ضرورت توجه رسانه‌ها به نقاط کور اقتصاد

رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: رسانه‌ها باید به نقاط کوری که در اقتصاد وجود دارد توجه کنند و با گوشزد کردن این مسائل به دولتمران بگویند که برای توسه کشور راهی به جز توسعه بخش خصوصی وجود ندارد. مسعود خوانساری در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فرهنگی امین الضرب، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره گفت: پس از دو سال از برگزاری اولین جشنواره کارآفرینی جشنواره فرهنگی امین‌الضرب راه‌اندازی شد. رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به علت وجودی برگزاری این جشنواره بیان داشت: در اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیدیم که برای توسعه کشور و رونق اقتصاد باید به سوابق رجوع کرد و در صورتی که تجربیات گذشته ملاک عمل قرار نگیرد نمی‌توان توفیق رسیدن به یک اقتصاد پررونق را داشت. وی افزود: به همین دلیل سعی کردیم تا سابقه و دیرینه بحث تجارت و اقتصاد را دنبال کنیم. اتاق بازرگانی تهران 138 سال قدمت دارد و شاید اتاق بازرگانی تهران یکی از کهن‌ترین انجمن‌ها و سازمان‌هایی باشد که در کشور پایه‌گذاری شده است و حتی قبل از ایجاد مشروطیت پایه‌گذاری شد و یکی از بنیانگذاران مشروطیت حاج حسن امین‌الضرب بود به همین دلیل عنوان این جشنواره به علت وجود چنین مردی جشنواره امین الضرب نام گرفت. خوانساری بیان داشت: هدف برگزاری جشنواره کارآفرینی این بود که کارآفرینان و کسانی که حقی بر گردن این اقتصاد و کشور دارند را پاس بداریم.

 

برای صادرات موفق باید از اقدامات جزیره ای پرهیز شود

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در جلسه ماهیانه این کمیسیون که با حضور صاحبان صنایع و بخش خصوصی برگزار شد با بیان اینکه برای صادراتی قدرتمند نیاز به اتحاد و یکپارچگی دربخش های مختلف داریم تاکید کرد : برای صادراتی موفق نباید جزیره ای عمل کنیم. بنابرگزارش دبیرخانه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران درنشست هم‌اندیشی اجلاس ملی تجارت محصولات کشاورزی و غذا با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته، رییس کمیسیون بر مطالبه‌گری رفع موانع صادرات و افزایش دانش و فرهنگ صادراتی به عنوان دو هدف اصلی اجلاس تاکید کرد. سومین نشست هم‌اندیشی اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا، با حضور اعضا، کارشناسان، مشاوران عالی، نواب رییس و رییس کمیسیون برگزار شد و نحوه برگزاری اجلاس، ظرفیت‌های موجود در استان‌ها، موضوعات و سرفصل‌های علمی، نحوه همکاری نهادهای مختلف با این رویداد ملی بحث و تبادل نظر شد.محسن امینی رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران که دبیر اجلاس ملی تجارت محصولات کشاورزی و غذاست با تاکید بر اینکه رویداد پیش رو فرصت ویژه‌ای برای طرح مطالبات بخش خصوصی است، گفت: امیدواریم با برگزاری این اجلاس ملی به اثر بخشی مناسبی درحوزه کشاورزی دست یابیم و همین امر موجب ارتقا تولیدات کشاورزی و صادرات این بخش شود.

 

در نمایشگاه اختصاصی علمی، فناوری و صنعتی ایران در ونزوئلا انجام شد:
بازدید رئیس جمهور ونزوئلا از محصولات گروه خودروسازی سایپا
شهره حقی – تجارت؛ نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی مشترک ایران و ونزوئلا با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان ایرانی در کاراکاس پایتخت ونزوئلا آغاز به کار کرده است.
به گزارش سایپانیوز، به همت معاونت علمی ریاست جمهوری، حدود 80 شرکت دانش بنیان و خودروسازان ایرانی به منظور ارائه و انتقال فن آوری های خود در نمایشگاه اختصاصی ایران در ونزوئلا شرکت کرده اند.
در روز اول برگزاری، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور کشور ونزوئلا نمایشگاه را افتتاح کرد و پس از افتتاح، از محصولات ایرانی دانش بنیان و خودروهای گروه خودروسازی سایپا بازدید کرد.
در بازدید رئیس جمهور کشور ونزوئلا از این نمایشگاه، او گفت: چهار مدل خودرو ایرانی که بین 12 تا 16 هزار دلار قیمت خواهد داشت، در ونزوئلا و از طریق شرکت ونیراتو مونتاژ خواهد شد.
مادورو تاکید کرد: تولید این خودروها موجب صرفه‌جویی اقتصادی مردم این کشور می‌شوند، چرا که برای هر ‌صد کیلومتر تنها هفت لیتر سوخت نیاز دارند.
بر اساس توافق نامه همکاری فی مابین کشور ونزوئلا و خودروسازان ایرانی، بحث واردات خودروهای ایرانی مد نظر دولت کشور ونزوئلا است و در این نمایشگاه با برگزاری جلساتی با حضور وزیر صمت و خودروسازان ایرانی با وزرای راه و ترابری، انرژی و صنایع کشور ونزوئلا راه های انجام این توافق نامه مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق این توافق نامه، علاوه بر این که تعداد قابل توجهی خودرو ایرانی به کشور ونزوئلا صادر خواهد شد روند احیای کارخانه ونراتو که حدود 40 درصد سهام آن متعلق به شرکت سایپا است جهت تولید تعدادی از خودروهای کوییک و ساینا.اس مورد بررسی قرار گرفته است. گروه خودروسازی سایپا با دو خودرو کوییک اتوماتیک پلاس و ساینا.اس در این نمایشگاه شرکت کرده است. ساینا.اس عنوان‌دار ارزان‌ترین خودرو ایرانی در ونزوئلا خواهد بود. باتوجه به وضعیت اقتصادی ونزوئلا، پیش‌بینی می‌شود که وضعیت فروش محصولات ذکر شده سایپا موفق‌تر از سایر خودروسازان باشد. بر اساس این گزارش استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه و محصولات سایپا صورت گرفته و مردم این کشور به محصولات شرکت سایپا علاقمند هستند و به نظر می رسد که با حضور در بازار ونزوئلا بتوان شرایط خوبی برای فروش محصولات گروه سایپا ایجاد شود. گفتنی است در این نمایشگاه به منظور بررسی وضعیت استقبال و علاقمندی مردم به خودروهای ایرانی، سیستمی راه اندازی شده که بدون دریافت مبلغی، ثبت نام اولیه از این محصولات را انجام می دهند و از آغاز نمایشگاه تاکنون حدود 8 هزار متقاضی خودروهای ایرانی ثبت نام کرده اند که حدود 4 هزار نفر آنها، متقاضی خرید خودروهای سایپا هستند.

چقدر کالای احتکار شده کشف شد؟
طبق آمار سازمان حمایت در مرداد ماه کالاهای احتکار شده مکشوفه شامل کالاهای اساسی از جمله برنج، چای، روغن نباتی، شکر، تخم مرغ، تجهیزات پزشکی، انواع شوینده و غیره به ارزش بیش از ۹۶ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان بوده است. به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در مرداد امسال برای مقابله با هرگونه احتکار احتمالی کالا، ۲۸ هزار و ۳۶۰ مورد بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا از سوی بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور انجام شده است.بر این اساس این بازرسی‌ها منجر به تشکیل ۱۳۶۲ فقره پرونده برای واحدهای متخلف شده است.کالاهای مکشوفه نیز شامل کالاهای اساسی از جمله برنج، چای، روغن نباتی، شکر، تخم مرغ، تجهیزات پزشکی، انواع شوینده و غیره به ارزش بیش از ۹۶ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان بوده است.همچنین بر اساس آمار ثبت شده از فعالیت بازرسان استان‌ها، از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۱۵۹ هزار و ۹۸۹ مورد بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا صورت گرفته و در نتیجه آن ۱۴ هزار و ۸۶۹ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از ۱۴ هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان شده است.

آمادگی گمرکات خوزستان
برای از سرگیری صادرات به عراق
ناظر گمرکات خوزستان از آمادگی گمرکات چذابه و شلمچه برای ازسرگیری صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق خبر داد. بهروز قره بیگی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور رو به پایان است و با توجه به این شرایط گمرکات خوزستان در مرزهای شلمچه و چذابه آماده هستند تا صادرات کالای غیر نفتی از این مرزها از سر گرفته شود.وی افزود: گمرکات مرزهای خوزستان از نظر زیرساخت و نرم افزاری آماده شروع مجدد کار صادرات هستند و این مساله قطعا بدون هیچ تداخلی با روند بازگشت زائران اربعین حسینی انجام خواهد شد.قره بیگی تصریح کرد: البته در حال حاضر هنوز برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول آمادگی خود را برای صادرات اعلام نکرده‌اند.

مهلت رفع تعهد ارزی در حال اتمام است؛

گروه صنعت و تجارت:رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید صادرکنندگانی که تاکنون تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند فقط تا پایان شهریور مهلت دارند و در حال حاضر برنامه‌ای برای تمدید این زمان وجود ندارد. محمد لاهوتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از پیش، صادرکنندگانی که در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صادرات داشته‌اند، ولی هنوز تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند تنها تا پایان شهریور ۱۴۰۱ زمان دارند که نسبت به این موضوع اقدام کنند.به گفته وی، این مهلت تا کنون دو یا سه بار تمدید شده و از این رو در حال حاضر برنامه‌ای برای برای تمدید وجود ندارد و ظرف سه روز آینده، باید تعهد ارزی ایفا شود.رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره خبرهایی که در روزهای اخیر درباره تمدید این زمان منتشر شده بود نیز توضیح داد: کمیته اقدام ارزی در روزهای گذشته یک مصوبه جدید داشت که تنها به کالاهای ورود موقت اختصاص دارد و شامل سایر بخش‌های صادراتی نمی‌شود.لاهوتی ادامه داد: بر اساس این مصوبه با توجه به اینکه برخی زیرساخت‌های لازم برای رفع تعهد ورود موقت فراهم نشده بود، اعلام شد که برای کالاهایی که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ ورود موقت داشتند تا پایان مهر ماه و کسانی که در ۷ ماهه امسال ورود موقت داشتند تا پایان ۱۴۰۱ فرصت دارند و این مصوبه هیچ ارتباطی با دیگر کالاهای صادراتی ندارد و زمان نهایی رفع تعهد این کالاها همچنان پایان شهریور ماه خواهد بود.از بهار سال ۱۳۹۷ و همزمان با از سرگیری تحریم‌های آمریکا، دولت اعلام کرد که برای تامین نیازهای ارزی، صادرکنندگان موظف هستند که ارز حاصل از صادرات خود را در چارچوب چند روش مشخص به کشور بازگردانند. بر این اساس صادرکنندگان برای استفاده از تسهیلات صادراتی و البته جلوگیری از جرایم اقتصادی، ارز خود را در قالب تعهد ارزی به کشور بازگردانده‌اند.

صادرکنندگان متخلف در تیررس قانون
با ابلاغ اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جرایم تازه ای برای صادرکنندگانی که اقدام به رفع تعهد ارزی نکرده باشند تعریف شده است.بر اساس مفاد تبصره ۶ بند (ح) ماده ۱۲ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به تازگی از طرف مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است، کلیه صادر کنندگان کالا به خارج از کشور موظفند ارز مندرج در پروانه گمرکی یا معادل ارزی آن به سایر ارزها را به بانک مرکزی بفروشند و یا با تأیید بانک مرکزی نسبت به فروش آن به سایر اشخاص اقدام یا جهت تأمین ارز واردات کالای خود یا بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی استفاده نمایند.در ادامه این تبصره آمده است: متخلف علاوه بر الزام به ایفای تعهد موضوع تخلف، به جریمه نقدی معادل یک پنجم موضوع تخلف و دو یا چند مورد از محرومیت‌های موضوع ماده (۱۹) این قانون محکوم می‌شود. در صورت عدم ایفای تعهد ظرف سه ماه از زمان ابلاغ حکم قطعی، معادل ارزش تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی در زمان صدور حکم، به جریمه نقدی مرتکب افزوده می‌شود. تخلف موضوع این تبصره صرفاً در مواردی که ارزش موضوع تخلف بیشتر از سه میلیون (۳٫۰۰۰٫۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارزها باشد، می‌تواند با تحقق شرایط مربوط، مشمول عناوین سازمان یافته و حرفه‌ای موضوع این قانون قرار گیرد. در صورتی که عدم رفع تعهد موضوع این تبصره و تبصره‌های (۵) و (۷) با تشخیص مرجع رسیدگی به علت قوه قاهره (حادثه خارجی غیرقابل پیش بینی و غیر قابل دفع) باشد، محکومیت موضوع این تبصره‌ها اعمال نمی‌شود.گفتنی است آئین نامه اجرایی این تبصره شامل مواردی از قبیل مهلت رفع تعهد که بیش از یک سال نیست و شرایط تمدید آن تا حداکثر سه ماه، موارد مشمول معافیت تا سقف سی هزار (۳۰,۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سال و معافیت کالای موضوع ماده (۹۵) قانون امور گمرکی، میزان تعهد که کمتر از شصت درصد ارزش ارزی صادرات نیست، اولویت بندی و نحوه انتخاب یک یا ترکیبی از روش‌های رفع تعهد و تعیین سامانه‌های اجرایی این تبصره، توسط بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.در هر صورت، برخورداری از کلیه معافیت‌های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات و هرگونه جایزه و مشوق‌های صادراتی به تناسب میزان ایفای تعهد موضوع این تبصره است.اعمال محدودیت‌های موضوع این تبصره تا ابتدای سال بعد از زمانی که ارزش سالانه صادرات غیرنفتی طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، به بیش از یک ممیز هشت دهم (۱.۸) برابر ارزش سالانه واردات کشور برسد، قابل اجرا است.

منتقدان چه میگویند؟
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ویتنام با اشاره وضعیت رفع تعهد ارزی، تصریح کرد: تاجری که صادرات می‌کند به هر شکلی که شده باید ارز را وارد کشور کند زیرا اگر این کار را نکند نمی‌تواند در امر صادرات دوام داشته باشد. بالاخره باید این پول برگردد و تبدیل به کالا شده و مجدد صادر شود. اما در حال حاضر فرایند بازگشت ارز صادراتی را به قدری سخت و سلیقه‌ای کرده اند که خودش موجب فساد شده است.موسوی افزود: ۹۰ درصد صادرکنندگان ارز را برمی گردانند، آنهایی هم که می‌گویند ارز را نیاوردند، در واقع ارز را از طریق صرافی‌های غیررسمی برگردانده اند.رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ویتنام گفت: اگر این چالش رفع شود و سیاست رفع تعهد ارزی اصلاح و از حالت سلیقه‌ای خارج شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که مسیر تجارت تسهیل و ارز به راحتی وارد کشور شود و حتی گرانی ارز نیز رفع شود.وی اظهار داشت: بحث مالیات (در صورت عدم رفع تعهد ارزی معافیت مالیاتی لغو می‌شود)، اختلاف ارزش گمرکی و دریافت کسری بابت اختلاف اظهار کالا بدون اطلاع رسانی قبلی (بیش اظهاری، کم اظهاری) از جمله مشکلاتی هستند که اگرچه خرد به نظر می رسند اما تجار را نگران و ناامید می‌کنند.موسوی گفت: همچنین دولت سیزدهم باید خراب کاری‌های دولت قبل را به ویژه در خصوص بخشنامه‌های بانک مرکزی اصلاح کند. در دولت قبل بانک مرکزی تجار را بسیار اذیت کرد. مدام بخشنامه صادر کرد و این در حالی بود که بعضاً بخشنامه‌ها با هم تناقض داشتند.وی گفت: مدیریت غلط در وزارت صمت و بانک مرکزی بخش تجارت را با چالش‌های زیادی مواجه کرد؛ انتظار داریم دولت سیزدهم به این موضوع ورود کند و ثبات در بخشنامه‌ها را در دستور کار قرار دهد. اینکه قرار باشد هر روز شاهد ممنوعیت صادرات باشیم و روز بعد ممنوعیت برداشته شود فقط منجر به سرگردانی تاجر می‌شود.موسوی اظهار داشت: ثبات در بخشنامه‌ها، اصلاح بخشنامه‌های قدیم در حوزه رفع تعهد ارزی، مالیات‌ها و روابط مالی باید در اولویت وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد

گروه صنعت و تجارت:رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه است که هدفش ایجاد و شکل دادن یک سازکار امنیتی، تجاری و اقتصادی در برابر تک جانبه گرایی غرب است؛ بنابراین شرط استفاده از این فرصت، این است که ما در کشور موانع داخلی را رفع کنیم و از این فرصت به صورت عملیاتی استفاده کنیم؛ هنر ما این است که از این فرصت برای توسعه تجارت بهره ببریم. علیرضا پیمان پاک در جمع خبرنگاران در سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: جلسات کارگروه توسعه صادارت استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف، نمایندگان اتحادیه و بخش‌های خصوصی ، معاون اقتصادی استاندار و... برگزار و در یک جلسه مهم چالش‌های توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه به عنوان اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای بررسی شد.وی افزود: در این جلسه برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت تا در حوزه‌های مرتبط با توسعه تجارت از جمله شناسایی ظرفیت‌های استان و کشور، توسعه بازار از طریق خراسان رضوی با تجار کشورهای عضو این سازمان، شناساسی مشکلات زیر ساختی مانند حوزه لجستیک، حوزه مرزها و ریلی، کاهش تعرفه‌ها و بحث‌های مربوط به بیمه‌ها، بحث مشکلات گمرک، ارزش گذاری و قیمت گذاری پایه صادارتی و.. در قالب یک برنامه مشخص پیگیری‌هایی انجام شده تا به دستاورد خوبی رسیده و از ظرفیت‌های عضویت در سازمان همکاری شانگهای به خوبی بهره ببریم.معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اثرات تحریم‌ها و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بیان کرد: سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه است که هدفش این است که در برابر تک جانبه گرایی غرب سازکار امنیتی، تجاری و اقتصادی شکل دهد. بنابراین این سازکار مهمترین فاکتور تسهیل تجارت بین اعضا است. وقتی این هدف شکل گیرد به راحتی می‌توان آثار تحریم‌ها در حوزه تجارت کاهش را دهیم‌. در این زمینه موضوعات مختلفی از جمله حذف دلار و یورو از تجارت اعضای این سازمان، بحث ایجاد سازو کار بانکی مشترک، تسهیل حمل ونقل وترانزیت و.... برای مقابله با تحریم‌ها مطرح است. بنابراین با توجه به اینکه اصل، اساس و رسالت این سازمان مقابله با یک جانبه گرایی و تک قطبی بودن در دنیا است، پس شرط استفاده از این فرصت این است که ما در کشور موانع داخلی را رفع کنیم و از این فرصت به صورت عملیاتی استفاده کنیم در غیر این صورت در سطح کلان باقی می‌ماند. هنر ما این است که از این فرصت برای توسعه تجارت بهره ببریم.در ادامه امیررضا رجبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: برنامه ریزی شده تا هیات تجاری به کشور ازبکستان اعزام شود.
همچنین با توجه به پیوستن ایران به پیمان شانگهای نمایشگاهی که قرار است در کشور قرقیزستان برگزار شود و از قبل برنامه ریزی شده با شور و حال بهتری برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه صندوق ضمانت صادارت حضور داشته تا زمینه تبادلات مالی فراهم شود. در آذرماه سال جاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایران در ترکمنستان برگزار خواهد شد.وی ادامه داد: با توجه به توافق صورت گرفته در پایانه‌های سرخس، دوغارون، باجگیران و لطف آباد زمینه برای تبادل ترانزیت و کالایی به خوبی فراهم می‌شود. سرمایه گذاران چینی و روسی آماده هستند که در سرخس که فضای ریلی خوبی را برای تبادل تجاری دارد سرمایه گذاری خوبی انجام دهند و موافقت‌های اولیه آن صورت گرفته است. امید است با توجه به حضور ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای سرمایه گذاری سرعت گرفته و ظرفیت ایران از ترانزیت کالاهای شرق کشور در خراسان رضوی محقق شود.
رجبی درباره سهم تجارت فرش دستباف و زعفران و جایگاه آن در تجارت با اعضای این سازمان بیان کرد: اگرچه صنعت فرش دستباف در خراسان بسیار مورد توجه است، اما توسعه فرش دستباف امروز در کل کشور جدی گرفته شده وتعیین تعرفه‌های ترجیحی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای به صادات فرش دستباف کمک می‌کند. همچنین عمده تولید زعفران در کشور مربوط به خراسان رضوی بوده و استان ما یکی از صادارت کنندگان اصلی زعفران بوده که این صادارت در گذشته از طریق کشورهای دیگر صورت می‌گرفت که اکنون با این پیمان تسهیل تجارت در زمینه صادارت زعفران و سایر محصولات کشاورزی انجام خواهد شد.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل بیان کرد

گروه صنعت و تجارت:دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل می‌گوید: دیپلماسی اقتصادی فقط انتخاب رایزن نیست، رایزن بازرگانی یکی از ابزارهای لازم در این حوزه است. اتاق بازرگانی هم به دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یک استراتژی توجه دارد. محمد خزاعی اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی امروز نه تنها در ایران بلکه در دنیا مطرح است و در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک مسأله استراتژیک به آن نگاه می‌کنند. برای همین سازوکارهایی برای آن فراهم شده و دستگاه‌هایی را متولی این کار کرده‌اند.وی در تعریف مفهموم دیپلماسی اقتصادی گفت: استفاده از ابزار سیاسی برای تأثیرگذاری بر مناسبات اقتصادی، به نفع منافع ملی در هر کشوری و بالعکس استفاده از ابزار اقتصادی، مناسبات اقتصادی، سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، سازوکارهای داخلی برای تأثیرگذاری بر مناسبات سیاسی و همچنین کسب منافع بیشتر برای هر کشور است. شاید تأثیرات عوامل اقتصادی بر مناسبات سیاسی در چند دهه گذشته به مانند امروز خیلی خود را نشان نداده بود، اما شاهد هستیم که از نیمه‌های قرن بیستم به این طرف، توجه به این مقوله شدت پیدا کرد. سازمان‌های بین‌المللی تأسیس شدند. اتحادیه‌های منطقه برای بحث مناسبات اقتصادی مطرح شدند. گروه‌های متعددی در دنیا به وجود آمدند. از گروه بیست بگیرید تا گروه هفت، گروه هشت و گروه‌های دیگری که نگاه جدی به مقوله اقتصاد در دنیا داشتند و تأثیرات اقتصادی بر مناسبات سیاسی؛ بنابراین در یک جمله کوتاه، تأثیر و تأثر عوامل اقتصادی بر مناسبات سیاسی و مراودات بین‌المللی و دو جانبه در جهت منافع ملی کشورها و همین طور رعایت ملاحظات و مناسبات سیاسی بر مراودات تجاری و اقتصادی.دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل با اشاره به اهمیت پیگیری دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه، بیان کرد: توجه به مسائل اقتصادی در وزارت امور خارجه، همیشه دغدغه وزرای ذی‌ربط بوده است. من به یاد دارم که در زمان آقایان ولایتی، خرازی و دیگر وزرای امور خارجه مسأله سفرا و نقش آن‌ها در مناسبات اقتصادی مطرح بوده است. از طرفی بحث تأسیس معاونت دیپلماسی اقتصادی یک اقدام ارزشمند بود و الآن هم به همان قوت دنبال می‌شود؛ ولی نکته‌ای که در این جا وجود دارد، این است که تأثیرگذاری معاونت اقتصادی یا دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه به تنهایی نمی‌تواند پاسخ گوی انتظارات و نیازهای کشور باشد.خزاعی به سایت اتاق ایران گفت: ما نباید تصور کنیم که فقط وزارت خارجه می‌تواند بر بحث دیپلماسی اقتصادی تأثیرگذار باشد. وزارت خارجه به عنوان یک اهرم بسیار مهم که باید نقش ایفا کند در تنظیم مناسبات، حضور دارد و باید باشد؛ اما واقعیت این است که دستگاه‌ها و نهادهای دیگر، فضای عمومی سیاسی اقتصادی کشور، مناسبات دیگر، مجامع و سازمان‌هایی که سایر وزارت خانه‌ها در آن عضو هستند، مثل وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی و حتی وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادها، همگی بر بحث دیپلماسی اقتصادی تأثیر گذار هستند. حتی NGO ها و نهادهای عمومی و دیپلماتیک می‌توانند در این مسیر تأثیر گذار باشند.او خاطرنشان کرد: لازم است که در کشور یک هسته قدرتمند اجرایی با حضور تمام نهادها و دستگاه‌هایی که در این رابطه مؤثر هستند، با محوریت وزارت امور خارجه به وجود آید تا بتوانند بحث دیپلماسی اقتصادی و تنظیم مراودات را در آن جا به بحث بگذارند و دستگاه‌ها و نهادهای کشور هم موظف به اجرا باشند. به این ترتیب آن بحث برون‌نگری که در اقتصاد مقاومتی در بندهای دهم تا سیزدهم که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند، تحقق می‌یابد. در کل خیلی خوشبین هستم و این روند رو به جلو است.