رونمایی از نقشه راه فعالیت صنعت نفت

معاون امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت بازبینی از رونمایی نقشه راه فعالیت صنعت نفت تا چندماه آینده خبر داد. وحیدرضا زیدی‌فرد خواستار بهره گیری از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای کمک به صنایع نفت و گاز شد و اظهار کرد: با افتتاح و فعال شدن دفتر توسعه نوآوری و فناوری و همچنین اختصاص یافتن یک طبقه از برج فناوری به مرکز فناوری نفت و گاز زمینه رشد و شکوفایی پتانسیل‌هایی که در این حوزه وجود دارد، تقویت خواهد شد. معاون امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت از بازبینی قراردادها در دولت سیزدهم براساس رویکردهای فن آورانه محور خبرداد و افزود: تکلیف زیست بوم فناوری نفت مشخص شده و نقشه راه فعالیت صنعت نفت تا چندماه آینده رونمایی خواهد شد و در این راستا باید راهکاری را تدوین کرد که رشد دانشگاه به بالندگی صنعت بینجامد. زیدی‌فرد نقش منابع و صنایع نفت و گاز استان را دارای قابلیت‌های ملی ارزیابی کرد و گفت: توانمندی‌های حوزه نفت و گاز فارس به همراه بهره گیری از پتانسیل‌های دانش بنیان می‌تواند الگویی برای راه‌اندازی پارک‌های دانش بنیان در کشور شود. این مقام مسئول در وزارت نفت گفت: وزیر نفت تاکید دوچندانی به منظور راه‌اندازی پارک علم و فناوری نفت دارد و به موازات این ماجرا باید از مراجعی که در حوزه زیست بوم فناوری وزارت نفت دارای مسئولیت هستند، مطالبه گری کرد.

 

۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی، تا ماه آینده ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه دیگر نیز وارد مدار خواهد شد. مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال برای اینکه بتوانیم شبکه برق پایداری را داشته باشیم اظهار کرد: برنامه ۶۰۰۰ مگاواتی افزایش ظرفیت تولید برق تعریف شد که تاکنون بیش از ۴۲۰۰ مگاوات از طریق احداث نیروگاه جدید افزایش ظرفیت و ارتقای نیروگاه‌های موجود به ظرفیت تولید کشور اضافه شده است. وی با بیان اینکه امسال برنامه‌های مختلفی برای گروه‌های مختلف مشترکان تعریف شد به طوری که در بخش عمومی و اداری و به ویژه در بخش ادارات دولتی برنامه‌های سختگیرانه‌ای اجرا شد که کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در این بخش را به دنبال داشت. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در روزهای اخیر رکورد مصرف برق شکسته شد، اظهار کرد: روز گذشته مصرف برق افزایش یافت که دور از انتظار بود، افزایش گرمای هوا نیاز مصرف برق کشور را در زمان اوج مصرف به میزان ۶۷ هزار و ۷۷۴ مگاوات رساند که در مقایسه با روز گذشته که روز کاری بود حدود ۲۳۰ مگاوات بیشتر بود. رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه علی رغم مشکلات، برق مشترکان مطابق برنامه و بدون خاموشی تامین شد گفت: در تابستان امسال شاهد رشد ۴.۸ درصدی مصرف انرژی نیز بوده ایم که عدد بزرگی به حساب می آید.

آورد آبی 6 میلیارد متر
مکعبی سیلاب برای کشور
بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر زمینه آورد آبی 6 میلیارد متر مکعبی برای کشور را فراهم کرد. به گزارش فارس، براساس آمار ارائه شده از شرکت مدیریت منابع آب ایران، بارش‌های سیل آسای اخیر تا تاریخ 10 مرداد ماه زمینه آورد آبی 6015 میلیون متر مکعبی را برای کشور فراهم کرده است. براساس این اطلاعات، تا تاریخ مذکور از 6015 میلیون متر مکعب آب به دست آمد برای کشور 1288 میلیون متر مکعب به صورت سطحی پشت سدهای کشور ذخیره شده است. علاوه بر این 4727 میلیون متر مکعب دیگر نیز به صورت نفوذ در زمین زمینه تغذیه آب‌خوان‌های کشور را به وجود آورده و یا به صورت سطحی در آبگیرهای طبیعی و تالاب‌ها تجمیع شده است. براساس این گزارش، بیشترین تأثیر در افزایش ورودی‌های سیلاب اخیر، در سدهای استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان رخ داده است.

رقابت روسیه و عربستان
در هند برای فروش نفت
قیمت پایین تر نفت روسیه نسبت به عربستان باعث شد این کشور در ماه ژوئن عربستان را به‌عنوان دومین عرضه‌کننده بزرگ نفت به هند پشت سر بگذارد و پس‌از عراق قرار بگیرد. به‌گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، رقابت شدیدی در هند بین روسیه و عربستان وجود دارد. روسیه قیمت نفت خام خود را نسبت‌به عربستان پایین آورده و راه را برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار در یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های نفت دنیا باز کرده است. بشکه‌های نفت روسیه در فصل بهار نسبت‌به نفت خام عربستان ارزان‌تر بوده‌اند تا جایی‌که اختلاف قیمت آن‌ها در ماه مه به 19 دلار در هر بشکه رسید. روسیه در ماه ژوئن عربستان را به‌عنوان دومین عرضه‌کننده بزرگ نفت به هند پشت سر گذاشت و پس‌از عراق قرار گرفت.

افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز کشور
آنطور که گزارش های وزارت نفت نشان می دهد طی یک سال گذشته افزایش صادرات گاز طبیعی و گاز مایع کشور در دولت سیزدهم محقق شده است. به گزارش ایرنا، افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز کشور و رشد ۴۳ درصدی صادرات گاز به عراق در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

اوپک تولید روزانه خود را افزایش می‌دهد؛

گروه انرژی: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به همراه متحدان خود تصمیم گرفته‌اند سطح تولید نفت خام را تنها 100 هزار بشکه در روز طی ماه سپتامبر افزایش دهند. این تصمیم در سی و یکمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اتخاذ شد. براساس گزارش ها، تولید این کشورها در ماه های ژوئیه و اوت 648000 بشکه در روز افزایش یافت. براساس گزارش رسانه های بین المللی از زمانی که درگیری های نظامی در اوکراین آغاز شد، اختلالات در زنجیره تامین نفت خام همچنان ادامه داشته و باعث افزایش سریع قیمت این محصول شده است. قبل از جنگ اوکراین، نفت خام حدود 90 دلار در هر بشکه بود و در کمتر از یک هفته پس از درگیری در اواخر فوریه به 115 دلار افزایش یافت. با این حال، اخیراً قیمت نفت خام از بیش‌ترین سطح خود عقب نشینی کرده و به زیر 100 دلار در هر بشکه رسیده است. در آخرین نشست ائتلاف اوپک پلاس، نگرانی‌هایی مطرح شد مبنی بر این که سرمایه‌گذاری ناکافی در این بخش بر عرضه کافی و به‌موقع برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد پس از سال 2023 از سوی کشورهای غیر عضو تولیدکننده نفت و برخی از کشورهای عضو اوپک تاثیر می‌گذارد. در همین حال آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، رویترز در تحلیلی نوشته است که به گفته تحلیلگران، با توجه به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و درخواست از ریاض برای افزایش تولید نفت، رقم افزایش تولید اوپک‌پلاس در نشست امروز توهینی به بایدن است.
وزیر نفت ثبات و تدوام همکاری اوپک پلاس در شرایط کنونی را کمک بزرگ به مصرف‌کنندگان بیان کرد و گفت: امیدوارم دولت‌های بزرگ غربی درک درستی از این حساسیت‌ها داشته باشند و در مسیر تحقق امنیت انرژی جهان، رفتاری منطقی در پیش بگیرند. زمستان امسال برای اروپایی‌ها و برای همه جهان بسیار مهم است و باید از هم اکنون به فکر باشند. جواد اوجی در حاشیه سی‌ویکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس اظهار کرد: این نشست در شرایطی برگزار شد که بر اساس روند تصمیم‌های ماه‌های پیشین، روی کاغذ مقدار کاهش تولید کشورهای عضو اوپک‌پلاس در چارچوب توافق ژوئیه ۲۰۲۱، در انتهای ماه اوت سال ۲۰۲۲ در عمل صفر می‌شود. وی با بیان اینکه اوپک‌پلاس به‌صورت ماهانه و به‌تدریج تصمیم به افزایش عرضه نفت خود به بازار گرفت و بر اساس برنامه‌ریزی در چارچوب توافق، سطح تولید کشورهای اوپک‌پلاس به سطح پیش از آغاز توافق در ژوئیه سال ۲۰۲۱ بازگشته است، تصریح کرد: با این حال، مطابق آنچه که پیش‌تر تصمیم‌گیری شده بود، توافق اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شده است و تولیدکنندگان حاضر در این توافق، به‌طور جدی خواهان ادامه همکاری برای حمایت از ثبات بازار نفت و حفاظت از دستاوردهای این توافق هستند. وزیر نفت گفت: آنچه که در این نشست از سوی همه کشورهای عضو مورد تأکید قرار گرفت، تداوم همکاری اوپک و غیراوپک در زمینه حفظ و ارتقای ثبات بازار نفت است و جمهوری اسلامی ایران نیز در عالی‌ترین سطح، بر ادامه همکاری بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک تأکید دارد و از آن حمایت می‌کند. اوجی تصریح کرد: با توجه به کاهش تولید بعضی از تولیدکنندگان اوپک‌پلاس و تحقق نیافتن سطوح تولید تعهد شده و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بعضی از کشورهای بزرگ مصرف‌کننده، سی‌ویکمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک ضمن حمایت دوباره از تصمیم نوزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک (ژوئیه ۲۰۲۱)، بر اساس اجماع تصمیم گرفت برای ماه سپتامبر ۲۰۲۲ مجموع تولید کشورهای اوپک و غیراوپک به مقدار ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و اوپک‌پلاس در قالب نشست‌های کارشناسی و وزارتی ماهانه به رصد و نظارت خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت ادامه خواهد داد. وی با اشاره به اینکه براساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشر شده، پایبندی مناسب کشورهای عضو اوپک‌پلاس در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ به سطح ۳۲۰ درصد رسید، افزود: دلیل اصلی افزایش سطح پایبندی، تولید نشدن به مقدار تعهد شده از سوی بعضی از کشورها بوده است، بازار نفت، با وجود برخی نگرانی‌ها از پیامدهای تنش‌های ژئوپلیتیکی برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، در مسیر توازن و ثبات در حال حرکت است. اوجی با تأکید بر اینکه اوپک‌پلاس در بالاترین سطح همکاری خود قرار دارد و فکر می‌کنم تقریباً همه اعضای اوپک‌پلاس در زمینه دستاوردهای این همکاری برای ثبات بازار دیدگاه‌هایی یکسان دارند، به پایگاه خبری وزارت نفت افزود: ثبات و تداوم همکاری اوپک‌پلاس می‌تواند در شرایط بحرانی کنونی کمک زیادی به مصرف‌کنندگان دنیا کند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: ساخت ۷۸ هزار واحد مسکن شهری نهضت ملی به همت بنیاد آغاز شده است. به گزارش ایلنا، حمیدرضا سهرابی با اشاره به ساخت و در مراحل ساخت قرار گرفتن ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به وسیله بنیاد در قالب طرح نهضت ملی، گفت: اراضی ۲۴۰ هزار واحد مسکن ملی به بنیاد مسکن معرفی شد. وی گفت: تاکنون معادل ۲۴۰ هزار واحد زمین به بنیاد مسکن معرفی شده است. سهرابی ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار نفر پذیرفته شده نهایی به بنیاد مسکن معرفی شده که از این تعداد حدود ۹۶ هزار نفر واریز وجه کردند و برای آنها پروژه تعریف شده است. وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش شهری علاوه بر ساخت ۷۸ هزار واحد طرح نهضت ملی، ساخت ۱۴ هزار واحد مسکن شهری را در نقاط مختلف کشور و ۵ هزار واحد در بندر امام خمینی (ره) و در بافت‌های آسیب‌پذیر را در برنامه دارد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه‌آهن شرق یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم ریلی است که باید پشتیبانی تفاهم‌نامه‌هایی که در کشور بسته می‌شود را انجام دهد. به گزارش ایرنا، سید مصطفی داوودی افزود: راه‌آهن شرق از نظر حجم عملیات در رده سوم مناطق راه‌آهن قرار دارد و نیازمند پشتیبانی استان است. وی اظهار داشت: مطالعات احداث خط دوم این محور انجام شده و ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تفاهمات اولیه با سرمایه‌گذاران انجام شده است. معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: درخصوص صنایع جوار ریلی نیز ستاد آماده حمایت و صدور هرگونه مجوز است و سعی می‌کنیم حداکثر اعتبارات مورد نیاز را به این منطقه اختصاص دهیم. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی همچنین از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به راه‌آهن شرق برای هزینه کرد در ارتقای ایمنی ابنیه فنی محور مشهد - یزد خبر داد.

موافق ساخت فرودگاه جدید نیستم
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: افزایش تعداد فرودگاه‌ها را به عنوان کارشناس تأیید نمی‌کنیم، اما فرودگاه‌های موجود را تأیید می‌کنم. به گزارش صداوسیما، حمید رضا سیدی گفت: قوانین سازمان هواپیمایی کشوری در دو سال اخیر از قوانین ایکائو به قوانین سخت اتحادیه اروپا تبدیل شده و شرکت فرودگاه‌ها نیز به دنبال رعایت این قوانین است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه براساس ضوابط سازمان هواپیمایی باند فرودگاه‌ها، عوامل پروازی و تأسیسات مورد نظر باید به استاندارهای سازمان هواپیمایی برسد افزود: تا به حال ۲ فرودگاه توانسته گواهی بگیرد و به دنبال اخذ گواهی سایر فرودگاه‌ها نیز هستیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها بابیان اینکه افزایش تعداد فرودگاه‌ها را به عنوان کارشناس تأیید نمی‌کنیم، اما فرودگاهای موجود را تأیید می‌کنم افزود: فاصله حدود ۲ هزار کیلومتری از تهران در سوانح، ایام خاص و شرایط اضطراری و ارسال امکانات به شرق و غرب و جنوب را از طریق فرودگاه‌ها می‌توان رسیدگی کرد. معاون وزیر راه ادامه گفت: اگر چه با افزایش فرودگاه‌ها موافق نیستم، اما اگر قانونگذار به ایجاد فرودگاه جدید مکلف کند انجام می‌دهیم.

رکورد 10 ساله جابجایی ریلی
مسافران شکسته شد
معاون مسافری شرکت راه آهن گفت: با وجود اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در قطارهای مسافری، در چهار ماهه نخست امسال، رکورد ۱۰ ساله جابجایی تعداد مسافر شکسته شد. به گزارش راه آهن جمهوری اسلامی ایران، میرحسن موسوی اظهار کرد: در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ تعداد مسافر جابه جا شده توسط قطارهای مسافری ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. وی ادامه داد: طی این مدت همچنین میزان نفر کیلومتر جابه جا شده ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون «نفر-سفر» بوده که این رقم نیز در ۸ سال گذشته سابقه نداشته است. به گفته معاون مسافری شرکت راه آهن در ۴ ماه نخست امسال با وجود افزایش حدود ۶۰ درصدی تعداد مسافر جابه جا شده، کاهش ۲۲ درصدی تأخیر قطارها نیز رخ داده است.

«تجارت» وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی را بررسی کرد؛

گروه راه و مسکن: اواخر هفته گذشته بود که عباس بیات سرمدی، مدیرکل آزادراه‌های کشور با اشاره به اینکه نرخ عوارض آزادراه های کشور که از سال ۹۹ تاکنون تغییر و ابلاغ نشده بود، اعلام کرد:
با دستور وزیر راه و شهرسازی نرخ عوارض آزاد راه‌های کشور به طور متوسط ۲۸ درصد افزایش یافته است. همان زمان مسئولان وزارت راه اعلام کردند که اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه‌ ها که با تصویب وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد با واکنش مثبت فعالان بخش خصوصی حوزه ساخت و توسعه آزادراه ها همراه شد.
اگرچه به اعتقاد برخی فعالان این حوزه، رقم های اعلام شده دهک های پایین مبلغ بالایی است، اما برخی دیگر معتقدند بیشترین میزان مسافرت ها مربوط به دهک های بالای جامعه است و این افراد هستند که به طور مداوم در
حال مسافرت به خصوص به مناطق گردشگر پذیر از جمله شمال هستند.
از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی تاکید دارند با توجه به افزایش نیافتن عوارض آزادراهی طی 2 سال گذشته و با توجه به تورم موجود، افزایش قیمت قیر و... این میزان افزایش، رقم بالایی نیست ضمن این که افزایش قیمت قرار بود از اول سال اعلام شود که به دلایل مختلف به تعویق افتاد.
به گفته آنان با عوارض فعلی ساخت هیچ آزادراهی در کشور توجیه ندارد و برهمین اساس در 2-3 سال گذشته عملا آزاد راهی با مشارکت بخش خصوصی شروع نشد و حتی نگهداری آزادراه‌ های فعلی هم با مشکل مواجه شد،
به گونه ای که اگر به آزادراه های زنجان تبریز، قم کاشان و کاشان_اصفهان رسیدگی فوری نشود، تا 2 - 3 سال آینده به دلیل گستردگی خرابی‌ های روسازی، امکان عبور و مرور نخواهد داشت.
فعالان بخش خصوصی ساخت آزادراه ها همچنین تاکید کردند طی چند سال اخیر با وجود مذاکره و برگزاری جلسات مداوم با شرکت های مختلف از جمله قرارگاه خاتم‌ الانبیا، فولاد مبارکه، ایمیدرو، بانک ها و موسسات زیر
مجموعه‌ شان، بخش خصوصی، بنیادها، شرکت های بزرگ پیمانکاری مثل جهاد نصر، نفت و گاز محمدیان، سیمین‌ سپاهان و ... هیچ یک برای سرمایه‌ گذاری در توسعه آزادراه‌ های کشور و کریدورهای ترانزیتی قانع نشدند که یکی از دلایل این امر، عدم بازگشت سرمایه به دلیل میزان عوارض آزادراه ها بود که توجیه اقتصادی را از آزاد راه‌ ها از بین برده است. آنان همچنین بیان این که با سیستم الکترونیکی و etc فعلی، ۴۰ تا ۶۰ درصد عوارض وصول نمی‌ شود، خاطرنشان کردند: پلکانی شدن عوارض به این دلیل است که عوارض
زودتر پرداخت شود چرا که در حال حاضر تقریبا همه شرکت های بهره‌ بردار آزادراه‌ ها حدود 50 درصد مطالبات معوقه دارند.
مبنای تعیین عوارض، تعداد خودروهای عبوری است که برآورد شده و سپس براساس آن، نرخ عوارض تعیین می‌شود اما در حال حاضر بعد از ۲۵ سال، نرخ عوارض اولین آزادراه غیردولتی و مشارکتی، تنها ۱۵ برابر شده است.
این در حالی است که فهرست بهای احداث آزادراه ۵۰۰ برابر شده است.
صنعت آزادراه سازی ایران عمر ۶۰ ساله دارد و در این ۶۰ سال، ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه ساخته ایم یعنی سالی ۴۵ کیلومتر آزادراه ساخته ایم این در حالی است که چین ۲۲ سال بعد از ما وارد حوزه آزادراه سازی شد اما الان ۱۰۳ هزار کیلومتر آزادراه دارد یا ترکیه در همین ۱۰ سال اخیر چند هزار کیلومتر آزادراه احداث کرده است. با سرعت فعلی آزادراه سازی ما، ۳۰۰ سال طول می‌کشد تا برنامه شبکه آزادراهی کشور تکمیل شود.
از طرف دیگر باید پذیرفت که هنوز زیرساخت‌های الکترونیکی شدن عوارضی‌ها فراهم نیست. این در حالی است که براساس قانون بودجه امسال وزارت راه مکلف به الکترونیکی کردن همه عوارضی‌ها تا پایان خرداد امسال شده است.
براساس قانون بودجه سال جاری، باید پلیس راهور فراجا با همکاری شرکت‌های بیمه، اخذ مفاصا حساب از پرداخت عوارض آزادراه‌ها را هنگام تعویض پلاک الزامی کنند اما نه راهور و نه بیمه گرها زیرساخت‌های مربوطه را ایجاد نکرده اند و قانون عوارضی الکترونیکی به خرداد امسال نمی‌رسد.
د‌‌ر مجموع مشکلاتی متعددی وجود دارد که باعث عد‌‌م جذابیت د‌‌ر سرمایه‌گذاری د‌‌ر آزاد‌‌راه‌ها می‌شود‌‌. مهم‌ترین مشکل، مشکل مالیات قرارد‌‌اد‌‌های شرکت‌های سرمایه‌گذار به صورت BOT است و البته سود‌‌ی معاد‌‌ل سود‌‌ سپرد‌‌ه بانکی است و د‌‌ر حالی که سپرد‌‌ه بانکی معاف از مالیات است، ولی فعالیت‌های ما مشمول ۲۵ د‌‌رصد‌‌ مالیات است.
تاکنون بخش خصوصی د‌‌ر چند‌‌ د‌‌وره با وزرای مختلف راه و شهرسازی برای رفع این موضوع نامه‌نگاری کرد‌‌ه‌اند‌‌ و به نتیجه‌ای نرسید‌‌ه و نیازمند‌‌ تصویب یک تبصره قانونی است. تعد‌‌اد‌‌ی از مد‌‌یران شرکت‌های آزاد‌‌راهی خصوصی به علت مشکلات مالیاتی ممنوع‌الخروج هستند‌‌. به بیان فعالان بخش خصوصی مشکل دیگر‌ پایین بود‌‌ن سود‌‌ سرمایه‌گذاری د‌‌ر آزاد‌‌راه‌ها است. سود‌‌ سرمایه‌گذاری د‌‌ر آزاد‌‌راه معاد‌‌ل سود‌‌ سپرد‌‌ه بانکی است و پایین‌تر از سود‌‌ سرمایه‌گذاری د‌‌ر سایر حوزه‌ها است.
د‌‌ر همه جای د‌‌نیا این سود‌‌ معاد‌‌ل حد‌‌اقل نرخ تامین مالی است و این امر باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری د‌‌ر آزاد‌‌راه‌ها است. خواسته ما این است که سود‌‌ سرمایه‌گذاری د‌‌ر زیرساخت‌ها چند‌‌ د‌‌رصد‌‌ بیشتر از بهره تسهیلات باشد‌‌ تا برای سرمایه‌گذاران ایجاد‌‌ جذابیت کند‌‌.
جای حلقه مفقود‌‌ه مد‌‌یریت که باید‌‌ توسط د‌‌ولت و مجلس حل شود‌‌،‌ خالی است. د‌‌ر حالی که کشور هم به آزاد‌‌راه نیاز د‌‌ارد‌‌ و هم نیرو و امکانات کافی د‌‌ر کشور برای احد‌‌اث آزاد‌‌راه وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌. مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه‌ها پیش از این گفته بود که تنها 10 درصد از مخارج آزادراه ها از طریق عوارضی که توسط شهروندان پرداخت می‌شود، تامین گردیده و سایر هزینه‌ها برعهده ذینفعان است.
لذا با پرداخت به موقع این عوارض، می‌توان در
تامین و اجرای طرح‌های بزرگتر توسط همه شهروندان، مشارکت نمود.