ایران به دنبال حذف دلار از تجارت با همسایگان

معاون رئیس بازار متشکل ارزی می‌گوید بانک مرکزی و دولت به شکل جدی پیگیر حذف یا کاهش نقش دلار در تعامل و تجارت با همسایگان هستند. به گزارش ایسنا، محمد قزلباش اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای جابه‌جایی ارز در تعاملات تجاری با مشکل و محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بودیم که یکی از اصلی‌ترین مشکلات آن بحث محوریت دلار بود. وی با بیان این‌که پیمان‌های دوجانبه می‌تواند به کاهش نقش دلار در تجارت خارجی کمک کند تصریح کرد: آنچه که میان ایران و روسیه نهایی شد و نماد آن به عنوان ریال – روبل رسما عرضه شد، می‌تواند در آینده برای تجارت با دیگر کشورهای همسایه نیز مورد نظر قرار گیرد. کشورهایی مانند عراق، ترکیه و پاکستان دم دست ترین گزینه‌ها برای رسیدن به توافقات جدید در این زمینه هستند. معاون رئیس بازار متشکل ارزی با اشاره به در پیش بودن مراسم اربعین حسینی اعلام کرد که ظرف روزهای آینده برای تسهیل شرایط مسافران و همچنین تجار ایرانی در عراق، نماد ریال – دینار رونمایی خواهد شد. قزلباش افزود: دولت سیزدهم تلاش کرده که از برخی ظرفیت‌ها که برای طولانی‌مدت از آنها استفاده نشده بود نیز بهره بگیرد. این مقام بانک مرکزی با اشاره به اهمیت بازار رسمی ارزی بیان کرد: هرچه به سمت بازار رسمی ارز حرکت کنیم، قطعا می‌توانیم در کنار افزایش اعتماد میان بخش خصوصی برای دولت نیز ابزارهای لازم برای سیاست‌گذاری را فراهم کنیم.

 

علت عدم عرضه سهام دولت در ایران خودرو و سایپا

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که وزیر صمت قول داده که سهام دولت در ایران خودرو و سایپا عرضه شود اما کارهای فنی و کارشناسی برای تعیین خالص سهام دولت باقی مانده است. مهدی طغیانی در گفتگو با ایسنا درباره علت تعویق عرضه سهام دولت در ایران خودرو و سایپا گفت: اصلی ترین مشکل در واگذاری ایران خودرو و سایپا این است که شرکت های ذیل ایران خودرو و سایپا هرکدام سهام شرکت اصلی را دارند. وی افزود: سهم دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا عدد کوچکی است اما با در نظر گرفتن سهام شرکت های زیرمجموعه شاید خالص سهام دولت در این دو شرکت خودروسازی حتی به ۴۰ و یا ۴۵ درصد هم برسد. این نماینده مجلس گفت: وزیر صمت بیان داشت که کارشناسان رسمی دادگستری را برای تعیین مقدار سهام دولت تعیین کرده که آنها مشغول بررسی این موضوع هستند اما عدد دقیق سهام دولت در ایران خودرو و سایپا مشخص نشده است. وی افزود: باید تعیین شود که میزان سهام دولت در سایپا و ایران خودرو چقدر است و بعد سراغ قیمت گذاری و بررسی اموال و دارایی ها رفت. وزیر صمت قول داده که سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را عرضه کند، اما کارهای فنی و کارشناسی باقی مانده که اگر این کارها به موقع و براساس قاعده و اصولی انجام نشود همین واگذاری ها تبدیل به معضلی برای دولت خواهد شد.

حضور 40 قطعه ساز ایرانی
در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه
دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت: ایران با مشارکت حدود ۴۰ قطعه ساز در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حضور می‌یابد. به گزارش تسنیم، آرش محبی نژاد گفت: ایران با مشارکت حدود 40 قطعه ساز در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حضور می‌یابد. در این نمایشگاه که توانمندی صنعت خودروی کشور‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود، سالنی به مساحت 1700 مترمربع و حدود 900 مترمربع غرفه برای ارائه توانمندی صنعت قطعه سازی کشور در اختیار ایران قرار داده شده است. وی افزود: مدیریت و برنامه ریزی حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه نیز با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت به عهده انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور قرار داده شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت غرفه ایران را در این نمایشگاه افتتاح خواهد کرد. دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت: در حال حاضر روش قیمت گذاری خودرو در بورس، تنها راه فرار از وضعیت فعلی است و امیدواریم با استفاده از این روش بخشی از ضرر و زیان خودروساز‌ها جبران شود. گفتنی است نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از 31 مرداد تا سوم شهریورماه 1401 در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو با حضور حدود 600 شرکت از 18 کشور و در 30 هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

ثبت سفارش واردات خودرو با ارز دیجیتال
از طرف دیگر رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ثبت سفارش واردات خودرو به میزان ۱۰ میلیون دلار از طریق رمز ارز انجام شده است. به گزارش ایلنا، علیرضا پیمان پاک با حضور در برنامه تلویزیونی درخصوص ثبت سفارش واردات خودرو به میزان ۱۰ میلیون دلار از طریق رمز ارز گفت: طبق موافقتنامه‌ای که میان رییس بانک مرکزی و وزیر صمت منعقد شد، استفاده از رمز ارز‌ها به عنوان یک ابزار توسعه تجارت مطرح شد. پیمان پاک با بیان اینکه بانک مرکزی کشور‌ها رمز ارز را به رسمیت شناختند، اما اعلام رسمی نمی‌کنند، گفت: مقاومت‌ها به زودی از بین می‌رود و به همین علت ما برنامه ریزی جهت استفاده از این ظرفیت را انجام دادیم. رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: واردات در ازای رمز ارز‌هایی که در داخل به صورت قانونی استخراج شده‌اند آزاد است. به عبارتی هر کسی که رمز ارز رسمی استخراج شده دارد، از پایان شهریور می‌تواند با رمز ارز خود واردات انجام دهد و فعلا بحث صادرات را نداریم. وی همچنین اعلام کرد: براساس بلاکچین در خارج از مرز‌ها بستری فراهم کردیم که تاجر ما می‌تواند رمز ارز بگیرد و در ازای آن واردات انجام دهد.

مردمی سازی یارانه‌ها
راهکاری برای سالم سازی شبکه توزیع
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به دستاوردهای طرح مردمی سازی و بازتوزیع عادلانه یارانه ها، گفت: اجرای این طرح باعث شناسایی دهک هایی با درآمد پایین تر شده و همچنین شبکه توزیع سالم تر و بدون رانت کار خواهد کرد. به گزارش شاتا، محمدصادق مفتح با اشاره به دستاوردهای طرح مردمی سازی و بازتوزیع عادلانه یارانه ها، اظهار داشت: این طرح از ایجاد مفاسد و رانت در تامین ارز سوبسید داری که در اختیار نظام های مختلف وارداتی و تولید قرار میگیرد، جلوگیری می‌کند. وی با اشاره به حلقه های متعددی ایجاد شده از واردات مواد اولیه تولید تا تحویل محصول به دست مصرف کننده، افزود: اختصاص ارز یارانه ای به وارد کننده مواد اولیه به عنوان اولین حلقه، زمینه ایجاد فساد سیستماتیک و سازمان یافته را فراهم می‌کند. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: به میزانی که کشور متحمل هزینه برای تامین ارزهای ارزان می‌شد، مصرف کننده های نهایی که گروه هدف دولت بودند، منتفع نمی‌شدند. مفتح با تاکید براینکه در همه جای دنیا به حلقه نهایی که تولید کننده است یارانه داده می شود، افزود: اجرای این طرح باعث شناسایی دهک هایی با درآمد پایین تر شده و همچنین شبکه توزیع سالم تر و بدون رانت کار خواهد کرد.

علت توقف شماره گذاری
خودروهای تجاری و موتورسیکلت
معاون وزیر صمت در نامه ای به مشاور وزیر کشور با اشاره به رسوب خودروهای تجاری و موتورسیکلت تولیدی کشور در انبارها اعلام کرد، با توجه به کمبود برگه اسقاط، شماره گذاری خودرو‌های تجاری و همچنین موتورسیکلت‌ها دچار مشکل گردیده است. به گزارش تسنیم، منوچهر منطقی در نامه‌ای به مشاور وزیر کشور در امور فناوری علت اصلی حذف الزام برگه گواهی اسقاط برای شماره گذاری خودرو‌های تجاری و موتورسیکلت را کمبود برگه اسقاط و رسوب محصولات تولیدی در انبار‌ها اعلام کرد.

بزرگترین بازار خودروی جهان در مسیر رشد
فروش خودرو در چین در ماه جولای با ۲۹.۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۲.۴۲ میلیون دستگاه رسید و بهبودی را که در ماه ژوئن با کمک کاهش محدودیت‌های کووید و مشوق‌های دولتی آغاز شد، افزایش داد. به گزارش ایسنا، داده‌های انجمن خودروسازان چین نشان داد که فروش هفت ماهه امسال هنوز دو درصد کمتر از دوره مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است. فروش خودروهای انرژی جدید که شامل خودروهای برقی خالص، پلاگین هیبریدی و خودروهای سلول سوختی هیدروژنی می‌شود، در ماه جولای نسبت به سال قبل ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. انجمن خودروسازان چین، فروش خودروهای گسترده‌تر از جمله وسایل نقلیه مسافربری، اتوبوس و کامیون را دنبال می‌کند، در حالی که انجمن خودروهای مسافری چین که فروش ماه جولای این هفته را گزارش کرد، بر خرده‌فروشی خودروها تمرکز دارد.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه صنعت و تجارت: «میزان تولید و عرضه بعضی محصولات لوازم خانگی از میزان مصرف بازارهای داخلی بیشتر است.» این بخش مهم و خلاصه بیانیه مطبوعاتی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران است؛ بیانیه ای که در آن ضمن انتقاد از برخی جریان ها جهت ضعیف نشان دادن صنعت لوازم خانگی در کشور، ادعا‌های مطرح شده پیرامون کیفیت نازل، عدم ارائه خدمات پس از فروش، حواله‌ای شدن فروش، افزایش نامتعارف قیمت‌ها را تکذیب کرد.
به گزارش تجارت برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که جامعه در حال فقیر شدن است و روی تقاضای لوازم خانگی تاثیر گذاشته است و از آنجایی که حجم صادرات به دلیل تحریم ها کاهش پیدا کرده عرضه داخلی شرکت ها بیشتر شده و این مساله در موقعیتی که تقاضا در بازار کم است منجر شده تا بسیاری از شرکت ها تولید خود را کاهش دهند.
بازار لوازم خانگی در یک سال گذشته با چالش های زیادی مواجه بوده و همین مساله باعث شده تقریبا تولیدکننده ها از برنامه های کلان دولت برای خودکفایی عقب بشینند. یکی از مشکلات امروز صنعت لوازم خانگی قیمت گذاری دستوری است، زیرا از یک سو قیمت مواد اولیه به صورت لحظه ای رشد پیدا می کند و از طرف دیگر بیش از 200 تولیدکننده ای لوازم خانگی در ایران وجود دارد که اگر یک شرکت قیمت محصول خود را تا حدودی تعدیل کند روی فعالیت سایر شرکت ها هم اثر می گذارد. قیمت گذاری دستوری باعث می شود تا تولیدکننده ها از کیفیت محصولات خود بکاهند، هرچند این اتفاق هنوز نیفتاده اما احتمال این مساله هم وجود دارد.
همچنین اخباری از وزارت صمت مبنی بر ارائه مجوز جدید برای بالابردن قیمت برخی محصولات شنیده می‌شود.
مدتی قبل بود که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تلویزیون و افزایش ۱۰ درصدی قیمت یخچال و فریزر خبر داد.
حال این موضوع متقاضیان این بازار را بیش از پیش نگران کرد. کسبه و فعالان بازار نیز از وضعیت کنونی رضایت چندانی ندارند. در واقع، فعالان لوازم خانگی اولین صنفی بودند که در اعتراض به موضوع مالیات بر تراکنش‌های بانکی دست به تجمعات اعتراضی زدند.
بخش دیگر اعتراض آن‌ها در نحوه برخورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بخش توزیع بود که اجناس غیرقانونی آنها را از انبارها خارج کرد. حال حتی فعالان صنفی معتقدند که با مجوز جدید افزایش قیمت‌ها رکود در بازار عمق بیشتری هم پیدا می‌کند.
انجمن صفنی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور در بیانیه خود، ضمن دعوت همه جهادگران عرصه تولید برای تلاش مضاعف، افکار عمومی را تنها به این نکته جلب می‌نماید که به رغم ادعا‌های مطرح شده، رشد روز افزون چندین برابری میزان تولید و تنوع محصولات به تایید گزارشات رسمی، رقابت جشنواره‌ها و طرح‌های مختلف و متعدد فروش و تخفیف برندهای متعدد با یکدیگر در بازار و نیز گزارش‌های مکرر از گلایه های شبکه توزیع و فروشندگان مبنی بر افزایش عرضه محصولات لوازم خانگی در مقایسه با تقاضا، به خوبی نشان می‌دهد که تولیدکنندگان ایرانی نه تنها توان تامین بازار را دارند بلکه اطلاعات و داده‌های ارائه شده از سوی وزارت صمت مؤید آن است که میزان تولید و عرضه بعضی محصولات لوازم خانگی از میزان مصرف بازارهای داخلی بیشتر است و افزایش تعداد تولیدکنندگانی که در سال‌های اخیر موفق به دریافت تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شده‌اند نیز حکایت از تمرکز فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی صنعت لوازم خانگی ایران بر موضوع لزوم افزایش عمق، کیفیت و گستره دامنه ارائه خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتریان دارد.
این انجمن در بخش دیگری از بیانیه خود اعلام کرد: در راه ارتقای مقیاس تولید در صنعت لوازم خانگی، طرح‌های متعدد توسعه‌ای جدید و بهره‌برداری از کارخانجات و خطوط تولید پیشرفته با سرمایه‌گذاری‌های عظیم داخلی در دستور کار تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی ایران قرار دارد. همین امر منجر به رشد کمی و کیفی محصولاتی خواهد شد که امروز به لطف خدا و با اتکا به اعتماد مردم ایران، در بازارهای جهانی حضور دارند و با برندهای مطرح خارجی رقابت می‌کنند.
در پایان این بیانیه آمده است: فشار بر صنعت لوازم خانگی در تأمین نیاز‌های اولیه و سرکوب قیمتی، به طور روزافزون تحمیل شده است اما هزاران تولید‌کننده لوازم خانگی که فعالیت شبانه‌روزی و جهادی آنها در سال‌های گذشته حلقه قطعه‌سازی که سال‌ها در زنجیره ارزش صنعت لوازم خانگی ایران مفقود مانده بود را به جنب و جوش و حرکت درآورده‌اند تا امروز توسعه و پیشرفت صنعت قطعه‌سازی کشور یکی از دستاوردهای صنعت لوازم خانگی در زمان تحریم باشد، قهرمانانه، اجازه نخواهند داد تا با انگشت‌اتهام جریان‌های وابسته، بر روی بعضی از ضعف‌های ناشی از این فشار‌ها، استقلال و عزت مردم ایران بار دیگر تحت سیطره مافیای قاچاق و واردات قرار گیرد.
در همین حال روز گذشته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، با تاکید بر اینکه این انجمن به دنبال افزایش قیمت نیست، قیمت گذاری دستوری را آفتی برای صنعت لوازم خانگی برشمرد که منجر به کاهش کیفیت تولیدات خواهد شد. عباس هاشمی اضافه کرد: قیمتگذاری دستوری فعالیت‌های تولیدی را دچار اختلال کرده است و ما بارها این موضوع را به ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت صمت منعکس کرده‌ایم.
وی گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید و نرخ خدمات پیمانکاری، افزایش قیمت محصولات باید اتفاق می‌افتاد اما دولت به دلیل مشکلات معیشتی مردم به‌دنبال قیمت گذاری دستوری است، اما همین مساله منجر به کاهش سرعت تولید خواهد شد.
وی ادامه‌ داد: در ادامه شاهد کمبود کالا در بازار خواهیم بود، افزایش قیمت اتفاق افتاده و قاچاق توسعه خواهد یافت. هاشمی اظهار داشت: با توجه به تکلیف افزایش قیمت کالا، سبب می‌شود برخی واحدها به سمت کاهش کیفیت تولیدات و استفاده از قطعات کم‌کیفیت بروند که این مساله به ضرر تولید، مصرف‌کننده و صادرات است.این مقام صنفی تاکید کرد: راهکار انجمن برای برون رفت از آثار منفی قیمت‌گذاری دستوری همان شیوه های آزموده شده در جهان و تعیین قیمت در بازار بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور قانون ضد انحصار وجود دارد و لوازم خانگی نیز کالای انحصاری نیست، باید اجازه داد فضای رقابتی در این صنعت و بازار آن شکل بگیرد.
هاشمی تاکید کرد: نه این انجمن و نه تولیدکنندگان موافق گران شدن کالاها نیستند، زیرا به دلیل شرایط رکود نمی توانند سودی از این شرایط ببرند، بنابراین باید اجازه داد تولید کننده همگام با تورم بتواند نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کند.

گروه صنعت و تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت از رتبه بندی کسب و کارها در وزارت صنعت و معدن و تجارت خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت معلولین و زنان سرپرست خانواده را به عنوان یک امتیاز برای کسب و کارها در نظر میگیریم. به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که تولید و فعالیت اقتصادی رونق یابد و موانع برطرف شود، افزود: ما قواعدی برای سرمایه‌گذاری داریم که ان شاالله طبق همان قواعد حمایت خواهیم کرد. وی ادامه داد: در مورد موضوع مزایده‌های معدنی اولویت با افرادی است که فرآوری این مواد معدنی را انجام می‌دهند لذا در بهره‌برداری از معادن و اخیرا در ۲ هفته گذشته مجموعه‌ای از مقررات معدن یکپارچه سازی شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید نیروهای بومی هر منطقه در معادن بکارگیری شوند، تصریح کرد: اگر نیروهای بومی مناطق متخصص نیستند در حین انجام کار، آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود تا بتوانند جذب کار شوند و این امر بهانه‌ نشود که نیرو متخصص نبود و ما مجبور شدیم از جای دیگر نیرو بکار بگیریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: زمانیکه یک معدن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد خواه یا ناخواه یکسری مشکلات زیست محیطی و مسائل مختلف پیش می‌آورد که در این راستا باید وقت گذاشت تا خسارات جبران شود. وی از رتبه بندی کسب و کارها در وزارت صنعت و معدن و تجارت خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت معلولین و زنان سرپرست خانواده را به عنوان یک امتیاز برای کسب و کارها در نظر میگیریم. فاطمی امین در ادامه بیان داشت: پیشرفت در هر منطقه باید متوازن باشد، اگر شهرستان صنعتی است باید در کنار صنعت همه چیز به موازات توسعه یابد. وی افزود: در کشور۳۰ میلیون تن فولاد نیاز داریم که برای الان ۱۰۰ میلیون تن جواز صادر شده در حالی که قیمت یک تن شمش فولاد ۱۲میلیون تومان بوده ولی قیمت یک تن مس ۲۰۰ میلیون تومان است و ۷۰ تا ۸۰ درصد سود دارد. با یک حساب متوجه می شویم که این خطای راهبردی است.

گروه صنعت و تجارت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رقابت شدید شرکت‌ها و بنگاه‌ها در جهان امروز، تصریح‌کرد: ارتقای فناورانه بنگاه‌های کوچک و متوسط و نوسازی و بازسازی آنها حائز اهمیت است. علی رسولیان در گفتگو با ایرنا، افزود: امروز کشورهای مختلف جهان توجه ویژه‌ای به صنایع کوچک در مسیر توسعه‌یافتگی خود دارند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان داشت: این دسته از صنایع با توجه به قابلیت‌ اشتغالزایی خوب با سرمایه‌گذاری اندک، مورد توجه سیاستگزاران کشورمان نیز قرار داشته و دارد. وی گفت: در عین حال، این صنایع با اندک نوسانات و تکانه‌های اقتصادی ممکن است دچار چالش و مشکل شده یا به تعطیلی کشیده شوند و بر این اساس نیازمند مراقبت بیشتری نیز هستند.
رسولیان با اشاره به ثبات اقتصادی به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت، تاکید کرد: در این راستا، صنایع کوچک نیازمند آن هستند تا در مباحث تامین مالی، مالیات‌ها و حتی مسائل اجتماعی به‌طور ویژه‌ دیده شوند. وی ادامه داد: از آنجایی که بنگاه‌ها و صنایع کوچک از قدرت و توانایی مالی کمتری برخوردارند، باید بانک‌ها حداکثر توجه را به آنها داشته باشند و این مهم در دستورالعمل‌های بانک مرکزی نیز دیده شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به رقابت شدید شرکت‌هاو بنگاه‌ها در جهان امروز، تصریح کرد: در این راستا ارتقای فناورانه بنگاه‌های کوچک و متوسط و نوسازی و بازسازی آنها حائز اهمیت است. این مقام مسئول در وزارت صمت خاطرنشان کرد: مدل حرکتی کشورهایی همچون کره جنوبی، ترکیه و همچنین سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و توسعه آنها، الگوی خوبی برای همه کشورها و کشورمان است که با تقویت آنها، استفاده از روش‌های جدید تولید و ارتقای فناوری‌هایشان، گام‌های خوبی در راستای توسعه
صنعتی برداشتند.