سقوط صادرات نفت هفتگی روسیه

صادرات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، هفته گذشته ۸۲۰ هزار بشکه در روز معادل ۲۲ درصد کاهش یافت. به گزارش ایسنا، حجم صادرات نفت روسیه در هفته منتهی به ۲۰ ژانویه، به میزان ۸۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲.۹۸ میلیون بشکه رسید و عمده رشدی که هفته پیش از آن داشت را از دست داد. این بزرگترین کاهش صادرات از بنادر روسیه در اقیانوس آرام بود و صادرات از آرکتیک و دریای سیاه، کاهش کمتری داشته است. با وجود این کاهش، میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت روسیه بالاتر رفت و برای دومین هفته متوالی، بالای سه میلیون بشکه در روز ماند. بر اساس این شاخص، صادرات نفت دریابرد روسیه تقریبا مطابق با سطحی بود که در طول نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مشاهده شده بود. درآمد تعرفه صادرات نفت روسیه، افت چشمگیری پیدا کرد که این کاهش، مطابق با افت صادرات هفتگی بود. فرمول بازنگری شده که در ابتدای سال ۲۰۲۳ معرفی شد، نرخ تعرفه صادرات هر بشکه نفت را نصف کرده و با کاهش صادرات، درآمد آن به پایین‌ترین میزان پیش از آغاز جنگ، بر مبنای هفتگی و چهار هفته‌ای رسیده است. مسکو در نظر دارد در نحوه محاسبه مالیات نفت، تغییراتی دهد تا درآمدهایش را تقویت کند.اگرچه جریان صادرات نفت در مواجهه با تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات دریابرد نفت از این کشور، ادامه پیدا کرده اما مسکو با تحریم‌ها علیه صادرات فرآورده‌های نفتی روبروست که از پنجم فوریه، به اجرا گذاشته می‌شود.

 

مسیر شاخص‌های نفت جدا شد

قیمت نفت در اوایل معاملات روز سه شنبه بازار آسیا در پی امیدواری به بهبود تقاضای چین برای سوخت، بالا رفت اما نگرانیها نسبت به کندی اقتصاد آمریکا، روند افزایشی را محدود کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با پنج سنت کاهش، به ۸۸ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو سنت افزایش، به ۸۱ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس اعلام کردند کالاهایی مانند نفت خام و فرآورده‌های نفتی پالایش شده، ال‌ان‌جی و سویا از بهبود تقاضای چین، سود خواهند برد. قیمت نفت خام در بازارهای فیزیکی، سال ۲۰۲۳ را با صعود آغاز کرده است زیرا چین از اعمال کنترل‌های دوران پاندمی کووید دست برداشته و سیگنال‌هایی از خرید بیشتر نشان داده است. از سوی دیگر، معامله‌گران نگران هستند که تحریم‌ها علیه روسیه ممکن است باعث محدود شدن عرضه نفت شود. سوگاندا ساچدیوا، کارشناس مستقل بازار نفت در این باره گفت: نوسان قیمت دلار آمریکا در پایین‌ترین رکورد چند ماه اخیر، قیمت‌های نفت را تقویت کرده است.معامله‌گران در حال ارزیابی ریسک‌های رکود آمریکا و مسیر سیاست پولی فدرال رزرو هستند. دلار نزدیک به پایین‌ترین رکورد ۹ ماهه در برابر یورو قرار دارد و رشد اخیری که در برابر ین ژاپن داشت را واگذار کرده است.

هلند بزرگ‌ترین میدان گازی
اروپا را تعطیل می‌کند
دولت هلند قصد دارد میدان گازی گرونینگن را در سال جاری میلادی به‌خاطر افزایش فعالیت‌های لرزه‌ای در نزدیکی آن و علی‌رغم مشکل گاز اروپا تعطیل کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، دولت هلند قصد دارد میدان گازی گرونینگن را در سال جاری میلادی علی‌رغم مشکل گاز اروپا تعطیل کند. گرونینگن بزرگ‌ترین میدان گازی اروپاست. طبق گفته یکی از مقامات دولتی هلند، این میدان گازی خطرناک است و دولت هیچ طرحی برای توسعه تولید از آن ندارد. وی گفت:«ما این میدان گازی را به‌خاطر مسائل ایمنی باز نخواهیم کرد. استفاده از این میدان گازی احتمال بروز زلزله را افزایش می‌دهد و ما نمی‌خواهیم مسئول این اتفاق باشیم». تولید از میدان گازی گرونینگن محدود شده و طرح‌هایی برای تعطیلی کلی تولید در این میدان به‌خاطر افزایش فعالیت‌های لرزه‌ای در نزدیکی آن، حتی قبل از بحران انرژی اروپا ارائه شده بود. به‌دنبال افزایش قیمت گاز در پاییز 2021 و بعد بهار 2022، برخی درمورد ادامه فعالیت در این میدان گازی گمانه‌زنی‌هایی کردند تا کمبود عرضه گاز به‌خاطر محدود شدن واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه جبران شود. دولت هلند از ابتدا در این مورد تردید داشت و پیشنهاد افزایش تولید حتی با حداقل حجم 2.8 میلیارد مترمکعب را داد. اما در مورد این تصمیم هم حالا تجدیدنظر شده‌است. از دهه 1980، سالانه 100 زلزله در اطراف گرونینگن اتفاق می‌افتد. به اپراتور این میدان گازی که شعبه‌ای از شرکت‌های شل و اکسون است برای کاهش تولید در 2023 دستور داده‌شده بود و هدف تعطیلی تدریجی این میدان گازی بود.

موج جدید سرما و پیش‌بینی
افزایش مصرف گاز
کارشناس مرکز کنترل راهبری گاز کشور گفت: با استقرار هوای سرد در شمال کشور میانگین دمای کل کشور کاهشی بوده است و تا روز جمعه با افزایش مصرف گاز روبه رو می شویم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایزدی بخش افزود : با استقرار هوای سرد در شمال کشور میانگین دمای کل کشور کاهشی بوده است و در حال حاضر در حدود 2 تا 2 و نیم درجه سانتی گراد است که باعث افزایش مصرف گاز در بخش خانگی شده است . وی تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته مصرف گاز در بخش خانگی به 650 میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به دیروز افزایش مصرف داشته و تولید گاز هم به 850 میلیون متر مکعب رسیده است .

«تجارت»گزارش می‌دهد

گروه انرژی: از ماه‌های گذشته زمزمه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف گاز در دولت آغاز و در نهایت قبوض جدید با رقم‌های شوکه کننده برای مشترکان بدمصرف صادر شد و همانطور که وزیر نفت نیز اخطار داده بود، پرمصرف‌ها نقره‌داغ شدند. البته قبوض جدید برای خوش مصرف‌ها نیز لبخند رضایت را به همراه داشت. به گزارش «تجارت»، ایران با در اختیار داشتن حدود ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز، در کنار کشور روسیه بزرگ‌ترین دارنده گاز طبیعی در جهان است. به‌لحاظ تولید نیز ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان بوده، با این حال طی سال‌های اخیر کشورمان از نظر مصرف گاز در فصل سرد در وضعیت هشدار قرار گرفته است. این وضعیت موجب‌شده دولت بالاخره به سمت افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف و تشویق خوش مصرف‌ها برود و با سیاست تنبیه و تشویق مشترکان، برای واقعی‌تر شدن مصرف گاز در کشور و نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی تلاش کند.
مصوبه‌ای در همین راستا در دولت تصویب شد که از آذرماه نیز در مرحله اجرا قرار گرفت، از همان زمان مسوولان اخطارهایی را نسبت به ارقام بالای قبوض به مشترکان پرمصرف دادند، موضوعی که چندان جدی گرفته نشد و اکنون موجب شگفتی برخی از آن‌ها شده است، مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اخیرا اعلام کرد که وضع برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف به‌هیچ‌وجه خوشایند نخواهد بود و با توجه به اعمال تعرفه‌های جدید برای پلکان‌های ۴ تا ۱۲، این مشترکان پرمصرف هستند که باید به‌صورت جدی نگران گازبهای صادره در قبض‌های جدید باشند، از این رو ضرورت دارد که درباره اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی و حرکت در مسیر مصرف بهینه گاز، دقت بیشتری داشته باشند.
پرمصرف‌ها از دولت گله‌مند نشوند
پیش از این نیز جواد اوجی وزیر نفت، صراحتا اعلام کرد: امسال هوا سردتر از سال قبل خواهد بود و کاهش شدید دما را داریم، بنابراین تدابیر خوبی از سوی صنعت نفت و گاز انجام شده و در حال مدیریت مصرف هستیم.
تعرفه گاز مشترکینی که خارج از الگو، مصرف می کنند افزایش یافته است. ۱۲ پله برای مصرف گاز تعیین شده که پله اول تا سوم افزایش قیمت نداشته است که این سه پله حدود ۶۰ تا۷۰ درصد مصرف کنندگان را شامل می شوند، اما از پله چهار افزایش قیمت را داریم.
تعرفه کسانی که خیلی بیشتر از الگو مصرف می کنند، افزایش می یابد و این مشترکین نقره داغ می شوند و آنها از دولت گله مند نشوند چون عدالت نیست کسانی الگوی
مصرف را رعایت می‌کنند، بهای کسانی را بدهند که در منزل سونا دارند.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه روی صحبت ما با کسانی است که مصرف آنها بیشتر از الگوی مصرف است
و در پلکان های آخری هستند که تعرفه آنها همان قیمتی است که گاز تهیه می شود، اظهار کرد: تمامی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی
اگر الگوی مصرف را رعایت کنند، تعرفه گاز آنها رایگان می‌شود.
پاداش و جریمه چگونه اعمال می‌شود؟
برمبنای آیین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۱ درباره افزایش تعرفه گازبها، مشترکان خانگی پرمصرف و بسیار پرمصرف در قبض‌های جدید شاهد افزایش تعرفه بودند. طبق این آیین‌نامه تعرفه مشترکان با مصرف متعارف که در سه پله نخست قرار دارند، نسبت به پارسال افزایشی نداشته و صورتحساب آنها مشابه سال‌های گذشته است. آن دسته از مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه سال پیش کمتر شود، به ازای هر یک درصد کاهش، مشمول تخفیف پاداش صرفه‌جویی معادل سه درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره نیز شدند که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آنها قابل اعمال است.

قبض رایگان به چه کسانی رسید؟
همچنین گازبهای مشترکانی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصرفشان حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف (سقف پله ۳ جدول پلکانی) باشد، مشمول ۱۰۰ درصد تخفیف و مصرف آن دوره برای مشترک بدون هزینه (رایگان) خواهد بود. در مقابل، تعرفه مشترکان پرمصرف بخش خانگی، یعنی از پلکان ۴ به بعد افزایش یافته است.
بر اساس بند (ک) تبصره ۱۵ بودجه سال ۱۴۰۱، گازبهای مشترکانی که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و مصرف آن‌ها در حد متعارف است نیز، رایگان خواهد بود. براین اساس، ۴ میلیون نفر از جمعیت زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، در قالب یک میلیون و ۲۵۹ هزار اشتراک (خانوار) می‌توانند با رعایت الگوی مصرف، از امتیاز رایگان شدن گازبهای خود برخوردار ‌شوند.

مقصود اسعد سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت: افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیمایی تایید شده بود اما اعمال نشد؛ در ستاد تنظیم بازارها هم شنیده شده که تصویب شده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران افزود: در حال حاضر هم ما درخواست افزایش ۴۷ درصد را داده‌ایم اما هنوز جوابی داده نشده است.
قول دولت را شرکت‌ها پذیرفتن اما ابلاغی نشد و سر و صداها از سوی مردم‌نیست توسط کسانی است که از هواپیمایی استفاده می‌کنند. اسعد سامانی اظهار داشت: ۱۸ میلیون مسافر هوایی داریم محاسبه کنید کل هوایی یک درصد کل حمل و نقل را صورت می‌گیرد. متأسفانه فشاری که روی متعادل نشدن قیمت‌ها صورت می‌گیرد مردم ضرر می‌دهند.

معاون شهرسازی ومعماری وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:۱۲۰۰ شهر براساس طرح جامع مشمول ساخت خانه‌های یک طبقه هستندکه بایدواگذاری اراضی این شهرها برای ساخت واحدهای مسکونی براساس همان طرح انجام شود. فرزانه صادق مالواجرد گفت: میزان پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در برخی استان‌های کم برخوردار بسیار چشمگیر است. وی درباره اهمیت مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: این شورا به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود و به لحاظ قوانین، مصوبات این شورا الزام اجرایی دارد و برای همه مدیران کل لازم‌الاجراست. به گفته مالواجرد، بر اساس آمارها پیشرفت همه مراحل طرح نهضت ملی مسکن در یک سال اخیر سرعت چشمگیری یافته و نقطه قوت طرح نهضت ملی مسکن، فنی و کارشناسی بودن همه مراحل این طرح در شناسایی و تأمین اراضی و احداث شهرک‌ها و واحدهای مسکونی است.

بازآفرینی شهری ایران
پیشرو در تولید مسکن شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: بازآفرینی شهری ایران و تولید مسکن در این بافت‌ها باید تبدیل به یک جریان اجتماعی شود. زیرا وقتی تولید مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری تبدیل به جریان عمومی شود با سرمایه اجتماعی مردمی می‌تواند تحولات قابل‌توجهی را در بخش مسکن ایجاد کند.
بذرپاش با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر بازآفرینی شهری و افزایش مشارکت مردم در این بافت‌ها برای تولید مسکن تاکید دارند، گفت: دولت در احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید تسهیلگری کند و بر این اساس تلاش کنیم تا از روش‌های مشارکتی و بسیج همه امکانات تولید مسکن و تحقق اهداف دولت جامه عمل بپوشانیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم تولید سالانه میلیون واحد مسکونی را فرصتی مناسب برای اقتصاد و اشتغال کشور عنوان کرد و افزود: مسکن وابستگی حداقلی به تحریم‌ها دارد و به همین دلیل ‏می‌توان با تقویت این بخش به اقتصاد و اشتغال کمک کرد. بذرپاش تصریح کرد: راهبری تولید مسکن را بازآفرینی شهری بر عهده بگیرد و باید تدابیری اتخاذ شود تا بازآفرینی در تولید مسکن پیشرو باشد.

ساخت پایانه جدید فرودگاه تبریز مصوب شد
تبریز - ایرنا - عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: پروژه ساخت پایانه جدید فرودگاه تبریز با بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب شد و به زودی اجرا می شود. علی قاسم زاده، در بازدید از محل پروژه ترمینال جدید فرودگاه تبریز افزود: این پروژه در زمینی به مساحت حدود ۲۰ هزار مترمربع اجرا می شود.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه از اولویت های اصلی این شرکت است، اظهار داشت: اجرای این پروژه به تصویب هیات مدیره شرکت فرودگاه ها رسیده است و پس از تهیه اسناد مناقصه و انتخاب مشاور در آینده نزدیک وارد مرحله اجرایی می شود. در این مراسم جمعی از اعضای هیات مدیره و معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از بخش های مختلف فرودگاه تبریز و آشیانه تعمیرات شرکت هواپیمایی آتا بازدید کردند.

بررسی ها نشان می‌دهد"

گروه راه و مسکن: طبق بررسی‌های علمی، ساختمان‌های بلندمرتبه باعث تضعیف جریان باد می‌شوند و این مسئله در کلان‌شهر تهران نمود عینی پیدا کرده است.
به گزارش تجارت به نقل از مهر، از وقتی‌که آلودگی هوا و ذرات آلاینده پا در کلان‌شهرها گذاشتند، همیشه پدیده باد به عنوان یک پدیده مهم و در برخی موارد معجزه ایجاد هوای پاک در فصل زمستان مطرح بوده است. امروزه تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ و به تبع آن فعالیت بیشتر صنایع و وسایل حمل‌ونقل به عامل بروز و ظهور انواع آلاینده‌ها در هوا این شهرها تبدیل شده‌اند. در صورتی که جو هوا ساکن و بدون هیچ گونه وزش باد باشد خسارت‌های ناشی از انباشت آلاینده‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و گریبان کشورها را خواهد گرفت. آلودگی هوا سالانه چند میلیون نفر را در جهان و ده‌ها هزار نفر را در ایران به کام مرگ می‌کشاند. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است در این سال ۹ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان داده‌اند که این میزان از هر ۶ نفر یک نفر را شامل می‌شود. همچنین سال گذشته در ایران ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بر اثر آلودگی جان خود را از دست دادند.
در کنار این خسارت بزرگ، خسارت‌های اقتصادی زیادی نیز در نتیجه آلودگی هوا به کشورها وارد می‌شود که در ایران این میزان سال گذشته ۸.۲ میلیارد تومان بوده است.

تهران در اولین ماه زمستان امسال، بدون هوای پاک بود
امسال نیز با شروع فصل سرما و تشدید آلودگی در کلان‌شهرهای کشور، وضعیت شاخص آلایندگی هوا در روزهای متمادی در وضعیت ناسالم قرار گرفت؛ به‌طوری‌که تعطیلی مدارس و ادارات شهرهای آلوده را اجتناب‌ناپذیر کرد.
در کلان‌شهر تهران طی یک ماه اول فصل زمستان، شاخص آلایندگی هوا در بیشتر روزها حجم زیاد آلاینده‌ها در هوا را نشان می‌داد به‌طوری‌که در این مدت شاخص آلایندگی برای ۱۲ روز در وضعیت قرمز و ناسالم، ۷ روز وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۱ روز در وضعیت زرد و قابل‌قبول قرار داشته است. همان‌طور که مشخص است در مدت این یک ماه، پایتخت حتی یک روز پاک و سالم را تجربه نکرد و مردم اولین ماه زمستان را با آلودگی و دود و دم سر کردند که البته این اولین بار نیست و به نظر می‌رسد آخرین بار هم نباشد.
عوامل متعددی در تولید این حجم از آلودگی نقش دارند که بارها و بارها مطرح شده‌اند اما آنچه در ادامه این گزارش بررسی خواهد شد نه عوامل تولیدکننده که عوامل انباشت این آلاینده‌ها و پایداری آن‌ها در جو خواهد بود.

بررسی‌های علمی در جهان درباره تأثیر بلندمرتبه سازی بر جریان باد
طبق بررسی‌های علمی انجام شده در جهان و ایران، یکی از عواملی که باعث ساکن شدن هوا و درنتیجه انباشت ذرات آلاینده در جو کلان‌شهرها می‌شود، پدیده بلندمرتبه سازی است. بر اساس تحقیقی که مؤسسه بین‌المللی اکولوژی و علوم زیست‌محیطی در خصوص آثار و عوارض بلندمرتبه‌سازی در شهرهای متراکم دنیا انجام داده است، ساختمان‌های بلند به دلیل تغییر در باد و جهت وزش آن موجب افزایش آلودگی هوا در مناطق شهری بزرگ می‌شوند. این مؤسسه در نتایج بررسی‌های خود به تبعات منفی بلندمرتبه سازی اشاره کرده و می‌نویسد: «برج‌های ساختمانی بر تشدید آلودگی زیست محیطی، کاهش دسترسی شهروندان به هوای تازه و نور خورشید و همچنین تراکم جمعیت، تأثیر می‌گذارد بنابراین، برج‌سازها برای کنترل این عوارض، لازم است عواملی همچون موقعیت جغرافیایی منطقه ساخت‌وساز، میزان فضای سبز مورد نیاز، جهت وزش باد و از همه مهم‌تر، فاصله بین برج‌ها در پروژه‌های انبوه را مدنظر قرار دهند و رعایت کنند.»

تأثیر برج‌سازی در منطقه ۲۲ بر کریدور ورودی هوا
در ایران نیز پژوهش‌هایی در این خصوص انجام شده است که نمونه‌ای از آن‌ها، پژوهشی در دانشگاه تهران با عنوان «ارزیابی اثر بلندمرتبه سازی بر عملکرد جریان باد شهری، پژوهش موردی: منطقه ۲۲ کلان‌شهر تهران» است. در نتایج این پژوهش عنوان شده است که به دلیل مکان‌یابی نادرست و غیراصولی ساختمان‌های بلند در این منطقه الگوی طبیعی وزش باد تغییر یافته و در نتیجه موجب بروز اثرات ثانویه ناشی از رکود یا تشدید جریان باد شده و کریدور ورودی هوا به شهر تهران را با مشکل جدی مواجه ساخته است. همچنین پژوهشی دیگر در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده که به رابطه بین ساختمان‌های بلندمرتبه و جریان باد پرداخته و در آن این مسئله مطرح شده است که سرعت باد در سطح شهر و خیابان، تحت تأثیر عناصر طراحی شهری از جمله ارتفاع و تراکم ساختمان‌ها و همچنین پراکندگی ساختمان‌های مرتفع، دچار تغییر قابل‌توجهی می‌شود به‌طوری‌که سرعت باد در برخورد با سطح ناهموار که در اثر ساخت‌وساز در شهر ایجاد شده است دچار افت و کاهش می‌شود. ضمن آنکه بین «میزان وزش و جریان باد» با «تمرکز یا دفع آلودگی هوا»، رابطه مستقیم وجود دارد.

از بررسی‌های علمی اصرار از مسئولان شهرداری انکار!
جهت وزش باد در شهر تهران در طول کلیه فصول سال شمال‌غربی، غرب و جنوب غربی و وزش باد غالب در آن غربی است. منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع در غرب در مسیر جریان باد غالب شهر است به همین دلیل انتقاداتی در سال‌های گذشته به برج‌سازی در این منطقه وارد شده بود که البته مسئولان شهرداری در آن زمان نمی‌پذیرفتند.
به عنوان مثال وحید حسینی، مدیر وقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال ۹۴ طی اظهاراتی عنوان کرد: «هوای شهری یک مسئله کوچک نیست که با چهار ساختمان یا بلندمرتبه سازی بشود جلوش را گرفت. میدان باد در شهر بسیار قوی‌تر است. نسیم بسیار ملایم ۲ متر بر ثانیه در ارتفاع ۱۰۰۰ متری در وسعت ۷۶۰ کیلومتری تهران انرژی بسیار بزرگی است و چیزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. عوارض زمینی می‌توانند جلوی باد را بگیرند ولی عوارضی در وسعت کوه‌های البرز نه ساختمان‌های ۵۰ یا ۱۰۰ متری.» اما مسئولان دولتی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در شورای عالی شهرسازی و معماری ادعاهای مسئولان شهرداری را رد می‌کردند؛ چنانکه آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم بر طبق همین پژوهش‌ها گفته بود که آمارهای مربوط به ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که جریان هوا در بخش شمال تهران در ده سال اخیر به دلیل کثرت ساختمان‌های بلند تحت تأثیر قرار گرفته است.