پیشتازی ایران در راه‌اندازی پروژه‌های نفت و گاز خاورمیانه

انتظار می‌رود خاورمیانه در فاصله سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، شاهد آغاز فعالیت ۶۲۱ پروژه نفت و گاز باشد که ایران در این زمینه، نسبت به کشورهای دیگر منطقه، پیشتاز است. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری آفشور تکنولوژی (offshore-technology) با اشاره به آمار شرکت گلوبال انرژی دیتا در گزارشی نوشت: از میان ۶۲۱ پروژه‌ای که قرار است در فاصله سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ فعالیتشان را در خاورمیانه آغاز کنند، پروژه‌های بالادستی ۸۱ مورد، پروژه‌های میان دستی ۱۴۱ مورد، پالایشگاه ۸۴ مورد و پتروشیمی با ۳۱۵ مورد، بالاترین تعداد پروژه‌ها را خواهد داشت. پروژه‌های پایین دستی (پالایشگاه‌ها) و پتروشیمی به اتفاق، حدود ۶۴ درصد از کل پروژه‌های نفت و گاز آتی در خاورمیانه در فاصله سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ را تشکیل می‌دهند. پس از آن بخش میان دستی قرار دارد و بخش خط لوله به تنهایی، ۴۰ درصد از کل پروژه‌ها را تشکیل می‌دهد و پس از آن ذخیره‌سازی نفت با ۲۳ درصد و پالایش گاز با ۲۱ درصد قرار می‌گیرند. پروژه‌های جدید، با سهم ۷۸ درصدی از کل پروژه‌ها در سراسر زنجیره ارزش، بالاترین تعداد پروژه‌های آتی در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. سهم پروژه‌های جدید به خصوص در بخش پتروشیمی بالا بوده و ۶۰ درصد از کل پروژه‌های جدید در سراسر زنجیره ارزش را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر، بخش اعظم پروژه‌ها در بخش پایین دستی (پالایشگاه‌ها)، پروژه‌های توسعه‌ای با سهم ۴۳ درصدی هستند.

 

روشنایی تابلوهای تبلیغاتی ۵۰ درصد کاهش یافت

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از کاهش ۵۰ درصدی روشنایی تابلوهای تبلیغاتی خبر داد و گفت: به منظور مدیریت مصرف برنامه‌هایی را برای کاهش مصرف تابلوهای تبلیغی در اتوبان‌های تهران درنظر گرفته‌ایم که با جدیت اجرا می‌شود. رامین پوریا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بالغ بر ۱۰۰۰ تابلوی تبلیغاتی تعدیل روشنایی شده است، اظهار کرد: تقریبا همه این تابلوها دارای لامپ های فوق کم مصرف ال‌ای‌دی هستند. وی با تاکید بر اینکه روش تعدیل به صورت یکی در میان کردن روشنایی ها بوده است، اظهار کرد: بیشترین تعداد این تابلوها در محدوده شمال‌غرب تهران قرار دارد. مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه تمامی این تابلوها مجهز به ساعت های نجومی برای تنظیم زمان روشن و خاموش شدن هستند، تاکید کرد: با نصب ساعت‌های نجومی، از روشن ماندن تابلوهای تبلیغاتی در طول روز جلوگیری شده است.دپوریا افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد این تابلوها مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند و مابقی نیز تا پیش از آغاز پیک مصرف برق سال آینده مجهز به کنتورهای هوشمند خواهند شد. وی با تاکید بر اینکه با تعدیل انجام شده معادل دو مگاوات در لحظه مصرف برق شهر تهران کاهش پیدا کرده است، گفت: با توجه به کاهش دمای هوا در راستای تامین آسایش شهروندان با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شرکت های تبلیغاتی اکثریت غالب این تابلوها در روزهای اخیر به صورت کامل خاموش شده اند.

صادرات غیرمنتظره روسیه
مانع صعود قیمت نفت شد
قیمت نفت پس از گزارش‌ها از رشد غیرمنتظره صادرات روسیه و نگرانی‌های اقتصادی آمریکا، با نخستین کاهش هفتگی در سه هفته گذشته روبرو شد که روند صعودی طلای سیاه در ژانویه را محدود کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس در بازار نیویورک، با یک دلار و ۳۳ سنت معادل ۱.۶ درصد کاهش، بسته شد. شاخص نفت آمریکا برای هفته گذشته، کاهش ۲.۵ درصدی ثبت کرد که نخستین کاهش پس از رشد ۱۱ درصدی در دو هفته پیش از آن بود. شاخص نفت آمریکا در ژانویه یک درصد کاهش یافت که سومین کاهش ماهانه برای وست تگزاس اینترمدیت پس از افت ۰.۱ درصدی در دسامبر و افت حدود هفت درصدی در نوامبر بود. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس در بازار لندن، با ۸۱ سنت معادل حدود یک درصد کاهش، بسته شد. نفت برنت برای کل هفته، ۱.۱ درصد کاهش یافت که نخستین کاهش هفتگی پس از افزایش حدود ۱۲ درصدی در دو هفته پیش از آن بود. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، در ژانویه کمتر از یک درصد رشد کرد و به رشد ۰.۵ درصدی دسامبر افزود.

علت افزایش قیمت قبوض گاز برخی از مشترکان خانگی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس لایحه بودجه سال جاری مشترکان پرمصرف دیگر از یارانه انرژی برخوردار نیستند و آنچه که امروز در افزایش قیمت قبوض برخی از مشترکان خانگی رقم خورده، مطابق قانون است. مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت افزایش قیمت قبوض گاز برخی از مشترکان خانگی، بیان کرد: آنچه که در محاسبه تعرفه های گاز و برق از سال ۱۴۰۰ کلید خورد مطابق با تکلیف قانونی است که مجلس شورای اسلامی در بند ی تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۰ و همچنین در بند ی تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۱ تکلیف کرده است که تعرفه گذاری برق و گاز به نحوی اصلاح شود که کم مصرف ها بدون تغییر باشند و مشترکانی که زیر الگوی مصرف از برق و گاز استفاده می کنند با افزایش تعرفه مواجه نشوند و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند نیز از تعرفه رایگان برخوردار شوند و مشترکان پرمصرف دیگر از یارانه انرژی برخوردار نباشند.

«تجارت» از افتتاح جدید در پالایشگاه نفتی جنوب گزارش می‌دهد

گروه انرژی: پالایشگاه فاز ۱۴ سیزدهمین و آخرین پالایشگاه پارس جنوبی است که به روزهای افتتاح خود نزدیک می‌شود. با بهره‌برداری از این پالایشگاه، پرونده طرح‌های توسعه‌ای در بخش پالایشگاهی پارس جنوبی بسته می‌شود. به گزارش «تجارت»،میدان گازی پارس جنوبی میدان مشترک گازی میان ایران و قطر بوده، بنابراین هر چه تولید از فازهای پارس جنوبی زودتر شروع شود به همان میزان به نفع ایران است. تولید فاز ۱۴ پارس جنوبی معادل ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی در روز تخمین زده می شود که معادل مصرف نیمی از گاز مورد نیاز استان تهران در اوج مصرف است. هم‌اکنون ظرفیت تولید گاز میدان پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده و این در شرایطی است که در روزهای سرد سال نیز مصرف بخش خانگی و تجاری به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز هم میرسد، همین آمار حاکی از نقش مهم پارس جنوبی در تولید گاز ایران است. پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی را می‌توان ایستگاه پایانی پالایشگاه‌های میدان گازی پارس جنوبی برشمرد. پیش از ساخت این مجتمع، ۱۲ پالایشگاه با دریافت گاز از بخش دریا و فرآورش آن، گاز شیرین به‌شبکه سراسری تزریق می‌شد، اما با توجه به اینکه ۴ سکوی دریایی فاز ۱۴ به‌مدار آمدند و انجام کارهای اجرایی آغاز توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، با احتمال افزایش تولید، نیاز به ایجاد ظرفیت پالایشی در این منطقه روزبه‌روز حیات‌تر می‌شد. بر همین اساس دولت سیزدهم عزم خود را برای تکمیل ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی متمرکز کرد و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری شاهد تکمیل این پالایشگاه باشیم. طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود. ‌ بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل ۴ سکوی گازی (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد. با توجه به اولویت‌بندی طرح‌های پارس جنوبی در سال‌های پیشین و سیاست وزارت نفت مبنی بر جلوگیری از عدم‌النفع برداشت گاز از این میدان مشترک، به کنسرسیوم فاز ۱۴ ابلاغ شد تا بخش فراساحل را سریع‌تر وارد مدار کند تا تولید از این طرح را شروع کنیم. بر این اساس، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ دو سکوی فراساحلی این طرح به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال ۱۳۹۸ نیز دو سکوی دیگر وارد مدار تولید شد و به این ترتیب روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از این طرح تولید می‌شود.
تولید تجمعی گاز فاز ۱۴ تا به امروز قریب ۶۲ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود، ارزش قراردادی و سرمایه‌گذاری در بخش حفاری، سکوهای دریایی، خطوط لوله و تأسیسات خشکی ۵.۲ میلیارد دلار بوده که از سوی شرکت ملی نفت ایران تأمین و پرداخت شده است. محصولات این پالایشگاه مشابه طرح‌های دو فازی پارس جنوبی شامل روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان به‌منظور تزریق به خط لوله سراسری، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی است. طبق اعلام وزارت نفت، آنطور که محمدمهدی توسلی‌پور، مجری فاز ۱۴ در شرکت نفت و گاز پارس گفته با توجه به مأموریتی که وزارت نفت برای ما تعیین کرده بود، توانستیم از سال ۱۴۰۰ تاکنون سه ردیف گازی پالایشگاه را عملیاتی کنیم. اولین ردیف شیرین‌سازی گاز در اسفندماه ۱۴۰۰، دومین ردیف آبان‌ماه ۱۴۰۱ و سومین ردیف نیز از دی‌ماه ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده است و در تلاش هستیم تا فعالیت‌های اجرایی آخرین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه نیز در آینده نزدیک تکمیل شود. وی با بیان اینکه اجرای بخش پالایشگاهی فاز ۱۴ دقیقاً با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران آغاز شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت شرکای خارجی از ارائه خدمات به ما خودداری کردند، با این حال توانستیم پالایشگاه فاز ۱۴ را بدون حضور شرکت‌های خارجی با استفاده از توان فنی و تخصصی نیروهای ایرانی تکمیل کنیم، گفت: در بحث ساخت تجهیزات نیز سهم بخش داخل حدود ۷۰ درصد است که یک رکورد در ساخت پالایشگاه‌های پارس جنوبی به شمار می‌رود. باید این را اضافه کنم که شرکت‌های خارجی که برخی از تجهیزات پالایشگاه را از آن‌ها خریداری کرده بودیم و براساس قرارداد باید مسئولیت راه‌اندازی تجهیز را به‌عهده می‌گرفتند و هنگام راه‌اندازی در کنار نیروهای ایرانی حاضر می‌شدند، به‌دلیل تحریم‌ها از اجرای این قسمت از قرارداد خودداری کردند و ما با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان کار را پیش بردیم. مجری فاز ۱۴ در شرکت نفت و گاز پارس افزود: در ابتدا نگرانی زیادی بابت استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دلیل حساسیت تجهیزات به‌کار رفته در پالایشگاه داشتیم، اما اکنون که یک سال از راه‌اندازی نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه می‌گذرد، شاهد موفقیت شرکت‌های داخلی هستیم.

داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری گفت: اگر اتوبوس های مسافربری خارج از پایانه و به طور مثال دور میدان آزادی سوار کردند تخلف بوده و تاکید شده است که برخورد قاطعی با این گونه رانندگان شود. وی با بیان اینکه بر اساس تبصره یک ماده ۲ و ۶ در خصوص ضوابط حمل و نقل مسافر ناظر بر برخورد با تاخیر در پایانه های مسافربری است، اظهار کرد: طبق ضوابط فوق اگر وسیله نقلیه مسافربری به علت خرابی در سکو حضور پیدا نکند مسافران می توانند مبلغ خود را مطالبه یا با سرویس بعدی به سمت مقصد حرکت کنند. وی با بیان اینکه ممکن است برخی شرکت ها ساعت حرکت ثبت شده در بلیط را برای سود جویی بیشتر، تغییر دهند، افزود:‌ همکاران ما در پایانه های مسافربری و ادارات کل راهداری استان ها برای برخورد با چنین مشکلاتی توجیه بوده است.

مدیر کل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی این سازمان را از صنایع پیشرو در جذب سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: با توجه به قیمت روز تا کنون بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بنادر کشور جذب شده است. حسین یداللهی اظهار داشت : با توجه به قیمت روز تا کنون بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بنادر کشور جذب شده است. یدالهی افزود: این سرمایه گذاری در قالب ۳۵۰ فقره قرارداد در زمینه‌های متعدد در راستای ارتقاء نسل بندی بنادر، انبارش انواع کالا (روغن خوراکی، انواع فرآورده های نفتی و کالاهای اساسی) و فعالیتهای ارزش افزوده و تولیدی انجام شد تا فضای مناسبی را در بنادر کشور تجربه کنیم. وی سازمان بنادر و دریانوردی را در خصوص سرمایه گذاری در بنادر تجاری و گردشگری مجتمع بندری انزلی و چمخاله وظیفه محور دانست .

بهره‌برداری از چهارخطه
خرم‌آباد - کوهدشت تا پایان سال ۱۴۰۲
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: چهارخطه خرم‌آباد - کوهدشت تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. گودرز بابا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص احداث چهارخطه‌های منتهی به مرکز لرستان، اظهار کرد: چهارخطه خرم‌آباد - کوهدشت (خضر- فرودگاه) یکی از زیرپروژه‌های لرستان بوده که محل اجرای آن خرم‌آباد بوده است.
وی با بیان اینکه آسفالت محور (خضر- فرودگاه) تا سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد، بیان کرد: براساس زمان‌بندی در نظر گرفته شده این پروژه تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: تهیه و نصب علائم ایمنی حفاظ‌های بتنی(نیوجرسی) محور خرم‌آباد - کوهدشت - دم زانوگه نیز تا سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. باباعباسی عنوان کرد: مسیر کوهدشت به دم زانوگه ۱۸ کیلومتر بوده که پنج کیلومتر آن عقد قرارداد شده و نیاز است اعتباری برای این بخش اختصاص داده شود. وی گفت: یکی دیگر از زیرپروژه‌های چهارخطه‌های منتهی به مرکز لرستان تقاطع غیرهمسطح کنار گذر جنوبی خرم‌آباد(سپاه، سنگبری، تلوری- نوژیان) است که محل اجرای آن خرم‌آباد بوده و براساس زمان‌بندی در نظر گرفته شده تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ به مرحله افتتاح خواهد رسید.

تحویل ۲۰ هزار خانه به مناسبت دهه فجر
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دهه فجر پروژه‌های مختلفی شامل مدرسه، مسجد، درمانگاه، تاسیسات شهری و ۲۰ هزار واحد مسکن مهر را در شهرهای جدید از جمله پردیس، پرند و هشتگرد افتتاح می‌کنیم. علیرضا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح‌های مختلفی را برای دهه مبارک فجر در دستور کار داریم که شامل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی می‌شود. راه اندازی تعدادی تصفیه‌خانه، آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن، افتتاح مدرسه، مسجد، درمانگاه و تاسیسات شهری از جمله این طرح‌هاست. وی افزود: تعداد ۲۰ هزار واحد مسکن مهر نیز افتتاح می‌شود که عمدتا در شهرهای پردیس، پرند، هشتگرد، گلبهار و صدرا قرار دارند.

حال ناخوش بازار مسکن

گروه راه و مسکن: مردم در تمام جهان، با هر اندازه حقوق ماهانه‌ای که داشته باشند باید مبلغی را برای هرینه‌های مسکن کنار بگذارند. طبق استانداردهای جهانی هر فرد شاغل یک سوم درآمد خود را در ماه صرف هزینه‌های مربوط به مسکن می‌کند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از وب سایت تجارت نیوز، البته نمی‌توان گفت این قاعده برای ایرانیان نیز صدق می‌کند؛ در حال حاضر بازار مسکن و اجاره در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و تورم نیز هر روز شرایط را سخت‌تر می‌کند. طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای کشور نسبت به دی‌ماه سال گذشته به 51/3 درصد رسیده و نسبت به ماه گذشته 2/8 درصد افزایش را تجربه کرده است.

تورم مسکن
قیمت مسکن نیز در مقایسه با دی‌ماه سال گذشته 39/5 درصد رشد داشته است؛ این رقم در بازار اجاره به 39/4 درصد رسیده است. طیق داده‌های اخیر مرکز آمار ایران، بودجه خانوار در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در این بازه زمانی هم مانند چندین سال اخیر، مسکن بزرگترین سهم را در درآمد خانوارهای ایرانی داشته و نزدیک به نیمی از هزینه‌های غیرخوراکی به مسکن اختصاص یافته است.
این مساله بیانگر آن است که تامین مسکن در سال گذشته حدود ۳۶ درصد از بودجه خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص داده است.
مدتی پیش نیز رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواند و اعلام کرد میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد و در دامنه نوسانات حدودا ۱۵ تا ۲۵ درصد است.
بازار مسکن در چه شرایطی به سر می‌برد؟

مسکن گران تر از همیشه
مسکن در ایران روز به روز گران‌تر و با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شود. ساخت‌وسازها به کمترین حد خود در چند سال اخیر رسیده و این موضوع سمت عرضه را با مشکل مواجه کرده است.آمارهای بانکی مرکزی نیز حاکی از کاهش تعداد معاملات نسبت به قبل در پی کاهش قدرت خرید مردم است. افزایش تعداد معاملات در آذرماه را نیز کارشناسان ناشی از تقاضای سوداگرانه در بازار می‌دانند.

دریافت وام مسکن سخت شد
این در حالی است که هزینه وام مسکن، هم برای متاهلان و هم برای مجردها به‌تازگی افزایش یافته و حتی اخذ وام را برای متقاضیان در حالت سخت‌تری قرار داده است.
کارشناسان این حوزه معتقدند در صورت افزایش نرخ تورم، صعود قیمت دلار و نبود نظارت درست بر قیمت‌گذاری مسکن، این بازار در سال آینده در وضعیت بحرانی‌تری قرار می‌گیرد و خرید مسکن را عملا ناممکن می‌کند.

گروه راه و مسکن: نهضت ملی مسکن در اقصی نقاط کشور کلید خورده و ۱۵ انبوه ساز قرار است هشت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را در فاز ۷ شهر پرند در قالب این نهضت بسازند. به گزارش خبرنگار ایرنا، نهضت مسکن سازی بعد از وقفه در دولت قبلی با روی کار آمدن دولت مردمی کلید خورد و قرار شد تا چهار میلیون مسکن در کل کشور ساخته شود.
به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، پرند که به نخستین شهر مهندسی ساز کشور مشهور بوده یکی از جاهایی است که با داشتن ویژگی های ممتاز سرزمینی مثل زلزله خیز نبودن، نزدیکی به تهران و افتتاح قریب الوقوع مترو یکی از مناطقی است که توجه انبوه سازان را به خود جلب کرده است. شرکت عمران پرند به عنوان متولی ساخت و ساز در این منطقه از استان تهران با جان گرفتن نهضت ملی مسکن با ۱۵ انبوه ساز قرار داد منعقد کرد و قرار است ذیل این نهضت هشت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در پرند ساخته شود. از یاد نبریم که پرند در بخش مسکن مهر هم یکی از حوزه های فعال بود و حتی شرکت های ترکیه ای در آن مقطع شروع به انبوه سازی در این شهر نوپای استان تهران کردند. همچنین براساس نقشه تفصیلی فاز ٧ شهر پرند، بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی با جمعیت پذیری ۵۵ هزار نفر ساخته خواهد شد.
از سوی دیگر شرکت عمران پرند تاکنون با ١۵ انبوه ساز برای ساخت ٨۵٠٠ واحد مسکونی طرح نهضت ملی در سایت ۴۴۵ هکتاری قرارداد ساخت منعقد کرده است.

ساخت ۲۷ هزار واحد طی ۴ سال در پرند
آرش صیادی مدیرعامل شهر جدید پرند با اشاره به استقبال متقاضیان از طرح نهضت ملی مسکن، میزان ثبت‌نام کنندگان در این طرح را ۲۲۴ هزار نفر به رسانه ها اعلام کرد و گفت: از این میزان ۷۰ هزار نفر واجد شرایط شدند و تاکنون برای ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر با توجه به برنامه گام اول و دوم افتتاح حساب انجام شده و برای ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر تخصیص پروژه انجام شده است.
وی اظهار داشت: در طرح نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی شده تا ۲۷ هزار واحد مسکونی در شهر جدید پرند طی چهار سال ساخته و به متقاضیان تحویل داده شود که تامین زمین برای ساخت این حجم واحد مسکونی در جنوب فاز ۳، فاز ۶، غرب فاز ۷ و ورودی شهر پرند انجام شده است. صیادی با بیان اینکه ساخت یکهزار و ۵۲۰ واحد مسکونی در جنوب فاز سه پرند دارای پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی است، خاطرنشان کرد: همچنین در پنج قطعه زمین با ۴۸ بلوک در چهار طبقه، پارکینگ مسقف و آسانسور در حال ساخت است و از سوی دیگر در برخی از بلوک‌ها ساخت طبقه چهارم آغاز شده و تعدادی از بلوک‌ها در مرحله سفت‌کاری و دیوارچینی هستند.