افزایش ۱۰ درصدی صادرات غیرنفتی

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۱۰ درصدی صادرات غیر نفتی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته خبر داد و گفت: درآمدهای گمرکی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده افزایش قابل توجهی نسبت به امسال دارد که قابل تحقق است. به گزارش ایسنا، محمد رضوانی‌فر در مراسم روز جهانی گمرک که ساعاتی پیش به پایان رسید، اظهار کرد: نگاهی به آمار ۱۰ماهه تجارت خارجی نشان می‌دهد که حجم صادرات غیر نفتی در این بازه زمانی از ۱۰۳ میلیون تومان فراتر رفته و به ۴۵ میلیارد دلار رسیده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با رشد ۱۲ درصدی مواجه شده است. وی افزود: همچنین ۳۱ میلیون تن واردات داشته‌ایم که به بیش از ۴۸ میلیارد دلار رسیده و رشد ۱۶ درصدی را نسبت به ده ماهه سال گذشته نشان می‌دهد. متوسط ارزش اقلام صادراتی ۴۴۰ دلار به ازای هر تن و متوسط قیمت اقلام وارداتی ۱۵۷۱ دلار به ازای هر تومان بوده که به ترتیب ۱۵ و ۲۵ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته است. به گفته رئیس کل گمرک عمده مقاصد صادراتی ایران در ۱۰ ماهه امسال به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و هند و عمده مبادی ورودی کالا کشورهای امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده که آرایش آنها نسبت به ماه گذشته تغییرات چندانی را نداشته است.

 

موضع وزارت صمت ادامه عرضه خودرو در بورس کالاست

سخنگوی وزارت صمت گفت: ما از روشی از سوی شورای رقابت حمایت می‌کنیم که این شورا قیمت گذاری بکند اما در مجموع بستر بورس کالا می‌تواند جواب دهد چون ما از عرضه در بورس کالا جواب خوبی گرفتیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، امید قالیباف با بیان این که شورای رقابت تشخیص داده است برخی خودروها مصداق انحصار بوده و قصد قیمت گذاری دارد، گفت: پیش تر بر اساس نظر روسای قوا این اختیار از شورای رقابت گرفته و یک سال به وزارت صمت داده شد. وی افزود: وزارت صمت هم روش‌هایی در نظر گرفت که در نهایت این یک سال به اتمام رسید و به صورت خودکار وظیفه شورای رقابت موضوعیت پیدا کرد و از این رو وزیر صمت از قانون تمکین کرده است. باید تابع تصمیمات این شورا بود. سخنگوی وزارت صمت گفت: شورای رقابت می‌تواند قاعده بهتری برای قیمت گذاری در نظر گیرد. به گونه‌ای که موضع وزارت صمت ناظر بر ادامه خودرو در بورس کالاست و ما از روشی از سوی شورای رقابت حمایت می‌کنیم که این شورا قیمت گذاری بکند اما در مجموع بستر بورس کالا می‌تواند جواب دهد چون ما از عرضه در بورس کالا جواب خوبی گرفتیم. وی افزود: شورای رقابت هنوز به جمع بندی نرسیده است.

معادن فلزی در بروجرد دریچه‌ای
نو به‌سوی دنیای اشتغال است
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: معادن فلزی در شهرستان دریچه‌ای نو به‌سوی دنیای اشتغال است. عباس گودرزی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز در بروجرد نشستی در راستای معادن بروجرد برگزار شد و معاون وزیر صمت از بخشی از ظرفیت‌های شهرستان بازدید و در جریان مستقیم قرار گرفتند. وی تصریح کرد: امروز بازدیدی از کارخانجات کاشی جم، فولاد پاسارگاد و اطلس زاگرس که سه مجموعه موفق و در حال توسعه هستند، به عمل آمد. نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: در راستای رفع موانع واحدهای صنعتی شهرستان محتشمی‌پور معاون وزیر صمت کمک خواهند کرد. گودرزی اضافه کرد: همچنین نشستی با معدن کاران و اهالی روستاهای همجوار معادن برگزار و مباحث و مشکلات آن‌ها بیان شد. وی بیان کرد: در این جلسه به موضوع فعال کردن معادن فلزی نیز پرداخته شد که این مهم دریچه‌ای نو رو به دنیای معدن، صنعت و اشتغال خواهد بود. نماینده مردم بروجرد ادامه داد: در این راستا تاکنون جلسات مکرری برگزار شده این در حالی بوده که این مهم زمان‌بر اما آینده‌دار است. گودرزی با بیان اینکه ایمیدرو آمادگی دارد که به عنوان سرمایه‌گذار ورود پیدا کند، افزود: امید می‌رود این‌گونه نشست‌ها منجر به ارتقا سطح رضایت‌مندی مردم شود.

تولید خودرو در کشور میلیونی شد
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید ۱ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تا بهمن خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا بهمن امسال, 1 میلیون و 50 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته, رشدی 30 درصدی را نشان می دهد. عبداله توکلی افزود: سال گذشته از نظر میزان ( تیراژ ) تولید خودرو در جهان رتبه نوزدهم را داشتیم که با توجه به رشد تولید, می توانیم تا پایان امسال به رتبه چهاردهم ارتقاء یابیم. وی ادامه داد: در سال 96 یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد اما بعد از آن در سال های 1397 تا 1400 سالانه حدود 800 هزار دستگاه تولید می کردیم و عملا میزان تولید خودور به نصف کاهش یافت، از همان میزان هم سالانه حدود 200 هزار دستگاه بصورت ناقص تولید می شد و در پارکینگ خودروسازان باقی می ماند. توکلی گفت: امسال موفق شدیم رکورد تولید ماهانه را نیز بشکنیم و در دی ماه حجم تولید ماهانه به 127 هزار دستگاه رسید که همه خودروها بصورت عبور مستقیم تولید می شوند و در پارکینگ خودروسازان باقی نمی مانند.

مجلس به تقویت عرضه
خودرو در بورس کمک می‌کند
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: موافق عرضه خودرو در بورس هستیم و مجلس در این زمینه کمک می‌کند تا عرضه خودرو در بورس تقویت شود. به گزارش ایرنا از سازمان بورس و اوراق بهادار، «پرویز اوسطی» در مورد عرضه خودرو در بورس کالا بیان داشت: موافق عرضه خودرو در بورس هستیم و باید این روند ادامه پیدا کند. این به نفع مردم است و منافع آن به جای اینکه به جیب واسطه‌ها برود به مردم، یعنی خریداران واقعی و تولید برمی‌گردد. وی اضافه‌کرد: به طور طبیعی این فرآیند به اصلاحات تکمیلی هم نیازمند است که به‌طور حتم سازمان بورس در این زمینه اقداماتی را انجام می‌دهد و نیاز است مجلس هم در این زمینه کمک کند تا فرآیند فروش خودرو در کشور شفاف شود و شاهد عرضه پرحجم خودرو در بورس باشیم. اوسطی اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس باید برای همه خودروهای با تیراژ بالا دنبال شود تا دغدغه نوسانات غیرمنطقی قیمت خودرو برای مسوولان برطرف شود. برپایه این گزارش، در پیشنهادات ۲۹ بندی سازمان بورس به مجلس برای بودجه سال ۱۴۰۲ بر عرضه ۵۰ درصد تولیدات خودروهای داخلی در بورس کالا تاکید شده است.

پتانسیل ۵ میلیارد دلاری بازار
لوازم یدکی خودرو در روسیه
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور معتقد است: پتانسیل چهار تا پنج میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه برای صنعتگران ایرانی وجود دارد. «آرش محبی‌نژاد» در نشست «رفع موانع و بررسی راه‌های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» از تلاش‌های رییس سازمان توسعه تجارت برای بسترسازی حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه تقدیر کرد و افزود: نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو» فرصتی فراهم کرد که قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی توانستند بزرگترین حضور نمایشگاهی ایرانی‌ها در یک کشور خارجی را رقم بزنند. وی گفت: در این نمایشگاه چهار روزه در گام نخست ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم‌نامه و قرارداد بین طرف‌های ایرانی و روسی منعقد شد که در این راستا و با گذشت چند ماه از آن رویداد و با وجود همه دشواری‌ها و مشکلات، چند تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شده و همکاری‌ها آغاز شده است. محبی‌نژاد خاطرنشان‌کرد: واکاوی این بازار بزرگ نشان می‌دهد پتانسیل چهار تا پنج میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و به‌ویژه بازار لوازم یدکی خودرو در این کشور برای ایرانی‌ها وجود دارد. وی، یکی از مشکلات اصلی فراروی صادرکنندگان را اختلاف ارز آزاد و نیمایی برشمرد که موجب محقق نشدن جهش صادراتی خواهد شد. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور همچنین خواستار ارائه مشوق‌های صادراتی به فعالان خودروسازی و قطعه‌سازی در راستای تقویت حضور در بازار بزرگ روسیه شد. وی بیان‌داشت: حضور مسوولان و صنعتگران روسی در کشورمان برای بازدید از زیرساخت‌ها، امکانات و پتانسیل‌های صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی ایران بسیار مهم است و می‌تواند تسریع‌کننده صادرات خودرو و قطعات به این کشور باشد.

تجارت گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: یک بار دیگر برای چندمین بار در سال جاری زمزمه افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار به گوش رسیده است. به گزارش «تجارت»، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران با اشاره به افزایش قیمت لوازم‌خانگی توسط چند شرکت تولیدی گفت: وزارت صمت با افزایش قیمت لوازم‌خانگی مخالف است.به گزارش خبرگزاری فارس، عباس هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت لوازم‌خانگی اظهار کرد: مشکلاتی در اقتصاد و همچنین صنعت لوازم‌خانگی وجود دارد و کسی منکر آن نیست اما تلاش می‌شود که این مشکلات با کمترین آسیب حل و فصل شود. دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران با اشاره به برخی مشکلات تولید‌‌‌کنندگان لوازم‌خانگی گفت: بین تولید‌کنندگان این حوزه عدم‌اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه به اندازه کافی و با قیمت مناسب (قیمت جهانی) وجود دارد.از جمله مشکلات دیگر نرخ بالای تورم، نوسانات نرخ ارز و... است.وی با اشاره به اینکه اختلاف نرخ ارز بازار آزاد و نیمایی صادرات را زمین‌‌‌ می‌‌‌زند، گفت: هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست ارز حاصل از صادرات را که با مشکلات زیادی به دست آورده به جای ۴۰‌هزار تومان به قیمت ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان بفروشد و این مسائل واقعیت‌های اقتصاد هستند و هیچ‌کس نمی‌‌‌تواند منکر آنها شود.

داستان گرانی لوازم خانگی
از میانه دی ماه زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی مطرح و کمی بعد اجرا شد، اما وزارت صمت هنوز با این موضوع موافقت نکرده و مشخص هم نیست آیا قیمت‌ها به قبل برمی‌گردد یا مجوز رسمی آن صادر می‌شود. یکی از مهم‌ترین اخبار صنعتی هفته‌ای که گذشت مربوط به صنعت لوازم خانگی بود. جدالی که سالی یک یا دو بار بین تولیدکنندگان و وزارت صمت در می‌گیرد، دوباره با افزایش نرخ ارز بالا گرفته است. در سال‌های اخیر چندین بار شاهد بودیم که تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند، اما نهادهای نظارتی در وزارت صمت در وهله اول با آن موافقت نکرده‌اند، اما بعد از مدتی با مجوز یا بدون مجوز قیمت‌ها بالا رفته است. در هفته‌های گذشته هم قیمت برخی محصولات این صنعت ۱۰ تا ۱۵ درصدی از سوی شرکت‌های لوازم خانگی افزایش یافته و پیگیری‌ها نشان می‌دهد مجوزی برای این افزایش قیمت صادر نشده است. تولیدکنندگان می‌گویند با وجود ارائه لیست افزایش قیمت مواد اولیه، وزارت صمت هنوز با افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت نکرده است. از طرف دیگر به گفته آن‌ها قیمت مواد اولیه در بورس رها است و با دلار تغییر می‌کنند. همچنین تولیدکنندگان به دلیل مشکلات مربوط به سرمایه در گردش خواستار فروش اعتباری مواد اولیه هستند. نکته دیگر این است که آن‌ها از اساس با فرآیند قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند و معتقدند اگر هم دولت بخاطر مشکلا معیشتی به مکانیزم عرضه و تقاضا تن نمی‌دهد، حداقل باید نظارت‌ها را پسینی کند و اجازه دهد شرکت‌ها بر اساس قیمت تمام شده، قیمت محصول نهایی را اعلام کنند و بعدا به شکایت‌های احتمالی رسیدگی کند. در مقابل سخنگوی وزارت صمت درباره افزایش قیمت اخیر شرکت‌های لوازم خانگی گفته که مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته و بیشتر صنایع تولیدکننده لوازم خانگی، لوازم خط تولیدشان را برای پنج ماه آینده با نرخ ارز قبلی خریدند و بنابراین نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد. اما اگر تولیدکننده‌ای افزایش هزینه داشته باشد، طبق روال قبل می‌تواند آن را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد. موضوعی که تولیدکنندگان آن را رد می‌کنند و می‌گویند با توجه به مشکلات تامین سرمایه در گردش که همواره با آن مواجه بودند و تشدید این مشکل به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک‌ها توان چنین کاری را ندارند. گفتنی است از اول تیرماه مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر و اجرا شد. علاوه بر موارد گفته شده، تولیدکنندگان روش محاسبه قیمت در سازمان حمایت، تحت عنوان کاست پلاست را نیز منسوخ می‌دانند و می‌گویند این روش باید تغییر کند. از جمله ایراداتی که به این روش وارد می‌دانند هم این است که فقط نیم درصد هزینه‌های تبلیغات نسبت به سرمایه گذاری را می‌پذیرند، در مورد تامین مالی در سازمان حمایت فقط روش بانکی تعریف شده و حتی تامین مالی در بورس محاسبه نمی‌شود و ظرفیت پروانه ملاک است که تولید بالقوه را در نظر می‌گیرد. البته طبق اظهارات هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت بخشی از این انتقادات را پذیرفته و از تولیدکنندگان خواسته‌اند ایرادات این روش اعلام شود تا در آینده برطرف شود. اما موضوع مهم این است که بعد از سال‌ها تکرار این روند و جدال بر سر افزایش قیمت، هنوز تصمیمی برای حل مشکل گرفته نشده است. در این شرایط مصرف کننده هم بلاتکلیف است. چراکه نه فقط در حوزه لوازم خانگی، بلکه در سایر حوزه‌ها هم دولت با افزایش قیمت بخشی از کالاها مخالف می‌کند، اما تولیدکنندگان می‌گویند با توجه به شرایط تورمی نمی‌توانند با قیمت قبلی کار خود را ادامه دهند و بعضا جریمه این کار را هم به تعزیرات می‌پردازند. حال باید دید آیا این بار فکری برای تغییر روش تعیین قیمت یا ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان می‌شود یا خیر.
اما رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش نرخ تعداد محدودی از تولیدات لوازم خانگی، تصریح کرد: ۳ شرکت افزایش قیمت را اعمال کردند، اما هنوز لیست این شرکت‌ها به‌دست اتحادیه نرسیده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش نرخ تعداد محدودی از تولیدات لوازم خانگی، تصریح کرد: ۳ شرکت افزایش قیمت را اعمال کردند، اما هنوز لیست این شرکت‌ها به‌دست اتحادیه نرسیده است. اکبر پازوکی با اشاره به شوک‌های روانی ایجاد شده در بازار لوازم خانگی بعد از نوسان‌های نرخ ارز، گفت: شرکت‌ها به شکل رسمی هیچ‌گونه افزایش نرخی را اعمال نکردند و نتوانستند مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را از سازمان حمایت و سازمان صمت دریافت کنند. به گفته وی؛ تعدادی از شرکت‌ها فروش را متوقف کردند و کالاها را نگه داشتند برخی شنیده‌ها حاکی از این مهم است که چند نمایشگاه فروش لوازم خانگی در شیراز و تبریز از تحویل کالا پس از فروش امتناع کردند. این فعال صنفی با اشاره به افزایش نرخ تعداد محدودی از تولیدات لوازم خانگی، تصریح کرد: ۳ شرکت افزایش قیمت را اعمال کردند، اما هنوز لیست این شرکت‌ها به‌دست اتحادیه نرسیده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بازار را آرام توصیف کرد و افزود: افت قدرت خرید مردم در تقاضا تاثیر مستقیم گذاشته و فروش حدود ۸۰ درصد افت کرده است. از سوی دیگر فروش اینترنتی لوازم خانگی و عرضه این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر روند فعالیت کاسبان این صنف تاثیر مستقیم گذاشته است. وی کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های اینترنتی را کالاهای قاچاق دانست و افزود: ۹۹ درصد از کالاهایی قاچاق و فیک در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و هیچ نهادی بر عملکرد آن‌ها نظارت ندارد؛ در این شرایط اقتصادی دولت از کاسبان ۱۵ روزه مالیات را مطالبه می‌کند. به گفته این فعال صنفی؛ مردم برای خرید کالا از سامانه جامع گارانتی، کد شناسانه و کد رهگیری استعلام دریافت کنند اگر کالاهای در این سامانه‌ها تعریف نشده باشد کالای قاچاق محسوب می‌شود. پازوکی در پاسخ به این پرسش که نوسان‌های نرخ ارز تا چه میزان در قیمت کالاهای تولید داخل تاثیر می‌گذارد؟ گفت: مطابق با آمار انجمن لوازم خانگی از ۱۰۰ درصد کالاهای تولید داخلی ۳۰ درصد از قطعات آن در داخل کشور تولید می‌شود. وی با اشاره به ضعف قطعه‌سازی در صنعت لوازم خانگی، گفت: اقدامات بنیادی برای توسعه صنعت لوازم خانگی انجام نشده است برخی از تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که بهتر است اقدام به تولید قطعات پلاستیکی کنند به عنوان مثال برای تولید یخچال ساید بای ساید حدود ۷۶۰ قطعه پلاستیکی نیاز است متاسفانه تمام تولیدکنندگان توان تولید همه این قطعات را ندارند.

گروه صنعت و تجارت: آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی آذر ماه سال جاری نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع بالغ بر ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ و قریب به ۱۱۶ هزار دستگاه هم در مدت مذکور سال جاری فروخته‌اند. به گزارش ایسنا، طبق آمار ارائه شده از عملکرد خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌ عنوان زیرمجموعه سایپا) در آذرماه امسال، در مجموع این خودروسازان ۱۰۸ هزار و ۴۱۵ دستگاه خودرو تولید کرده‌ و ۱۱۵ هزار و ۸۲۰ دستگاه هم فاکتور کرده‌اند. ایران خودرو در آذر ماه سال جاری در مجموع ۶۰ هزار و ۶۶۵ دستگاه خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۶۴ هزار و ۹۵۲ دستگاه خودرو فاکتور تجاری
صادر کرده است. به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو ۳۵ هزار و ۵۰۱ دستگاه محصولات گروه پژو و ۵۸۴۵ دستگاه از محصولات خانواده سمند در نهمین ماه از سال ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۳۸ هزار و ۵۵۳ دستگاه از انواع پژوها و ۶۸۰۷ دستگاه محصولات سمند فاکتور فروش صادر کرده است. همچنین ایران‌خودرو به ترتیب ۹۲۰۶ دستگاه دنا، ۳۲۹۷ دستگاه رانا و ۴۲۴۸ دستگاه تارا تولید کرده که به ترتیب ۸۱۳۷ دستگاه دنا، ۳۳۰۶ دستگاه رانا و ۳۹۰۹ دستگاه تارا در آذر ماه امسال فاکتور فروش صادر کرده است. این گروه خودروسازی در آذر امسال همچنین ۱۳۷۰ دستگاه خودرو هایما تولید کرده و ۱۹۱۵ دستگاه هم فروخته است.

ضمن اینکه ۱۱۹۸ دستگاه از سایر محصولات این گروه خودروسازی در آمار تولید این ماه و ۲۳۲۵ دستگاه هم در آمار فروش آن‌ها ثبت شده است. دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در آذر ماه امسال در مجموع ۳۴ هزار و ۷۶۱ دستگاه خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۳۸ هزار و ۱۳۲ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است. به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در نهمین ماه از سال جاری ۴۷۲۶ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۴۳۴۸ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۳۹۴۲ دستگاه شاهین تولید کرده که ۳۵۰۲ دستگاه از آن را فروخته است. در یک‌ماهه مذکور، سایپا در مجموع ۲۶ هزار و ۰۹۳ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) به تولید رساند. این خودروساز ۳۰ هزار و ۲۸۲ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرده است همچنین شرکت پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه گروه سایپا در ماه آذرماه ۱۲ هزار و ۹۸۹ دستگاه خودرو تولید و ۱۲ هزار و ۷۳۶ دستگاه فروخته است.
از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در ماه آذر سال امسال، ۶۸۳۰ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ است که آمار فروش ۶۷۰۶ دستگاهی از این محصولات دیده می‌شوددر مدت مذکور ۵۹۷۸ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای و ۵۲ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک تولید شده که همه آن‌ها فروخته شده است. پارس خودرو در آذر ماه سال جاری نیز تولید و فروش کوییک S نداشته است، اما در گزارش عملکرد خود در این ماه امسال، تولید ۱۲۹ دستگاه بدنه پراید نیز داشته است که به گفته سایپا (با توجه به ممنوعیت تولید پرایدها از سال ۱۳۹۸) به‌ جهت گارانتی و وارانتی خودروهای موجود در بازار تولید می‌شوند، اما فروشی نداشته است.

گروه صنعت و تجارت: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ۱۱ محصول منتخب معدنی تولید سه محصول شیشه‌ جام، کنسانتره زغالسنگ و ظروف چینی طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده، تولید دو محصول ظروف چینی و آلومینا تغییری نکرده است و الباقی محصولات منتخب معدنی کاهش تولید را تجربه کرده‌اند. به گزارش ایسنا، پس از بالغ بر شش ماه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گزارش عملکرد حوزه صنعت و معدن کشور را منتشر کرده است. آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد، از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، شیشه‌جام بیشترین رشد تولید را داشته و از یک میلیون و ۱۰ هزار تن در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۲۸۳ هزر تن رسیده و ۲۷ درصد افزایش تولید را ثبت کرده است. پس از آن، تولید کنسانتره زغالسنگ در ۹ ماهه امسال ۲۰ درصد نسبت به میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده و از یک میلیون و ۸۲ هزار تن به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزاتن رسیده است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آذر ماه ۵۶۶ هزار تن ظروف شیشه‌ای تولید شده است که نسبت به ۵۲۲ هزار تن تولیدی در مدت مشابه سال گذشته سه درصد بیشتر است. در مقابل بیشترین افت تولید محصولات معدنی مختص محصولات فولادی است که با افت ۲۳ درصدی از ۱۸ میلیون و ۹۱۳ هزارتن به ۱۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن کاهش یافته است. در مجموع ۹ ماهه سال جاری ۲۱۶ هزار تن کاتد مس، ۳۳۲ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک، ۷۲ هزار تن چینی بهداشتی و ۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار تن فولاد خام تولید شده است که به ترتیب کاتد مس پنج درصد، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی هریک سه درصد و فولاد خام دو درصد کاهش تولید نسبت به میزان تولیدشان در مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند. در ۹ ماهه ۱۴۰۰، به ترتیب ۲۲۸ هزار تن کاتد مس، ۳۴۲ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک، ۷۴ هزار تن چینی بهداشتی و ۲۱ میلیون و ۲۳۸ هزار تن فولاد خام تولید شده بود. به‌نظر می‌رسد علت کاهش تولید این حوزه محدودیت‌های برق در تابستان امسال و محدودیت‌های زود هنگام گاز صنایع فولادی و سیمانی در کنار محدودیت برق در زمستان امسال بوده است. در نهایت طبق آمار وزارت صمت، تولید آلومینا و ظروف چینی در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نداشته و یک میزان تولید شده است. در هر دو مقطع زمانی مشابه ۱۷۵ هزار تن آلومینا و ۴۶ هزار تن ظروف چینی در کشور تولید شده است.