عزت کشور در گرو رونق تولید است

رئیس‌جمهور در جمع فعالان اقتصادی استان کرمان، با تشریح اقدامات و برنامه‌های دولت در راستای رونق تولید در کشور، گفت: رونق تولید کلید غلبه بر همه مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی است. سیدابراهیم رئیسی در اولین برنامه سفر استانی دولت به کرمان، در نشست بررسی مسائل اقتصادی این استان، از نظرات و دغدغه‌های دلسوزانه مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی حاضر در جلسه تشکر کرد و گفت: بیان مشکلات و راهکارهای حل آنها از سوی شما فعالان اقتصادی، به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کمک بزرگی می‌کند.رئیس‌جمهور، خودکفایی، استقلال و عزت کشور را در گرو تقویت رونق تولید دانست و گفت: امروز تولید، مساله محوری کشور است و همه بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی باید تلاش کنند که تولید در کشور رونق یافته و موانع موجود بر سر راه تحقق این هدف رفع شود.وی فعالان اقتصادی را افسران حوزه تولید کشور خواند و افزود: امروز هر چه تولید، اشتغال و فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور تقویت شود، مایه امیدواری دوستان و ناامیدی دشمن است و این مهم با تلاش‌ها و فعالیت‌های معمول و مرسوم حاصل نمی‌شود، بلکه نیاز به تلاشی مجاهدانه دارد.

 

اصلاح‌طلبان صریحاً اقدام موسوی را محکوم کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر اصلاح‌طلبان واقعاً می‌خواهند که حق و عدالت در جامعه پیاده شود، باید صریحاً یادداشت میرحسین موسوی را محکوم کنند نه اینکه بخواهند به‌نوعی خودشان را تبرئه کنند. به گزارش فارس،کوثری گفت:آقای موسوی در صحبت های خود منطق ندارد. بارها گفته ام در سال 88 موقعی که از کمیسیون امنیت ملی مجلس به دفتر کار ایشان رفتیم و جلسه یک ساعت و چهل و پنج دقیقه ای گذاشتیم و خواستیم تا دلایل خود برای تقلب را ارائه کند، ایشان گفت که من نه شورای نگهبان را قبول دارم و نه وزارت کشور را. ما هم گفتیم خب اگر شما قبول نداری چرا در انتخابات اسم نوشتی و خواستی رئیس جمهور کشور بشوی؟ حال موقعی که دیدی رای نیاوردی این حرف را می زنی؟ گفتیم همین شورای نگهبان شما را تایید کرده و حالا شما می‌گویی قبول ندارم و...خلاصه آقای موسوی در انتهای این جلسه گفت که اگر تمام آن سیزده میلیونی که به من رای دادند بگویند تقلب نشده من می گویم تقلب شده! و اینگونه نشان داد که هیچ منطقی ندارد.

رئیس جمهور سابق آمریکا: ما کشور در حال افول هستیم

گروه سیاسی:رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فیلمی که به سبک ویدئوهای تبلیغاتی ساخته شده از آمریکا به عنوان «کشور در حال افول» یاد کرده است. به گزارش تجارت به نقل از فارس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ویدئویی که به سبک ویدئوهای تبلیغات انتخاباتی ساخته شده از آمریکا به عنوان «کشور در حال افول» یاد کرده است.ترامپ در این ویدئو می‌گوید: «ما کشور در حال افول هستیم. ما کشور در حال شکست هستیم. ما کشوری هستیم که بالاترین نرخ تورم را در بیش از ۴۰ سال گذشته داشته است.»رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه به افزایش هزینه سوخت در آمریکا بعد از وقوع جنگ اوکراین هم اشاره کرده است. او می‌گوید: «ما کشوری هستیم که بالاترین هزینه انرژی در طول تاریخ را داریم و دیگر از لحاظ ذخائر انرژی، خودکفا یا قدرت مسلط نیستیم، در حالی که همین دو سال پیش چنین بودیم.»او در ادامه به گزارش‌ها درباره درخواست جو بایدن از عربستان سعودی و ونزوئلا برای نفت هم اشاره کرد. ترامپ می‌گوید: «ما کشوری هستیم که برای نفت به عربستان سعودی و ونزوئلا التماس می‌کنیم.»در حالی که توافقات خروج آمریکا در افغانستان در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ مذاکره شده بود، او در ادامه این کلیپ می‌گوید: «در افغانستان تسلیم شدیم و پشت سرمان اجساد سربازان و شهروندانمان و بهترین تجهیزات نظامی‌مان به ارزش ۸۵ میلیارد دلار را جا گذاشتیم.»رئیس‌جمهور سابق آمریکا اضافه می‌کند: «کشوری هستیم که به روسیه اجازه داد کشوری به نام اوکراین را ویران کرده و صدها هزار نفر را بکشد.»ترامپ به بازرسی اخیر اف‌بی‌آی از عمارتش در ایالت فلوریدا هم اشاره کرده است: «ما کشوری هستیم که در یک اقدام بی‌سابقه نیروهای مجری قانون را به سلاحی در برابر احزاب سیاسی مخالف تبدیل کرده‌ایم. کشوری هستیم که دیگر مطبوعات آزاد و منصف نداریم. اخبار جعلی تنها چیزی است که سهمتان می‌شود.»ترامپ در ادامه در حالی که تصویر موجود در ویدئو تعلیق حساب کاربری‌اش در توییتر را نشان می‌دهد می‌گوید: «کشوری هستیم که آزادی بیان در آن دیگر مجاز نیست. جرم و جنایت بیدار می‌کند، اقتصاد رو به فروپاشی است و در سال ۲۰۲۱ آدم‌های بیشتری نسبت به ۲۰۲۰ بر اثر کووید فوت کردند.»

افشای جزئیات بیشتر درباره یورش به اقامتگاه ترامپ
روزنامه "واشنگتن پست" پنجشنبه گزارش داد که ماموران FBI طی یورش اخیر خود به اقامتگاه رئیس جمهور سابق آمریکا در فلوریدا، در جستجوی اسناد مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای بودند. واشنگتن پست ضمن افشای این خبر نوشت که مشخص نیست آنها این اسناد را پیدا کرده اند یا خیر.روز پنجشنبه، مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، اعلام کرد که او حکم بازرسی خانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور در فلوریدا را "شخصا" تایید کرده است.وی تاکید کرد که "علتی احتمالی" برای این اقدام بی‌سابقه وجود دارد.گارلند توضیح نداد که چرا این بازرسی انجام شده است، اما تاکید کرد که "علت احتمالی" وجود دارد و گفت که از دادگاه خواسته اسناد پرونده را منتشر کند.وی در نشست خبری با تاکید بر اینکه این وزارتخانه در اتخاذ چنین تصمیماتی سهل انگاری نمی‌کند، گفت: من شخصا تصمیم صدور حکم تفتیش در این مورد را تایید کردم.گارلند «حملات بی‌اساس» به تمامیت وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را که پس از یورش به اقامتگاه ترامپ در مارآلاگو در روز دوشنبه صورت گرفت، محکوم کرد.مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا چهارشنبه پیامی صلح‌آمیز را به حامیان ترامپ که حمله به خانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا را محکوم می‌کنند، داد.کریستوفر رای، که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر این آژانس منصوب کرد، تهدیدات آنلاین علیه ماموران فدرال و وزارت دادگستری را "تأسف بار و خطرناک" توصیف کرد.وی گفت: "من همیشه نگران تهدید ماموران مجری قانون هستم. خشونت علیه مجریان قانون راه حل نیست."از زمانی که ترامپ از حمله به اقامتگاهش در فلوریدا خبر داد، تهدیدها در فضای مجازی افزایش یافته است.یورش به اقامتگاه ترامپ بخشی از تحقیقات درباره این است که آیا ترامپ اسناد طبقه بندی شده را از کاخ سفید به اقامتگاه خود در فلوریدا برده است یا خیر.

«تجارت» گزارش می‌‌دهد

گروه اقتصاد کلان: برخی کارشناسان معتقد هستند که در یک سناریو حذف ارز ترجیحی در چند کالای اساسی منجر به رشد ۱۰۰ درصدی قیمت خواهد شد و وقتی این هزینه به مصرف کننده منتقل می شود در نهایت مجبور می شود از مصرف آن کالا صرف نظر کند و سراغ کالاهای دیگری برود و تورم منتقل شود. اما واقعیت آن است که تک‌نرخی شدن ارز، سیاستی بود که حذف آن باید از سال‌ها پیش کلید می‌خورد، اما هر بار با موانعی روبه‌رو می‌شد تا امسال که حذف آن اعلام شد. پرسشی که اکنون وجود دارد، آن است که آیا گرانی‌های اخیر به دلیل حذف ارز ترجیحی بوده است؟ پرسش دیگر آنکه چرا با توجه به اینکه هنوز حذف ارز ترجیحی اجرایی نشده است، شاهد افزایش قیمت کالاها به‌ویژه در گوشت قرمز و مرغ هستیم؟ عده‌ای بر این باورند که بخشی از بهره تمام شده کالاهای مصرفی مانند مرغ، گوشت و روغن تحت تأثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد. درست است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هم ضربه‌گیر تورم نشد، اما حذف این ارز باعث افزایش قیمت نهاده‌ها و بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت‌ها می‌شود. برخی نیز گرانی‌های اخیر را پس‌لرزه‌های برداشتن ارز ترجیحی مطرح می‌کنند. سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در پاسخ به اینکه چرا قبل از اجرای حذف ارز ترجیحی، برخی اقلام گران شده است می‌گوید: قیمت‌ها در خصوص قیمت گوشت قرمز و مرغ تغییری نکرده است؛ برخی هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده مواد غذایی به قیمت مواد اولیه بستگی ندارد و عوامل دیگری نیز در این میان مؤثر هستند و برای این تأثیرات باید یارانه پرداخت شود یا اجازه داد، قیمت‌ها اصلاح شود.
همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره دلایل گرانی برخی اقلام خوراکی در هفته‌های گذشته اظهار می‌کند: در چند روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها، دلیل اصلی گرانی برخی اقلام خوراکی را حذف ارز ترجیحی می‌دانند؛ اما که در بودجه سال ۱۴۰۱، موضوعی با عنوان حذف ارز ترجیحی وجود ندارد بلکه نحوه تخصیص ارز در اختیار دولت قرار گرفته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با اصلاح نظام یارانه و حذف رانت و فساد در اقتصاد شاهد شکوفایی و رونق تولید و ایجاد آرامش در بازار خواهیم بود. از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه‌مدت می‌توانست باعث افزایش تورم شود که شد، بخشی از تورم خردادماه به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما در بلندمدت باعث می‌شود که ما تورم‌های بیشتری را دیگر نداشته باشیم و چشم‌انداز تورم پس از حذف ارز ترجیحی کاهشی است. مهراد عباد، عضو اتاق بازرگانی تهران درباره معضلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: در چند دهه اخیر دولت‌ها، برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای داخلی و حمایت از مصرف‌کننده به ارزها یارانه پرداخت کردند و نرخ ارز را پایین نگه داشتند.
وی افزود: در دولت قبل ما شاهد افزایش قیمت شدید نرخ دلار بودیم و تفاوت خیلی زیادی میان ارزهای صوری و ارزهای بازار آزاد شکل گرفت، وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شد، قیمت ارز در بازار آزاد ۵.۶ برابر بود. عباد گفت: این سیاست در طول این سال‌ها اصلاً موفق نبود و اتاق بازرگانی همواره در دوره گذشته طرح‌هایی را به دولت ارائه داد تا از ارز ۴۲۰۰ گذر کرده و به سمت ارز تک‌نرخی بروند، اما این‌که دولت متوجه شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزاست و سود آن به جیب مصرف‌کننده نهایی نمی‌رود، زمان برد.عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در اواخر دولت آقای روحانی و اوایل دولت آقای رئیسی دیگر صحبت از فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی شد در حالی که اگر چند سال قبل درباره معضلات ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت می‌کردیم، همگی از ارز ۴۲۰۰ تومانی دفاع می‌کردند.
همچنین غلامرضا مرحبا، سخنوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاثیر ارز ترجیحی بر تورم و ایجاد شوک به اقتصاد کشور اظهار کرد: تورم مزمن اقتصاد با تداوم ارز ترجیحی در کاهش بی‌سابقه تورم ماهانه تیرماه حائز اهمیت است؛ به‌طوری که اگر رشد شدید تورم در اثر شوک هزینه بر اقتصاد کشور ایجاد شود و نقدینگی را دچار چالش نکند، تورم‌ حاصل از آن‌ مقطعی و گذرا خواهد بود.
وی گفت: تصور نمی‌کنم ارز ترجیحی روی تولید تاثیر گذاشته یا وابستگی به واردات ایجاد کرده باشد، زیرا به کالاهایی که در کشور نبوده تعلق گرفته است اما چون نظارت کافی برای مصرف و مدیریت آن وجود نداشت، رانت زا و فسادآور شده است. مرحبا افزود: با اصلاح نظام‌ یارانه و تغییر روش پرداخت یارانه به شرط رفع اشکالات موجود، بازار را به آرامش‌ می‌رساند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی در ایجاد بازار رقابتی‌ و ارتقای کیفیت تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: حذف ارز ترجیحی در کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه و افزایش خوداتکایی ناشی از تکیه بر توان داخل تاثیر بسزایی دارد. وی با بیان اینکه بخشی از تورم موجود مربوط به پرداخت یارانه و پایه‌های پولی کشور است، گفت: با استمرار پرداخت یارانه نقدی و کسری بودجه، تورم کل کشور را بر هم ‌می‌ریزد. مرحبا ادامه داد: با توجه به آنکه بخش قابل توجهی ارز ۴۲۰۰ تومانی ناشی از تخصیص به واردات کالا به هدف نهایی ‌نمی‌رسید، اصلاح نظام‌ یارانه در جلوگیری از هدر رفت رانت و فساد تاثیر بسزایی دارد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر این نکته که دولت چاره‌ای جز بهینه‌سازی پرداخت یارانه‌ها نداشت، بیان کرد: کنار مسئله مورداشاره باید این نکته را هم موردتوجه قرار دهیم که کشور در سالیان متمادی دچار تورم بوده؛ بنابراین درآمد مردم با مخارج شان متناسب نیست،
همین امر به سفره آنان فشار وارد می‌کند، مخصوصاً در مورد دارو قیمت‌ها خیلی بالا رفته و باید جبران شود. وی با اشاره به اینکه اصلاح نظام یارانه در رونق اقتصادی تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: با اصلاح نظام‌ یارانه و بازگشت به ثبات ارزی به سبب حذف رانت و فساد در بخش تولید و اقتصاد شاهد رونق‌ خواهیم‌ بود.

تورم یک پدیده اقتصادی ثانویه است
مرحبا با اشاره به اینکه تورم یک پدیده اقتصادی ثانویه است و تولید نقدینگی، سرعت گردش نقدینگی، پول بدون پشتوانه و ... در افزایش نرخ تورم بسیار اثرگذار است، افزود: بانک مرکزی می‌تواند با اعمال سیاست‌های مالی و پولی استاندارد تورم را کنترل کند. هرچند نرخ تورم در کشورمان ممکن است به دلیل اینکه تبادلات مالی بین‌المللی افزایش یابد اما اگر عمده دلایل رشد نرخ تورم با سیاست‌های مالی و نحوه اجرای آن، بی‌انظباطی مالی، بی‌انظباطی شبکه بانکی موثر در تورم اصلاح شود شاهد تخلیه تورم و کاهش آن خواهیم بود و تمامی این اثرات به مرور و یا اصلاح نظام یارانه‌ای برطرف خواهد شد و با توجه به آنکه آثار این کاهش نرخ تورم را در ماه گذشته شاهد بوده‌ایم.

مرتضی افقه، اقتصاددان در گفت‌و‌گو با «تجارت» مطرح کرد:

گروه اقتصاد کلان: در حالی که مذاکرات برجام به گام‌های پایانی خود رسیده برخی اقتصاددان‌ها و کارشناسان از فواید برجام برای اقتصاد کشور صحبت می‌کنند و برخی دیگر معتقدند با توجه به اینکه حتی اگر برجام احیاء شود تضمینی برای رفع تحریم‌ها وجود ندارد، ایران نیازی به این توافق ندارد و مسائل اقتصادی باید در داخل حل شود. در این خصوص یک اقتصاددان معتقد است که برجام چه به صورت موقت و چه به شکل دائم می‌تواند فرصت تنفسی را برای اقتصاد ایران فراهم کند و دست کم بخشی از منابع بلوکه شده ایران آزاد شود.
مرتضی افقه در گفت‌و‌گو با «تجارت» اظهار کرد: اقتصاد ایران به شدت به فروش نفت و درآمدهای ناشی از نفت گره خورده است. بنابراین هر تحولی مثل کاهش یا افزایش قیمت نفت اثرش را در متغیرهای دیگر می‌گذارد. هیچ تردیدی نیست که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، در کوتاه مدت و هم در بلند مدت وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود.
او افزود: این برجامی که قرار است امضا شود حتی اگر مثل برجام قبلی موقت باشد یک فرصت تنفس به اقتصاد ایران می‌دهد. حتی اگر منجر به این شود که دارایی‌های موجود که در کشورهای دیگر بلوکه شده‌اند آزاد شود و اینکه بتوانیم صادرات نفت بیشتری داشته باشیم. برجام چه موقت و چه دائمی می‌تواند بخشی از مشکلات را بهبود ببخشد یا حداقل اجازه ندهد که وضعیت از وضع فعلی بدتر شود.
این اقتصاددان درباره اصلاحات اقتصادی که از سوی دولت انجام شده است گفت: این دولت به دنبال اصلاحات اقتصادی نبوده است. اصلاح قیمت‌هایی هم که اتفاق افتاد عملا ضد اصلاح بود. من مخالف دیدگاه اقتصاد خوانده‌های هستم که طرفدار اقتصاد آزاد هستند و بیش از سه دهه است که بر تبل آزادسازی قیمت‌ها می‌زنند و از آن به عنوان اصلاح نام می‌برند. مشکلات ما اصلاح ساختاری در بخش‌های غیر اقتصادی است که موانع اقتصادی را ایجاد کرده است. اصلاحات در بخش اقتصادی به تنهایی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. الان دولت دست روی قیمت‌ها گذاشته که وضعیت را بدتر کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

گروه اقتصاد کلان: رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه دریافت بیش از یک ضامن معتبر برای پرداخت تسهیلات، برخلاف قانون بودجه امسال است، آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و دانش‌بنیان‌ها را اعلام کرد. وی همچنین درباره رمزرارزها توضیحاتی داد و گفت که اجرای آزمایشی «ریال دیجیتال» در شهریور آغاز می‌شود. به گزارش ایسنا، علی صالح‌آبادی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: هنوز کشورهای مختلف دنیا رمزارزها را به رسمیت نشناخته‌اند و در برخی کشورها نیز مثل چین ممنوع است. سال ۱۳۹۹ دولت آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد تا کسانی که مجوز قانونی دریافت می‌کنند، رمزارز استخراج و برای واردات استفاده کنند.

خرید و فروش رمزارز ممنوع است
وی تاکید کرد: درواقع خرید و فروش (مبادله) و سرمایه‌گذاری رمزارزها ممنوع است، اما استخراج و استفاده برای واردات کالا ممکن شده است. مقرراتی آماده کردیم تا با هماهنگی وزارت صمت از رمزارزها برای واردات بهره‌برداری شود که هفته آینده اعلام خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه "نوسانات بازار رمزارزها زیاد است و باید به آن توجه شود"، گفت: «رمز ریال» یا «ریال دیجیتال» جایگزین اسکناس ریال است و کارهای آن انجام شده است. ریال دیجیتال طبق وعده به صورت آزمایشی در شهریور ماه اجرایی می‌شود.وی افزود: در چین نیز چنین اقدامی مشابه انجام شده و ۷۵ میلیون نفر از «یوآن دیجیتال» استفاده می‌کنند. ناشر ریال دیجیتال، بانک مرکزی است و مردم می‌توانند بجای اسکناس از آن استفاده کنند.

کارتخوان بدون پرونده مالیاتی نداریم
صالح آبادی ادامه داد: قانون پایانه‌های فروشگاهی بیش از دو سال است که در مجلس تصویب شده روی زمین مانده بود و اتصال کارتخوان‌ها به سامانه مالیاتی برقرار نشده بود. در دولت سیزدهم این کار شروع شد و الان بیش از هشت میلیون کارت‌خوان ساماندهی شد و این پروژه شب گذشته به اتمام رسید. اکنون، کارتخوانی که پرونده مالیاتی نداشته باشد در کشور وجود ندارد. وی بیان کرد: در راستای حکمرانی ریال و شفافیت اقتصادی، ساماندهی کارتخوان‌ها اقدام بسیار بزرگی بود که خوشبختانه به سرانجام رسید.

چگونه نقش نفت در بودجه کم می‌شود؟
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: متاسفانه در طول سالیان متمادی اقتصاد ایران نفتی بوده و دولت‌ها عموما از درآمدهای نفتی استفاده می‌کردند و نقش مالیات در بودجه دولت کمرنگ بود. در نظام اقتصادی سالم باید درآمد اصلی دولت درآمدهای مالیاتی باشد. وی افزود: مقام معظم رهبری نیز از ۳۰ سال قبل همواره به جدا کردن نفت از بودجه و افزایش درآمدهای غیرنفتی تاکید داشته‌اند. باید نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه دولت افزایش پیدا کند که نیاز به زیرساخت دارد و بخشی از این زیرساخت‌ها بانکی، فناوری محور یا قانونی است. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به عنوان مثال، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس مطرح است، یا اقداماتی مثل اجرای پایانه‌های فروشگاهی که از فرارهای مالیات‌های جلوگیری می‌کند.هرچه شفافیت بیشتر باشد نه در حق دولت ظلم می‌شود و نه در حق مودی مالیاتی چرا که محاسبه درآمدها دقیق خواهد شد. با این قبیل اقدامات می‌توانیم نقش نفت در بودجه کشور را کمرنگ کنیم. وی گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع نفت و گاز امروز با یک دهه گذشته قابل قیاس نیست و درآمدهای ارزی کشور نیز با وجود تحریم‌ها به مراتب بسیار بهتر از گذشته شده است. تا پایان تیرماه بیش از ۱۴ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالاها در سامانه نیما انجام شده که بیش از ۸۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. صالح‌آبادی درباره افشای اسامی ابربدهکاران بانکی اظهار کرد: این اقدام موجب شد تا در وصول مطالبات اقدامات موثر و قابل توجهی انجام شود. اگر یک شرکت تولیدکننده دلایل موجه داشته باشد بانک‌ها همراهی و کمک می‌کنند اما کسانی که اینگونه نیستند و بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند با آن‌ها برخورد می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی گفت: خالص دارایی‌های خارجی که در پایه پولی اثرگذار است تا پایان تیرماه نسبت به سال گذشته منفی بوده است؛ یعنی هر ارزی که از دولت گرفته‌ایم به فروش رسیده و ریال جمع شده است. بدهی دولت به بانک مرکزی نیز در وضعیت مناسبی است و دولت حداقل استفاده را (نزدیک به صفر) از تنخواه داشته است. وی افزود: اوراق منتشر شده دولت نیز می‌تواند در پایه پولی موثر باشد، این بخش هم به خوبی کنترل شده است. همچنین بانک مرکزی از ابتدای سال تا کنون ۳۰ همت اوراق دولتی واگذار کرده و ریال را از بازار جمع کرده است. از طرفی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز که در پایه پولی موثر است کنترل شده است. صالح‌آبادی ادامه داد: درآمدهای دولت ماهیانه پایش می‌شود و اموال منجمد دولت نیز فروخته خواهد شد تا به منابع بانک مرکزی دست‌اندازی نشود. خوشبختانه دولت به خوبی برای مدیریت درآمدها و هزینه‌ها برنامه‌ریزی می‌کند و انضباط مالی را رویکرد اصلی خود قرار داده است. رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای اصلاح رابطه بانک‌ها و مشتریان اقدامات قابل توجهی همچون احرازهویت الکترونیک، امضای الکترونیک و سفته الکترونیک در شبکه بانکی اجرایی شده است. در واقع سهولت دسترسی مردم به خدمات و تسهیلات بانکی نسبت به گذشته قابل توجه است. وی افزود: همچنین اولویت تسهیلات نیز به بانک‌ها اعلام می‌شود، مثلا در تسهیلات خرد، تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اولویت دارد که به بانک‌ها ابلاغ شده است.

سرمقاله

وحید شقاقی شهری
اقتصاددان

به طور قطع برجام حلال تمام مشکلات نیست و در دهه 1400 کشورمان با ابرچالش‌های پیچیده و در هم تنیده از جمله تنش آبی، خروج سرمایه، استهلاک زیرساخت‌ها، پیری جمعیت، کاهش نرخ جمعیت، ریزگردها و ... مواجه است. معتقدم هیچ راهی جز دیپلماسی چه آشکار و چه پنهان و تعامل وجود ندارد و عملا هیچ یک از طرفین به دنبال برهم زدن مذاکرات نیستند. خواسته هر طیف ادامه این است که مذاکرات را ادامه دهند و از پای میز مذاکره بیرون نروند. از این رو برآورد من این است که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. هر چند از محتویات برجام اطلاعی نداریم و شاید احیای برجام به دورهای بعدی مذاکرات موکول شود و یا در همین دور از مذاکرات برجام احیا شود اما معتقدم به یک برجام حداکثری یا حداقلی خواهیم رسید. نسبت به سه دهه گذشته چالش‌ها و‌ ابر چالش‌های ایران زیادتر و عمیق‌تر شده است و با گذشت زمان و عدم اصلاحات ساختاری، عدم اصلاحات نهادی و عدم انجام جراحی‌های سطحی و عمقی، ابرچالش‌های اقتصادی کشورمان عمیق‌تر شده و افزایش یافته است. اما آیا برجام می‌تواند مشکلات اقتصادی ایران را برطرف کند؟ پاسخ این پرسش با قطعیت «خیر» است. با برجام مشکلات سخت و پیچیده اقتصاد یاران حل نمی‌شود اما باید توجه داشته باشیم که عدم احیای برجام خودش یکی از این چالش‌های اقتصادی کشورمان محسوب می‌شود و با توافق برای احیای برجام یکی از چالش‌های کشور برطرف خواهد شد. با برجام، پول‌های بلوکه کشور آزاد می‌شود و درآمدهای حاصل از صادرات و فروش نفت افزایش می‌یابد و هزینه‌های واردات و صادرات برای فعالان اقتصادی کشورمان کاهش پیدا می‌کند و این علایمی هستند که به سرعت پس از احیای برجام دیده خواهند شد. به سرعت می‌توانیم کاهش هزینه‌های مبادلاتی در تجارت را ببینیم چراکه واسطه‌ها حذف می‌شوند. با توافق در مذاکرات انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند و علایم اولیه احیای برجام، خروج از بی‌ثباتی شرایط است. معتقدم می‌توانستیم از فرصت برجام سریع‌تر استفاده کنیم و امکان استفاده از امتیازات فی مابین برجام حداقلی یا حداکثری پیش از این وجود داشت. فهم من این است که می‌توانستیم پیش از این و در روند مذاکرات صادرات نفت را بدون تحریم‌ها آغاز کنیم و مذاکرات را هم ادامه دهیم. به طور قطع برجام حلال تمام مشکلات نیست و در دهه 1400 کشورمان با ابرچالش‌های پیچیده و در هم تنیده از جمله تنش آبی، خروج سرمایه، استهلاک زیرساخت‌ها، پیری جمعیت، کاهش نرخ جمعیت، ریزگردها و ... مواجه است. در حالی که برای سرمایه گذاری بر روی حوزه‌های آبی، انرژی و زیرساخت‌ها به 400 میلیارد دلار نیاز داریم اما خروج سرمایه از کشور رو به افزایش بوده و این شرایط سختی را برای کشور ایجاد کرده است. اگر عقلانیت و خردگرایی وجود داشته باشد در هیچ دوره‌ای هیچ بن‌بستی وجود نخواهد داشت. نمی‌توان افزایش فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی را سیگنال مثبتی از روند مذاکرات دانست چراکه شرایط جهانی، بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاب می‌کرد که طرف مقابل در برابر تحریم‌های نفتی ایران کوتاه بیاید. در حال حاضر تورم جهانی افزایش یافته به طوریکه ژاپن که سالیان سال تورم منفی و صفر درصد داشت امروز تورم این کشور به 2.5 درصد رسیده‌ و تورم اروپا هم 8 درصد است و از کشورهای همسایه، ترکیه تورم بی‌سابقه 80 درصدی را تجربه کرده، از سوی دیگر اروپا به شدت به انرژی نیاز دارد. از این رو شرایط پیچیده جهانی ایجاب می‌کرد که فروش نفت ایران افزایش پیدا کند. شرایط ایجاد شده ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و تورم جهانی، وضعیتی را به وجود آورد که به صورت نانوشته از فشار تحریم‌های حوزه نفت ایران کاسته شود. البته در همین شرایط شاهد اعمال تخفیفات روسیه برای فروش نفت به هند و چین هستیم به طوریکه تخفیفات نفت روسیه به 35 دلار هم رسیده و این می‌تواند صادرات نفت ایران را تحت شعاع قرار دهد. در حال حاضر نرح دلار نیمایی 26 هزار و 700 تومان است و در عین حال قیمت نفت و مشتقات نفتی بالا است و با احیای برجام بخشی از پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود بنابراین پمپاژ درآمد ارزی صورت می‌گیرد و شاهد تکانه‌های منفی در بازار ارز در کوتاه مدت خواهیم بود.

یادداشت

سیاوش غیبی‌پور
کارشناس اقتصادی

دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فعالیت اقتصادی داشتند، ولی فاقد پرونده مالیاتی بودند. اکنون همان تعداد با وجود فعالیت دارای پرونده مالیاتی هم هستند که به معنای جلوگیری بخشی از فرار مالیاتی است. کارتخوان‌ها مرحله ارتقا و ترقی را طی کردند و برای رسیدن به این نقطه دو مرحله را پشت سرگذاشتند مرحله اول مامور مالیات هم می‌توانست توافق را بپذیرد و هم به پوز مودی مراجعه کند و بر میزان فروش او آگاهی یابد. مرحله دوم که در حال حاضرتوسط دیوان عدالت رد شده، همزمان با اظهار نامه، شفافیت کارتخوان هم مشخص می‌شود. به این معنا؛ متناسب با کارتخوان و یک اظهار نامه مقطوع برآورد درآمد اعلام می‌شد. اما اکنون هر کسی که دارای کارتخوان است، دست دایره مالیاتی برای بررسی آن باز است و کار مالیاتی رامی تواند انجام دهد، بنابراین بحث دیوان در این موضوع خیلی تاثیر ندارد. از سال ۹۹ و ۱۴۰۰ گروه رسیدگی مشاغل بر مبنای فعالیت کارتخوان مالیات را رسیدگی می‌کنند و کار آن‌ها به این شکل انجام می‌شود که ابتدا سود را محاسبه، سپس مشمولان مالیات مشخص می‌شوند. یک مرحله مترقی‌تر آن سامانه فروشگاهی و مودیان است که به کیفیت فروش ارتباط پیدا می‌کند. به این معنا که کالا و تراکنش را با هم می‌بیند و در این شیوه دیگر مودی نمی‌تواند مطرح کند که پولی وارد شده به کارتخوان، بابت طلب و ... بوده است، زیرا جریان واقعی فروش و گردش حساب مشخص می‌شود. کار دیگر در یکسال اخیر این است که هیچ کارتخوانی بدون پرونده مالیاتی نباید فعال باشد. این اتصال به معنای اضافه شدن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مودی جدید به سازمان مالیاتی و حل ۴ درصدی مشکل مالیاتی است. مفهوم کار فوق این است که دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فعالیت اقتصادی داشتند، ولی فاقد پرونده مالیاتی بودند. اکنون همان تعداد با وجود فعالیت دارای پرونده مالیاتی هم هستند که به معنای جلوگیری بخشی از فرار مالیاتی است. تفکیک حساب شخصی و تجاری هنوز اجرایی نشده، درصورت اجرایی شدن آن رسیدگی مالیاتی تسریع خواهد شد و بسیاری از اختلافات برطرف می‌شود. امروز پول خانه و ماشین همه در یک حساب قرار دارد، ولی با انجام تفکیک حساب شخصی و تجاری این‌ها از هم مجزا می‌شوند. بودجه دولت در سال آینده با توجه به این شیوه از مالیات گیری و ایجاد شفافیت مالی در کشور روند فزاینده‌ای خواهد داشت که در مدیریت کشور تاثیر خواهد داشت.

«تجارت» بررسی کرد

گروه راه و مسکن: به نظر می رسد که اختلاف بر سر قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی این روزها دارد تبدیل به یکی از چالش های اصلی پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی کشور می شود. «اعلام نرخ بلیت شش میلیون تومانی برای پروازهای اربعین بدون هماهنگی با ایرلاین‌ها و فعالان صنعت هوانوردی صورت گرفته است.» این بخشی از صحبت های مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور در گفتگو با ایسناست. به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی کشور از اعلام این مبلغ از سوی وزیر راه و شهرسازی رضایت ندارند و البته به مانند سنوات گذشته به دنبال افزایش قیمت ها هستند.
امسال پیش‌بینی شده است تا ۵ میلیون زائر کربلا برای شرکت در اربعین از طریق هواپیما، قطار و حمل‌و نقل زمینی ‌جابه‌جا شوند که بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر با پرواز جابجا خواهند شد و همین مسئله برنامه ریزی برای کاهش تاخیرات پروازی و پاسخگویی ایرلاین‌ها به مسافران را برای سازمان هواپیمایی کشور سخت تر می‌کند. دستورالعمل حقوق مسافر ایرلاین‌ها را موظف می‌کند تا نماینده آنها در فرودگاه پاسخگوی هر نوع تاخیر، ابطال و یا نقص فنی پرواز باشد. با این حال در بسیاری از موارد راهنمایی مسافر در غیاب نماینده ایرلاین به فرودگاه محول می‌شود و از آنجایی که فرودگاه‌ها وظیفه‌ای برای پاسخگویی به تخلفات ایرلاین‌های خارجی ندارد، سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه‌های خارجی بیشتر هم می‌شود. ۹۵ درصد مسیرهای پروازی در دست چارترکنندگان است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی سه هفته پیش اعلام‌کرد که ممنوعیت فروش چارتری بلیت‌های اربعین ابلاغ شده است و اگر ایرلاین‌ها پیش تر مسیرها را به چارترکننگان فروخته باشند باید قراردادهای فروش را لغو کنند.

عدم رضایت ایرلاین ها از قیمت پروازهای اربعین
ناراضی بودن ایرلاین ها درباره قیمت اعلام شده جهت سفر اربعین را از بخش دیگری از صحبت های دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی بهتر می توان متوجه شد؛ آنجا که او در گفتگو با ایسنا گفته است: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد. اسعدی سامانی همچنین اعلام کرد: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت.
جلوگیری از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی
صحبت های مطرح شده از سوی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور در حالی گمانه زنی درباره درخواست ایرلاین ها برای افزایش قیمت هزینه سفر اربعین را افزایش می دهد که روز گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه از افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی جلوگیری صورت گرفته است، اعلام کرد که برخی ایرلاین‌ها عمدا در حال زمین‌گیر کردن هواپیماها هستند. محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با تسنیم‌، با اشاره به مصوبه سه ماه پیش برای افزایش 30 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شورای عالی هواپیمایی، اظهار کرد: سه ماه است که این کار را متوقف کرده‌ایم. وی ادامه داد: در این بین برخی شرکت‌‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند. وی توضیح داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه می‌شود. در زمان حاضر حدود 115 فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود 400 فروند هواپیماست.

پشت پرده زمین گیر شدن هواپیماهای کشور
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. به‌عبارت دیگر ایرلاین‌ها از یک طرف می‌گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم این‌که به‌دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند. رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی می‌تواند در برابر افزایش قیمت بلیت پروازها مقاومت کنند، اضافه کرد: این افزایش 30 درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند.

شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی و معدنی در تیرماه کاهشی شد

گروه صنعت و تجارت: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی ۵,۲ درصد و شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی ۳۴.۱ درصد نسبت به خرداد کاهش داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در تیرماه امسال در بخش صنعت و معدن را منتشر کرده است که نشان می‌دهد شاخص‌های تولید و فروش شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در تیر امسال نسبت به خرداد ماه کاهشی شده‌اند. براساس این گزارش در تیرماه ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۸,۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۵.۲ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۳ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۲ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته اند. رشته فعالیت های «منسوجات»، «ماشین آلات و تجهیزات»، «کاشی و سرامیک » و «کک و پالایش» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت های «شیمیایی به جز دارو » و «لاستیک و پلاستیک » بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند.
همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی تنها چهار رشته‎فعالیت افزایش در شاخص تولید داشته اند و ۱۱ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را ثبت کرده اند؛ رشته فعالیت های «خودرو و قطعات»، «سایر کانی غیرفلزی»، «فلزات پایه» و «سیمان» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند. یکی از مهم ترین دلایل کاهش تولید در تیرماه نسبت به ماه قبل قطعی برق صنایع عنوان شده است که در گزارش های ماهیانه نیز شرکت ها به این مشکل اشاره کرده اند. بر مبنای گزارش مرکز پژوهش های مجلس، شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۳,۹ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۳۴.۱ درصدی مواجه شده است. همچنین در تیرماه امسال، شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲,۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۵ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته اند. رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات»، «کاشی و سرامیک»، «تجهیزات برقی» و «منسوجات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت های «دارو» و «شیمیایی به‎جز دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته اند. از طرف دیگر در این ماه نسبت به ماه قبل، تنها دو رشته فعالیت «کک و پالایش» و «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» افزایش در شاخص فروش داشته اند و سایر رشته فعالیت ها با کاهش فروش مواجه شده اند؛ بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیت های «تجهیزات برقی» و«ماشین آلات و تجهیزات» و «فلزات پایه» بوده است. شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۲.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۱.۱ درصدی مواجه شده است. در تیرماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت ماهیانه فعالیت های صنعتی بورسی ۰,۶ درصد افزایش یافت و رشد نقطه به نقطه شاخص به ۴۸.۱ درصد رسید. شایان ذکر است میانگین سالیانه شاخص قیمت ۵۹.۶ درصد افزایش یافته است، رشته فعالیت های «دارو» و «سیمان» بالاترین نرخ رشد ماهانه را در شاخص قیمت داشته اند.

آخرین وضعیت شامخ اقتصاد ایران
از طرف دیگر مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ کل اقتصاد در خردادماه را ۵۴,۷۳ واحد اعلام کرد که شتاب رشد آن کمتر از ماه قبل است. در این ماه، فعالان اقتصادی نسبت به قطعی بی‌برنامه برق ابراز نگرانی کرده‌اند. طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور در خردادماه، شاخص مدیران خرید اقتصاد ایران (شامخ) در این ماه ۵۴,۷۳ واحد برآورد شده که از کاهش نرخ رشد آن نسبت به اردیبهشت‌ماه حکایت دارد. در این ماه به‌غیراز موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده سایر مؤلفه‌های اصلی بیشتر از ۵۰ ثبت شده‌اند. یافته‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در سی‌وسومین دوره انتشار شاخص مدیران خرید (PMI) کل اقتصاد برای خرداد ۱۴۰۱ حاکی از این است که شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در خردادماه (۵۱,۹۰) در مقایسه با اردیبهشت‌ماه با کاهش رشد روبرو بوده و این شاخص در بخش‌های خدمات و کشاورزی و ساختمان کاهش داشته است. شاخص میزان موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده (۴۷,۷۲) افزایش داشته ولی رقم کمتر از ۵۰ آن نشان‌دهنده این است که همچنان اکثر فعالیت‌ها به‌خصوص در بخش‌های خدمات و کشاورزی و ساختمان با کمبود مواد اولیه یا لوازم خریداری شده روبرو هستند. افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه در رقم این شاخص تأثیرگذار بوده است. همچنین شاخص قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۸۶,۷۰) در خردادماه یکی از مقادیر بالای خود را ثبت کرده است هرچند از شدت آن نسبت به ماه قبل (۹۲.۷۵) کاسته شده است. افزایش قیمت ارز در بالا بودن قیمت مواد اولیه تأثیرگذار بوده و در بخش خدمات و کشاورزی این افزایش با شدت بیشتری همراه بوده است شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) نیز در خردادماه عدد ۵۹,۶۵ به دست آمده است. در خردادماه همه مؤلفه‌های اصلی شاخص بخش صنعت بالای ۵۰ ثبت شده‌اند؛ اما موجودی مواد اولیه کمترین رشد را نسبت به سایر مؤلفه‌ها داشته است. شاخص مقدار تولید محصولات در خردادماه (۶۲,۶۵) بالاتر از ۵۰ ثبت شده ولی نرخ افزایش آن نسبت به ماه قبل (۶۹.۲۹) کمتر بوده است. به نظر می‌رسد کمتر بودن نرخ رشد سفارشات مشتریان در مقایسه با ماه قبل باعث کمتر بودن نرخ رشد تولید در برخی از رشته فعالیت‌ها شده است. شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در خردادماه (۵۹,۶۱) در مقایسه با اردیبهشت‌ماه با رشد کمتری روبرو بوده است. در میان همه صنایع، دو صنعت غذایی و پوشاک و چرم با کاهش شدید سفارشات روبرو بوده‌اند. شاخص موجودی محصول (انبار) در خردادماه (۴۸,۹۴) نسبت به اردیبهشت کاهش داشته است، به نظر می‌رسد به دنبال نابسامانی و افزایش قیمت ارز، در برخی از رشته فعالیت‌ها، تولید کاهش یافته و برای جبران تقاضای بازار، افزایش فروش (۶۰.۹۸) از محل موجودی محصول در انبارها تأمین شده است.

تورم سالانه تولیدکننده آمریکا در ماه جولای ۹.۸ درصد افزایش یافته که این رقم نسبت به رشد ۱۱.۳ درصدی ماه ژوئن کاهشی است.
به گزارش ایسنا و به نقل از ترکیش، بر اساس آمار وزارت کار، تورم تولیدکنندگان ایالات‌متحده در ماه جولای ۹.۸ درصد افزایش یافت. این رقم، آخرین رقم کاهشی از رشد ۱۱.۳ درصدی در ژوئن است؛ زمانی که قیمت‌های تولیدکننده بیشترین افزایش سالانه را از زمان جهش ۱۱.۶ درصدی در ماه مارس امسال ثبت کردند.
شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) که تغییرات قیمت کالاها و خدمات را از دیدگاه تولیدکننده اندازه‌گیری می‌کند، کمتر از تخمین ۱۰.۴ درصدی بازار است. به صورت ماهانه، شاخص قیمت تولیدکننده در ماه جولای ۰.۵درصد کاهش یافت همچنین بهتر از انتظار بازار برای افزایش ۰.۲درصد بود. این رقم در ماه ژوئن یک درصد افزایش ثبت کرده است. در بیانیه وزارت کار آمده است: «شاخص تقاضای نهایی کالاها در جولای ۱.۸ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش از زمان کاهش ۲.۷ درصدی در آوریل ۲۰۲۰ است. کاهش جولای را می‌توان در کاهش ۹ درصدی قیمت انرژی تقاضای نهایی دنبال کرد». قیمت‌های اصلی تولیدکننده بدون مواد غذایی، انرژی و تجارت، در ماه جولای ۰.۲ درصد به صورت ماهانه افزایش یافت که نسبت به رشد ۰.۳ درصدی ماه قبل کاهش یافت. شاخص قیمت تولید کننده اصلی در ماه جولای ۵.۸ درصد به صورت سالانه افزایش یافت که از رشد سالانه ۶.۴ درصدی که در ژوئن ثبت شده بود نیز کاهش یافت.

دکتر فعلی رئیس اداره طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران از تعطیلی مراکز طب سنتی غیرمجاز درسطح تهران خبرداد. به گزارش تجارت،وی درادامه به فعالیت غیرمجازمرکزی بنام طب اسلامی صدف درشهرک ولیعصر تهران اشاره نمود که بطورغیرمجاز و زیر زمینی به انجام امورطب سنتی از جمله اعمال یداوی و آموزش طب سنتی مشغول بود.
دکتر فعلی درادامه افزود: با اینکه مقاومت هایی جهت بازدید گروه کارشناسان اداره طب ایرانی معاونت درمان وجود داشت با پیگیری های به عمل آمده با دستگاهای نظارتی این محل تعطیل و تخلیه گردید.

مدیر فراهم آوری اعضای پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:عملیات انتقال قلب از تهران به مشهد برای نخستین بار انجام شد.
به گزارش تجارت،دکتر سام زراعتیان اظهار کرد: با توجه به این که بیشترین بیمارقلبی بدحال برای دریافت این عضو به تهران مراجعه می‌کنند و در نوبت قرار می‌گیرند به همین دلیل تهران، بیماران بدحال نیازمند قلب بیشتری دارد از این رو بیشترین ارسال عضو قلب از سایر ایشان خاطر نشان کرد: با توجه به این که از چند روز گذشته برای دریافت قلب یک بیمار نیازمند بدحال درمشهد مکاتباتی با ما صورت گرفته بود، از این رو قلب یک جوان ۳۱ ساله که در تهران دچار سکته مغزی شده بود با اورژانس هوایی از تهران به مشهد منتقل شد. ایشان ادامه داد عمل برداشت قلب روز چهارشنبه، 12 مرداد ماه، ساعت ۱۲ ظهر در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران انجام و سپس با هماهنگی‌های انجام شده ساعت ۱۴ به فرودگاه مشهد ارسال شد.
وی اضافه کرد: قلب اهدایی بلافاصله از فرودگاه مشهد به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل و عمل پیوند انجام شد و هم اکنون گیرنده قلب در بخش آی. سی. یوی بیمارستان امام رضا (ع) بستری و تحت مراقبت‌های ویژه است.