زمستان امسال خاموشی درکار نیست

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: تامین برق مشترکان در الویت قرار دارد، بنابراین باهرسوختی که در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد، هیچ نیروگاهی به دلیل نوع سوخت خود خاموش نخواهد شد. عبدالرسول پیشاهنگ در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه نیروگاهی به دلیل عدم دریافت گاز خاموش نخواهد شد چراکه تامین برق در الویت ما قرار دارد، اظهار کرد: تاکنون تعاملات خوبی با وزارت نفت برای تامین سوخت صورت گرفته است و این مذاکرات نیز ادامه خواهد داشت. به گفته وی هیچ خاموشی برای زمستان تعریف نشده است و تمام تمهیدات برای تامین برق در نظر گرفته شده است. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های برق حرارتی روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: از ۱۳۲ نیروگاه موجود در کشور، سوخت دوم ۱۴ نیروگاه مازوت است و مابقی نیروگاه‌ها از سوخت دوم گازوئیل استفاده می‌کنند و باید گفت که کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور قابلیت استفاده از مازوت را دارند. براساس آمار روزانه ۷۷ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده، هفت میلیون لیتر گازوئیل و ۲۰ میلیون لیتر مازوت مورد استفاده قرار گرفته است. پیشاهنگ با بیان اینکه نسبت به سال گذشته مقدار گازی که تحویل نیروگاه‌ می‌شود بیشتر است، اظهار کرد: در سال ۹۰ درصد گاز و حدود ۱۰ درصد سوخت مایع به نیروگاه‌ها به طور میانگین تحویل داده می‌شود.

 

کویت مذاکره درباره افزایش تولید نفت اوپک‌پلاس را رد کرد

وزیر نفت کویت وجود هر گونه مذاکره درباره افزایش تولید نفت اعضای اوپک‌پلاس و بررسی آن در نشست دسامبر این ائتلاف را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا از خبرگزاری دولتی کونا، بدر المولا روز سه‌شنبه (یکم آذرماه) گزارش‌ها مبنی بر گفت‌وگو برای افزایش تولید نفت در نشست بعدی ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) را تکذیب کرد. وی افزود: کویت خواهان حفظ ثبات و تعادل در بازارهای نفت است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر گفت‌وگو درباره طرح افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای اعضای اوپک‌پلاس در نشست ماه دسامبر این ائتلاف را تکذیب کرده‌اند. ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند. اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد. نشست ۱۸۵ عادی اوپک وزیران نفت و انرژی اوپک روز سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) و سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) در وین برگزار می‌شود.

ذخایر سدهای تهران در پایین‌ترین
سطح طی ۵۰ سال اخیر
مدیر توسعه خطوط آبرسانی شرکت تأمین و تصفیه آبفای تهران گفت: مخازن استان تهران با ۹۰۸هزار مترمکعب در پایین‌ترین حد استاندارد خود قرار دارد. به گزارش تسنیم، تبریزی گفت: مخازن استان تهران با 908هزار مترمکعب در پایین‌ترین حد استاندارد خود قرار دارد. تبریزی همچنین گفت: در زمان حاضر مصرف آب تهران 39 هزار و پانصد لیتر بر ثانیه است، در حالی که ورودی آب به شهر تهران 34 هزار و پانصد لیتر می‌باشد که حدود 5 هزار لیتر بر ثانیه کاهش میزان ذخایر آبی را داریم که بیشتر از تولید، مصرف داریم. این مقام مسئول در وزارت نیرو همچنین افزود: از سال گذشته تا کنون بارش‌های ناچیزی در سطح حوزه آبریز سدهای تهران داشتیم و بارش ناچیز موجب شده است حجم ذخایر سدهای استان تهران به حداقل میزان طی 50 سال گذشته برسد و از مصرف‌کنندگان درخواست داریم با کاهش 20درصدی خود ما را یاری دهند.

دنیا در آستانه کمبود گازوئیل
محدود شدن عرضه نفت خام، کاهش ظرفیت پالایشگاهی و تحریم‌های نفتی روسیه دنیا را طی چند ماه آینده با خطر کمبود گازوئیل روبه‌رو می‌کند که به شدت به اقتصاد دنیا آسیب می‌رساند. به گزارش بلومبرگ، هیچ سوختی حیاتی‌تر از گازوئیل برای اقتصاد دنیا نیست. گازوئیل کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، کشتی‌ها و قطارها را به راه می‌اندازد و عامل فعالیت ماشین‌آلات برای ساخت‌وساز، تولید و کشاورزی است. از گازوئیل برای گرمایش خانه‌هه استفاده می‌شود و پس‌از افزایش قیمت گاز، از آن برای تولید برق هم بهره می‌برند.

کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها
نسبت به دوره بلندمدت
میزان بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا آخر آبان‌ماه نسبت به دوره بلندمدت با کاهش ۱۱.۳ درصدی روبرو شده است. به گزارش ایرنا، امسال سومین پاییز خشک ایران در حال سپری شدن است که اثر مستقیم آن بر روی کاهش منابع آبی به‌خوبی قابل‌مشاهده است. تازه‌ترین گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی هم بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا آخر آبان‌ماه ۲۵.۱ میلیمتر بارندگی در کل حوضه‌های آبریز اصلی و درجه‌دو کشور باریده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۸.۳ میلیمتر بارندگی ثبت شده بوده کاهش ۱۱.۳ میلیمتری را نشان می‌دهد.

زیرساخت های لازم فراهم شده است

گروه نفت و انرژی- نسرین عبادی: تبادل برق میان ایران و ترکیه آغاز شده است. این خبر را مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران داده است. او در آخرین صحبت های خود اعلام کرد که در حال حاضر ۳.۵ روز برق را از این کشور دریافت و ۳.۵ روز صادر می کنیم. براساس صحبت های سخنگوی صنعت برق کشور اکنون سنکرون انجام شده، ۶۰۰ مگاوات را به طور ازمایشی وارد تبادل کردیم و با اخرین فناوری روز دنیا به صورت یک پست بک تو بک کار را پیش می بریم. اواسط مهرماه سال جاری بود که علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو اعلام کرد: امکان تبادل برق با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات بین کشورمان و کشور ترکیه فراهم شده و اکنون این تبادل صورت می گیرد. در همین حال روز گذشته آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا عنوان کرد که افزایش صادرات برق به عراق بستگی به نیازهای این کشور دارد اما در هر حال ما زیرساخت های لازم برای افزایش صادرات را داریم.
براساس چشم‌اندازهای بلندمدت تا پایان دولت سیزدهم، صنعت برق افزایش 35 هزار مگاوات تولید را در حوزه نیروگاه‌های حرارتی، تجدید‌پذیر و نیروگاه‌های اختصاصی برق صنایع دیده است و اجرایی شدن این برنامه را با جدیت دنبال می‌کند، در عین حال افزایش 6 هزار مگاوات ظرفیت برای عبور از اوج بار مصرف تابستان امسال برنامه‌ریزی و اجرایی شد، با اجرایی شدن این برنامه‌ها ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی از 72 هزار مگاوات فراتر رفت. بر اساس تفاهمنامه منعقد شده با وزارت صمت به منظور مشارکت در تولید انرژی، بخشی از این افزایش ظرفیت به میزان 183 مگاوات نیز به نخستین نیروگاه برق صنایع یعنی نیروگاه شهید باکری سمنان اختصاص داشت. نیروگاهی که باید 12 تا 14 ماه زمان احداث و بهره‌برداری آن به طول می‌انجامید، اما با عزم جهادی و تکیه بر توانمندی داخلی ظرف مدت 8 ماه وارد مدار شد.
این در حالی است که نیاز مصرف برق نیز در اوج تقاضای تابستان سال جاری با 3.7 درصد رشد نسبت به سال گذشته رکورد جدیدی را به ثبت رساند و به 69 هزار و 457 مگاوات رسید، ارقام تولید برق نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل هشت و نیم درصد برخوردار بوده است. اما پاسخگویی و تأمین این رشد تقاضا، مرهون اقدامات متعددی است که افزایش ظرفیت نیروگاهی و آمادگی حداکثری نیروگاه‌های کشور برای تولید در اوج بار مصرف تابستان بخش‌هایی از آن است، برای دستیابی به این مهم 93 هزار و 641 مگاوات تعمیرات در نیروگاه‌های حرارتی صورت گرفت و ضریب آمادگی این نیروگاه‌ها تا قبل از شروع اوج مصرف به 98 درصد رسید. این امر سبب شد نرخ خروج اضطراری نیروگاه‌ها در اوج بار شبکه به کمتر از 2 درصد برسد.
در حال حاضر بخش عمده افزایش ظرفیت نیروگاهی تا پایان تابستان در مدار قرار گرفت و به شبکه سراسری متصل شد، در واقع توانستیم با توجه به توسعه‌ای که صورت گرفت و سایر اقدامات اعم از استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های برقابی و تجدید‌پذیر، افزایش تبادل برق و همچنین برنامه‌های مدیریت مصرف در تمامی بخش‌ها اعم از خانگی، صنایع، کشاورزی، ادارات دولتی و بخش عمومی، دوره اوج بار مصرف برق کشور را با اعمال حداقل محدودیت سپری کنیم.

آغاز تبادل برق با ترکیه
در همین حال سخنگوی صنعت برق از شروع تبادل برق با ترکیه خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳.۵ روز برق را از این کشور دریافت و ۳.۵ روز صادر می کنیم. مصطفی رجبی مشهدی درخصوص اخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه، اظهار کرد: اکنون سنکرون انجام شده، ۶۰۰ مگاوات را به طور ازمایشی وارد تبادل کردیم و با اخرین فناوری روز دنیا به صورت یک پست بک تو بک کار را پیش می بریم. وی با بیان اینکه با این تکنولوژی از اختلالات فرکانسی جلوکیری می شود، گفت: ۶۰۰ مگاوات در این مرحله اقدام شده و امیدواریم بتوانیم تبادلات را گسترده‌تر کنیم. سخنگوی صنعت برق درخصوص هدفگذاری صنعت برق برای صادرات برق به اروپا، به ایسنا گفت: یکی ازمسیرها اروپاست و از طریق ترکیه می‌توانیم به آن راه پیدا کنیم. رجبی مشهدی همچنین درخصوص تامین سوخت زمستان نیروگاه‌ها، با تاکید بر اینکه اکنون تامین گاز نیروگاه‌ها در الویت وزارت نفت است، گفت: برنامه‌ریزی این است که هیچ‌گونه خاموشی به نیروگاه ها از بابت عدم سوخت تحمیل نشود. وی با بیان اینکه در روز های سرد سال ممکن است درصد گاز به سوخت مایع به ۵۰ درصد برسد، گفت: اکنون بیش از ۷۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز تامین می‌شود. سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: اگر یک مقایسه در طول چند روز گذشته نسبت به سال قبل داشته باشیم، گاز تحویلی به نیروگاه ها دوبرابر افزایش یافته و اکنون از سوخت جایگزین کمتری استفاده می‌کنیم و با تلاش هایی که در وزارت نفت می‌شود، مشکلی برای تامین برق نخواهیم داشت.

دبیر نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران از رونمایی نخستین موتور جت هواپیما ساخت داخل همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران خبر داد. به گزارش تسنیم، بیژن بنکدار اظهار کرد: با وجود تحریم‌های همه جانبه صنعت هوانوردی ایران، اما کشورمان در این بخش به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است. وی با بیان اینکه برای اولین بار همزمان با برگزاری نمایشگاه اولین موتور جت هواپیما ساخت داخل رونمایی می‌شود،‌ ادامه داد: بر این اساس این موتور که توسط گروه مپنا طراحی و ساخته شده در 4 روز برگزاری نمایشگاه تست می‌شود. وی با اشاره به حضور حدود 90 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال، افزود: شرکت‌هایی از کشورهای ایتالیا، روسیه، چین، پاکستان و ترکیه که در حوزه ساخت هواپیما و قطعات آن فعال هستند در نمایشگاه حضور دارند.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کل کشور بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیرهای مختلف زیرساختی شامل ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در حال اجرا داریم، گفت: نزدیک به ۱۲ هزار کیلومتر نیز مسیرهایی است که مطالعه آن انجام شده و کارهای واگذاری آن به پیمانکار در دست اجراست. وی ابراز کرد: برآورد اتمام این پروژه‌ها حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است که در بخش ریلی سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در بخش‌های مختلف در سطح کشور اجرا می‌شود و امیدواریم بخشی از کریدورهای ریلی را در چهار سال آینده تحویل بدهیم. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه در بخش آزاد راهی ۱۰۳۸ کیلومتر پروژه آزادراهی اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش بزرگراهی هم ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی درسطح کشور حال اجرا است که نسبت به موجودی بزرگراه‌ها که حدود ۲۰ هزار کیلومتر است باز عدد قابل توجهی است.

رشد تورم ماهانه مسکن کاهشی شد
طبق آمار منتشر شده توسط سازمان مرکز آمار ایران، تورم نقطه ای و ماهانه (نسبت به ماه گذشته) کاهشی بوده است. به گزارش تسنیم، نرخ تورم ماهانه (درصد تغییرعدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل) در آبانماه 1401به 2.1 درصد رسیده که در مقایسه باهمین اطلاع در ماه قبل، 0.9واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و«کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 1.3درصد و2.7درصد بوده است. همچنین نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی2.1درصد می باشد که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری 1.1واحد درصدکاهش وبرای خانوارهای روستایی 0.1واحد درصد افزایش داشته است. در این بین یکی از کالاهای مهم در سبد اقلام محاسبه تورم، مسکن و اجاره بها میباشد که در ماههای اخیر به صورت مستقل تورم ماهیانه آن در محافل رسانه ای و کارشناسی مورد توجه جدی تر قرار گرفته است. گفتنی است، طبق آمار مرکز آمار ایران، نرخ رشد نقطه به نقطه تورم حوزه مسکن یعنی مقایسه رشد متوسط قیمت مسکن درآبان ماه امسال در قیاس با آبان سال گذشته افزایش 39.2درصد را نشان می‌دهد. نکته ی قابل توجهی که باید به آن اشاره کرد رشد 3.7درصدی تورم بخش مسکن نسبت به ماه گذشته (تورم ماهیانه مسکن در کشور) است. این درحالی است که تورم ماهیانه مسکن در کشور در مهر ماه حدود 6 درصد بوده است. بر این اساس تورم ماهیانه مسکن در کشور در آبان ماه نسبت به مهر افت قابل توجهی را تجربه کرده است.

دولت باید از تصدی‌گری خود در حوزه حمل‌ونقل بکاهد
یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل ریلی با اشاره به مشکلات حوزه حمل‌ونقل، گفت: اگر مشارکت همه ذی‌نفعان بخش خصوصی نباشد و آنها در تصمیم‌گیری‌ها حضور نداشته باشند، وضعیت با مشکلات فعلی ادامه پیدا می‌کند. محمد رجبی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به اینکه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: کسی که در حاکمیت قرار می‌گیرد باید نقش پررنگی به فعالان بخش خصوصی دهد که آنها بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند و درصورتی که کسی این استراتژی را داشته باشد، ‌ موفق می‌شود.

زنجیره تامین مالی مسکن بدون بودجه دولتی تکمیل می‌شود

گروه راه و مسکن: در صورتی که منابع صندوق ملی مسکن به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه صرف فعالیت‌ توسعه‌ای نظیر تکمیل زیرساخت شهرهای جدید شود، شاهد تشکیل زنجیره تامین مالی مثبت بدون نیاز به بودجه دولتی در حوزه مسکن خواهیم بود. صندوق ملی مسکن با اتکا به ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن و به منظور ایجاد هم‌ا‌فزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع این قانون، باید حداکثر تا سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تشکیل شود. بر این مبنا سرانجام ۱۸ آبان پس از کش و قوس فراوان، اساسنامه صندوق ملی مسکن توسط شورای نگهبان تایید شد و این نهاد رسمیت یافت و تابلوی آن بر سر در محلی واقع در خیابان شهید کامران نجات‌الهی نصب شد. به اتکا به مفاد قانون جهش تولید و تامین مسکن، تمام منابع مرتبط با زمین و مسکن و مالیات‌های مربوط در این صندوق تجمیع شود و منابع حاصل صرف تامین مسکن و زیرساخت‌های آن خواهد شد.
آنطور که فارس گزارش داده؛ با توجه به اهداف در نظر گرفته شده برای صندوق ملی مسکن، این صندوق می‌تواند تحول بزرگی در بخش مسکن، به ویژه بسترسازی تامین مالی مسکن به وجود بیاورد. همچنین این نهاد با در اختیار داشتن منابع مالی، تکمیل کننده‌ اقدامات اجرایی معاونت مسکن در وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. در همین راستا، حمید احمدی، کارشناس حوزه مسکن در بیان مزایای تشکیل صندوق ملی مسکن گفت: تجمیع منابع و وجود صندوقی که مصارف آن تنها به بخش ساخت مسکن اختصاص می‌یابد، مسئله‌ای بسیار مهم در این حوزه است و می‌تواند خلا تامین مالی در حوزه ساخت مسکن را پوشش دهد. وی افزود: هرچند معتقد هستم که نظام بانکی متولی اصلی تامین مالی ساخت مسکن است، اما با توجه به بی‌مهری بانک‌ها حضور یک صندوق در این بخش به وضوح حس می‌شد. احمدی تاکید کرد: تمامی منابع مرتبط با حوزه مسکن بر اساس قانون باید به صندوق ملی مسکن واریز شد و از این منابع به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در ساخت مسکن استفاده شود. با وجود نکات فوق، آسیب‌هایی نحوه‌ی مدیریت منابع این صندوق را تهدید می‌کند. مهم‌ترین تهدیدی که صندوق ملی مسکن با آن مواجه است، هزینه‌کرد اصل منابع صندوق به صورت کمک‌های بلاعوض به حساب می‌آید. در مقابل صندوق باید تا جایی که می‌تواند منابع خود را در طرح‌های توسعه‌ای بخش مسکن سرمایه‌گذاری و با اهرم کردن این منابع، بدون هزینه کرد یک ریال، ساخت مسکن در کشور را پیگیری کند. با توجه به مفاد قانون جهش تولید و تامین مسکن، وجود صندوق ملی مسکن می‌تواند، با ایجاد زیرساخت و راه دسترسی مناسب، مشکل بسیاری از شهرهای جدید اطراف کلانشهرها را حل کند. در صورتی که شهرهای جدید را بتوان با جاده مناسب یا مسیر ریلی به شهر مادر وصل کرد، به خوبی امکان اسکان بار جمعیتی شهر مادر در این شهرها فراهم خواهد شد. نقطه‌ قابل توجه این است که در مواردی خط ریلی در نزدیکی شهر مورد نظر نیز وجود دارد و با سرمایه‌گذاری کمی می‌توان خط ریلی را به شهر جدید متصل کرد. بر این مبنا صندوق ملی مسکن می‌تواند هزینه‌‌ی اتصال خط ریلی را بپردازد و در ازای آن از شهر جدید زمین دریافت نماید. با تکمیل پروژه، ارزش زمین‌های دریافتی هم افزایش می‌یابد و صندوق می‌تواند با فروش این زمین‌ها یا مشارکت در ساخت ارزش افزوده‌ی بیش‌تری ایجاد نماید. از سوی دیگر، اهرم منابع صندوق برای پرداخت تسهیلات بیش‌تر می‌تواند در بانک سپرده‌گذاری کند به شرطی که بانک هم از این منابع به همراه منابع درونی خود، تسهیلات چند برابری برای موضوعات مدنظر صندوق پرداخت کند یا امتیاز وام متناسب با مدت سپرده‌گذاری پرداخت کند. در این صورت در ازای یک واحد منابع صندوق، چند واحد تسهیلات پرداخت می‌‌شود و با بازپرداخت تسهیلات، منابع به صندوق باز خواهد گشت. همچنین پرداخت تسهیلات قرض الحسنه. در بعضی از طرح‌ها با تزریق مبلغ کمی به پروژه امکان اتمام آن وجود دارد اما به هر دلیل مردم امکان تامین آن را در کوتاه مدت ندارند. در این موارد می‌توان تسهیلات به صورت قرض الحسنه به مردم پرداخت کرد. آخرین مزیت ایجاد صندوق ملی مسکن، تضمین پیش‌فروش واحدهای مسکونی اقدام دیگری است که صندوق ملی مسکن می‌تواند انجام دهد. یکی از دلایلی که پیش‌فروش واحدهای مسکونی توسعه پیدا نمی‌کند، عدم اعتماد خریداران به اتمام کار توسط سازندگان از یک سو و عدم اعتماد سازندگان به واریز پول از طرف خریداران است. صندوق ملی مسکن می‌تواند به سازندگان خوشنام این تضمین را بدهد که در صورت عدم واریز وجه از طرف متقاضی، صندوق منابع لازم را تکمیل کند. همچنین به خریداران اطمینان می‌دهد که با نظارت دقیق بر پیشرفت پروژه، از هرگونه انحراف جلوگیری خواهد کرد.

گروه راه و مسکن: دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: به رغم تلاش‌های زیاد برای هماهنگی‌، اما طرف روس نگاه ملیتی دارد و همین امر باعث می‌شود که شناورهای ایرانی سرویس‌های مطلوبی دریافت نکنند. مسعود پلمه در گفتگو با ایلنا درباره انباشت کالا در بنادر شمالی و مشکلات شناورهای ایرانی برای تردد بین بنادر آستاراخان و سالیانکا اظهار داشت: موضوع و مسئله کشتی‌های ایرانی در بنادر آستاراخان و سالیانکا از هم متفاوت هستند. شناورهای ایرانی در بندر آستاراخان برای پهلوگیری و تخلیه با مشکلاتی مواجه هستند که این مشکلات باعث طولانی شدن توقف در بندر آستاراخان شده و همین موضوع منجر به این می‌شود که تعداد سرویس‌های تجاری با یک کشتی که در طی یک ماه باید حداقل دو سرویس را انجام دهد، امروز با این مشکلات تقریبا به یک سرویس در ماه رسیده‌ است. دبیر انجمن کشتیرانی ادامه داد: این روند در نتیجه باعث شده خروج بار از بندر به سمت ایران و بالعکس دچار توقف عدیده‌ای شود و معتقدیم که مدیریتی که در بندر آستاراخان باید به صورت صحیح و هماهنگ با فعالیت تجاری انجام شود دستخوش چالش‌هایی شده که نیاز است که دیپلماسی اقتصادی این موضوع را حل و فصل کند، چراکه مشکل فنی نیست. مشکل در بندر آستاراخان کاملا مدیریتی است اما هر چه پیش می‌رویم، به دلیل سرما، در مسیر یخبندان رخ می‌دهد و آن زمان علاوه بر مشکل مدیریتی با مشکل فنی هم مواجه خواهیم بود. هر چند که امروز عمق کم آبخور و درفت این مشکل را تشدید کرده‌ است اما با توجه به این که ظرفیت شناورها کم است اگر یک مدیریت صحیح رخ دهد، این مشکلات فنی قابل کنترل است.