ادامه مذاکرات تهران-ریاض

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگویی به مذاکرات ایران و عربستان، مذاکرات هسته ای و همچنین اعتراضات اخیر ایران پرداخت. به گزارش ایسنا، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه روداو گفت که ایران و عربستان تاکنون پنج دور مذاکرات در سطح اطلاعاتی و امنیتی برگزار کردند. وی گفت: با دو طرف ایرانی و سعودی دیدار داشتم و تلاش می کنیم که مذاکرات را به سطح وزرای خارجه برسانیم، تلاش های ما ادامه دارد و باید ببینیم چه چیزی رخ می دهد. فواد حسین با اشاره به اینکه محتوای پنج دور قبلی مذاکرات ایران و عربستان به طور رسمی اعلام نشد، تاکید کرد که عراق اکنون با دو طرف در ارتباط است. وزیر خارجه عراق درخصوص تاثیر مذاکرات توافق هسته ای بر مذاکرات ایران و عربستان گفت: نمی خواهم وارد این بحث شوم اما تمام امور به هم مرتبط هستند. روابط ایران و عربستان و ایران و آمریکا روی هم تاثیرگذار هستند اما این تاثیرگذاری مستقیم نیست. وی گفت که هم ایران ‌و هم عربستان بر اساس منافع خود سیاست های خود را دارند ‌و ما همانند دیگر طرف ها پیگیر مذاکرات وین هستیم. فواد حسین درخصوص اینکه بغداد پیش از این پیام های آمریکا را به ایران منتقل کرده است، گفت: بله، انجام داده ایم و همچنان این کار را انجام می دهیم ‌و من اخیرا دیدارهایی با دو طرف داشتم.

 

شکست دوباره لاپید

نتایج یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی نشان داد که اکثر صهیونیست‌ها از موضع نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو درباره راه‌حل «دودولت» در مناقشه فلسطین حمایت نمی‌کنند. طبق گزارش پایگاه خبری «آی۲۴»، این نتایج برخلاف اظهارات «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت کابینه رژیم صهیونیستی است که در سخنرانی اخیرش در نشست عمومی سازمان ملل، اعلام کرده بود «اکثریت اسرائیلی‌ها اقدام در جهت اجرای راه‌حل دو دولتی را تایید می‌کنند».
بر اساس این نظرسنجی انجام شده در آستانه سال نو یهودیان، ۳۶درصد از شهرک‌نشینان صهیونیست معتقد هستند که کابینه بعدی تل آویو نباید راه‌حل دو کشوری برای مناقشه فلسطین را ارائه دهد؛ در حالی که این میزان در فوریه ۲۰۲۱، پنجاه درصد بوده است. یائیر لاپید روز پنجشنبه هفته گذشته، طی سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که توافق با فلسطینی‌ها بر اساس راه‌حل دو کشور برای دو ملت، برای امنیت رژیم صهیونیستی، اقتصاد آن و آینده فرزندانش بهتر است. وی مدعی شده بود: «صلح یک سازش نیست؛ این شجاعانه‌ترین تصمیمی است که می‌توانیم بگیریم. صلح ضعف نیست؛ بلکه قدرت کامل روح انسانی را در درون خود مجسم می‌کند».

صادرات ۹ میلیارد دلاری ایران
به کشورهای عضو شانگهای
سخنگوی دولت گفت: از ابتدای امسال تاکنون میزان صادرات ایران به بازار کشورهای عضو پیمان شانگهای به بیش از ۹ میلیارد دلار رسیده و شامل صدور انرژی، کالا، خدمات مهندسی، محصولات کشاورزی و انتقال تکنولوژی می‌شود. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که چه دستاوردهایی از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای به دست می‌آید؟، گفت: این سازمان بستر مناسبی را برای توسعه تعاملات اعضای سازمان و افزایش همکاری‌ها و مراودات کشورها در تمامی زمینه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فراهم می‌کند. وی در تشریح دستاوردهای عضویت در این سازمان ادامه داد: ظرفیت اعضای این سازمان از منظر تعداد، جمعیت، گستره جغرافیایی، تولید ناخالص داخلی و قدرت اقتصادی، برخورداری از منابع عظیم انرژی، حضور در شورای امنیت، توان دفاعی و ... بسیار قابل توجه و مهم است. سخنگوی دولت افزود: به عنوان مثال از ابتدای امسال تاکنون میزان صادرات ایران به بازار کشورهای عضو پیمان شانگهای به بیش از ۹ میلیارد دلار رسیده و شامل صدور انرژی، کالا، خدمات مهندسی، محصولات کشاورزی و انتقال تکنولوژی می‌شود. دبیر هیأت دولت بیان کرد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای این پیام را به دشمنان ملت ایران می‌دهد که دوران یکجانبه گرایی، تلاش برای انزوای ایران و تحریم‌های ظالمانه علیه مردم کشورمان پایان یافته است و حضور موثر و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در سازوکارهای منطقه ای از جمله سازمان همکاری شانگهای به تحقق اهداف اقتصادی و خنثی‌سازی تحریم‌ها و ایجاد چندجانبه گرایی اقتصادی منجر می‌شود.

امیدواریم مناسبات ایران
و ترکمنستان روز به روز گسترش یابد
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی، فرارسیدن سالگرد استقلال ترکمنستان را به رئیس‌جمهور و مردم این کشور تبریک گفت و تاکید کرد: مناسبات دو طرف در مسیر رفاه و آسایش دو ملت روز به روز گسترش یابد. ‌آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی با تبریک فرارسیدن سالگرد استقلال ترکمنستان به رئیس‌جمهور و مردم این کشور، اظهار امیدواری کرد با توجه اینکه دو کشور به عنوان دو همسایه، دوست و برادر، تاکنون گام‌های ارزنده‌ای در راستای افزایش تعاملات فی‌مابین برداشته‌اند، مناسبات دو طرف در مسیر رفاه و آسایش دو ملت روز به روز گسترش یابد.

رادار ماورای افق «سپهر»
با برد ۳ هزار کیلو به‌زودی عملیاتی می‌شود
جانشین فرمانده پدافند هوایی ارتش گفت: رادار ماورای افق با نام سپهر با برد ۳ هزار کیلومتر به زودی عملیاتی می شود. امیر علیرضا الهامی درباره نقش و اهمیت پدافند هوایی ارتش در دفاع مقدس اظهارداشت: فرمایش رهبر انقلاب که پدافند هوایی اولویت اول است، یکی از حدود ۶۰۰ فرمایش ایشان درباره اهمیت پدافند هوایی در نظام دفاعی کشور است. وی ادامه داد: ما مأموریتی در پدافند هوایی داریم که به صراحت به ما تکلیف می‌کند دفاع مستمر، منسجم و پایدار از آسمان جمهوری اسلامی ایران. وقتی می‌گوید مستمر یعنی بدون تعطیلی و بدون وقفه، یعنی باید رادارهای ما ۲۴ ساعت شبانه روز و ۱۲ ماه سال فعالیت داشته باشند و ما اشراف اطلاعاتی راداری و کشف ما در کیلومتر بیرون از مرزها به طور کامل برای مکانیسم‌های پدافند هوایی فراهم شود. جانشین فرمانده پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه امروز افتخار می‌کنیم رادار ماورای افق ما با نام سپهر که به زودی عملیاتی می‌شود، خاطرنشان کرد: این رادار با برد ۳ هزار کیلومتر اشراف عملیاتی را برای پدافند هوایی فراهم می‌کند.

پاسخ سفیر ایران به ادعای سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به توئیت سفیر رژیم صهیونیستی در باکو واکنش نشان داد. سید عباس موسوی سفیر کشورمان در باکو در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: "سال نو را به همه یهودیان در سراسر جهان به ویژه به هموطنان یهودی‌ام در ایران تبریک می گویم. امروز یهودیان صلح طلب ارزش‌های مورد احترام خود را گرامی می دارند؛ ارزش هایی که رژیم سرکوبگر صهیونیستی و رهبران کودک کش آن از روز نکبت تاکنون با آن بیگانه اند".

اسنودن با فرمان پوتین به تابعیت روسی رسید
پوتین به ادوارد اسنودن، افشاگر عملیات‌های جاسوسی و سری آژانس امنیت ملی آمریکا تابعیت روسی اعطا کرد. واشنگتن در واکنش به این اقدام پوتین اعلام کرد که اعطای شهروندی روسیه ممکن است این پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را مجبور به خدمت در ارتش روسیه کند. ادوارد اسنودن، ۳۹ ساله پیمانکار اطلاعاتی، پس از افشای عملیات‌های جاسوسی سری توسط آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۳، از ایالات متحده گریخت و به روسیه پناهنده شد.
او در افشاگری‌های خود پرده از عملیات‌های نظارتی گسترده داخلی و بین‌المللی توسط NSA، جایی که او کار می‌کرد، برداشت. مقامات ایالات متحده سال‌هاست که می‌خواهند او به ایالات متحده بازگردد تا به اتهام جاسوسی محاکمه شود. نام اسنودن بدون اظهار نظر کرملین در فرمان پوتین مبنی بر اعطای تابعیت به ۷۲ فرد خارج از کشور آمده است. اسنودن بعداً پیامی را منتشر کرد که اساساً نسخه به روز شده یک توییت در نوامبر ۲۰۲۰ بود و گفت که می‌خواهد خانواده‌اش در کنار هم بمانند، در این توییت آمده است: «پس از سال‌ها جدایی از والدینمان، من و همسرم هیچ تمایلی به جدایی از پسرانمان نداریم.

گروسی در دیدار با اسلامی تاکید کرد:

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: گفت‌وگو با ایران در خصوص شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده پادمانی از سر گرفته شده است. رافائل گروسی با اشاره به دیدارش با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در جریان برگزاری کنفرانس سالانه آژانس بین المللی اتمی میزبان محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بودم. گفت‌وگو با ایران در خصوص شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده پادمانی از سر گرفته شده است.» گفتنی است محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین حضور دارد با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد. رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس در خصوص مسائل فی‌مابین گفتگو کردند.

پرایس: توافقی در کوتاه‌مدت نمی‌بینیم
از طرفی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران، تلاش کرد ایران را مقصر بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای احیای برجام در موقعیت فعلی جلوه دهد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخشی از نشست خبری هفتگی‌اش که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران به دنبال مرگ مهسا امینی، در پاسخ به این سوال که آیا این رخدادها تاثیری بر مذاکرات وین یا تصمیم دولت آمریکا برای بازگشت سریع به توافق خواهد گذاشت یا نه، گفت: این موضوع به هیچ‌ وجه تغییری در عزم ما ایجاد نمی‌کند که اطمینان یابیم ایران به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از دست‌یابی به یک سلاح اتمی منع شود. پرایس ادامه داد: همان طور که قبلا به وضوح گفته‌ایم، این مذاکرات الان در موقعیت درستی قرار ندارد. او مدعی شد: ما شاهد تصمیم‌گیری از سوی دولت ایران نبوده‌ایم، تصمیمی که در صورت متعهد شدن به بازگشتی دوجانبه به برجام[توافق هسته‌ای] باید اتخاذ کند.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا با وجود تاکید مقامات ایرانی بر این که تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد و گفت: اما واقعیت این است، هر چالشی که در قبال دولت ایران با آن مواجه می‌شویم، در صورتی که یک سلاح اتمی در اختیار داشته باشد، دشوارتر و به نوعی حل‌نشدنی‌تر خواهد شد. ما نه‌تنها در زمینه برنامه موشکی آن، نه تنها در زمینه حمایتش از گروه‌های تروریستی و نیابتی، نه تنها در زمینه حمایتش از فعالیت‌های مخرب در فضای مجازی، بلکه در زمینه انواع نقض حقوق بشری که الان از آن حرف می‌زنیم، به این موضوع فکر می‌کنیم. هر چالشی که با آن مواجهیم، در صورتی که ایران سلاحی اتمی در اختیار داشته باشد، دشوارتر خواهد شد. پرایس در پاسخ به این که آیا این سخنان وزیر امور خارجه ایران را تایید می‌کند که گفته بود، آمریکا پیام‌هایی به ایران فرستاده و گفته است حسن نیت دارد و می‌خواهد توافق کند، توضیح داد: همان‌ طور که گفتم، ما مصمم هستیم، رییس جمهور تعهد دارد که اطمینان یابد ایران هیچ گاه نمی‌تواند به سلاحی اتمی دست پیدا کند.
او در پاسخ به این که آیا در ۱۰ روز گذشته، دولت آمریکا پیامی به ایران فرستاده است، بدون ارائه جزئیاتی در این باره، گفت: ببینید، ما واقعا برای ایران روشن کردیم که خواسته‌هایی داریم و قرار نیست توافقی بد را قبول کنیم. سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: در حال حاضر، بر اساس مواضع ایران که این هفته در نیویورک هم علنا دوباره آن را مورد تاکید قرار داد، ما انتظار نداریم که توافقی در کوتاه‌مدت انجام شود. ادعاهای پرایس درباره موضوع توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر، تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای هنوز به نتیجه ملموسی دست نیافته است.
پرایس در حالی به موضوع اتفاقات اخیر رخ‌داده در ایران به دنبال مرگ مهسا امینی اشاره کرده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در دیدار با وزیر امور خارجه عراق در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با توجه به برخی مواضع مداخله‌گرانه مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، اعتراض مسالمت آمیز را حق هر ملتی خواند اما از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران و منطقه و از جمله اقدامات تحریک آمیز در همراهی با آشوب گران و جریانهایی که با سوء استفاده از احساسات پاک مردم ایران، بدنبال اجرای پروژه ناامن سازی و کشته سازی در ایران هستند، به شدت انتقاد کرد و آن را در تعارض آشکار با پیام های مکرر دیپلماتیک کاخ سفید به ایران در مورد ضرورت توافق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ارزیابی کرد.
علاوه بر این، امیرعبداللهیان روز یکشنبه از ارسال پیام آمریکایی‌ها در روزهای اخیر مبنی بر داشتن اراده و حسن نیت برای رسیدن به توافق خبر داد و گفت: به آمریکایی‌ها اعلام کردیم با واقع‌بینی اراده و حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق نشان دهید.
او افزود: تیم ما و همکاران ما در نیویورک با نماینده اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط با مذاکرات برجام، گفتگوهایی را انجام دادند و در گفتگوهایی که من نیز با طرف های مختلف در دو روز گذشته داشتم، این موضوع از موضوعات اصلی در دستور کار بود. وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: در این دیدارها تاکید کردم برای رسیدن به توافق اراده و جدیت لازم را داریم و واقعا اکنون این طرف آمریکایی است که بایستی شجاعت اتخاذ تصمیم را داشته باشد تا بتوانیم از رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار سخن بگوییم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: طرف آمریکایی بارها حتی در این روزهای اخیر به ما اعلام کرد که دارای اراده و حسن نیت لازم برای رسیدن به توافق هستیم و ما به آنها گفتیم پس با واقع بینی اراده و حسن نیت خود را نشان دهید و (اثبات) کنید تا بتوانیم به نقطه توافق برسیم.

وزیر امورخارجه در دیدار با هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل

گروه سیاسی: در ملاقات هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل با وزیر امور خارجه کشورمان وضعیت انسانی و بشردوستانه مردم یمن، افغانستان و سوریه و اوکراین مورد گفتگو قرار گرفت. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از تلاش های مارتین گریفیتس بر تسهیل امور و حمایت کشورمان از ادامه تلاش های انسان دوستانه بین المللی با هدف کاهش آلام انسانی تاکید کرد. امیرعبداللهیان رئیس دستگاه سیاست خارجی افزود: انتظار می رود سازمان ملل به رفع محاصره بشردوستانه مردم یمن، در کنار برقراری گفتگوهای سیاسی واقعی توسط طرف های یمنی به منظور ادامه آتش بس در این کشور توجه داشته باشد. مرور تحولات سیاسی و وضعیت بشردوستانه افغانستان و سوریه از دیگر مباحث مورد گفتگوی وزیر خارجه با نماینده ویژه دبیرکل در امور بشردوستانه بود.
امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد: در حالی که نزدیک به ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می کنند که روزانه تعداد قابل توجهی با عبور از مرزهای مشترک وارد ایران می شوند، اما از کمک های بشردوستانه سازمان ملل به این جمعیت بزرگ و به ویژه آوارگان جدید افغانستانی در ایران خبری نیست. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت توزیع عادلانه کمک های بشردوستانه بین همه مردم سوریه و توجه جدی تر آژانس های بین المللی امدادرسانی به مردم سوریه تاکید کرد، درحالی که مردم این کشور از نبود آب آشامیدنی سالم و برق در رنج می باشند، تروریست ها و مسلحین در ادلب از وضعیت بسیار متفاوت تری برخوردار هستند. امیرعبداللهیان تلاش های ایران برای توقف جنگ در اوکراین را تبیین و بر ضرورت توجه به وضعیت آوارگان اوکراینی تاکید کرد.
گریفیتس هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل نیز ضمن تشکر از مهمان نوازی ایران از اتباع پناهجوی افغانستانی، ایران را نمونه مجزا در پذیرش و کمک به پناهندگان در دنیا دانست. وی بر نبود بودجه کافی برای تامین نیازهای بشردوستانه در سه کشور مذکور اشاره و تصریح کرد: برخی کشورهای کمک کننده علی رغم تعهد به کمک به تعهدات مالی خود عمل نکرده اند. وی بر گفتگوهای خود با مقامات کشورهای درگیر در بحران افغانستان اشاره و موضوع نحوه ارائه کمک های بشردوستانه را مطرح کرد.
نماینده دبیرکل در امور بشردوستانه در خصوص سوریه ابراز امیدواری کرد تا توافقی همانند انتقال غلات بین اوکراین و روسیه در سوریه برای انتقال کمک های بشردوستانه نیز اتفاق افتد. وی گفتگوی سیاسی را برای ادامه آتش بس و ایجاد ثبات اقتصادی در یمن ضروری دانست و از توجه بدون تبعیض ایران به بحران اوکراین تشکر کرد.

رئیس‌جمهور در دیدار خانواده سردار شهید سلیمانی؛

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با یادآوری اهمیت روایتگری حق‌طلبانه و مقابله با غرض‌ورزی امپراتوری رسانه‌ای غرب در موضوع مبارزه با تروریسم، تاکید کرد: دشمنان این مرز و بوم، تلاش می‌کنند با ابزارهای رسانه‌ای واقعیت را وارونه و جای جلاد و شهید را عوض کنند. آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر دوشنبه در دیدار خانواده سردار شهید سلیمانی، فرهنگ و ایثار شهادت را مهم‌ترین مولفه‌ قدرت جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: پاسداشت یاد، نام و جایگاه والای شهدا وظیفه هر ایرانی منصف، به ویژه مسئولان کشور است. رئیس جمهور قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران را برگرفته از خون شهدا، به ویژه شهدایی همچون حاج قاسم سلیمانی دانست و گفت: برخی قدرت ملی را صرفا منبعث از تجهیزات و تسلیحات نظامی می‌دانند، امروز جمهوری اسلامی در کنار پیشرفت‌های غیرقابل کتمان در صنایع دفاعی، از قدرت نرمی برخوردار است که به اعتبار خون صدها هزار شهید به دست آمده و بسیار موثرتر از هر سلاحی است. آیت‌الله رئیسی با یادآوری اهمیت روایتگری حق‌طلبانه و مقابله با غرض‌ورزی امپراطوری رسانه‌ای غرب در موضوع مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: دشمنان این مرز و بوم، تلاش می‌کنند با ابزارهای رسانه‌ای واقعیت را وارونه و جای جلاد و شهید را عوض کنند. بر همین اساس در جریان تنظیم محتوای سخنرانی بنده در مجمع عمومی سازمان ملل بر مبنای ارج نهادن و به رخ کشیدن نمادهای قدرت ملی تصمیم گرفتیم شهید سلیمانی را معرفی کنیم تا دنیا بداند که تروریسم چیست، تروریست کیست و قهرمان مبارزه با تروریسم چه کسی بوده است؟

اجازه ندهیم دشمن خود را به جای شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم معرفی کند
رئیس جمهور با تقبیح رفتار رسانه‌های غربی در تحریف و جعل واقعیت‌ها، خاطرنشان کرد: امروز نظام سلطه به اعتبار امپراطوری رسانه‌ای خود تلاش می‌کند تعریف تروریسم را تغییر دهد و خودش را قهرمان مبارزه با تروریسم معرفی کند، لذا وظیفه‌ای سنگین بر عهده ما است که اجازه ندهیم این تلاش دشمن به نتیجه برسد. آیت‌الله رئیسی در ادامه وظیفه مسئولان کشور در پاسداری از حقیقت و مقابله با انگاره‌سازی‌های مغرضانه دشمنان ایران اسلامی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در جریان سخنرانی‌ها و دیدارهای مختلفی که در سفر به مقر سازمان ملل داشتم، تاکید کردم که کشورهای اروپایی و آمریکا امروز تلاش می‌کنند منافقین را که دست‌شان به خون بیش از ۱۷ هزار هموطن بی‌گناه ایرانی آلوده است، تطهیر کنند و در حالی که پیش از این آنها را در لیست سیاه گروه‌های تروریستی قرار داده بودند، امروز آنان را از این لیست خارج کرده و مورد حمایت خود قرار داده‌اند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز شهید سلیمانی به یکی از نمادهای نظام اسلامی تبدیل شده و از همین جهت مورد حقد و کینه دشمنان جمهوری اسلامی است، گفت: شهید سلیمانی چنانکه مقام معظم رهبری تاکید کردند، نه فقط یک نام که یک مکتب است و امروز همه باید تلاش کنیم مظاهر و شاخص‌های این مکتب در شئونات زندگی مردم جاری شود.

باید نسبت به هر گونه تعدی دشمن به شهید سلیمانی حساس بود
آیت‌الله رئیسی همچنین از تلاش دشمنان برای کاهش حساسیت جامعه نسبت شهید سلیمانی خبر داد و اذعان داشت: دشمن در مقاطع مختلف تلاش می‌کند حساسیت جامعه نسبت به شهید سلیمانی و دیگر الگوها و ارزش‌هایش را بسنجد و اگر احساس کند حساسیت جامعه نسبت به نام و یاد این شهید کم شده است، تلاش‌های خود را برای حذف کامل نام و راه و مکتب او از خاطره و یاد جمعی جامعه مضاعف خواهد کرد، لذا باید نسبت به هر گونه تعدی دشمن به شخصیت و مکتب شهید سلیمانی حساس بود.