خرسندی رهبر انقلاب از اقدامات جدید رئیس‌جمهور

حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی رییس‌جمهور کشورمان، در بازگشت از سفر ازبکستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد و گزارشی از ملاقاتها و توافقها در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین برنامه‌های پیش‌رو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت گرفته، برای رییس جمهور در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند.
آیت‌الله رئیسی همچنین درباره تحریم‌های جدیدی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده نیز اظهارنظر کرد گفت: «اگر واشنگتن خواستار توافق است چرا در حین مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های جدید اعمال می‌کند؟» رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد غرب به جای آنکه از ایران بخواهد فعالیت‌های هسته‌ای خودش را متوقف کند بایستی از اسرائیل که دارنده سلاح‌های کشتار جمعی است چنین درخواستی را مطرح کند.

 

مراسم اربعین امسال استثنایی بود

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تلاش‌ها برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین گفت: به فضل الهی امسال یک اربعین استثنایی داشتیم.
میرمحمدی با اشاره به توجه زائران به توصیه ستاد اربعین برای زودتر آغاز کردن سفر اربعین و بازگشت سریع‌تر به کشور اظهار کرد: بحمدالله با همکاری مردم عزیز موفق شدیم که در ماه صفر، ورود و خروج زائران را تقریباً دو مرحله‌ای کنیم.
وی افزود: پیش از این معمولاً زائران از دهم ماه صفر به عراق می‌رفتند و اکثراً در روز اربعین یا فردای آن به کشور باز می‌گشتند ولی این بار در دهه اول صفر، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عراق رفتند که در سال‌های پیش در این بازه اصلاً چنین جمعیتی از مرزهای ما خارج نمی‌شد. نزدیک به ۷۰ درصد زائران ما قبل از اربعین به کشور بازگشتند که الحمدالله این نیز موفقیت خوبی است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در پایانه‌های مرزی نیز خدمات موکب‌های ما بسیار خوب بود، گفت: روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ قالب یخ تولید یا خریداری شده و توزیع می‌شد؛ آب و برق پایدار نیز در مرزها فراهم بود و با وجود مصرف بسیار زیاد، بحمدلله ما حتی یک لحظه قطعی آب و برق در شهرستان‌های مرزی نداشتیم

آیت الله رئیسی : نفع ملت خودمان را در مذاکره با آمریکا نمی‌بینیم

گروه سیاسی: رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها مخالفت با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را با هدف مقابله با پیشرفت کشورمان دنبال می‌کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که نه به کشوری ظلم می‌کند و نه زیر بار ظلم می‌رود، بلکه خواهان برقراری نظم و روابط عادلانه در جهان است. سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به ازبکستان برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضوی سازمان همکاری شانگهای، گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی داشت.
رییسی در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به این‌که هر توافقی بدون حل و فصل موضوعات پادمانی ادعایی بدون فایده است تاکید کرد: موضوع بحث و انتظار ما از مذاکرات وین رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این توافق آنکه به تعهد خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قریب به ۱۵ بار اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم صلح آمیز است.این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و این کشورهای اروپایی بودند که که به تعهدات خود عمل نکردند. در وین مسئله رفع تحریم‌ها را دنبال کردیم و البته تاکید داشتیم که هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد. دلیل مطالبه تضمین نیز این است که طرف‌های ما در توافق، نقض پیمان کردند و حالا به طور طبیعی باید اعتمادی حاصل شود که آنها دوباره نقض پیمان نمی‌کنند؛ پس تضمین ضرورت دارد.
همچنین رفع تحریم‌ها باید، با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد. اگر قرار باشد موضوعات ادعایی که ما معتقدیم سیاسی و بی‌اساس هستند، علیه جمهوری اسلامی باقی بمانند، توافق اثر و فایده‌ای ندارد. چون ممکن است طرف‌های توافق همانگونه که حین مذاکرات به شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ پیشنهاد کردند، با سوءاستفاده از نفوذ و ارتباطاتی که وجود دارد، دوباره مشکل ایجاد کنند. پس موضوعات پادمانی باید حل و فصل و تمام شود و در رابطه با رفع پایدار و نه موقتی و مقطعی تحریم‌ها، تضمین اطمینان‌بخش داده شود. اگر مسئله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد. الان هم این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند، چون آنها بودند که نقض پیمان کردند. آنها از برجام خارج شدند و الان آنها باید تصمیم بگیرند که به تعهد خودشان پایبند باشند.
وی در ادامه و در خصوص موانع پیش روی توافق اظهار داشت: آنچه مانع می‌شود، تعهدی است که آمریکایی‌ها باید بدهند؛ ما موضع‌مان را اعلام کردیم. تیم مذاکره کننده‌ ما همچنان پای میز مذاکره حضور دارد و بارها اعلام کردیم که به یک توافق عادلانه و خوب پایبند خواهیم بود، لکن آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند. این مشکل در واقع مشکل آمریکایی‌ها است که باید تصمیم بگیرند چه می‌خواهند بکنند! اگر چه تحریم برای هر کشوری ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، لکن جمهوری اسلامی نشان داده که تحریم‌ها به هیچ وجه او را متوقف نکرده و نخواهد کرد. ما روند رشد و پیشرفت کشور را پیش بردیم و بعد از این هم برنامه داریم که این روند را ادامه دهیم و به هیچ عنوان پیشرفت کشور را متوقف نخواهیم کرد، چون ملت ما ملت با اراده و قدرتمندی است و این توانایی را دارد که تهدید را به فرصت تبدیل کند. ما در عرصه‌های مختلفی این کار را انجام داده‌ایم. امروز صنعت هسته‌ای در ایران صنعتی بومی است. اولا، با وجود آنکه دانشمندان ما از طرف رژیم صهیونیستی تهدید می‌شوند و چند نفر از دانشمندان عزیز ما توسط عوامل رژیم صهیونیستی ترور شدند، اما این اتفاقات ما را در دستیابی و پیشرفت در صنعت هسته‌ای متوقف نکرد. صنعت هسته‌ای برای کشور ما در وهله اول یک حق است و در وهله بعد فواید بسیاری در حوزه صنایع، کشاورزی، پزشکی، حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و تولید برق دارد. کسانی که به دروغ مدعی هستند نگران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هستند، چرا تلاشی برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی نمی‌کنند که سلاح‌های مخرب نگهداری می‌کنند و هیچ حدی برای خود نمی‌شناسند؟ معلوم است که اینها از قدرت و پیشرفت جمهوری اسلامی می‌ترسند. بنای ما بر این است که به هیچ عنوان از حق جمهوری اسلامی ایران و حق مردم‌مان کوتاه نیاییم.
رییس‌جمهور به بدعهدی غربی‌ها در مذاکرات پیشین اشاره کرد و گفت: با توجه به نقض عهد غربی‌ها به ملت ایران حق دهید که به دنبال تضمین معتبر باشد. تضمین‌هایی که غرب اعلام می‌کند باید برای جمهوری اسلامی اطمینان‌بخش باشد. شما باید به جمهوری اسلامی حق بدهید که تضمین بخواهد، چون با کشور یا کشورهایی طرف نیست که به پیمان‌شان عمل کرده باشند، بلکه با آمریکایی طرف هستیم که نقض پیمان کرده است و خودشان هم قبول دارند که نقض پیمان کردند. وقتی خودشان قبول کردند که نقض پیمان کردند، طبیعتا برای اینکه بتوانیم به توافق با آنها به نحوی اطمینان کنیم لازم است که تضمین‌های اطمینان‌بخشی ارائه کنند.
در ادامه وی با بی‌فایده بودن مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها تاکید کرد: ما یک دور مذاکره مستقیم را تجربه کردیم. فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده و ثابت شده که آنها دنبال امتیازگیری‌های بیشتری هستند. ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم. چرا آمریکایی‌ها تعهدات خود در رابطه با این قرارداد را انجام نمی‌دهند؟ ملت ایران باید ببیند که آیا آنها در گفتار و عمل خود صادق هستند یا باز در میانه مذاکرات به دنبال افزایش و گسترش تحریم‌ها علیه ملت ایران می‌روند! آمریکایی‌ها باید حسن نیت خود را به ایران اثبات کنند.
آنها به دنبال این بوده و هستند که جمهوری اسلامی را متوقف کنند، اما سوال این است که آیا توانستند؟ بنده جمله سخنگوی آمریکایی‌ها را تکرار می‌کنم که رسما اعلام کرد سیاست فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران مفتضحانه شکست خورده است. این حرف ما نیست، این حرفِ سخنگوی آمریکایی‌ها و مسئولین آمریکایی‌ است. چرا کاری که شکست خورده را دومرتبه دنبال می‌کنند؟ چرا دوباره تحریم می‌کنند؟
دشمنی‌هایی که آمریکا با جمهوری اسلامی انجام می‌دهد قابل تحمل نیست. ما متوقف نشده و نمی‌شویم. آنها رسانه‌های بسیاری دارند که شبانه‌روز علیه جمهوری اسلامی شایعه پراکنی می‌کنند و می‌خواهد در مردم یأس ایجاد کنند، اما می‌بینید که ملت ما چگونه هر ساله با حضور در مراسم‌هایی مثل راهپیمایی‌ها، آمریکا و این رسانه‌های مزدور آمریکایی‌ها و دشمنان انقلاب اسلامی را ناکام می‌گذارند.
اگر آمریکایی‌ها و غربی‌ها می‌خواهند این مسیر دشمنی را ادامه دهند، بدانند همچنانکه تاکنون ره به جایی نبرده‌اند، بعد از این هم راه به جایی نخواهند برد و موفق نخواهند شد. اگر دولتی در آمریکا می‌خواهد در کار خود بازبینی کند، باید ابتدا رفتار پیشینیان را کنار بزند. اینکه دولتی بیاید و اعلام کند که رفتار گذشتگان را قبول ندارد، باید آثار آن در عمل او دیده شود. ملت ایران باید ببیند اینها عوض شده‌اند، ولی اگر ببینند همان رفتارها ادامه دارد، طبیعتا به ملت ایران حق بدهید که اعلام کند، به آنها اعتماد نداریم، لذا ما هم به تبعیت از خواست ملت ایران گفتیم که به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم.

«تجارت» از عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با جنگ اقتصادی گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان:در شرایطی که اقتصاد ایران با دشواری تمام اما با موفقیت از پیچ سخت تحریم و جنگ اقتصادی عبور کرده است اکنون کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل نامشخص بودن آینده توافق برجام،لازم است تمام سناریوها برای جنگ اقتصادی ظالمانه آمریکا در نظر گرفته شود.به گزارش«تجارت»،برهمین اساس روز گذشته وزارت اقتصاد نیز اهم اقدامات و برنامه‌های آتی خود را اعلام کرده که درونزایی اقتصاد و تحول در محیط اقتصاد کلان به درستی در آن به چشم میخورد.


اهداف آمریکا از جنگ اقتصادی علیه ایران
یک کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت و پتروشیمی ایران، گفت: این تحریم‌ها بیش از آن‌که دارای تاثیر عملی باشند بیشتر در راستای جنگ روانی و فشار بر روی تهران در میز مذاکرات و افکار عمومی مردم ایران انجام می شود.
سید مصطفی خوش چشم ، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که اهداف آمریکا از اعمال و یا باز اعمال برخی از تحریم‌های نفتی و پتروشیمی علیه ایران چیست، و آیا این تحریم‌ها تاثیر اقتصادی بر ایران خواهد داشت،؟ اظهار کرد: آمریکایی‌ها بعد از این‌که در عقب راندن ایران در اتاق مذاکرات به موفقیت مورد نظر خود نرسیدند بخش دوم کار خود را ذیل یک جنگ ترکیبی در حوزه‌های رسانه‌ای، جنگ ادراکی شناختی و جنگ روانی، جنگ سایبری، توقیف محموله‌ نفتی ایران، صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران به منظور فشار سیاسی و دیپلماتیک بر تهران، استفاده از اسرائیل برای ترور و خرابکاری در داخل ایران و یا اقدامات دیگری همچون تهدیدات کلامی سه کشور اروپایی «تروئیکای اروپایی» در ارتباط با هشدار برای انجام هرچه زودتر توافق به پیش برده‌اند تا ایران را در میز مذاکرات در راستای پافشاری بر خواسته های خود به عقب برانند.
این تحلیلگر با بیان این‌که «بخشی از این جنگ ترکیبی، اعمال و یا بازاعمال تحریم‌ها در حوزه‌هایی همچون نفت و پتروشیمی علیه ایران است»، گفت: این تحریم‌ها بیش از این‌که تاثیر عملی داشته باشد، بیشتر به منظور ایجاد جنگ و فشار روانی بر روی تهران و افکار عمومی ایران انجام می شود ،تا همانطور که گفته شد با استفاده از این ابزار ، ایران در فاز آخر مذاکرات از خواسته‌های خود عقب نشینی کند.
خوش چشم خاطرنشان کرد: تهران در تقابل با اکثر این اقدامات خصمانه از جمله اقدام شورای حکام در تصویب قطعنامه علیه ایران به وضوح نشان داده است که سیاست ایستادگی و مقاومت را در کنار دیپلماسی و مذاکره به پیش می‌برد و در برابر این اقدامات خصمانه، اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهد.
وی با تاکید بر این‌که «ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم ها و احیای برحام بر این موضوع تاکید دارد که آمریکایی‌ها باید هر نوع تحریمی را که مانع انتفاع کامل و پایدار اقتصادی ایران از توافق 2015 می‌شود را لغو کند»، در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز عقیده کرد : با شروع پیش خرید فروش نفت پاییزه و بالا رفتن قیمت انرژی در اواخر تابستان طرف آمریکایی با توجه به شرایط و محدودیت زمانی که در برابر آن قرار می‌گیرد ،مجبور می‌شود واقع‌گرایی بیشتری را پیشه کند و رویکرد خود را نسبت به مذاکرات اصلاح کند و به مذاکرات به عنوان بده بستان نگاه کند. خوش چشم با تاکید مجدد مبنی بر این که «ایران به دنبال انتفاع اقتصادی کامل از برجام است و با این‌گونه فشارها و اقدامات از خواسته خود منصرف نمی‌شود»، افزود: به نظر می‌رسد در فرجه یاد شده ،دلایل متعددی وجود دارد که آمریکایی‌ها مجبور خواهند شد که رویکرد خود را اصلاح کنند و به سمت واقع بینی حرکت کنند که در این ارتباط می‌توان به غیر از موضوع افزایش قیمت سوخت، به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا در نوامبر ۲۰۲۲، افزایش تنش با چین در ارتباط با موضوع تایوان، جنگ اوکراین و افزایش تبعات این بحران و ... اشاره کرد. وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌وان ابعاد روانی اعمال و باز اعمال تحریم‌ها علیه ایران را در بین افکار عمومی کشور مدیریت کرد، از جمله تاثیری که این موضوع بر روی قیمت ارز و طلا در کشور می گذارد ، خاطرنشان کرد: بخشی از این کار باید از طریق رسانه‌ها صورت بگیرد و بخشی دیگر از آن در چهارچوب اقدامات عملی در حوزه‌های اقتصادی امکانپذیر است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در این ارتباط ادامه داد: در حوزه اول باید در چارچوب اقدامات تبیینی برای افکار عمومی کشور مشخص کرد که درآمدهای پتروشیمی در برابر درآمدهای نفتی، ناچیز است و در زمان ترامپ تحریم‌های گسترده‌ای علیه صنعت پتروشیمی ایران از سوی دولت واشنگتن
اعمال شد ولی این تحریم‌ها نتوانست ضربه کاری به پتروشیمی ایران وارد کند.
وی در تبیین دلایل این موضوع با بیان این‌که «محموله‌های پتروشیمی در مقایسه با محموله‌های نفتی محموله‌های خردی هستند و از لحاظ ترانزیتی، جابجایی پول، تعاملات بانکی و ... تفاوت‌هایی با معاملات نفتی دارد و خردتر
محسوب می‌شوند»، تاکید کرد : تبادلات این
محموله‌ها در تعداد بالایی انجام می‌شود و ردگیری آنها سخت‌تر است و از دیگر سو هزینه‌های ردگیری این معاملات برای آمریکایی‌ها نیز بسیار زیاد و دشوار است. خوش چشم با بیان این‌که
«اعمال تحریم‌ها و ردگیری‌ آن‌ها برای آمریکا
دارای هزینه است و این هزینه در مقایسه با معامله‌های پتروشیمی مقرون به صرفه نیست»، اظهار کرد : اینها از جمله دلایلی است که در زمان ترامپ نیز علی رغم تحریم‌های گسترده علیه صنعت پتروشیمی ایران ،این تحریم‌ها نتوانست ضربه کاری به ایران بزند. وی ادامه داد: بعلاوه، محموله‌های پتروشیمی به دلیل خرد بودن به مقاصد بیشتری صادر می‌شوند و بسیاری از این مقاصد در منطقه هستند، بنابراین ردگیری آنها و یا متوقف کردن این معاملات در کشورهای منطقه تا حدودی سخت و دشوار است.
مصطفی خوش چشم با تاکید دوباره بر این‌که «با توجه به آن‌چه که اشاره شد، به نظر می‌رسد این اقدام آمریکا بیشتر ازجنس اقدامات جنگ روانی است»، خاطرنشان کرد: در همین چهارچوب آمریکایی‌ها این تحریم‌ها را بیشتر در روزهای آخر هفته ایران و بویژه پنجشنبه‌ها اعلام می‌کنند؛ تا با توجه به تعطیلی بانک مرکزی و همچنین صرافی‌ها در ایران در روز جمعه، عده‌ای از دلال‌ها و کانال‌های تلگرامی با استفاده از فرصت
به وجود آمده سعی می‌کنند با سوار شدن بر موج روانی موجود در جامعه ، قیمت دلار و ارز را افزایش دهند و در همین راستا بانک مرکزی تصمیم گرفته که در روزهای جمعه نیز به فعالیت خود ادامه دهد و بخش‌های مربوطه دارای شیفت
کاری هستند و در یک الی دو هفته اخیر نیز صرافی‌ها به دستور بانک مرکزی در آخر هفته نیز باز بودند و فعالیت می‌کردند تا با ادامه فعالیت و سعی در کنترل و واکنش سریع به
اقدامات اینچنینی طرف مقابل، با تاثیرگذاری روانی اینگونه اقدامات مقابله کرده و در آینده نیز از ادامه این روند جلوگیری نمایند.

شتاب برنامه‌ها و اقدامات ۹ گانه وزارت اقتصاد
وزارت امور اقتصادی و دارایی در پی منویات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت طی بیانیه‌ای از شتاب برنامه‌ها و اقدامات ۹ گانه وزارت اقتصاد در مقابله با
جنگ اقتصادی خبر داد. وزارت اقتصاد و دارایی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رویکردها و محورهایی که در راستای تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری از سال گذشته آغاز شده را با رویکردی جهادی، مدبرانه و فرصت‌ساز شتاب خواهد بخشید.وزارت امور اقتصادی و دارایی در این بیانیه ضمن تشکر از بیانات و حمایت‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب از اقدامات دولت در طول یک سال گذشته اعلام کرد رویکردها و محورهایی در راستای تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری که از سال گذشته آغاز شده را با رویکردی جهادی، مدبرانه و فرصت‌ساز شتاب خواهد بخشید.
متن بیانیه وزارت امور اقتصادی و دارایی به شرح زیر است:
«ضمن تشکر از بیانات و حمایت‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب از اقدامات دولت در طول یک سال گذشته و تاکید ایشان بر این موضوع که « در شرایط کنونی، اولویت اصلی همچنان مسئله اقتصاد است »، وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان یکی از ارکان کلیدی در سیاستگذاری و برنامه ریزی برای مقابله با تحریم های ظالمانه و هسته مرکزی در جنگ اقتصادی پیش رو وظیفه خود می‌داند منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای، را سرلوحه برنامه ها و و اقدامات خود قرار دهد.
برای این منظور وزارت امور اقتصادی و دارایی، رویکردها و محورهای زیر را که از سال گذشته آغاز شده، با رویکردی جهادی، مدبرانه و فرصت‌ساز شتاب خواهد بخشید:
1 ) تلاش خواهد شد کلیه اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با هدف تقویت درونزایی، مردمی‌سازی و عدالت بنیانی اقتصاد تنظیم و اجرایی گردد.
2 ) مرتفع نمودن تنگنای منابع مالی کشور و بنگاه‌های تولیدی با تکیه بر تقویت بازار سرمایه، مولدسازی دارایی‌های دولت، فروش اموال مازاد دولت و انتشار اوراق مالی - اسلامی با تاکید بر تامین مالی غیرتورمی دنبال خواهد شد.
3 ) تحول در نظام مالیاتی کشور با هدف حمایت از فعالیت‌های مولد و تولیدی، مقابله با فعالیت های غیرمولد و سوداگری و باز توزیع ثروت در کشور و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در راستای اصلاح نظام درآمدی دولت و کاهش وابستگی بودجه به نفت
4 ) اصلاحات ساختاری نظام بانکی کشور در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و فروش اموال و دارایی‌های مازاد و منجمد، شفافیت ترازنامه‌ای و جهت‌گیری به سمت حمایت از تولید و کسب و کارهای خرد و متوسط و اشتغال‌آفرین
5 ) تمرکز بر کنترل تورم با کاهش رشد نقدینگی، اصلاح و هماهنگ‌سازی سیاست‌های پولی و مالی و ارزی کشور، کنترل و کاهش ناترازی بودجه‌ای، بانکی و ارزی، مدیریت انتظارات تورمی و تقویت انضباط در بخش‌های مالی، پولی و بانکی کشور
6) ریشه‌کنی فساد با تکیه بر اصلاحات ساختاری در زمینه های فسادزا، هوشمندسازی اقتصاد و شفافیت و سالم‌سازی در حوزه‌های مالیاتی، گمرکی و بانکی کشور
7 ) اتخاذ راهبرد حکمرانی و مدیریت ریال با هدف مدیریت ارزی، مقابله با پولشویی و شفافیت گردش کلان مالی در کشور
8 ) تسریع در افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد ملی و بهبود محیط (جذاب و رقابتی) اقتصاد کلان برای رشد شتابان و مستمر سرمایه‌گذاری، مقررات‌زدایی و سهولت شاخص‌های کسب و کار
9 ) تمهیدات لازم اعم از اتخاذ سیاست‌های سلبی و ایجابی برای کنترل خروج سرمایه از کشور و تشویق جلب و جذب سرمایه‌گذاری»

سرمقاله

محمد انیسی طهرانی
کارشناس سیاست بین الملل

«ما برنامه ای برای حمله به اوکراین نداریم» این جمله ای بود که مقامات سیاسی روسیه هفته ها پیش از 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400) پیاپی در سخنان خود بیان می کردند اما حمله نظامی را در زمان برنامه‌ریزی شده آغاز کردند. اکنون از آن تاریخ حدود 7 ماه گذشته است  کم کم فصل پاییز و در پی آن، زمستان سرد در اروپا فرا خواهد رسید. در چند هفته گذشته ما شاهد اظهاراتی مشابه بیانات بالا، از سوی مقامات کرملین در رابطه با صادرات گاز بودیم. به تعبیری دیگر، اواخر ماه آگوست (مرداد - شهریور) عبور گاز از خط لوله نورد استریم 1 چند روز قطع و مسکو دلیل آن را تعمیرات اعلام کرد. پس از اتصال مجدد، دوباره در 2 سپتامبر (11 شهریور) صادرات گاز بطور کامل متوقف شد. روسیه دلیل را نقص توربین های پمپاژ گاز بیان و تحریم های غرب علیه مسکو را سبب این اقدام معرفی کرد. ادعایی که شرکت «زیمنس» آلمان آن را بی اساس دانست. مقامات مسکو شرط صادرات مجدد گاز به آلمان را لغو همه تحریم های غرب بیان کردند. در واقع روسیه به دنبال لغو همه تحریم ها می باشد، نه فقط آن بخش که به تاسیسات گاز مربوط است، موضوعی که مورد موافقت قرار نمی‌گیرد. اما خط لوله گاز نورد استریم 1 در انتقال انرژی از چه جایگاهی برخوردار است؟ این خط لوله از غرب روسیه شروع و با گذر از بستر دریای بالتیک به شمال شرق آلمان منتهی می شود و ظرفیت انتقال 55 میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارد. اما در مناقشه گازی میان غرب و روسیه، دو طرف از چه وضعیت برخوردار هستند. ابتدا از روسیه آغاز کنیم که با حذف قاره سبز از لیست مشتریان خود چه گزینه هایی برای جایگزینی پیش رو دارد، از چین بعنوان یکی از مشتریان جذاب یاد می شود. اما آیا این اژدهای زرد آسیا خریداری گشاده‌ دست برای گاز روسیه محسوب می شود؟ خط لوله سیبری که از روسیه شروع و به طرف شرق و جنوب ادامه و در پایان به چین متصل می شود، عظیم ترین طرح انتقال گاز است که حداکثر ظرفیت آن به شرط تکمیل پروژه، 61 میلیارد متر مکعب در سال می باشد. اما اکنون با ظرفیت کامل فعالیت نمی کند. چین در سال 2021 تنها 16.5 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه خریداری کرد در حالی که اروپا در همان سال خریدار 170 میلیارد متر مکعب از گاز روسیه بود. موضوع دیگر اینکه سیاست چین بر مبنای تنوع بخشیدن به واردات گاز از کشورهای مختلف تنظیم شده است و خود را به یک کشور خاص محدود نمی کند. در این رابطه پکن مقادیر بسیاری گاز مایع از ایالات متحده و استرالیا وارد و همچنین چین دارای خطوط لوله انتقال گاز از آسیای مرکزی و مهمترین آنها ترکمنستان است. گزینه دیگر روسیه صادرات گاز به هند است اما به دلیل دوری مسافت و امکانات ناکافی بنادر هند فقط محدود به چند محموله کشتی گاز مایع LNG بوده است. به این ترتیب طبق نظر «نیکوس تسافوس»، کارشناس سیاست انرژی از یونان «روسیه هرگز به بازاری پر جاذبه در آسیا برای فروش گاز به مانند اروپا دست نخواهد یافت». اما سوی دیگر ماجرا، اروپا و بویژه آلمان است، شاید سیاست کلی اتحادیه اروپا در این توییت «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا به روشنی انعکاس یافته است. او نوشت: «استفاده از گاز به عنوان یک سلاح توسط روسیه، عزم اتحادیه اروپا را تغییر نخواهد داد. ما مسیر خود را به سوی استقلال انرژی تسریع خواهیم کرد». آلمان بعنوان وابسته‌ترین کشور اروپا به گاز روسیه واردات خود را در ماه آگوست از 50 به کمتر از 10 درصد و ایتالیا، دومین وارد کننده بزرگ، از 40 به 23 درصد کاهش داده است. علیرغم توقف کامل نورد استریم 1، صادرات گاز روسیه به اروپا هنوز از طریق یک خط لوله دوره اتحاد جماهیر شوروی که از اوکراین می‌گذرد و به رغم درگیری‌های نظامی، همچنان فعال باقی مانده است و خط لوله «سوث استریم» که از خاک ترکیه می گذرد، ادامه دارد. برای چندین دهه، حتی در دوران اتحاد جماهیر شوروی و جنگ سرد بین دو بلوک غرب و شرق، مسکو نشان داده بود که بدون توجه به شرایط سیاسی، یک شریک قابل اعتماد انرژی است. اما اکنون، رهبران اروپایی می گویند «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه این اعتماد را از بین برده است. «سرگئی واکولنکو»، تحلیلگر صنعت انرژی روسیه در «بن» آلمان معتقد است: در دو دهه گذشته مقامات روسیه قدرت ژئوپلیتیکی ایالات متحده را که از نفوذ خود بر «نظام مالی جهانی» به دست آورده، نظاره گر بودند و سعی کردند جایگاه روسیه را به عنوان یک صادر کننده بزرگ انرژی به روش آمریکا ارتقا دهند و رئیس جمهور روسیه معتقد بود نفت و گاز برای رسیدن به این هدف مناسب است. اما اروپا چه تدابیری برای بحران کمبود انرژی اندیشیده است اول، پر کردن مخازن ذخیره سازی گاز، آلمان 86 درصد و ایتالیا 84 درصد از ذخایر خود را تکمیل کرده اند. همچنین ایالات متحده قول صادرات 45 میلیارد متر مکعب گاز مایع را به اروپا داده است. آلمان بعنوان برادر بزرگتر اتحادیه اروپا با اتریش و جمهوری چک توافقنامه همبستگی گازی امضا کرده، به تعبیری دیگر، به این دو کشور که نارضایتی های مردمی به بهانه افزایش قیمت انرژی شکل گرفته، قول کمک داده است. دوم، بسیاری از نیروگاه های هسته ای که در سه کشور بریتانیا، فرانسه و بویژه آلمان در سال‌های گذشته به حالت نیمه تعطیل در آمده بودند، برای فعالیت مجدد در موقع ضرورت، آماده شده اند. نگاه بر وضعیت میدانی حکایت از آن دارد که عزم اروپا برای ایستادگی مقابل روسیه جدی است اما مطابق نظر «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان در نشستی با سفرای این کشور در برلین گفت: «این سؤال اصلی خواهد بود که آیا ما می توانیم با همبستگی، تامین انرژی را برای همه مردم اروپا تضمین کنیم یا خیر؟». تیره راهی که قاره سبز امیدوار است که در ماه های آینده با کمترین هزینه از آن گذر کند.

یادداشت

سید علی ایزادخواه
نماینده مجلس

عضویت ایران در شانگهای در واقع شکست پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی ایران است که مدتهاست در دستور کار غرب و آمریکا قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران قدرتی اثرگذار در معادلات سیاسی، امنیتی، نظامی منطقه است تعامل با ایران منجر به افزایش مولفه‌های قدرت کشورهای عضو شانگهای خواهد شد. سیاست نگاه و لبخند به همسایگان در دولت سیزدهم جزو سیاست‌های موفق در دنیاست، همکاری با کشورهای همسایه که دارای مشترکات قومی، سیاسی، فرهنگی، دینی، اخلاقی و سنت‌های رایج هستند، بهترین راهکار برای رشد و توسعه سیاسی و اقتصادی است. عضویت در شانگهای بهترین فرصت برای گسترش همکاری ها بین کشورهای همسایه است دنیای غرب نشان داده است که سیاست ها و رویکردهای قابل اطمینانی در مقابل کشورهای شرقی ندارد، وجود بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در حوزه کشورهای آسیایی و شانگهای قدرت بی بدیل را به کشورهای منطقه آسیا مرکزی بخشیده است که می تواند در دنیا تعیین کننده باشد.
حضور ایران در پیمان شانگهای و به تبع آن سایر پیمان‌های منطقه می‌تواند در افزایش قدرت اقتصادی و نفوذ ناپذیری اقتصاد ایران از توطئه های استکبار جهانی موثر باشد و به اقتصاد ایران مصونیت ببخشد. همانطور که ما به همکاری با روس‌ها در حوزه مقاومت نیاز داریم در جهت مقابله با غرب می توانیم از توانمندی اقتصادی شانگهای نیز استفاده کنیم. ایران ثابت کرد که در دوستی با کشورهای مختلف خلف وعده نمیکند و صادق است. عضویت ایران در شانگهای در واقع شکست پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی ایران است که مدتهاست در دستور کار غرب و آمریکا قرار دارد. دولت سیزدهم بدون توجه به نتیجه مذاکرات کشور را اداره می‌کند، دستگاه دیپلماسی به دنبال تحقق حداکثری منافع ملت ایران است.

سیاست های ضدروسی رقم زده است؛

گروه نفت و انرژی: ایده تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه که از سوی کشورهای صنعتی گروه هفت دنبال می‌شود ممکن است در تئوری درخشان به نظر برسد اما در عمل باعث آشفتگی زیادی خواهد شد و احتمالا قیمت‌های نفت را بالاتر می‌برد. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، جلوگیری از افزایش قیمت‌های نفت دقیقا هدف اصلی پشت ایده سقف قیمت است زیرا این مکانیزم، جریان نفت روسیه را با قیمت پایین‌تر حفظ می‌کند.چندین هفته است که گروه هفت سرگرم مذاکره درباره ایده معاف کردن نفت روسیه از ممنوعیت پوشش بیمه و فاینانس در صورت عرضه نفت این کشور در سقف قیمت مشخصی است که این گروه هنوز درباره آن به توافق نرسیده است.این امر مستلزم هماهنگی زیادی میان فراهم کنندگان بیمه دریایی و فاینانس اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا است اما این راحت‌ترین بخش از اجرای سقف قیمت خواهد بود. روسیه ممکن است تلاش‌های فعلی خود برای داشتن نفتکشهای غیرغربی و بیمه گرانی که موافقت می‌کنند صادرات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را بیمه کنند را مضاعف کند یا پوتین می‌تواند به راحتی به وعده خود برای توقف تمامی صادرات محصولات انرژی شامل نفت خام، سوختها، گاز طبیعی و زغال سنگ به کشورهایی که از ایده سقف قیمت برای نفت روسیه حمایت کرده‌اند، عمل کند.در هر صورت، قیمت‌های نفت با اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه تا پایان سال میلادی جاری، احتمالا بسیار بالاتر خواهد رفت. روسیه با استفاده از ناوگان نفتکشها و خدمات بیمه غیرغربی، همچنان به فروش نفت خود به خریداران آسیایی مانند هند و چین ادامه می‌دهد و همزمان، عرضه به غرب را محدود کرده است.به گفته تحلیلگران، همچنین انتظار می رود روسیه با الگوبرداری از شیوه ایران، صادرات نفت پنهانی خود را با غیر فعال کردن فرستنده‌ها یا پنهان کردن مبدا نفت افزایش دهد.به گفته تحلیلگران شرکت انرژی اینتلیجنس، با این حال ناوگان نفتکشهای غیرغربی که روسیه می‌تواند بر آنها تکیه کند، کافی نیست. اگر روسیه حاضر نشود از خدمات دریایی مربوط به کشورهای گروه هفت استفاده کند، نفت روسیه باید توسط نفتکشهای غیرغربی حمل شود و نفتکشهای کافی برای حمل میلیون‌ها بشکه نفت روسیه وجود ندارد. در نتیجه عرضه نفت کمتر، قیمتها را بالاتر می برد و فشار کمتری به روسیه وارد می‌شود.طبق گزارش انرژی اینتلیجنس، نفت روسیه که از خاور دور روسیه به آسیا می‌رود، توسط نفتکشهای روسی یا آسیایی حمل می‌شود، اما برآورد می‌شود روسیه ۴.۴۵ میلیون بشکه در روز نفت از بنادر خود در آرکتیک، دریای بالتیک و دریای سیاه صادر می‌کند و این صادرات، با استفاده از کشتیهای مرتبط با اتحادیه اروپا انجام می‌شود. یافتن نفتکشها و پوشش بیمه که ارتباطی با اتحادیه اروپا، گروه هفت یا کشورهای دیگر حامی مکانیزم سقف قیمت ندارند، برای این میزان صادرات نفت ممکن است تقریبا غیر ممکن باشد.گروه هفت اوایل سپتامبر تاکید کرد که ممنوعیت کامل خدماتی که حمل دریایی نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه به بازارهای جهانی را امکان پذیر می‌کنند را نهایی و اجرایی خواهند کرد. فراهم کردن چنین خدماتی تنها در صورتی مجاز خواهد بود که نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در یک قیمت مشخص یا پایین‌تر از آن که توسط ائتلاف کشورهایی پایبند به اجرای سقف قیمت تعیین می‌شوند، فروخته شود.وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته، در دستورالعمل مربوط به سقف قیمت، اعلام کرد که سیاست سقف قیمت، سه هدف را دنبال می کند: حفظ عرضه قابل اطمینان نفت دریابرد روسیه به بازار جهانی، کاهش فشار صعودی بر قیمت‌های انرژی و کاهش درآمد فدراسیون روسیه از نفت.اگرچه در تئوری چنین طرحی هوشمندانه به نظر می‌رسد اما طرح سقف قیمت ممکن است در واقع به قیمت‌های بسیار بالاتر نفت منجر شود زیرا جریان تجارت را دوباره ملتهب خواهد کرد و صادرات نفت روسیه کاهش پیدا می‌کند.آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد بازار نفت جهان باید خود را برای کاهش ۲.۴ میلیون بشکه در روز عرضه نفت روسیه پس از آغاز اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا آماده کند. یک میلیون بشکه در روز فرآورده های نفتی و ۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام باید بازارهای جدیدی پیدا کنند که ممکن است به کاهش بیشتر صادرات و تولید نفت روسیه منتهی شود. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تولید نفت روسیه تا فوریه سال ۲۰۲۳ به ۹.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند که ۱.۹ میلیون بشکه در روز کاهش در مقایسه با فوریه سال ۲۰۲۲ خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی در اوت اعلام کرده بود تحریم‌های غربی تاثیر قابل توجهی روی تولید نفت روسیه نگذاشته زیرا مسکو، جریان صادرات نفت خود را به آسیا تغییر داده است.همچنین، این تهدید کاملا جدی از سوی پوتین برای توقف فروش نفت و سایر فرآورده‌های انرژی به کشورهایی که از ایده سقف قیمت نفت روسیه حمایت کردند وجود دارد. بیارن شیلدراپ، تحلیلگر ارشد کالاها در بانک SEB در این باره اظهار کرد: ما کاملا بر این باوریم که پوتین به تهدید خود عمل کرده و به جای پذیرفتن هرگونه مکانیزم سقف قیمت، صادرات را محدود خواهد کرد.

فروش آپارتمان‌های با متراژ بیش از ۱۰۰ متر سخت شد؛

گروه راه و مسکن:در شرایطی که حدود ۶۵ درصد واحدهای عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران را آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ متر تشکیل می‌دهند، سهم این خانه‌ها از معاملات قطعی فقط ۲۸ درصد است. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ متر تحت تاثیر کسادی معاملات مسکن در شهر تهران دچار رکود در رکود شده‌اند. اگرچه به لحاظ فاصله گرفتن توان طرف تقاضا با سطح عمومی قیمت‌ها در بازار مسکن، واحدهای متوسط و کوچک متراژ، کم‌مشتری هستند اما آپارتمان‌های با متراژ بیش از ۱۰۰ متر گرفتار وضعیت بدون مشتری شده‌اند.مرداد امسال از ۷۸۲۵ معامله مسکن در تهران، سهم آپارتمانهای بالای ۱۰۰ متر ۲۲۳۵ فقره و واحدهای بالای ۲۰۰ متر فقط ۱۶۶ فقره بود. این نشان می‌دهد شانس فروش واحدهای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر در مقایسه با آپارتمان‌های کوچکتر تقریبا یک به سه است. بررسی‌ها گویای آن است حدود ۶۵ درصد واحدهای عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران را خانه‌های با متراژ بیش از ۱۰۰ متر تشکیل داده‌اند. این در حالی است که مردادماه امسال رتبه اول از نظر تعداد معاملات قطعی به خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متر تعلق داشت و آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر در جایگاه دوم قرار داشتند.واحدهای مسکونی بالای ۱۰۰ متر در مردادماه امسال تنها ۲۸ درصد از معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند و سهم واحدهای بالای ۲۰۰ متر فقط ۲.۱ درصد بود.از سوی دیگر شکاف ایجاد شده بین قیمت مسکن با توان طرف تقاضا باعث کاهش دائمی معاملات واحدهای نوساز و افزایش خرید و فروش آپارتمان‌های قدیمی شده است. مرداد امسال واحدهای با عمر بنای بیش از ۲۰ سال ۲۱ درصد قراردادهای خرید و فروش مسکن در شهر تهران را در بر گرفتند؛ در حالی که سال گذشته سهم این آپارتمان‌ها از کل معاملات ۱۱ درصد و سال ۱۳۹۲ به میزان ۵.۸ درصد بود.به دلیل فشار تقاضایی که برای واحدهای کوچک و متوسط وجود دارد، همچنین کسادی معاملات واحدهای بزرگ متراژ، قیمت هر متر مربع از آپارتمانهای کوچک، بیش از خانه‌های بزرگ متراژ است.طبق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر خانه در مردادماه ۱۴۰۱ در شهر تهران ۴۲.۷ میلیون تومان در هر متر مربع بود که در مقایسه با ماه گذشته ۲.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.اما بازار مسکن در سال جاری پس از رونق نسبی در ماههای اردیبهشت و خرداد، از ابتدای تیرماه به تدریج با افت معاملات مواجه شد. مرداد امسال ۷۸۲۵ فقره خرید و فروش مسکن در تهران انجام شد؛ در حالی که خردادماه معاملات ۱۳ هزار و ۸۷۴ فقره بود که نشان می دهد خرید و فروش ملک در تهران تقریبا نصف شده است. بر این اساس سرعت رشد ماهیانه قیمت نیز در مقایسه با دو ماه قبل تقریبا به یک چهارم رسیده است.یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که در نیمه دوم سال بازار به نسبت آرامتری را شاهد خواهیم بود. رامین گوران درباره پیش‌بینی بازار مسکن در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به ایسنا گفت: معتقدم در شش ماهه دوم سال، تورم چندانی در بازار مسکن رخ نمی‌دهد؛ زیرا اتفاقاتی که می‌توانست منجر به رشد قیمت‌ها شود مثل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها اتفاق افتاده است. تنها مولفه‌ای که می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد هجوم یکباره بورس‌بازان و بخر و بفروش‌ها است که با توجه به رکود معاملات مصرفی بعید به نظر می‌رسد.یک کارشناس بازار مسکن نیز گفت: عواملی که می‌توانست به تورم و رشد قیمت مسکن منجر شود در نیمه اول سال اتفاق افتاده و انتظار داریم در شش ماهه دوم، بازار به نسبت آرامی را داشته باشیم. رامین گوران اظهار کرد: محصولی که در بخش مسکن تولید می‌شود، بر اساس قیمت تمام شده است. ممکن است در مواقعی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش پیدا کند. در سال جاری یک سری افزایش‌های جدی در نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها داشتیم که قیمت تمام شده مسکن را بالا برد.وی افزود: در بخش بازار هم دلایلی می‌تواند به تورم بینجامد. یکی از این موضوعات، ریسکهای غیراقتصادی است که هنوز هم بلاتکلیف است. موضوع دیگر به نبود خریدار ناشی از رشد قیمت‌ها برمی‌گردد.این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نیز با افت مواجه شده است گفت: هم در بخش ساخت و هم در بخش سفته‌بازی، سرمایه‌گذاری به شدت کاهش یافته است. در همه جای دنیا پول معمولا ۷ تا ۸ بار در سال گردش دارد اما در ایران شاید کمتر از ۲ بار این اتفاق بیفتد که این مساله باعث رکود می‌شود.گوران یادآور شد: پیش از این وقتی سازندگان مسکن، پروژه‌ای را به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رساندند، پروژه بعدی را شروع می‌کردند اما در حال حاضر به دلیل نبود مشتری، امکان تعریف طرحهای جدید وجود ندارد.وی تصریح کرد: دو سال پیش قیمت پیش‌فروش در مناطق متوسط و پایین شهر تهران، متری ۷ تا ۸ میلیون تومان بود. در حال حاضر حدودا به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. از آن طرف توان خرید متقاضیان متناسب با قیمت‌ها رشد نکرده و بخش مسکن وارد رکود شده است.دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه بسیاری از سازندگان واحدهای لوکس از شمال تهران کوچ کرده‌اند گفت: برخی از فعالان صنعت ساختمان به مناطق متوسط شهر و بسیاری هم به ترکیه و کشورهای عربی رفته‌اند و در آنجا اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

بررسی های تجارت از دغدغه تولیدکنندگان نشان میدهد؛

گروه صنعت و تجارت:در شرایطی که ممنوعیت واردات لوازم خانگی وارد چهارمین سال خود شده است،اکنون تولیدکنندگان اعتقاد دارند در فضای پسابرجام (به فرض انجام توافق میان ایران و آمریکا) تنها واردات تجهیزات و دانش فنی لازم خواهد بود و عملا کشور دیگر نیازی به واردات کالا نخواهد داشت.به گزارش«تجارت»،برهمین اساس لازم به ذکر است که آخرین آمارهای کمی و کیفی نیز نشان میدهد تولیدکنندگان لوازم خانگی هیچگاه وارد مسیر اشتباه خودروسازان نشده اند و تامین نیازهای مردم در سطح بازار تائیدکننده همین مسئله است.نکته دیگر این است که تولیدکنندگان لوازم خانگی بارها اعلام کرده اند با سرمایه گذاری شرکتهای خارجی هیچگونه مشکلی ندارند و برای مثال از سرمایه گذاری که خط تولید کمپرسور یخچال را در کشور راه اندازی کند حمایت و حاضر به مشارکت
خواهند بود.
مقایسه اشتباه صنعت لوازم خانگی با وضعیت خودروسازان
در همین خصوص،سعید رضوانی عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، رعایت حقوق مصرف کنندگان و تبدیل شدن شرایط صنعت لوازم خانگی به وضعیت صنعت خودرو را از جمله مهمترین شائبه‌های مطرح شده در طرح ممنوعیت واردات لوازم خانگی بیان کرد و افزود: از سال ۱۳۹۷ شرایط تحریمی در کشور تشدید شد و شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه لوازم خانگی در دنیا، درب ورود مواد اولیه این صنعت را به روی ایران بستند.وی افزود: این نوع تحریم در حالی اتفاق افتاد که ۵۰ درصد لوازم خانگی که در کشور مصرف می‌شد وارداتی و مابقی تولید داخل بود و تحریم کنندگان تصور می کردند که ایران با شرایط اسفناکی در صنعت لوازم خانگی متاثر از عدم ورود مواد اولیه مواجه خواهد شد.وی اظهار کرد: تولید کنندگان داخلی این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و توانستند مصرف و نیاز داخلی کالای لوازم خانگی را بطور کلی تامین کنند و در این چهار سال هیچ کمبودی در کالای ساخته شده احساس نشد.وی با اشاره به ایجاد حس خودباوری در دولت از سال ۱۳۹۷ تاکنون گفت: دولت در اجرای طرح ممنوعیت واردات لوازم خانگی به این باور رسید که توان بالقوه در بخش خصوصی وجود داشته که توانسته این نیاز را برطرف کند.دبیر انجمن مدیران صنایع ساوه در ادامه گفت: تولیدکنندگان داخلی با تبدیل این تهدید به فرصت توانستند کیفیت کالاهای تولیدی را ارتقا دهند و با تولید مشابه خارجی رقابت کنند. در حال حاضر در کشور شرایطی بوجود آمده است که تولید کالای ایرانی با کالاهایی که با بهترین برندهای دنیا در حال تولید هستند فاصله زیادی ندارد. در واقع یک رقابت پذیری نسبی بوجود آمده است و فاصله کوتاهی که وجود دارد به تکنولوژی و تجهیزات بر می‌گردد.

بیم و امیدهای پسابرجام برای صنعت لوازم خانگی
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در حال توسعه و بهبود کمی و کیفی تولید محصولات لوازم خانگی است، افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۷ که عدم ورود لوازم خانگی به کشور اتفاق افتاد، این صنعت رشد چشمگیری به لحاظ کیفیت کالا داشته و این رشد با شیب تندی ادامه دارد.او با تاکید بر اینکه ایران در شرایطی قرار گرفته است که در تولید انواع لوازم خانگی نیاز داخل را بطور کامل تامین می کند، افزود: جای بسی خرسندی است که ایران در تولید برخی لوازم خانگی به حالت اشباع دست یافته و سطح سرمایه گذاری در این حوزه نه تنها متوقف نشده بلکه با سرعت بالا ادامه دارد و همچنان نیازمند حمایت دولت برای فراهم کردن بسترهای صادراتی برای رونق تولید لوازم خانگی و جلوگیری از ایجاد تنش و چالش در مسیر تولید هستیم.رضوانی افزود: در بسیاری از واحدهای پیشرو تولید لوازم خانگی نه تنها رشد تولید به لحاظ کمی و کیفی دیده می‌شود بلکه خدمات پس از فروش به صورت شبانه‌روزی ارائه و واحدهای تولیدی رقابت پذیر شده‌اند و این رقابت پذیری موجب ایجاد انگیزه در توسعه بازار عرضه شده و دغدغه رعایت حقوق مصرف کنندگان را از بین می‌برد.وی با تاکید بر عرضه فراگیر لوازم خانگی تولیدی در سطح کشور در مقایسه با تولید مشابه خارجی بیان کرد: قیمت تمام شده لوازم خانگی تولید داخل کشور تفاوت فاحشی با مشابه خارجی از نظر قیمت دارد و از نظر کیفیت نیز برابری می‌کند.او بیان کرد: مزیت رقابتی صنعت لوازم خانگی موجب شده است که اکثر کالاهای مورد نیاز جامعه هدف مصرف کننده تامین شود، تنها کالایی که کمبود آن در کشور مشاهده می‌شود یخچال فریزرهای ساید بای ساید است و با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط بسیاری از واحدهای تولیدی کشور تا سال ۱۴۰۲ این کمبود نیز برطرف خواهد شد و تولید انبوه این کالا درخواست مشتریان را پاسخگو خواهد بود.عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه با اشاره به اینکه در سالیان گذشته حمایت‌های لازم از تولیدکننده داخلی برای ایجاد و توسعه واحدهای دانش بنیان و تولیدکننده محصولات در سطح بین المللی صورت نگرفته است، افزود: تحریم‌ها بهانه‌ای شد که حمایت بیشتری از تولید برای رشد و توسعه صورت گیرد و در سایه این حمایت، اعتماد متقابلی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد و نتیجه آن تولید محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب شده است.وی در خصوص نگرانی دومی که در پی اجرای ممنوعیت واردات لوازم خانگی بوجود آمده است نیز توضیح داد و گفت: اینکه گفته می‌شود که جلوگیری از واردات لوازم خانگی موجب دچار شدن صنعت لوازم خانگی به وضعیت صنعت خودرو خواهد شد حرف درستی نیست.
او ادامه داد: با وجود اینکه حمایت جدی از صنعت لوازم خانگی در گذشته صورت نگرفت اما توسعه قابل قبولی در این صنعت شکل گرفت و چون تولیدکنندگان لوازم خانگی در سطح وسیعی و به تعداد زیادی در کشور وجود دارند، رقابت پذیری با وجود ممنوعیت واردات رقم خورد، چالشی در این روند بوجود نیامد.رضوانی بیان کرد: با وجود اینکه کمک شایانی به تولیدکنندگان صورت نگرفت و تسهیلات بانکی اعطا نشده و در تامین منابع ارزی با محدودیت رفتار شد و این صنعت در زمان تحریم‌ها با دشواری فراوانی مواجه بود، اما صنعت لوازم خانگی نه تنها به وضعیت صنعت خودرو دچار نشد بلکه شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی بودیم.وی با اشاره به محرومیت صنعت لوازم خانگی از دسترسی به منابع ارزی افزود: این در حالی صورت گرفت که صنعت خودرو به منابع ارزی دسترسی مناسبی داشت. صنعت لوازم خانگی از تسهیلات بانکی محروم بود و عملا شاهد بسته شدن درب بانک‌ها بر روی صنایع از جمله صنعت لوازم خانگی بودیم و با وجود این شرایط سخت، تولید در کشور استمرار داشت.دبیر انجمن مدیران صنایع ساوه همچنین گفت: تولیدکنندگان بخش خصوصی لوازم خانگی با واردات لوازم خانگی در صورت اینکه شرایط منطقی و تعرفه واقعی وجود داشته باشد قطعا مخالفتی نخواهند داشت و استقبال خواهند کرد. اما باید به این نکته اشاره کرد که هر زمان موضوع واردات مطرح می‌شود، دستان مافیای داخلی اقدام به واردات لوازم خانگی از مرزهای مجاز کشور بدون پرداخت عوارض و مالیات می‌کند. اگر واردات به درستی انجام بگیرد و تعرفه درست در نظر گرفته شود قطعا تولیدکنندگان داخلی با چالش مواجه نخواهند شد.
وی با اشاره به اقدامات اقتصادی دولت از ابتدای سال جاری گفت: در قالب این اقدامات نرخ تعرفه‌ها، حامل‌های انرژی، هزینه‌های گمرکی و مالیاتی تغییر کرد و حقوق و دستمزد نیز تا ۵۸ درصد افزایش یافت که منجر به رشد قیمت تمام شده کالاها شد.این تولیدکننده صنعت لوازم خانگی گفت: افزایش بی‌محابای قیمت‌ها در کشور موجب شده است که مزیت رقابت پذیری تولید در کشور تحت‌الشعاع قرار گیرد و چالشی را در هنگام رقابت با کالاهای وارداتی بوجود آورد و حتی موجب شده است که کالاهای قاچاق نسبت به تولید داخلی مزیت رقابتی پیدا کنند. وی با بیان اینکه در کشورهایی نظیر سوریه و عراق مجوز واردات کالایی که توان تولید آن در داخل این کشورها وجود دارد، صادر نمی‌شود، افزود: چرا در کشوری نظیر ایران که توسعه صنعتی و نیز توان کارآفرینی و سرمایه‌گذاری آن به مراتب بالاتر از کشورهای منطقه است، سیاست‌های حمایتی کارآمد و موثر در حوزه تولید اعمال نمی‌شود و هرازگاهی موضوع واردات لوازم خانگی به جای خودکفایی در تولید مطرح می‌شود.وی بیان کرد: در پسابرجام بجای واردات کالا باید دانش فنی روز و تجهیزات را به کشور وارد کرد تا بتوان از نیروی کار و منابع انسانی به نحو بهینه استفاده کرد و ارزش افزوده در کشور ایجاد شود.رضوانی بیان کرد: در شرایط تورمی و افزایش هزینه‌های تولید، بهای کالای تولیدی در واحدهای صنعتی و تولیدی کشور در حال افزایش است و چنانچه تدبیری نشود با یک عارضه خطرناک و چالش مواجه خواهیم شد و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان مزیت رقابتی برای صادرات پیدا کرد.وی افزود: در صورت عدم ممنوعیت واردات لوازم خانگی به هیچ وجه وضعیتی که برای صنعت خودرو در کشور بوجود آمده برای صنعت لوازم خانگی اتفاق نخواهد افتاد و تجربه چهار ساله تحریم واردات دلیل مهمی بر این ادعاست و بخش خصوصی نشان داده که همواره پیشروست.او گفت: صنعت لوازم خانگی نه تنها در تامین کالا موفق عمل کرده بلکه یاریگر دولت در تامین هزینه‌های جاری کشور بوده است که انتظار می رود دو مقوله هزینه تولید و قیمت تمام شده مواد اولیه در کشور و هزینه خدمات به گونه‌ای باشد که بتوان در رقابت با کشورهای دیگر با عرضه کالاهای رقابتی و صادرات محور به کشور خدمت کرد.رضوانی تصریح کرد: با وجود سختی‌های متاثر از تحریم ها اما بخش خصوصی در رونق تولید و ایجاد اشتغال موفق عمل کرده است و نرخ بیکاری به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

مزایای استمرار ممنوعیت واردات
عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی که معتقد به ممنوعیت واردات است، در این خصوص به ایمنا می‌گوید: کشورهای پیشرفته به ویژه اروپاییان ۳۰۰ سال از صنعت خودشان حمایت کردند و به قله‌های پیشرفت رسیدند، اما اکنون که نوبت کشورهای در حال توسعه شده، برایشان نسخه‌ای برخلاف روندی که خودشان دنبال کردند، می‌پیچند. اروپاییان با حذف الگوهایی که خود آن‌ها به وسیله آن پیشرفت کردند، درصدند از پیشرفت کشورهای دیگر جلوگیری کنند.به گفته وی بشر در عمل، اصل برابری شرایط پایه در رقابت برابر را رعایت می‌کند، همان‌طورکه هیچ‌وقت کشتی‌گیر ۱۲۰ کیلویی با ۷۵ کیلویی مسابقه نمی‌دهد؛ در اقتصاد نیز نمی‌توان با شرایط نابرابر صحبت از رقابت کرد. در شرایط نابرابر، رقابت گذاشتن ظلم به ضعیف است، باید مواظب شعارهای بی‌اساس غرب‌زدگان بود. در دولت‌های قبل به دروغ به مردم گفته شد که شرایط تحریم مانع بازگشایی روابط ایران با کشورهای خارجی است؛ این اظهارات باطل باعث شد در بخش‌هایی مانند صنعت، صدور خدمات فنی و صدور فراورده‌های نفتی با مشکل روبه‌رو شویم.این کارشناس اقتصادی تحلیل می‌کند: سهم ارزش افزوده صنعت در اقتصاد کشور نزدیک به ۲۴ درصد است، وقتی سهمی قابل توجه مانند این وجود دارد، هرگونه توسعه می‌تواند اثر بسیار خوبی در اقتصاد و ارزش افزوده ملی داشته باشد. به جای ایجاد رقابت بین محصولات خارجی و داخلی در بازار داخلی، باید رقابت کالاهای باکیفیت و ارتقا یافته ایرانی را به بازارهای خارجی منتقل کنیم و میدان رقابت را بیرون از مرزها منتقل کرد. کره جنوبی ۲۵ سال به مردم خود ریاضت اقتصادی داد تا به جایگاه فعلی در تولید لوازم خانگی و خودرو دست یابد.

رئیس سازمان توسعه تجارت تشریح کرد

گروه صنعت و تجارت:رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به دستاورد‌های ایران از عضویت در سازمان شانگهای گفت: عضویت ایران در این سازمان زمینه برای استفاده راحت‌تر و دسترسی بهتر ما به بازار کشورهای عضو فراهم کرده است. علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت درباره رفع موانع مبادلات مالی و بانکی میان کشورهای عضو شانگهای، اظهار کرد: روسای جمهور عضو پیمان، اعضای ناظر و شرکا صحبت‌های خوبی را در این زمینه مطرح کردند.وی‌ گفت: در چند مورد تاکیداتی صورت گرفت که یکی از این موارد، تجارت کالا بود تا از فرصت اجلاس استفاده و برای توسعه تجارت بین کشورهای عضو شانگهای اقدامات لازم انجام شود. در 5 ماه نخست سال 1401، رشد قابل توجهی درخصوص صادرات با اعضای شانگهای داشتیم و صادرات ما بیش از 9 میلیارد دلار بود. این نشان از دیپلماسی فعال در خصوص کشورهای عضو شانگهای دارد.پیمان پاک ادامه داد: در جلساتی که رئیس جمهور با روسای کشورهای عضو شانگهای داشتند بر توسعه تجارت و رفع موانع و چالش‌ها تاکید شد. در بحث مالی و بانکی با کشورهایی مثل روسیه، بلاروس و قزاقستان، اقدامات خوبی انجام داده ایم تا از مسیرهای جایگزین استفاده کنیم. علاوه بر این حذف دلار و یورو در دستور قرار داده خواهد شد و به طرف های مقابل پیشنهاد استفاده از بیمه‌ها و کانال‌های مالی جدید که بانک مرکزی ما در نظر گرفته، ارائه شد.
رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: رئیس جمهور تاکید بر توسعه تجارت آزاد داشتند، ما تجربه خوبی را در حوزه اوراسیا داشتیم. 80 درصد اقدامات به نتیجه رسیده، آذرماه بحث کارشناسی را نهایی خواهیم کرد و مورد امضا قرار می‌گیرد و برای تصویب به مجالس می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: بی‌تدبیری، سوء مدیریت، زیاده‌خواهی وسهم‌طلبی مدیران در ۳ دهه گذشته بود که منجر به تصویب پروژه‌های مختلف در قالب سدسازی و احداث میان‌گذر شهید کلانتری شد و شرایط فعلی دریاچه ارومیه را رقم زد. دکتر مهدی اسماعیلی بیدهندی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با عواملی که حال و روز فعلی دریاچه ارومیه را رقم زده‌اند، اظهار کرد: بی‌تدبیری، سوء مدیریت، زیاده‌خواهی و سهم‌طلبی مدیران سیاسی در 3 دهه گذشته بود که منجر به تصویب پروژه‌های مختلف در قالب سدسازی، احداث میان‌گذر شهید کلانتری و ...، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد و شرایط فعلی دریاچه را رقم زد.
وی ادامه داد: بسیاری از این پروژه‌ها بدون مطالعات درست و آینده‌پژوهی انجام شد که این امر منجر به این شد که در زمان خشکسالی، اثر خشکسالی بر شرایط دریاچه ارومیه ده‌ها برابر شود و سطح تزار دریاچه ارومیه به شدت کاهش پیدا کند. در نتیجه می‌توان گفت که عامل رقم خوردن اوضاع اسفناک دریاچه عوامل انسانی است و اگر این تصمیمات غلط و سوء مدیریت‌ها در خصوص حوضه آبریز دریاچه ارومیه نبود، خشکسالی نمی‌توانست تا این حد حیات دریاچه را نابود کند.
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: زمانی می‌توان از راهکار فوری صحبت کرد که ما ابزاری داشته باشیم که چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری بتواند در کوتاه‌مدت اجرایی شود و نتایج فوری و کوتاه‌مدت به ما بدهد اما در حال حاضر در خصوص دریاچه ارومیه چنین ابزاری را نداریم. اسماعیلی بیدهندی افزود: به عنوان مثال، یکی از راهکارهای فوری که می‌تواند به احیای دریاچه کمک کند، رهاسازی حق‌آبه دریاچه از سدها توسط وزارت نیرو است، اما به این دلیل که آب پشت سدها برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود، این امکان فراهم نیست. از طرفی خشکسالی نیز باعث شده تا همین آب پشت سدها کمتر شود و در نتیجه امکان رهاسازی آن برای احیای دریاچه وجود ندارد چرا که رهاسازی آب در این شرایط ممکن است باعث بروز تعارضات اجتماعی میان شهروندان، کشاورزان و صنعتگران و ...، شود؛ در نتیجه رهاسازی آب از سدها عملی نیست.
وی با اشاره به کاهش نزولات جوی در کشور گفت: کنترل بارش‌ها در دست ما نیست و نمی‌توانیم کنترل کنیم که در زمانی که ما نیاز داریم بارندگی انجام شود و به احیا دریاچه کمک کند. مباحث انتقال آب به دریاچه ارومیه از ارس، دریای خزر، کردستان و ...، نیز مطرح بوده که این پروژه‌ها نیز از نظر فنی و اقتصادی نمی‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت نتیجه دهد.
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران تصریح کرد: از بین تمام گزینه‌هایی که برای احیای دریاچه مطرح می‌شود، با در نظر گرفتن اثرات سوء آن‌ها، آزادسازی حق‌آبه دریاچه از سدها گزینه‌ای است که شاید بتواند مانند مُسکن برای دریاچه عمل کند اما اجرایی شدن این گزینه به تنهایی نیز کافی نیست و ممکن است اثرات سوء دیگری داشته باشد. اسماعیلی بیدهندی تصریح کرد: از ابتدای دولت یازدهم که ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت و دولت اقدام به تعیین ساز و کار دقیق و علمی برای احیای دریاچه کرد، فرآیند دراز مدتی طی شده است. مهم‌ترین کاری که دولت در حال حاضر می‌تواند انجام دهد این است که یک گزارش کامل و جامع از عملکرد و اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه و نتایج آن منتشر کند و در اختیار عموم مردم و به ویژه متخصصین قرار دهد تا بتوان نقاط ضعف و قوت این برنامه‌ها را تحلیل و ارزیابی کرد و بتوان برای آینده بر اساس آسیب‌شناسی دقیق و مستند تصمیم بگیریم. وی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که اقدامات گذشته ما چه نتایجی داشته و آیا باید این مسیر را ادامه دهیم و یا مسیر دیگری را جایگزین کنیم. مهم‌ترین کار برای احیای دریاچه ارومیه آسیب‌شناسی اقداماتی است که تاکنون صورت گرفته است.

نشست هماهنگی و ارزیابی تضمین تولید گاز در پارس جنوبی طی زمستان ۱۴۰۱ با حضور مدیران ارشد شرکت‌های ملی نفت و گاز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، این نشست به‌منظور هماهنگی و ایجاد آمادگی بخش بالادست و پایین‌دست پارس جنوبی برای تولید و تأمین حداکثری گاز کشور در فصل زمستان با حضور هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران، احمد باهوش، مدیرعامل شرکت
مجتمع گاز پارس جنوبی و محمد حسین متجلی، سرپرست شرکت نفت و گاز پارس برگزار و وضع عملیات تولید گاز از بخش فراساحل و پالایشگاه‌های خشکی پارس جنوبی بررسی شد. مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، در این نشست درباره مقدار تولید گاز در پنج ماه نخست امسال گفت: از ابتدای سال 1401 تا پایان مردادماه، میانگین تولید روزانه گاز از میدان پارس جنوبی 614.7 میلیون مترمکعب بوده است که با انجام اقدام‌های نوآورانه و تکیه بر دانش بومی توانستیم در تولید پایدار گاز و محصولات جانبی گام‌های مثبتی برداریم و امیدواریم این روند تداوم یابد.
وی افزود: اکنون هیچ مرز جداکننده‌ای بین گاز و نفت وجود ندارد و همگی باید برای روسپید کردن صنعت نفت و گاز کشور دست در دست هم بدهیم. مدیران عامل شرکت‌های نفت و گاز پازس و مجتمع گاز پارس جنوبی در این نشست مشترک به‌عنوان بهره‌بردار بخش‌های فراساحل و پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی با تأکید بر اهمیت هماهنگی هرچه بیشتر بخش‌های بالادست و پایین دست پارس جنوبی، راهکارهایی درباره همکاری بیشتر و ایجاد یکپارچگی همسو با رسیدن به اهداف مشترک در تولید ایمن و پایدار گاز ارائه کردند.