزبانی دیار پیشرفت و نوآوری تشکیل شد.
در این جلسه احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، رستمی مدیرکل خدمات و مشارکت های اجتماعی این سازمان، شهیدان مدیر اداره مسئولیت های اجتماعی شهرداری تهران، شمسه شهردار ناحیه دو، جاویدنیا رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی منطقه ۲۱ و روسای ادارات شهرسازی و اجتماعی ناحیه دو حضور داشتند.
بر پایه این گزارش؛ در این نشست هم اندیشی، احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، کلیاتی را در باب جایگاه و ظرفیت های بالقوه هیئات مذهبی و مجمع خیرین منطقه ۲۱ و بیش از چند هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال در پهنه سرزمینی این منطقه را مورد بررسی قرار داد.