تثبیت اقتدار و امنیت ایران در سایه پیوند میدان و دیپلماسی

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار تصاویری از ۵ شهید مدافع حرم در توئیتی نوشت: عزت، اقتدار و امنیت ایران اسلامی در سایه حکمت رهبر معظم و پیوند بین میدان و دیپلماسی تثبیت شد و نقشه شوم دشمنان بر آب، حرم آل‌الله محفوظ و حریم ایران عزیز از خطر تروریسم داعشی مصون ماند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتر با انتشار تصاویری از پنج شهید و مدافع حرم که اخیرا شناسایی شدند، نوشت: سری به نیزه بلند است... وی افزود: عزت، اقتدار و امنیت ایران اسلامی در سایه حکمت رهبر معظم و پیوند بین میدان و دیپلماسی تثبیت شد و نقشه شوم دشمنان بر آب، حرم آل‌الله محفوظ و حریم ایران عزیز از خطر تروریسم داعشی مصون ماند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین به روح بلند شهدای مدافع حرم و حریم منافع و امنیت ملی درود فرستاد. گفتنی است پیکرهای مطهر پنج شهید مدافع حرم به نام‌های سردار شهید «عبدالله اسکندری»، سردار شهید «رحیم کابلی»، شهید «مصطفی تاش موسی»، «شهید «محمد امین کریمیان» و شهید «عباس آسمیه»، تفحص و سپس از طریق آزمایش DNA شناسایی شد. این شهدا از استان‌های مازندران، البرز و فارس هستند که برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) و مبارزه با تروریست‌های تکفیری عازم سوریه شده بودند و به شهادت رسیدند، اما تا چند روز اخیر همچنان پیکرهای پاکشان در خاک سوریه باقی مانده بود.

 

ایران خواستار بازگشایی مرز کیله سردشت برای تردد مردم منطقه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی ضمن پیگیری سرنوشت یک شهروند ایرانی بازداشت شده در ایام حج در عربستان، خواستارانتقال پیام برای آزادی او شد. در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق برخی موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد رایزنی قرار گرفت. امیرعبداللهیان از تلاش‌های وزیر امورخارجه عراق در کمک به برگزاری حج تمتع اخیر زوار ایرانی قدردانی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس سرنوشت یک هموطن ایرانی بازداشت شده در ایام حج در عربستان را پیگیری و خواستار انتقال پیام برای آزادی وی شد. امیرعبداللهیان با توجه به وجود آتش سوزی در مناطق نیزار جنوب عراق که بدلیل گرمای شدید و خشکسالی منطقه رخ داده، تاکید کرد: متاسفانه دود ناشی از آتش سوزی نیزارهای عراق ، مناطق مسکونی دشت آزادگان استان خوزستان را تحت تاثیر جدی قرار داده است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک مشترک برای مهار فوری این آتش است. فؤاد حسین وزیر خارجه عراق آمادگی و موافقت دولت عراق برای اقدام مشترک دو کشور در مهار آتش نیزارهای واقع در اراضی عراق را حسب هماهنگی کمیساران مرزی اعلام کرد. وزیر خارجه کشورمان همچنین خواستار بازگشایی مرز کیله سردشت برای تردد مردم منطقه شد.

برگزاری مراسم عزاداری
در حسینیه امام خمینی (ره)
اولین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم که پنج شنبه شب و شب هفتم ماه محرم برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در سخنانی، بندگی را لازمه تجلّی پروردگار در انسان دانست و با بیان اینکه حکومت دینی لازمه گسترش عبودیت و شکل‌گیری جامعه توحیدی است، گفت: نقش جاذبه حسینی در پرورش روحیه بندگی و دستگیری و نجات بشر از انواع آلودگی‌ها بی‌بدیل است. همچنین در این مراسم آقای محمدحسن موحدی آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد، آقای مهدی سماواتی به ذکر مصیبت و قرائت دعای توسل پرداخت و آقای سیدرضا نریمانی نیز مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد.

ورود ۲۲ جنگنده چین
به منطقه پدافندی هوایی تایوان
وزارت دفاع تایوان از ورود ۲۲ فروند جنگنده چین به منطقه پدافند هوایی این جزیره خبر داد. وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۲ فروند جنگنده چین روز پنجشنبه وارد منطقه پدافندی هوایی جزیره تایوان شده است. از سوی دیگر، خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که امروز پنج موشک از چین به سمت آب‌های سرزمینی ژاپن شلیک شده است. به دلیل این اتفاق، معاون وزیر امور خارجه ژاپن با سفیر چین در توکیو به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و طی آن خواستار توقف فوری تمرین‌های نظامی چین شد.

دستگیری ۱۰ نفر از تروریست‌های
تکفیری-صهیونیستی داعش
سربازان گمنام امام زمان (عج) ۱۰ نفر از تروریست‌های تکفیری - صهیونیستی داعش که قصد انجام چند عملیات تروریستی در میان عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را داشتند، دستگیر کردند. وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) ۱۰ نفر از تروریست‌های تکفیری - صهیونیستی داعش که قصد انجام چند عملیات تروریستی در میان عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را داشتند، دستگیر کردند.

رشد ۲.۵ برابری خدمات
وزارت دفاع در تولید محصولات غیرنظامی
وزیر دفاع گفت: خدمات وزارت دفاع در سال ۱۴۰۱ در تولید محصول و خدمات غیرنظامی در بخش غیردولتی رشد ۲.۵ برابری داشته است. امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آئین رونمایی از محصول مشترک وزارت دفاع و ایران خودرو که با حضور وزیر صمت انجام شد، اظهار داشت: در راستای وظایف ذاتی وزارت دفاع ما مسئولیت پشتیبانی از نیروهای مسلح در ابعاد تجهیزاتی تسلیحاتی را برعهده داریم اما وظایف دیگری هم برای ما تعریف شده که در جهت کمک به صنعت کشور است. وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌هایی که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سالهای اخیر داشته است، کمک به سایر صنایع را در دستور کار خود قرار داده و تلاش داریم سرریز فناوری‌ها و توانمندی‌های موجود در وزارت دفاع را در اختیار بخش خصوصی و صنعتی قرار دهیم و خوشبختانه در این عرصه نیز کارهای بسیار بزرگ انجام شده است. امیر آشتیانی تصریح کرد: خدمات وزارت دفاع در سال ۱۴۰۱ در تولید محصول و خدمات غیرنظامی در بخش غیردولتی، رشد ۲.۵ برابری داشته است، یعنی وزارت دفاع همراهی و همکاری با بخش صنعتی و خصوصی را در دستور کار خود قرار داده است و با توجه به تأکیدات رئیس جمهور و فرماندهی معظم کل قوا این امر با سرعت و شدت بیشتری در حال انجام است.

دولت اولین آیین‌نامه قانون
«جهش تولید دانش‌بنیان» را تصویب کرد
سخنگوی دولت از تصویب اولین آیین‌نامه قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» در هئیت دولت خبر داد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: با اهتمام جدی دولت به تحقق اهداف شعار سال، اولین آئین‌نامه قانون «جهش تولید دانش بنیان»، زودتر از موعد قانونی به تصویب هیئت دولت رسید. وی تاکید کرد: این قانون در ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره مزایای قابل‌توجهی برای دانش‌بنیان‌ها در نظر داشته‌است و تصویب سایر آئین‌نامه‌های آن در دستور کار دولت قرار دارد.

حزب الله: تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم
عضو شورای مرکزی جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان به تهدیدات اخیر مطرح شده از سوی آویگدور لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان به تهدیدات اخیر مطرح شده از سوی آویگدور لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. آویگدور لیبرمن وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اخیراً گفته بود که در صورت حمله حزب الله به میدان گازی کاریش و آغاز جنگی جدید باید ضاحیه (جنوب بیروت) را محو کنیم. در همین رابطه، شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله تاکید کرد: رژیم صهیونیستی توانایی ایجاد معادلات نظامی را ندارد و سران این رژیم به خوبی می دانند آنچه که در جنگ احتمالی آینده از دست خواهند داد، چندین برابر خسارت های وارده به لبنان خواهد بود. وی در ادامه با طرح معادله جدید نظامی در برابر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: در صورت اقدام رژیم صهیونیستی برای از ویران نمودن ضاحیه، تل آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.

لاوروف: طرح آمریکا برای اصلاح برجام غیرقابل قبول است

گروه سیاسی:«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه مدعی شد که زمان برای تهران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای در حال تمام شدن است.
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کربی طی نشست خبری در کاخ سفید، مدعی شد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریباً کامل شده اما زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است».
همچنین وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست آسه آن در کامبوج، از مواضع ایران درباره برجام و مذاکرات وین حمایت کرد.
به گزارش تجارت،سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست آسه آن گفت، ما آماده هستیم تا از طریق مجاری دیپلماتیک درباره پرونده تبادل زندانیان با واشنگتن تحت توافق بایدن-پوتین گفتگو کنیم.
برخی منابع خبری از احتمال دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با لاوروف در کامبوج نیز خبر داده‌اند. وزرای خارجه دو کشور از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین با یکدیگر دیدار نکرده‌اند.
خانواده زندانیان آمریکایی در روسیه در حال اعمال فشار به کاخ سفید برای بازگرداندن آنها به آمریکا تحت توافق تبادل زندانیان هستند. این درحالیست که دادگاهی در مسکو روز گذشته یک بسکتبالیست آمریکایی را به جرم حمل مواد مخدر به 9 سال زندان محکوم کرد. 
وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای در وین نیز گفت، موضع ایران درباره برجام که ایالات متحده از آن خارج شده است مشروع است.
وی تاکید کرد، آمریکا قصد دارد اصلاحیه برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را موضوع یک توافق جدید قرار دهد و این غیرقابل قبول است. 
دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از حدود پنج ماه وقفه‌ که از ۲۰ اسفند ماه سال گذشته در این مذاکرات رخ داد، از روز پنج شنبه در وین آغاز شده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که در وین در حال برگزاری است، پیشرفت حاصل شده که شامل تضمین‌هایی است که ایالات متحده با عقب‌نشینی از قول خود در آینده، باعث مختل کردن توافق نمی‌شود. 
به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از خبرگزاری فرانسه، مشخص نیست که چگونه این امر امکان‌پذیر است و تعدادی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قبلاً متعهد شده‌اند که در صورت پیروزی در سال ۲۰۲۴، بار دیگر ایالات متحده را از توافق خارج کنند.
طبق این گزارش، این مقام اروپایی مدعی شد: «ما در حال حاضر تضمین‌های کاملاً قابل توجه داریم.
درک من این است که ایران خوشحال است و از آنچه در متن است احساس رضایت می‌کند».
او همچنین در ادامه ادعا کرد «درخواست تهران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا، از مذاکرات خارج شده است. در عوض در آینده - پس از توافق- به آن رسیدگی خواهد شد».
در همین ارتباط،رئیس سازمان انرژی اتمی به جزئیاتی از برگزاری دور جدید مذاکرات وین پرداخت و گفت: در این دور مباحث، یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی است. در مباحث فنی گفت‌وگو صورت گرفته و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهمترین آن بحث اسناد و مکان‌های ادعایی است که مجددا مانند دوره قبل که بسته شده بود همچنان با همان ترکیب و با همان شرایط بسته شود.
محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: نصب هزار ماشین IR۶ و سایر ماشین ها، طراحی راکتور اراک و تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از جمله موارد مورد تاکید مجلس بود، که همه آنها مطابق قانون انجام شد و می توان گفت قانون اقدام راهبردی تا این تاریخ به نسبت زمان صددرصد اجرا شده است.
وی تاکید کرد:جمهوری اسلامی انتظار دارد که مدیرکل آژانس انرژی اتمی از رفتار سیاسی و استفاده از ادبیاتی که در چارچوب نیست و به ضوابط و شیوه های آژانس ارتباطی ندارد، پرهیز کند، آنچه که با آژانس تفاهم شده بود، همین موارد ادعایی بود که مربوط به گذشته است و تحت عنوان (پی ام دی ام) بسته شده است.
آنها می‌دانند که هیچ‌گونه تاسیسات هسته‌ای وجود ندارد که ایران اعلام نکرده باشد و این موارد و مدارک ادعایی را اسراییل در اختیار آنها قرار داده است، با ادبیات اسرائیل صحبت کردن در شان یک سازمان وابسته به سازمان ملل است نیست.قرار بود به سوالاتی که ایشان مطرح می‌کند پاسخ داده شود و انها هم پاسخ‌ها را بررسی کنند و موضوع را ببندند اما آنها قبل از دریافت پاسخ‌ها اعلام کردند که قانع کننده نیست! این نشان می دهد که اراده انها بر قانع نشدن است، در این صورت تا ابد و دهر هم قانع نخواهند شد.
علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز چهارشنبه شب ۱۲ مرداد ماه در توئیتی درباره سفرش به وین برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسؤولانه عمل کنند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین عصر چهارشنبه در دیدار دیپلمات ایتالیایی با بیان این‌که آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است، قید و شرط تعیین کند، گفت:‌ در مذاکرات پیش رو، اراده جدی و واقعی آمریکا برای دستیابی به توافق راستی آزمایی می‌شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت همدلی دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور، از کیفیت روابط دولت مردمی و مجلس شورای اسلامی ابراز خرسندی کرد و گفت: همگرایی کامل همه ارکان نظام حکمرانی کشور، نه تنها توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، بلکه پیش‌نیاز غلبه بر مشکلات مزمن و ساختاری کشور به شمار می‌رود. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار با مجمع نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و یزد با تاکید بر اراده جدی دولت برای دوری از حواشی سیاسی و نیز تاکید بر ضرورت همدلی دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور، از کیفیت روابط قوه مجریه و مقننه ابراز خرسندی کرد و گفت: همگرایی کامل همه ارکان نظام حکمرانی کشور، نه تنها توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، بلکه پیش‌نیاز غلبه بر مشکلات مزمن و ساختاری کشور به شمار می‌رود. وی افزود: برخی حاشیه‌ها در روابط دولت و مجلس در گذشته مردم را آزرده خاطر کرد و این دولت اجازه نخواهد داد که این حاشیه‌ آفرینی‌ها تکرار شود. دولت مردمی حسرت این را که دولت و مجلس به جای پرداختن به کار مردم گرفتار حاشیه شوند، به دل بدخواهان خواهد گذاشت و وجه همت خود را صرف این خواهد کرد که مردم شیرینی خدمت را بچشند.
رئیس جمهور همراهی نمایندگان مجلس را شرط توفیق سیاست‌ها و برنامه‌های بزرگ درکشور خواند و اظهار داشت: انتظار داریم نمایندگان نیز به سهم خود تلاش‌ها و دستاوردهای دولت را برای افکار عمومی تبیین کنند زیرا این موارد صرف دستاورد دولت نیست و جزء توفیقات جمهوری اسلامی و همه اجزای نظام حکمرانی به شمار می‌رود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به تصمیمات و مصوبات دولت در سفرهای استانی برای توسعه متوازن و عادلانه استان‌های کشور،گفت: پس از پیگیری جدی تحقق مصوبات سفرهای استانی، در دور دوم با فراغ خاطر بیشتر به طراحی گام‌های موثر برای پیشرفت و تحول استان‌ها خواهیم پرداخت. رئیس جمهور به برنامه دولت برای ایجاد صندوق پیشرفت عدالت در استان‌ها اشاره کرد و افزود: دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ ایجاد این صندوق‌های استانی را لحاظ کرد که متاسفانه مورد موافقت مجلس قرار نگرفت اما مجددا در سال ۱۴۰۲ ایجاد این صندوق‌ها را در لایحه بودجه خواهیم گنجاند تا به تسریع روند پیشرفت استان‌ها کمک کنند.
ضرورت اشتغالزایی در استان‌های مرزی و تقویت معیشت مرزنشینان، از جمله دغدغه‌های مشترک رئیس جمهور و میهمانانش در این جلسه بود. آیت‌الله رئیسی در توصیف برنامه‌های دولت در این زمینه، از اراده دولت برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی خبر داد و افزود: دولت مردمی مرز را فرصت ارزشمندی می‌داند که استفاده از ظرفیت‌های آن می‌تواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق مرزی بیانجامد و روابط و مناسبات همسایگی را تقویت کند. وی درخصوص مشکلات متاثر از کم‌آبی در کشور هم که از سوی نمایندگان بیان شد، گفت: مدیریت صحیح منابع آب در کاهش تنش‌های آبی در استان‌های مختلف موثر خواهد بود. این کار از سوی وزارت نیرو برای رفع کمبودها در عرصه آب و برق آغاز شده و امسال شاهد کمترین میزان قطعی برق بودیم.
رئیس جمهور با اشاره به برخی عقب‌ماندگی‌ها در توسعه شبکه تولید برق در گذشته ادامه داد: وزارت نیرو تا به امروز با تدابیری مثل استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی و جدا کردن برق مصرفی واحدهای صنعتی بزرگ و صنایع سنگین تلاش کرده در وهله اول مانع از تکرار خاموشی‌ها در تابستان شود و در وهله بعد عقب‌ماندگی‌ها در تامین برق را جبران کند.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: دولت مردمی رفع مشکلات کشور را معطل و وابسته به هیچ عامل و بهانه‌ای نکرده و برای رفع مشکلات کم‌آبی نیز طرح‌های بزرگی را به طور همزمان پیگیری می‌کند. مدیریت صحیح منابع آب، تامین آب ژرف، انتقال آب از دریا و استیفای حقآبه کشور از همسایگان از جمله اقدامات کوتاه و بلندمدتی است که برای رفع مشکلات کم‌آبی دنبال می‌شود. در ادامه این جلسه، خسارات ناشی از سیل اخیر در چند استان کشور در گفت‌ وگوی رئیس جمهور با نمایندگان مورد توجه قرار گرفت. آیت الله رئیسی نیز در این زمینه تصریح کرد: حجم خسارات وارده در دست بررسی است و دولت به زودی تسهیلات لازم برای جبران این خسارت‌ها را تصویب خواهد کرد تا با فوریت برای رفع آسیب‌های سیل اقدام شود. در این جلسه که دهمین نشست آیت‌الله رئیسی با مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور نیز حضور داشته و درخواست‌ها، نظرات و دغدغه‌های نمایندگان حاضر در جلسه را ثبت کردند. با دیدار نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و یزد با رئیس جمهور نمایندگان تمام ۳۱ استان کشور حداقل یک بار و در قالب دیدار مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور دیدار و درباره دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود با وی گفتگو کرده‌اند.
در این جلسه که سه ساعت و نیم به طول انجامید، پیش از سخنان رئیس جمهور به ترتیب نمایندگان استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و یزد به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره خسارات سیل‌های اخیر، اجرای مصوبات استانی، مشکلات کم‌آبی، لزوم تفویض اختیارات بیشتر به استانداران و موارد دیگر ناظر به مشکلات حوزه‌های انتخابی خود پرداختند. همچنین استانداران این چهار استان نیز در سخنانی به تشریح برنامه‌ها و اقدامات خود برای تسریع روند پیشرفت استان‌های تحت حوزه انتخابی خود پرداختند.

گروه سیاسی: رسانه‌های دولتی چین امروز جمعه در دومین روز رزمایش ارتش این کشور اعلام کردند که برای نخستین بار موشک‌های بالستیک چینی به صورت مستقیم از فراز آسمان تایوان عبور کردند. چین روز پنج‌شنبه رزمایش بزرگ و بی‌سابقه‌ای را در تاریخ این کشور آغاز کرد که قرار است تا روز یکشنبه ادامه داشته باشد. این رزمایش جدی‌ترین واکنش پکن به سفر یک روزه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است که چین آن‌را بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از استان‌های خود می‌داند. چین در نخستین روز بزرگترین مانور نظامی خود چندین موشک بالستیک به آب‌های شمال، جنوب و شرق تایوان شلیک کرد. وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که از ۹ موشکی که توسط نیروهای نظامی این کشور شناسایی شده‌اند، ۴ فروند آن‌ها از فراز آسمان تایوان عبور کرده‌اند. منگ ژیانگ کینگ، استاد دانشگاه دفاع ملی پکن وابسته به ارتش چین به تلویزیون دولتی «سی‌سی‌تی‌وی» (CCTV) گفت: «رزمایش ما این بار شامل شلیک مستقیم موشک‌هایی بود که برای نخستین بار از فراز تایوان عبور کردند.» او در ادامه گفت که موشک‌های چینی از حریم هوایی محل استقرار پدافند هوایی موشکی پاتریوت تایوان عبور کردند. منگ ژیانگ کینگ همچنین گفت که رزمایش ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) با هدف شبیه‌سازی «محاصره» جزیره انجام می‌شود. به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، در رزمایش ارتش این کشور از بیش از ۱۰۰ هواپیمای جنگی و بیش از ۱۰ ناوشکن و ناوچه جنگی استفاده شده است. به گزارش یورونیوز چین از رزمایش نیروهای خود در اطراف جزیره به دلیل اقدام‌های «تحریک‌آمیز» آمریکا و متحدانش در تایوان دفاع می‌کند.
اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بر این نظر است که چین از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به عنوان بهانه‌ای برای افزایش فعالیت‌های نظامی در اطراف تنگه تایوان استفاده می‌کند. همچنین وزارت امور خارجه چین روز گذشته اعلام کرد، پکن قرار است تحریم‌هایی را علیه پلوسی و نزدیکانش بابت سفر تحریک آمیزش به تایوان وضع کند. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: وضع تحریم‌ها علیه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نزدیکانش بابت سفر او به تایوان صورت خواهد گرفت. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است، پلوسی ضربه‌ای جدی بر پیکره اصل "چین واحد" وارد کرده و صلح و ثبات در تنگه تایوان را به خطر انداخته است. وزارت امور خارجه چین در ادامه همچنین ذکر کرده است: بر اساس قوانین مرتبط در چین،‌ پکن تصمیم گرفته تا تحریم‌هایی را علیه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و خویشاوندانش در پی سفر تحریک آمیز او به تایوان وضع کند.