معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره رصد آسیب‌های اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد. «آرزو ذکایی فر» معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی گفت: سازمان بهزیستی براساس قوانین بالادستی از جمله ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی وظایفی را با اولویت پیشگیری و مداخلات به هنگام بر عهده دارد. وی ادامه داد: بر همین اساس فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه پیشگیری، مداخلات و اقدامات به موقع در حوزه آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به رصد آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: از ۱۰ سال گذشته براساس تشکیل گروه خبرگانی و نخبگانی و همچنین مطالعات و جلسات کارگروهی متعددی با حضور صاحبنظران و هیات‌های اندیشه ورز بر لزوم وجود یک مرکز و پایگاه داده برای اینکه آسیب‌های اجتماعی در آنجا ثبت شده و گزارش‌های تحلیلی تولید و روندهای تغییرات در آنجا بررسی شود تا وضعیت کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر حسب استان و برحسب شهرستان مشخص شود، تاکید شد. ذکایی فر تصریح کرد: این کار کمک می‌کند تا اولویت آسیب‌های اجتماعی را در کشور درست شناسایی کنیم و پهنه‌بندی از آسیب‌های اجتماعی داشته و برنامه‌های عملیاتی را چه در سطح پیشگیری و چه در سطح مداخلات براساس اولویت‌ها و نیازها به صورت هدفمند برنامه‌ریزی کنیم. معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به سه دوره پیمایش ملی آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور گفت: بخش دیگری که در دبیرخانه از اواخر سال ۱۴۰۰ انجام شد، موضوع جمع آوری داده و اطلاعات از سطوح شهرستانی بود، چرا که با توجه به پیچیدگی و روابط بین آسیب‌های اجتماعی لازم بود برنامه اقدام و عمل مبتنی بر اطلاعات صحیح از سطح شهرستان وجود داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی‌های مدارس که بیشتر در استان تهران اتفاق افتاده است، گفت: عقب ماندگی‌های تحصیلی این دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت پنجشنبه‌ها جبران می‌شود.
معصومه نجفی در گفت و گو با ایرنا درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: جبران عقب افتادگی تحصیلی دانش‌آموزان در دوران غیرحضوری بودن مدارس موضوع بسیار مهمی است هرچند در روزهایی که آموزش غیرحضوری و به صورت مجازی بود، روزانه ۱۲ میلیون دانش آموز در شبکه شاد حاضر بودند و روزانه حدود ۴۰۰ میلیون پیام صوتی و ۷۰ میلیون فایل در این سامانه جا به جا می‌شده و گفتمان آموزشی در جریان بود. معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با این فاصله ایجاد شده به واسطه تعطیلی‌های مدارس در کلاس‌های درس، معلم باید وقت و انرژی بسیار بیشتری بگذارد. اکنون در تهران و شهرستان‌های این استان، صحبتی است که اگر شورای مدرسه تشخیص داد که تعداد بسیاری از دانش آموزان در کلاس‌های درس به آموزش نیاز دارند از ظرفیت پنجشنبه‌ها هم استفاده شود که تصمیم این موضوع با شورای مدرسه است.
نجفی با بیان اینکه برنامه مد نظر برای جبران یادگیری دانش آموزان ابتدایی این است که از زمان پنجشنبه‌ها استفاده کنیم، یادآور شد: اما باید دوره‌ای مانند طرح جبران تثبیت یادگیری که در تابستان برای دانش‌آموزان برگزار شد، استفاده کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه ترافیک شهر تهران کشنده شده است از تصمیم انقلابی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حمل و نقل عمومی خبر داد.
مهدی چمران گفت: متروی تهران کار خود را انجام می‌دهد و بارش باران تاثیری در کار آن ندارد، اما در مورد اتوبوس بارش این تاثیر را می‌گذارد به شکلی که وقتی در شهر کمی بارش داریم رانندگی‌ها به هم می‌ریزد، ترافیک سنگین تشکیل می‌شود و برخی معابر قفل می‌شوند. اتوبوس‌هایی که در مسیرهای ویژه تردد می‌کنند کار خود را انجام می‌دهند اما سایر اتوبوس‌ها در میان ترافیک گیر می‌کنند و طبیعتا دیرتر به مقصد می‌رسند.
وی افزود: روز گذشته هشدارهای لازم به شهرداران مناطق داده شد تا اگر بارش برف داشتیم آمادگی لازم وجود داشته باشد و اگر باران بود لایروبی‌ها و اقدامات لازم انجام شود که خوشبختانه همه این کارها انجام شده است.
چمران ادامه داد: وقتی بارش باران داریم نحوه رانندگی‌ها تغییر می‌کند و البته طبیعی است که با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: ترافیک تهران کشنده شده، لذا در بودجه شهرداری تهران امروز تصمیمی انقلابی را در رابطه با حمل و نقل و ترافیک اتخاذ خواهیم کرد.

آب پرتقال؛ این نوشیدنی طبیعی، خطر از دست دادن حافظه را تا ۴۷ درصد کاهش میدهد.
به گزارش تجارت به نقل از هلث، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن منظم آب پرتقال با کاهش ۴۷ درصدی خطر مشکلات حافظه ناشی از افزایش سن مرتبط است.
میوه‌هایی مانند توت، سبزیجات نارنجی و قرمز و سبزیجات برگدار نیز ممکن است به محافظت در برابر از دست دادن حافظه کمک کنند. نتایج کنونی حاصل از مطالعه‌ای است که ۲۷هزار و ۸۴۲ مرد را به مدت ۲۰ سال تحت نظر داشت؛ هر چهار سال یک بار از آنان در مورد غذاهایی که مصرف کردند سوال می‌شد و آزمون‌هایی برای سنجش حافظه و مهارت‌های فکری داده می‌شد. همچنین از آنان سوالاتی پرسیده شد که عبارت بودند از: آیا به دلیل مشکلات حافظه خود بیشتر از حد معمول برای دنبال کردن یک مکالمه گروهی یا برنامه تلویزیونی مشکل دارید؟» کسانی که ۶ وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف می‌کردند، ۳۴ درصد کمتر مهارت‌های فکری ضعیفی در آینده نشان دادند. خوردن میوه و سبزیجات بیشتر در میانسالی با سلامت شناختی بهتر بعدها مرتبط بود حتی اگر مردان از خوردن میوه و سبزیجات دست کشیده بودند.