کمبود بنزین نداریم

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: طی چند سال اخیر تاکنون متاسفانه به سامانه هوشمند سوخت و خصوصا تجهیزات مربوطه در جایگاه‌ها توجه نشده به حدی که مستهلک شده‌اند و هم اکنون خرابی‌های زیادی در کارتخوان‌ها داریم و همه نازل‌ها فعال نیستند. اسدالله قلیزاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بیش از ۶۰ هزار نازل عرضه فراورده‌های نفتی در جایگاه‌های سوخت کشور داریم که قطعا باید برای کیفیت پایدار خدمات توزیع سوخت، کاهش مدت زمان سوختگیری و جلوگیری از زیان جایگاهداران همه نازل‌ها فعال باشند، ولی در اثر تاخیرها و ترک فعلها شاهدیم که مردم و جایگاهداران با مشکل مواجهند و مسئولان مربوطه نیز به جز انتشار خبرهایی مبنی بر وعده وعید و تئوریک، اقدام عملیاتی مهمی در این حوزه نداشته‌اند. وی افزود: ما احتمال می‌دهیم برخی تصمیم گیران احساس می‌کنند که به این خرابی‌های نازل‌ها عادت شده و نیازی نیست تلاش زیادی بکنند، پیگیری‌های ما نشان می‌دهد هر بخشی قصور را متوجه دیگری می‌کند و با اصراری که بر تسلط دولتی روی همه بخشهای سامانه هوشمند سوخت وجود دارد، ولی حاضر به اقدامات پایدار نیستند. برای ما سوال است که آیا کسانی از وضع موجود در بخش سامانه هوشمند و کارت سوخت نفع می‌برند!؟

 

تعمیرات پالایشگاه ونزوئلا توسط ایران

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به فعالیت‌های برون‌مرزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و امضای تفاهم‌نامه با کشور ونزوئلا گفت: تعمیرات اساسی پالایشگاهی در این کشور توسط کارکنان ما انجام می‌شود که نشان از اعتماد آنها به تولید ملی کشور دارد. به گزارش ایسنا، جلیل سالاری در بازدید محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام‌شده، گفت: همکاران ما به‌صورت شبانه‌روزی با همکاری شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیرو در این روزهای سرد سوخت مایع نیروگاه‌ها، صنایع سیمان و بخش صنعت در شرایط ناترازی گاز طبیعی را تأمین می‌کنند. وی افزود: تجربه سال ۱۳۸۶ سبب شد سوخت جایگزین از ابتدای هر سال پیش‌بینی و ظرفیت ۵ میلیارد لیتری برای نیروگاه‌ها ذخیره شود تا شرایط پایداری در کشور داشته باشیم. وی با تأکید بر اینکه سوخت‌محوری باید به سودمحوری در کشور تبدیل شود، گفت: در شرایط ناترازی گاز طبیعی، سوخت زمستانی موردنیاز همه بخش‌ها اعم از صنایع، حمل‌ونقل و خانگی تأمین شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به تقویت حجم ناوگان حمل‌ونقل و ریلی برای انتقال فرآورده‌های نفتی، تصریح کرد: شبکه خطوط کشور درگیر انتقال انرژی بوده به همین دلیل ظرفیت روزانه ۶۰۰ ناوگان ریلی در بندرعباس پیش‌بینی شد تا انتقال انجام شود.

رشد ملایم قیمت نفت در بازار جهانی
قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه درپی رشد کمتر از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا، اندکی افزایش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران موسسه مالی سیتی در یادداشتی نوشتند: بازار منتظر شفافیت بیشتر در خصوص تحریم آتی اتحادیه اروپا علیه فرآورده های نفتی روسیه و تاثیر متعاقب آن بر جریان تجارت و نشست هفته آینده وزیران اوپک پلاس است. تحریم اتحادیه اروپا علیه صادرات فرآورده های نفتی روسیه، مایه نگرانی بازار مانده است و انتظار می رود تغییرات گسترده در کریدورهای تجارت را رقم بزند. قیمت نفت پس از آماری که رشد کمتر از حد انتظار ذخایر آمریکا را نشان داد، تغییر چندانی نکرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ ژانویه، به میزان ۵۳۳ هزار بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۴۸.۵ میلیون بشکه رسیده است. این افزایش کمتر از افزایش یک میلیون بشکه ای بود که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بود اما طبق آمار رسمی، سطح ذخایر نفت تجاری آمریکا، به بالاترین حد از ژوئن سال ۲۰۲۱ رسیده است. رشد این ذخایر، روند افزایشی قیمتها را محدود کرده است زیرا منعکس کننده تقاضای ضعیف برای سوخت و همچنین نگرانیهای گسترده ای است که نسبت به کندی اقتصاد جهانی وجود دارد.

مذاکرات قطر برای سرمایه گذاری
در پروژه انرژی عراق
قطر سرگرم مذاکره با شرکت توتال انرژیز به منظور سرمایه گذاری در پروژه های انرژی این شرکت فرانسوی در عراق است. به گزارش ایسنا، سرمایه گذاری قطر در پروژه های انرژی در عراق، پیروزی مهمی برای محمد السودانی، نخست وزیر عراق محسوب می شود که پس از گذشت بیش از یک سال تلاطم سیاسی، اکتبر گذشته، روی کار آمد. یک منبع آگاه به رویترز اعلام کرد شرکت "قطر انرژی"، به دنبال خرید سهم حدود ۳۰ درصدی در پروژه توتال انرژیز در عراق است. شرکتهای انرژی به ندرت مالک ۱۰۰ درصد پروژه ها هستند و به منظور کاهش ریسک، شراکت را ترجیح می‌دهند. پس از موج قراردادهایی که بعد از حمله نظامی یک دهه پیش آمریکا به عراق منعقد شدند، شرکتهای نفتی بین المللی به دلیل بازدهی ضعیف توافقهای اشتراک درآمد با دولت عراق، در تلاش برای خروج از این کشور بوده اند.

گروه انرژی: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت برای سال 1402 برنامه‌های جدیدی برای قبوض بخش انرژی دارد. به گزارش «تجارت»، در این خصوص مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با دستور رئیس جمهوری قرار شد تا برای مشترکان پرمصرف، ۷۰ درصد در میزان افزایش تعرفه، به مدت سه ماه تخفیف اعمال شود اما مصوبه افزایش تعرفه گاز از سال ۱۴۰۲ به طور جدی اجرایی می شود.
مسلم رحمانی با اشاره به قبوض گاز، اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دو بند قانونی برای اعمال تغییر در تعرفه های گاز داشتیم، یک بند به مساله بررسی و اصلاح الگو مصرف تاکید داشت و دیگری بند ک تبصری ۱۵ بود که بر اساس آن قبوض گاز مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که الگو مصرف را رعایت می کنند باید رایگان شود، محل تامین اعتبار نیز از افزایش تعرفه گاز مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه بر این اساس دولت در ۱۶ آذرماه مصوبه ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن تعرفه گاز برای مشترکانی که در سه پله اول قرار دارند و مصارف آن ها متعارف است بدون تغییر نسبت به تعرفه سال قبل باقی ماند و تعرفه مشترکان در پلکان های چهارم، پنجم و ششم ۳۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه سال قبل، تعرفه مشترکان پلکان های هفتم، هشتم، نهم و دهم ۵۰ درصد افزایش و تعرفه مشترکان پلکان ۱۱ و ۱۲ با افزایش بیشتر مواجه شد به گونه ای که قیمت ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ هزار تومان برای این دسته از مشترکان تعیین شد.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بعد از ابلاع اطلاع رسانی زیادی صورت گرفت و اعلام شد که مشترکانی که در پلکان یازدهم و دوازدهم قرار می گیرند اگر مصرف را رعایت نکنند، قبوض بالایی را شاهد خواهند بود، گفت: همزمان با این مصوبه موج سرمای شدیدی نیز وارد کشور شد و در بیش از ۲۶ مرکز استان دمای زیر صفر درجه را شاهد بودیم، این سرما هم از نظر کاهش دما و هم از نظر ماندگاری بی سابقه بود.
رحمانی ادامه داد: باتوجه به این شرایط، قبوض جدیدی که صادر شد تعداد زیادی از مشترکان به دلیل عدم کنترل مصرف و موج سرما با قبوض بالایی مواجه شدند البته باید گفت که از تعداد ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار قبض منتشر شده نزدیک ۶۰ درصد مشترکان در سه پله اول قرار گرفتند و هیچگونه افزایشی برای آن ها اعمال نشده است. وی با بیان اینکه تنها ۱.۶ درصد مشترکان در پله ۱۱ و ۱۲ قرار دارند که قبوض بالاتر از یک میلیون تومان و حتی بیشتر برای آن ها صادر شده است، اظهار کرد: باتوجه به این شرایط روز گذشته از طرف رئیس جمهوری در راستای کمک به مردم در بخش اقتصادی و همچنین افت دمایی که در اکثر نفاط کشور شاهد بودیم دستور داده شد که در میزان افزایشی که اتفاق افتاده ۷۰ درصد برای مشترکان به مدت سه ماه تخفیف داده شود.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه مصوبه دولت به قوت خود باقی است، گفت: ۷۰ درصد در افزایش تعرفه ای که اتفاق افتاده برای سه ماه تخفیف اعمال می شود، اما مصوبه دولت برای سال ۱۴۰۲ اجرایی خواهد شد بنابر این خواهشی که از مشترکان داریم رعایت مصرف است.
به گفته وی مشترکانی که در این مدت قبض جدید را پرداخت کرده‌اند این مبلغ در ماه های آینده برای این مشترکان به صورت بستانکار لحاظ خواهد شد. سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: علت قطعی های پراکنده در استان های مختلف در مقاطع زمانی خاص کمبود گاز نیست و بعضا به دلیل مشکل فنی و یا بروز حادثه و یا انجام پروژه ها توسط بخش های دیگر است. عباس اعظمی با بیان اینکه در تمام فصل ها ممکن است قطع گاز به دلیل انجام پروژه و یا حادثه اتفاق بیفتد، اظهار کرد: در تمام استان های کشور شاهد این مساله هستیم، امروز نیز شاهد چند مورد قطعی بودیم که امری متعارف است و اگر حادثه نباشد، اطلاع رسانی قبل از قطع صورت می گیرد. وی با بیان اینکه برای همین مساله بخش های مختلفی همچون بهره برداری، امداد، پشتیبانی در مناطق مختلف در شرکت های گاز وجود دارند، اظهار کرد: به طور مثال ممکن است شهرداری و یا مخابرات یک پروژه عمرانی داشته باشند، که در این شرایط در صورت لزوم قطع گاز اعمال می شود.

برنامه ای برای قطع و یا سهمیه‌بندی گاز نداریم
اما سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه قطع گاز یا به دلیل حادثه یا انجام پروژه است و این موضوع منوط به فصل خاصی نیست و هیج ارتباطی نیز با کمبود گاز یا مسائلی از این دست ندارد، گفت: برنامه ای برای قطع گاز و یا سهمیه بندی وجود ندارد. اعظمی با بیان اینکه در حاضر مصرف گاز ۶۵۵ میلیون مترمکعب ثبت شده است، گفت: روز گذشته نیز میزان مصرف همین عدد بود، امیدواریم در روزهای آینده با همکاری مردم میزان مصرف کاهش یابد، تقاضای ما از مردم این است که در این حوزه همکاری بیشتری با ما داشته باشند.
وی با بیان اینکه با گرم تر شدن هوا لازم است که مشترکان سیستم های گرمایشی را تنظیم مجدد کنند، گفت: توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد و تقاضا داریم تا همه مشترکان به این مهم توجه جدی داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره برداری از راه آهن بستان آباد- تبریز( خاوران) فاصله ریلی تهران تا تبریز پنج ساعت کوتاه‌تر می‌شود. خیراله خادمی راه آهن دوخطه بستان آباد- خاوران تبریز را بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر زیرسازی این محور ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ریل گذاری مسیر تکمیل شده است و در بخش روسازی نیز تنها عملیات تکمیلی باقی مانده است. خادمی از تصویب ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ریلی در سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: ۳۷۰ میلیارد تومان از این مصوبه تاکنون تخصیص یافته است و با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه در صورت تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان باقیمانده، این خط ریلی ظرف یک ماه آماده بهره برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بر اساس برنامه باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد ساخته شود اما در نظر داریم این میزان را تا ۲۰۰ هزار واحد افزایش دهیم برای این منظور نیازمند کار چهار برابری هستیم. محمد آئینی اظهار داشت: بر اساس برنامه باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد ساخته شود اما در نظر داریم این میزان را تا ۲۰۰ هزار واحد افزایش دهیم برای این منظور نیازمند کار چهار برابری هستیم.
وی با بیان این که دو مانع اساسی بر سر راه نوسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از ساکنان بافت‌های فرسوده از توانایی لازم برای نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده برخوردار نیستند، بنابراین باید سازندگان بخش خصوصی که از توانمندی مالی و اجرایی برخوردارند در کنار این شهروندان قرار بگیرند.

درخواست ایرلاین‌ها برای
کاهش هزینه‌های جانبی
با بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل از افزایش ۳۰ درصدی، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی گفت که شرکت‌های هواپیمایی خواستار کاهش برخی هزینه‌های جانبی شدند.
در روزهای گذشته موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها اجرایی شد و انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که این افزایش قیمت در راستای آزادسازی نرخ بلیت در قانون پنجم توسعه صورت گرفته؛ اما از سوی مسئولان دولتی اینطور واکنش داده شد که اگرچه افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار است، اما شرکت‌ها باید صبر کنند تا زمانی که افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.
پس از آن دادستانی که از ابتدا به ماجرا ورود کرده بود، اعلام کرد افزایش قیمتی که از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده مورد تأیید ستاد تنظیم بازار نیست و این اضافه دریافتی حتما باید به مردم و به مسافرین برگردانده شود که در نهایت انجمن هواپیمایی هم کوتاه آمد و گفت شرکت‌های هواپیمایی طبق دستور دادستان، نرخ‌ها را به قبل از افزایش قیمت برگرداندند.

ضرر پنج میلیارد دلاری بوئینگ در سال ۲۰۲۲
بوئینگ به عنوان غول هوایی جهان در سال ۲۰۲۲ ضرر خالص پنج میلیارد دلاری را ثبت کرد.
به گزارش تجارت به نقل از اکونومیک، بر اساس گزارش نتایج مالی، بوئینگ در سال گذشته بیش از پنج میلیارد دلار ضرر خالص به دلیل بی‌ثباتی نیروی کار و مسائل مربوط به اختلال در زنجیره تامین را تجربه کرد.
این سازنده چندملیتی هوافضا مستقر در ایالات‌متحده بیش از ۳.۵ میلیارد دلار زیان ناشی از عملیات برای کل سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است. بوئینگ برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، زیان خالص ۶۶۳ میلیون دلاری را شاهد بود و زیان ناشی از عملیات در دوره اکتبر تا دسامبر سال گذشته به ۳۵۳ میلیون دلار رسید. از سوی دیگر، درآمد برای کل سال ۲۰۲۲ با هفت درصد افزایش به ۶۶.۶ میلیارد دلار و در سه ماهه آخر با جهش ۳۵ درصدی تقریبا به ۲۰ میلیارد دلار رسید.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد

گروه راه و مسکن: معاملات مسکن در پایتخت در ماه های اخیر براساس قیمت گذاری مالکان صورت گرفته است و البته تا وقتی که تقاضا و عرضه برابر نشود این نوسانات ادامه دار خواهد بود.
به گزارش تجارت به نقل از مهر، با توجه به اینکه بازار مسکن تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و با توجه به نوساناتی که در هفته گذشته بر اساس جداول فروش که توسط خبرنگار مهر منتشر کرده است نشانه‌های افزایش قیمت مسکن مشاهده شده است به همین دلیل احتمال اینکه خرید و فروش مسکن کمی از رکود خارج شود وجود دارد.
البته تجربه نشان داده است که هرچقدر قیمت خانه افزایش پیدا کند مردم رو به خرید ساختمان‌های سن دار می‌روند و با توجه به آمارها می‌توان گفت که در این چند ماه مردم به سمت خرید ساختمان‌هایی با سن ۱۶ سال رفته‌اند و باید منتظر باشیم که با این روند خرید و فروش مسکن‌های نوساز با مشکل رو به رو شود.
با توجه به اینکه معاملات مسکن در ماه‌های اخیر با روند صعودی مواجه شده است. شهریور ۶۰۳۳، مهرماه ۵۴۱۶ و آبان ۸۰۰۵ معامله‌ی مسکن در پایتخت به امضا رسید. ماه گذشته نیز ۱۰ هزار و ۱۸۴ فقره خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران منعقد شد که از رونق نسبی حکایت داشت. عمده معاملات از نوع تبدیل بود و به گفته‌ی مشاوران املاک، خانه اولی‌ها سهم چندانی از بازار نداشتند. اما وسوسه‌ی تغییر قیمت‌های پیشنهادی توسط برخی مالکان می‌تواند رونق نیم‌بند بازار مسکن را مختل کند.
ساخت مسکن با کمک بخش خصوصی
بیت الله ستاری، کارشناس مسکن در خصوص طرح خانه‌های یک طبقه گفت: چرایی مطرح شدن این طرح باید مشخص شود از سوی دیگر چنین طرحی نیاز به زمین‌های بالای ۲۰۰ میلیون مترمربع دارد که اگر فرض بر این بگذاریم که چنین زمینی وجود داشته باشد طی یک سال چطور می‌شود چنین حجم خانه‌هایی را ساخت.
وی در ادامه بیان کرد: هر سال باید ۲۰۰ میلیون متر زمین برای ساخت چنین خانه‌هایی نیاز است این حجم زمین در کشور وجود ندارد و نمی‌توان توسعه سطحی داشته باشیم و از سوی دیگر هزینه بالایی هم برای ساخت چنین خانه‌هایی نیاز است.
این کارشناس مسکن در ادامه حل مشکل مسکن را ساخت چنین خانه‌هایی نمی‌داند و به مهر گفت: مشکل مسکن با این طرح‌ها حل نخواهد شد در مجموعه در این طرح می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ هزار واحد تولید کرد و این حتی بخشی از مشکل مسکن را برطرف نخواهد کرد. بیت الله ستاری در ادامه از ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن گفت: دولت قرار بود سالانه یک میلیون واحد مسکن تولید کند اما این طرح بدون زمین و بخش خصوصی امکان پذیر نبوده است با توجه به اینکه در مسکن مهر هم نهایت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد تولید شده است و در طرح‌های مشابه نیز بدون بخش خصوصی ساخت و ساز با مشکل رو به رو است با توجه به اینکه بخش خصوصی در تولید می‌تواند پتانسیل بالایی داشته باشد. این کارشناس مسکن در پایان مطرح کرد: اگر دولت در خصوص ساخت مسکن صحبتی نکند و به بخش خصوصی واگذار کند این کمبود مسکن برطرف خواهد شد با توجه به اینکه بی سر و صدا این ساخت مسکن در طرح‌های ملی را به بخش خصوصی واگذار کنند. وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر مردم نمی‌توانند خانه خریداری کنند و با اندک پولی که دارند حداقل می‌توانند چند متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند با توجه به اینکه این طرح قرار نیست کسی را خانه دار کند و فقط برای تأمین سرمایه پروژه‌های شهرداری و سرمایه گذاری است.

خانه سازی راهی برای خانه دار کردن همه دهک‌ها
دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص اینکه طرح‌هایی که در تعارض با ساخت و سازها است به خبرنگار مهر گفت: فروش متری خانه همانطور که گفتید در تعارض با برنامه‌های دولت همچنین حتی در تعارض با ساخت مسکن اجتماعی خود شهرداری است با توجه به اینکه طرح ساخت مسکن اجتماعی هدف اصلی اش خانه دار کردن دهک‌های مورد هدف جامعه است و این طرح فروش متری با این طرح در تعارض می‌باشد.

گروه راه و مسکن: دولت درحالی درآمدی از محل مالیات خانه‌های خالی در لایحه بودجه سال آینده را پیش‌بینی کرده است که همواره انتقاداتی به شناسایی این خانه‌ها و تحقق درآمد دولت از محل مذکور در سال جاری وارد است؛ البته به نظر می‌رسد قرار است راهکارهای جدیدی برای این موضوع به کار گرفته شود. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، آنطور که دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده، قرار است از خانه‌های مسکونی خالی از سکنه ۲۰۰۰ میلیارد تومان مالیات اخذ کند. این درحالی است که طبق آخرین آمار، مالیاتی که دولت در ۹ ماهه سال جاری از این محل اخذ کرده، یک میلیارد و ۴۸۷ میلیون تومان بوده است. رقمی که به نظر نمیرسد تا پایان سال به بیش از دو میلیارد تومان هم برسد و مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که دولت برای سال آینده روی مالیات خانه‌های خالی حساب زیادی باز کرده است. این درحالی است که از زمانی که قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرا شد، انتقادات زیادی به آن مطرح بود. بر این اساس بنای اخذ مالیات از خانه‌های خالی سال گذشته گذاشته و قانون مالیات خانه‌های خالی آذرماه سال ۱۴۰۰ مصوب شد. طبق این قانون اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد. وظیفه شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد .