پذیرش ضمانت آمریکا به قربانگاه رفتن است

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت اربعین امام حسین (ع) گفت که مقاومت هرگز از حقوق لبنان کوتاه نخواهد آمد و اجازه برداشت گاز از میدان «کاریش» را به رژیم صهیونیستی نمی‌دهد.
سید حسن نصرالله سپس تأکید کرد که ضمانت‌های آمریکا نه از لبنانی‌ها و نه از فلسطینی‌ها در جنایت صبرا و شتیلا حمایت نکرد. مردم فلسطین اکنون به این نتیجه حتمی رسیده‌اند که مذاکرات هیچ ثمره‌ای ندارد و تنها گزینه مقابلشان مقاومت است. او افزود: «هر کسی ضمانت‌های آمریکا را بپذیرد، همانند کسی است که پذیرفته مردان و زنان و کودکانش را برای ذبح به قتلگاه ببرد.» دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به شور مقاومت در کرانه باختری و عملیات‌های شهادت طلبانه جوانان فلسطینی گفت که رژیم صهیونیستی گمان می‌کرد نسل جوانان فلسطینی قدرت مبارزه ندارند و نسل اینترنت و فیس‌بوک هستند و این همان نقطه‌ای است که دشمن خطای محاسباتی کرد و به مشکل خورد. او با خطاب قرار دادن جوانان فلسطینی گفت: «ما صمیمانه‌ترین درودهای خود را به جوانان فلسطینی به طور عام و جوانان کرانه باختری به طور خاص تقدیم می‌کنیم و قدردانی و احترام خود را به خاطر شجاعت و پایبندی آن‌ها به آرمان خود و حضورشان در میدان تقدیم می‌کنیم.»

 

عضویت در شانگهای موجب خنثی‌سازی تحریم می‌شود

معاون پارلمانی رئیس جمهور نوشت: عضویت در سازمان شانگهای نقطه عطفی در سیاست خارجی است که سبب همکاری‌های گسترده به‌ویژه در حوزه اقتصادی و خنثی سازی تحریم‌ها
می‌شود.
به گزارش فارس، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به اجلاس سازمان همکاری شانگهای نوشت: عضویت در سازمان شانگهای نقطه عطفی در سیاست خارجی است که سبب همکاری‌های گسترده به‌ویژه اقتصادی و دور زدن تحریم ها می‌شود.
وی در ادامه آورده است: طیف غربگرا که با فرصت سوزی، کشور را از ظرفیت اقتصادهای بزرگی مثل چین، روسیه، هند و... محروم کردند حالا مذبوحانه می کوشند این موفقیت چشمگیر
را کوچک جلوه دهند!
گفتنی است؛بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و سران دیگر کشورهای عضو در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد.

غربگرایان کشور را ظرفیت‌های اقتصادی بزرگی محروم کرد
سید محمد حسینی نوشت: طیف غربگرا که با فرصت سوزی، کشور را از ظرفیت اقتصادهای بزرگی مثل چین، روسیه، هند و... محروم کردند. معاون پارلمانی رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به اجلاس سازمان همکاری شانگهای نوشت: عضویت در سازمان شانگهای نقطه عطفی در سیاست خارجی است که سبب همکاری‌های گسترده به‌ویژه اقتصادی و دور زدن تحریم ها می‌شود. وی در ادامه آورده است: طیف غربگرا که با فرصت سوزی، کشور را از ظرفیت اقتصادهای بزرگی مثل چین، روسیه، هند و... محروم کردند حالا مذبوحانه می کوشند این موفقیت چشمگیر را کوچک جلوه دهند!.

الکاظمی: بحران سیاسی کنونی
بعد از ۲۰۰۳ دشوارترین است
نخست وزیر عراق تاکید کرد، بحران سیاسی کنونی در این کشور احتمالا دشوارترین بحران از سال ۲۰۰۳ است و باید تمام گروه‌های سیاسی برای حل این بحران تلاش کنند. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق گفت: عراقی‌ها و مهمانان بزرگوار آن‌ها سالروز اربعین حسینی را گرامی داشتند. عراقی‌ها پیامی را درباره صبر، فداکاری و درس‌هایی را درباره شجاعت و مهمان نوازی به جهان نشان دادند. من از نیروهای امنیتی که برای پیگرد تروریست‌ها همچنان در سرتاسر کشور مستقر هستند و همچنین به خاطر حمایت از زائران قدردانی می‌کنم. من همچنین از ادارات استان‌ها و وزارتخانه‌ها و موکب داران به دلیل خدمت به زائران تشکر می‌کنم. الکاظمی گفت: عراق از میلیون‌ها زائر در این شرایط حساس استقبال کرد. ما توانستیم به مسئولیتمان در حد و اندازه‌ای که می‌توانستیم عمل کنیم. الکاظمی گفت: ما این مسئله را از ملت صبور و قدرتمند عراق مخفی نمی‌کنیم که عراق در حال حاضر شاهد بحران سیاسی است که احتمالاً بعد از ۲۰۰۳ یکی از دشوارترین بحران‌ها است اما ما امید و اراده لازم را برای حل این بحران و برقراری امنیت و ثبات در عراق داریم. من از تمام گروه‌های سیاسی می‌خواهم که از این مناسبت اربعین الهام بگیریم و عراق و عراقی‌ها را در اولویت قرار دهیم. وطن و شهروندان ما شایسته این هستند که به خاطرشان خود را فدا کنیم. عراق امانتی بر گردن همگان است.

حماس حمله اسرائیل به سوریه را محکوم کرد
سخنگوی جنبش حماس حمله بامداد روز گذتشه رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد. همچنین وزارت حمل‌ونقل سوریه اعلام کرد، فرودگاه دمشق به شکل عادی مشغول فعالیت بوده و هیچ تغییری در برنامه پروازهای آن ایجاد نشده است. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس امروز در بیانیه‌ای اظهار کرد: حمله رژیم صهیونیستی به کشور برادر سوریه و هدف قرار دادن فرودگاه بین‌المللی دمشق را که موجب شهادت پنج سرباز ارتش سوریه شد، به شدت محکوم می‌کنیم. سخنگوی حماس در ادامه تاکید کرد: حمله ارتش رژیم اشغالگر به سوریه در امتداد حمله این رژیم به کل منطقه است، حماس در مقابله با این حملات مکرر در کنار سوریه ایستاده و از آن حمایت می‌کند. همچنین وزارت حمل‌ونقل سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، فرودگاه دمشق به شکل عادی مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به مسافران است و هیچ تغییری در پروازهای برنامه‌ریزی شده فرودگاه ایجاد نشده است. پیشتر یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده بود که "حدود ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه بامداد شنبه دشمن اسرائیلی حملات موشکی را از سمت شمال شرق دریاچه طبریا آغاز کرده و نزدیکی فرودگاه دمشق و برخی مناطق جنوب شهر دمشق را هدف قرار داد". این منبع افزود: پدافند هوایی سوریه با موشک‌های دشمن مقابله کرده و بیشتر آنها را سرنگون کرد، این حمله به شهادت پنج سرباز ارتش سوریه و برخی خسارات مالی منجر شد.

گوترش: سعی میکنم صادرات
کود و غذای روسیه را آزاد کنم
دبیرکل سازمان ملل گفت، این سازمان با جدیت در تلاش است تا موانع صادرات غذا و کود روسیه را رفع کند و امیدوار است که رهبران اتحادیه اروپا در این مسیر همکاری کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر در نشست شورای امنیت روسیه گفت که تنها سه درصد از محموله‌های غلات صادراتی اوکراین به کشورهای نیازمند رسیده است. در همین حال، تنها کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند کود روسیه را بخرند و ارسال این کودها از کشورهای اروپایی به بازارهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین همچنان ممنوع است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ما صادرات کود و غذای روسیه را یک ابزار حیاتی برای رسیدگی به بحران فعلی دانسته و سخت تلاش می‌کنیم تا شرایطی ایجاد کنیم که تمامی موانعی که بر سر راه این صادرات وجود دارد، رفع شود. گوترش گفت که با رهبران اتحادیه اروپا در ارتباط است و امید دارد که تغییر مثبتی در روند صادرات غلات و کود روسیه اتفاق بیافتد.

بی‌کفایتی بایدن اثبات شده است
تحلیلگر روزنامه واشنگتن تایمز در مقاله‌ای نوشت که بی‌کفایتی رئیس‌جمهور آمریکا اثبات شده است. «گربرت استاب»، روزنامه نگار روزنامه واشنگتن تایمز نوشت که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا، خود را به عنوان یک رهبر بی‌کفایت که سیاست‌های فاجعه‌بار در زمینه‌های انرژی، اقتصادی، مالیاتی، آب و هوا و مهاجرت را دنبال می کند، نشان داده است. وی نوشت: « بایدن که در نوامبر آینده هشتادمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد، در اصل به دلیل سن خود مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما مشکل اصلی در ریاست وی تناقض در سیاست اوست.»

رهبر انقلاب در مجلس عزاداری سید و سالار شهیدان تاکید کردند؛

گروه سیاسی: در اربعین سید و سالار شهیدان، حسینیه امام خمینی(ره) میزبان هیئت‌های دانشجویی بود و دانشجویان عزادار در حضور رهبر انقلاب اسلامی همنوا با زائران کربلای معلّی یکپارچه ندای «لبیک یا حسین» سر دادند. در پایان مراسم عزاداری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی دلهای پاک و مؤمن جوانان را موجب کیفیت‌بخشی به دعا و موعظه و افزایش هدایت الهی دانستند و گفتند: مراسم اربعین که پرچم بلند حضرت سیدالشهداء است امسال با شکوه‌تر و معظّم‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ برگزار شد. رهبر انقلاب، حادثه معجزه‌آسای راهپیمایی اربعین را نشانه اراده پروردگار برای برافراشته‌تر کردن پرچم اسلامِ اهل‌بیت خواندند و افزودند: این حرکت با هیچ سیاست و تدبیر بشری قابل تحقق نیست و این دست خدا است که با این جلوه عظیم بشارت می‌دهد راه پیش روی ما روشن و پیمودنی است.
ایشان، جوانان را به قدر دانستن دوران جوانی و اهتمام ویژه به هیئت‌های حسینی توصیه کردند و گفتند: هیئت‌ها هم باید یاد اهل‌بیت را زنده نگه دارند هم مرکز و پایگاه تبیین حقایق باشند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه بدخواهان و رهزنان حقایق بر ضد حوادث مهمی همچون راهپیمایی شورانگیز اربعین، همگان را به وظیفه‌شناسی سفارش و خاطرنشان کردند: دو جمله حیاتی و جاودانی قرآن یعنی تواصی به حق و تواصی به صبر برای همیشه و بخصوص برای امروز ما یک دستورالعمل اساسی است.
ایشان، صبر را به معنای پایداری، ایستادگی، خسته نشدن و خود را در بن‌بست ندیدن دانستند و خطاب به جوانان عزیزِ هیئتی و قرآنی گفتند: هم خودتان راه حق را بروید هم تلاش کنید با منوّر کردن محیطهای گوناگون از جمله دانشگاه به رنگ خدا، دیگران نیز به این راه هدایت شوند.
همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام عالی در سخنانی، لازمه ظهور منجی عالم بشریت را ایجاد آمادگی و استعداد عمومی در امت اسلامی دانست و گفت: زیارت اربعین که امروز به نماد همگرایی مؤمنان و اجتماع عظیم حق‌طلبان تبدیل شده است، بستری بی‌نظیر برای تربیت جمعی جامعه اسلامی و تحکیم پیوندهای مؤمنین و ایجاد آمادگی برای ظهور است.
در این مراسم، آقای محمد کاویان زیارت اربعین
را قرائت کرد و آقای میثم مطیعی نیز به مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی پرداخت.

رئیس‌جمهوری در بازگشت از ازبکستان:

گروه سیاسی: سیدابراهیم رئیسی گفت: نتایج حاصل‌شده از سفر به ازبکستان، نشان می‌دهد که تلاش دشمن برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران با تهدید و تحریم با شکست مواجه شده است و امروز همه کشورها علاقمند به گسترش همکاری‌ها و روابط خود با ایران هستند. رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران بامداد شنبه پس از سفری سه‌روزه به ازبکستان به منظور دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در بیست‌ودومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با استقبال آیت‌الله قمی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و محمد مخبر، معاون اول وارد تهران شد. رئیسی در حاشیه بیست‌ودومین نشست سازمان همکاری شانگهای همچنین با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست از جمله قزقیزستان، تاجیکستان، پاکستان، روسیه، بلاروس، چین، هند، ترکیه و نیز دبیر کل سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفتگو کرد. دیدار با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی مقیم ازبکستان، حضور در مسجد اهل بیت رسول‌الله (ص) شهر سمرقند و سخنرانی در جمع نمازگزاران این مسجد و نیز شرکت در آیین غرس نهال یادبود بیست‌ودومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و بازدید از مجموعه میدان ریگستان از دیگر برنامه‌های سفر سه‌روزه رئیس‌جمهوری به ازبکستان بود. در جریان این سفر اسناد رسمی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای میان وزیر امور خارجه و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای به امضا رسید و روند ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی این اتحادیه منطقه‌ای مهم تکمیل شد. سیدابراهیم رئیسی در بازگشت از سفر سه‌روزه‌اش به ازبکستان نتایج و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد. او گفت:‌ سفر به سمرقند در راستای تقویت سیاست همسایگی و همه‌جانبه‌گرایی اقتصادی ایران انجام شد. در راستای این نگاه ابتدا دیداری دوجانبه با رئیس‌جمهوری و مقامات عالی‌رتبه ازبکستان داشتیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته مسئولین عالی ایران و ازبکستان سفر متقابلی به کشورهای یکدیگر نداشتند، افزود: مسائل مورد علاقه طرفین در عرصه تمدنی و فرهنگی و نیز همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های ترانزیتی و انرژی، در دیدار با مقامات ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرف ازبکستانی اعلام کرد که تمایل دارد همکاری با ایران را در اولویت سیاست‌های خود قرار دهد و این زمینه و امکان خوبی برای هر دو کشور است.
رئیسی بخش بعدی برنامه‌های سفر خود به ازبکستان را دیدار با سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در اجلاس سمرقند شرکت کرده بودند، عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا بیش از ۱۰ دیدار داشتیم و مسائل دوجانبه و ارتباطات اقتصادی و تجاری را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این دیدارها اراده جدی جمهوری اسلامی در توسعه روابط همسایگی برای طرفین محرز و تصمیمات خوبی برای گسترش همکاری‌ها اتخاذ شد، تصریح کرد: سران کشورهای چین، پاکستان، هند و دیگر کشورها به شکل رسمی از بنده برای سفر دعوت به عمل آوردند که این سفرها در زمان مناسب برای پیگیری توافقات صورت‌گرفته در این دیدارها انجام خواهد شد. او بخش دیگر برنامه‌های سفر خود را سخنرانی در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان شانگهای عنوان و خاطرنشان کرد: در این سخنرانی ظرفیت‌های متنوع جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری با سازمان شانگهای و کشورهای عضو تشریح شد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اعلام ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای در نشست سمرقند گفت: عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای زمینه خوبی را جهت ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی منطقه برای فعالان اقتصای ایران فراهم می‌کند و از همه فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی می‌خواهم با توجه به اقبال کشورهای منطقه برای همکاری با ایران و استفاده از کالاهای ساخت ایران، کار و تلاش خود را در مسیر بهره‌گرفتن از این فرصت مضاعف کنند. رئیسی افزود: آنچه در نتیجه این سفر و رایزنی‌های انجام‌شده در آن حاصل شد، نشان می‌دهد که تلاش دشمن برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران با تهدید و تحریم، با شکست مواجه شده است و امروز همه کشورها علاقمند به گسترش همکاری‌ها و روابط خود با ایران هستند.

رئیسی: تحریم علیه روسیه را نه قبول داریم و نه به رسمیت می‌شناسیم
گفتنی است رئیس‌جمهور در یکی از مهم‌ترین‌ دیدارهایی که در سمرقند با روسای جمهور کشورهای مختلف داشت به گفت‌وگو با ریس‌جمهور روسیه پرداخت و تاکید کرد: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند هر کشوری را تحریم می‌کنند، آن کشور متوقف می‌شود که این تصور خطاست. در این دیدار دو رییس‌جمهور با مرور تفصیلی عرصه همکاری‌های اقتصادی، از پیشرفت‌های چشمگیر در روابط دو کشور بویژه در عرصه‌های بانکی، حمل و نقل زمینی و دریایی، گمرک و انرژی ابراز خوشنودی کردند. رئیس جمهور کشورمان همکاری‌های اقتصادی تهران – مسکو را برای دو ملت و کشورهای منطقه مفید ارزیابی کرد و به مرور ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی دو کشور پرداخت. آیت‌الله رئیسی ضمن مرور سیاست‌‌های توسعه‌طلبانه ناتو، تحولات قفقاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه اقدامی بی‌ثبات کننده و غیرقابل پذیرش است.
رئیس جمهور با یادآوری اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در برخورد با کشورهای مستقل، تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کند هر کشوری را تحریم کند آن دولت و ملت متوقف می‌شوند، اما این یک اشتباه محاسباتی است، چرا که در عمل خودشان را محدود کرده‌اند. آیت‌الله رئیسی در پایان سخنان خود افزود: ما تحریم های علیه روسیه را به هیچ عنوان قبول نداشته و به رسمیت نخواهیم شناخت و همچنین ارتباط تجاری و اقتصادی‌مان را توسعه خواهیم داد.

پوتین: هیات بزرگ تجاری روسی به تهران می‌آیند
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار مواضع روسیه و ایران را همگرا و هماهنگ ارزیابی کرد و با اشاره به خطرات زیاده‌خواهی ناتو و گفت: تهدیدات ناتو محدود به اروپا نیست و دیگر کشورهای جهان را نیز شامل می‌شود. رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته، دستاوردهای خوبی داشته است، افزود: تمایل داریم در این زمینه‌ها همکاری داشته باشیم. ولادیمیر پوتین با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفت و آمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خوشنودی کرد و اظهار داشت: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است. رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه توافقنامه همکاری‌های جدید تهران-مسکو در مراحل پایانی قرار دارد، برای تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های راهبردی اقتصادی میان دو کشور اعلام آمادگی کرد. پوتین به افزایش تعاملات و رایزنی‌های مسئولان اقتصادی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد. رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه هر آنچه لازم است برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهیم، تاکید کرد: با طی کردن روند تشریفات قانونی، این مهم هرچه زودتر انجام خواهد شد. پوتین در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های توسعه روابط دو کشور با حمایت‌ رهبر ایران در حال پیشرفت است، لذا خواهان استمرار این حمایت در آینده نیز هستیم.

نخست وزیر هند: مخالفت اعمال تحریم‌های یکجانبه هستیم
نخست وزیر هند در دیدار با رئیس جمهور کشورمان ضمن اعلام مخالفت کشورش با اعمال تحریم‌های یکجانبه، به نقش و اهمیت کلیدی بندر چابهار در حمل و نقل کالا در منطقه اشاره کرد و گفت: توسعه این بندر موجب توسعه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر روز جمعه در ادامه دیدارهای خود در سومین روز از سفر به ازبکستان، در دیدار با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، گسترش تعاملات با این کشور را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی دو کشور، گفت: شخصیت‌های مستقل هندی همچون آقای گاندی که مقابل استکبار ایستادگی کرده‌اند، همواره مورد تکریم ملت ایران هستند. آیت‌الله رئیسی روابط فعلی دو کشور را دوستانه و صمیمانه توصیف کرد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در صنعت نفت و گاز، حمل و نقل و به ویژه مسیر ترانزیتی چابهار-آسیای میانه و همچنین همکاری در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی که دو کشور درباره آنها مواضع مشترکی دارند، می‌تواند زمینه مناسبی برای ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌های دو کشور فراهم کند. «نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز در این دیدار ضمن اعلام مخالفت کشورش با اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی یک کشور علیه کشور یا کشورهای دیگر، به نقش و اهمیت کلیدی بندر چابهار در حمل و نقل کالا در منطقه اشاره کرد و گفت: توسعه این بندر موجب توسعه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد. نخست وزیر هند همچنین به مواضع مشترک دو کشور درباره تحولات افغانستان اشاره کرد و ادامه همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تهران-دهلی را در این زمینه خواستار شد. در این دیدار روسای جمهور دو کشور از یکدیگر برای سفر به هند و ایران دعوت به عمل آوردند.

گروه سیاسی: یک مقام ارشد کاخ سفید درباره روند مذاکرات احیای برجام گفت که دولت آمریکا از تلاش برای حصول توافق دست نکشیده است. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه صدای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی مذاکرات احیای برجام و زمان حصول توافق گفت که نمی‌تواند پیش‌بینی در این زمینه انجام دهد یا به گمانه‌زنی در این خصوص بپردازد. وی در ادامه با تکرار ادعاهای واهی واشنگتن درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: اما می‌توانم یک چیز را بگویم؛ رئیس‌جمهور بایدن بسیار واضح گفته است که ما اجازه نخواهیم داد ایران به توانایی سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، زیرا می‌دانیم که حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با ایران مجهز به سلاح هسته‌ای آسان‌تر نمی‌شود.
کربی تصریح کرد: رئیس جمهور همچنین گفته است که “بهترین راه برای دستیابی به این نتیجه از طریق یک فرآیند دیپلماتیک است” و به همین دلیل ۱۶ ماه است که در مذاکرات (احیای برجام) حضور داریم و برای اجرای مجدد این توافق و بازگرداندن تمام طرف‌ها به آن تلاش می‌کنیم. هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین به سخنان اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر “دورتر شدن چشم‌انداز دستیابی به این هدف نسبت به چند هفته پیش و این که بعید است بتوانیم به این زودی به توافق بازگردیم” اشاره و تاکید کرد: اما این، بدان معنا نیست که ما از تلاش دست کشیده‌ایم، به این معنا نیست که همه آن چه انجام شده است را رها کرده‌ایم. این مقام آمریکایی در حالی مدعی ادامه تلاش‌های واشنگتن برای احیای برجام است که این کارشکنی و زیاده‌خواهی‌های واشنگتن در روند مذاکرات وین، به‌عنوان کشور ناقض برجام دلیل اصلی عدم حصول توافق تاکنون است.
همچنین معاون وزیر امورخارجه آمریکا بدون اشاره به کارشکنی‌ و زیاده‌خواهی‌های کشورش در جریان مذاکرات احیای برجام مدعی شد، رئیس جمهور بایدن همچنان به دنبال راه‌حلی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای است. وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا در یک میزگرد به میزبانی روزنامه واشنگتن پست به طرح ادعاهایی درباره روند مذاکرات احیای برجام و عملکرد آمریکا در جریان این مذاکرات پرداخت.