پذیرش طرف افغانستانی برای رهاسازی حقابه هیرمند

وزیر نیرو در تشریح دستاوردهای سفر خود به افغانستان گفت: در این سفر طرف افغانستانی پذیرفت که دیگر جریان آب به سمت شوره زار گود زره منحرف نشود و آب در مسیر طبیعی خود به سمت ایران جریان یابد. به گزارش وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان درخصوص دستاوردهای سفر خود به کشور افغانستان، با اشاره به دیدارهای مختلف اظهار کرد: در خصوص معاهده ۱۳۵۱ با طرف افغان گفتگو کردیم، مهمترین موضوعی که در ماه‌ها و سال‌های اخیر موجب عدم دریافت حقابه می‌شد، اجرای یک پروژه استکباری در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی بود. وی افزود: حقابه ایران از سد کجکی کشور افغانستان آزاد شده و به بند کمال‌خان در ٧٠ کیلومتری مرز ما می‌رسد. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در جنوب منطقه بند کمال‌خان منطقه‌ای به نام گود زره وجود دارد که آب در پروژه استکباری حقابه هیرمند به آن منطقه انحراف پیدا می‌کند. محرابیان گفت: در سال های اخیر با احداث این بند انحرافی، حقابه کشور ایران آزاد نمی‌شد. وی با اشاره به گفتگوهای خود با مقامات افغانی اظهار کرد: در این سفر طرف افغانی پذیرفت که دیگر آبی به سمت منطقه گود زره جاری نشود و آب در مسیر خود به ایران وارد شود. علی‌اکبر محرابیان افزود: در سال‌های نرمال ٨٢٠ میلیون مترمکعب حقابه ایران بود که قرار شد با توجه به شرایط بارشی کمیساران آب در این خصوص تشکیل جلسه بدهند و موضوع را بررسی کنند تا این حقابه آزاد شود.

 

جزئیات افزایش ظرفیت آب ۱۵ سد کشور

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بارندگی‌های اخیر موجب افزایش متوسط بارش کشوری به میزان حدود ۱۵ میلی‌متر شده است. به گزارش تسنیم، فیروز قاسم زاده با بیان اینکه بیشترین بارش های سامانه بارشی اخیر در استان های سیستان و بلوچستان، گیلان، فارس، هرمزگان، مازندران، یزد، بوشهر، کرمان، تهران و البرز بوده، گفت: براساس آمار ایستگاه های وزارت نیرو، بارندگی های اخیر، متوسط بارش کشوری را 15 میلی‌متر بهبود بخشید. قاسم‌زاده افزود: میزان حجم آب تولیدی در بارش‌های اخیر که به صورت رواناب سطحی یا نفوذ به منابع آ‌ب زیرزمینی تخمین زده می شود، حدود 7.5 میلیارد مترمکعب است. وی ادامه داد: از این میزان، براساس بارشی که در حوضه آبریز سدهای کشور رخ داده، حجم آب ورودی به مخازن سدهای مهم تاکنون حدود 350 میلیون مترمکعب ثبت شده است. سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به ورود 220 میلیون مترمکعب آب به حوضچه های تغذیه مصنوعی و 400 میلیون مترمکعب رواناب به تالاب‌ها افزود: پیش بینی می شود بخشی از رواناب‌ها در جنوب کشور به سمت دریا روانه شود و بخشی نیز در قالب نفوذ در زمین، طی ماه‌های آتی به آبخوان‌های کشور وارد خواهد شد. سخنگوی صنعت آب کشور همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: حجم ورودی خالص ناشی از سامانه بارشی اخیر در مخازن سدها، حدود 350 میلیون مترمکعب بوده که بیشترین تاثیر را در افزایش ورودی به سدهای استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشته است.

ورود ۴۸ میلیون مترمکعب
به سدهای پنج‌گانه تهران
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با ثبت ۲۸.۵ میلیمتر بارش از ‏ابتدای مرداد تا کنون، میزان ورودی به مخازن سدهای استان به بیش از ۴۸ میلیون ‏متر مکعب رسید. به گزارش شرکت آب منطقه‌ای تهران، محمد شهریاری اظهار داشت: با اینکه میزان بارش‌ها از اول مرداد ماه سال جاری تا کنون، در مقایسه با بارش ۶.۵ میلیمتری مدت مشابه مرداد ماه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، میزان ذخایر سدهای پنجگانه تامین کننده آب شرب تهران به ۵۴۳ میلیون متر مکعب رسیده که این میزان نسبت به روز مشابه سال گذشته که ۶۴۶ میلیون متر مکعب بود، با کاهش ۱۰۳ میلیون مترمکعبی روبرو شده است. وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، میزان ورودی به مخازن سدهای پنجگانه استان تهران به ۱۰۶۴ میلیون متر مکعب رسید، گفت: این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۲۷۰ میلیون متر مکعب بود که حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت سنگین ایران کاهش یافت
جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته به همراه گریدهای نفتی دیگر کاهش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ژوییه به ۱۰۷ دلار و ۶۳ سنت رسید که هشت دلار و ۲۲ سنت معادل ۷.۱ درصد در مقایسه با قیمت ۱۱۵ دلار و ۸۵ سنت در ژوئن، کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، به ۱۰۵ دلار و ۴۹ سنت رسید که بالاتر از ۶۵ دلار و یک سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته است.

تشدید بحران انرژی در اروپا
به‌دنبال افزایش قیمت برق
کمبود عرضه گاز به اروپا، پایین آمدن تولید برق هسته‌ای، برق آبی و بادی به خاطر گرمای هوا، قیمت برق در این قاره را به یک رکورد جدید رسانده است. به‌گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، قیمت برق در اروپا در بحبوحه محدودیت عرضه انرژی به‌خاطر موج گرما و آتش‌سوزی‌های گسترده در سراسر فرانسه به یک رکورد جدید رسید. این افزایش قیمت نشان‌دهنده کمبود گاز طبیعی جهت سوخت نیروگاه‌های برق به‌دنبال کاهش عرضه گاز به اروپاست، آن‌هم در شرایطی که اروپا تلاش می‌کند ذخایر گاز خود را برای زمستان پر کند.

دولت سیزدهم چطور شرایط رفع خاموشی را فراهم کرد؟

گروه انرژی: مردم در سال‌های گذشته بخصوص در دو سال گذشته با مشکل خاموشی‌ها (قطع برق) در تابستان و زمستان مواجه می‌شدند به‌طوری‌که این موضوع باعث افزایش نارضایتی عمومی شده بود. قطعی برق در سال گذشته (بهار و تابستان ۱۴۰۰) به اوج خود رسید و مردم در روز چند ساعت برق نداشتند، این در حالی بود که خاموشی‌ها از اردیبهشت‌ماه آغاز شد. در سال‌ گذشته چند بار در روز برق هر بار به میزان دو ساعت قطع می‌شد. علت‌ خاموشی‌ها در سال‌های گذشته به عدم ساخت نیروگاه در دولت قبل و افزایش ندادن ظرفیت تولید برق مربوط می‌شد؛ به‌نوعی دولت قبل با نیروگاه نسازی باعث ایجاد مشکل برای مردم شده بود. افزایش ظرفیت تولید برق یکی از تکالیف قانونی برنامه ششم بود که دولت و وزارت نیروی سابق از انجام آن سرباز زده بود. این موضوع حتی بر تولید هم اثر گذاشته بود و واحدهای تولیدی مجبور بودند خط تولید خود را خاموش کنند.
بر همین اساس دولت وزارت نیروی دولت سیزدهم از پارسال همه همت خود را برای افزایش توان تولید برق از طریق تعمیرات نیروگاه‌ها به کار گرفت. بر همین اساس برنامه تعمیرات نیروگاهی از همان پارسال با جدیت از سوی وزیر نیروی دولت سیزدهم پیگیری شد. وزارت نیرو دولت سیزدهم امسال برای نخستین بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را در دستور کار خود قرار داد. دغدغه خاموشی برای مردم ایجاد شود و اکثریت فکر آن بودند تا راهی بیابند تا از اعمال خاموشی‌ها در تابستان امسال فرار کنند و بسیاری هم خواستار آن بودند تا حداقل برق موردنیاز آنها تأمین شود تا کارها دچار خدشه نشود. این قطعی برق در بخش خانگی و صنعتی مردم و فعالان صنعتی را کلافه کرده بود و نگرانی از تداوم آن بر سر همه سایه انداخته بود.
در شرایط مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود و با ناترازی تولید و مصرف برق، وزارت نیرو با اقدام‌هایی مانند امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت صمت، همکاری با صنایع، اجرای برنامه مدیریت مصرف و راه‌اندازی موتور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور تاکنون هیچ خاموشی را بر شبکه برق اعمال نکرده است که این موفقیت قابل‌توجه است. چندی پیش علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان اینکه بنای وزارت نیرو بر این است که در هیچ‌ یک از بخش‌های خانگی، تجاری و غیره خاموشی اعمال نشود، گفت: برای هر یک از بخش‌های مختلف، برنامه مدیریت مصرف تدوین شده و اگر این برنامه مدیریت برق به‌خوبی اجرا شود، کار به خاموشی نمی‌رسد. محرابیان با اشاره به خاموشی‌های مکرر در سال گذشته، گفت: در سال‌های گذشته چندین بار در روز به میزان دو ساعت برق قطع می‌شد، درحالی‌که در شرایط امروز جامعه همه وسایل عمدتاً وابسته به برق هستند. وزیر نیرو یکی از افتخارات صنعت برق را گستردگی شبکه این بخش خواند و گفت: شبکه بزرگ برق دائماً در حال تهدید است، برای مثال پدیده‌های طبیعی یا مشکلات فنی می‌تواند زمینه قطعی محدود را فراهم کند، اما در حال حاضر باوجود مصرف ۶۲ هزار مگاواتی، از شبکه برق پایدار برخوردار هستیم.
الزام دستگاه های دولتی برای صرفه جویی
یکی از گام‌های مهم در رفع نگرانی در باره خاموشی‌ها توجه ویژه به کاهش مصرف برق واحدهای اداری و دستگاه‌های دولتی است. بر این مبنا هیئت وزیران در تصویب‌نامه‌ای صرفه‌جویی ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته در ساعات اداری را ابلاغ کرد و به وزارت نیرو مأموریت داد، از طریق ابزارهایی نظیر کنتور هوشمند و اینترنت اشیا برق ادارات متخلف را قطع کند. براساس مصوبه هیئت وزیران همه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی موظف شده‌اند در ساعات اداری حداقل ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و در ساعات غیراداری به میزان ۶۰ درصد، مصرف برق خود را کاهش دهند براساس گزارش سخنگوی برق، تاکنون از طریق سیاست سخت‌گیرانه دولت مبنی بر صرفه‌جویی بخش اداری نزدیک به ۷۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت‌گرفته و این آمار در حال اضافه‌شدن است.
مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: الزام بخش اداری به مدیریت مصرف سبب شد ۱۰ درصد در تامین برق موثر باشد.

برنامه ریزی دقیق برای تعمیر نیروگاه ها
پیش از این بود که ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید نیروی برق حرارتی گفت: امسال ۱۰۰ برنامه تعمیرات نیروگاهی ایران به‌صورت کامل اجرا شده و همه نیروگاه‌ها آماده تولید هستند؛ امسال همچنین بالای ۹۶ هزار مورد تعمیراتی در نیروگاه‌ها انجام شده است. وی ادامه داد: از این ۹۶ هزار تعمیرات برخی تعمیر اساسی بوده است که به‌خوبی انجام شده است. تنها یک مورد ۲۰ مگاواتی باقی‌مانده که در چندروزه آینده وارد مدار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همه طرح‌های مسکن حمایتی از بیمه کیفیت برخوردار خواهد بود ضمن اینکه ۳ تا ۱۰ سال اجزای ساختمان بیمه شده است. به گزارش صدا و سیما، محمود محمود زاده اظهار کرد: ۴ میلیون مسکن نهضت ملی قرار است ساخته شود که از نظر اقتصادی به ۴ هزار میلیارد میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که اگر ۷۰ درصد این مبلغ مصالح ساختمانی باشد، به حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم. محمودزاده اضافه کرد: یکی از بحث‌ها، تولید مصالح ساختمانی است که باید بتوانیم مصالح مناسب و با کیفیتی را تأمین کنیم؛ بحث اشتغال این طرح نیز از دیگر موضوعات مهم است که بیش از ۸،۵ میلیون اشتغال ایجاد خواهد شد. معاون وزیر راه شهرسازی گفت: میزان تسهیلات نیز باید برای راه اندازه این مرکز در نظر گرفته شود که با تأمین منابع مالی می‌توانیم این طرح را به پایان برسانیم؛ بیش از ۲۵ تفاهم‌نامه برای انجام این پروژه به امضا رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه وضعیت گرانی کرایه خانه رمق مستاجران را گرفته، گفت: دولت در کنار جدیتی که برای ساخت سالانه یک میلیون مسکونی دارند، برای بهبود وضعیت مستجران، نظارت را در بازار افزایش داده و اجازه جولان به دلالان را ندهد. رحیم زارع در گفتگو با خانه ملت، درباره وضعیت نامناسب اجاره بها مسکن، گفت: در فصل جابه جایی مستاجران، شاهد عدم نظارت دستگاه‌های دولتی بر بازار اجاره بها هستیم، متاسفانه علی رغم مصوبات متعددی که برای حمایت از مستاجران در نظر گرفته شده در عمل شاهد بی‌توجهی بازار به این سیاستگذاری‌ها هستیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی خانوارها مجبورند بیش از نیمی از درآمد خود را صرف پرداخت اجاره بها کنند، تاکید کرد: گرانی کالاهای اساسی در کنار افزایش افسارگیخته کرایه‌خانه، خانواده ها را از لحاظ اقتصادی با مشکل روبرو کرده است.

قانون نظام مهندسی
بعد از 27 سال تصویب شد
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه قانون نظام مهندسی بعد از 27 سال در مجلس تصویب شد،‌گفت:‌ در نهضت ملی مسکن باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آورده مردم که به صورت تدریجی انجام می‌شود تا 200 میلیون تومان باشد. به گزارش فارس، اقبال شاکری گفت: یکی از مهمترین مسائل نهضت ملی مسکن روش تأمین مالی آن است و ‌در بخش مسکن هم مهمترین روش تأمین مالی و بیمه و تضمین کیفیت ساخت و ساز است. شاکری همچنین گفت:‌ یکی از مهمترین موانع برای ساخت 4 میلیون مسکن شبکه بانکی است که این 4 میلیون مسکن فقط مربوط به وزارت راه و شهرسازی نیست و کل دولت باید کمک کند تا مشکلات سر راه احداث 4 میلیون مسکن حل شود. وی گفت: جهش مسکن از 600 هزار واحد مسکونی به 4 میلیون یک رکورد بی‌نظیر به شمار می‌رود و مهمترین مشکل آن تأمین مالی است که باید برطرف شود.

اصلاح آیین‌نامه کیلومتراژ شرکت راه‌آهن
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از اصلاح آیین‌نامه کیلومتراژ در راستای رعایت عدالت و سیاست‌های جدید این شرکت خبر داد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی اظهار کرد: پس از برگزاری ۱۴ جلسه هیأت مدیره، اقداماتی درخصوص اصلاح آئین‌نامه کیلومتراژ و نظام انگیزشی صورت گرفت. مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه موضوع کیلومتراژ صرفاً یک عدد نیست بلکه تحولی اساسی در مسیر کاری نیروهای عملیاتی است، عنوان کرد: درخواست‌های به حقی از سوی لوکوموتیورانان و رؤسای قطار و کادر مانور درخصوص اصلاح آئین نامه کیلومتراژ وجود داشت، مساله مهم این است که هم عدالت رعایت شود و هم تا جایی که مقدور است، تبعیض بین نیروهای عملیاتی از میان برداشته شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موضوع کیلومتراژ باید یکپارچه شده و پرداختی‌ها بر مبنای آن صورت گیرد، اظهار کرد: تحول اساسی در آئین نامه کیلومتراژ اتفاق افتاده و سرعت سیر و سرعت سفر در آئین نامه جدید، لحاظ شده است.

«تجارت» بررسی کرد

گروه راه و مسکن: به نظر می رسد که اختلاف بر سر قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی این روزها دارد تبدیل به یکی از چالش های اصلی پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی کشور می شود. «اعلام نرخ بلیت شش میلیون تومانی برای پروازهای اربعین بدون هماهنگی با ایرلاین‌ها و فعالان صنعت هوانوردی صورت گرفته است.» این بخشی از صحبت های مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور در گفتگو با ایسناست. به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی کشور از اعلام این مبلغ از سوی وزیر راه و شهرسازی رضایت ندارند و البته به مانند سنوات گذشته به دنبال افزایش قیمت ها هستند.
امسال پیش‌بینی شده است تا ۵ میلیون زائر کربلا برای شرکت در اربعین از طریق هواپیما، قطار و حمل‌و نقل زمینی ‌جابه‌جا شوند که بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر با پرواز جابجا خواهند شد و همین مسئله برنامه ریزی برای کاهش تاخیرات پروازی و پاسخگویی ایرلاین‌ها به مسافران را برای سازمان هواپیمایی کشور سخت تر می‌کند. دستورالعمل حقوق مسافر ایرلاین‌ها را موظف می‌کند تا نماینده آنها در فرودگاه پاسخگوی هر نوع تاخیر، ابطال و یا نقص فنی پرواز باشد. با این حال در بسیاری از موارد راهنمایی مسافر در غیاب نماینده ایرلاین به فرودگاه محول می‌شود و از آنجایی که فرودگاه‌ها وظیفه‌ای برای پاسخگویی به تخلفات ایرلاین‌های خارجی ندارد، سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه‌های خارجی بیشتر هم می‌شود. ۹۵ درصد مسیرهای پروازی در دست چارترکنندگان است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی سه هفته پیش اعلام‌کرد که ممنوعیت فروش چارتری بلیت‌های اربعین ابلاغ شده است و اگر ایرلاین‌ها پیش تر مسیرها را به چارترکننگان فروخته باشند باید قراردادهای فروش را لغو کنند.

عدم رضایت ایرلاین ها از قیمت پروازهای اربعین
ناراضی بودن ایرلاین ها درباره قیمت اعلام شده جهت سفر اربعین را از بخش دیگری از صحبت های دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی بهتر می توان متوجه شد؛ آنجا که او در گفتگو با ایسنا گفته است: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد. اسعدی سامانی همچنین اعلام کرد: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت.
جلوگیری از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی
صحبت های مطرح شده از سوی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور در حالی گمانه زنی درباره درخواست ایرلاین ها برای افزایش قیمت هزینه سفر اربعین را افزایش می دهد که روز گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه از افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی جلوگیری صورت گرفته است، اعلام کرد که برخی ایرلاین‌ها عمدا در حال زمین‌گیر کردن هواپیماها هستند. محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با تسنیم‌، با اشاره به مصوبه سه ماه پیش برای افزایش 30 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شورای عالی هواپیمایی، اظهار کرد: سه ماه است که این کار را متوقف کرده‌ایم. وی ادامه داد: در این بین برخی شرکت‌‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند. وی توضیح داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه می‌شود. در زمان حاضر حدود 115 فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود 400 فروند هواپیماست.

پشت پرده زمین گیر شدن هواپیماهای کشور
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. به‌عبارت دیگر ایرلاین‌ها از یک طرف می‌گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم این‌که به‌دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند. رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی می‌تواند در برابر افزایش قیمت بلیت پروازها مقاومت کنند، اضافه کرد: این افزایش 30 درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند.

گروه راه و مسکن: معاون اول رئیس جمهور گفت: مشکل مسکن با توصیه حل نمی‌شود فقط باید عرضه فراوان شود تا هزینه مسکن در سبد زندگی مردم کاهش پیدا کند. به گزارش خبرگزاری ها، محمد مخبر گفت:‌ دولت سه اولویت مهم شامل معیشت، سلامت و مسکن مردم را در دستور کار قرار داده که از ابتدای آغاز به کار دولت تا اسفند ماه ۱۴۰۰ در زمینه معیشت مردم و قیمت‌ها اتفاقات خوبی روی داد.تورم رو به کاهش است و قیمت کالا‌های اساسی کنترل و بلکه کاهش یافته به طوری که در برخی ذخایر زیر خط قرمز بودیم، اما اکنون در عمده ذخایر مانند کالا‌های اساسی گندم، جو و غلات به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیدیم. به گفته معاون اول رئیس جمهور، وضعیت خزانه کشور به هیچ وجه مناسب نبود، اما بدون قرض گرفتن از بانک مرکزی به ذخایر خوبی در خزانه رسیدیم. مسائل ارزی و حذف ارز ترجیحی در ابتدای امسال اتفاق افتاد در وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای هم مسائلی پیش آمد که کم کم در حال حل و فصل آن هستیم و اگر حذف ارز ترجیحی اتفاق نمی‌افتاد در آینده دچار مشکل می‌شدیم. او گفت: در ۹۰ درصد شهر‌ها هم متقاضی مسکن و هم زمین وجود دارد و دولت فقط باید تسهیل‌گر و کمک کننده به تأمین مالی باشد. بخش عمده ساختمان‌ها در شهر‌ها به وسیله مردم احداث می‌شود. مخبر می‌گوید :‌اگر بخش‌های مختلف و تعاون کمک کند بیش از آنچه که دولت تعهد کردیم می‌توانیم مسکن ایجاد کنیم. وظیفه دولت هم حمایت و پشتیبانی است و راهی غیر از آن نیست. اگر تصور کنیم که دولت به تنهایی یک میلیون مسکن می‌سازد، غیرقابل اجرایی است، اما توسط مردم این کار شدنی است.