روابط با ایران هیچ زمانی قطع نشد

رئیس حماس در خارج در گفت‌وگویی مفصل اعلام کرد، خروج حماس از سوریه باعث قطع روابط این جنبش با ایران نشد و تهران همچنان به حمایت از حماس ادامه می‌دهد. به گزارش تجارت،خالد مشعل رئیس حماس در خارج در گفت‌وگو با برنامه «الجانب الاخر» شبکه «الجزیره» به برخی سوالات درباره تحولات فلسطین پاسخ داد.رئیس حماس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دلایل خروج حماس از سوریه همزمان با شروع ناآرامی‌ها پرداخت و گفت، این تصمیم توسط رهبری حماس و در رأس آن شخص وی گرفته شد زیرا وضعیت امنیتی در دمشق دیگر به صورتی نبود که حماس بتواند مسؤولیت‌هایش را انجام دهد .مشعل ضمن اذعان به اینکه تصمیم مذکور بر روابط حماس با ایران تأثیر گذاشت، افزود: اما روابط با ایرانی‌ها هیچ زمانی قطع نشد و هنوز ادامه دارد، حمایت ایران از حماس علیرغم شرایط سختشان هنوز برقرار است. روابط با ایران بدان معنا نیست که بر استقلال تصمیم‌گیری حماس تأثیر می‌گذارد یا به ضرر منافع ملی فلسطین تمام می‌شود یا اینکه به معنای توافق با این کشور یا غیره در پرونده‌های دیگر باشد.

 

نقش‌آفرینی سردار همدانی در نابودی ساختار داعش

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما با حداقل نفرات و امکانات در برابر تروریست‌ها ایستادیم. نیروهای ما در سوریه و عراق اندک بود و سردار شهید حسین همدانی با بهره‌گیری از سرمایه‌های آن کشورها توانستند ساختار سازمانی داعش را نابود کنند. سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سخنان سخیف میرحسین موسوی درباره مدافعان حرم و شخص سردار حسین همدانی و بیان نقش خبرنگاران برای تبیین واقعیت‌ها به نسل نو ابراز داشت: باید به نسل نو گفته شود که چرا جوان ما و نیروی ما وارد دفاع از حرم شد. مگر ما برای دفاع از حرم تردید داریم؟ استکبار به صورت رسمی در رسانه‌هایش اعتراف کرد که داعش را ابداع کرد تا سوریه را به تصرف درآورد. می‌دانید اگر این تهدید عملی می‌شد چه اتفاقی در حرم اهل بیت می‌افتاد؟سرلشکر باقری با بیان اینکه سخنان میرحسین موسوی ارزش پاسخ‌دهی و بازگو کردن ندارد، بیان داشت: او در برهه‌ای از زمان برای نظام سنگ‌اندازی و چوب لای چرخ کرد و حتی با عبارات سخیف شهیدان را یاد کرد. او با این کارش تنها جایگاه خودش را نزد مردم خراب می‌کند.

روسای جمهور آمریکا
و چین نوامبر دیدار می‌کنند
روزنامه وال‌استریت ژورنال از دیدار رو در روی روسای جمهور چین و آمریکا طی ماه نوامبر خبر داد. وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد، مقامات چینی درحال آماده کردن مقدمات سفر شی جینپینگ، رئیس جمهور این کشور به جنوب شرقی آسیا و دیدار رو در روی وی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه نوامبر هستند.کرت کمپبل، هماهنگ کننده بایدن در امور منطقه هند و اقیانوس آرام، در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت که بایدن و جینپینگ در آخرین تماس خود در مورد ملاقات حضوری احتمالی صحبت و توافق کردند که تیم آنها جزئیات را پیگیری کند.این اولین سفر خارجی رهبر چین طی نزدیک به سه سال اخیر و اولین دیدار شخصی وی با بایدن از زمان آغاز ریاست جمهوری به شمار می‌رود.این دو به عنوان رهبران ایالات متحده و چین تاکنون دیدار مستقیم و رو در رو نداشته‌اند.تدارکات برای این سفر نشان می‌دهد که شی ۶۹ ساله از شانس خود در کنگره دوسالانه حزب کمونیست که برای پاییز امسال برنامه‌ریزی شده مطمئن است و انتظار می‌رود او برای سومین دوره ریاست خود بر حزب کمونیست را اعلام کند.مقامات ذی ربط در تدارک مقدمات سفر شی، اعلام کردند احتمالا رهبر چین، پس از حضور در کنگره در اجلاس سران G۲۰ در جزیره بالی اندونزی طی ۱۵ تا ۱۶ نوامبر شرکت کند.همچنین انتظار می‌رود شی جینپینگ برای شرکت در نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به بانکوک پایتخت تایلند سفر کند.پیشتر یکی از مقامات ایالات متحده به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری فرانسه گفته بود که بایدن و شی «درباره اهمیت دیدار رو در رو حرف زدند و توافق کردند که تیم‌هایشان زمان مناسبی را برای این دیدار بیابند که مورد توافق طرفین باشد».

عراق: مذاکراتی با ایران
در خصوص افزایش واردات گاز داریم
سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور مذاکراتی با طرف ایرانی برای افزایش واردات گاز دارد. به نقل از الفرات، احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور درخصوص افزایش واردات گاز از ایران برای روشن کردن نیروگاه های برق با طرف ایرانی رایزنی می کند.وی گفت: پس از پرداخت بدهی های گازی به ایران میزان واردات گاز به ۴۵ میلیون متر مکعب رسید اما نیاز فعلی ما به گاز ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مکعب است.سخنگوی وزارت برق عراق پیش از این نیز در اظهاراتی گفت: میزان تولید انرژی در عراق اکنون تقریبا روزانه ۲۰ هزار مگاوات است و این میزان همچنان نیازهای عراق را برآورده نمی کند و ما همچنان منتظر افزایش واردات گاز برای افزایش تولید هستیم. عراق تمام مبلغ بدهی های معوقه را به ایران پرداخت کرد و به طرف ایرانی اعلام کردیم که ما روزانه به ۵۰ الی ۵۵ میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم اما میزان رسیده به ما اکنون ۴۰ میلیون متر مکعب است و به محض این که واردات گاز افزایش یابد وارد مدار نیروگاه‌های تولید برق خواهد شد و تولید ما بالا خواهد رفت.سخنگوی برق عراق خاطرنشان کرد: اگر ایران روزانه بالاتر از ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به ما بدهد تولید ما روزانه به ۲۴ هزار مگا وات خواهد رسید و ما منتظر این امر هستیم، ما تماس های مداومی با وزارت انرژی ایران در این زمینه داریم.احمد موسی همچنین اعلام کرده بود: وزارت برق عراق تماس‌هایی در خصوص افزایش صادارت گاز ایران به این کشور به منظور فعال کردن نیروگاه های تولید انرژی با طرف ایرانی دارد و اکنون میزان صادرات افزایش یافته است و به روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است. عراق رایزنی‌هایی با طرف ایرانی در راستای افزایش تدریجی صادرات گاز دارد و طرف ایرانی نیاز عراق را درک می کند. ما اکنون به ۵۰ تا ۵۵ متر مکعب گاز ایرانی نیاز داریم و امیدواریم که از طریق تماس و رایزنی با ایران به این میزان برسیم.

واکنش بولتون به ادعای
تلاش ایران برای ترورش
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا به برخی ادعاها مبنی بر تلاش ایران برای ترور وی واکنش نشان داد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مدعی شد که درخصوص تلاش‌ها و برنامه ریزی ایران برای ترور وی شواهد محکمی وجود دارد.وی گفت: فکر نکنم که تلاش های ایران برای ترور من بر روند مذاکرات هسته‌ای با آن ها در وین تاثیر بگذارد.بولتون گفت که نظام قضایی آمریکا ماموریت های خود را با سکوت انجام می دهد و اقدامات قضایی در خصوص تلاش برای ترور من در حال انجام است.مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در ادامه گفت که سازمان اف بی آی در بهار 2020 و دسامبر 2021 اطلاعاتی درخصوص تلاش برای ترور وی به او داده است.وی در بخش دیگری تاکید کرد: بهتر است که دونالد ترامپ در انتخابات آتی شرکت نکند زیرا او شایسته ریاست جمهوری نیست.

نفت مسروقه به زودی به ایران منتقل می‌شود
سفارت ایران در یونان اعلام کرد: عملیات انتقال نفت مسروقه ایران به کشتی لانا ( کشتی حامل نفت ایران) در آبهای یونان در حال انجام است و کشتی به زودی همراه محموله کامل نفت، عازم کشورمان خواهد شد. سفارت ایران در یونان در توییتی افزود: به یاری خداوند بزرگ، در پیگیری و تامین منافع ملی کشورمان، لحظه ای تردید به خود راه نخواهیم داد.به گزارش ایسنا، یونان روز 25 ماه مه امسال به درخواست آمریکا نفتکش لانا را که حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بود توقیف کرد. دولت یونان اذعان کرد که این محموله را به درخواست وزارت دارایی آمریکا توقیف کرده، اما مشخص نکرد که چرا این کشور تصمیم گرفته که به درخواست واشنگتن عمل کند.

رابرت مالی: در مذاکرات وین بر سر رفع تحریم‌ها توافق صورت نگرفته است

گروه سیاسی:مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین گفت که در این گفت‌وگوها بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی صورت نگرفته است. به گزارش تجارت، «رابرت مالی»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران که مذاکره‌کننده اصلی این کشور در مذاکرات وین است در مصاحبه‌ای تصریح کرد که بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی صورت نگرفته است. رابرت مالی که با شبکه «پی‌بی‌اس» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا بر سر رفع تحریم‌های ایران توافقی حاصل شده یا خیر گفت: «توافقی نشده، چون تا بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ چیز توافق نشده است. مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در ادامه اضافه کرد: «یک متن وجود دارد. فهم مشخصی از اینکه هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا چه نظری دارد وجود دارد.»رابرت مالی در ادامه به سوالی درباره ادعاهای مطرح‌شده در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پاسخ داد که مدعی شده بود آمریکا و اروپا در صورت همکاری ایران با آژانس اتمی به بسته شدن پرونده تحقیقات این نهاد بین‌المللی از چند مکان در ایران کمک خواهند کرد. مالی ادعای این روزنامه آمریکایی را تکذیب کرد.او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در این زمینه به ایران امتیاز خواهد داد گفت: «نه ما این را روشن کرده‌ایم. البته می‌دانم گزارش‌هایی بر خلاف [آنچه گفتم] منتشر شده اما موضع ما شفاف است و آن هم این است که ما هیچ فشاری روی آژانس برای بستن پرونده مسائل باقی‌مانده [با ایران] نخواهیم گذاشت.»رابرت مالی تصریح کرد: «آن پرونده زمانی بسته می‌شود که ایران همان پاسخ‌های معتبر فنی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده را بدهد. به محض اینکه این کار را انجام بدهند و به محض اینکه آژانس راضی شود ما هم راضی خواهیم شد. اما ما قبل از آن [راضی نمی‌شویم].»دیگر سوال مجری پی‌بی‌اس به ادعای دیگری مطرح می‌شد که پایگاه خبری پولیتیکو مطرح کرده بود. این رسانه مدعی شده در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا بندی وجود دارد که به کاهش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر خواهد شد. این بند به برخی از طرف‌های غیرآمریکایی اجازه خواهد داد با برخی طرف‌های مرتبط با سپاه پاسداران معاملاتی انجام دهند.رابرت مالی در پاسخ به این ادعا گفت: «ما بر سر پایین‌ آوردن ملاک‌های تحریمی‌مان در مسئله تعاملات تجاری اروپایی‌ها با ایران مذاکره نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.
آنها اگر می‌خواهند با ایران مراوده کنند باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند.»وی اضافه کرد: «هر گزارشی که خلاف این را بگوید و ادعا کند که ما این استانداردها را پایین می‌آوریم و یا بر سر این استانداردها وارد مذاکره می‌شویم کاملاً اشتباه هستند.»
دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».این مقام ایرانی افزود: «در چهار روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد.
در جریان این گفت‌وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است. »تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.
این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

ادعای پولتیکو درباره جزئیات پیشنهاد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین
نشریه پولتیکو در گزارش خود با انتشار جزئیاتی از متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام که به تازگی به ایران و آمریکا ارائه داده است، ادعا کرد که طبق این پیش‌نویس شهروندان غیرآمریکایی اجازه خواهند داشت با شرکت هایی که با سپاه پاسداران معاملات اقتصادی دارند، تجارت کنند.بر اساس گزیده‌هایی از متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا که پولتیکو ادعا می‌کند به آن دست یافته است، تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کم‌رنگ می‌شود و راه را برای تهران هموار می‌کند تا از بررسی بیشتر سایت‌های هسته‌ای که مشکوک خوانده می‌شود، خودداری کند.پولتیکو در ادامه با ادعای اینکه جزئیات این پیش‌نویس دوشنبه گذشته در جریان مذاکرات وین نهایی شده است، نوشت: از آنجایی که اتحادیه اروپا در هماهنگی نزدیک با واشنگتن روی این پیش‌نویس کار کرده است، به نظر می‌آید که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آماده است تا امتیازات بیشتری از آنچه انتظار می رفت برای حصول توافق - به ویژه با کاهش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدهد. سازمانی که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آن را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد.هرچند، راب مالی، نماینده اصلی آمریکا در مذاکرات وین پس از انتشار این گزارش در بیانیه‌ای به پولتیکو، هر گونه تغییر استانداردها یا قوانین آمریکا در اجرای تحریم‌های ایران را تکذیب کرد.وی در این باره گفت: به‌طور واضح می‌گویم؛ ما در هیچ مذاکره‌ای درباره تغییر رویکرد خود یا استانداردهای انطباق با تحریم‌های ایالات متحده و تحریم‌هایی که تا زمان بازگشت متقابل به اجرای کامل [توافق هسته‌ای] باقی می‌مانند، شرکت نکرده‌ایم. هر گزارشی که بر خلاف آن باشد، کاملاً اشتباه است.نشریه پولتیکو با اشاره به این‌که حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در مذاکرات احیای برجام بوده است، نوشت: اگرچه متن پیشنهادی اروپا با میانجی‌گری جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با هماهنگی نزدیک با مقامات آمریکایی، تحریم‌های سپاه را به خودی خود لغو نمی‌کند اما اثربخشی آنها را به شدت محدود می‌کند.به نوشته پولتیکو، بر اساس متن پیشنهادی، اروپایی‌ها و سایر غیرآمریکایی‌ها می‌توانند بدون ترس از اعمال تحریم‌های آمریکا با نهادهای ایرانی که در معاملات با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر هستند، تجارت کنند، به شرط آن‌که شریک تجاری اصلی آنها در فهرست تحریم‌های آمریکا نباشد.این نشریه آمریکایی همچنین مدعی شد: بنابراین، اروپایی‌ها قادر خواهند بود تجارت بسیار گسترده ای در سراسر ایران انجام دهند، جایی که تعامل تجاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقریباً اجتناب ناپذیر است، به ویژه در زمینه تجارت. یکی از دیپلمات‌ها که این پرونده را دنبال می‌کند، در این باره گفت که نهادهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌توانند صرفاً با انجام تجارت خود از طریق شرکت‌های جانشین و پوسته‌ای که درجه‌ای از جدایی ایجاد و محدودیت‌های ایالات متحده را برای شرکت‌ها و افراد غیرآمریکایی بی‌معنا می‌کنند، به دنبال دور زدن تحریم‌های ایالات متحده باشند.به ادعای پولتیکو، متن پیشنهادی اروپا علاوه بر برداشتن فشار بر سپاه پاسداران، این امکان را برای تهران فراهم می‌کند تا به سرعت بن بست کنونی با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل بر سر سایت های هسته‌ای شناخته شده در سال ۲۰۱۹ را حل‌وفصل کند.در ادامه این گزارش آمده است: با قرار گرفتن موضوع تحقیقات آژانس روی میز در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، یک دیپلمات ابراز نگرانی کرد که آمریکا و اروپایی‌ها نه تنها با این خطر مواجهند که نشان دهند اجازه خواهند داد این موضوع برای دستیابی به یک توافق بسته شود، بلکه به سیاسی کردن ماموریت آژانس در ایران متهم شوند.با این حال، طرف‌های مذاکره‌کننده در وین که شامل ایران و سایر اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به‌علاوه آمریکا می‌شود، به‌ویژه تهران و واشنگتن می‌بایست درباره پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا که به گفته جوزپ بورل متن نهایی ممکن است، تصمیم‌گیری کنند.

معاریو مدعی شد:

گروه سیاسی:به دنبال تیرگی روابط میان روسیه و دولت رژیم صهیونیستی در پرونده "آژانس یهود"، دولت تل‌آویو این بار بهانه تازه‌ای را ساخته و مدعی است که مسکو گروه‌های مقاومت فلسطین را به سلاح مجهز می‌کند. عربی۲۱ به نقل از محافل نزدیک به اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نوشت که روابط میان مسکو و دولت رژیم صهیونیستی همچنان تیره است و در مسیر تیره‌تر شدن قرار دارد و علی‌رغم گفت‌وگوی تلفنی هرتزوگ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره پرونده بستن دفتر آژانس یهود در روسیه، اما این گفت‌وگو چندان دوستانه نبوده است.در همین راستا، "آنا بارسکی"، خبرنگار روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از منابع روسی مطلع فاش کرد: هرتزوگ در تماس اخیرش با رئیس جمهور روسیه، به پوتین درباره محموله‌های ادعایی سلاح‌هایی گفت که مدعی است روسیه به گروه‌های فلسطینی تحویل داده است.عربی۲۱ در این باره گزارش داد که محافل نزدیک به کرملین صحت چنین اتفاقی را تکذیب کرده و گفته‌اند که این موضوع در گفت وگوی میان پوتین و هرتزوگ به هیچ وجه مطرح نشده است.این خبرنگار صهیونیست همچنین گفت: پوتین به هرتزوگ گفت که ممکن است سلاح‌های مذکور از طریق اوکراین به گروه‌های فلسطینی منتقل شده باشد نه از طریق روسیه.بارسکی در ادامه افزود، اما طرف اسرائیلی مدعی است که داده‌های اطلاعاتی درباره منبع و مسیر طی شده برای تحویل سلاح‌های مذکور به گروه‌های فلسطینی در اختیار دارد و هرتزوگ از پوتین خواسته است که اقداماتی را جهت جلوگیری از این انتقال اتخاذ کند.ولادیمیر پوتین و اسحاق هرتزوگ سه شنبه گذشته به صورتی تلفنی بحث و گفت‌وگو کردند.از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روابط مسکو و تل‌آویو پرتنش شده است. آژانس یهود به پناهجویان اوکراینی کمک کرده تا در پی حمله روسیه، در سرزمین‌های اشغالی ساکن شوند.در ادامه تیرگی روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی، وزارت دادگستری روسیه دادخواست انحلال "آژانس یهود" را ارائه کرد.

گروه سیاسی: پس از آنکه گزارشی به دست رسید مبنی بر اینکه ماموران پلیس فدرال آمریکا منزل دونالد ترامپ را برای پیدا کردن اسناد محرمانه جستجو کرده‌اند، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تلویحا از اعدام ترامپ حمایت کرد. به نقل ازپایگاه خبری نشنال ریویو، مایکل هایدن، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به توییتی درباره اعدام دو فرد آمریکایی متهم به جاسوسی برای روسیه - و قرار دادن اسناد اسناد هسته‌ای آمریکا در اختیار مسکو - در سال ۱۹۵۳ واکنش نشان داد.هایدن که سابقا به عنوان رئیس آژانس امنیت ملی و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت‌ها بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما فعالیت می‌کرد، در پاسخ به توییت مایکل بشلوس، تاریخ‌نگار ریاست‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه نوشت: به نظر (اعدام آن‌ها) کار خوبی بود.تحلیلگران محافظه‌کار توئیت نوشته شده توسط مایکل بشلوس را پیشنهادی آشکار برای اعدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به خاطر انتشار آن بلافاصله پس از اعلام کشف اسناد فوق محرمانه از منزل ترامپ قلمداد کردند.
گرچه این توییت‌ها اشاره‌ مستقیمی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ندارند، اما در حالی مطرح می‌شوند که واشنگتن پست اعلام کرد که در میان اسنادی که پلیس فدرال آمریکا در محل سکونت دونالد ترامپ به دنبال آن‌ها می‌گرده، اسناد هسته‌ای هم وجود دارند. هنوز مشخص نیست که آیا چنین اسنادی در منزل ترامپ پیدا شده یا نه.کریستینا باب، وکیل دونالد ترامپ روز پنجشنبه گفت: من در این مورد بخصوص با ترامپ صحبت نکرده‌ام که آیا اسناد هسته‌ای در آنجا نگهداری می‌کند یا نه. اما فکر نمی‌کنم چنین چیزی در خانه ترامپ باشد.بر اساس گزارشی جدید از روزنامه پولتیکو، مجوز بازرسی اف‌بی‌آی از مارالاگو، محل سکونت دونالد ترامپ نشان می‌دهد که مقامات اجرای قانون آمریکا در حال بازجویی از ترامپ هستند تا ببینند آیا او در اتهامات خارج کردن یا نابود کردن سوابق، مانع شدن در برابر پیشرفت تحقیقات و نقض قانون جاسوسی آمریکا متهم است یا خیر.
در همین حال، لیستی از اقلام خارج شده از منزل ترامپ که به دست وال استریت ژورنال رسیده نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی ۱۱ مجموعه سند محرمانه در خانه ترامپ پیدا کرده، از جمله اسناد فوق سری که لزوما باید در ساختمان‌های ویژه دولتی نگهداری شوند.