برق پرمصرف‌ها از راه دور قطع می‌شود

مدیرعامل توانیر گفت: قرارداد نصب ۴.۵ میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف امضا شده و این طرح اکنون در دست اجرا قرار دارد که بر اساس آن می‌توان با ارزیابی مصرف نسبت به قطع برق مشترکان پرمصرف‌ اقدام کرد. آرش کردی با بیان اینکه این برنامه در حال اجرا و راه‌اندازی است و برای سال ۱۴۰۲ برنامه‌هایی را در این بخش در دستور کار داریم، اظهار کرد: قرارداد این طرح بسته شده و قرار است در سال ۱۴۰۲ اجرایی شود. وی با تأکید بر اینکه حداقل تا سال آینده نصب کنتور برای دو میلیون مشترک یا حداقل برای یک‌میلیون و ۱۰۰ مشترک اجرایی می‌شود، گفت: این طرح برای مشترکان پرمصرف به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد؛ ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم مانع مصرف رمزارزهای غیرمجاز در زمان پیک شویم. مدیرعامل توانیر با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شرکت ساتکاب، گفت: دو شرکت در زمینه ایجاد زنجیره هوشمندسازی شبکه برق با یکدیگر همکاری خواهند داشت. در قالب این تفاهم‌نامه، ساتکاب موظف به توسعه و ایجاد زنجیره هوشمندسازی در صنعت برق شامل تأمین کنتورهای هوشمند، مودم، نصب و راه‌اندازی، ایجاد زیرساخت ICT لازم و... شده است.

 

احداث نیروگاه‌های پشت‌بامی در دستور کار

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید: برنامه احداث ۵۵۰ مگاوات نیروگاه‌ پشت‌بامی می‌شود در بخش حمایتی شامل بهزیستی و کمیته امداد و احداث ۱۰۰ مگاوات در بخش غیر حمایتی تدوین شده است. محمود کمانی گفت: تقاضا برای احداث نیروگاه‌های پشت‌بامی وجود دارد و در حال حاضر برنامه احداث ۱۱۰ هزار واحد پنج کیلوواتی که معادل ۵۵۰ مگاوات می‌شود را در بخش حمایتی که شامل بهزیستی و کمیته امداد است و برنامه احداث ۱۰۰ مگاواتی در بخش غیر حمایتی را تدوین کرده‌ایم. معاون وزیر نیرو درخصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه انرژی‌های خورشیدی در بخش خانگی، اظهار کرد: خرید برق در بخش حمایتی به ازای هر کیلووات ساعت ۲۲۰۰ تومان اعلام شده، مشوق بعدی اعطای وام‌های کم‌بهره است که بانک‌هایی که در بودجه تعیین شده موظف به تأمین منابع هستند و بخشی نیز از سوی منابع نهادهای حمایتی تأمین خواهد شد. وی با بیان اینکه برای بخش‌های غیر حمایتی‌ها نیز در حال تغییر نرخ هستیم و بحث خرید برق مطرح است، اظهار کرد: در پرداخت به‌موقع خرید برق در بخش انشعابی تأخیری نداشتیم، تاکنون در بخش خانگی ۹۰ مگاوات در ۸۰۰۰ واحد نصب شده درمجموع در سال گذشته ۲۰ مگاوات به ظرفیت انشعاب خانگی اضافه شد که در مقیاس خود عدد قابل‌توجهی است.

رشد 60 درصدی تولید
برق نیروگاه اتمی بوشهر
براساس اطلاعات رسیده از نیروگاه اتمی بوشهر، تولید برق این نیروگاه در 2 ماه دوم سال نسبت به دو ماه ابتدایی سال 1401 با رشد 60 درصدی مواجه شده است. به گزارش فارس، نیروگاه اتمی بوشهر در 2 ماه خرداد و تیر سال 1401 معادل 1452 میلیون کیلووات ساعت به شبکه سراسر کشور برق تحویل داده است. این درحالی است که میزان تولید برق این واحد نیروگاهی 1020 مگاواتی در دو ماه ابتدایی سال 1401 معادل904 میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه تحویل داده بود. بر این مبنا در دو ماهه دوم سال 1401 شاهد رشد 60 درصدی تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر بوده‌ایم. براساس این گزارش در طی فعالیت 11 ساله نیروگاه اتمی بوشهر، زمینه تامین برق 49796 میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه مهیا شده که این میزان تولید انرژی با صرفه جویی 8.4 میلیون بشکه نفت خام همراه است. همچنین با فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر، شاهد کاهش 47981 هزار تنی گاز‌های گلخانه‌ای بوده‌ایم.

توافق صادرات نفت ایران به ازبکستان
معاون امور بین الملل وزیر نفت از صادرات نفت به ازبکستان و توسعه صادرات نفتی ایران در آسیای مرکزی خبر داد. به گزارش صدا و سیما، احمد اسد زاده در گفتگو با رسانه ملی افزود: در سفر اخیر که با حضور رئیس جمهور و وزیر نفت انجام شد و سفر قبلی که ما با یک هیئتی از وزارت نفت و برخی شرک‌های خصوصی نفتی گاز و پتروشیمی با ازبکستان داشتیم در مجموع پنج تفاهم نامه با ازبکستان امضا و یک نقشه راه کلی برای همکاری‌ها با این کشور تنظیم شد. وی با بیان اینکه پالایشگاه‌های ازبکستان با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند گفت: کشور ازبکستان دارای دو پالایشگاه عمده نفتی است که این پالایشگاه‌ها ۲۳۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی دارند.

پرداخت ۲۵ درصد از صادرات
گاز روسیه به ترکیه با روبل
ولادیمیر پوتین اعلام کرد ۲۵ درصد از صادرات گاز روسیه به ترکیه، به روبل پرداخت خواهد شد و توافق در این زمینه، به زودی اجرایی می‌شود. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور روسیه که با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان دیدار کرد، اعلام کرد توافق ما برای تحویل گاز طبیعی روسیه به ترکیه در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و ۲۵ درصد از پرداخت پول این صادرات به روبل روسیه خواهد بود.

80 درصد منابع فروش نفت روزانه در اختیار کشور قرار می گیرد؛

گروه انرژی: اطلاعات منتشر شده بر اساس ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه اوت برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است. موسسه کپلر که خدمات مربوط به ردیابی کشتی‌ها را ارائه می‌دهد اعلام کرد نفت آماده صادرات ایران در روی خشکی طی سه ماه گذشته 6 میلیون بشکه کاهش یافته و به 50 میلیون بشکه رسیده است. همچنین نفت آماده صادرات ایران بر روی دریا نیز از 107 میلیون بشکه به 93 میلیون بشکه رسیده که یعنی 14 میلیون بشکه کاهش یافته است. بر این اساس ایران طی این سه ماه گذشته علاوه بر صادرات نفت از تولید روزانه خود، 20 میلیون بشکه از نفت ذخیره شده خود را نیز روانه بازار کرده است. بخش مهمی از نفت ذخیره شده ایران روانه بازار چین شده است.
موسسه ورتکسا نیز که محموله های انرژی را ردیابی می‌کند تایید کرده است صادرات نفت ایران طی سه ماه گذشته رو به افزایش بوده است. در ماه ژانویه صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز گزارش شده بود که این رقم در ماه می به 700 هزار بشکه در روز کاهش یافت اما طی ماه‌های ژوئن تا اوت صادرات نفت ایران صعودی بوده است. این اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که اوپک نیز بر اساس اطلاعات منابع ثانویه از افزایش 5 هزار بشکه ای تولید روازنه نفت ایران در ماه اوت خبر داده است. ایران در این ماه 2 میلیون و 572 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد. تولید نفت ایران در این ماه نسبت به سال 2020 که دولت آمریکا سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفت رشد حدود 30 درصدی داشته است. ایران در آن سال 1 میلیون و 991 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود. رشد 30 درصدی تولید نفت ایران با وجود تداوم تحریم های آمریکا نشان دهنده رنگ باختن تحریم ها و موفقیت ایران در خنثی کردن اثر سیاست های خصمانه دولت آمریکا علیه اقتصاد کشور است.

پول فروش نفت را روزانه می‌گیریم
در این میان عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: بیش از ۸۰ درصد منابع حاصل از فروش نفت به‌روز در اختیار کشور است و مابقی آن هم حداکثر طی یک یا دو ماه در اختیار ما قرار می‌گیرد. به گزارش شانا، مالک شریعتی‌نیاسر درباره وضع فروش نفت کشور از زمانی که دولت سیزدهم بر سر کار آمده، اظهار کرد: گزارش وزارت نفت و دیوان محاسبات حاکی از آن است که فروش نفت و دریافت منابع ارزی حاصل از آن تقریباً به روند باثباتی رسیده است. وی بیان کرد: درست است که در این زمینه هنوز به آن حدی که باید برسیم، نرسیده‌ایم، اما شرایط ما از گذشته بسیار بهتر شده است. این نماینده مجلس تصریح کرد: اکنون می‌توانیم با روند تثبیت‌شده‌ای پیش‌بینی کنیم که از محل فروش نفت می‌توانیم چقدر درآمد داشته باشیم. افزون بر این، منابع حاصل از فروش نفت را می‌توانیم در اختیار بگیریم که بیش از ۸۰ درصد آن به‌روز در اختیار کشور است و مابقی آن هم حداکثر در یک یا دو ماه در اختیار ما قرار می‌گیرد.
شریعتی با بیان اینکه تثبیت شرایط به برنامه‌ریزی دولت و کسانی که با ارز سروکار دارند، کمک می‌کند، ادامه داد: افزون بر این، وضع صادرات و واردات ما می‌تواند مبنای دقیق‌تر و باثبات‌تری پیدا کند. امیدواریم این روند با یک مسیر مناسبی اصلاح شود و بهبود یابد و وضعیت فروش نفت ما از شرایط امروز هم بهتر شود. عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در مقابل، زمانی که دولتی در مقاصد صادراتی و منابع درآمدی و ارزی خود تنوع ایجاد می‌کند، سبب می‌شود کشورهایی که با آنان همکاری می‌کنند، بتوانند اطمینان بیشتری به آن دولت داشته باشند که دولت سیزدهم این‌گونه است. این نماینده مجلس با بیان اینکه تنوع سبد صادراتی و مشتریان و به‌ویژه تثبیت مشتریان با روش‌هایی مانند پالایشگاه‌های فراسرزمینی می‌تواند کمک‌کننده باشد، گفت: توجه به‌ روابط همسایگی بسیار مهم است. برای مثال، ما برخی از بدهی‌های خود به کشورهای همسایه را با طلب‌هایمان به یک کشور همسایه دیگر تهاتر و مشکل را حل کردیم. این کارها می‌تواند شرایط تثبیت شده‌ای را برای ما فراهم کند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

روسیه و عربستان به دنبال نفت 100 دلاری
عربستان و روسیه نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه را جهت متعادل کردن بودجه‌های خود ترجیح می‌دهند. آنطور که رویترز گزارش داهد است؛ عربستان و روسیه به عنوان سران ائتلاف اوپک پلاس، 100 دلار در هر بشکه را قیمتی عادلانه برای نفت می‌دانند که اقتصاد دنیا می‌تواند آن را تحمل کند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بیش‌از 40 درصد از 100 میلیون بشکه در روز تولید جهانی نفت را در اختیار دارند.

داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در گفتگو با ایلنا درباره مدیریت زمان سفر برای بازگشت زائران به کشور اظهار داشت: مرز مهران مرز اول برای برگشت زائران است و بیشترین تردد از مرز مهران انجام شده و پس از مهران، مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین و باشماق بیشترین تردد را داشتند و در حال حاضر شاهد کاهش خروج مسافران از مرزها هستیم و بطوریکه تعداد خروج در روز گذشته به ٢١ هزار زائر رسید و روند برگشت آغاز می‌شود. وی با تاکید بر ذخیره ناوگان در پایانه‌های مرزی برای برگشت زائران گفت: ذخیره ناوگان مناسبی با توجه به میزان تردد هر مرز در نظر گرفته شده و توان حمل و نقل عمومی جوابگوی فرایند برگشت زائران خواهد بود و جای نگرانی نیست. باقرجوان با بیان اینکه صف خرید بلیت نداریم، گفت: با توجه به نصب تابلوهای بلند و مرتفع زائران برای یافتن لاین استقرار اتوبوس مقصد دچار سردرگمی نخواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته تشویقی شهرسازانه در بافتهای فرسوده که اخیرا توسط شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده، یک تا دو هفته دیگر به مراجع صدور پروانه ابلاغ می‌شود. محمد آئینی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر سیاست‌ها و ضوابط کالبدی متضمن تشویق نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری توسط شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده است و فکر می‌کنم یک تا دو هفته زمان ببرد تا به مراجع صدور پروانه ابلاغ شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این بسته برای چهار گروه که اقدام به نوسازی در بافت‌های فرسوده می‌کنند، دیده شده و برای هر گروه مشوق‌های مختلفی از جمله اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی در نظر گرفته است. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران برای نوسازی سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی گفت: تلاش می‌کنیم نسبت به گذشته کار ۱۰ برابری انجام دهیم.

ایران در بین ۳۰ کشور نخست
از نظر سرعت خطوط جاده ای
بررسی‌های صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد، ایران از نظر سرعت خطوط جاده‌ای در بین ۳۰ کشور نخست جهان قرار گرفته و سرعت جاده‌ها در ایران بالاتر از کشورهایی مثل چین، روسیه، ترکیه، هند، برزیل و لهستان است. به گزارش تسنیم، صندوق بین المللی پول با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت سرعت جاده‌ها در 162 کشور جهان از جمله ایران پرداخته است. این گزارش بر پایه اطلاعات دریافتی از گوگل مپ تهیه شده و زمان متوسط سفر بین شهرهای بزرگ هر کشور که حداقل 80 کیلومتر با هم فاصله دارند را مورد سنجش قرار داده است. بررسی صندوق بین المللی پول نشان می‌هد تقریبا 30 کشور جهان دارای سریع‌ترین جاده‌ها هستند؛ یعنی سرعت جاده‌ها بین شهرهای بزرگ آنها 91 تا 110 کیلومتر در ساعت است و ایران نیز در بین این کشورها قرار دارد. سرعت متوسط جاده‌های بین شهرهای بزرگ در ایران 94 کیلومتر در ساعت برآورد شده است که بر این اساس، ایران در بین 30 کشور جهان دارای سریع‌ترین جاده‌ها قرار گرفته است. براساس گزارش صندوق بین المللی پول، کشورهایی که دارای بالاترین سرعت جاده‌ها هستند، عموما کشورهای ثروتمند، دارای اقتصادهای بزرگ و نسبتا توسعه یافته هستند. صندوق بین المللی پول همچنین در گزارش خود افزوده است: سرعت جاده‌ها یکی از عوامل مهم در تحرک اقتصادی و توسعه یافتگی محسوب می‌شود.

فروش خانه‌های قدیمی دو برابر شد
حجم معاملات واحدهای بالای ۲۰ سال از بازار مسکن شهر تهران نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده که یک کارشناس، رشد قیمت مسکن، افت توان خرید متقاضیان و شکاف قیمتی بین خانه‌های قدیمی با واحدهای کلیدنخورده را از مهم‌ترین عوامل این مساله می‌داند. به گزارش ایسنا، مردادماه سال گذشته آپارتمان‌های با عمر بنای بالای ۲۰ سال ۱۱.۷ درصد از معاملات شهر تهران را به خود اختصاص می‌دادند که مرداد امسال این رقم به ۲۱.۲ درصد رسیده است. در مقابل، سهم واحدهای نوساز از معاملات کاهش یافته است. آپارتمان‌های کمتر از ۵ سال ساخت، مرداد پارسال ۳۳.۲ درصد از قراردادهای خرید و فروش را در بر می‌گرفتند که مرداد سال جاری سهم آنها به ۲۸.۹ درصد رسید.

«تجارت» بررسی کرد؛

گروه راه و مسکن: عواملی که می‌توانست به تورم و رشد قیمت مسکن منجر شود در نیمه اول سال اتفاق افتاده و انتظار داریم در شش ماهه دوم، بازار به نسبت آرامی را داشته باشیم. محصولی که در بخش مسکن تولید می‌شود، بر اساس قیمت تمام شده است. ممکن است در مواقعی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش پیدا کند. در سال جاری یک سری افزایش‌های جدی در نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها داشتیم که قیمت تمام شده مسکن را بالا برد. در بخش بازار هم دلایلی می‌تواند به تورم بینجامد. یکی از این موضوعات، ریسک های غیراقتصادی است که هنوز هم بلاتکلیف است. موضوع دیگر به نبود خریدار ناشی از رشد قیمت‌ها برمی‌گردد. سرمایه‌گذاری نیز در این حوزه با افت مواجه شده است. هم در بخش ساخت و هم در بخش سفته‌بازی، سرمایه‌گذاری به شدت کاهش یافته است. در همه جای دنیا پول معمولا ۷ تا ۸ بار در سال گردش دارد اما در ایران شاید کمتر از ۲ بار این اتفاق بیفتد که این مساله باعث رکود می‌شود. پیش از این وقتی سازندگان مسکن، پروژه‌ای را به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رساندند، پروژه بعدی را شروع می‌کردند اما در حال حاضر به دلیل نبود مشتری، امکان تعریف طرحهای جدید وجود ندارد. دو سال پیش قیمت پیش‌فروش در مناطق متوسط و پایین شهر تهران، متری ۷ تا ۸ میلیون تومان بود. در حال حاضر حدودا به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. از آن طرف توان خرید متقاضیان متناسب با قیمت‌ها رشد نکرده و بخش مسکن وارد رکود شده است.

مسکن اجاره‌ای راهکاری برای حل مشکل اجاره‌بها
یک عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: تا زمانی که مسکن اجاره‌ای راه نیفتد وضعیت اجاره‌بها به همین منوال خواهد بود؛ طبق قانون شهرداری‌ها و انبوه‌سازان به جای ساخت و فروش مسکن، مسکن بسازند و اجاره دهند. اقبال شاکری در گفتگو با ایسنا، درباره راهکارهای حل مشکل نرخ اجاره‌بها اظهار کرد: نباید مداخله‌ای در بازار کنیم؛ این یک کار اساسی زمین‌مانده در سالیان گذشته است که نمی‌توان آن را با دستورالعمل و بخشنامه حل کرد. وی توضیح داد: باید هرچه زودتر پروژه‌هایی مثل مسکن ناتمام مهر و طرح مسکن اقدام ملی را اجرایی کرد و به پایان رساند و همچنین قانون جهش تولید مسکن را به درستی اجرا کرد؛ در کنار آن تا وقتی مسکن اجاره‌ای راه نیفتد کار اساسی صورت نمی‌گیرد. این عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: ۱۰ سال از قانون مصوب می‌گذرد ولی ما شاهد اجرای قانون مربوط به مسکن اجاره‌ای نیستیم، مسکن اجاره‌ای یعنی شهرداری‌ها و انبوه‌سازان به جای آنکه خانه بسازند و بفروشند، خانه بسازند و اجاره بدهند. ما در مجلس شورای اسلامی از ابزار نظارتی برای اجرای این قانون استفاده می‌کنیم. شاکری با بیان اینکه مجلس در مورد وضع اجاره‌بها هم ورود کرده است، گفت: ما نمی‌خواهیم کار عجله‌ای انجام دهیم مثلا در حوزه تعرفه مشاورین املاک ورود کرده و یا این‌که تنظیم رابطه حقوق مالک و مستاجر هم مواردی را تاکید داشتیم به طور کلی باید تنظیم‌گری به گونه‌ای در بازار صورت گیرد که آرامش ایجاد شود.

تفکیک وزارتخانه برای حل مشکل مسکن
یک عضو کمیسیون عمران مجلس تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تبدیل آن به دو وزارت راه و مسکن را راهکاری برای حل مشکل مسکن در کشور عنوان کرد. احمد جباری در گفتگو با ایسنا با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای حل مشکل مسکن گفت: مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به ساخت مسکن تاکید داشتند، موضوعی که مدت‌هاست مغفول مانده است. وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن اظهار کرد: دولت مصمم به اجرای این قانون است منتهی دلیل این‌که مردم همچنان با مشکل مسکن مواجه هستند به موضوعات ساختاری برمی‌گردد اکنون وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه عریض و طویلی است که وظایف آن در حوزه‌های مختلف راه، دریا، راه‌آهن، اتوبان، هواپیما و موارد دیگر است. اگر این وزارتخانه تفکیک شود و مشخصا وزارت مسکن ایجاد شود می‌توان انتظار داشت که به صورت تخصصی به موضوع مسکن ورود کرد. این عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: با تشکیل وزارت مسکن وزیر می‌تواند به صورت تخصصی به موضوع مسکن شهری و روستایی ورود کند. اگر می‌خواهیم حرف رهبری روی زمین نماند و مردم حل مشکل مسکن را به خوبی درک کنند، باید به سمت تفکیک وزارت راه و شهرسازی حرکت کنیم حل مشکل مسکن به معنای پویایی در اقتصاد و حتی ایجاد اشتغال و گردش مالی خواهد بود.
مهاجرت لوکس‌سازان به ترکیه و کشورهای عربی
در همین حال دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه بسیاری از سازندگان واحدهای لوکس از شمال تهران کوچ کرده‌اند گفت: برخی از فعالان صنعت ساختمان به مناطق متوسط شهر و بسیاری هم به ترکیه و کشورهای عربی رفته‌اند و در آنجا اقدام به ساخت و ساز می‌کنند. رامین گوران در گفتگو با ایسنا، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در ایران را دارای موانعی دانست و افزود: تقریبا یک سال طول می‌کشد تا شهرداری جواز بدهد. این خواب سرمایه باعث لطمه به سازندگان می‌شود. در نهضت ملی مسکن نیز منافع اصلی به سازمان‌ها و ارگان‌ها مثل شهرداری، سازمان ثبت، نظام مهندسی و غیره می‌رسد. به طور مثال سازمان ثبت برای ثبت وام ۴۵۰ میلیون تومانی ۴.۵ میلیون تومان حق ثبت دریافت می‌کند. وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: معتقدم در شش ماهه دوم سال، تورم چندانی در بازار مسکن رخ نمی‌دهد؛ زیرا اتفاقاتی که می‌توانست منجر به رشد قیمت‌ها شود مثل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها اتفاق افتاده است. تنها مولفه‌ای که می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد هجوم یکباره بورس‌بازان و بخر و بفروش‌ها است که با توجه به رکود معاملات مصرفی بعید به نظر می‌رسد.

فروش ۱۶۰۰ خانه سازمانی
از طرف دیگر مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از فروش ۱۶۰۰ خانه سازمانی خبر داد و گفت: برخی از این واحدها پیش از انقلاب ساخته شده که براساس قانون باید تخلیه و فروخته شود. به گزارش راه و شهرسازی، علیرضا فخاری درباره برنامه تخلیه و فروش خانه‌های سازمانی اظهار کرد: این طرح شامل خانه‌هایی می‌شود که از سال‌های گذشته و برخی از آن‌ها حتی پیش از انقلاب در قالب طرح خانه‌های سازمانی با منابع دولتی ساخته شده است. وی افزود: حدود ۶ هزار واحد از این خانه‌ها شناسایی شده و بیش از ۱۶۰۰ واحد نیز تاکنون به فروش رسیده است که سایر آن‌ها نیز باید حتماً تخلیه و به استناد قانون فروخته شوند و وجوه حاصل از آن به خزانه دولت واریز خواهد شد.