مد یرکل د فتر توسعه گرد شگری د اخلی، شهرهای پرمسافر و مقاصد  جایگزین برای سفر د ر تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ را معرفی کرد  و د رباره کنترل قیمت‌ها و د یگر چالش‌های سفرهای نوروزی، توضیحاتی د اد .
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، سید  مصطفی فاطمی ـ د بیر ستاد  مرکزی هماهنگی خد مات سفر ـ با بیان این‌که نیمه جنوبی کشور شهرهای شلوغ و پرازد حامی د ر تعطیلات نوروز هستند ، د رباره شناسایی این شهرها و مقاصد  جایگزین، گفت: د ر اصفهان، شاهین‌شهر و خمینی‌شهر به عنوان شهرهای مکمل د رنظر گرفته شد ه است. د ر بوشهر، عسلویه جاذبه‌های خیلی خوبی د ر کنار د ریا د ارد  و هم امکان اسکان و اقامت را د ارد  و مرد م همین الان می‌توانند  هتل‌ها را رزرو کنند . د لوار و د شستان هم د ر بوشهر به عنوان شهرهای مکمل سفر انتخاب شد ه‌اند . توصیه ما به مرد م این است که به استان خوزستان سفر کنند ، د زفول، شوشتر، شوش، آباد ان، خرمشهر و مسجد  سلیمان نیز شهرهای مکمل مرکز این استان (اهواز) هستند .
او اضافه کرد : د ر سیستان و بلوچستان، شهرهای کنارک، د شت‌یاری (بیز و نوبند ان)، زر آباد  (روستای تنگ، د رک) به عنوان شهرهای مکمل انتخاب شد ه‌اند .
د ر استان فارس، شهرهای کازرون، د اراب، اقلید ، مرود شت و د ر استان خراسان رضوی، نیشابور، سبزوار، قوچان، گناباد  و تربت حید ریه معرفی شد ه‌اند . د ر استان تهران شهرستان د ماوند ، فیروزکوه و ری برای سفر پیشنهاد  می‌شود . د ر استان البرز، طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد  د رنظر گرفته شد ه است. د ر استان کرمان، شهرهای جیرفت و راین، د ر مازند ران شهرهای ساری، کیاسر، بهشهر، گلوگاه، نکا و د ر هرمزگان، میناب، سیریک و بستک، د ر استان یزد ، مهریز، بافق، ارد کان و میبد  به عنوان شهرهای مکمل د رنظر به گفته مد یرکل د فتر توسعه
گرد شگری د اخلی، استان‌های د یگر همچون گلستان قابلیت این را د ارد  که مکمل سفر استان‌های مازند ران و گیلان باشد . خراسان شمالی و استان‌های محور غرب نیز به همین صورت می‌توانند  مکمل سفر باشند .

نائب‌رئیس کمیسیون بهد اشت و د رمان مجلس گفت: طبق بررسی کمیته علمی بررسی کنند ه موضوع، عامل مسمومیت د انش‌آموزان، یک یا ترکیبی از چند  گاز بود ه و گاز N2 هم جد ا شد ه است، ولی علائم مسمومیت را توجیه نمی‌کند  و د یگر مواد  جد ا شد ه، این علائم را توجیه می‌کند . به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، سید مرتضی خاتمی که هفته گذشته به نمایند گی از کمیسیون بهد اشت و د رمان مجلس جهت بررسی علل مسمومیت د انش‌آموزان به قم سفر کرد ه بود ، د ر گفت‌وگو با ایسنا، د ر رابطه با ماجرای مسمومیت د انش‌آموزان د ر برخی نقاط کشور، اظهار کرد : بررسی‌های انجام شد ه توسط متخصصان، نمونه‌برد اری‌ها و آزمایش‌های انجام شد ه نشان می‌د هد  که عامل مسمومیت، استنشاقی است. وی با بیان اینکه عامل مسمومیت د انش‌آموزان ممکن است یک یا ترکیبی از چند  نوع گاز باشد ، افزود : گاز N2 موجود  د ر این گروه، علائم و تظاهرات بالینی را توجیه نمی‌کند  ولی گازهای د یگری که د ر این محیط‌ها جد اسازی شد ه‌اند  علائمی منجمله بی‌حسی اند ام را توجیه می‌کند .
این مسئول د ر رابطه با علائم مسمومیت د انش‌آموزان، تصریح کرد : طبق شواهد  بالینی افراد ی که مسموم شد ند ، مسمومیت ناپاید ار و زود گذر د اشته و آزمایشات آنان طبیعی است ولی د ر عین حال سبب بروز حالت تهوع، استفراغ، سرفه، تنگی نفس، سرفه و ... می‌شود . نایب‌رئیس کمیسیون بهد اشت و د رمان مجلس با اشاره به برگزاری جلسات متعد د  د ر خصوص مسمومیت د انش‌آموزان، گفت: طبق بررسی‌ها و پیگیری‌ها، تاکید  شد  عامل یا عاملان احتمالی مسمومیت د انش‌آموزان‌، د ر کمترین زمان ممکن مشخص و به اطلاع عموم برسد .

سرپرست اد اره کل محیط زیست و توسعه پاید ار با اشاره به سنت خانه تکانی د ر میان ایرانیان همزمان با روز ملی آب (۱۳ اسفند  ماه) بر ضرورت استفاد ه از روش‌های کاهش اتلاف آب هنگام خانه‌تکانی تاکید  کرد  و گفت: د ر شرایطی که د ر کشور با کم آبی د ست و پنجه نرم می‌کنیم ، با مد یریت مصرف و جلوگیری از مصارف غیرضروری مانع از هد ر رفت آب شویم. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا حلیا ساد ات حسینی گفت: خانه‌تکانی د ر این سال‌ها با خانه تکانی د ر سال‌های د ور متفاوت است و باید  طور د یگری به خانه تکانی نگاه کنیم بنابراین آن را را با چاشنی صرفه‌جویی د ر مصرف آب انجام د هیم. وی با بیان اینکه می‌شود  با اند کی آب، خانه را شست و شو د اد  و به هد ف مورد  نظر رسید ، به برخی روش‌های مد یریت مصرف آب د ر این ایام اشاره و اظهارکرد : قبل از اقد ام به شست وشوی هر چیزی از خود  بپرسید  که آیا شستن آن وسیله واقعا ضروری است یا از روی عاد ت این کار را انجام می‌د هید  همچنین برای شست وشوهای ضروری برنامه د اشته باشید  و اقلام همجنس را د ر کنار هم بشویید  تا میزان آب مصرفی کمتر شود . وی اد امه د اد : شویند ه‌های شیمیایی هر چند  باعث پاکیزگی می‌شود  اما استفاد ه ناد رست از این مواد  د ر کوتاه مد ت آسیب جد ی به سلامت انسان و محیط زیست وارد  می‌کند .

بسیاری از مطالعات قبلی نشان د اد ه‌اند  که فعالیت بد نی منظم و ورزش، سلامت روان را افزایش می‌د هد  و برای سلامتی افراد  مفید  است اما بسیاری از این موارد  بر رابطه بین فعالیت و سلامت روان د ر کود کان یا نوجوانان تمرکز نکرد ه‌اند . به گزارش تجارت به نقل از ارث، د ر این تحقیق، محققان فعالیت بد نی ۴۷۵۵ کود ک ۱۱ ساله که معمولاً به عنوان پیاد ه‌روی سریع یا د وچرخه‌سواری تعریف می‌شود  همچنین فعالیت شد ید ی که ضربان قلب و تنفس را افزایش می‌د هد  و آهسته د وید ن یا شناست را ثبت کرد ند . علاوه بر این، شرکت‌کنند گان جوان و والد ین آنها سطوح علائم افسرد گی را د ر سنین ۱۱ و ۱۳ سال گزارش کرد ند . والد ین و معلمان شرکت‌کنند گان نیز پرسشنامه‌هایی را د رباره مشکلات رفتاری یا عاطفی که جوانان تجربه کرد ه بود ند ، تکمیل کرد ند . نتایج منتشر شد ه نشان می‌د هد  که پسران ۱۱ ساله به طور متوسط تنها ۲۹ د قیقه فعالیت‌بد نی متوسط تا شد ید  د ر روز د اشتند  و البته فعالیت د ختران حتی کمتر بود . نتایج برای د ختران ۱۱ ساله نشان د اد  که آنها میانگین ۱۸ د قیقه این نوع فعالیت‌بد نی د ر روز را د اشتند  و این کمتر از حد اقل ۶۰ د قیقه توصیه شد ه توسط سازمان بهد اشت جهانی است.

سرپرست اد اره جوانی جمعیت وزارت بهد اشت، د رمان و آموزش پزشکی گفت: کشور د ر آستانه سالخورد گی جمعیت است و به سرعت د ر حال پیر شد ن هستیم که از آن با نام «ابر بحران» یاد  می‌شود .
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، صابر جباری روز شنبه د ر نشست خبری جشنواره ملی، هنری و اد بی سرزمین جوان که د ر د انشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد ، افزود : غیر از مباحث قانونی برای جوانی جمعیت، فرهنگ سازی د ر فضای عمومی برای افزایش جمعیت د ر کشور ضروری بود ه و برگزاری این جشنواره د ر راستای نهاد ینه شن فرهنگ بهد اشت عمومی است.
وی اظهار د اشت: باید  باور کنیم که به سرعت به سمت پیری پیش می رویم نمی توانیم از بحران جمعیت خارج شویم و بر اساس قانون جوانی جمعیت، وزارت بهد شت ۹۰ د رصد  تکالیف اجرای این قانون را به عهد ه د ارد  و د ر این راستا د ستورالعمل ها، بازنگری کتابچه ها تد وین و ابلاغ شد ه است.
جباری اد امه د اد : ۱۰/۷ همت بود جه قانون جوانی جمعیت برای سال ۱۴۰۱ تخصیص یافته بود  که هنوز یک ریال آن هم تحقق نیافته و امید  است د ولت اعتبارات خوبی را برای سال آیند ه د ر این حوزه اختصاص د هد  تا با انجام برنامه های حمایتی، میزان موالید  د ر کشور افزایش یابد .
به گفته وی، قانونی جوانی جمعیت هنوز به د رستی اجرا نشد ه است و رسانه های د ید اری و سازمانها هنوز وظایف خود  را به د رستی انجام ند اد ه اند ، تسهیلات فرزند آوری و ازد واج نیز باید  بطور کامل انجام شود .
این مقام مسوول د ر وزارت بهد اشت اظهار د اشت: برخی از گزاره ها را د ر حوزه بهد اشت و د رمان تغییر د اد یم، به عنوان مثال د ر سیستم بهد اشتی اعلام می‌شد  بارد اری زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر است اما الان این محد ود یت سنی وجود  ند ارد . این گزاره از قد یم‌هم غلط بود ه مثلا نظام بهد اشتی آمریکا و سایر کشورها می‌گوید  زیر ۱۷ سال و بالای ۴۲ سال بارد اری پرخطر نیست و فقط به مراقبت بیشتر نیاز د ارد  و حتی از فرزند ان این ماد ران به عنوان فرزند  طلایی یاد  می‌کند .
وی تاکید  کرد : برای اینکه سقط عمد ی جنین آسان شود  از آن به عنوان سقط القایی یاد  می‌شد  که این واژه‌سازی تغییر کرد  و گفتیم این سقط عمد ی است و حکم قتل نفس د ارد  و سن جنین هم د ر این مورد  تفاوتی ند ارد ، تلقی این بود  که تا زمانی که روح د مید ه نشد ه، سقط مشکلی ند ارد  اما د ر تمام مراحلی که جنین تشکیل می‌شود ، سقط حرام است.
جباری تاکید  کرد : بیمه شد ن هزینه د رمان ناباروری نیز از اقد امات خوب د ر قانون جوانی جمعیت است که می تواند  بسیاری از مشکلات را برطرف کند . وی تصریح کرد : خط ۶ سامانه ۱۹۰ برای ثبت شکایات قانون جوانی جمعیت اختصاصی یافته تا نظارت های مربوطه را د اشته باشیم.