هفته خوبی برای رژیم صهیونیستی چه در داخل و چه در خارج نیست

یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به حمله پهپادی ناموفق در اصفهان هشدار داد که این گونه اقدامات بدون پیامد نخواهد بود. محمد مرندی کارشناس و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران طی پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به عملیات ناموفق پهپادی شب گذشته در نزدیکی اصفهان نسبت به عواقب چنین اقداماتی هشدار داد.
وی نوشت: هفته خوبی برای رژیم آپارتاید (صهیونیستی) چه در داخل و چه در خارج نیست. با این حال، حتی اگر نتانیاهو و متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق شکست خورده باشند، عواقبی در انتظارشان خواهد بود. هر دوی آنها باید یاد بگیرند که تنبیه با شکست نیز همراه است.
در ساعات ابتدایی دیروز (یک‌شنبه) وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران از حمله ناموفق به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان خبر داد. وزارت دفاع با انتشار اطلاعیه‌ای درباره جزئیات این حادثه اعلام کرد: شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع صورت گرفت و خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت‌گرفته یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.

 

بایدن جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است

دونالد ترامپ ضمن ادعای اینکه در عرض ۲۴ ساعت می‌تواند به جنگ میان روسیه و اوکراین خاتمه دهد، گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود در ایالت کارولینای جنوبی که توسط تلویزیون نیوزمکس پخش شد، اظهار کرد: جو بایدن ما را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است. ما در آستانه جنگ جهانی سوم هستیم و این در حالیست که هیچ کسی آن را نمی‌داند. اگر من رئیس‌جمهور آمریکا بودم، صلح را برمی‌گرداندم.
ترامپ در جمع هوادارانش افزود: اگر من در سال ۲۰۲۰ رئیس‌جمهور می‌شدم، درگیری میان روسیه و اوکراین رخ نمی‌داد. حتی الان هم می‌توانم با یک "توافق صلح" آن را مدیریت کنم. وی در پایان تاکید کرد: من در عرض ۲۴ ساعت می‌توانم مذاکره صلح را انجام دهم. من برای محافظت از آمریکایی‌ها در برابر موشک‌های مافوق صوت و تسلیحات هسته‌ای، فناوری مدرن نسل‌جدیدی را در حوزه دفاع موشکی خواهم ساخت.
در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲، این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حضور خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا رسما اعلام کرد.

شورای وزیران اتحادیه اروپا فهمید
که با آتش نمی‌توان بازی کرد
وزیر امور خارجه با اشاره به اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم چهار نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدام اتحادیه اروپا نشان دهنده این است که آنها درک درستی از فضای داخلی ایران و حتی ایرانیان خارج از کشور ندارند.
حسین امیرعبداللهیان ظهر دیروز با چهار نماینده مجلس که از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند دیدار کرد و خطاب به این نمایندگان گفت: این تحریم‌ها نشان‌دهنده این است که شما عزیزان، کلام و اقدامات‌تان در دفاع از منافع و مصالح کشور موثر و تاثیرگذار بوده است و در واکنش به این نقش مهم چنین تصمیمی اتخاذ شده است.
وزیر خارجه با بیان اینکه از وقتی که بحث تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا مطرح شد ما با مقامات ذیربط اتحادیه اروپا رایزنی و گفت‌وگو کردیم و به صراحت به آنها گفتیم که اگر قرار باشد در مورد سپاه پاسداران اقدامی انجام بدهیم که تاثیر بر روی یک نهاد حاکمیتی موثر جمهوری اسلامی ایران بگذارد که بخشی از سیستم نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است واکنش و پاسخ ایران بسیار سرد خواهد بود، گفت: آنها وضعیت خودشان را می‌دانند و آسیب‌پذیری خود را در این ارتباط می‌دانند. وی با بیان اینکه مصوبه پارلمان اروپا در مورد قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی یک مصوبه و قطعنامه غیرالزام آور است، تصریح کرد: در شورای وزیران اتحادیه اروپا در این ارتباط بحث و گفت‌وگوی زیادی شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدند که با آتش نمی‌توان بازی کرد و آمدند سناریو دومی را پیگیری کردند و تعدادی از اشخاص از جمله چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران را در لیست تحریمی خود قرار دادند.
وی خطاب به نمایندگان حاضر در این جلسه ادامه داد: تعدادی از شما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حتی سفر کاری به اروپا نداشته‌اید و سرمایه‌ای نیز در آنجا ندارید و این تحریم‌ها بیشتر نوعی نمایش است. امیر عبدالهیان با بیان اینکه قرار گرفتن نام شما در لیست تحریم‌ها نشان دهنده تاثیرگذاری کلام شما در جامعه، منطقه و محور مقاومت است، تصریح کرد: طرف اروپایی ساده لوحانه این اقدام را انجام داده است و بازخوردها و تبعات آن برای خود آنها سنگین خواهد بود.

روزنامه الجریده: در نشست پاریس طرح خروج لبنان از بحران بررسی می‌شود
یک روزنامه کویتی نوشت، در نشست پاریس تدوین طرح خروج از بحران لبنان بررسی خواهد شد و این نشست سه بخش اصلی خواهد داشت. به گزارش روزنامه الجریده کویت به نقل از برخی منابع دیپلمات نوشت، نشست آمریکا، فرانسه، عربستان و قطر به ارائه نقشه کار لبنانی روشنی جهت خروج از بحران سیاسی این کشور و انتخاب رئیس جمهور و تشکیل کابینه‌ای منسجم و تحقق اصلاحات اقتصادی مورد نظر ختم خواهد شد.
این روزنامه کویتی نوشت، در این نشست که با حضور باربارا لیو، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، پاتریک دوریل، مشاور رئیس جمهور فرانسه، نزار العلولا، مشاور عربستانی و محمد بن عبد العزیز الخلیفی، معاون وزیر خارجه قطر برگزار خواهد شد، یک سند سیاسی روشن که شامل یک برنامه کار است، بررسی خواهد شد و طرحی مورد توافق جامعه جهانی و حامیان مالی برای خروج لبنانی‌ها از بحرانشان ارائه می‌شود و در صورتی که لبنانی‌ها موفق به گفت‌وگو و سازش شوند، لبنان در مسیر بهبود قرار می‌گیرد.
منابع دیپلمات یاد شده اظهار کردند، در این نشست هرگز به مسایل داخلی لبنان به ویژه درباره اسمی کاندیداهای ریاست جمهوری یا نخست وزیر آتی پرداخته نخواهد شد و تنها چارچوب مرحله آتی و ویژگی‌های رئیس جمهور و نخست وزیر آتی تعیین خواهند شد به ویژه اینکه آنها نباید وابسته به هیچ طرفی باشند و موجب کنترل یک طرف بر طرف دیگری شوند. این منابع در ادامه گفتند: این نشست سه بخش خواهد داشت، بخش اول بیانیه محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر اخیر او به ریاض است، بخش دوم ابتکارعمل کویت درباره راه‌حل بحران لبنان و ازسرگیری روابط آن با کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس است که مورد تایید تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفت و بخش سوم بیانیه سه‌جانبه نمایندگان آمریکا، عربستان و فرانسه در نیویورک در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل است.

نگرانی غول انرژی فرانسه از گرانی گاز در اروپا
مدیر اجرایی شرکت فرانسوی توتال پیش بینی کرد که در سال ۲۰۲۳ بازار گاز طبیعی اروپا شاهد رقابت فشرده عرضه و تقاضا باشد چرا که ذخایر گاز طبیعی باید در تابستان و بدون عرضه معمول روسیه دوباره پر شوند.
پاتریک پویان امروز به روزنامه بلژیکی اِکو گفت: اروپا به نسبت سال ۲۰۲۲ گاز کمتری از روسیه تامین خواهد کرد، باید دوباره گاز مایع طبیعی فراوانی را وارد کند و اوضاع دوباره نگران کننده خواهد شد. به گفته مدیرتوتال، اروپا در زمستان امسال توانسته ذخایر گاز را بیشتر از حد معمول نگه دارد زیرا هوای معتدل غیرمعمول تقاضا را کاهش داده و واردات گاز مایع طبیعی نیز به وفور ادامه دارد. ذخایر گاز اروپا زمستان را با حدود ۵۰ درصد ظرفیت به پایان خواهند رساند و گاز کافی برای پر کردن به موقع ذخایر در زمستان آینده فراهم شده است. این خوش بینی قیمت گاز را در ماه گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داده است. با این حال، کاهش شدید عرضه روسیه همچنان مایه نگرانی است. این امر رقابت اروپا با آسیا برای واردات ال ان جی را افزایش داده و افزایش تقاضا می ‌تواند تهیه محموله‌های ضروری مورد نیاز برای تکمیل موجودی‌ را دشوارتر کند.

امیرعبداللهیان: پیام‌هایی از طرف‌های برجام، از طریق قطر دریافت کردیم

گروه سیاسی: در شرایطی که در چند اخیر موجی از نگرانی‌ها و اخبار منفی پیرامون احیای برجام منتشر شده بود، اکنون به نظر می‌رسد انجام یک سفر دیپلماتیک مهم امیدها را برای احیای توافق زنده کرده است.
به گزارش تجارت، «محمدبن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیروز –یک‌شنبه- به تهران سفر کرد. این سفر در شرایطی صورت گرفت که طی ماههای اخیر امیدها به احیای برجام به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است. حالا در جریان سفر اخیر وزیر امور خارجه قطر مدعی شده که پیام آمریکا را به ایران انتقال داده است.

دریافت پیام مهم طرف‌های برجام از سوی ایران
حسین امیرعبدالهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه قطر با بیان اینکه بار دیگر در اینجا برگزاری موفق جام جهانی فوتبال را به مسئولان قطر تبریک می‌گوییم، گفت: بار دیگر از میزبانی خوب قطر از تیم ملی ایران نیز قدردانی می‌کنیم. این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جریان رایزنی امروز با وزیر خارجه قطر در تهران در مورد توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم، گفت: در خصوص رفع موانع احتمالی و ضرورت سرعت بخشیدن به همکاری‌های دو کشور و گسترش مناسبات صحبت کردیم و در این زمینه اتفاق نظر داشتیم. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه از دیدگاه قطر برای ترویج گفت‌وگوهای منطقه ای استقبال می‌کنیم و این دیدگاه می‌تواند نقش بسیار موثری در سرعت بخشیدن به رفع برخی از سوءتفاهم‌ها، مشکلات و تنش‌ها در منطقه داشته باشد، گفت: ایران همواره از گفت‌وگوی منطقه‌ای استقبال کرده و ما مذاکره و مسئولیت پذیری را مقدمات ضروری برای رسیدن به همکاری‌های قوی و پایدار بین یکایک کشورهای منطقه می‌دانیم و از این موضوع استقبال می‌کنیم.
وی همچنین در ادامه با تشکر از تلاش‌های قطر برای اینکه مذاکرات لغو تحریم‌ها به نتیجه برسد تصریح کرد: قطر تا کنون برای بازگشت طرف‌های برجامی به این توافق و حصول توافق نهایی تلاش‌های زیادی کرده است و امروز نیز پیام‌هایی را از طرف‌های مقابل این مذاکرات از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم. وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اوکراین نیز اشاره کرد و افزود: در دیدار امروز وزیر خارجه قطر در خصوص بحران اوکراین و مسائل مرتبط با آن ایده‌هایی را مطرح کردند. همانطور که پیش از این گفته شده دور اول گفت‌وگوها بین ایران و اوکراین در خصوص برخی از مسائل ادعایی در کشور عمان برگزار شده و ما در پاسخ به تلاش‌ها و ابتکارات قطر از هر گونه اقدامی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها بین تهران و کی‌یف استقبال می‌کنیم.
این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موضع ایران در خصوص بحران اوکراین کاملا روشن است تصریح کرد: روابط دیرینه بین تهران و مسکو در چارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید هر گونه مناسبات سازنده ما با مسکو به عنوان تقابل با طرف مقابل تفسیر و تعبیر شود.
وی همچنین گفت: مناسبات ایران و اوکراین نیز در جریان است و این مناسبات نیز نباید به مفهوم دشمنی با طرف مقابل بحران و یا مسائل مرتبط با آن گذاشته شود. ما در موضوع اوکراین بر حل این موضوع از طریق گفت‌وگو و مذاکرات سیاسی تاکید داریم. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به تحولات اخیر در موضوع فلسطین تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد موج بی سابقه‌ای از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و اردوگاه جنین هستیم. این اقدامات جنایتکارانه باعث کشته شدن تعدادی از مردم فلسطین شده است و این اقدامات مایه تاسف است. در سال گذشته نیز بیش از 2300 فلسطینی توسط اشغالگران قدس به شهادت رسیدند. وی با بیان اینکه مقاومت فلسطین پاسخ لازم را به این جنایات داده و خواهد داد، گفت: مسئله قدس و فلسطین به عنوان موضوع اول جهان اسلام در دستور کار کشورهای اسلامی قرار دارد. وزیر خارجه ایران همچنین در این نشست بار دیگر اهانت‌های صورت گرفته در برخی از کشورهای اروپایی به ساحت قرآن کریم را نیز محکوم کرد و افزود: در دیدار امروز با وزیر خارجه قطر در ارتباط با تحولات افغانستان نیز صحبت کردیم. ما گرچه سطحی از مناسبات را با هیات حاکمه موقت افغانستان برقرار کرده‌ایم اما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان برای بازگشت ثبات و آرامش در این کشور تاکید داریم. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایجاد محدودیت برای زنان و دختران افغانستانی در تحصیل را اقدامی نادرست و در تعارض با دین رحمانی اسلام می‌دانیم، ایران آمادگی دارد در هماهنگی با هیات حاکمه موقت افغانستان همه اقدامات مجازی، کتب درسی و دیگر وسایل لجستیکی که مورد نیاز باشد را برای ارتقاء دانش و بازگشایی پر رونق مدارس و دانشگاه‌های افغانستان در خدمت زنان و دختران افغانستانی قرار دهد و این امکانات را فراهم کند. وزیر امور خارجه همچنین گفت: از طریق واسطه‌ای تبادل پیام بین ایران و بحرین در جریان است. امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این نشست گفت: قرار است که دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق می‌شود ادامه پیدا کند.

انتقال پیام مهم پیام آمریکا به ایران
وزیر امور خارجه قطر گفت: همه طرف‌های مذاکرات رفع تحریم‌ها را تشویق می‌کنیم به توافق برگردند. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه ایران در تهران گفت: امروز همچنین در مورد افزایش امنیت منطقه و کاهش تنش‌ها در منطقه رایزنی و گفت‌وگو کردیم. وزیر امور خارجه قطر گفت: آمریکایی‌ها یک پیام به ما دادند که به ایران منتقل کنیم که مرتبط با موضوع توافق هست گرچه شاید ارتباط مستقیمی به آن نداشته باشد.

احتمال رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه در میدان اوکراین

گروه سیاسی: عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی با اشاره به احتمال ارسال موشک و جنگنده برای کی‌یف پس از ارسال تانک از سوی آمریکا، از احتمال گسترده‌تر شدن دامنه جنگ اوکراین و آغاز رویارویی مستقیم واشنگتن و مسکو در کریمه طی هفته‌های آتی خبر داد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه اظهارنظرهایش درباره جنگ روسیه با اوکراین و بی‌کفایتی دولت کنونی کاخ سفید در این‌باره، روز جمعه گذشته (7 بهمن) با خودستایی از توانایی ادعایی‌اش برای پایان دادن به این جنگ تصریح کرد: «اگر من رئیس جمهور [آمریکا] بودم، جنگ روسیه و اوکراین هرگز اتفاق نمی‌افتاد، ولی حتی اکنون هم اگر رئیس جمهور باشم، می‌توانم در عرض ۲۴ ساعته با مذاکره به این جنگ وحشتناک و شدید خاتمه دهم». متحدان غربی اوکراین که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تلاش کرده‌اند موج ارسال تسلیحات برای کی‌یف را با ارسال تسلیحات سنگین جدید و بی‌سابقه‌ تشدید کنند، در هفته‌های اخیر با مانور روی اینکه روسیه قصد تجمیع و تدارک قوایش برای اجرای دور جدیدی از حملات سنگین در اوکراین را دارد آلمان را برای موافقت با ارسال تانک‌های پیشرفته لئوپارد به اوکراین تحت فشار گذاشتند. سرانجام چهار روز پیش آمریکا و آلمان با اعلام برنامه‌هایشان برای ارسال تانک‌های مدل‌های «آبرامز» آمریکایی و «لئوپارد ۲» آلمانی به اوکراین، به مناقشه بر سر کمک متحدان غربی به نیروهای اوکراینی با ارسال تانک پایان دادند. «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه‌ الکترونیکی «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی و طرح چند سوال به بررسی آخرین تحولات جنگ اوکراین و اظهارنظر ترامپ در این خصوص، پرداخت و نوشت: «چرا هیچ کس به "سند" ترامپ که گفته جنگ اوکراین را طی مدت تنها ۲۴ ساعت خاتمه خواهد داد، گوش نمی‌دهد؟ آیا آمریکا پس از اینکه تانک آبرامز را با تردید در اختیار زلنسکی قرار داد، هواپیماهای اف ۱۶ و موشک‌های هوشمند را نیز در اختیار او قرار خواهد داد؟ آیا "کریمه" میدان رویارویی آمریکا و روسیه در هفته‌های آینده خواهد بود؟». وی در ادامه نوشت: «پس از آنکه ولودیمیر زلنسکی به صدها تانک پیشرفته از نوع آبرامز آمریکا و لئوپارد آلمان مجهز شد، اکنون خواستار تجهیز ارتش خود به جنگنده‌های اف ۱۵ و موشک‌های هوشمند دوربرد است. امری که به معنای گسترده‌تر شدن هرچه سریعتر دایره جنگ اوکراین و تبدیل شدن به جنگ جهانی سوم میان ناتو تحت هدایت آمریکا و روسیه خواهد شد».
در ادامه این یادداشت آمده است: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا زمانی که اوکراین را "درگیر" این جنگ کرد، برای ارتش و مردم آن، یا حتی کل قاره اروپا، هیچ اهمیتی قائل نبود؛ زیرا هدف اصلی او محاصره و خفه کردن روسیه به عنوان مقدمه‌ای برای فروپاشی و سرنگونی نظام آن بود و این هدف همچنان مطرح است. پس از شکست محاصره روسیه، نتایج معکوس آن در مسیر تقویت اقتصاد روسیه به جای فرسودگی آن، رئیس جمهور آمریکا مرحله دوم این جنگ راکلید زد که تلاش برای انتقال نبردها به عمق روسیه، بود و با شبه جزیره کریمه، آغاز کرد که نبردها در دوره آتی بر بازگرداندن آن به حاکمیت اوکراین متمرکز با استفاده از سلاح‌های تهاجمی خواهد بود».
عطوان با اشاره به تحلیل‌های راهبردی در خصوص نتایج این جنگ از جمله تحلیل «لی هایدونگ» پروفسور چینی نوشت که بسیاری بر این باورند که نتایج اصلی در این میدان به کیفیت و قابلیت‌های تسلیحات و سربازان بستگی دارد. ارتش اوکراین در این زمینه نقشی منفی ایفا می‌کند و روسیه دارای توانمندی نظامی زمینی قدرتمندی است. تانک‌های سنگین آبرامز آمریکا و لئوپارد آلمانی می‌تواند در زمستان توانمندی‌های قوی و برتر خود را به طور ایده‌آلی در این جنگ نشان دهد، اما این تانک‌ها در بهار به دست ارتش اوکراین می‌رسد و این به نفع تانک‌های سبک‌تر و سریع‌تر روسی، مانند تانک‌های T-۷۲ و T-۹۰ که به آن توانایی بیشتری برای حرکت بهتر در بهار، تابستان و پاییز می‌دهد، خواهد بود». سردبیر رأی الیوم در ادامه نوشت: «تانک‌ها هرچه قدر که پیشرفته باشند، سرانجام جنگ‌ها را رقم نمی‌زنند. لازم به یادآوری است که تانک "مرکاوا" که مایه افتخار صنایع نظامی و جنگی اسرائیل بود و نسخه ارتقا یافته تانک آمریکایی آبرامز بود، در جنگ جنوب لبنان در سال ۲۰۰۶، شکست مفتضحانه‌ای خورد همان‌طور که در جنگهای غزه نیز به لطف موشکهای سوری - روسی الاصل "کورنت" این شکست را تجربه کرد و اسرائیل از زمان جنگ ۲۰۱۴ که پنجاه روز طول کشید تاکنون جرأت حمله زمینی مجدد به نوار غزه را به خود راه نداده است». بر اساس این یادداشت، «دیمیتری مدودف، نائب رئیس شورای امنیت ملی روسیه و رئیس‌جمهور سابق این کشور چند روز پیش، هشدار شدیداللحنی به ایالات متحده و ناتو داد و گفت که که اعزام این تانک‌ها و تجهیزات سنگنی از سوی کشورهای عضو ناتو به ارتش اوکراین به مثابه اعلام جنگ جهانی ناتو علیه روسیه محسوب می‌شود و با قدرت به این تانک‌ها پاسخ داده خواهد شد...

اردوغان: قانونا حق دارم مجددا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوم

گروه سیاسی: رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، حق دارد برای یک دوره جدید به عنوان رئیس جمهور نامزد انتخابات شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: متمم قانون اساسی کشورمان که در سال ۲۰۱۷ میلادی تصویب شد، جای کوچک‌ترین بحثی باقی نگذاشته است. ترکیه در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی سیستم حکومتی جدیدی را انتخاب کرد. از نظر قانونی و به صورت دوفاکتو، رئیس جمهوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی انتخاب شد، نخستین رئیس جمهوری این سیستم حکومتی جدید است.
اردوغان در پاسخ به مخالفت اپوزیسیون ترکیه با نامزدی مجدد وی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنها برای مذاکره گردهم آمده‌اند با این وجود شش حزب نتوانستند یک نامزد معرفی کنند. آنها می‌دانند که نمی‌توانند در رابطه با تعیین یک نامزد به توافق برسند به همین خاطر این بار شروع به بدنام کردن نامزد ائتلاف ما کرده‌اند.
وی افزود: ما ماه‌هاست که گفته‌ایم سیاست یک میدان نبرد است، ما نامزد هستیم، شما هم نامزدتان را معرفی کنید و اجازه دهید در میدان نبرد با یکدیگر رقابت کنیم. افرادی که نتوانستند نامزدی برای این انتخابات معرفی کنند، گفت‌وگوها را منحرف کرده تا بر ناپختگی و عدم بلوغ خود سرپوش بگذارند. من چهار سال و نیم رئیس جمهور بوده‌ام حتی یک سال قبل از آن نیز رئیس جمهور بودم. اصلا فکر کردید که چه کاری انجام می‌دهید؟ چرا قبلا حرفی نزده بودید؟
پیش‌تر اردوغان گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. در ابتدا، انتخابات ریاست جمهوری قرار بود ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) برگزار شود.
اردوغان سال گذشته اعلام کرده بود که از سوی گروه "ائتلاف مردم"، نامزد انتخابات ریاست جمهوری قریب‌الوقوع خواهد شد. در همین حال، اردوغان از رسانه‌های بین‌المللی که اخیرا تلاش کردند با مقاله‌های "موذیانه" درباره انتخابات قریب‌الوقوع ترکیه، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند، انتقاد کرد. وی گفت: رسانه‌های بین‌المللی که حتی به درستی به انتخابات در کشورهای خودشان رسیدگی نمی‌کنند، در حال حاضر روزانه روند انتخابات در ترکیه را دنبال می‌کنند. آنها حتی پا را از دنبال کردن این روند فراتر گذاشته و سعی می‌کنند با تیترها و عنوان‌های نفرت‌انگیز و مقاله‌های موذیانه‌ای که منتشر می‌کنند، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند. اردوغان افزود: اما ما خوب می‌دانیم که چه چیزی آنها را اذیت می‌کند، چرا به ما حمله می‌کنند و چرا در انتخابات کشورمان مذاخله می‌کنند. این اظهارات اردوغان به دنبال مقاله اخیر هفته‌نامه "د اکونومیست" مستقر در لندن مطرح شد. در این مقاله از خارجی‌ها درخواست شده تا به انتخابات قریب‌الوقوع ترکیه توجه کنند و مدعی شده که ترکیه تحت رهبری اردوغان "در آستانه فاجعه" قرار دارد. اردوغان ضمن انتقاد تند از این هفته‌نامه، گفت: این مجله انگلیسی نمی‌تواند سرنوشت ترکیه را متزلزل کند.