شاهد جذب بی‌ضابطه نیرو در دخانیات هستیم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر شاهد جذب نیروهایی در دخانیات هستیم که هیچ ضابطه ای نداشته فلذا از سازمان بازرسی، کمیسیون اصل 90 مجلس و دیوان محاسبات انتظار می رود به این موضوع رسیدگی کنند. به گزارش ایسنا، رمضانعلی سنگدوینی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: وضعیت نابسامان شرکت دخانیات به ویژه در استان های شمالی غیرقابل قبول است و کشاورزان و تولیدکنندگان به کلی رها شده اند. وی در ادامه اظهار کرد: اکنون اکثر نیروهای فصلی و کشاورزان بیکار شده اند و در سال گذشته مدیرعامل و رئیس صندوق بازنشستگی با سفر به استان گلستان قول هایی برای حل مشکل نیروی انسانی و پرداختن به مطالبات ارائه کرد که این وعده هاعملیاتی نشد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر شاهد جذب نیروهایی در دخانیات هستیم که هیچ ضابطه ای ندارد. از سازمان بازرسی، کمیسیون اصل 90 مجلس و دیوان محاسبات می خواهم به این موضوع رسیدگی کنند. از سوی دیگر انتظار می رود وام های کشاورزی استمهال شده و پرداخت وام خرد توسط بانک ها از سر گرفته شود.

 

خبرهای جدید از انتخابات اتاق بازرگانی

بر اساس تصویب اعضای انجمن نظارت بر انتخابات، داوطلبان عضویت در هیات نمایندگان تا پایان روز یکشنبه 16 بهمن برای ثبت‎‌نام فرصت دارند. دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های سراسر کشور گفت: مهلت ثبت‌نام دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور تمدید شد؛ این مهلت سه روزه بوده و طبق این مصوبه، داوطلبان عضویت در هیات نمایندگان اتاق‌های استانی تا پایان روز یکشنبه 16 بهمن برای ثبت‌نام فرصت دارند. جهانبخش سنجابی با اعلام این خبر، یادآور شد: یک نکته مهم درباره انتخابات امسال، لزوم احراز اهلیت رای‌دهندگان است. او تصریح کرد: رای‌دهندگان برای احراز اهلیت فعالیت تجاری و اقتصادی خود باید مستندات لازم را پیش از روز رای‌گیری ارائه کرده و به تایید انجمن نظارت بر انتخابات برسانند. البته این موضوع درباره افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است. سنجابی درباره شرایط لازم برای احراز اهلیت تجاری و اقتصادی رای‌دهندگان حقیقی گفت: این افراد علاوه بر شرایط عضویت و دارا بودن حداقل دو سال سابقه عضویت پیوسته یا ناپیوسته، طبق آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت اتاق ایران و اتاق‎های شهرستان و اصلاحات آن که به تصویب هیات نمایندگان اتاق ایران و شورای عالی نظارت رسیده است، باید مدارک و مستندات مربوط به حداقل یکی از مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌شود را ارائه دهند.

تقویت صنایع فارس در برنامه
هفتم توسعه دنبال شود
نشست مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و نمایندگان مردم استان در این نشست توجه ویژه به حوزه صنعت فارس در تدوین برنامه هفتم توسعه را خواستار شدند. به گزارش ایرنا از دفتر نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی؛ محسن علیزاده افزود: این نشست با حضور استاندار و رئیس سازمان صمت فارس و با هدف تاکید بر تقویت و حمایت از صنعت و فعالان اقتصادی استان فارس برگزار شد. وی اظهار کرد: در سفر قبلی وزیر صمت بخشی از انتظارات و مشکلات فعالان اقتصادی استان طرح شده بود که در این نشست هم تسریع در رفع موانع تولید و حمایت عملی و بیشتر از حوزه صنعت استان فارس را خواستار شدیم. رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس با بیان اینکه اینگونه نشست ها ادامه خواهد داشت، یادآور شد: در مجمع نمایندگان، تلاش داریم در تدوین برنامه هفتم توسعه در کنار توجه به توانمندی و ظرفیت های موجود کشاورزی استان به حوزه صنعت فارس نیز توجه ویژه ای شود و با همین نگاه و دیدگاه، نسبت به برگزاری این نشست ها و دست یابی به اهداف مورد نظر اقدام خواهیم کرد.

رشد صادرات کالا از مرز خسروی
مدیر گمرک خسروی گفت: ۶۷۸ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۵۷۳ دلار کالا از ابتدای امسال تا پایان دی ماه از این گذرگاه رسمی به عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزی ۲۷ درصد رشد داشته است. مهدی عباسیان در گفت و گو با ایرنا افزود: ارزش وزنی کالاهای صادر شده در ۱۰ ماه سپری شده امسال یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۲۱۴تن بوده که از نظر وزنی نسبت به ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۰ درصد رشد وزنی داشته است. وی اظهار داشت: عمده کالاهای صادر شده در این مدت شامل میوه و تره‌بار، محصولات لبنی، مصالح ساختمانی، کاشی، کیک و بیسکویت بوده است. مدیر گمرک خسروی در ادامه گفت: همچنین ترانزیت مقصد از ابتدای امسال تا پایان دی ماه از این گذرگاه رسمی در مجموع ۱۴۸ هزار و ۲۰۶ تن کالا به ارزش ۱۳۰ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۴۹۵ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۳ درصد از نظر وزنی و از نظر دلاری ۴۴۷ درصد افزایش داشته است. عباسیان اضافه کرد: ۷۸ هزار و ۵۶ کامیون در ۱۰ ماه سپری شده از سال جاری در مرز رسمی خسروی تردد داشته اند، ضمن اینکه ارزش وزنی کالاهای اظهار شده از این مرز ۶۶۷ هزار و ۵۷۴ تن به ارزش ۲۶۴ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۵۰۳ دلار بوده که از نظر وزنی ۱۲۱ درصد و از نظر دلاری ۹۵ درصد افزایش داشته است. وی گفت: از ابتدای سال میلادی جاری به دلیل عدم صدور مجوز واردات و ترخیص کالا در مرز خسروی با کاهش چشمگیر صادرات و ترانزیت مواجه هستیم که تعداد کامیون های صادراتی از تعداد ۶۰۰ کامیون تا پیش از سال میلادی به ۱۲۰ کامیون صادراتی رسیده است استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود. شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.مرز خسروی دارای بزرگترین پایانه زمینی بین بین المللی خاورمیانه است. این مرز در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

تعداد رایزنان بازرگانی کشور
به ۲۰ نفر افزایش می‌یابد
معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت گفت: تعداد رایزنان بازرگانی از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون از ۲ به ۱۸ نفر رسیده است که تا پایان سال این تعداد به ۲۰ نفر افزایش می یابد. به گزارش ایرنا، «احمدرضا علایی» دیروز در همایش معرفی توانمندی‌های ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با بیان اینکه در یک سال گذشته بر ترسیم نقشه راه برای توسعه تجارت متمرکز بودیم، افزود: یکی از ابزارهای سازمان توسعه تجارت برای ارتقای مبادلات و بهره گیری از دانش رایزنان بازرگانی است که با اولویت بندی مناسب برای کشورهای هدف، افراد بیشتری اعزام شوند. وی با اشاره به ۴۳ مرکز تجاری فعال در کشورهای مختلف،‌ خاطرنشان کرد: توسعه این مراکز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم به اهداف تجاری و گسترش مبادلات در سال های آینده دست یابیم. علایی با اشاره به اهداف دولت برای دستیابی به ۷۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تا سال ۱۴۰۴، تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم باید با شیب برنامه‌ریزی شده ای صادرات را افزایش دهیم که مطابق تقسیم بندی جغرافیایی، سه‌چهارم صادرات در کشورها در گروه یک شامل کشورهای عضو سی. آی. اس قرار گرفته اند که این کشورها سهم ۵۰ درصدی در افزایش صادراتی ایران دارند. وی با بیان اینکه در مسیر ترسیم شده برای توسعه تجارت، وزارت صمت و جهاد کشاورزی نقش مهمی را ایفا می کنند، تاکید کرد: رایزنان بازرگانی ‌نماینده کشور در کشورهای هدف هستند و می توانند در حوزه اولویت بندی و تبیین بازار دولت را همراهی کنند. وی ادامه‌داد: دولت در بخشی از فعالیت‌ها به دلیل تحریم ها کارساز نیست، زیرا با توجه به تنگناهای موجود در حوزه بین الملل، ورود دولت چاره ساز نخواهد بود که می توان با بهره مندی از بخش خصوصی به اهداف دست یافت.

«تجارت» حضور دوباره وزیر صمت در مجلس به دلیل حوادث اخیر جاده‌ای را بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: موضوع ارتقا‌ء سطح کیفی خودروهای داخلی یکی از وعده‌های بود که وزیر صمت بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در مجلس و در زمان اخذ رای اعتماد به مردم داد. به گزارش تجارت، حالا با گذشت نزدیک به دو سال از عمر این دولت همچنان نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی زیاد است و حوادث جاده‌ای هم این موضوع را تایید می‌کند. این موضوع حتی مورد انتقاد نمایندگان و دیگر مقامات کشور هم در این مدت قرار گرفته است. با این وجود برخی معتقدند که وزارت صمت نتوانسته راهبرد مشخصی را برای بهبود کیفی خودروها را در دستور کار قرار دهد. به عنوان نمونه در ماه‌های اخیر چند حادثه مرگبار در جاده‌های کشور رخ داده که ده‌ها کشته و مصدوم بر جا گذاشته است. از واژگونی مینی‌بوس دانش‌آموزان کرمانشاهی با دو کشته گرفته تا فوت ۱۰ نفر از کارکنان صنعت نفت در تصادف زنجیره‌ای جاده اهواز-خرمشهر و نهایتا، تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان-رامهرمز که ۵ نفر را به کام مرگ کشاند. به جز اینها، سوانح زیاد دیگری نیز در جاده‌های اصلی و فرعی کشور طی نیمه دوم سال رخ داده که برخی از آنها نیز منجر به مرگ شهروندان شده و برای ده‌ها نفر نیز مصدومیت به بار آورده است.
این حوادث که به کررات در یکی دو سال گذشته رخ داده بار دیگر پای وزیر صمت را روز گذشته به مجلس کشاند. سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا پاسخ داد، این نماینده از وزیر پرسید که « برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر ۵۹ خودرو در شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده‌ای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟» وی توضیح داد: در ابتدا لازم است این خبر خوب را بگویم که از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ تعداد کشته‌ها در تصادفات به یک چهارم رسیده است طبق آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۹ در هر ۱۰۰ تصادف، ۴.۴ فوتی و این عدد در سال ۱۴۰۰ یه یک رسیده است. البته که یک نفر کشته و فوتی تصادفات هم زیاد است. وی ادامه داد: با وجود این‌که ۷۰ درصد از وسائل نقلیه افزایش پیدا کرده است اما شاهد کاهش تعداد فوتی‌های تصادفات هستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تصادفات عوامل مختلفی دارد، گفت: علت ۴۹ درصد از تصادفات عامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد خودرو است؛ در طول ۱۰ سال گذشته کارهایی از جمله ترمز ضد قفل یا ای بی اس انجام شده است. زمانی که در ستاد تبصره ۱۳ بودم خودم پیگیر تصویب الزام ترمز ضد قفل بودم که این از سال ۱۳۹۰ اجباری شد و از سال ۱۳۹۳ هم کیسه هوا اجباری شده و به تدریج در طول ۱۰ سال اقداماتی صورت گرفت. فاطمی امین با بیان این‌که به سمت کاهش کشته‌های ناشی از تصادفات حرکت می‌کنیم، به موضوع تصادف جاده بهبهان - رامهرمز اشاره و اظهار کرد: در دی‌ماه سال گذشته مه غلیظی در جاده بهبهان – رامهرمز به صورت ناگهانی ایجاد شد و ۵۸ خودرو تصادف کردند اولین خودرو کامیونی بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد و کیسه هوای آن خودروی خارجی باز نشد. در این حادثه ناگوار از ۵۸ خودرو، ۳۸ خودرو سواری بوده است که فقط ۱۰ تا از آنها فقط کیسه هوا داشتند. وی یادآور شد: بلافاصله بعد از این تصادف به همراه آقای مظلومی نماینده بهبهان سفری به آن منطقه داشته و از آن توقفگاه خودروهای تصادفی بازدیدی کردیم در حضور دادستان تاکید کردم که هیچ خودرویی خارج نشود و وضعیت ایمنی و کیسه هوای خودروها بررسی شود. گزارش تهیه شد و در کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه‌ مورد رسیدگی قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در همان زمان سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی مکاتبه‌ای داشته و هشت موضوع را مطرح کردم یک محور آن مربوط به ایمنی بود که آن موارد را اجرایی کردیم. فاطمی امین توضیح داد: ما در یک سال گذشته در ۶ محور متمرکز بر بهبود کیفیت و ایمنی اقداماتی را انجام دادیم اولین محور اصلاح بن‌سازها و پلت‌فرم‌ها است. ما خودروهایی با پلت‌فرم‌های قدیمی داریم که به‌روز نیستند و ایمنی لازم را ندارند. باید حرکت جدی برای تغییر پلت‌فرم صورت گیرد که این کار انجام شده است. اقدام دیگر الزامی کردن استانداردهای ایمنی است که با همکاری با سازمان ملی استاندارد اتفاقات خوبی را رقم زدیم که از جمله آن محافظت از عابر پیاده است. وی ادامه داد: ایجاد مراکز آزمون در کشور کاری است که باید انجام شود متاسفانه زیرساخت کافی برای مراکز آزمون نداریم و باید خودروها برای آزمون به کشورهای دیگر روند در نتیجه تا یک سال این پروسه طول می‌کشد. بحث بعدی شبیه‌سازی‌های تصادف، کنترل کیفیت در حین تولید و همچنین استفاده از فناوری نوین در اتصال‌پذیری است که می‌تواند پیشگیری قبل از تصادف کند. وزیر صمت با اشاره مجدد به تصادف در جاده بهبهان گفت: این اتفاق در دی ماه سال گذشته رخ داد که نتیجه عملکرد تولیدات ۱۰ سال قبل بود لذا ما در اولین اقدام برای پیشگیری به سمت اصلاح بن سازه‌ها و پلتفرم‌ها در صنعت خودروسازی حرکت کردیم. در خودروهای تولید جدید مثل ساینا و تارا ۴۵ درصد فولاد آنها از استحکام بالا برخوردار است اما در بن سازه‌های خودروهای قدیمی مانند تیبا تولید از ۱۰ درصد فولاد با استحکام برخوردار بود که تولید آن امسال متوقف شده است. این یعنی هر اندازه روی تیبا و خودروهای قدیمی کار کنیم ایمنی بدست نمی اید.
نماینده دورود و ازنا مشروط بر انجام اصلاحات و اقدامات لازم در حوزه کیفیت خودرو و ارائه گزارشی در این خصوص طی ۶ ماه آتی از سوی رضا فاطمی امین به کمیسیون صنایع و معادن، از پاسخ‌های وزیر صمت به پرسش خود قانع شد.
حسین گودرزی نماینده مجلس هم پیش از آن در سوال از وزیر صمت مبنی بر اینکه «برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر شهرستان بهبهان ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده ای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟‌ آیا استانداردها در ساخت ایربگ رعایت شده است؟»، پس از استماع پاسخ‌های فاطمی امین، مشروط بر انجام اصلاحات و اقدامات لازم در حوزه کیفیت خودرو و ارائه گزارشی در این خصوص طی ۶ ماه آتی از سوی فاطمی امین به کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از پاسخ‌های وزیر صمت قانع شد.

گروه صنعت و تجارت: گروه خودروسازی سایپا قصد دارد در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، از ساعت ٩ صبح روز پنجشنبه (١٣ بهمن ماه) چهار محصول خود را در قالب پیش‌فروش یکساله عرضه کند؛ سایپا تاکید دارد تنها متقاضیانی که تا ساعت ١۵ روز چهارشنبه وجه خودرو را به حساب خود واریز کرده باشند و این وجه مسدود شده باشد؛ امکان ثبت‌نام خواهند داشت. به گزارش ایسنا، گروه خودروسازی سایپا به مناسبت ایام دهه فجر و در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، قصد دارد چهار محصول سایناS دوگانه‌سوز، کوییک مدل GX، کوییک R اتوماتیک و کوییک R مدل GX را در قالب طرح فروش، پیش فروش یکساله را برای دو گروه متقاضیان عادی (از ١٣ بهمن ماه) و مادران دارای دو فرزند و بیشتر (از ١۶ بهمن ماه) عرضه کند. این طرح از ساعت ٩ صبح روز پنجشنبه هفته جاری (١٣ بهمن ماه) فعال خواهد شد و متقاضیان با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. متقاضیان عادی تا زمان تکمیل ظرفیت و متقاضیان طرح جوانی سه روز فرصت خواهند داشت تا درخواست خود را ثبت‌ کنند. گفتنی است که البته تنها متقاضیان عادی که دارای حساب وکالتی با موجودی برابر میزان مبلغ درج شده در بخشنامه برای خرید خودرو مورد نظر باشند، می‌توانند با ورود به سایت فروش سایپا فرآیند ثبت نام را انجام دهند. برای این منظور، متقاضیان عادی تا ساعت ۱۵ روز چهارشنبه (۱۲ بهمن ماه) فرصت دارند که نسبت به تعریف حساب وکالتی و واریز وجه تعیین شده برای خودروی مدنظر خود اقدام کنند؛ در غیر اینصورت همچون طرح اخیر سایپا که در قالب فروش فوق‌العاده که برای دو محصول این شرکت اجرا شد و تعداد بسیاری از مشتریان که حساب وکالتی تعریف نکرده بودند و وجه خودرو در حساب‌هایشان مسدود نشده باشد فلذا امکان ثبت‌نام نداشتند، لینک ثبت‌نام برایشان فعال نخواهد شد. همچنین تاکید می‌شود که امکان پیش ثبت‌نام در طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (طرح ویژه مادران) از ساعت ۹ صبح روز یکشنبه هفته آینده (۱۶ بهمن ماه) به مدت سه روز اجرایی خواهد شد و ضرورت تعریف حساب وکالتی و واریز بخشی از وجه خودرو، شامل متقاضیان طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نمی‌شود.

گروه صنعت و تجارت: رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه اقتصاد دستوری یکی از موانع اصلی رشد بخش خصوصی است، گفت: در حالی فعال اقتصادی باید ارز حاصل از صادرات را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه کند که باید برای ادامه فعالیت، ارز مورد نیاز خود را با نرخ ۴۵ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کند و این مساله شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی بسیار دشوار می کند. شهلا عموری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بانک ها در کشور ما به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند، اظهار کرد: بخش خصوصی به دلیل محدودیت منابع، نمی تواند با چنین بنگاه هایی رقابت و حتی تعامل داشته باشد و از این رو نیاز است کاربرد شبکه بانکی در اقتصاد ایران به سمت حمایت از بخش خصوصی تغییر یابد. وی افزود: بانک ها، بخش قابل توجهی از منابع مالی موجود در کشور را در اختیار دارند اما این منابع به طور کیفی در اختیار تولید و بخش خصوصی قرار نگرفته است و باید رویکرد در این خصوص تغییر پیدا کند. رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه یکی از ایرادات اصلی که به اقتصاد و شبکه بانکی کشور وارد است، بنگاه داری بانک ها است، تصریح کرد: اینکه بانک های کشور بنگاه داری کنند، طبیعی است که نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور کم رنگ و عرصه برای فعالیت این بخش تنگ شود. عموری عنوان کرد: اقتصاد دستوری یکی از موانع اصلی رشد بخش خصوصی است که باید با کمک همه ارکان اجرایی دولت، برای کاهش تبعات چنین وضعیتی چاره اندیشی کرد. وی به آسیب شناسی ارز دو نرخی در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: در حالی فعال اقتصادی باید ارز حاصل از صادرات را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه کند که باید برای ادامه فعالیت، ارز مورد نیاز خود را با نرخ ۴۵ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کند و این مساله شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی بسیار دشوار می کند. ریس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، فعال اقتصادی بالاجبار باید از چرخه اقتصادی حذف شود و یا کالای مورد نیاز بازار داخلی را با ارز ۴۵ هزار تومانی عرضه کند و این مساله خود بر دیگر بخش های اقتصادی کشور اثرگذار خواهد بود. عموری در پایان گفت: امیدواریم با چاره اندیشی هایی که در خصوص حل مسائل بخش خصوصی به ویژه در بحث بانک ها و اقتصاد دستوری کشور انجام می شود شاهد حضور فعال تر و هرچه بیشتر بخش خصوصی در حوزه های مختلف اقتصادی کشور باشیم.

گروه صنعت و تجارت: ۱۱۸ فعال بازار سرمایه با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای لغو عرضه خودرو در بورس کالا و افت ۱۰۰هزار میلیاردی ارزش بورس، خواستار حمایت عملی رئیس‌جمهور شدند. هدف از نگارش این نامه، حمایت همه‌جانبه از مسیر شفاف و ضدرانت عرضه خودرو در بورس کالا است، چرا که این اقدام باعث شده علاوه بر جان گرفتن صنعت خودرو و رشد تولید براساس آخرین آمارهای خودروسازان بزرگ به‌مرور استناد به قیمت‌های کاذب بازار غیررسمی خودرو کمرنگ شود و همه مردم برای دریافت قیمت‌های واقعی خودرو به تابلوی بورس نگاه کنند، قیمت‌هایی که در صورت حمایت دولت و افزایش حجم عرضه خودروهای تولید داخل در بورس کالا، ظرف مدت کوتاهی آرام گرفته و مردم نیز پس از چند سال پرالتهاب بازار خودرو، شرایط متعادل و خرید به‌صرفه خودرو را تجربه خواهند کرد. در شرایطی که صنعت اشتغالزا و ارزشمند خودرو با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بر پایه اصول علم اقتصادی در مسیر اصلاح بازار قرار گرفته، نگذارید عده‌ای با ایجاد حاشیه و جوسازی علیه شرکت‌های خودروسازی و بازار سرمایه، کام تولیدکننده، سهامداران و مردم را تلخ کنند. آمار رسمی معاملات خودرو در بورس کالا، حمایت همزمان این اقدام از تولیدکننده، سهامدار و مصرف‌کننده را نشان می‌دهد، به‌طوری که نتیجه فروش 48 هزار و 844 خودرو در بورس کالا تا هفته اول بهمن ماه، انتقال 16.5 هزار میلیارد تومان سود از جیب دلالان به تولیدکننده، مردم و دولت بود، از سوی دیگر استمرار عرضه چند مدل خودرو بیانگر کاهش قیمت کشف‌شده این خودروها در عرضه‌های بعدی در بورس است که درست از همین زمان فشارها برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا قوت گرفت.

گزارش عرضه خودرو در بورس کالا
التهاب بازار خودرو به‌دلیل اجرای سیاست‌های نادرست از دولت‌های قبل تاکنون ادامه دارد و انواع روش‌ها برای سرکوب بازار به‌نیت کنترل قیمت‌ها آزموده شده و نتیجه‌ای در پی نداشته است. از سپردن قیمت‌ها به شورای رقابت تا شورای سیاست‌گذاری اقتصادی دولت و قرعه‌کشی‌های عجیب همه اقداماتی بوده که سیاست‌گذار با هدف کنترل بازار به‌کار گرفته اما این دست تلاش‌ها نه‌تنها به تعادل بازار کمکی نکرده بلکه براساس اعلام فعالان صنعت خودرو رانت 250 هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را نصیب ویژه‌خواران کرده است. همچنین طبق آمارهای رسمی، پدیده شوم قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را با زیان 120 هزار میلیارد تومانی مواجه ساخته که این مشکلات باعث شد تا مسیر شفاف و قانونی به‌نام بورس کالا برای رهایی این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری انتخاب شود. واکاوی جزئیات معاملات بورس کالا از آغاز عرضه خودرو تاکنون (اردیبهشت ماه تا هفته اول بهمن ماه) حکایت از احیای سودآوری در صنعت خودروسازی و در مقابل حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی دارد که با ادامه این روند و البته رشد عرضه خودروسازان در بورس کالا این آمارها بهبود نیز خواهد یافت.