برگزاری مراسم شب عاشورای
حسینی(ع) با حضور رهبری
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش تجارت، در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی یاد خدا را مایه طمأنینه و آرامش قلب مؤمن دانست و گفت: بارزترین مصداق نفس مطمئنه که در قرآن کریم از آن یاد شده است، وجود مقدس حضرت سیدالشهداء علیه السلام است.
همچنین در این مراسم، آقای میثم مطیعی نیز به مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی پرداخت.

احضار کاردار آلمان به وزارت امور خارجه
در پی اقدام تحریک آمیز تعداد قلیلی از معاندین در اهانت به کلام الله مجید و مقدسات اسلامی در شهر هامبورگ، کاردار سفارت آلمان در غیاب سفیر این کشور، توسط رییس اداره اول غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. رئیس اداره اول غرب اروپا، ضمن محکوم کردن اهانت صورت گرفته در ایام تاسوعای حسینی، آن را مصداق بارز نفرت پراکنی، خشونت و افراطی گری دانست. رئیس اداره اول غرب اروپا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این خصوص دولت آلمان را مسئول می داند و خواستار برخورد قاطع با عوامل این اقدام موهن است.

مشاور اسد: تجاوز به فلسطین
تجاوز به سوریه است
مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه در سخنانی تاکید کرد که موضع سوریه در قبال مسئله فلسطین قاطع و ثابت است. بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با پایگاه خبری العهد در واکنش به تحولات اخیر فلسطین اظهار کرد: این تجاوز چه به سوریه و فلسطین شود و چه به لبنان، عراق یا هر کشور عربی دیگر، سوریه آن را تجاوز به خود می‌داند؛ چراکه دمشق معتقد است که همه یک امت واحد بوده و از تاریخ و سرنوشت مشترکی برخوردار هستند. وی افزود: تنها با همبستگی و همکاری میان شهروندان عرب در کشورهای عربی، این امت از جایگاه خاصی برخوردار خواهد شد. بثینه شعبان تاکید کرد: معادلاتی که بشار اسد رهبری می‌کند برای ما کاملا روشن است و این معادلات می گویند؛ کسی که سوریه و فلسطین را تضعیف می‌کند، درواقع خودش را تضعیف می‌کند. این واقعیت تاریخی است و فهم آن ساده و آسان است، اما من نمی‌دانم چگونه می‌توان برخی را فریب داد تا احساس کنند که آنها مورد اعتماد دشمنان هستند و به جای منافع کشورشان در راستای اهداف دشمن قدم بردارند؟

رعایت تقوا در قوه قضائیه ضروری است
رئیس قوه قضائیه گفت: رعایت تقوا در قوه قضائیه و از جانب مسوولان و کارکنان قضایی مقوله‌ای ضروری و حیاتی است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» طی پیامی روز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه را گرامی داشت. در متن این پیام آمده است: نقش قوه قضائیه در تحقق عدالت و صیانت از سلامت کل نظام، نقشی بی‌بدیل است؛ با عنایت به این مهم و توجه به اثرگذاری برجسته قاضی و مسوول قضایی عادل، کارآمد و پرهیزگار در عدالت‌گستری، جایگاه حساس و خطیر مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در حراست و محافظت از سلامت قضات و کارکنان دستگاه قضایی و پیشگیری از آلودگی، نفوذ و انحراف مجموعه، بیشتر نمود می‌یابد. در این پیام تاکید شده است: بر این اساس، دستگاه حافظ و صیانت‌کننده از قضات نیز باید به مراتب از تقوا و وَرع بیشتری محظوظ و بهره‌مند باشد؛ بر همین مبناست که اتخاذ رویکرد و نگاه ویژه به مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، امری واجب و الزامی است.

گوترش: خطر تقابل اتمی
پس از چندین دهه بازگشته است
دبیرکل سازمان ملل روز گذشته با بیان اینکه خطر رویارویی هسته‌ای پس از دهه‌ها بازگشته، از کشورهای دارای سلاح اتمی خواست متعهد به عدم استفاده اولیه از این تسلیحات باشند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگاران درباره حمله به نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین که بزرگترین نیروگاه برق اتمی در اروپا به شمار می‌رود، گفت: هرگونه حمله به یک نیروگاه اتمی یک "خودکشی" است. وی پس از حضور در مراسم یادبود قربانیان اتمی هیروشیما در روز شنبه برای بزرگداشت هفتاد و هفتمین سالروز نخستین بمباران اتمی در جهان در نشست خبری در توکیو شرکت کرد. دبیرکل سازمان ملل همچنین از دولت ژاپن خواست تا تامین مالی پروژه‌هایی را که با زغال سنگ کار می‌کنند به عنوان بخشی از تعهدات این کشور در مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای چه به صورت خصوصی و چه به صورت عمومی متوقف کند.

سرکوب عزاداری شیعیان
در کشمیر توسط پلیس هند
منابع خبری از سرکوب عزاداری شیعیان به مناسبت ماه محرم در کشمیر هند و بازداشت شماری از آنها توسط پلیس این کشور خبر دادند. سایت خبری "أوان مصر" اعلام کرد که ده‌ها تن از مسلمانان ساکن شهر "سرینگر" در کشمیر علی‌رغم محدودیت‌های امنیتی اقدام به برپایی عزاداری کردند. این رسانه اعلام کرد که پلیس هند ده‌ها تن از عزاداران را در کشمیر بازداشت کرد. طبق این گزارش، پلیس هند همچنین اقدام به متفرق کردن عزاداران در کشمیر کرد. دولت هند از سال ۱۹۸۹ برگزاری عزاداری ماه محرم در کشمیر را ممنوع کرده است.

اولیانوف: به نظر می‌رسد مذاکرات در حال پیشرفت است

گروه سیاسی: اگرچه تا نهایی شدن متن توافق همچنان راه بسیار است اما طبق گفته‌ی برخی از دیپلمات‌های حاضر در وین ظاهرا اختلاف‌نظرها به حداقل رسیده و امید رونمایی از یک پیش‌نویس از متن توافق برای همه طرف‌ها بالا گرفته است. در همین خصوص نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از دیدار با هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها خبر داد و افزود «به نظر می‌رسد در حال پیشرفت هستیم». «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی از دیدار با «انریکه مورا» رئیس هیأت مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا که مذاکرات رفع تحریم‌ها را هماهنگ می‌کند، خبر داد. وی در این خصوص نوشت: روز یک‌شنبه بار دیگر با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای وین درباره برجام دیدار کردم. به نظر می‌رسد در حال پیشرفت هستیم. بیایید امیدوار باشیم.
این دیپلمات روس بامداد یکشنبه (هفتم اوت) هم در پاسخ به سوال یکی از کاربران در شبکه اجتماعی توئیتر مبنی بر اینکه آیا روسیه و چین پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای توافق وین را رد کرده‌اند، تاکید داشت: «البته که این درست نیست». وی در ادامه توضیح داد: «زیرا پیش‌نویس تصمیم در مورد احیای برجام به طور جمعی توسط همه شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین از جمله روسیه و چین مورد بحث قرار گرفته است. اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، اخیراً فقط چند اصلاحیه مفید ارائه کرده است که ما کاملاً از آن حمایت می‌کنیم». اولیانوف پیش از این نیز گفته بود: «مطمئنا هیچ موضوع لاینحلی در دستور کار قرار ندارد. علیرغم چند اختلاف باقی‌مانده، همه مذاکره‌کنندگان فرصت دارند تا وظایف خود را با موفقیت انجام دهند».

امیرعبداللهیان: ایران برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی است
وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص برخی تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله تحولات غزه و مذاکره رفع تحریم‌ها گفتگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی در پاسخ به تاکید گوترش مبنی بر ضرورت توافق هسته‌ای، با اشاره به نشست سالانه (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) NPT در نیویورک و حضور فعال تیم اعزامی ایران، گفت: فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت کاربرد سلاح هسته‌ای برهمگان حجت و روشن است.
امیرعبداللهیان افزود: سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و مغایر با سیاست‌ها و اعتقادات ما است. وزیر امور خارجه اضافه کرد: امروز جهان از نظر صلح و امنیت بین المللی در شرایط حساس و شکننده‌ای قرار دارد. معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حاصل یک توازن است و همواره نیز بر جنبه‌های مختلف این توازن تاکید شده است، اما برخی از کشورها به طور گزینشی با آن برخورد می‌کنند.
امیرعبداللهیان افزود: ما معتقدیم که جنبه‌های اجرا نشده این معاهده باید مورد توجه جدی قرار گیرد، از جمله خلع سلاح هسته‌ای و ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه. جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، آمادگی خود را برای تداوم همکاری سازنده در این مسیر اعلام می‌دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم. اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می‌شود، البته نتیجه این موضوع بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد؟ آیا آمریکا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟ ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و آن‌را نشان داده‌ایم.
امیرعبداللهیان گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استمرار دارد. اما معتقدیم آژانس باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی و از مسیر فنی موضوعات باقیمانده پادمانی را به طور کامل حل و فصل نماید. گوترش نیز گفت: ما خواستار تلاش برای بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران هستیم و به طرف‌های اروپایی و آمریکا نیز تاکید کرده‌ایم.

پیشرفت در مذاکرات وین منوط به رفع تحریم‌های برجامی و پس از برجامی
همچنین یک دیپلمات پیشین کشورمان
گفت: وضعیت ما درباره چگونگی عمل درباره مذاکرات روشن است. ما دنبال آن هستیم تحریم های ظالمانه رفع شود و تا وقتی این اراده در دولت بایدن به وجود نیاید که تحریم های برجامی و پس از برجامی را رفع کند، به طور طبیعی شاهد پیشرفت در روند مذاکرات نخواهیم بود چون ایران حاضر نیست تعهد را در مقابل بی تعهدی طرف مقابل بپذیرد. محسن پاک آیین با اشاره به فضاسازی غرب و آمریکا در بحث برجام و فشار به ایران برای اتخاذ تصمیم گفت: در حال حاضر شاهد هستیم تمرکز آمریکا روی مباحث هسته ای ایران کم شده از این رو با توجه به عدم رفع تحریم ها ما می توانیم در حوزه تقویت فعالیت های صلح‌آمیز اقداماتی را انجام دهیم.
وی افزود: ما ضمن اینکه مذاکرات را ادامه می دهیم باید همزمان پیشرفت های جدیدی را در حوزه صلح‌آمیز هسته ای داشته باشیم؛ مثلا در حوزه ایجاد نیروگاه های هسته ای جدید، در حوزه تولید رادیو دارو و نیز ‌کشاورزی می توانیم اقداماتی قابل توجه را انجام دهیم معتقدم نباید محدودیت ها در این حوزه را بپذیریم. این کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه اگر آمریکا در روند مذاکرات برجامی حاضر به لغو تحریم شد، آن وقت ما هم محدودیت ها در صنعت هسته ای را باید بپذیریم در غیر این صورت اراده ما باید تمرکز بر پیشرفت هر چه بیشتر در حوزه هسته ای به ویژه در حوزه تحقیقاتی باشد، گفت: نباید روند مذاکرات برجامی موجب کند شدن پیشرفت های هسته ای ایران شود. ما باید هر چه می توانیم توان خود در این حوزه را گسترش دهیم.

هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق سخن بگوییم
از طرفی یک مقام وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین گفت: هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم. یک مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ادعای نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.
این مقام وزارت امور خارجه افزود: هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف
پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفتگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی
که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.

«تجارت» از متغیرهای اثرگذار بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها گزارش می‌دهد

گروه اقتصاد کلان: پیش بینی تورم پایان سال 1401 براساس داده های فروردین ماه امسال نشان می دهد بازه تورمی در امسال از مرز 37 درصد تا 53 درصد به ثبت خواهد رسید. طبق آمارها بیشترین میزان تورم در پایان سال در سناریوی ماهانه رقم می خورد. به گزارش «تجارت»، طبق داده های مرکز آمار از ابتدای شهریور ماه زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرده است، متوسط رشد ماهانه قیمت ها برابر با 2.7 درصد بوده است. اگر فرض کنیم هر ماه متوسط تورم ماهانه در ایران معادل با همین رقم باشد، تورم نقطه ای در اسفند 1401 برابر با 39.8 درصد خواهد بود. در میان سناریوهای بررسی شده این کمترین میزان رشد قیمت ها در پایان سال بوده که البته هنوز سطح بالایی به شمار می آید. با این حال بررسی های آماری از پیش بینی رشد قیمت ها متناسب با ادامه سیاست های تورمی در هربازه زمانی است. این برآورد ها در صورت اتخاذ تصمیم های جدید و تغییرات در شاخص قیمت می تواند کمتر یا بیشتر از تخمین های آماری ثبت شده باشد. برخی کارشناسان بر این باورند که اگر سیاست‌هایی که دولت سیزدهم در چند ماهه اخیر در بازارها اعمال کرده است، ادامه داشته باشد، رکود در بازارها تداوم می‌یابد و جامعه باید در انتظار ابرتورم باشد. هر چند رشد نقدینگی می‌تواند به افزایش تورم منجر شود اما سیاست‌های انقباضی دولت احتمالا ترمز آن را می‌کشد. با وجود این بازدهی بازارهای مالی در سال جاری نیز احتمالا کمتر از این میزان خواهد بود. کارشناسان هشدار می‌دهند که دولت می‌تواند در کوتاه‌مدت نرخ تورم را اندکی کاهش دهد و قیمت دلار را تا حدودی کنترل کند. اما در دراز مدت تکرار اشتباهات گذشته، فاصله شوک ارزی بعدی را کم می‌کند. در ایران در مقاطعی از جمله یک سال اخیر، دولت قیمت‌ها را در بازارهای مختلف کنترل و سرکوب کرده است. در نتیجه بازارهای سرمایه‌ای، متناسب با نقدینگی رشد پیدا نمی‌کنند و جذابیت خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی، افراد سرمایه خود را به شکل پول در بانک یا نقدینگی نگه می‌دارند و آن را وارد بازارهای سرمایه‌ای نمی‌کنند. این حالت باعث افزایش تورم می‌شود. به عبارت دیگر، پول به صورت سرگردان در جامعه موجود است و به سمت بازار خاصی هدایت نمی‌شود. به همین دلیل قیمت کالا و خدمات افزایش می‌یابد.

نگاه کارشناسی به آینده تورم
اما عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص آینده تورم معتقد است: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه‌مدت می‌توانست باعث افزایش تورم شود که شد، بخشی از تورم خردادماه به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما در بلندمدت باعث می‌شود که ما تورم‌های بیشتری را دیگر نداشته باشیم و چشم‌انداز تورم پس از حذف ارز ترجیحی کاهشی است. مهراد عباد،عضو اتاق بازرگانی تهران درباره معضلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: در چند دهه اخیر دولت‌ها، برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای داخلی و حمایت از مصرف‌کننده به ارزها یارانه پرداخت کردند و نرخ ارز را پایین نگه داشتند. وی افزود: در دولت قبل ما شاهد افزایش قیمت شدید نرخ دلار بودیم و تفاوت خیلی زیادی میان ارزهای صوری و ارزهای بازار آزاد شکل گرفت، وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شد، قیمت ارز در بازار آزاد ۵.۶ برابر بود. عباد گفت: این سیاست در طول این سال‌ها اصلاً موفق نبود و اتاق بازرگانی همواره در دوره گذشته طرح‌هایی را به دولت ارائه داد تا از ارز ۴۲۰۰ گذر کرده و به سمت ارز تک‌نرخی بروند، اما این‌که دولت متوجه شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزاست و سود آن به جیب مصرف‌کننده نهایی نمی‌رود، زمان برد. عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در اواخر دولت آقای روحانی و اوایل دولت آقای رئیسی دیگر صحبت از فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی شد در حالی که اگر چند سال قبل درباره معضلات ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت می‌کردیم، همگی از ارز ۴۲۰۰ تومانی دفاع می‌کردند. وی بیان کرد: خوشبختانه با اقدام دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم که اقدام بسیار خوبی بود اما در اتاق بازرگانی به دولت اعلام کردیم که نحوه اجرای آن بسیار حائز اهمیت است. عباد ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد اما همچنان ما شاهد نرخ‌های مختلف ارز هستیم و هنوز ارز تک نرخی نشده، به همین دلیل بهتر است دولت نرخ ارز را تک نرخی کند و نرخ آن توسط بازار تعیین شود. عضو اتاق بازرگانی تهران درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر افزایش تولید در بخش کشاورزی، گفت: نرخ ترجیحی ارز که ۴۲۰۰ تومان بود، در حوزه‌های مختلف تاثیر منفی داشت به عنوان مثال؛ در بخش کشاورزی، دارو، مواد اولیه کارخانه‌های و … دچار مشکل شده بودیم. کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و با قیمت بازار به فروش می‌رسید و یا اصلاً کالایی وارد نمی‌شد، درنهایت این سیاستی که در پیش گرفته شده بود به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نبود. وی اضافه کرد: وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی در بخش کشاورزی آسیب زیادی وارد کرد، البته کاهش تولید در بخش کشاورزی دلایل دیگری مانند شرایط اقلیمی و محیط زیستی دارد، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی هم تاثیر گذار بود. درحالی که بخش کشاورزی می‌توانست یک مزیت صادراتی برای ما محسوب شود. عباد درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کاهش تورم، بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه‌مدت می‌توانست باعث افزایش تورم شود که شد، بخشی از تورم خردادماه به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما در بلندمدت باعث می‌شود که ما تورم‌های بیشتری را دیگر نداشته باشیم و چشم‌انداز تورم پس از حذف ارز ترجیحی کاهشی است. البته در کنار این باید دو اقدام تک نرخی شدن ارز و نبود قیمت‌گذاری دستوری را دنبال کنیم. عضو اتاق بازرگانی تهران درباره تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در افزایش تولید داخل، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در افزایش تولید برخی از کالاها تاثیر مثبتی داشت، چراکه پیش از این واردات برخی از کالاها از تولید داخل ارزان‌تر تمام‌ می‌شد و دولت‌ها برای حمایت از تولید داخل مجبور شدند فهرستی تهیه کنند و واردات برخی از کالاها را ممنوع کنند. وی اضافه کرد: ممنوع کردن واردات کالایی که به نفع کشور است به‌صرف حمایت از تولید داخل اقدام موثری نیست ما باید یک اصلاحات اساسی در واردات و صادرات داشته باشیم، نمی‌توانیم بگوییم واردات بد است، متاسفانه در سال‌های گذشته موضوع واردات به انحراف رفت، ما باید بر روی کالاهایی که برایمان مزیت دارد صادرات را انجام دهیم.

سرمقاله

نیما بصیری طهرانی
عضو اتاق بازرگانی

تولیدکنندگان خواهان نوسان در بازار نیستند ممکن است نوسان‌هایی قیمتی سود لحظه‌ای عاید آنها شود و آنها خواهان حاشیه سود امن و یکنواخت هستند و کسب سود از حاشیه خرید مواد اولیه چندان برای آنها جذاب نیست. در حال حاضر سازمان حمایت قیمت‌های مواد سلولزی را دستوری ثابت نگه داشتند از این رو تولید برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد. تولیدکنندگان باهدف کسب درآمد و سود اقدام به تولید می کنند؛ اگر تولید برای تولیدکننده توجیه اقتصادی نداشته باشد انگیزه تولید را از دست می‌دهد همچنین با تولیدکنندگان در صورت کسب سود می‌توانند هزینه‌های جانبی از جمله دستمزد کارگر و حامل‌های انرژی را بپردازند. تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه با چالش‌های جدی درگیر هستند و همچنین بعد از فروش کالا خریداران به موقع پول پرداخت نمی‌کنند. تجربه نشان داده است اقتصاد دستوری در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند نتیجه بخش باشد و در درازمدت منتج به شکست خواهد شد. تولیدکنندگان خواهان نوسان در بازار نیستند ممکن است نوسان‌هایی قیمتی سود لحظه‌ای عاید آنها شود و آنها خواهان حاشیه سود امن و یکنواخت هستند و کسب سود از حاشیه خرید مواد اولیه چندان برای آنها جذاب نیست. ثبات در برنامه‌ریزی برای خرید مواد اولیه نداریم و این نبود برنامه در شرایط تحریم نمود بیشتری پیدا کرده است؛ به عنوان مثال از شیلی باید پودر جاذب و خمیر وارد شود این کالا سه ماه روی دریا می ماند تا یک کشتی حاضر شود این محموله را به ایران بیاورد. تحریم‌ها نقش خود را در معیشت مردم گذاشته است و سفره مردم را کوچک کرده است. در روند تولید پودر جذاب نقش مهمی را ایفا می‌کند که این کالا وارداتی است و لایه‌های بیرونی و اسپاندکس پوشاک داخل کشور تولید می‌شود.

یادداشت

محسن علیزاده
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

اثرات داخلی بر بازار سرمایه از تاثیرات خارجی بسیار بیشتر است، زیرا از بازار سرمایه حرفه‌ای بسیار به دور هستیم و عمدتا توسط افرادی سپرده‌گذاری انجام می‌شود که فاقد دانش کافی در این بازار هستند. نرخ بهره بین بانکی نگرانی بسیاری برای بازار سرمایه به وجود آورده است، البته قرار بر آن است تا این افزایش نرخ سود بین بانکی به کنترل درآید، زیرا این موضوع نه تنها برای اهالی بازار سرمایه و بورس بسیار حائز اهمیت است، بلکه برای بسیاری از بانک‌هایی هم که متاسفانه به علت پرداخت تسهیلات اجبار به دریافت آن دارند، نگرانی به وجود آورده است. بهره بین بانکی یک ابزار است و شکی در آن وجود ندارد، اما در کشور ما گا‌ها احکامی که در مجلس به تصویب می‌رسد یا تصمیمات گرفته شده در دولت، عامل تورم است. به طور نمونه حکم قانونی که مجلس در بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رساند و براساس آن سپرده‌های اشخاص حقوقی معاف ازمالیات شناخته شد، مسببات گران شدن نرخ پول را فراهم می‌سازد و افزایش تورم را رقم می‌زند. متاسفانه در دولت هم تصمیماتی از این دست گرفته می‌شود. حل مشکل تورم نیاز به آن دارد تا تصمیم گیران با دقت بیشتری موارد پیشنهادی را به تصویب برسانند تا برای مشکلی که به وجود آورده اند، دنبال راه حل نباشند. بازار سرمایه کشور، بازاری است که اثرات بسیار زیاد داخلی و خارجی بر آن موثر واقع می‌شود. اما با این وجود به نظر می‌رسد اثرات داخلی بر آن از تاثیرات خارجی بسیار بیشتر است، زیرا از بازار سرمایه حرفه‌ای بسیار به دور هستیم و عمدتا توسط افرادی سپرده‌گذاری انجام می‌شود که فاقد دانش کافی در این بازار هستند. نبود دانش کافی خود به تنهایی برآثار روانی تغییر قیمت می‌افزاید که این امر بر عدم تعادل در بازار بسیار اثرگذار خواهد بود.

احتمال تغییر مسیر دجله و سدسازی روی اروند رود جدی شد

گروه انرژی: ایران حدود 89 رودخانه مرزی دارد که شامل 17 رودخانه مشترک با کشورهای هم‌جوار، 4 رودخانه ورودی و 68 رودخانه خروجی است. در شمال شرق ایران دو کشور افغانستان و ترکمنستان قرار دارند که همانند ایران به خاطر قرارگرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک دچار کم آبی هستند. ایران باید با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک غرب کشور که به امنیت کلی کشورهای همسایه نیز گره خورده است، مذاکره و همکاری در زمینه آب های مرزی را در دستور کار قرار دهد. به اعتقاد کارشناسان تقویت دیپلماسی آبی با کشورهای همسایه از مسائلی است که باید به صورت منسجم و هماهنگ از طریق دستگاه های اجرایی مرتبط دنبال شود.
سد دوستی یکی از موارد همکاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان در حوضه آبی مشترک است. اما به دلیل عدم همکاری سه جانبه کشورهای ایران، ترکمنستان و افغانستان در زمان ساخت سد، کشور افغانستان با توجه به ثبات نسبی و نیاز شدیدش به آب، در حال ساخت دو سد بر روی رودخانه هریرود است که در صورت ساخت آن ها به شدت بر رواناب ورودی به سد دوستی تأثیر گذاشته و ذخیره سازی، تنظیم آب و تأمین آب کشاورزی دشت سرخس را با مشکل جدی مواجه می کند.
در بخش شمال غربی، مرز مشترک ایران با سه کشور ارمنستان، آذربایجان و ترکیه و در غرب با کشور عراق است. ترکیه در سال ۱۹۸۰، پروژه آناتولی جنوب شرقی موسوم به گاپ را که بر اساس طرح اولیه‌ای دستور آتاتورک در سال ۱۹۳۶ شکل گرفته بود، آغاز کرد. کشورهای سوریه و عراق که در پایین‌دست این حوضه آبریز قرار دارند، به شدت نگران سیاست‌های ترکیه در کنترل منابع آب و اثرات این پروژه بر آینده سیاسی و اقتصادی — اجتماعی خود هستند.
الگوی رفتاری ترکیه در بهره‌برداری از حوضه آبریز دجله- فرات به تغییر رژیم هیدروپلیتیک این حوضه منجر شده و با پدیدار شدن جریان داعش، کشورهای عراق و سوریه به نوعی به عنوان بازیگران درجه دوم دیپلماسی آب در منطقه مطرح شده‌اند و کردهای عراق و گروه داعش به دلیل شرایط سیاسی و جغرافیایی، ظاهراً به عنوان بازیگران مهم و نوظهور این حوضه آبریز می‌توانند قدرت‌نمایی کرده و نقش نیابتی به نفع ترکیه (در جهت کاهش فشارهای سیاسی- آبی) در مقابل کشورهای پایین دست ایفا نمایند. بنابراین این نحوه سیاست گذاری ترکیه در حوضه آبریز دجله و فرات ساختارهای سیاسی و اجتماعی را که به نوعی با عراق و سوریه و منطقه کردستان عراق و همچنین ایران اشتراک داشته و آمیخته است، به خطر انداخته است.

تلاش عراق برای سدسازی روی اروند رود
در همین حال دبیرخانه هیات دولت عراق به‌تازگی از پایان یافتن طراحی ساخت سدی بزرگ بر روی اروندرود از سوی یک شرکت ایتالیایی خبر داده و عنوان کرده که این سد میلیاردها مترمکعب آبی را که به خلیج‌فارس ریخته می‌شود، جمع کرده و به شکل نهایی به کم آبی در مناطق جنوبی پایان خواهد داد. نجم عبد طارش، مشاور کمیته بهبود کیفیت آب وابسته به دبیرخانه هیات دولت اظهار کرده: سدی که شرکت ایتالیایی تکنیکال طراحی آن را تمام کرده موجب مدیریت حرکت آب و متوقف‌سازی ریخته شدن و هدررفت آن به خلیج‌فارس خواهد شد و علاوه بر این، سد مذکور مانع از شکل‌گیری زبانه نمک و حرکت آب شور به داخل اراضی عراق به خصوص استان بصره خواهد شد و حجم آب زیادی برای استان‌های جنوبی به ویژه بصره و ذی‌قار تامین کرده و علاوه بر پایان دادن به مشکل کم‌آبی در این منطقه، به تغدیه و آب‌رسانی به تالاب‌ها در صورت کاهش سطح آب کمک خواهد کرد.
او همچنین عنوان کرده است که این پروژه احتمال دارد با اعتراض طرف ایرانی به خاطر تاثیر پذیرفتن بنادر این کشور در اروندرود از این سد همراه شود اما این مسئله را می‌توان با ساخت سدی در جنوب بصره حل کرد و به طرف ایرانی اطمینان داد که بنادرش تحت‌تاثیر این سد قرار نخواهند گرفت.

امکان سدسازی در اروند وجود ندارد
در این رابطه محمد درویش، کارشناس محیط زیست در گفتگو با ایلنا، درباره تاثیر اجرای این پروژه بر ایران اظهار داشت: ابتدا اینکه منطقه اروند دشت است و امکان سدسازی وجود ندارد تنها اقدامی که می‌توان انجام داد، مشابه همان اقدام ایران جهت احداث سد تنظیمی روی بهمن‌شیر جهت جلوگیری از شوری نخلستان‌ها است که به کمک هلند در حال انجام است، برنامه عراق هم این است که هنگام مد آب خلیج‌فارس وارد نخلستان‌ها نشود.

بانک مرکزی پاسخ خط و نشان وزیر راه و شهرسازی را داد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: طبق قانون، بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات مسکن همکاری نکنند جریمه می‌شوند. رئیس کمیسیون عمران مجلس هم پیشنهاد شکایت از این بانک‌ها را مظرح کرده است. این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اگر بانک‌ها تعهدات خودشان را در زمینه تسهیلات مسکن انجام ندهند، طبق قانون اقدام می‌کنیم، گفت: قانون برای بانک‌هایی که همکاری نکرده و به تکلیف خودشان عمل نکنند جریمه‌ای برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده، پیش‌بینی کرده است. رستم قاسمی در رابطه با احتمال تشکیل پرونده قضایی برای بانک‌های مستنکف از اجرای ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن در خصوص پرداخت حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی به بخش مسکن، گفت: حتماً اگر بانک‌ها تعهدات خودشان را انجام ندهند، طبق قانون اقدام می‌کنیم. با گذشت یکسال از وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال و ابلاغ دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن بانک مرکزی، همچنان از جزئیات انجام آن خبری در دست نیست.
طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، در طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستائی کشور برنامه ریزی شده و تاپایان شهریور ماه امسال می بایست تغییر کاربری زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شورای برنامه ریزی استان و شورای عالی شهرسازی به سرانجام برسد. این در حالی است که مطابق با قوانین و مقررات، متقاضیان و مجریان پروژه های مسکونی می بایست از طریق ثبت اطلاعات در سامانه وزارت راه و شهرسازی و تکمیل پرونده خود پس از تایید این وزارتخانه جهت دریافت تسهیلات مشارکتی به بانک ها معرفی شوند. با این حال و با وجود پیگیری های صورت گرفته نه تنها بانک مرکزی بلکه هیچ یک از بانک ها به این سامانه دسترسی نداشته و معلوم نیست تا کنون چند پرونده برای متقاضیان تشکیل و یا دچار نقص پرونده هستند.

نظر مسئولان بانک مرکزی چیست؟
در این زمینه محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با استناد به دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن معتقد است: این دستورالعمل پس از تصویب قانون جهش تولید در اواخر شهریور ماه پارسال، در ۱۷ آذرماه سال قبل از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد که بر اساس آن سهمیه بانکی و سقف فردی تسهیلات ساخت مسکن برای تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تفکیک شده است. وی در گفتگو با مهر گفت:با توجه به مفاد تبصره ۶ ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن، تسهیلات قابل اعطا به متقاضیان برای مسکن روستائی و حوادث غیر مترقبه اعم از جدید، متمم و یا اقساط تسهیلات در حال پرداخت به متقاضی فقط پس از ثبت اطلاعات متقاضی در سامانه وزارت راه و شهرسازی توسط دستگاه ذی ربط و تایید وزاره راه و شهرسازی و با ترخ های مصوب شورای پول و اعتبار قابل پرداخت است.
به گفته این مقام مسئول، این مقررات در حالی است که تا کنون بانک مرکزی هیچ دسترسی به سامانه مذکور نداشته و علی رغم مکاتبات مختلف برای ارایه دسترسی به اطلاعات این سامانه اما هیچ داده و آماری از پرونده ها و یا تعداد ثبت متقاضیان و مجریان ساخت مسکن ارایه نشده و یا دستکم پرونده تکمیلی این افراد از سوی این سامانه به بانک مرکزی یا شبکه بانکی به منظور تخصیص تسهیلات معرفی نشده است. نادعلی افزود: مطابق قانون جهش تولید مسکن و دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن، وظیفه پالایش و معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات به شبکه بانکی بر عهده سامانه طرح اقدام ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی است بطوریکه با بررسی و شناسایی وضعیت متقاضیان فاقد مسکن یا تسهیلات مسکن، به بانک عامل در قالب تسهیلات مشارکت در ساخت مسکن مطابق با دستورالعمل اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن معرفی شوند تا به این ترتیب در صورت تمکیل پرونده درخواست و رعایت الزامات اولیه از جمله تامین ۲۰ درصد آورده ساخت از سوی متقاضی و مجری پروژه احداث، اقدام لازم جهت عقد قرارداد مشارکت با بانک انجام و اعتبار لازم تخصیص داده شود.

*قانون چه می گوید؟
طبق ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف‌اند حداقل بیست ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هرسال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد. مجلس در قانون جهش تولید و تأمین مسکن ضمانت اجرایی این ماده‌قانونی را نیز در تبصره (۵) این ماده پیش‌بینی کرده که مطابق با آن؛ سازمان امور مالیاتی کشور موظف بوده در صورت عدم رعایت موضوع این ماده، در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ ۱۰۰ درصد تخصیص یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریز می‌شود.

نگاه نمایندگان مجلس
همچنین محمدرضا رضایی کوچی - رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در جلسه مشترکی که با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و وزیر راه و شهرسازی داشت در پاسخ به گلایه وزیر راه از عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات حوزه مسکن، گفت: وزیر راه و شهرسازی نباید در کمیسیون از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گلایه داشته باشد چراکه در قانون برای عدم همکاری بانک‌ها و بی‌توجهی به اجرای قانون جریمه در نظر گرفته‌ایم. لذا وزارت راه و شهرسازی امروز باید مدعی و در جایگاه شاکی باشد و طی مکاتبه‌ای با رئیس قوه قضاییه از عدم اجرای قانون توسط بانک‌ها، شکایت کرده و موضوع را پیگیری کند. وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم وعده داده تا به پشتوانه قانون جهش تولید و تامین مسکن، چهار میلیون واحد مسکونی را طی چهار سال احداث کند. بنا به گفته مسئولان دولتی تا کنون برای بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پروانه صادر شده که عمده این تعداد در نیمه دوم سال گذشته محقق شده است. این نشان می‌دهد دولت در حوزه‌هایی درونی مرتبط با بخش مسکن از جمله تخفیفات عوارض ساختمانی و خدمات مهندسی که کنترل بهتری نسبت به آن دارد راه را هموار کرده اما به نظر می‌رسد کار در بعضی بخش‌های بیرونی مقداری گره خورده است. با این حال به اعتقاد کارشناسان دولت باید تا دیر نشده وام نهضت ملی مسکن را به خرید مصالح اختصاص دهد تا انبوه‌سازان ناچار به خرید مصالح با نرخ‌های آینده نشوند.

«تجارت »کارنامه موفق دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی را بررسی کرد؛

گروه صنعت و تجارت: افزایش تجارت یکی از اهداف دولت سیزدهم است و به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران براساس هدف‌گذاری انجام شده در افق 1404 باید به صادرات 75 میلیارد دلاری دست یابیم. براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک، تجارت غیرنفتی کشور در 4 ماه نخست امسال با 46 میلیون و 815 هزار تن به ارزش 34 میلیارد و 480 میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد رشد داشته است. براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک شاهد روند مثبتی در تجارت خارجی کشور هستیم به طوری که سهم صادرات از تجارت چهار ماهه ایران 35 میلیون و 656 هزار تن کالا به ارزش 17 میلیارد و 240 میلیون دلار بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با رشد 22درصدی در ارزش همراه بوده است.
در همین حال گزارش ها نشان می دهد که در فروردین ماه سال جاری ۲۴۲ میلیون دلار محصولات صنعتی صادر شده که محصولات پلیمری، شیمیایی و نساجی در صدر صادرات هستند. بررسی جزئیات صادرات صنعتی کشور در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در این ماه ۲۵۵ هزار تن کالای صنعتی به ارزش ۲۴۲ میلیون صادر شده که بیانگر سهم ۷ درصدی از کل صادرات غیرنفتی (۳.۷ میلیارد دلار) ست. این کالاها شامل محصولات پلیمری به ارزش ۷۶ میلیون دلار، نساجی و پوشاک و کفش به ارزش ۳۱ میلیون دلار، شیمیایی به ارزش ۵۳ میلیون دلار، ماشین سازی و تجهیزات به ارزش ۲۵ میلیون دلار، لوازم خانگی به ارزش ۲۵ میلیون دلار، صنایع برق و الکترونیک به ارزش ۱۳ میلیون دلار، محصولات سلولزی به ارزش ۱۵ میلیون دلار، خودرو و نیروی محرکه به ارزش ۳ میلیون دلار، صنایع نوین و پیشرفته و دارو به ارزش ۲ میلیون دلار و سایر تولیدات صنعتی بوده است. همچنین از بین بخش‌های مختلف صنعت، محصولات پلیمری و شیمیایی حدود ۵۳ درصد از ارزش کل صادرات محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. به این ترتیب محصولات پلیمری با ۳۱.۴ درصد بیشترین صادرات را داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به لحاظ ارزشی ۲۸ درصد افزایش یافته است. محصولات شیمیایی نیز حدود ۲۱.۹ درصد از کل ارزش صادرات محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به لحاظ ارزشی ۱۸ درصد افزایش داشته است.
سیدروح الله لطیفی، سخنگوی گمرک درخصوص تجارت خارجی غیرنفتی کشور در چهارمین ماه سال اظهار داشت: در 31 روز ماه تیر امسال، 10میلیون و 997 هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و 947 میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که با وجود کاهش هشت درصدی در وزن، از لحاظ ارزش 19 درصد افزایش داشته است. وی درخصوص سهم صادرات از تجارت غیرنفتی در تیرماه گفت: صادرات غیر نفتی کشور در این مدت یک ماهه، هفت میلیون و 992 هزار تن کالای ایرانی به ارزش چهار میلیارد و 171 میلیون دلار بوده که نسبت به تیرماه 1400 دو درصد در وزن و 24 درصد در ارزش افزایش داشته است. لطیفی درخصوص میزان واردات در چهارمین ماه سال جاری توضیح داد: در تیرماه امسال سه میلیون و پنج هزار تن کالا که عمدتا کالای اساسی و نهاده های تولید و دارو بودند به ارزش چهار میلیارد و 776میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد زنجیره تامین، تولید و توزیع شد که نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی 26 درصد کاهش، اما از لحاظ ارزش با 15 درصد افزایش همراه بوده است.
سخنگوی گمرک درخصوص پنج مقصد اول صادرات ایران در تیر امسال گفت: چین با خرید یک میلیارد و 403 میلیون دلار، امارات با 619 میلیون دلار، عراق با 574میلیون دلار، ترکیه با 323میلیون دلار و هند با خرید 143میلیون دلار کالا از ایران به ترتیب پنج مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بودند.‌ این مقام مسئول همچنین درخصوص پنج کشور اول فروش کالا به ایران توضیح داد: در چهارمین ماه سال امارات با فروش یک میلیارد و 449میلیون دلار، چین با یک میلیارد و 291 میلیون دلار، ترکیه با 514 میلیون دلار و هند با 347 میلیون دلار چهار مبدا خرید کالا از سوی ایران بودند و روسیه با فروش 205 میلیون دلار جایگزین آلمان در رتبه پنجم مبدا واردات به ایران قرار گرفته است.
از طرف دیگر رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه دولت سیزدهم در بخش تجارت موفق عمل کرده است، گفت: اما رشد 22 درصدی صادرات در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با توجه به امکانات کشور مطلوب نیست. جمشید نفر در گفتگو با فارس در رابطه با وضعیت تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم، گفت: یکی از بخش‌هایی که دولت در آن موفق عمل کرده است، بخش تجارت خارجی کشور بوده است و سازمان توسعه تجارت نیز در این بخش تلاش فوق العاده‌ای انجام داده و موفقیت‌های خوبی را نیز به دست آورده است. وی گفت: رشد 22 درصدی صادرات در چهار ماهه ابتدایی امسال مطلوب نیست، زیرا در مقایسه با سایر کشورهایی که مسیر توسعه‌شان صادرات است، فرسنگ‌ها عقب هستیم.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اظهار داشت: اگر در زمینه صادارت کشورمان را با مالزی که دارای امکانات بسیار محدودی است، مقایسه کنیم و یا کشورمان را به لحاظ تجارت خارجی با ترکیه مقایسه کنیم باید گفت که در مقایسه با این کشورها فرسنگ‌ها عقب هستیم. وی با بیان اینکه ما از کشورهای توسعه یافته که مسیر توسعه خود را از راه صادرات پیموده‌اند، فرسنگ‌ها عقب هستیم، بیان داشت: اما نباید فراموش کرد که تا قبل از سال 1397 و خروج ترامپ از برجام، ما کشوری بودیم که اقتصادمان را بر مبنای امکانات نفتی ایجاد کرده‌ایم و به امکانات صادرات غیرنفتی توجه زیادی نشده بود.
نفر گفت: اما بعد از سال 1397 و اعمال تحریم ها و محدودیت ها، دولتمردان چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی به این جمع‌بندی رسیدند که کشورمان از ظرفیت های فوق العاده‌ای در رابطه با صادرات غیرنفتی برخوردار است که متاسفانه بسیاری از فرصت ها از آن طی 43 سال گذشته استفاده نشده است. وی با اشاره به افزایش چندین برابری قیمت دلار بعد از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: هر کشوری از این فرصت برای توسعه صادرات استفاده می‌کرد، اما در کشور ما با وضعت بخشنامه ها و آیین نامه‌های غلط و دست و پاگیر نه تنها رشد قیمت دلار منجر به افزایش صادرات غیرنفتی نشد، بلکه در بعضی سال‌ها شاهد کاهش صادرات غیرنفتی نیز بودیم. نفر گفت: تجارت خارجی امری نیست که امروز تصمیم بگیریم و بعد اضافه شود، بلکه توسعه آن نیازمند فراهم سازی زیرساخت است و مهمتر از هر چیزی به ایجاد زیر ساخت برای کار صادراتی نیاز داریم.

گروه صنعت و تجارت: معاون وزیر صمت با اشاره به ممنوعیت عرضه کالاهای بدون شناسه در پنج گروه کالایی، اظهار داشت: تعداد شناسه های رهگیری از ۸۰ میلیون کد که در ابتدای طرح وجود داشت به ۲۲۴ میلیون کد رهگیری شناسه افزایش پیدا کرده است. به گزارش شاتا، محمدمهدی برادران با اشاره به ممنوعیت عرضه کالاهای بدون شناسه در پنج گروه کالایی، اظهار داشت: ۵۵ قلم کالا که پنج گروه آن از گذشته در مجموعه این طرح قرار گرفته بود مجدداً پیگیری کردیم. وی ادامه داد: کدهای شناسه ای که تاکنون صادر شده، با لحاظ لاستیک، کمک فنر و باتری و همچنین ۵۳ گروهی که امروز نیز به آن اضافه می شود در مجموع به ۱۲۴ هزار قلم رسیده است. معاون صنایع عمومی وزارت صمت عنوان کرد: در حوزه تعداد شناسه های رهگیری نیز از تعداد ۸۰ میلیون کد رهگیری شناسه که در ابتدای طرح وجود داشت به ۲۲۴ میلیون کد رهگیری شناسه افزایش پیدا کرده است که این مهم نشان دهنده موفق آمیز بودن این طرح است. برادران با بیان اینکه از همراهی همه تولیدکنندگان و شبکه‌های فروش و همچنین مجموعه عرضه کنندگان کالا تشکر می‌کنیم، افزود: کالاهایی که منشأ قانونی دارند باید عرضه آنها توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان با کد رهگیری انجام شود. اگر محرز باشد که کالایی قاچاق است و یا دارای کیفیت نیست باید توزیع‌کنندگان آنها را از عرضه خارج کنند چراکه عرضه آن تخلف محرز محسوب می‌شود. برادران تصریح کرد: فرصتی که برای اصناف گذاشته‌ایم صرفا شامل شناسه‌های اظهاری موقتی میشود که ویژه کالاهای خواهد بود که منشا آنها مشخص نیست. وی گفت: علاوه بر قطعات یدکی خودرو، قبلاً در حوزه لوازم خانگی نیز این فرصت قانوتی را داده بودیم که تشدید می شود و در حوزه های دیگر نظیر محصولات دخانی و شایر محصولاتی که اعلام کرده بودیم ، عرضه می شود. معاون صنایع عمومی وزارت صنعت یادآور شد: امروز ۵۳ گروه کالایی جدید را به حوزه قطعات یدکی خودرو اضافه کرده ایم. برادران در پایان خاطرنشان کرد: نظارت های ما در حوزه کالاهای قاچاق و تقلبی تشدید شده است که اطلاع رسانی خواهد شد.

گروه جامعه: آستان مقدس حسینی از حضور بی‌سابقه زائران در مراسم امسال در کربلای معلی خبر داد. به گزارش الفرات نیوز، آستان مقدس حسینی اعلام کرد که شمار قابل توجهی از زائران حسینی وارد عراق شده‌اند. "فاضل عوز"، مسئول حفظ نظم آستان مقدس حسینی در سخنانی در این باره اظهار کرد: ما در ماه محرم سال جاری از همان روز اول شاهد حضور شمار قابل توجهی از زائران حسینی از سراسر جهان در کربلا بودیم. وی گفت: همچنین شهروندان عراقی نیز از استان‌های دیگر به کربلا آمده‌اند و از همان ابتدا آمادگی‌های لازم برای این مسئله انجام شد و علی‌رغم شمار قابل توجه زائران اما نظم در سطح بالایی حاکم است.عوز ادامه داد: از سال ۲۰۰۳ چنین حضور باشکوهی بی سابقه بوده و در سال‌های گذشته، تراکم حضور زائران تنها به شب دهم محرم محدود می‌شد، اما امسال از روز اول محرم شاهد خیل عظیم زائران بوده‌ایم. وی همچنین گزارش داد: این حضور به حدی بوده است که حتی برخی از زائران خارجی در مراسماتی شرکت کرده‌اند که مخصوص اهالی کربلا بوده است. پیش از این، فرماندهی عملیات مشترک عراق یگان‌های بیشتری از وزارتخانه‌های دفاع و کشور گرفته تا فرماندهی عملیات کربلا را برای تامین امنیت تاسوعا و عاشورا اختصاص داده بود. این اقدام همچنین شامل اعزام کادر پزشکی وزارتخانه‌های بهداشت و دفاع و حشد شعبی برای ارائه خدمات درمانی به زائران می‌شود. وزارت حمل و نقل و دفاع نیز برنامه‌هایی برای تامین اتوبوس‌ها و کامیون‌های مورد نیاز مراسم عاشورا و پس از آن برای انتقال زائران به شهرهایشان آماده کرده‌اند. عراق سه شنبه را عاشورا اعلام کرده است.

گروه بین‌الملل: مقامات منطقه تایوان می‌گویند در پاسخ به رزمایش‌های پی‌درپی ارتش چین، این جزیره نیز رزمایش شلیک توپخانه برگزار خواهد کرد. به گزارش راشاتودی، در پی قدرت‌نمایی‌های روزهای اخیر ارتش چین در آب‌های اطراف تایوان، مقامات دفاعی منطقه تایوان هم اعلام کردند رزمایش نظامی برگزار می‌کنند. بنا بر اعلام مقامات دفاعی تایوان، این رزمایش در جنوب این جزیره و با شرکت سلاح‌های سنگین توپخانه‌ای روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه برگزار می‌شود. دور تازه تنش بین چین و منطقه خودمختار تایوان، که پکن آن را استانی از قلمرو خود می‌داند، با سفر جنجالی و تنش‌زای اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شروع شد. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا علی‌رغم اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات چین سه‌شنبه گذشته وارد جزیره تایوان شد که به گفته مقامات چین، سفر او ناقض سیاست «چین واحد» است. پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند. دولت چین ضمن اعمال برخی تحریم‌ها علیه تایوان و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در پاسخ به سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن گفت‌وگوها با آمریکا در شماری از حوزه‌ها از جمله گفت‌وگوهای سطح بالای نظامی و گفت‌وگوها درباره تغییرات آب‌وهوایی را متوقف می‌کند. همچنین ارتش چین در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن از روز پنج‌شنبه رزمایش‌های ۴ روزه‌ای را در آب‌های اطراف تایوان آغاز کرد که روز گذتشه به پایان رسید. ارتش چین روز دوشنبه نیز اعلام کرد رزمایش‌های جدیدی در آب‌های اطراف تایوان برگزار خواهد کرد.

گروه جامعه: یک نماینده مجلس درباره برنامه وکلای ملت برای مدیریت هزینه‌های درمان و داروی مردم گفت: با گزارشی که از کمیسیون بهداشت گرفتیم، اعضای کمیسیون به این مسئله ورود کرده‌اند. الهام آزاد نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی در مورد موج جدید کرونا و اهمیت واکسیناسیون برای مقابله با این ویروس منحوس اظهار داشت: طبیعی است افرادی که دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید دوز چهارم را هم دریافت کنند تا بدنشان در مقابل ویروس کرونا ایمن شود.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر پیک جدید کرونا با شیب ملایمی در حال افزایش است و اگر مردم به بحث واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها اهتمام داشته باشند، شیوع کرونا شیف منفی گرفته و به تبع آن آمار تلفات و مبتلایان کمتر می‌شود. نماینده مردم نائین در مجلس خاطر نشان کرد: ان شالله مردم از دوز چهارم واکسن کرونا استقبال کنند تا دیگر شاهد افزایش شمار مبتلایان و تلفات ناشی از کرونا نباشیم. آزاد در مورد برنامه مجلس برای مدیریت هزینه‌های درمان و دارو گفت: این مسائل مربوط به وظایف کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است، البته با توجه به گزارشی که از این کمیسیون گرفتیم، دوستان ما در کمیسیون بهداشت به این مسئله ورود کرده‌اند که ان شا الله بتوانند موضوع هزینه‌های درمان و دارو را سامان دهند.

شهره حقی - روزنامه تجارت؛ مراسم عزاداری «هیات رهروان ولایت تا شهادت کارکنان بسیجی شهرداری منطقه ۲۱» در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) با حضور شهردار، مدیران و کارکنان منطقه ۲۱ برپا شد. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱؛ شهردار، مدیران ارشد و کارکنان شهرداری منطقه ۲۱ طبق روال هر سال و در قالب «هیات رهروان ولایت تا شهادت» در هشتمین روز از ماه محرم مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را برپا کردند و به عزاداری پرداختند. این مراسم معنوی با حرکت هیئت عزاداری از ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۲۱ به سمت میدان کمال الملک و بلوار اصلی تهرانسر با برپایی سخنرانی مذهبی، اقامه عزا و اطعام عزاداران در محل هیات قمر بنی هاشم واقع در ضلع شمال شرقی میدان کمال الملک برگزار شد.

دادستان رفسنجان تشریح کرد

گروه جامعه: دادستان رفسنجان با اشاره به قتل ۱۰ نفر شامل ۶ افغانستانی و ۴ ایرانی توسط یک قاتل تبعه افغانستان، گفت: قاتل خودزنی کرده و هم اکنون در بیمارستان بستری و تحت بازجویی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، ایمان شهسواری دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده حادثه مرگبار در رفسنجان در اظهار داشت: این درگیری در بخش بهرمان از توابع رفسنجان رخ داده است.
دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان با اشاره به قتل 10 نفر شامل 6 افغانستانی و 4 ایرانی توسط یک قاتل تبعه افغانستان، گفت: قاتل خودزنی کرده و هم اکنون در بیمارستان بستری و تحت بازجویی است.
وی با بیان اینکه از همان ابتدای دستگیری متهم، بازپرس ویژه قتل شهرستان رفسنجان در شهرستان انار- فاصله 50 کیلومتری از نوق رفسنجان- حضور داشته است، افزود: این حادثه عصر روز گذشته اتفاق افتاده و متهم تحت مصرف روانگردان از نوع شیشه دست به این اقدام مرگبار زده است.
شهسواری اعلام کرد: بلافاصله پس از کسب گزارش این حادثه تلخ دستورات قضایی لازم جهت دستگیری عوامل این حادثه صادر شد و در نهایت قاتل پس از یک عملیات تعقیب و گریز و هنگامی که خود را در محاصره ماموران پلیس می‌بیند اقدام به خودزنی می‌کند.
دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان با اشاره به اینکه ماموران بلافاصله وی را دستگیر و به بیمارستان شهرستان انار منتقل می‌کنند، ادامه داد: بازجویی‌های اولیه از متهم توسط بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی وانقلاب رفسنجان در حال انجام است.
شهسواری گفت: در بازجویی‌های اولیه، متهم مسائل شخصی و اختلافاتی که از قبل با تعدادی از اتباع افغانستانی داشته را انگیزه اصلی این جنایت عنوان کرده است.

گروه بین‌الملل: وزیر کشاورزی روسیه هشدار داد، اگر مسکو نتواند هدف برداشت محصولات کشاورزی خود را محقق کند، در برنامه‌های صادرات خود تجدیدنظر می‌کند که این امر تاثیر منفی بر بازار محصولات کشاورزی جهان خواهد داشت. دمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه گفت، تحریم‌ها برداشت غلات در روسیه را مختل کرده و بحران غذایی در جهان را تشدید خواهد کرد. وی افزود، کشورش ممکن است مجبور شود در برنامه‌های صادراتی خود بازنگری کند. پاتروشف گفت، کشاورزان روسی در اجرای برنامه های برداشت خود با مشکل مواجه هستند. این مقام روسی، شرایط بد آب و هوایی در برخی از مناطق از جمله بارش سنگین باران و وزش شدید باد، بعلاوه مشکلات واردات قطعات یدکی برای تجهیزات کشاورزی را به عنوان دلایل کاهش تولید محصولات کشاورزی به میزان قابل توجهی کمتر از سال گذشته عنوان کرد.وزیر کشاورزی روسیه توضیح داد: «تمامی این عوامل تحقق هدف برداشت 130 میلیون تن گندم را با مشکل مواجه خواهد کرد. البته، ما نیازهای بازار خود را به طور کامل تامین خواهیم کرد.» «با این حال، اگر ما نتوانیم به برنامه برداشت خود برسیم، مجبور می‌شویم، در برنامه های صادرات 50 میلیون تن محصولات کشاورزی تجدیدنظر کنیم. این امر تاثیر منفی بر بازار محصولات کشاورزی جهان خواهد داشت.» پاتروشف هشدار داد، میزان گندم موجود در این فصل در جهان به دلیل عواملی از جمله خشکسالی در آمریکا و اروپا، سیل در استرالیا و شرایط نامساعد جوی در هند کاهش خواهد یافت. تمامی این عوامل به همراه «محدودیت‌های لجستیکی»، «خطرات جدی برای امنیت غذایی در جهان» ایجاد می‌کند. سازمان ملل هشدار داده است که اختلال در صادرات غلات از اوکراین و سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم، به کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای درحال توسعه آسیب می‌زند و «بحران بی سابقه گرسنگی در جهان» ایجاد می‌کند. کشورهای زیادی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا از 24 فوریه امسال، تحریم های سختی علیه مسکو در واکنش به حمله به اوکراین اعمال کردند. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است.

اوکراین می‌تواند ماهانه 2 تا 5 میلیون تن غلات صادر کند
این در حالی است که مرکز هماهنگی مشترک در استانبول اعلام کرد، حجم غلاتی که از طریق دریای سیاه صادر خواهد شد بین 2 تا 5 میلیون تن در ماه خواهد بود. این مرکز اعلام کرد: «به محض اینکه انتقال امن غلات از بنادر اوکراین به طور کامل اجرا شود، ظرفیت صادرات 3 بندر اوکراین احتمالا بین 2 میلیون تن تا 5 میلیون تن باشد.» بنا بر اعلام این مرکز، غلات اوکراینی در سراسر جهان حمل می شود. این مرکز همچنین خاطرنشان کرد، حمل و نقل غلات باید در امتداد کریدور بشردوستانه دریایی به طول 111 مایل دریایی و به عرض 3 مایل دریایی انجام شود. کشتی هایی که انتقال غلات مشارکت دارند، باید در مسیر این کریدور بمانند. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرد، صادرات غلات اوکراینی بدون اختلال انجام می شود.
وی در گفتگو با شبکه TRT گفت: «حمل و نقل غلات، طبق برنامه ریزی، همانطور که در توافقنامه (استانبول) آمده است، بدون وقفه انجام می شود.» نخستین کشتی که اوکراین را ترک کرد، کشتی فله بر «رازونی» با پرچم سیرالئون بود که 27 هزار تن ذرت حمل می کرد. مرکز هماهنگی مشترک در 5 اگوست، اجازه خروج 3 کشتی فله‌بر دیگر از بنادر «اودسا» و «چرنومورسک» را صادر کرد. آنها در مجموع حامل 58 هزار تن غلات هستند.

گروه اقتصادی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنده مخالف تفکیک وزارت صمت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی هستم و به جای آن باید وزارت صمت از حوزه بنگاه‌داری خارج شود. علی اکبر کریمی درباره تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، اظهار داشت: بنده از سال‌ها قبل همواره جزو مخالفان تفکیک وزارت صمت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بودم و دلایل کارشناسی خود را بارها مطرح کردم. وی بیان کرد: به جای تفکیک، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند آن است که یک تیم مدیریتی قوی و جامع نگر در حد وزیر، معاونانش و در سازمان‌های وابسته داشته باشد. نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکپارچگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به معنای واقعی باید به وجود آید چرا که ما در ادغام‌هایی که در گذشته انجام دادیم، معمولاً وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی را کنار هم آوردیم، اما آن‌ها به صورت ماهیتی با هم ادغام نشدند و چند سازمان مستقل با رویکردهای متفاوت در هم ادغام شدند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال، سازمان توسعه تجارت که تشکیل شد، هسته اولیه آن معاونت بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی بود.