عزت کشور در گرو رونق تولید است

رئیس‌جمهور در جمع فعالان اقتصادی استان کرمان، با تشریح اقدامات و برنامه‌های دولت در راستای رونق تولید در کشور، گفت: رونق تولید کلید غلبه بر همه مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی است. سیدابراهیم رئیسی در اولین برنامه سفر استانی دولت به کرمان، در نشست بررسی مسائل اقتصادی این استان، از نظرات و دغدغه‌های دلسوزانه مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی حاضر در جلسه تشکر کرد و گفت: بیان مشکلات و راهکارهای حل آنها از سوی شما فعالان اقتصادی، به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کمک بزرگی می‌کند.رئیس‌جمهور، خودکفایی، استقلال و عزت کشور را در گرو تقویت رونق تولید دانست و گفت: امروز تولید، مساله محوری کشور است و همه بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی باید تلاش کنند که تولید در کشور رونق یافته و موانع موجود بر سر راه تحقق این هدف رفع شود.وی فعالان اقتصادی را افسران حوزه تولید کشور خواند و افزود: امروز هر چه تولید، اشتغال و فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور تقویت شود، مایه امیدواری دوستان و ناامیدی دشمن است و این مهم با تلاش‌ها و فعالیت‌های معمول و مرسوم حاصل نمی‌شود، بلکه نیاز به تلاشی مجاهدانه دارد.

 

اصلاح‌طلبان صریحاً اقدام موسوی را محکوم کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر اصلاح‌طلبان واقعاً می‌خواهند که حق و عدالت در جامعه پیاده شود، باید صریحاً یادداشت میرحسین موسوی را محکوم کنند نه اینکه بخواهند به‌نوعی خودشان را تبرئه کنند. به گزارش فارس،کوثری گفت:آقای موسوی در صحبت های خود منطق ندارد. بارها گفته ام در سال 88 موقعی که از کمیسیون امنیت ملی مجلس به دفتر کار ایشان رفتیم و جلسه یک ساعت و چهل و پنج دقیقه ای گذاشتیم و خواستیم تا دلایل خود برای تقلب را ارائه کند، ایشان گفت که من نه شورای نگهبان را قبول دارم و نه وزارت کشور را. ما هم گفتیم خب اگر شما قبول نداری چرا در انتخابات اسم نوشتی و خواستی رئیس جمهور کشور بشوی؟ حال موقعی که دیدی رای نیاوردی این حرف را می زنی؟ گفتیم همین شورای نگهبان شما را تایید کرده و حالا شما می‌گویی قبول ندارم و...خلاصه آقای موسوی در انتهای این جلسه گفت که اگر تمام آن سیزده میلیونی که به من رای دادند بگویند تقلب نشده من می گویم تقلب شده! و اینگونه نشان داد که هیچ منطقی ندارد.

برگزاری جلسه ملاقات
مردمی حجت‌الاسلام اژه‌ای
ملاقات مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم و مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی بویژه خانواده‌های زندانیان برگزار شد. به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان این ملاقات که در ادامه دیدارهای مردمی خود با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم و همچنین آسیب‌شناسی روندها و رویه‌های موجود در واحدهای قضایی برگزار شد، به مدت بیش از سه ساعت در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، با ۱۵ تن از مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضا و نمایندگان پرونده های کثیرالشاکی ملاقات کرد و ضمن قرارگرفتن در جریان مسائل و مشکلات آنها به صورت موردی دستورات مقتضی را صادر کرد.پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله بیشترین موضوعات و مسائل مطرح شده در جریان این ملاقات مردمی رئیس قوه قضاییه بود.رئیس عدلیه در جریان این ملاقات مردمی، پس از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه پرونده‌های آنها، با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضایی ابلاغ کرد.در خلال ملاقات مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، دو مراجعه‌کننده به نمایندگی از قریب به ۱۰۰ نفر شهروندان یکی از مناطق غربی شهر تهران، اظهار داشتند که پس از واریز پول به حساب یکی از نهادهای عمومی و خرید املاک مستقر در زمین‌های متعلق به این نهاد، پس از گذشت ۴ سال، هنوز اسناد ملکی به دست آنها نرسیده است و «سازمان ثبت» و «نهاد عمومی»، مسئولیت را به دوش یکدیگر می‌اندازند؛ در همین رابطه رئیس قوه قضاییه طی تماسی با رئیس ان نهاد، درخواست بررسی موضوع را مطرح کرد و گفت: پس از بررسی موضوع چنانچه مسئولیت برعهده سازمان ثبت باشد، دستورات لازم را در راستای صدور اسناد املاک این شهروندان صادر خواهم کرد.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به «داستان‌سرایی» آمریکا علیه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی به ادعاهای اخیر دستگاه‌های دولتی آمریکا درباره دست داشتن ایران در طرح ترور مقامات پیشین آمریکایی واکنش نشان داد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ادعای مطرح شده از سوی دولت آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در طرح ترور مقامات پیشین آمریکایی، در صفحه توییترش نوشت: داستان سرائی آمریکا در خصوص یک عنصر ورشکسته سیاسی، تروریست شناخته شده و کودتاچی علیه کشورها و دولت‌های مستقل، فرار به جلو با هدف فرار از مسؤلیت یک جنایت بین المللی است. ادامه هیاهوها، کمکی به تطهیر چهره رژیم آمریکا نخواهد کرد، بلکه آنرا نزد ملت ایران و جهانیان منفورتر خواهد کرد.اظهارات کنعانی در پی این مطرح می‌شود که وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که "شهرام پورصفی" شهروند ایرانی ۴۵ ساله قصد داشته است برای "تلافی شهادت سردار قاسم سلیمانی" در ژانویه ۲۰۲۰، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ را ترور کند.وزارت دادگستری آمریکا همچنین مدعی شد که شهرام پورصفی قصد داشته است در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر-آبان ۱۴۰۰) با اعطای سیصدهزار دلار به برخی اشخاص در ایالات متحده، آن‌ها را به پیاده کردن نقشه ترور جان بولتون در واشنگتن و یا در مریلند مجاب کند.مقامات جمهوری اسلامی ایران ادعای تلاش برای ترور جان بولتون را رد کرده‌اند، یک رسانه آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که وزیر پیشین امور خارجه این کشور هدف دوم ترور بوده است.

فرمانده کل سپاه با خانواده
شهید همدانی دیدار کرد
سردار حسین سلامی با تجلیل از درخشش ملت ایران در پاسخ به هتاکی اخیر فتنه گران نسبت به شهید سردار حاج حسین همدانی گفت: نام و یاد شهید همدانی به ملت ایران قوت و قدرت می دهد. به نقل از سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه) با حضور در منزل سردار سرافراز و پرافتخار سرلشکر پاسدار حسین همدانی با خانواده وی دیدار و گفتگو کرد.سرلشکر حسین سلامی در این دیدار با تسلیت و تعزیت ایام محرم و شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب و یاران با وفای ایشان، با اشاره به مشاهده نصب تمثال های پر شمار سردار حسین همدانی در فضا و محیط شهر تهران پس از جسارت اخیر به وی که زینت بخش پایتخت ایران اسلامی شده است، گفت: در پی اهانت اخیر یکی از سردمداران فتنه سال ۸۸ به ساحت شریف این شهید ارجمند الحمدلله فضای شهر به گونه ای معنادار متوجه این شهید عزیز شده است و انگار شهید همدانی دوباره شهید شده و برای وی یک درخشش و طلوع جدیدی رقم خورده است.

انتقاد چین از تحریم‌های دولت ترامپ بر ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه توییترش به میزان خسارات تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ بر اقتصاد ایران اشاره کرد. لیجیان ژائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتشار پیامی در صفحه توییترش گفت، تحریم‌های اعمال شده توسط دولت دونالد ترامپ بر ایران، حداقل 200 میلیارد دلار خسارت اقتصادی به بار آورده است.
دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا مدتی پس از روی کار آمدن، با ادعای ناقص بودن توافق هسته‌ای، به طور یک‌جانبه در سال 2018 از این توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین آمریکا، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.اعمال این تحریم‌ها که در قالب سیاست «فشارحداکثری» دولت ترامپ انجام می‌شد، علاوه بر خسارات مالی بر اقتصاد ایران، موجب درد و رنج بسیاری برای بیماران و گروه‌های حساس از جامعه ایران شد که به داروهای خاص نیاز دارند.

رئیس جمهور سابق آمریکا: ما کشور در حال افول هستیم

گروه سیاسی:رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فیلمی که به سبک ویدئوهای تبلیغاتی ساخته شده از آمریکا به عنوان «کشور در حال افول» یاد کرده است. به گزارش تجارت به نقل از فارس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ویدئویی که به سبک ویدئوهای تبلیغات انتخاباتی ساخته شده از آمریکا به عنوان «کشور در حال افول» یاد کرده است.ترامپ در این ویدئو می‌گوید: «ما کشور در حال افول هستیم. ما کشور در حال شکست هستیم. ما کشوری هستیم که بالاترین نرخ تورم را در بیش از ۴۰ سال گذشته داشته است.»رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه به افزایش هزینه سوخت در آمریکا بعد از وقوع جنگ اوکراین هم اشاره کرده است. او می‌گوید: «ما کشوری هستیم که بالاترین هزینه انرژی در طول تاریخ را داریم و دیگر از لحاظ ذخائر انرژی، خودکفا یا قدرت مسلط نیستیم، در حالی که همین دو سال پیش چنین بودیم.»او در ادامه به گزارش‌ها درباره درخواست جو بایدن از عربستان سعودی و ونزوئلا برای نفت هم اشاره کرد. ترامپ می‌گوید: «ما کشوری هستیم که برای نفت به عربستان سعودی و ونزوئلا التماس می‌کنیم.»در حالی که توافقات خروج آمریکا در افغانستان در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ مذاکره شده بود، او در ادامه این کلیپ می‌گوید: «در افغانستان تسلیم شدیم و پشت سرمان اجساد سربازان و شهروندانمان و بهترین تجهیزات نظامی‌مان به ارزش ۸۵ میلیارد دلار را جا گذاشتیم.»رئیس‌جمهور سابق آمریکا اضافه می‌کند: «کشوری هستیم که به روسیه اجازه داد کشوری به نام اوکراین را ویران کرده و صدها هزار نفر را بکشد.»ترامپ به بازرسی اخیر اف‌بی‌آی از عمارتش در ایالت فلوریدا هم اشاره کرده است: «ما کشوری هستیم که در یک اقدام بی‌سابقه نیروهای مجری قانون را به سلاحی در برابر احزاب سیاسی مخالف تبدیل کرده‌ایم. کشوری هستیم که دیگر مطبوعات آزاد و منصف نداریم. اخبار جعلی تنها چیزی است که سهمتان می‌شود.»ترامپ در ادامه در حالی که تصویر موجود در ویدئو تعلیق حساب کاربری‌اش در توییتر را نشان می‌دهد می‌گوید: «کشوری هستیم که آزادی بیان در آن دیگر مجاز نیست. جرم و جنایت بیدار می‌کند، اقتصاد رو به فروپاشی است و در سال ۲۰۲۱ آدم‌های بیشتری نسبت به ۲۰۲۰ بر اثر کووید فوت کردند.»

افشای جزئیات بیشتر درباره یورش به اقامتگاه ترامپ
روزنامه "واشنگتن پست" پنجشنبه گزارش داد که ماموران FBI طی یورش اخیر خود به اقامتگاه رئیس جمهور سابق آمریکا در فلوریدا، در جستجوی اسناد مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای بودند. واشنگتن پست ضمن افشای این خبر نوشت که مشخص نیست آنها این اسناد را پیدا کرده اند یا خیر.روز پنجشنبه، مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، اعلام کرد که او حکم بازرسی خانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور در فلوریدا را "شخصا" تایید کرده است.وی تاکید کرد که "علتی احتمالی" برای این اقدام بی‌سابقه وجود دارد.گارلند توضیح نداد که چرا این بازرسی انجام شده است، اما تاکید کرد که "علت احتمالی" وجود دارد و گفت که از دادگاه خواسته اسناد پرونده را منتشر کند.وی در نشست خبری با تاکید بر اینکه این وزارتخانه در اتخاذ چنین تصمیماتی سهل انگاری نمی‌کند، گفت: من شخصا تصمیم صدور حکم تفتیش در این مورد را تایید کردم.گارلند «حملات بی‌اساس» به تمامیت وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را که پس از یورش به اقامتگاه ترامپ در مارآلاگو در روز دوشنبه صورت گرفت، محکوم کرد.مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا چهارشنبه پیامی صلح‌آمیز را به حامیان ترامپ که حمله به خانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا را محکوم می‌کنند، داد.کریستوفر رای، که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر این آژانس منصوب کرد، تهدیدات آنلاین علیه ماموران فدرال و وزارت دادگستری را "تأسف بار و خطرناک" توصیف کرد.وی گفت: "من همیشه نگران تهدید ماموران مجری قانون هستم. خشونت علیه مجریان قانون راه حل نیست."از زمانی که ترامپ از حمله به اقامتگاهش در فلوریدا خبر داد، تهدیدها در فضای مجازی افزایش یافته است.یورش به اقامتگاه ترامپ بخشی از تحقیقات درباره این است که آیا ترامپ اسناد طبقه بندی شده را از کاخ سفید به اقامتگاه خود در فلوریدا برده است یا خیر.

جان بولتون:

گروه سیاسی: مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شده واشنگتن عملاًدر مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به زانو درآمده است. به گزارش تجارت، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفته که آمریکا «عملاً در وین»، در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای برجام به زانو درآمده است.بولتون در مصاحبه با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره تلاش دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «من فکر می‌کنم بازگشت به این توافق امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد.»بولتون درباره سناریوسازی جدید دولت بایدن در بحبوحه مذاکرات برجام هم اظهارنظر کرد.عصر چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد یک تبعه ایران که عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است را به تلاش برای ترور «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید متهم کرده است.وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده متهم که ۴۵ سال سن دارد قصد داشته با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار افرادی را برای انجام این قتل اجیر کند. در این بیانیه ادعا شده انگیزه این فرد احتمالاً گرفتن انتقام بابت ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.بولتون در واکنش به این ادعاها گفت: «این مسئله به من کمک می‌کند درک بیشتری به دست بیاورم که رژیم مستقر در تهران قادر به انجام چه کارهایی است.»ادعای وزارت دادگستری آمریکا در شرایطی مطرح شده که طرف‌های غربی بعد از ترک مذاکرات وین ادعا کردند که اتحادیه اروپا یک «متن نهایی» در اختیار طرف‌ها قرار داده و گفته لازم است ایران «هر چه سریعتر» در خصوص آن تصمیم بگیرد. بر خلاف ادعای طرف‌های غربی، مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که ایده‌های ارائه‌شده از سوی طرف اروپایی به هیچ عنوان متن نهایی نیست و قرار است در پایتخت‌ها در خصوص آن تصمیم‌های لازم گرفته شود.جمهوری اسلامی ایران، همانند چند ماه گذشته تأکید کرده تنها توافقی را خواهد پذیرفت که تأمین‌ کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار و موثر تحریم‌ها را تضمین کند.بر اساس سابقه رفتارهای آمریکا قابل پیش‌بینی بود که واشنگتن، با توجه به آنکه از یک طرف حاضر به تضمین منافع ملت ایران در مذاکرات نیست و از طرف دیگر گزینه‌ جایگزینی برای برجام ندارد، طبق عادت مألوف به فضاسازی و تلاش برای فشار روانی بر ایران روی خواهد آورد.دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.جان بولتون در مصاحبه‌ای دیگر با پایگاه هیل ادامه مذاکرات با ایران را اشتباه خواند. او گفت تلاش برای بازگشت به این توافق به منزله مماشات با تهران است. او گفت: «فکر می‌کنم که انجام این توافق در سال ۲۰۱۵ اشتباه بود.»وی اضافه کرد: «این توافق با گذشت زمان بهتر نشده است. دولت، در وین به زانو در آمده و در حال التماس برای بازگشت به توافق است. این باعث ارسال پیام ضعف نه فقط به تهران بلکه به سراسر دنیا می‌شود.»ادعای بولتون در حالی مطرح شده که برخی تحلیلگران دیگر می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

وال‌استریت ژورنال مدعی شد؛

گروه سیاسی:یک روزنامه آمریکایی با استناد به اظهارات "منابع مطلع"، مدعی شد که دیپلمات‌های اروپایی برای پیش‌برد سریع‌تر روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای امتیازات جدیدی به ایران پیشنهاد کرده‌اند که در برگیرنده راهکارهایی درباره مسئله پادمانی است. به نقل از شبکه یورونیوز،‌ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی مدعی شده است که دیپلمات‌های اروپایی برای شکستن بن‌بست مذاکرات احیای برجام[توافق هسته‌ای]، در آخرین دور گفتگوهای وین، امتیازات جدیدی را به تهران پیشنهاد کرده‌اند تا طرفین بتوانند با یکدیگر به توافق برسند. بنا بر این گزارش این امتیاز درباره اختلاف نظر طرفین بر سر مسائل پادمانی ایران با آژانس است که تهران همواره خواستار پایان تحقیقات در این پرونده بوده است. این در حالی است مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که درباره تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تهران مذاکره نخواهند کرد چرا که از نظر آنها، این موضوعی غیرمرتبط با برجام است.در عین حال بر اساس پیش نویس توافقی که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده و وال استریت ژورنال می‌گوید که متن آن را به دست آورده، آمده است: در صورتی که تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، ایالات متحده و سایر طرف‌های مذاکره از شورای حکام خواهند خواست که به تحقیقات خود در این زمینه پایان دهند. البته وال استریت مدعیست، در این پیش‌نویس از ایران خواسته شده تا به پرسش‌های آژانس "با هدف شفاف‌سازی" پاسخ دهد و به "پرداختن به نگرانی‌های آژانس، پیش از اجرایی شدن برجام" موافقت کند. تیم اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را بر عهده دارد و پیش‌نویس توافق را تهیه کرده، می‌گوید که این متن نهایی برای احیای توافق هسته‌ای است و درباره تمام موضوعات قابل مذاکره، گفتگو شده است؛ ادعایی که ایران تاکید کرده آن را نمی‌پذیرد و تا برآورده شدن خواسته‌های تهران به رایزنی برای اصلاح پیشنویس‌های ارائه شده ادامه خواهد داد.سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده است اما پیش‌تر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس تاکید کرده بود که این نهاد تا زمانی که ایران پاسخ ندهد مواد هسته‌ای کشف شده از کجا آمده‌اند و اکنون کجا هستند، تحقیقات خود را رها نخواهد کرد.پس از ارائه پیشنهادهای اروپا، ایالات متحده و همچنین دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که مذاکرات دیگر پایان یافته است. دو منبع نزدیک به منابع غربی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که اتحادیه اروپا به ایران و همچنین سایر طرف‌ها اعلام کرده که تا ۱۵ اوت به این پیشنهادها پاسخ مثبت یا منفی بدهند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص می‌گوید: «ما متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا را به دقت مطالعه می‌کنیم و در صورت درخواست پاسخ خود را به آنها خواهیم داد».مقامات ایران روز سه شنبه گفتند که آنها فقط بررسی متن را آغاز کرده‌اند. در روزهای اخیر ایران تاکید کرده‌ که ممکن است به گفتگوهای بیشتری نیاز باشد. چند منبع نزدیک به مذاکرات به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که اتحادیه اروپا پیش از اینکه پیشنهاد خود برای گنجاندن مسئله مصالحه در مورد تحقیقات پادمانی را در متن توافق قرار دهد، این مسئله را با آمریکا و همچنین سه طرف اروپایی مطرح و موافقت آنها را جلب کرده است. اختلاف بر سر مسائل پادمانی به یکی از اصلی‌ترین بن‌بست‌ها میان طرفین بدل شده است. این مسئله که در زمان امضای توافق برجام به شکل کلی پرونده آن بسته شده بود و مختومه شدن آن مورد توافق کشورهای امضا کننده برجام قرار گرفت، بر اساس ادعاهای رژیم صهیونیستی بار دیگر از سوی آژانس به جریان افتاده است؛ موضوعی که ایران بارها تاکید کرده که زیر بار آن نخواهد رفت.ایران همواره تاکید داشته که هیچ برنامه تسلیحات هسته‌ای را در هیچ زمانی دنبال نکرده و پرونده آن بر اساس سند برجام یکبار برای همیشه بسته شده و نباید بر اساس ادعاهای طرف‌های ثالث بار دیگر به جریان بیفتد. غربی‌ها بر اساس ادعاهای رژیم صهیونیستی می‌گویند موضوعات اعلام نشده از سوی ایران مربوط به فعالیت‌هایی هسته‌ای است که ایران پیش از سال ۲۰۰۳ میلادی انجام داده است.

گروه سیاسی:یک کارشناس مسائل فلسطین اظهار کرد: رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا نشان دهد حماس و جهاد اسلامی از یکدیگر جدا هستند اما با درایتی که نیروهای مقاومت داشتند تلاش آنها با شکست مواجه شد. سیدجعفر رضوی در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی خود از تحولات اخیر فلسطین و حملات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: از حیث موضوعات خارجی یکی از دلایلی که اسرائیل این عملیات را در چنین مقطعی انجام داد این بود که درصدد ضربه زدن به مقاومت و جهاد اسلامی بود.وی تصریح کرد: از انگیزه ها و عوامل دیگر اسرائیل مسائل بین المللی نبوده و بحث های داخلی رژیم صهیونیستی است. اسرائیل تلاش کرد تا با انجام این عملیات ها جنبش جهاد اسلامی فلسطین را هدف قرار دهد اما ناکام ماند.این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: طی گزارشاتی که دو، سه سال اخیر نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند جنبش جهاد اسلامی خطرناک ترین جنبش فلسطینی برای صهیونیست‌ها معرفی شده در همین راستا تلاش هایی را برای تضعیف جنبش جهاد اسلامی انجام دادند.