ارتقا 5 درصدی سطح کیفی خودروها در سال 1401

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هدف‌گذاری سطح کیفی خودروها در سال ۱۴۰۱ پنج درصد نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است. امید قالیباف در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به عملکرد شاخص‌های کیفی خودرو در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: هر چند هدف‌گذاری شاخص سطح کیفی خودرو محقق شده است اما تنها ۹.۱ درصد از مدل خودروها توانسته‌اند در شاخص میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول به میزان هدف گذاری شده (۷۱ درصد) دست پیدا کنند که وضعیت خوبی نیست. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در رابطه با شاخص تداوم دوام کیفیت محصولات نیز خاطرنشان کرد: از نقطه نظر بین المللی، افت رضایت از کیفیت دوام محصول نسبت به کیفیت اولیه باید کمتر از سه درصد باشد که هدف گذاری سال گذشته در این حوزه کمتر از ۴ درصد بوده است اما تنها ۲۵.۷ درصد مدل خودروها موفق به کسب این هدف شده بودند؛ بنابراین خودروسازان در این شاخص نیز ضعیف عمل کرده‌اند. قالیباف در ادامه تاکید کرد: ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل مطالبه‌ به حق مردم است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در موضوع کیفیت در برابر خودروسازان کوتاه نخواهد آمد؛ اما در عین حال باید درک کرد که موضوع کیفیت یک فرآیند زمان‌بر است و تا ساختارها در صنعت خودرو اصلاح نشود، کسی نمی‌تواند با فشردن یک کلید، یک شبه ضعف‌های کیفیت خودروها را برطرف کند.

 

آمادگی ایران و قرقیزستان برای توسعه تجارت

رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری تهاتری دو کشور در موضوعاتی از جمله صادرات قیر و محصولات کشاورزی، تصریح کرد: با طرح تاسیس خانه تجارت (مرکز تجاری) ایران و قرقیزستان و صدور مجوز برای تجار تاثیرگذار در تجارت دو کشور موافقیم زیرا این مراکز جزو مجموعه‌های دارای اولویت برای سازمان توسعه تجارت جهت فعالیت در کشورهای مقصد خصوصا قرقیزستان است. علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه این موضوعات باعث توسعه بازار و افزایش تبادلات تجاری دو کشور می‌شود، یادآور شد: در این میان مسائلی وجود دارد که یکی از آنها، بحث تبادلات بانکی است که بسیار اهمیت دارد زیرا هم بحث تضامین بانکی میان دو طرف را مدیریت کرده و هم به انتقال پول کمک می‌کند که در نهایت توسعه تجارت میان دو کشو را تسهیل کند. پیمان‌پاک با تاکید بر اینکه در یکسال گذشته حجم تجارت را با کشورهایی افزایش جدی دادیم که دو موضوع مهم مباحث بانکی و مسائل لجستیکی را با آنها حل کردیم، اضافه کرد: درخصوص مسائل بانکی و مالی این آمادگی را داریم تا با مجموعه‌های بانکی یا مالی در قرقیزستان که علاقمند به همکاری با حوزه‌های پولی-بانکی ایران هستند، همکاری کاملی انجام دهیم. وی با اشاره به برقراری ارتباط میان سیستم پولی-بانکی ایران با روسیه، گفت: تولید مشترک برای رفع نیازمندی‌های بازار کشورهای منطقه اوراسیا در حوزه‌های مختلف، یک فرصت بسیار مناسب است.

تجارت ۱۰۲ میلیارد دلاری
کشور در دولت سیزدهم
سخنگوی گمرک گفت: از شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه امسال، ۱۵۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰۲ میلیارد دلار، بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد در ارزش افزایش داشته است. به گزارش ایرنا، سید روح اله لطیفی درخصوص تجارت غیرنفتی دولت سیزدهم در ۱۱ ماه استقرار دولت جدید، اظهار داشت: از زمان استقرار دولت سیزدهم، از اول شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه امسال، ۱۵۱ میلیون و ۴۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورهای جهان تبادل شد که از لحاظ وزنی با رشد چهار درصدی و از لحاظ ارزش با رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است. وی افزود: در این مدت نسبت به مدت مشابه در دولت قبل، پنج میلیون و ۷۵۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار تجارت بیشتر بین ایران و سایر کشورها رقم خورده است. لطیفی درخصوص میزان صادرات در دولت سیزدهم گفت: حدود ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار سهم صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماه فعالیت دولت سیزدهم از کل تجارت غیرنفتی بود که با ۱۰ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار صادرات بیشتر نسبت به مدت مشابه، ۲۷ درصد در ارزش رشد داشته است.

کدام کشورها بازار لوازم خانگی ایرانی است؟
رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشورها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود. مرسل صدیق در گفتگو با ایسنا، درباره صادرات قطعات لوازم خانگی گفت: بیشتر صادرات قطعات در حوزه قطعات اجاق گاز، بخاری گازی و غیره مثل انواع شیرآلات است. حتی برخی شرکت‌ها شیرآلات را به اروپا، آلمان، انگلستان و فرانسه هم صادر می‌کنند. البته صادرات به برخی کشورها به دلیل مشکلات سیاسی متوقف شده است. همچنین محصولات پلیمری و محصولات دارای مس، صادرات خوبی دارند و شیشه و خیلی از ورق‌ها نیز صادر می‌شود که البته در قالب مواد اولیه‌ای است که بعدا به قطعه تبدیل می‌شود. به گفته وی کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشورها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود. در این میان بهترین بازار در حال حاضر بازار آمریکای جنوبی است که مصرف زیادی در حوزه لوازم خانگی دارند، اما ایران به این منطقه صادرات ندارد.

تشکیل کارگروه صادراتی
در دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزات صنعت ، معدن و تجارت گفت: کارگروه صادراتی با برنامه توسعه صادرات در دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت تشکیل شده است. به گزارش شاتا، محمد موسوی اظهار داشت: در حال حاضر هزار و ۲۴۰ واحد تولیدی فعال دارای پروانه بهره برداری از وزارت صمت در صنعت تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند که تعدادی از این شرکت ها تاییدیه های بین المللی و استانداردهای لازم برای ثبت تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی در کشورهای دیگر را دارند که نشان دهنده ظرفیت بالای صادراتی شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه است. وی افزود: با توجه به رشد فناوری در شرکت‌های دانش بنیان صنعت تجهیزات پزشکی، اولویت اول این معاونت تسهیل گری در جهت توسعه صادرات برای این صنعت است.

شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی و معدنی در تیرماه کاهشی شد

گروه صنعت و تجارت: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی ۵,۲ درصد و شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی ۳۴.۱ درصد نسبت به خرداد کاهش داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در تیرماه امسال در بخش صنعت و معدن را منتشر کرده است که نشان می‌دهد شاخص‌های تولید و فروش شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در تیر امسال نسبت به خرداد ماه کاهشی شده‌اند. براساس این گزارش در تیرماه ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۸,۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۵.۲ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۳ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۲ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته اند. رشته فعالیت های «منسوجات»، «ماشین آلات و تجهیزات»، «کاشی و سرامیک » و «کک و پالایش» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت های «شیمیایی به جز دارو » و «لاستیک و پلاستیک » بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند.
همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی تنها چهار رشته‎فعالیت افزایش در شاخص تولید داشته اند و ۱۱ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را ثبت کرده اند؛ رشته فعالیت های «خودرو و قطعات»، «سایر کانی غیرفلزی»، «فلزات پایه» و «سیمان» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند. یکی از مهم ترین دلایل کاهش تولید در تیرماه نسبت به ماه قبل قطعی برق صنایع عنوان شده است که در گزارش های ماهیانه نیز شرکت ها به این مشکل اشاره کرده اند. بر مبنای گزارش مرکز پژوهش های مجلس، شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۳,۹ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۳۴.۱ درصدی مواجه شده است. همچنین در تیرماه امسال، شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲,۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۵ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته اند. رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات»، «کاشی و سرامیک»، «تجهیزات برقی» و «منسوجات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت های «دارو» و «شیمیایی به‎جز دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته اند. از طرف دیگر در این ماه نسبت به ماه قبل، تنها دو رشته فعالیت «کک و پالایش» و «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» افزایش در شاخص فروش داشته اند و سایر رشته فعالیت ها با کاهش فروش مواجه شده اند؛ بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیت های «تجهیزات برقی» و«ماشین آلات و تجهیزات» و «فلزات پایه» بوده است. شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۲.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۱.۱ درصدی مواجه شده است. در تیرماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت ماهیانه فعالیت های صنعتی بورسی ۰,۶ درصد افزایش یافت و رشد نقطه به نقطه شاخص به ۴۸.۱ درصد رسید. شایان ذکر است میانگین سالیانه شاخص قیمت ۵۹.۶ درصد افزایش یافته است، رشته فعالیت های «دارو» و «سیمان» بالاترین نرخ رشد ماهانه را در شاخص قیمت داشته اند.

آخرین وضعیت شامخ اقتصاد ایران
از طرف دیگر مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ کل اقتصاد در خردادماه را ۵۴,۷۳ واحد اعلام کرد که شتاب رشد آن کمتر از ماه قبل است. در این ماه، فعالان اقتصادی نسبت به قطعی بی‌برنامه برق ابراز نگرانی کرده‌اند. طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور در خردادماه، شاخص مدیران خرید اقتصاد ایران (شامخ) در این ماه ۵۴,۷۳ واحد برآورد شده که از کاهش نرخ رشد آن نسبت به اردیبهشت‌ماه حکایت دارد. در این ماه به‌غیراز موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده سایر مؤلفه‌های اصلی بیشتر از ۵۰ ثبت شده‌اند. یافته‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در سی‌وسومین دوره انتشار شاخص مدیران خرید (PMI) کل اقتصاد برای خرداد ۱۴۰۱ حاکی از این است که شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در خردادماه (۵۱,۹۰) در مقایسه با اردیبهشت‌ماه با کاهش رشد روبرو بوده و این شاخص در بخش‌های خدمات و کشاورزی و ساختمان کاهش داشته است. شاخص میزان موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده (۴۷,۷۲) افزایش داشته ولی رقم کمتر از ۵۰ آن نشان‌دهنده این است که همچنان اکثر فعالیت‌ها به‌خصوص در بخش‌های خدمات و کشاورزی و ساختمان با کمبود مواد اولیه یا لوازم خریداری شده روبرو هستند. افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه در رقم این شاخص تأثیرگذار بوده است. همچنین شاخص قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۸۶,۷۰) در خردادماه یکی از مقادیر بالای خود را ثبت کرده است هرچند از شدت آن نسبت به ماه قبل (۹۲.۷۵) کاسته شده است. افزایش قیمت ارز در بالا بودن قیمت مواد اولیه تأثیرگذار بوده و در بخش خدمات و کشاورزی این افزایش با شدت بیشتری همراه بوده است شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) نیز در خردادماه عدد ۵۹,۶۵ به دست آمده است. در خردادماه همه مؤلفه‌های اصلی شاخص بخش صنعت بالای ۵۰ ثبت شده‌اند؛ اما موجودی مواد اولیه کمترین رشد را نسبت به سایر مؤلفه‌ها داشته است. شاخص مقدار تولید محصولات در خردادماه (۶۲,۶۵) بالاتر از ۵۰ ثبت شده ولی نرخ افزایش آن نسبت به ماه قبل (۶۹.۲۹) کمتر بوده است. به نظر می‌رسد کمتر بودن نرخ رشد سفارشات مشتریان در مقایسه با ماه قبل باعث کمتر بودن نرخ رشد تولید در برخی از رشته فعالیت‌ها شده است. شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در خردادماه (۵۹,۶۱) در مقایسه با اردیبهشت‌ماه با رشد کمتری روبرو بوده است. در میان همه صنایع، دو صنعت غذایی و پوشاک و چرم با کاهش شدید سفارشات روبرو بوده‌اند. شاخص موجودی محصول (انبار) در خردادماه (۴۸,۹۴) نسبت به اردیبهشت کاهش داشته است، به نظر می‌رسد به دنبال نابسامانی و افزایش قیمت ارز، در برخی از رشته فعالیت‌ها، تولید کاهش یافته و برای جبران تقاضای بازار، افزایش فروش (۶۰.۹۸) از محل موجودی محصول در انبارها تأمین شده است.

گروه صنعت و تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو فرصتی برای ارائه محصولات با فناوری بالاست. به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی امین با اشاره به اهمیت حضور ایران در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو، اظهار داشت: بیش از آنکه برای کشورها سود صادرات مهم باشد، این نکته دارای اهمیت است که چه کالایی صادر می کنند. وی افزود: یک شاخص جهانی در خصوص صادرات وجود دارد به نام شاخص پیچیدگی؛ که در آن میان صادرات مواد غذایی با محصولاتی که از فناوری بالا برخوردارند تفاوت بسیاری وجود دارد. فاطمی امین با بیان اینکه هرچه محصولات صادراتی یک کشوراز فناوری پیچیده تری برخوردار باشد، شاخص جهانی آن کشور ارتقا پیدا می‌کند، گفت: در تعیین جدول کشورها به این موضوع نگاه می کنند که چند کشور در دنیا در حال تولید آن محصول صادراتی هستند و چند کشور نیز وارد کننده هستند. هر چه تعداد تولید کننده کمتر و واردکننده بیشتر باشد، آن کالا ارزش بیشتری پیدا می کند. وی حضور در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو را فرصتی برای ارائه محصولات با فناوری بالا خواند و گفت: وقتی ما پهپاد، دستگاه اکسیژن ساز و ربات جراح به کشورهای مختلف صادر می‌کنیم، نشان از قدرت ما دارد و به شناخته شدن ما در جهان کمک می کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در تجارت با روسیه، پیوندهای اقتصادی اهمیت دارد، گفت: پیوندهای اقتصادی به تحکیم روابط دو کشور می‌انجامد و همچنین روسیه یک کشور دارای فناوری بالا محسوب می شود و صادرات قطعات خودرو یا توربین و دیگر محصولات با فناوری بالا به این کشور نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد.