فراورده‌های نفتی تحریم ناپذیر است

وزیر نفت گفت: در فروش محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی مشکلی نداریم. به گزارش ایسنا، جواد اوجی اظهارکرد: در حال حاضر خوراک برای صنایع پایین دست پتروشیمی انجام می‌شود. در حقیقت با احداث این پتروپالایشگاهی‌ها از خام فروشی جلوگیری می‌کنیم و تبدیل نفت خام به ارزش افزوده که همیشه دغدغه رهبری و تأکید ایشان و همچنین دولت سیزدهم است در دستور کار قرار دارد. وزیر نفت تصریح کرد: فراورده‌های نفتی تحریم ناپذیر است و امروز شاهدیم که در فروش محصولات پتروشیمی و فراورده ها مشکلی نداریم. از طرفی اشتغال زایی بالایی هم وجود دارد. با اجرای این پروژه‌ها براساس برآوردی که کردیم در دوره ساخت و احداث این پتروپالایشگاه ها بالغ بر ۴۰۰۰ نفر مشغول به کار می شوند. این نیت و قصد در دولت سیزدهم وجود دارد و به سمتی می رویم که از خام فروشی جلوگیری کرده و با تبدیل نفت خام به ارزش افزوده خوراک برای صنایع پتروشیمی فراهم شود. وزیر نفت خاطر نشان کرد: بزرگترین حسن این کار این است که بنا داریم بخشی از سهام این پتروپالایشگاهی ها را در بازار بورس انرژی عرضه کنیم که مشارکت مردمی را هم به همراه دارد. همچنین موجب جمع کردن نقدینگی در سطح جامعه شده و به سمت عرضه تولید می رویم و از تورم و نقدینگی بالا جلوگیری می شود. اوجی در پایان گفت: در تلاش هستیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم.

 

صرفه‌جویی ۴٠ درصد مردم در مصرف برق

وزیر نیرو با بیان اینکه ۴٠ درصد مردم در مصرف خود صرفه‌جویی کردند، گفت: برای هفته آینده پیش‌بینی می‌شود که شهرهای شمالی کشور شاهد افزایش دما باشند و در این صورت مصرف برق افزایش خواهد داشت. به گزارش وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان درباره وضعیت مصرف برق در کشور اظهار کرد: صنعت برق در ابتدای تحویل دولت سیزدهم با مشکلات فراوانی در بخش تأمین برق مردم و رضایتمندی روبرو بود که در این رابطه یک برنامه ١٠٠ اقدامی را با حمایت دولت و مجلس تدوین و با همکاری و مشارکت مردم این برنامه را اجرایی کردیم. مهم‌ترین محورهای این برنامه افزایش ظرفیت نیروگاهی، به‌کارگیری و تعمیرات اساسی تمام نیروگاه‌های موجود و مدیریت مصرف بود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تا امروز دو سوم از مسیر اوج مصرف برق تابستان را پشت سر گذاشتیم و با کمترین مشکل توانستیم این دوره را سپری کنیم. محرابیان با بیان اینکه ۴٠ درصد مردم در مصرف خود صرفه‌جویی کردند، گفت: این ۴۰ درصد پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق خود را دریافت کردند. وزیر نیرو درباره وضعیت مصرف برق در تابستان امسال، گفت: اوج مصرف برق کشور در تابستانی که پشت سر گذاشتیم حدود ۶٩ هزار و ٢٧٨ مگاوات بود، در حالی که تقاضای مصرف در سال گذشته ۶٧ هزار مگاوات بوده است. محرابیان ادامه داد: نسبت به سال گذشته تقاضای مصرف برق ۵ درصد افزایش پیدا کرده که نشانگر رشد مصرف است.

میزان آمادگی سد‌های تهران
برای مقابله با سیلاب احتمالی
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران گفت:تمامی سد‌های تهران با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده، آمادگی کنترل سیلاب‌های احتمالی را دارند. محمد شهریاری گفت: تمامی سد‌های تهران با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده،آمادگی کنترل سیلاب‌های احتمالی را دارند اکنون ذخیره سد‌های پنج گانه تهران ۵۵۲ میلیون متر مکعب است در حالیکه این حجم در روز مشابه سال گذشته ۶۵۸ میلیون مترمکعب بوده است که کسری ۱۰۶ میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم. به گفته او، بارندگی‌ها و سیلاب‌های روز‌های اخیر بیشترین تأثیر را روی سد ماملو داشته به‌طوری‌که وضعیت ذخیره آب این سد را ۵.۵ میلیون مترمکعب بهبود داده است همچنین میزان ورودی آب به سد لار را ۱.۶ میلیون مترمکعب، سد لتیان یک میلیون مترمکعب، طالقان ۱.۲ میلیون مترمکعب و سد امیرکبیر را کمتر از یک میلیون مترمکعب گزارش شده است. مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران این را هم گفت:ما نگرانی در خصوص سیلاب‌های احتمالی نداریم.

برق ۲۰ اداره پرمصرف تهران قطع شد
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: با تداوم گرمای هوا، روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه، برق ۲۰ اداره پرمصرف شهر تهران قطع شد. به گزارش مهر، رصد وضعیت مصرف و تداوم همکاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی مطابق با مصوبه هیئت دولت با استفاده از کنتورهای هوشمند و بازدید میدانی همچنان به‌عنوان اهم فعالیت‌های جاری در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با شدت و دقت ادامه داشته و بر این اساس، برق ۲۰ دستگاه اجرایی و اداری شهر تهران که به اخطارهای داده شده مبنی بر لزوم کاهش مصرف برق توجهی نکرده‌اند، قطع شده است. همچنین از ابتدای فصل گرما تاکنون تأمین برق این کلان‌شهر بدون کوچک‌ترین اختلالی صورت گرفته و بخش قابل‌توجهی از بازه زمانی پربار فصل گرما پشت سر گذاشته شده است. اما با توجه به تداوم گرمای هوا به منظور گذر از ایام باقی‌مانده پیشرو و حفظ پایداری شبکه توزیع برق در روزهای آتی همچنان نیازمند همراهی و همکاری همه‌جانبه مشترکان در همه بخش‌های خانگی، اداری، تجاری و صنعتی هستیم.

بررسی‌های «تجارت» نشان می‌دهد؛

گروه انرژی: آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از این است که صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا و بریتانیا در هفت‌ماهه سال جاری میلادی ۴۰ درصد کاهش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا و بریتانیا در هفت‌ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافته است. این آژانس به نقل از داده‌های Refinitiv Icon اضافه کرد که صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا در مقایسه با دوره بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ معادل ۵۰ درصد کاهش یافته است. این آژانس نشان داد که صادرات گاز طبیعی روسیه در اواسط ژوئیه به ۱.۲ میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت که کمترین میزان در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است.
براساس داده‌های غول نفت روسیه، گازپروم، روسیه گاز طبیعی خود را از طریق ۳ خط لوله اصلی به اتحادیه اروپا و بریتانیا صادر می‌کند که حدود ۱۶ میلیارد فوت مکعب در روز ظرفیت خط لوله صادراتی را نشان می‌دهد. خط لوله نورد استریم ۱ یکی از خطوط لوله‌ای است که از دریای بالتیک به آلمان، هلند، فرانسه، انگلستان و سایر کشورهای اروپایی می‌گذرد. دو خط لوله دیگر از بلاروس به لهستان و آلمان و از طریق اوکراین به جمهوری چک و اتریش می‌گذرد که گاز طبیعی را به کشورهای شمال و جنوب اروپا منتقل می‌کند. بیشترین کاهش صادرات روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم -۱ بود، زیرا صادرات از طریق آن به ۱.۴ میلیارد فوت مکعب در روز در ژوئیه گذشته یا تنها ۲۰ درصد از ظرفیت واقعی ۵.۶ میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت. در چارچوبی دیگر، شرکت ترانس نفت در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی محموله‌های نفتی که از خط لوله دروژبا - که نفت را به مجارستان می‌رساند - می‌گذرد، از چهارم اوت متوقف شده است.
علیرغم حمله نظامی روسیه به اوکراین از ۲۴ فوریه گذشته، حمل‌ونقل نفت و گاز روسیه از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا ادامه می‌یابد، زیرا بسیاری از اعضای اتحادیه به هیدروکربن‌های روسیه وابستگی دارند. در ماه ژوئن، اتحادیه اروپا تحریم تدریجی نفت روسیه را تصویب کرد و انتظار داشت واردات نفت خام از طریق کشتی را ظرف ۶ ماه متوقف کند. در توافقی که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، که روابط خوبی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دارد و کشورش برای ۶۵ درصد از نفت ارزان روسیه وابسته به نفت ارزان روسیه است، به دست آمد، تأمین از طریق خط لوله دروژبا بدون تعیین ضرب‌الاجل «موقت» ادامه پیدا کرد. خط لوله دروژبا از اوکراین عبور می‌کند و به ۳ کشور اروپایی که به دریا دسترسی ندارند، یعنی مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک خدمات‌رسانی می‌کند. درحالی‌که این شرکت در بیانیه خود تأیید کرد که صادرات نفت به لهستان و آلمان از طریق یکی دیگر از شاخه‌های خط لوله دروژبا که از بلاروس می‌گذرد به‌طور عادی ادامه دارد. از آغاز جنگ با اوکراین، کشورهای اروپایی به دنبال کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه بوده‌اند و مسکو را متهم می‌کنند که از صادرات هیدروکربن خود به‌عنوان «سلاح جنگی» استفاده می‌کند.
در همین حال آنطور که رسانه ها گزارش داده اند، صادرات گاز روسیه به لتونی که پیش‌تر در پی متهم شدن این کشور حوزه دریای بالتیک به نقض شرایط عرضه متوقف شده بود، از سرگرفته شد. به گزارش ایلنا از رویترز، داده‌های اپراتور سیستم انتقال گاز بالتیک (CBG) نشان می‌دهد که عرضه گاز طبیعی روسیه به لتونی در پنجم اوت (جمعه ۱۴ مردادماه)، یک هفته پس از توقف آن ازسوی شرکت دولتی گازپروم روسیه ازسر گرفته شد. گازپروم ۳۰ ژوئیه اعلام کرده بود که به‌دلیل نقض شرایط عرضه، ارسال گاز به لتونی را متوقف کرده است. هنوز مشخص نیست که چرا صادرات به لتونی از سر گرفته شده است. براساس گزارش داده‌های اپراتور سیستم انتقال گاز بالتیک، جریان گاز روسیه به لتونی ۴۳۳۹۳ مگاوات ساعت (MWh) در روز بود. لاتویاس گاز (Latvijas Gaze) ۲۹ ژوئیه اعلام کرده بود که از روسیه گاز می‌خرد و به‌جای روبل، یورو می‌پردازد و این موضوع سبب توقف عرضه گاز گازپروم روسیه به لتونی شد.
هم‌اکنون ایران سه قرارداد صادرات گاز به کشورهای ترکیه، عراق و پاکستان دارد. قرارداد صادرات گاز ایران به «ترکیه» سالانه 10 میلیارد متر مکعب است. اخیرا رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، نسبت به افزایش واردات گاز از ایران تمایل نشان داده است. وی در گفتگو با شبکه خبری تی‌آرتی گفت: ترکیه خرید نفت و گاز طبیعی خود از ایران را افزایش خواهد داد و حجم تبادل تجاری ایران و ترکیه از 7 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار در سال خواهد رسید. همچنین ایران دو قرارداد صادرات گاز به بغداد و بصره «عراق» نیز در جریان دارد که بر مبنای آن باید به ترتیب روزانه 35 و 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند. البته صادرات گاز ایران به بصره در احجام کمتری نسبت به رقم قرارداد انجام می‌شود. اخیرا احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به مذاکره با ایران برای افزایش واردات گاز گفت: حجم گاز وارداتی از ایران هم‌اکنون حدود 43 میلیون متر مکعب است، در حالی که عراق به 55-60 میلیون متر مکعب نیاز دارد. مذاکرات با ایران و نیز هماهنگی وزارت نفت برای افزایش دریافت گاز ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی از شروع واگذاری واحدهای ساخته شده در طرح جهش تولید مسکن خبر داد. به گزارش ایسنا، رستم قاسمی در حاشیه نشست هیات دولت درباره روند پیش روی طرح جهش تولید مسکن از قول دولت و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان سال [عمر دولت] سخن گفت و افزود: این گونه نیست که سال اول بتوانیم یک میلیون مسکن بسازیم چون ساخت واحدهای مسکونی یکی دو سال به طول می انجامد. وی ادامه داد: ظرف چند ماه گذشته ساخت یک و نیم میلیون واحد را شروع کرده ایم که از عملیات فونداسیون تا نازک کاری که تا پایان شهریور ماه طول می کشد، حدود ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد. قاسمی با بیان این مطلب، از شروع تحویل واحدها طی ماه های پیش رو خبر داد و افزود: این روند زمان می برد، به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که ظرف ۴ سال، حدود چهار میلیون مسکن را تولید کنیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس برای ایام اربعین از ۱۶ شهریور، گفت: کمبود احتمالی اتوبوس از طریق نیروهای مسلح جبران می‌شود. به گزارش تسنیم، شهریار افندی‌زاده یادآور شد: به دلیل همزمانی اربعین با سفر‌های تابستانی، از 14 هزار اتوبوس تحت اختیار راهداری، 8 هزار اتوبوس برای سفر‌های اربعین در نظر گرفته شده و کمبود اتوبوس‌ها از طریق سایر ارگان‌ها و نیرو‌های مسلح جبران می‌شود. وی با بیان اینکه اگر نیاز باشد از سایر مسیر‌های ریلی نیز قطار اعزام خواهد شد، افزود: سهم حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای اعزام زائران 350 هزار نفر است و 4 میلیون و 650 هزار نفر نیز از طریق جاده به صورت اتوبوس و ماشین‌های شخصی جابه‌جا می‌شوند.

سامانه املاک و اسکان نیازمند
تصمیم گیری سریع دولت است
عضو کمسیون عمران مجلس گفت: دولت برای شناسایی خانه های خالی و راه اندازی سامانه املاک واسکان باید هرچه سریعتر تصمیمات عملی مناسبی را در این بخش به مجلس ارائه دهد. اقبال شاکری گفت: در حوزه سامانه املاک واسکان وزارت راه وشهرسازی باید هرچه سریعتر زمینه را برای ثبت نام مردم فراهم کند چراکه ثبت نام در این سامانه از طریق خود اظهار ی است. به گفته عضو کمیسون عمران مجلس وزارت راه وشهرسازی باید مدت مشخصی را اعلام کند هر متقاضی در این سامانه ثبت نام نکرد واحد مسکونی به عنوان واحد خالی محسوب شود و باید در این زمنیه درست تصمیم گیری شود و دولت باید هرچه سریعتر راه حلی در این حوزه برای سامانه املاک و اسکان در مجلس ارائه دهد. او می گوید: برای تسهیلات ودیعه مسکن باید این وام به دست افراد حقیقی برسد اما این وام برای مواقع بحرانی مناسب است و در بلند مدت جوابگو نیست بازار اجاره مسکن تنها با تولید و ورود شهرداری وانبوه سازان به این بخش امکان پذیر است.

چه خبر از وام مسکن روستایی؟
سیدرضا حمیدی ، مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن درخصوص آخرین وضعیت تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ایسنا گفت: دستورالعمل وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تهیه شده، تشکیل پرونده‌ها و ثبت در سامانه هم توسط بنیاد مسکن در حال انجام است ولی برای معرفی متقاضیان به بانک منتظر تضمین‌نامه سازمان برنامه و بودجه هستیم. فعلا تضمین نامه ارایه نشده است. بنابراین گزارش برای اینکه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی شکل اجرایی به خود بگیرد باید سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت ۱۳ درصدی بین نرخ سود ۵ درصد تا ۱۸ درصد را که دولت بر عهده گرفته تضمین کند. طبق برآوردها این مبلغ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. از جمله منابعی که برای تامین یارانه تسهیلات مسکن روستایی در نظر گرفته شده صندوق ملی مسکن است که منابع چندانی در آن وجود ندارد. با این حال سازمان برنامه و بودجه موافقت خود را با پرداخت وام مسکن روستایی اعلام کرده‌است. طبق شنیده‌ها مشکل چندانی در ارایه ضمانت نامه وجود ندارد و به زودی محقق خواهد شد.

شرایط برای نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور فراهم می شود؟

گروه راه و مسکن: پس از به نتیجه رسیدن برجام قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیمای نو با ۳ شرکت ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر بسته شد که فقط ۱۶ هواپیما به ایران تحویل داده شده است. از این تعداد هم نیمی از آنها به‌خاطر عدم تأمین قطعه از سوی شرکت سازنده زمینگیر شده‌اند. این آخرین خبری است که درباره سرنوشت هواپیماهای برجامی دولت گذشته در آذرماه سال گذشته منتشر شده است.
خرید هواپیمای نو تقریباً جزو اولین قراردادهای مالی پس از برجام بود. نوسازی ناوگان هوایی با توجه به فرسودگی بالای هواپیماهای کشور، از ضروریات رونق صنعت هوایی است و هیچ‌کس آن را انکار نمی‌کند؛ اما موضوع مهم چگونگی نوسازی است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که نوسازی تعداد بیشتری هواپیما ضروری بود یا اینکه قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیمای نو را ببندیم درحالی که شرکت‌ها تعهدی برای تحویل آن نداشته باشند؟ بعد از خروج امریکا از برجام ۳ شرکت طرف قرارداد براحتی از تعهدات خود چشم‌پوشی کردند و تنها ۱۳ هواپیمای ای‌تی‌آر و ۳ هواپیمای ایرباس در زمان ۲ سال به ایران تحویل داده شد که درباره نوع خرید هم انتقادهای زیادی مطرح است.
در مناسبات مالی جهانی خرید هواپیما به‌صورت اقساطی و از طریق فاینانس مرسوم است. در روش مالی فاینانس، برای مثال قرارداد خرید هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک است ‌یعنی اینکه شرکتی بین ایرلاین و کمپانی سازنده قرار می‌گیرد و این شرکت کل پول را به کمپانی سازنده هواپیما می‌دهد و به صورت اجاره به شرط تملیک هواپیماها به ایرلاین اجاره داده می‌شود و وقتی اقساط تمام شد مالکیت نهایی هواپیماها در اختیار ایرلاین قرار می‌گیرد. در زمان امضای قرارداد خرید هواپیما، در سال ۹۴، متولیان خرید اعلام کردند که قرارداد خرید به‌صورت نقدی نیست و این خرید از محل فاینانس تأمین می‌شود و اقساط فاینانس هم از طریق پول بلیت هواپیما پرداخت می‌شود.
از طرف دیگر می توان گفت که امروزه کارشناسان داخلی صنعت هوایی کشور، امکان انجام انواع تعمیرات و چک‌ها از صفر تا ۱۰۰ را روی هواپیماها دارند و تنها مشکل اصلی، نبود قطعه یا نبود آلیاژ و قطعات الکترونیکی مورد نیاز برای ساخت قطعه است. با این حال تکیه به توانمندی‌های داخلی نیز یکی دیگر از راهکارها است. درحال‌حاضر هواپیماهایی در داخل کشور هستند که بعضا به‌دلیل نداشتن یکسری از قطعات یا موتور قابلیت استفاده از آنها وجود ندارد اما با تزریق منابع مالی و سرمایه در گردشی که شرکت‌های هواپیمایی نیاز دارند می‌توان بخشی از هواپیماهای غیرفعال را به مدار پرواز بازگرداند. به گفته وی این راهکار، یک گزینه کوتاه‌مدت برای افزایش تعداد صندلی‌های ناوگان هوایی کشور خواهد بود.
حقیقت این است که وزارت راه و شهرسازی دولت گذشته در فرصت برجام با صدرمجوز اوفک (اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) توانست وارد قرارداد مستقیم با سه شرکت قدر سازنده هواپیما از جمله ایرباس، بویینگ و ای تی آر شود. برای نوسازی ناوگان شرکت ایران‌ایر به عنوان ایرلاین حامل پرچم کشورمان قرارداد خرید هواپیماهای نو با این شرکت‌ها منعقد شد که این قراردادها برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند انواع ایرباس، ۸۰ فروند انواع بوئینگ و ۲۰ فروند ای تی آر ۷۲-۶۰۰ به امضا رسید. در مدت کوتاه فرصت برجام وزارت راه و شهرسازی توانست ۲ فروند ایرباس A۳۳۰-۲۰۰، یک فروند ایرباس A۳۲۱ و ۱۳ فروند ای تی آر وارد ناوگان ایران‌ایر (هما) کند. هر چند مجوز اوفک تا 2020 اعتبار داشت و تیم مذاکرکننده در وزارت راه و شهرسازی در حال تامین منابع مالی و تعیین فاینانس کننده برای خرید و تحویل مابقی ایرباس‌ها و عملیاتی کردن قرارداد با بویینگ بودند اما با ورود ترامپ به کاخ سفید، مجوز اوفک در ۸ می ۲۰۱۸ لغو شد. در نهایت سهم ایران ایر در قرارداد خرید 200 فروند هواپیما، 16 فروند هواپیمای نو بود. حالا دوباره با جدی شدن بحث توافق در مذاکرات و احیای برجام سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند با شروطی پایبند به همان قرارداد منعقد شده با شرکت ایرباس است. «محمد محمدی‌بخش»، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به تمایل ایران به بازگشت به قرارداد با ایرباس اظهار داشت: سیاست نظام درباره قرارداد ایرباس تغییری نکرده‌ است و با توجه به سیاست کلی نظام قرارداد با ایرباس را لغو نکردیم و قراردادهای منعقد شده پا برجا است اما با توجه به گذر زمان قرارداد حتما باید بازنگری و اصلاح شود. وی ادامه داد: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی از این مسیر جزو دستورات نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است. اگر شرکت ایرباس به تعهدات خود در قرارداد پایبند باشد که البته تا به امروز به تعهدات خود پایبند نبوده ما به درخواست خود در قرارداد با ایرباس پایبند هستیم و خواهیم بود اما به طور قطع در متن قرارداد باید اصلاحاتی انجام می‌شود و با انجام اصلاحاتی به این قرارداد پایبند و موافق ادامه قرارداد با ایرباس هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ایرباس به کدام یک از تعهدات خود پایبند نبوده و چه بخشی از قرارداد باید مورد اصلاح قرار بگیرد، گفت: پشتیبانی قطعات، تامین قطعات و به روز رسانی نشریات و واگذاری هواپیماهای بعدی طبق قرارداد، از مواردی بوده که ایرباس به آنها متعهد نبود و علیرغم اینکه تمام این موضوعات در قرارداد دیده شده، ایرباس به اجرای آن پایبند نبود. محمدی‌بخش با اشاره به خرید هواپیماهای کارکرده اما جوان در شرایط احتمالی احیای برجام افزود: توسعه ناوگان چند وجهی است و هر ایرلاینی براساس شرایط خود و براساس مقررات وضع شده، نسبت به نوسازی ناوگان شرکت اقدام می‌کند که یکی از وجوه و مسیرهای توسعه و نوسازی ناوگان، خرید مستقیم از شرکت های سازنده هواپیما است.