مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه انجام معاینه فنی برای موتورسیکلت الزامی است گفت: از ابتدای سال تاکنون فقط ۳۰۷ دستگاه موتورسیکلت به مراکز این ستاد مراجعه کردند.
به گزارش ستاد معاینه فنی شهر تهران، شادی مالکی افزود: طبق قانون هوای پاک انجام معاینه فنی برای همه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت در دوره های زمانی منظم الزامی است و باید موتورسیکلت‌ها نیز سالانه برای انجام معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند.
وی یادآور شد: تهران ۱۱ خط معاینه فنی مختص موتورسیکلت دارد که روزانه ظرفیت ارائه خدمات به یکهزار موتورسیکلت را داراست. مالکی ضمن قدردانی از پلیس راهور تهران بزرگ که در دریافت معاینه فنی برای موتورسیکلت‌های تحت راهبری پیشگام شده، در توضیح این فراخوان اظهار داشت: به منظور ساماندهی وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت‌ها بنا بر نشست‌های مشترک پلیس راهور تهران بزرگ و ستاد معاینه فنی خودروهای تهران موافقت شد فراخوان و انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در مراکز معاینه فنی شهر تهران به صورت تدریجی و در چند مرحله برنامه‌ریزی شود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: در مرحله نخست ناوگان موتورسیکلت تحت راهبری سازمان‌ها و شرکت‌ها فراخوان خواهد شد که به صورت نمادین امروز بخشی از موتورسیکلت‌های تحت راهبری پلیس به مراکز مراجعه کرده است. وی ادامه داد: در مرحله بعدی موتورسیکلت‌های پر تردد و کار شامل این طرح خواهد شد. مدیر عامل ستاد معاینه فنی تاکید کرد: این برنامه نمادین با هدف اطلاع رسانی به راکبان موتورسیکلت در مورد الزام به دریافت معاینه فنی و تاکید پلیس به رعایت قانون در این ارتباط برنامه‌ریزی شده است. مالکی درباره اهمیت انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز گفت: سهم موتورسیکلت‌ها در انتشار سالانه آلاینده‌های گازی ۲۱.۳ درصد و ذرات معلق ۱۰.۱ درصد است همچنین طبق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ ۴۳درصد از تصادفات فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است؛ این آمار نشان می‌دهد پایش مستمر موتورسیکلت‌ها بدون تردید می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و تصادفات درون شهری تاثیرگذار باشد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، به تشریح جزئیات فرار مالیاتی دو شرکت خارجی تولید سیگار در داخل ایران پرداخت.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، محمدرضا مسجدی، گفت: بر اساس آنچه که وزارت صمت اعلام کرده است، سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود و طبق گزارش وزارت بهداشت، مصرف سالانه سیگار در کشور بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نخ است.
وی افزود: اگر فرض کنیم همان آمار وزارت صمت که ۷۰ میلیارد نخ سیگار بوده است، در کشور مصرف شود؛ از این ۷۰ میلیارد نخ، ۷۲ درصد توسط دو شرکت خارجی در داخل کشور تولید می‌شود.
مسجدی با انتقاد از شرکت‌های خارجی تولید کننده سیگار در ایران، گفت: این کشورها، واکسن و دارو و حتی نخ بخیه را از مردم ما دریغ کردند، اما همین کشور‌ها برای مردم ما سیگار تولید می‌کنند. دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، با اشاره به گزارش وزارت صمت مبنی بر اینکه هر نخ سیگار ۱۰۰ درصد سود دارد، افزود: چرخش مالی دخانیات در کشور، ۳ میلیارد دلار است که با دلار ۴۰ هزار تومانی، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. وی ادامه داد: اگر ۵۰ درصد این ۱۲۰ هزار میلیارد تومان، سود باشد؛ ۷۰ درصد این سود به جیب خارجی‌ها می‌رود.
مسجدی با تاکید بر ضرورت اصلاح شیوه دریافت مالیات بر دخانیات در کشور، تصریح کرد: مالیات بر دخانیات در ترکیه ۶ برابر، عربستان ۴ برابر و پاکستان، ۲ برابر ایران است.
وی افزود: متأسفانه ایران پایین‌ترین مالیات بر دخانیات را در دنیا دارد و این در حالی است که سهم شرکت دخانیات ایران از تولید سیگار در کشور، فقط ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد تولید سیگار در اختیار شرکت‌هایی با سهامداران خارجی است.
مسجدی با اشاره به پیش بینی سازمان امور مالیاتی برای کسب ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر دخانیات در ۱۴۰۲، گفت: متأسفانه دوستان در مجلس شورای اسلامی، این عدد را یه ۶ هزار میلیارد تومان کاهش داده اند.
وی با عنوان این مطلب که ریالی از گران شدن سیگار به جیب بیت المال نمی‌رود، افزود: این سود را مافیای بین المللی به جیب می‌زند.

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: در فصل سرما، خون رسانی کمتر است و درد بیشتری در عضله و استخوان ها احساس می شود؛ لذا، باید در منزل ورزش های هوازی انجام داد. مریم مقدسی جهرمی، در گفتگو با رادیو سلامت با بیان اینکه احساس درد اصولاً در هوای سرد بیشتر می شود، افزود: در هوای سرد، رگ هایی که در محیط هستند انقباض بیشتری پیدا می کنند و خون به قسمت های حیاتی تر جریان پیدا می کند، اما عامل اصلی تشدید بیماری سرما نیست و باید مشخص شود.
وی با بیان اینکه در فصل پاییز اصولاً منشا درد کمتری را در استخوان داریم و بیشتر در سنین بالا رخ می دهد، ادامه داد: اگر منشا آن، درد عضلات و مفاصل هستند به خصوص آرتروزها که از آن با عنوان ساییدگی مفصل یاد می شود. درمان اصلی آرتروزها به خصوص در زانو و کمر، یک سری مراقبت است و باید روی این نقاط خیلی فشار وارد نکیم و با بی تحرکی زیاد نیز، عضلات را ضعیف نکنیم؛ و از ورزش ها و نرمش هایی استفاده شود تا عضلات تقویت شوند.
این فوق تخصص روماتولوژی و بیماری های داخلی افزود: کمتر اتفاق می افتد که مشکل رماتیسمی عامل دردهای بیمار باشند؛ ولی احساس درد هم در مفاصل می تواند عامل رماتیسم باشد که با مراقبت و درمان صحیح دارویی می شود کنترل می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا رطوبت در درد مفاصل در فصل سرما تاثیرگذار است، گفت: از نظر علمی اینکه رطوبت باعث درد مفاصل می شود تایید نشده و به اثبات نرسیده است. حتی بعضی از درمان ها برای بیماران مانند رماتیسم، آب درمانی است.جهرمی با تاید بر اینکه سرما و رطوبت اصولاً عامل اصلی درد مفاصل نیستند، ادامه داد: در سرما خون رسانی کمتر است به همین علت درد بیشتر حس می شود، مخصوصاً در عصب های ریز ناحیه ای که قبلاً شکسته یا مشکلی دارد، به همین علت تحریک پذیری آن ناحیه ها بیشتر می شود. لذا سرما، نباید باعث بی تحرکی افراد شود. در خانه یک سری ورزش های کششی و هوازی باید انجام دهند تا عضله تحلیل نرود.

امید به تحصیل و داشتن احساس تعلق به مدرسه، از مهم‌ترین عواملی هستند که دانش‌آموزان را به سوی پیشرفت بهتر در تحصیل و زندگی سوق می‌دهند. محققان کشور برای ارتقای این دو مهم، آموزش مهارت‌های ارتباطی را توصیه می‌کنند.
به گزارش ایسنا، مطالعه عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، همواره از دغدغه‌های پژوهشگران و متفکران نظام تعلیم و تربیت بوده است و در پژوهش‌های متعدد، این عوامل به تناسب اهمیت و تأثیری که بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان داشته‌اند، شناسایی و معرفی شده‌اند. یکی از این عوامل مهم و تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، امید به تحصیل است. مفهوم امید در عرصه تحصیلی از مواردی است که در مطالعات آموزشی غالبا مورد بی‌توجهی قرار می گیرد، در حالی که یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی است.
بنا بر نظر متخصصان، امیدواری که به معنای توانایی ادراک شده جهت اجرای مسیرهای پیش‌بینی شده برای رسیدن به آرزوها و اهداف آتی است، به عنوان شکلی از تقویت باورهای پایدار برای رسیدن به آرزوهای مدنظر و انتظار مطلوب منعطف به نتیجه، مفهوم‌سازی شده است. سه بعد امیدواری شامل مشخص کردن اهداف، تدوین راهبردهای خاص برای رسیدن به آن اهداف و ایجاد و حفظ انگیزه جهت کاربرد آن راهبردها هستند. امید به تحصیل یکی از زمینه‌های امیدواری کلی است که تأثیر زیادی در حوزه تحصیل دارد. امید تحصیلی مربوط به اهداف تحصیلی است که دانش‌آموز برای خویش برمی‌گزیند و به راه و مسیرهای دستیابی به این اهداف و همچنین عواملی که باعث می‌شوند تا دانش‌آموزان در این راه ثابت قدم بمانند، اشاره دارد.
در همین رابطه، یک تحقیق دانشگاهی توسط محققانی از دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شده است که در آن تاثیرات آموزش مهارت‌های ارتباطی بین فردی بر امید به تحصیل و احساس تعلق به مدرسه مورد ارزیابی علمی قرار گرفته‌اند. این تحقیق روی گروهی از دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر زهک واقع در استان سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انجام شده است و ابزار جمع‌آوری داده‌ها در آن، پرسشنامه‌های استاندارد امید به تحصیل و احساس تعلق به مدرسه بوده‌اند.

دبیرجامعه گردشگری الکترونیکی ایران به مسافران و گردشگران نوروزی که بلیت خریداری می‌کنند درباره فعالیت افراد کلاهبردار و غیرمجاز در فضای مجازی هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، تقی حسین زاده دبیرجامعه گردشگری الکترونیکی ایران گفت: همزمان با نزدیک شدن به عید نوروز و آغاز سفرهای نوروزی، بازار گردشگری رونق می گیرد و در این میان افراد سودجو که عملاً به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند با تبلیغات سفرهای ارزان قیمت غیزواقعی و رویایی، مسافران را وسوسه می کنند.
وی نسبت به خرید بلیت و تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و سایرخدمات سفر هشدار و تاکید کرد: افرادی سود جو و کلاهبردار تحت عنوان آژانس مسافرتی بدون هیچ گونه مجوز قانونی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی صرفاً در شبکه های اجتماعی و یا از طریق سایت اقدام به فروش بلیت، تور وخدمات مختلف می کنند.
دبیرجامعه بیان کرد: افراد خدمات گیرنده از مراکز غیرمجاز درصورت مواجه شدن با هر مشکلی پی گیری از هیچ سازمان مرتبط را ندارند و از این رو افراد مورد سو استفاده می بایست درصورت وجود مستندات حقوق خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.
وی گفت: گردشگران ومسافران استفاده‌کنندگان ازفضای مجازی درصورت تمایل به خرید آنلاین یا الکترونیکی خدمات مسافرتی، تور، بلیت قطار، اخذ روادید، رزرواسیون هتل و بلیت مراکز تفریحی بایدضمن آگاهی وشناخت ازسامانه مربوطه سایرنکات خرید مطمئن و امنیت در دنیای دیجیتال رارعایت کنند.
وی افزود: برای رزرو و خرید بلیت هواپیما، هتل، روادید، تور، بیمه و سایر خدمات سفر، باید حتماً از وبسایت شرکت‌های مسافرتی و گردشگری دارای مجوزاستفاده شود. همچنین مطالعه تعهدات درج شده مربوط به هر یک از خدمات سفر به دقت بررسی شود و نسخه‌ای از قرارداد و شرایط آن شامل زمان ورود و خروج، امکانات و سایر جزئیات سفر را بررسی و کنترل کنند.