توانایی حل مشکلات مردم را داریم

رئیس جمهور با اشاره به همدلی و نزدیکی دولت و مجلس، گفت: مشکلات کشور به دست دولتمردان و نمایندگان حل می‌شود، اعتبارات ممکن است کافی نباشد اما با تدبیر، عقلانیت، همگرایی و با تشخیص اولویت‌ها مسائل حتما قابل حل شدن است. حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص این جلسه، گفت: جلسه بسیار خوبی بود، به جهت اینکه هم نمایندگان و رئیس مجلس نکاتی را اشاره و دغدغه‌هایشان را بیان کردند و هم تعدادی از اعضای هیات دولت نکاتی را مطرح کردند.
رئیس جمهور با یادآوری تعامل، همکاری و همگرایی بین مجلس و دولت، افزود: قوای مقننه و مجریه یک سرنوشت مشترکی دارند و نگاهشان به مردم هم مشترک است، مجلس قانون تصویب می‌کند و دولت هم باید آن را اجرا کند و بر اجرا هم نظارت می‌شود تا گره‌ها و مشکلات مردم حل شود. وی در ادامه اظهار کرد: تمام تلاش ما در مجلس و دولت باید این باشد که مشکلات و مسائل مردم را حل کنیم، اراده و توانایی هم برای انجام این کار داریم. ما معتقدیم مشکلات کشور به دست دولتمردان و نمایندگان حل می‌شود.

 

جهان باید از جنگ سرد جدید اجتناب کند

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نسبت به ایجاد جنگ سرد جدید از طریق تقسیم جهان به بلوک‌ها هشدار داد و خواستار انجام هر تلاشی برای ایجاد مشارکت‌های جدید شد. اولاف شولتس،‌صدراعظم آلمان برای مجله فارین افرز نوشت: غرب باید از ارزش‌های دموکراتیک دفاع کند و از جوامع باز محافظت کند، «اما ما باید از وسوسه تقسیم دوباره جهان به بلوک‌ها نیز اجتناب کنیم».
وی تاکید کرده است: این به معنای انجام تمام تلاش برای ایجاد مشارکت‌های جدید، عملی و بدون تعصبات ایدئولوژیک است. شولتس به ویژه چین و روسیه را به عنوان دو کشوری که تهدیدی برای دنیای چندقطبی هستند که برای غلبه بر آن نیازمند اتحاد قوی‌تر اروپایی و فراآتلانتیکی است، معرفی کرده و نوشته است: شراکت ترانس آتلانتیک برای رویارویی با چالش‌های ناشی از تهدید حملات احتمالی روسیه به قلمرو متحدان حیاتی است، در حالی که چرخش چین به سمت انزوا و رویکرد آن نسبت به تایوان مستلزم ایجاد مشارکت‌های جدید و قوی‌تر با کشورهای سراسر جهان از اروپا و آمریکای شمالی است. شولتز تصریح کرده است: آلمانی‌ها قصد دارند ضامن امنیت اروپا شوند آنطور که متحدان ما از ما انتظار دارند، پل ساز در اتحادیه اروپا و مدافع راه‌حل‌های چندجانبه برای مشکلات جهانی.

برگزاری رزمایش نظامی
مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان
وزارت دفاع ترکیه از آغاز رزمایش نظامی با باکو در خاک جمهوری آذربایجان با استفاده از روش‌های جنگی مُدرن خبر داد. به گزارش تارنمای روزنامه دیلی صباح، وزارت دفاع ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش نظامی مشترکی را با جمهوری آذربایجان آغاز کرده است. به گفته این وزارتخانه، بر اساس توافقنامه همکاری نظامی میان دو کشور، نیروهای ترکیه و جمهوری آذربایجان برای رزمایش در باکو، آستارا، جبرائیل و ایمیشلی کشور آذربایجان مستقر شده اند. گفته می شود در این رزمایش نیروهای زمینی و هوایی، یگان های ویژه، یگان های اطلاعات و موشکی و توپخانه ها حضور داشته و ماموریت های مختلفی را انجام می دهند. این رزمایش که با استفاده از روش‌های جنگی مُدرن اجرا می‌شود، شامل ماموریت‌هایی مانند سازماندهی هماهنگ یگان‌های مختلف، نصب پل‌های موقت نظامی برای عبور از رودخانه‌ها و استقرار نیروها در مناطق دشمن مجازی است. این رویداد در پی آموزش پروازی-تاکتیکی دو کشور در اوایل سال جاری در جمهوری آذربایجان برگزار می شود. لازم به ذکر است آنکارا و باکو از روابط دوجانبه مستحکمی برخوردار هستند. آنکارا پشتیبان اصلی باکو در طول جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ با ایروان بود که در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) شروع شد؛ جنگی که در نهایت با میانجی‌گری روسیه برای آتش بس در تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) به پایان رسید.

مخالفت شدید تل‌آویو با
ورود اف‌بی‌آی به پرونده ترور خبرنگار الجزیره
نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی گفت تل‌آویو اجازه نمی‌دهد طرف‌های خارجی نظامیانش را بازجویی کنند. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی تصریح کرد که تل‌آویو اجازه نخواهد داد طرف‌های خارجی از سربازانش بازپرسی و تحقیق کنند و اتهام‌زنی به آن‌ها را نیز نخواهد پذیرفت. به نوشته روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» وی در هنگام بازدید و ارزیابی وضعیت امنیتی تیپ موسوم به «یهودا و السامره» از زیرمجموعه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری این سخنان را بر زبان آورد. وی مدعی شد: در مواجهه با سازمان‌های تروریستی، ما به ارتشی قوی و منضبط با زنجیره فرماندهی روشن نیاز داریم که تنها در چارچوب قانون عمل کند. این راز قدرت ما و چیزی است که قدرت نیروهای دفاعی اسرائیل را ایجاد کرده است. لاپید افزود: «دولت از نیروها کاملا حمایت می‌کند. ما اجازه تحقیقات از سوی نهادهای خارجی را نخواهیم داد، و اتهام‌زنی به سربازان ارتش اسرائیل، جنگجویان شین بت (سرویس امنیت عمومی) و افسران پلیس مرزی که روزانه جان خود را برای محافظت از شهروندان اسرائیلی به خطر می اندازند، نمی پذیریم».

آمریکا به دنبال منافع ملت‌ها نیست
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه آمریکای متکبر به دنبال منافع ملت‌ها نیست، گفت: کار ایران نه مداخله‌گری، بلکه ایجاد امنیت و ثبات است. به گزارش ایلنا، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در گفتگو با برنامه تلویزیونی صف اول، اظهار داشت: دستگاه جاسوسی آمریکا همچنان در افغانستان فعال است. این کشور هنوز بر حریم هوایی افغانستان کنترل دارند.
وی بیان کرد: آمریکایی‌ها به شدت در بازی روانی در این یک سال و چند ماه تلاش کردند جنگ‌های قومی - مذهبی راه بیندازند. این کشور با متحدانش مانند انگلیس و برخی کشورهای عربی تلاش می‌کنند امروز یک فضای بی اعتمادی بین طالبان و جمهوری اسلامی ایران برای درگیری شکل دهند. نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: آمریکای متکبر به دنبال منافع ملت‌ها نیست. این کشور نمی‌گذارد در کشورهایی چون افغانستان دولت قوی شکل گیرد. بی ثباتی و هرج و مرج همان چیزی بود که آمریکا می‌خواست تا ثابت کند نبود ما موجب عدم ثبات در افغانستان می‌شود. کاظمی قمی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر پایه حمایت از مردم افغانستان و بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری است و این سیاست تبیین شده است. حمایت یعنی کمک به مردم افغانستان و اگر مردم افغانستان از این سیاست منتفع شوند، ایران هم منتفع می‌شود.

تاکید رئیس کمیسیون اروپا بر لزوم جلوگیری از جنگ تجاری با آمریکا
رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد، اتحادیه اروپا برای آنکه بتواند با صنعت سبز دولت آمریکا که یارانه به آن تعلق می‌گیرد رقابت کند، باید اقداماتی انجام دهد و کمک‌های دولتی به کمپانی‌های خود را افزایش دهد. به گزارش خبرگزاری راشا تودی، قانون کاهش تورم که در اوت سال جاری میلادی توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امضا شد، علی‌رغم نامش یک بسته یارانه‌ای ۷۳۸ میلیارد دلاری است که ۳۹۱ میلیارد دلار به پروژه‌های صنعتی سازگار با آب و هوا و انرژی سبز از جمله ۲۷۰ میلیارد دلار برای مشوق‌های مالیاتی اختصاص می‌دهد. این قانون ابتدا از سوی لیبرال‌ها در آمریکا و اروپا مورد تحسین قرار گرفت اما اکنون اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا این قانون را تهدیدی برای صنعت اروپا می‌بیند.
فون در لاین در گردهمایی دانشجویان در شهر "بروژ" بلژیک گفت: بند معافیت از مالیات این قانون برای مصرف‌کنندگانی که محصولات آمریکایی خریداری می‌کنند و تولیدکنندگانی که این محصولات را در آمریکا تولید می‌کنند، می‌تواند منجر به یک رقابت ناعادلانه، بسته شدن بازارها و در نتیجه متلاشی شدن زنجیره‌های تامین حیاتی شود. وی افزود: با این مشوق‌ها از یکی سو و مبارزه اتحادیه اروپا با تنگناهای زنجیره تامین و هزینه‌های بی‌سابقه انرژی از سوی دیگر، این قانون می‌تواند صنعت اروپا را در وضعیت نامناسبی قرار دهد.

انتقاد شدیداللحن اوکراین و کشورهای بالتیک به پیشنهاد ماکرون برای دادن ضمانت امنیتی به روسیه؛

گروه سیاسی: پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه دال بر اینکه اگر مسکو با مذاکرات حول محور پایان جنگ اوکراین موافقت کند غرب باید نیاز روسیه برای دریافت ضمانت‌های امنیتی را مد نظر قرار دهد، سیلی از انتقادات را در کی‌یف و متحدانش در منطقه بالتیک به وجود آورد. به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی TF1 گفت: اروپا باید معماری امنیتی آینده خود را آماده کند و همچنین به فکر این باشد که روزی که روسیه به پای میز مذاکرات بازگشت چگونه به آن ضمانت بدهد.
میخائیلو پودولیاک، معاون ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به این اظهارات در توییتی نوشت: این جهان است که باید از روسیه ضمانت‌های امنیتی بگیرد نه برعکس. وی افزود: «جهان متمدن به ضمانت‌های امنیتی در مورد نیات "وحشیانه" روسیه پس از پوتین نیاز دارد.»
اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین در توییتی نوشت: یک روسیه خلع سلاح اتمی و غیرنظامی شده بهترین ضمانت برای صلح نه تنها برای اوکراین بلکه برای کل جهان است. وی افزود: «آیا کسی می‌خواهد برای یک کشور تروریست و قاتل ضمانت‌های امنیتی فراهم کند؟ به جای محاکمه در نورنبرگ قصد دارید توافقی با روسیه امضا کنید و با او دست دهید؟»
دادگاهی‌ها در نورنبرگ، دومین شهر بزرگ آلمان برای محاکمه جنایتکاران جنگی نازی پس از جنگ جهانی دوم، امروز به عنوان پیشروی دادگاه‌هایی همچون دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه دیده می‌شود. این در حالی است که مسکو این اتهامات را که نیروهایش در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده‌اند، رد می‌کند.
پس از چند دور مذاکرات صلح در ابتدای این جنگ، کی‌یف و مسکو ماه‌هاست که دیگر برای پایان این جنگ با یکدیگر مذاکره نکرده‌اند. کی‌یف تاکید دارد که مذاکرات صلح تنها هنگامی ممکن است که روسیه حملاتش را متوقف کند و از تمامی بخش‌های اوکراین که آنها را تصرف کرده، خارج شود. اما کرملین اعلام کرد، غرب باید پیش از هرگونه مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الحاق "قلمروهای جدید" به مسکو را که در سپتامبر سال جاری میلادی اعلام شد، به رسمیت بپذیرد.
این در حالی است که زلنسکی شخصا به این پیشنهاد ماکرون هیچ واکنشی نشان نداده است. این پیشنهاد ماکرون درباره تامین ضمانت‌های امنیتی برای مسکو همچنین انتقاداتی را در تعدادی از کشورهای حوزه بالتیک که هم‌مرز با روسیه هستند و آن را تهدیدی رو به رشد می‌بینند، به وجود آورد.
الکساندر استاب، نخست وزیر سابق فنلاند در توییتی نوشت: اساسا با ماکرون مخالف هستم. تنها ضمانت امنیتی که باید بر آن تمرکز کنیم، اساسا غیر روسی است. روسیه ابتدا باید ضمانت دهد که به دیگر کشورها حمله نخواهد کرد.
لیناس لینکویچوس، وزیر امور خارجه سابق لیتوانی نیز در توییتی نوشت: روسیه تا زمانی که به همسایگانش حمله نکند، بخش‌هایی از آنها را به خود الحاق نکند و یا آنها را اشغال نکند، ضمانت امنیتی دارد. اگر کسی می‌خواهد یک معماری امنیتی جدید ایجاد کند که به یک کشور تروریست اجازه می‌دهد تا به روش‌های ارعاب خود ادامه دهد، باید تجدیدنظر کند، چنین نظریه‌ای کارآمد نخواهد بود و تایید نمی‌شود.
دیوید آراخامیا، یکی از قانون‌گذاران و اعضای تیم مذاکره‌کننده اوکراین با روسیه گفت: زمانی که روسیه چهار شرط اوکراین را بپذیرد و آنها را عملی کند، کی‌یف آماده است ضمانت‌های امنیتی به مسکو بدهد. وی افزود: ترک خاک اوکراین، پرداخت غرامت، مجازات تمامی جنایتکاران جنگی و تسلیم داوطلبانه تسلیحات اتمی چهار شرط ما هستند. پس از تحقق این چهار شرط، ما آماده‌ایم تا به پای میز مذاکره بیاییم و درباره ضمانت‌های امنیتی صحبت کنیم.
تاکید ماکرون بر استقلال اروپا از آمریکا
انتقادات و هجمه‌های جدید علیه ماکرون رد شرایطی است که او در جدیدترین گفت‌وگوی خود با رسانه‌های آمریکایی ایده سابق خود برای جدایی اروپا از آمریکا
را مجددا مود تاکید قرار داده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس که یکشنبه منتشر شد، گفت: چنین چیزی هرگز چشم‌انداز ما در فرانسه نبوده است. علاوه بر این، ما روابط نزدیکی از یک نقطه نظر فرهنگی و تاریخی داریم و همواره به مردم روسیه احترام گذاشته‌ایم.
ماکرون گفت که «بحث‌های طولانی» با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشته است و «این آگاهی روشن وجود داشت که چقدر مردم روسیه مردمی بزرگ و با تاریخ بزرگ هستند.» در ادامه، رئیس‌جمهوری فرانسه از جامعه بین‌المللی خواست تا با توجه به حملات اخیر به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین، ابتکارات قانونی را علیه ولادیمیر پوتین آغاز کند.
بیل ویتاکر، خبرنگار سی‌بی‌اس در این مصاحبه مفصل برنامه ۶۰ دقیقه، از ماکرون پرسید که آیا پوتین باید به جنایات جنگی متهم شود یا خیر. ماکرون گفت: «چیزی که اکنون باید انجام دهیم، جمع‌آوری تمام شواهد این جنایات جنگی است. به موازات آن، ما باید تمام ابتکارات قانونی را در واقع راه‌اندازی کنیم تا چنین نتیجه‌ای داشته باشیم. بنابراین، پاسخ من مثبت است.»
با نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش حملات روسیه به منابع انرژی، ماکرون گفت که غرب باید از نقطه‌نظر «انسان‌دوستانه، اقتصادی و دفاعی» به اوکراین کمک کند. او به کنفرانسی بین‌المللی اشاره
کرد که با همراهی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در ۱۳ دسامبر در پاریس برگزار می‌شود. او گفت که هدف از این کنفرانس، جمع‌آوری ژنراتور و کمک به غیرنظامیان در بازسازی مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر جنبه‌های زندگی روزمره است.

محسنی اژه‌ای اعلام کرد:

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه گفت: تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندان‌های طویل‌المدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضاً تایید شده و به زودی اجرا خواهد شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (۱۴ آذر) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه ، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) در راه دفاع از حق جهادی بی‌مثال داشتند و الگو و اسوه‌ای بی‌همتا در عبودیت و بندگی و تجلی جایگاه متعالی زن، مادری و همسرداری هستند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو، تصریح کرد: ۱۶ آذر، روز دانشجو، یادآور مقابله دانشجویان در برابر استکبار جهانی و نفوذ اجانبی نظیر آمریکا و انگلیس در کشور است. امروز نیز دانشجویان ما بیش از گذشته در مسیر مقابله با استکبار جهانی هستند و اجازه تحریف و انحراف مسیر حق‌طلبانه مبارزه با مستکبران را نمی‌دهند.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دشمن در این مقطع به هدف خود نایل نشده است، گفت: دشمن و عوامل و اذناب او تلاش دارند با ایجاد رعب و وحشت و دروغ‌پردازی و تحریف مسائل، نگذارند فتنه‌ای که روشن کرده‌اند خاموش شود. لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی باید در نهایت جدیت با عناصری که درصدد اقدامات ایذایی ضدمردمی هستند برخورد کنند.
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آنها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب وارد می‌آورند؛ اینها موارد و مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است؛ لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت به شناسایی و دستگیری و محاکمه این عناصر ایذاء مردم بپردازند.
رئیس عدلیه در همین راستا به دادستان‌های سراسر کشور نیز دستور داد تا شناسایی و دستگیری عناصر تهدیدکننده مردم، شهروندان، کسبه و کامیون‌داران را از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مطالبه کنند و با این نگرش که این نوع تهدید کردن یک تهدید ساده نیست، به تعقیب و محاکمه و مجازات این عناصر تهدیدکننده مبادرت ورزند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه مجدداً به موضوع دروغ‌پردازان پرداخت و گفت: تاکید می‌کنم مسئولان ذیربط قضایی کسانی که با پیام‌های دروغین و کذب مردم را تحریک یا نگران کرده یا حرفی می‌زنند و ادعایی بدون سند دارند که موجب تشویش اذهان می‌شود را با سرعت فرا بخوانند و از او توضیح بخواهند و چنانچه توضیح و دفاع مؤثری نداشت، نسبت به تعقیب قضایی او اقدام کنند؛ توجه داشته باشید که این یک دروغ معمولی نیست؛ درست است که اگر کسی تشویش اذهان کند او هم قابل تعقیب است، اما این موارد مذکور یک دروغ معمولی نیست، لذا مسئولان ذیربط قضایی با این نگاه قضیه را دنبال کنند.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز اظهار کرد: برخی افراد از روی غفلت یا لاابالی‌گری بصورت فردی مبادرت به گناه یا جرم یا زیر پا گذاشتن قانون می‌کنند؛ نوع مواجهه و برخورد با این قبیل افراد باید عمدتاً مبتنی بر تنبّه دادن او و نهی از منکر باشد؛ در مقابل، افرادی هستند که عالماً و عامداً و با هدف دهن‌کجی، با قانون و شرع و
ارزش‌های اخلاقی مخالفت می‌ورزند؛ برخورد با این دسته دوم، متفاوت است؛ آنها نه از روی لاابالی‌گری بلکه به خواست دشمن در ملاء‌عام قوانین را زیر پا می‌گذارند و به مخالفت با قانون می‌پردازند، این یک
گناه و جرم و خلاف قانون است و به خواست دشمنان و بدخواهان است؛ به این مسئله نیز نباید به عنوان یک جرم عادی نگاه کرد؛ این یک جرم آشکار است و ضابطین اختیار دارند و باید با یک جرم مشهود برخورد کنند
و مجرمان را تعقیب کرده و به دستگاه قضایی تحویل دهند.

ولیعهد سعودی بدون توجه به خواسته‌های متحدان غربی، از رئیس جمهور چین میزبانی خواهد کرد؛

گروه سیاسی: به گفته تحلیلگران، ولیعهد عربستان این هفته میزبان رهبر چین در برهه حساسی از روابط ایالات متحده و عربستان سعودی است که نشان‌دهنده عزم ریاض برای عبور از یک نظم قطبی جهانی، بدون توجه به خواست متحدان غربی خود است. «محمد بن سلمان» حاکم دوفاکتوی این غول نفتی سعودی، پس از قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ که روابط عربستان و آمریکا را تحت تأثیر قرار داد، به صحنه جهانی بازگشته و در مقابل خشم ایالات متحده، به سیاست انرژی این پادشاهی ادامه داده و از فشار واشنگتن برای کمک به منزوی کردن روسیه سرپیچی کرده است.
شاهزاده بن سلمان در نمایش قدرتی به عنوان رهبر مشتاق جهان عرب، در جریان سفر شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین که قرار است از روز سه‌شنبه آغاز شود، حکمرانان سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را برای نشست سران چینی-عربی گرد هم خواهد آورد. ایهم کامل، رئیس خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه اوراسیا می‌گوید: «ریاض براساس محاسبات استراتژیک کار می‌کند که باید با پکن همگام باشد، چون اکنون یک شریک اقتصادی ضروری و واجب است.»
به گفته تحلیلگران، گرچه ایالات متحده شریک منتخب کشورهای حوزه خلیج فارس است که برای امنیت خود به آن متکی هستند، اما ریاض در حال ترسیم یک سیاست خارجی است که در خدمت تحول اقتصادی ملی خودش است، زیرا جهان از هیدروکربن‌ها که رگ حیات عربستان است، دور می‌شود.
ایهم کامل گفت: مطمئناً این خطر وجود دارد که
گسترش روابط با چین نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به شکاف بیشتر در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی شود اما محمد بن سلمان مطمئناً این را از سر کینه و لجبازی دنبال نمی‌کند.
سفر شی جینپینگ در زمانی انجام می‌شود که روابط ایالات متحده و عربستان در پایین‌ترین حد است، عدم اطمینان بر بازارهای جهانی انرژی فشار می‌آورد و غرب یک سقف قیمت بر نفت روسیه تحمیل می‌کند و واشنگتن با نگرانی به نفوذ فزاینده چین در خاورمیانه چشم دوخته است. دولت عربستان سعودی به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره سفر شی و دستور کار آن پاسخی نداد.
شاهزاده بن سلمان به نشانه خشم از انتقاد ایالات متحده از سابقه حقوق بشری ریاض، در ماه مارس به مجله آتلانتیک گفت که برایش اهمیتی ندارد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده چیزهایی را درباره او درک نکرده باشد و گفت که بایدن باید روی منافع آمریکا تمرکز کند. او همچنین در همان ماه گفت، گرچه ریاض قصد دارد روابط خود با واشنگتن را تقویت کند، اما می‌تواند سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در ایالات متحده را کاهش دهد.
عربستان سعودی در حال تعمیق روابط اقتصادی خود با چین است. این کشور بزرگترین تامین‌کننده نفت چین به شمار می‌رود، گرچه روسیه به عنوان عضو تولیدکننده اوپک پلاس، سهم بازار خود در چین را با سوخت ارزان‌تر افزایش داده است.
پکن همچنین برای استفاده از ارز یوان (واحد پول چین) در تجارت به جای دلار آمریکا لابی کرده است. ریاض قبلاً تهدید کرده بود که برای مقابله با لوایح احتمالی ایالات متحده که اعضای اوپک را در معرض شکایت‌های ضد تراست قرار می‌دهد، برخی از معاملات نفتی دلاری را متوقف خواهد کرد.
روابط ایالات متحده و عربستان در دولت بایدن که در حال حاضر بر سر حقوق بشر و جنگ یمن که ریاض رهبری ائتلاف نظامی آن را بر عهده دارد، متشنج شده است، به دلیل جنگ اوکراین و سیاست نفتی اوپک پلاس، بیش از پیش تیره شده است.
دیپلمات‌ها در این منطقه می‌گویند که انتظار می‌رود شی با خوشامدگویی مجللی نظیر آنچه سال ۲۰۱۷ در سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به ریاض دیده شد، مواجه شود. بر خلاف آن، سفر ماه ژوئن جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا که هدفش باز کردن یخ روابط با ریاض بود، چندان گرم نبود و دو طرف حتی دست ندادند و به کوبیدن مشت خود به یکدیگر اکتفا کردند.