نباید در ارفاقات قانونی افراط و تفریط شود

محسنی اژه‌ای گفت: نباید در حوزه اعمال ارفاقات قانونی در قبال محکومان، افراط و تفریط صورت گیرد. رئیس قوه‌قضاییه روز چهارشنبه در ادامه بازدید‌های میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی گفت: محکومی که مخل امنیت روانی مردم است نباید مورد ارفاق قرار گیرد؛ چرا که ارفاق در قابل او ظلم به دیگران است؛ محکومینی که حضورشان در جامعه مضر نیست، حتماً باید وفق مقررات از ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند، اما این ارفاقات نباید شامل محکومانی شود که بودن‌شان در جامعه برای مردم مضر است. وی افزود: اکنون در برخی موارد در این زمینه شاهد افراط و تفریط هستیم؛ از یک سو درست است که تاکید داریم باید جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد و از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود، اما این قبیل تأسیسات ارفاقی باید شامل محکومانی شود که حضورشان در جامعه برای مردم مضر و آسیب‌زا نیست؛ برخی مدعی‌اند، چون یک سوم مجازات را سپری کرده‌اند باید شامل ارفاقات قانونی و آزادی مشروط شوند؛ این افراد توجه ندارند که گذراندن یک سوم از مجازات حبس، تنها یک شرط اعطای آزادی مشروط است و شروط دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، تنبّه فرد محکوم و حصول اطمینان از عدم ارتکاب جرم از ناحیه وی است.

 

سفر به تایوان ارزشش را داشت

نانسی پلوسی طی مصاحبه‌ای با تلویزیون ان‌بی‌سی ضمن دفاع از سفرش به تایوان تاکید کرد که این سفر "قطعا ارزش" داشت و ایالات متحده نمی‌تواند به دولت چین اجازه دهد تا این جزیره را "منزوی" کند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه در این مصاحبه خاطرنشان کرد که "دولت چین تعیین نمی‌کند که چه کسی به تایوان برود." اما در عین حال نانسی پلوسی گفت که آمریکا از سیاست "چین واحد" حمایت می‌کند و سفر او به تایوان تلاشی برای تغییر این سیاست نبوده است. وی افزود تمام چیزی که او می‌خواست این بود که به چین نشان دهد ایالات متحده از تایوان حمایت می‌کند. به گفته وی، هیئت آمریکایی برای تغییر اصل "چین واحد" به تایوان سفر نکرد؛ "اصلی که آمریکا همچنان به آن پایبند است." پلوسی افزود که او به تایوان رفت تا وضعیت کنونی این جزیره را بسنجد و هیچ چیز "بی‌ثبات‌کننده‌ای" درخصوص این سفر وجود نداشت. پلوسی، با وجود اعتراض شدید پکن، ۲ الی ۳ اوت به تایوان سفر کرد. دولت ایالات متحده که توسط شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به آن هشدار داده شده بود، به پکن از پایبندی خود به سیاست چین واحد اطمینان داد و از این سفر فاصله گرفت و گفت که پلوسی تصمیمات خود را می‌گیرد. چین در واکنش به سفر پلوسی، رزمایش‌های متعددی را در آب‌های شمالی، جنوب غربی و جنوب شرقی سواحل تایوان آغاز کرد.

نخجوان از طریق ایران به باکو متصل می‌شود
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی از آغاز ساخت اولین پل بر روی رودخانه ارس به عنوان مسیری جایگزین برای متصل ساختن باکو به ارمنستان از طریق نخجوان خبر داد. به گزارش روزنامه آسبارز، جیحون بایرامف، وزیر امور خارجه جمهوری‌ آذربایجان گفت: آذربایجان مسیر جایگزینی برای متصل ساختن نخجوان آذربایجان از طریق رود ارس دارد که ارمنستان را دور می‌زند. باکو به این منظور و طبق توافق با ایران، ساخت اولین پل روی رود ارس را آغاز کرده است. بایرامف سپس از ارمنستان به خاطر «وقت کشی» در انجام دادن وظایفش در زمینه «کریدور زنگه‌زور» انتقاد کرد. باکو با اجرای طرح کریدور زنگه‌زور قصد داشت جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان متصل کند. ایروان از مدت‌ها قبل با طرح ایجاد این کریدور مخالفت کرده است و آذربایجان و ترکیه این طرح را پیش‌شرطی برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان تعیین کرده‌اند. به گفته بایرامف، آذربایجان با تلاش برای پیش‌برد این طرح، «صرفا فرصتی برای ارمنستان فراهم می‌کند که از عوامل همکاری منطقه‌ای جدا نیفتد. اگر ایروان تصمیم اشتباه را اتخاذ کند، به خودش آسیب می‌زند.»

ناوشکن جماران، کشتی ایرانی را نجات داد
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش کشورمان گفت: ناوشکن جماران، قایق هایی که به یک کشتی ایرانی حمله کرده بودند را متواری کرد. امیر دریادار دوم تاج الدینی درباره عملیات نیروی دریایی عیله مهاجمان به کشتی ایرانی در دریای سرخ اظهار کرد: از تکالیف محوری نیروی دریایی ارتش تأمین خطی مواصلاتی و دفاع از منافع ایران در دریای آزاد و اقیانوس هاست. وی افزود: سه شنبه شب تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش تحت فرماندهی ناوشکن جماران در محدوده دریای سرخ از سوی کشتی ایرانی پیام درخواست کمک دریافت کرد و بلافاصله در منطقه حاضر شد و با قایق‌های مهاجم درگیر و آنها را متواری کرد.

سکوت جهان در برابر جنایات
رژیم صهیونیستی بهت آور است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: سکوت جامعه جهانی و مدعیان حقوق بشر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن کودکان بیگناه بهت‌آور و غیر قابل قبول است. هادی طحان نظیف در توئیتر نوشت: "سکوت جامعه جهانی و مدعیان حقوق بشر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن کودکان بیگناه بهت‌آور و غیر قابل قبول است. جامعه جهانی باید به مسئولیت حقوقی و اخلاقی خود در محکومیت هر چه سریعتر این جنایات عمل کند."

تیم نفربر سپاه پاسداران وارد چین شد
تیم نفربر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران جهت شرکت در مسابقات بین المللی نظامی روسیه ۲۰۲۲ در رشته تخصصی نفربر وارد کشور چین شد. تیم مذکور در حال حاضر ضمن حضور در محل برگزاری رقابت‌ها و آشنایی با شرایط محیطی منطقه، مراحل آماده سازی، انجام تمرینات و تست تجهیزات مربوطه را می‌گذراند. لازم به ذکر است مسابقه نفربر در قالب دو مرحله ۱- تیراندازی (ثابت، در حال حرکت و اهداف هوایی) ۲- عبور از موانع (میدان مین، گدار آب، خندق، پل باریک، مانع عمودی، شیب و ضد شیب و شیب‌های پهلو) از ۲۳ مرداد در چین به عنوان یکی از کشورهای مشارکت کننده در میزبانی مسابقات مذکور آغاز خواهد شد.

امارات حکم حبس وکیل خاشقچی را لغو کرد
«رویترز» از لغو حکم حبس صادر شده برای وکیل سابق خاشقچی که تابعیت آمریکا دارد، خبر داد. دادگاهی در امارات روز گذشته حکم حبس صادر شده برای «عاصم غفور» شهروند آمریکایی و وکیل سابق «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را لغو کرد. «رویترز» به نقل از وکیل غفور گزارش کرد، دادگاه فقط عاصم غفور را به پرداخت غرامت پنج میلیون درهمی معادل ۱.۳۶ میلیون دلار محکوم کرد. عاصم غفور ماه گذشته به اتهام پولشویی، در فرودگاه دبی بازداشت شد. یک مقام مسؤول در وزارت خارجه آمریکا هفته جاری گفت، مقامات سفارت آمریکا در جلسه محاکمه عاصم غفور در امارات شرکت کرده‌اند. خاشقچی، مفسر و ستون‌نویس برجسته روزنامه واشنگتن پست زمانی جزو افراد در حلقه خانواده سلطنتی به شمار می‌رفت، اما زمانی که آثارش به انتقاد از معاملات آل سعود تبدیل شد، نظر آن‌ها درباره او تیره گشت. وی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول زمانی که برای گرفتن مدارک مورد نیاز به منظور ازدواج با «خدیجه چنگیز» نامزد ترکیه‌ای خود مراجعه کرد، به قتل رسید. مقامات ترکیه به همراه مقام‌های سازمان ملل و ایالات متحده گزارش‌ها مبنی بر تکه تکه شدن جسد خاشقچی با اره را تایید کردند اما بقایای جسد او هنوز پیدا نشده است. در ماه فوریه، دولت جو بایدن گزارش اطلاعاتی سیا را که مستقیماً ولی‌عهد سعودی را در قتل خاشقچی دخیل می‌دانست، از حالت طبقه‌بندی خارج کرد.

تصویب سه آیین‌نامه در هیات
دولت برای تحقق اهداف شعار سال
سخنگوی دولت مصوبات امروز هیات دولت در زمینه عمل به شعار سال را اعلام و تشریح کرد. علی بهادری جهرمی اظهار کرد: مصوبات متعددی روز چهارشنبه به تصویب هیات وزیران رسید که از جمله آن‌ها سه آیین‌نامه در راستای تسریع تحقق فرمان رهبری انقلاب در نامگذاری سال در حوزه‌های مختلف بود که حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در وزارت اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت و علوم بود.

در جلسه هیئت دولت صورت گرفت:

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت دانش هوا-فضا به عنوان پیشران برای کمک به توسعه کشور در حوزه‌های مختلف،گفت: دولت سیزدهم بنا دارد عقب ماندگی‌ها در این حوزه را جبران کند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت، قرار گرفتن موفقیت‌آمیز ماهواره «خیام» در مدار، دریافت پیام، کنترل و مدیریت داده به دست متخصصان ایرانی را افتخار آمیز و اقتدار آفرین توصیف و از همه متخصصان هوا–فضا و سازمان فضایی قدردانی کرد. وی با اشاره به اهمیت دانش هوا-فضا به عنوان پیشران برای کمک به توسعه کشور در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم بنا دارد عقب ماندگی‌ها در این حوزه را جبران کند و در آینده شاهد رونمایی از دستاوردهای جدیدی در این زمینه خواهیم بود که کمک شایانی به محیط زیست، اکتشافات معدنی، مدیریت مخاطرات طبیعی و پایش مرزها می‌کند.
رئیسی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و قدردانی از تلاش‌های آنان برای آگاهی بخشی به جامعه، بر اهمیت جهاد تبیین تاکید کرد و از همکاران دولت خواست در تعاملی سازنده و صمیمانه با اصحاب رسانه، اقدامات دولت در همه بخش‌ها را به مردم گزارش دهند و اجازه ندهند هیچ گره ذهنی در افکار عمومی باقی بماند. وی تاکید کرد: دولت مردمی از همان روز اول استقرار، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات به کار گرفته و لازم است این تلاش‌ها هنرمندانه به اطلاع مردم برسد، ضمن آنکه اگر وعده یا کاری هم بر زمین مانده، باید دلایل آن برای مردم تبیین شود. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری هجدهم مرداد به نام شهدای مدافع حرم در تقویم رسمی کشور، یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشت و تصریح کرد: شهدای مدافع حرم، پاسداران حریم اسلام هستند که در مظلومیت، جانانه از ارزش‌ها دفاع کردند و به شهادت رسیدند. رئیسی با گرامیداشت یاد سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی گفت: شهدای مدافع حرم علاوه بر پاسداری از حریم اهل بیت (ع)، از امنیت و اقتدار کشور نیز دفاع کردند و همه کسانی که دلسوز ایران و اسلام اند، قدردان این مجاهدت‌ها هستند.
تصویب آیین‌نامه‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان در جلسه هیات دولت
در جلسه روز گذشته هیات دولت، آیین نامه‌های حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه‌های اقتصاد، علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت، به تصویب رسید. در راستای اجرای قانون تولید جهش دانش‌بنیان، رویکرد فعال وزارت امور اقتصادی و دارایی در تسهیل و تسریع فعالیت‌های دانش بنیان در کشور، بهره‌گیری از اکوسیستم دانش بنیان کشور در بخش گمرک، مالیات و تأمین مالی و ...، آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد به تصویب هیات وزیران رسید.
اعضای دولت همچنین در راستای تحقق فرمان سال مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین»، آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه های مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به تصویب رساندند.
همچنین در اجرای حکم مقرر در ماده واحده قانون نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، هیات وزیران در راستای نظام مند کردن این کمک‌ها و تأمین تجهیزات سازمان یاد شده با هدف ارتقای مهارت در کشور، آیین نامه اجرایی قانون مذکور را به تصویب رساند. به موجب آیین نامه فوق، هدایا و کمک های نقدی اعطایی اهداکنندگان به حساب خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی که به همین منظور به نام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افتتاح می‌شود، واریز می‌گردد و حداکثر ظرف مدت یک ماه معادل صد درصد آن در قالب بودجه سنواتی به عنوان سایر منابع آن سازمان پس از درخواست وجه در اختیار سازمان مذکور قرار می گیرد تا براساس مفاد موافقت‌نامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه کشور و مطابق اهداف مورد نظر اهدا ¬کننده هزینه گردد. رویدادهای مرتبط با هدایا و کمک ها براساس نظام حسابداری بخش عمومی در دفاتر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اعمال حساب می‌شود. همچنین در خصوص اموال غیرمنقول، قیمت منطقه ای (معاملاتی) موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم و در مورد اموال منقول حداقل قیمت خرید آن ثبت شده در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

اصلاح قانون مقررات صادرات و واردات
با عنایت به لزوم به روز‌رسانی قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی حوزه بازرگانی متناسب با شرایط جاری کشور، هیات وزیران با هدف شفاف‌سازی و تسهیل فرآیند واردات و صادرات کالا و نیز ثبت آماری رویه‌های مرزنشینی و پیله وری جهت مشخص شدن منشأ ارز و مدیریت واردات کالا، برخی مواد آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و همچنین ماده (۱۳۹) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی را اصلاح کرد. به موجب اصلاحات آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، کالاهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی حتی با رویه مرز‌نشینی و پیله وری با رعایت مفاد قانون ساماندهی مبادلات مرزی، در صورت انطباق با یکی از موارد مندرج در تبصره (۵) ماده (۱۱) این آیین نامه، مشمول مقررات این ماده خواهد بود.
همچنین سقف ارزشی صادرات برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، تعیین می‌شود. در صورت عدم امکان رتبه‌بندی، این سقف در سال اول ۵۰۰ هزار دلار تعیین می‌شود. در صورت ارائه گواهی مبنی بر نداشتن تعهد ارزی، سقف تعیین شده به میزان مبلغ رفع تعهد شده، مجدداً قابل استفاده خواهد بود. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از سقف ارزش کالای صادراتی، مستثنی است و افزایش سقف یاد شده با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت مجاز می‌باشد.

تایمز اسرائیل به اشاره به توانایی نظارتی ماهواره خیام تاکید کرد:

گروه سیاسی: روزنامه صهیونیستی به نقل از کارشناسان گزارش داد ماهواره جدید ایرانی دارای قابلیت‌های نظارتی است که مشکلی جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند. روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی در ارتباط با پرتاب ماهواره ایرانی خیام که سه‌شنبه (نهم اوت) با موفقیت انجام شد، نوشت کارشناسان هشدار داده‌اند که ماهواره جدید ایرانی دارای قابلیت‌های نظارتی است که به دلیل توانایی آن در نظارت بر مکان‌های حساس در فلسطین اشغالی و گرفتن تصاویر با وضوح بالا از اشیاء روی زمین، مشکلی جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند.
در بخشی از این گزارش آمده «تال اینبار» پژوهشگر ارشد در ائتلاف غیرحزبی حمایت از دفاع موشکی مستقر در ایالات متحده به نیویورک تایمز گفت: تا آنجا که به ایران ارتباط دارد، این یک پیشرفت واقعی است – برای اولین بار ایران صاحب ماهواره‌ای با وضوح تصویر بالا می‌شود و از آن استفاده می‌کند، بسیار بهتر از آنچه تاکنون داشته‌اند. وی در ادمه گفت که «قابلیت‌های تصویربرداری این ماهواره چالش بزرگی را برای اسرائیل به وجود می‌آورد که خود مدت‌هاست از این فناوری استفاده کرده است». به گفته این کارشناس، «از این پس، ایران می‌تواند اطلاعاتی بسیار دقیق‌تری را برای عملیات نظامی نیروهای خود و همچنین سازمان‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کند جمع‌آوری کند. این کاهش قابل توجه شکاف فناوری بین ایران، اسرائیل و ایالات متحده است».
این گزارش می‌افزاید: هفته گذشته، دو مقام امنیتی غربی به واشنگتن پست گفتند که این ماهواره دارای وضوح ۱.۲ متر است، به این معنی که می‌تواند از اجسام با حداقل این اندازه عکس بگیرد. این دو مقام با بیان این که «این پیشرفت قابل توجهی نسبت به توانایی‌های موجود ایران است»، مدعی شدند: اما هنوز به توانایی‌های جاسوسی ایالات متحده یا ارائه دهندگان تصاویر ماهواره‌ای تجاری سطح بالا نزدیک نیست.
این دو مقام که نخواستند نامشان فاش شود، افزودند «شاید بزرگترین تقویت برای ایران، توانایی استفاده از ماهواره برای نظارت مستمر بر مکان‌ها، از جمله سایت‌های نظامی در اسرائیل، یا دیگر زیرساخت‌های کلیدی در کشورهای خلیج فارس باشد». به نوشته تایمز اسرائیل، «ریچارد گلدبرگ» تحلیلگر سابق ایران در شورای امنیت ملی دولت ترامپ که اکنون مشاور ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» اندیشکده مستقر در واشنگتن است، به واشنگتن پست گفت که این ماهواره یک خطر «روشن و فعلی» برای آمریکا و متحدانش است.
به گفته وی، «از آنجایی که ایران زرادخانه موشکی خود از موشک‌های کوتاه، متوسط تا برد بلندتر، در کنار قابلیت رو به رشد پهپاد خود در سراسر خاورمیانه را تکمیل می‌کند، توانایی همگام‌سازی این قابلیت‌ها با قابلیت‌های ماهواره‌ای و نظارت، تنها مرگ‌بارتر بودن تهدید ایران را افزایش می‌دهد». در ادامه گزارش رسانه صهیونیستی ادعا شده «با این حال، اولین کار خیام ممکن است جاسوسی از اسرائیل نباشد، بلکه از اوکراین باشد». مقامات امنیتی غربی در گفت‌وگو با واشنگتن پست مدعی شده‌اند که روسیه قصد دارد از ماهواره خیام ایران برای کمک به حمله خود به همسایه‌اش استفاده کند. به ادعای این دو مقام، مسکو چند ماه از این ماهواره برای تماشای اهداف نظامی استفاده خواهد کرد. در این گزارش به‌رغم طرح این اتهامات بی‌اساس، اذعان شده که قرارداد پروژه ماهواره چهار سال پیش بین ایران و روسیه مذاکره شد.

یک تحلیل گر مسایل سیاسی بیان کرد:

گروه سیاسی: رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در جریان این دور از مذاکرات احیای برجام مواضع طرفین مذاکره کننده به یکدیگر بیش از گذشته نزدیک شده است و شاید بتوان گفت در طول یک سال و نیم گذشته تا این حد مواضع طرفین به یکدیگر نزدیک نبوده است، اظهار کرد: مسائل مربوط به ایران و آژانس به گونه‌ای است که با عزم سیاسی می‌توان همراه با احیای برجام آن را حل و فصل کرد. حشمت الله فلاحت پیشه، با بیان اینکه در حال حاضر آژانس چند مورد را تحت عنوان "موارد مشکوک برنامه هسته ای ایران" اعلام کرده است و در همین ارتباط شاهد این بودیم که اخیرا قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه فعالیت های هسته ای ایران با توجه به موارد ادعایی آژانس به تصویب رسید، افزود: در سال 1394 همزمان با توافق برجام موضوع PMD نیز طی توافقی بین ایران و آژانس بسته شد تا پرونده بازی در راه اجرای برجام وجود نداشته باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: یکی از مواردی که در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران مطرح می شد، ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران بود که چنین موضوعی می تواند ایران را ذیل فصل هفت منشور ملل متحد قرار دهد. در سال 1394 بر اساس توافق صورت گرفته تمام ادعاهایی که علیه برنامه هسته ای ایران از سال 1991 مطرح شده بود و بیشتر این ادعاها توسط عنصر ثالث یعنی رژیم صهیونیستی ادعا شده بود، بسته شد و این زمینه فراهم شد که ایران به عنوان یک عضو عادی با آژانس همکاری داشته باشد. این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در حال حاضر بار دیگر شاهد مطرح شدن اتهامات و ادعاهایی از سوی آژانس علیه برنامه هسته ای ایران هستیم، گفت: بنابراین در حال حاضر دو مسیر احیای برجام که از طریق مذاکرات سیاسی انجام می شود و همچنین مسائل پادمانی که باید بین ایران و آژانس حل شود، در پیش روی ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه آژانس اعلام کرده است که ابهامات و سوالاتش در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با نظارت بیشتر قابل رفع است، خاطر نشان: اگر همزمان با برجام مسائل پادمانی حل نشود، این مسائل ادعایی به عنوان یک پرونده باز در مسیر اجرای برجام باقی خواهد ماند و رژیم صهیونیستی از این پرونده باز برای تحت فشار قرار دادن هر بیشتر ایران و همسو کردن دیگر کشورها علیه فعالیت های هسته ای ایران استفاده می کند و این خود زمینه یک جنگ بی‌پایان را فراهم می کند. فلاحت پیشه، در بخشی دیگر از صحبت های خود در مصاحبه با ایسنا با اشاره به دور جدید مذاکرات احیای برجام که در وین برگزار شد، اظهار کرد: به نظرم در یک سال و نیم گذشته تا این حد مواضع طرفین مذاکره کننده به یکدیگر نزدیک نبوده و احتمال احیای برجام وجود دارد و به نظرم مسائل بین ایران و آژانس به گونه ای است که با عزم سیاسی می توان همزمان با توافق احیای برجام آن را حل کرد و این موضوع را به بعد از احیای برجام واگذار نکرد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که ایران در جریان مذاکرات تاکید دارد که باید در مورد همه چیز توافق شود و بعد از آن توافقی امضا شود که در این ارتباط موضوع مسائل پادمانی نیز مطرح است، گفت: البته من با قاعده «همه چیز یا هیچ چیز »چندان موافق نیستم و معتقدم که پیش از این ما می توانستیم گام به گام مسائل را به پیش ببریم. وی ادامه داد: در حال حاضر ما در مذاکرات احیای برجام توانسته ایم در مورد اختلافات جدی تر از مسائل پادمانی به توافق برسیم و در مورد مسائل پادمانی هر چند غربی ها مدعی هستند که به اصرار ایران برای رفع مسایل پادمانی همزمان با احیای برجام مشکوک هستند ولی من معتقدم ایران به دلایل تاریخی حق دارند که مشکوک تر باشند و بر بستن تمام پرونده ها تاکید کنند و خواهان این باشند که مسائل بازی وجود نداشته باشد.
فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که عملیات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه به نوعی کارشکنی از سوی رژیم صهیونیستی برای اختلال در مذاکرات احیای برجام بوده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین مخالفان برجام در منطقه هستند که در این زمینه می توان به اسرائیل و برخی دیگر از کشورهای مرتجع منطقه اشاره کرد، آنها مخالفتشان را با برجام به صورت آشکارا اعلام کرده‌اند و مقامات رژیم صهیونیستی در این زمینه بارها موضع خود را رسانه ای کرده‌اند و دست به اقدامات خرابکارانه علیه فعالیت های هسته ای زده اند. وی ادامه داد: در برابر خرابکاری که رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت های هسته ای ایران انجام داد، ایران اقدام به تولید سوخت 60 درصد کرد و اگر اقدامات ایذایی رژیم صهیونیستی بخواهد ادامه پیدا کند ایران نباید غایتی بر پیشرفت های هسته ای خود قائل باشد.