هدف گذاری تولید 1.8 میلیون دستگاه خودرو

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه ریزی برای تولید انبوه خودرو و تحقق واردات خودرو، گفت: بازار خودرو سال آینده رقابتی می شود. عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری اقتصادی خبرگزاری فارس درباره برنامه و اهداف وزارت صمت برای تولید خودرو در سال آینده، گفت: هدف‌گذاری تولید برای سال 1402 تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو است. مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: این موضوع با اتکا به توان شرکت‌های دانش بنیان و همچنین زنجیره تامین داخلی حاصل خواهد شد. وی با اشاره به واردات خودرو اظهار داشت: با اجرایی شدن واردات خودرو و همچنین تولید انبوه با هدف‌گذاری تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی می‌شود که بازار خودروی کشور در سال آینده رقابتی شود، به طوری که خودروسازان و واردکنندگان برای عرضه و فروش خودروهای خود به روش‌های متنوع فروش و عرضه روی آورند.

 

لیست نهایی انتخابات اتاق بازرگانی مشخص شدند

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات از عدم احراز صلاحیت قطعی 775 کاندیداهای انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور خبر داده و گفت: هزار و 323 کاندید نهایی از 8 صبح فردا می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند. دهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، یک گام دیگر پیش رفته و با اتمام کار شورای عالی نظارت بر انتخابات، امشب فهرست نهایی کاندیداهای این انتخابات به هیات‌های نظارت اتاق‌های شهرستان اعلام خواهد شد. دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، از رسیدگی به 345 مورد اعتراض قابل رسیدگی (با حذف موارد تکراری و غیرقابل رسیدگی) خبر داده و گفت: این اعتراضات رسیدگی شد و در نهایت از 2 هزار و 119 نفر کاندیدای ثبت رکورد کرده، هزار و 323 نفر تا این لحظه واجد شرایط حضور و رقابت در انتخابات 20 اسفند هستند. جهانبخش سنجابی در گفت‌وگو با اتاق‌ایران آنلاین، افزود: علاوه بر اینکه لیست تفکیکی کاندیداهای احراز صلاحیت شده تا قبل از ساعت 12 امشب به هیات‌های نظارت بر انتخابات اتاق‌های شهرستان ارسال خواهد شد، پیامک تایید هم برای خود افراد ارسال می‌شود.

سرمایه گذاری امارات در منطقه سرخس
رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: یک شرکت اماراتی نیز به جمع سرمایه‌گذاران خارجی در اجرای طرحهای زیر ساخت حمل ونقلی در این منطقه پیوست. محمد رضا برهمند افزود: پیش از این شرکتهایی از روسیه، چین، قزاقستان و ترکیه سرمایه گذاری در طرح های حمل ونقل و فرآوری گوگرد در منطقه ویژه اقتصادی سرخس را آغاز کرده اند. وی بیان کرد: در این راستا شرکت اماراتی فعال در حوزه حمل ونقل و ترانشیپمنت کالا از منطقه "جبل علی" امارات اقدام به سرمایه گذاری ۱۲ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس نموده است. برهمند گفت: این شرکت امارتی در قالب ایجاد یک شرکت مشترک با منطقه ویژه اقتصادی سرخس، سهامدار ۶۰ درصد این مجموعه مشترک بوده و بنا است در زمینه تجهیز و راه اندازی تاسیسات بارگیری و تخلیه در حوزه ترانشیپمنت کالا از ناوگان ریلی به جاده ای و بالعکس فعالیت نماید.رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس بیان داشت: در حال حاضر بخشی از تجهیزات و جرثقیل های ویژه عملیات ترانشیپمنت ریلی، از بندر جبل علی امارات به بندر عباس رسیده و در حال بارگیری به سمت سرخس است. پیش از این یک هلدینگ چینی فعال در حوزه حمل ونقل با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یوان با طرف ایرانی شرکتی با نام "پارک لجستیک بین المللی سرخس" را در منطقه ویژه تاسیس نمود. در ادامه نیز روسها در سه حوزه ترانزیت گوگرد، حمل و نقل ریلی و حمل ونقل هوایی وارد این عرصه شدند، همچنین قزاقستان نیز گام هایی برای ترانزیت یک میلیون تن زغال سنگ به مقصد بندرعباس از مسیر ریلی سرخس را برداشته است. در کنار شرکتهای دولتی و خصوصی ایرانی، یک شرکت ترکیه ای نیز در حال احداث کارخانه فناوری گوگرد در منطقه ویژه اقتصادی سرخس است، برنامه ریزی شده با تکمیل طرح های شیمیایی و گوگردی یاد شده منطقه ویژه سرخس بواسطه زیرساختهای حمل و نقلی مناسب به هاب گوگرد آسیا تبدیل شود.

مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی تمدید شد
سخنگوی وزارت صمت از تمدید مهلت ثبت نام خودروی وارداتی تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۳ اسفند ماه خبر داد. به گزارش خیرگزاری تسنیم، قالیباف سخنگوی وزارت صنعت با اعلام اینکه مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی تا 24 روز شنبه 13 اسفندماه تمدید شده است، گفت؛ گزینه ویرایش سامانه saleauto.ir فعال شده است و متقاضیان میتوانند در صورت لزوم اطلاعات وارد شده را ویرایش کنند. به گزارش تسنیم، متقاضیان می توانند از طریق بانکهای ملت، تجارت، رسالت، ملی، صادرات، سپه، اقتصاد نوین، آینده، پست بانک، توسعه تعاون، دی، رفاه کارگران، سینا، صنعت و معدن، اعتباری ملل، پارسیان، شهر، کارآفرین، کشاورزی، مسکن، قرض الحسنه مهر ایرانیان و بانک سرمایه برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه علی الحساب 500 میلیون تومان جهت ثبت نام در طرح فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اقدام کنند.

نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی اثر نداشته است
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت که افزایش نرخ ارز باعث کاهش عرضه لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان نشده، چراکه رکود بر بازار لوازم خانگی حاکم است و هر دو بخش باید هزینه‌های خود را تامین کنند. اکبر پازوکی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ ارز باعث کم شدن عرضه از سوی شرکت‌های تولیدکننده یا واحدهای صنفی شده؟ این موضوع را رد کرد و گفت: رکود در بازار حاکم است و واحد صنفی و هم تولیدکننده نیاز دارند برای تامین هزینه‌های شخصی و واحد صنفی یا تولیدی کالاهای خود را بفروشند. پازوکی همچنین با بیان اینکه تغییر قیمت روزانه کالا بر اساس نرخ ارز مربوط به کالاهای قاچاق است که اکثر آن‌ها قاچاق هستند، اظهار کرد: به طور کلی توزیع کنندگان قانونی با بحث قاچاق مخالف هستند. همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد که در مورد کالای داخلی به طور کلی مردم قدرت خرید ندارند و بیشتر به سمت خرید قسطی یا تعمیر وسایل قبلی خود روی آورده‌اند.

بلاتکلیفی تخصیص
ارز به مواد اولیه صنعت نساجی
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی گفت: نابسامانی در بازار ارز، تامین مواد اولیه زنجیره صنعت نساجی را با مشکل مواجه کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سیدجواد سجادی بیدگلی گفت: تأمین مواد اولیه همواره یکی از چالش‌های جدی در صنعت نساجی بوده است و با توجه به آنکه بخش عمده مواد اولیه این صنعت وارداتی است، هر اتفاقی که در بازار ارز روی دهد، تولید در این صنعت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی با اشاره به وعده رئیس کل جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز تولید، گفت: زمانی که رئیس کل جدید بانک مرکزی، مسئولیت را در این نهاد بر عهده گرفت از طریق رسانه‌های رسمی اعلام کرد که ارز نیمایی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای مواد اولیه تولید و صنعت اختصاص می‌یابد، اما متأسفانه در یک ماه اخیر این تخصیص ارز به صورت قطره چکانی صورت گرفته و نابسامانی در زنجیره تولید صنعت نساجی را رقم زده است. سجادی ادامه داد: در کنار این چالش، چند روزی است که شایعات عدم تخصیص ارز نیمایی به مواد اولیه این صنعت مطرح می‌شود که این موضوع نیز بر نگرانی فعالان این صنعت افزوده است. عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی با اشاره به بازار شب عید گفت: صنعت نساجی و پوشاک یکی از مهمترین صنایع برای رونق بخشی به بازار شب عید است، اما بلاتکلیفی تخصیص ارز به مواد اولیه این صنعت و نابسامانی در تولیدات نساجی و پوشاک، کاهش تولید و افزایش‌ها را در این صنعت رقم می‌زند و بازار شب عید نیز متأثر از این موضوع، با کاهش تقاضا مواجه می‌شود.

«تجارت» از دلایل بروز نااطمینانی‌ها برای فعالان اقتصادی گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: اقتصاد ایران دست کم در بیش از یک دهه گذشته به دلیل بروز انواع شوک‌های اقتصادی با مسئله پیش‌بینی ناپذیری و نااطمینانی مواجه بوده است. همین مسئله باعث شده است که محیط کسب و کار کشور با انواع مخاطراتی مواجه شود که ریشه بسیاری از آن‌ها به مقوله پیش‌بینی ناپذیری برمی‌گردد. به گزارش «تجارت»، نرخ تورم بالا، رشد اقتصادی صفر یا منفی و شوک‌های پیاپی ارزی مهمترین شاخص‌ها و مولفه‌های اقتصاد کلان هستند که محیط کسب و کار ایران را برای فعالان اقتصادی ناپایدار ساخته است. طبیعتا وقتی پیش‌بینی ناپذیری بر محیط کسب و کار حاکم باشد هم تولید از مسیر اصلی خود خارج می‌شود و هم امکان برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای خارجی و توسعه صادرات وجود نخواهد داشت.
از طرف دیگر دهه 90 دهه بروز ناپایداری‌ها از ناحیه تحریم‌های خارجی بود. تحریم‌ها در ابتدا و انتهای دهه 90 عملا فضا را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان دشوار کرد و تولید و صدور کالاها را با هزینه مضاعف روبرو کرد. وقتی تولید از ریل خود خارج شود طبیعی است که انتظارات فعالان اقتصادی نسبت به آینده هم منفی می‌شود و میزان فروش در بازار داخلی هم با کاهش معنادار مواجه می‌شود. در این میان هرچقدر هم که دستگاه‌های متولی و سیستم بانکی تلاش کنند که از طریق تسهیلات دهی و بسته‌های حمایتی تولید داخل را حمایت کنند باز هم محیط کسب و کار رونق پیدا نمی‌کند و تولیدکننده و فعال اقتصادی حتی امکان برنامه‌ریزی در کوتاه مدت را پیدا نمی‌کند. شاخص‌هایی مثل رقابت‌پذیری و سهولت کسب و کار و درجه آزادی اقتصادی نیز همگی وضعیت بغرنج کسب و کارهای داخل را روشن می‌کند و بررسی‌ها گزارش‌های اخیر مدیران خرید هم حاکی از همین موضوع است.

7 مسیر برون رفت از ناپایداری‌های کسب و کار
علی فیروزی پژوهشگر اقتصادی و رئیس سابق مرکز پایش محیط کسب و کار وزارت اقتصاد مهمترین اقداماتی که برای جلوگیری از بروز نااطمینانی در فضای کسب و کار باید در دستور کار قرار بگیرد را در 7 سرفصل برشمرده است. از نگاه او ناکارآمدی اقتصادی دولت‌‌‌ها سال‌هاست که حکومت‌ها را به تکاپو انداخته است تا با تقویت بخش خصوصی یا از طریق خصوصی‌سازی یا بهبود محیط کسب‌وکار، خود را از این ورطه برهانند.
در این میان، کشورهای مختلف، از شیوه‌‌‌های متفاوتی استفاده کرده‌‌‌اند. گروهی مانند شوروی سابق با خصوصی‌‌‌سازی صرف از طریق واگذاری دارایی‌‌‌ها و شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، بدون ایجاد زیرساخت‌‌‌های لازم‌‌ این انتقال مالکیت و پیش از توانمند‌سازی بخش خصوصی واقعی و آماده‌سازی محیط به این سمت حرکت کرده‌‌‌اند که نتیجه فاجعه‌بار آن، افزایش پنج‌برابری تعداد فقرا بوده است. به طور کلی باید اقدامات کاملا مشخص و عملیاتی را به دور از غلو و تبلیغات در موارد زیر انجام داد تا انتظار حرکت رو به بهبود در حوزه محیط کسب‌وکار برای مردم و کسب‌وکارها قابل درک باشد: 1- پرهیز از صدور دستورات متعدد، صدور بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، قوانین و هرآنچه باعث از بین رفتن پیش‌بینی‌پذیر کردن آینده می‌شود؛2 - افزایش شفافیت و مقابله با فساد به دور از گیر کردن در تله تئوری‌ها و سامانه‌ها؛3- به رسمیت شناختن نهاد‌های مدنی بخش خصوصی مانند اتاق‌ها و افزایش تعامل، همکاری و نظرخواهی واقعی از آنان4- حمایت و گارانتی اقدامات رسمی بخش خصوصی در تولید و تجارت 5- اهتمام به مهارت‌آموزی و توانمند‌سازی نیروی کار جوان و ارزش بخشیدن به مهارت به جای مدرک6- اصلاح قوانین مرتبط با کسب‌وکارها مانند قانون کار که به نظر می‌رسد امروزه دیگر کارآیی ندارد 7- اصلاح فوری نظام‌ مالیاتی، تامین اجتماعی و نظام بانکی.

ارزیابی بخش خصوصی از پیش‌بینی ناپذیری کسب و کارها
عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به اینکه طی بیش از یک دهه گذشته پیش‌بینی پذیری در اقتصاد کشور بسیار ضعیف بوده، گفت: متأسفانه عدم ثبات اقتصاد طی سه فصل گذشته اصلی‌ترین سد پیش روی فضای کسب‌وکار کشور بوده است. کیوان کاشفی در همایش علمی الزامات تولید و تجارت در سال ۱۴۰۲ که در اتاق کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به پیامدهای عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد، افزود: این فضا، امکان هرگونه برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی می‌گیرد و یک فعال اقتصادی نمی‌داند که هرسال در حوزه تأمین نقدینگی، قوانین تجارت خارجی و ... چه شرایطی را تجربه خواهد کرد. وی اظهار کرد: طی حداقل سه فصل گذشته و در جریان نظرسنجی که از فعالان اقتصادی درباره فضای کسب‌وکار صورت گرفته، عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد، تغییر مداوم قوانین و مقررات و قیمت‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین مانع مطرح شده است. وی سایه انداختن بخش سیاست بر اقتصاد کشور که در برخی مقاطع با هم عجین شده و غیرقابل‌تفکیک هستند را یکی از عواملی دانست که به عدم پیش‌بینی پذیری
اقتصاد دامن می‌زند.
رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان نیز طی نظرسنجی که از فعالان اقتصادی داشتیم قریب به‌اتفاق آنها پیش‌بینی پذیری اقتصاد را به‌عنوان خواسته اصلی اعلام کردند و ما نیز آن را به رئیس‌جمهور منعکس کردیم، گفت: مقصود از پیش‌بینی پذیری اقتصاد رسیدن به تورم تک‌رقمی و ... نیست زیرا می‌دانیم چنین شرایطی به این آسانی تا سال‌های آتی اتفاق نمی‌افتد. کاشفی اضافه کرد: خواسته ما است که حداقل برای مدت یک سال شاخص‌های اقتصادی با تلورانس مشخصی قابل پیش‌بینی باشد که البته تجربه این شیوه را نیز در سالیان گذشته داشتیم و چیز قریب و دور از انتظاری نیست.

گروه صنعت و تجارت: عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه رکود نسبی بر بازار پوشاک شب عید حاکم است، گفت: قیمت پوشاک شب عید امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته که نسبت به نرخ تورم، کمتر بوده است. مجید افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رونق چندانی در بازار شب عید پوشاک نیست، تصریح کرد: رکود نسبی بر بازار پوشاک شب عید حاکم است ولی بازار حراج‌های زمستانی بخاطر کاهش قیمت‌ها در حراج و بارش برف و سرما در ماه‌های اخیر کمی رونق پیدا کرد. وی با بیان اینکه بازار شب عید سال گذشته هم بازار چندان خوبی نبود، اظهار کرد: قیمت پوشاک شب عید امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته که نسبت به نرخ تورم، کمتر بوده است. عضو هیئت مدیره اتحادیه نساجی و پوشاک ایران همچنین با اشاره به برخی مشکلات در تامین مواد اولیه، تصریح کرد: با توجه به اینکه تخصیص ارز مواد اولیه با ابهاماتی روبرو است، برخی از تامین کنندگان، مواد اولیه را نمی‌فروشند یا با قیمتی می‌فروشند که امکان فعالیت در این قیمت و شرایط وجود ندارد. در اصل در حال حاضر مشخص نیست مواد اولیه قرار است ارز نیمایی دریافت کنند یا باید در تالار دوم تامین ارز شوند. در این شرایط مواد اولیه یا فروخته نمی‌شود یا افزایش قیمت دارد. وی با بیان اینکه تاکنون گفته شده ارز نیمایی به کالاهای اساسی و دارو اختصاص پیدا می‌کند و مابقی برای تامین ارز باید به تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا مراجعه کنند، گفت: البته هنوز این شرایط به طور قطعی مشخص نیست. در اصل فعالان اقتصادی باید برنامه چند سال آینده خود را بدانند. به گفته او پارچه‌های تخت اغلب وارداتی هستند و پارچه‌های گردباف بیشتر در داخل تولید می‌شود، اما نخ آن‌ها وارداتی و تابع نرخ ارز است. افتخاری با بیان اینکه پوشاک همیشه پنج تا شش ماه از تورم عقب‌تر است، گفت: در حال حاضر پوشاک شب عید با نرخ ارز در کانال ۳۰ هزار تومانی تولید شده، چرا که مواد اولیه آن چند ماه پیش تامین شده است. بنابراین قیمت پوشاک فعلی با شرایط موجود برابری نمی‌کند. وی با بیان اینکه پوشاک اولویت اصلی مردم نیست، اظهار کرد: در بازار پوشاک زمستانی بعضا با تخفیف‌های عجیب و غریب مواجه می‌شویم. چراکه پوشاک تابع مد است و فروشندگان و خریداران ناچارند محصولات خود را بفروشند. افتخاری همچنین با اشاره به قطعی برق و گاز و تعطیلی واحدها درپی سرمای شدید در ماه های اخیر، گفت: این وضعیت تعطیلی واحدها، منجر به افزایش هزینه‌های تولید شد. اما سازمان امور مالیاتی در زمان وصول مالیات این موارد را در نظر نمی‌گیرد.

گروه صنعت و تجارت: اخیرا برخی تولیدکنندگان از وجود ابهاماتی برای تامین ارز مواد اولیه خبر داده‌اند و این موضوع مشکلاتی برای‌ آن‌ها ایجاد کرده است؛ در اصل هنوز مشخص نیست آیا مواد اولیه تولید هم می‌توانند ارز نیمایی دریافت کنند یا باید از تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا استفاده کنند. به گزارش ایسنا، از دوم اسفند ماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد. در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله در آن گشایش شده است. با راه اندازی این مرکز اعلام شد که منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می‌شود. اما تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما کماکان ادامه خواهد یافت. بنابراین در اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده هنوز صحبتی از مواد اولیه تولید نشده و گمانه‌زنی تولیدکنندگان این است که احتمالا باید ارز مورد نیاز خود را از تالار دوم، یعنی تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلا تامین کنند. با این حال هنوز اظهار نظر رسمی در این رابطه نشده است. از طرف دیگر برخی از تولیدکنندگان هم اعلام کرده‌اند که اخیرا زمان انتظار برای تخصیص ارز نیمایی به آن‌ها تقریبا دو برابر شده است. طبق گفته‌های خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر برای محصولات تمام شده تقریبا ارز تخصیص پیدا نمی‌کند و فقط برای برخی مواد اولیه ضروری پرداخت می‌شود. البته در این موارد هم بخشی از تقاضا پرداخت می‌شود، نه همه نیاز تولیدکنندگان. همچنین در حوزه محصولات مرتبط با وظایف وزارت جهاد کشاورزی است، ارز فقط به مواد اولیه سبد اصلی خانوار داده می‌شود، البته نه همه مواد اولیه. برای مثال برای یک محصولی مثل روغن، به دانه‌های روغنی ارز تخصیص داده می‌شود، اما ممکن است برای افزودنی‌های این محصول یا محصولات بسته بندی آن تخصیص پیدا نکند. یک واردکننده و تامین کننده مواد اولیه صنعت کفش و عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز کمابیش همین اظهارات را تایید می‌کنند.
دیانی، بازرگان در حوزه مواد اولیه کفش، گفته که ابهام در نوع ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه باعث افزایش قیمت برخی از این مواد شده است. افتخاری، در اتحادیه پوشاک نیز گفته که به دلیل ابهام در شرایط تامین مواد اولیه باعث شده برخی از تامین کنندگان، مواد اولیه را نفروشند یا با قیمتی بفروشند که امکان فعالیت در این وضعیت وجود ندارد. بر این اساس به نظر می‌رسد لازم است اطلاع‌رسانی درستی در این رابطه انجام شود تا از تلاطم‌ بیشتر در بازار مواد اولیه جلوگیری شود. نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد. روز گذشته در مرکز مبادله ارز نرخ دلار اسکناس ۴۳ هزار و ۸۱۵ و دلار حواله ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورد. نرخ ارز نیما نیز از دی ماه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

گروه صنعت و تجارت:‌ رئیس اتاق ایران در نامه به رؤسای اتاق‌ها و روسای تشکل‌های عضو این اتاق، اعلام کرد: اسامی واحدهای تولیدی بدهکار ارزی را که به سرفصل بدهکاران غیرجاری بانک‌ها منتقل و از خدمات محروم شده‌اند، برای پیگیری رفع مشکل اعلام کنند. رئیس اتاق ایران با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای بنگاه‌هایی که به دلیل معوق شدن بدهی‌های ارزی، به سرفصل مطالبات غیرجاری منتقل و خدمات بانکی، از برگزاری جلسه با معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان ذی‌ربط و پیگیری رفع مشکلات این واحدها خبر داد. غلامحسین شافعی در نامه‌ای به روسای اتاق‌های سراسر کشور و روسای تشکل‌های عضو اتاق ایران، با اشاره به برگزاری جلسه در دفتر معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری، از آنها خواست اسامی واحدهای همه واحدهای تولیدی فعال و طرح‌های توسعه و ایجادی در حال اجرا که دارای بدهی معوق به صندوق توسعه ملی هستند و همچنین سایر بدهکاران ارزی جزء «د» قانون بودجه سال 1388 و سایر بدهکاران ارزی منشأ داخلی و ... را که توسط بانک‌های عامل به سرفصل مطالبات غیر جاری منتقل و از خدمات بانک محروم شده‌اند، در اسرع وقت به دبیرخانه کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران منعکس کنند تا جهت رفع مشکل و خروج از سرفصل بدهکاران غیر جاری از طریق مراجع قانونی اقدام لازم به عمل آید. بر اساس این نامه، فهرست این بنگاه‌ها باید با ذکر بانک عامل، منشأ بدهی و مانده بدهی‌های ارزی مربوطه ظرف یک هفته به دبیرخانه کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران ارسال شود.

متن نامه ریاست اتاق ایران
به استحضار می‌رساند پیرو وصول اخبار و اطلاعاتی درباره بنگاه‌هایی که به دلیل معوق شدن بدهی‌های ارزی، به سرفصل مطالبات غیرجاری منتقل و خدمات بانکی به آنها دچار اشکال شده است، جلسه‌ای مورخ 9/12/1401 در دفتر معاونت محترم اقتصادی ریاست جمهوری اسلامی ایران با حضور آقای دکتر محسن رضایی و مشاورین ایشان و نمایندگان صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارائی و سایر دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط و نمایندگان این اتاق برگزار شد. در این جلسه مقرر شد کلیه واحدهای تولیدی فعال و طرح‌های توسعه و ایجادی در حال اجرا که دارای بدهی معوق به صندوق توسعه ملی، همچنین سایر بدهکاران ارزی جزء "دال" قانون بودجه 88 و سایر بدهکاران ارزی منشأ داخلی و غیره که توسط بانک‌های عامل به سرفصل مطالبات غیر جاری منتقل گردیده و در نتیجه از خدمات بانک محروم شده‌اند، در اسرع وقت مراتب را به دبیرخانه کمیسیون بازار پول و سرمایه منعکس تا جهت رفع مشکل و خروج از سرفصل بدهکاران غیر جاری از طریق مراجع قانونی اقدام لازم به عمل آید.