سازمان تامین اجتماعی طبق «تبصره ١ ماده ۷۶ قانون تامین‌اجتماعی» مردان را با ۵۰ سال سن و ٣٠ سال سابقه و زنان را با ٣٠ سال سابقه و ۴۵ سال سن بازنشسته می‌کند؛ اما شرایط برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه چیست؟
به گزارش ایرنا، سازمان تامین اجتماعی اکنون ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر از جمعیت کل کشور (یعنی بیش از ۵۳ درصد) را تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی قرار داده است.
اصلی‌ترین سازمان بیمه‌گر در ایران که مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به‌عنوان مستمری‌بگیر اصلی و سه میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۹ نفر را در قالب مستمری‌بگیر تبعی تحت حمایت داشته و در مجموع هفت میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر جزو مستمری‌بگیران خانواده بزرگ تامین اجتماعی محسوب می‌شوند. جمعیتی که با پرداخت حق‌بیمه در دوران اشتغال، کسب سابقه لازم و سن مقرر در قوانین مربوطه می‌توانند در دوران بازنشستگی هم از مزایای معین در قانون این سازمان برخوردار شده و مستمری دریافت کنند. طبق مقررات ماده ٧٦ قانون تامین‌اجتماعی مستمری‌بگیران مرد، با ٦٠ سال سن و ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه، ٥٠ سال سن و ٣٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه و نیز ٣٥ سال سابقه پرداخت حق بیمه (بدون شرط سنی) می‌توانند از سازمان تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی کنند. زنان بیمه‌شده نیز با ۳۰ سال سابقه و پرداخت (۳۰سال) حق بیمه و ۴۵ سال سن می‌توانند از این قانون استفاده کنند. ٤٢ سال سن و ٢٠ سال سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه هم برای «زنان کارگر مشمول قانون کار» لحاظ شده است. تبصره ٢ ماده ٧٦ این قانون نیز ٢٠ سال سابقه متوالی یا ٢٥ سال سابقه متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور بدون شرط سنی (برای زنان و مردان) را شرایط استفاده از مزیت‌های قانون بازنشستگی عنوان می‌کند. اما شرایط برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه چیست؟
رئیس اداره امور بازماندگان سازمان تامین‌اجتماعی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه، برای مردان (بیمه‌شدگان) دارای حداقل ٦٠ سال تمام سن و زنان ٥٥ سال تمام سن و ١٠ سال تمام سابقه پرداخت حق‌بیمه امکان‌پذیر خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی متوالی مدارس گفت: برای تعطیلی بدون برنامه مدارس باید فکری کرد. ضربه‌ای که تعطیلی مدارس به کشور وارد می کند قابل جبران نیست. به گزارش ایسنا، یوسف نوری در هزارو بیست و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: برای تعطیل کردن مدارس باید شاخص‌های جهانی را در نظر بگیریم و بهتر است این اختیار به وزارت آموزش و پرورش واگذار شود. نوری افزود: بچه‌ها چطور باید اجتماعی شوند؟ و چطور برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی آماده شوند؟ دانش آموزان باید با چالش‌های اجتماعی مواجهه شوند تا بعداً وقتی در شرایط این چنینی قرار می گیرند، بتوانند تصمیمات درستی بگیرند. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای جلوگیری از تعطیلی بدون برنامه مدارس، تقویم آموزشی و تعطیلات کشور باید ساماندهی شوند تا این قدر شاهد وقفه در جریان آموزش و پرورش دانش آموزان نباشیم. وی با اشاره به لزوم ساماندهی تقویم آموزشی گفت: یک ماده واحده که تمام جوانب تقویم آموزشی در آن در نظر گرفته شده تهیه و تدوین شود تا آموزش و پرورش مناطق آموزشی خود را بر اساس آن ساماندهی کند. محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: تعطیلی بدون برنامه مدارس به آموزش و پرورش کشور ضربه می زند. هر چند جریان آموزش از طریق فضای مجازی پیگیری می شود ولی هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی گیرد. وی با اشاره به سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در چند مورد تداخل جدی این سند با وظایف و اختیارات آموزش و پرورش وجود دارد که باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی گفت: کارت سفر به صورت ارزان و اقساطی است و مبلغ تسهیلات آن ۳۰ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد برای هر خانوار است که با همکاری یکی از بانک‌ها انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از رونمایی پلتفرم جدیدی با نام «ایران‌سفر» و اختصاص کارت سفر ۳۰ میلیون تومانی با هدف ارزان‌سازی سفر خبر داد. به گزارش مهر، روح‌الله حسین‌زاده گفت: پلتفرم «ایران سفر» توسط شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی با همکاری بخش خصوصی به‌منظور ارزان‌سازی سفر طراحی شده و قرار است در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران در بهمن‌ماه سال‌جاری رونمایی شود.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی اظهار کرد: این پلتفرم با هدف توسعه و رونق سفر و گردشگری، به علاقه‌مندان خدمات ارزان و مشاوره سفر ارائه می‌کند. وی افزود: افراد با مراجعه به این پلتفرم می‌توانند علاقه‌مندی خود را برای سفر به نقاط مختلف اعلام کنند و علاوه بر دریافت مشاوره، سفر ارزانی را برنامه‌ریزی کنند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۰ داروی سنتی به عنوان کمک درمان در چرخه فهرست دارویی کرونا وارد بازار شده و مورد استفاده برای بیماران قرار می‌گیرد. به گزارش ایرنا، نفیسه حسینی یکتا افزود:در موج پنجم کرونا، استفاده از ظرفیت طب ایرانی را نداشتیم و فقط در هفت مرکز ارائه خدمت داشتیم، در موج ششم، با تشکیل کمیته طب ایرانی و حمایت ویژه معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۵۸ مرکز طب ایرانی بصورت سرپایی خدمات درمانی و مشاوره ای ارائه دادند و اکنون نیز فعالیت دارند. وی اظهار داشت: خدمات طب ایرانی در نظام سلامت بر اساس قانون برنامه ششم توسعه ادغام شد و در دولت سیزدهم توصیه به طب ایرانی و استفاده از ظرفیت های مورد تاکید ویژه قرار گرفته تا اقدامات موثر و کارآمد باید برای جبران عقب ماندگی ها انجام دهیم. حسینی یکتا ادامه داد: در حوزه های مختلف از جمله آموزش تسهیل راه اندازی دانشکده های طب ایرانی انجام شده و متقاضی راه اندازی این دانشکده ها هستیم، ۲ واحد از طب ایرانی به صورت اجباری از سال آینده در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می شود و دوره های مهارتی برای رشته های مامایی، پرستاری و تغذیه برگزار و به منظور تربیت نیروهای لازم در این حوزه برنامه های آموزشی تدوین شده است.