اظهارات گروسی علیه ما «ناشایست» بود

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انتقاد کرده و آن را «ناشایست» تلقی کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو،‌نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در جلسه‌ای با اعضای کابینه این رژیم در واکنش به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران در پاسخ به سوالی درباره «تهدیدات مکرر رژیم اسراییل و آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و سکوت متقابل آژانس در این باره»، گفت: رافائل گروسی شخصی شایسته است که اظهاراتی ناشایست را مطرح کرده.
گروسی در تهران گفته بود: ارجاع و اشاره به حمله به نیروگاه های اتمی شاید الان رایج شده و آن هم به خاطر حملاتی است که به تاسیسات اتمی اوکراین انجام می شود که می تواند خاطراتی را برای ما از گذشته زنده کند. طی کنفرانس‌های عمومی آژانس حملات و تهدید به حمله به تاسیسات اتمی و نیروگاه های اتمی محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی کاملا محکوم و غیرقانونی است و خارج از نرم های بین المللی است و امیدواریم همه بتوانیم از نیروگاه های اتمی به ویژه در اوکراین محافظت کنیم.

 

بعضی اعضای آژانس قصد دارند پرونده هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر کنند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از رویکرد تروئیکای اروپایی و آمریکا درقبال برنامه هسته‌ای کشورمان به دلیل تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی در گذشته انتقاد کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر تاکید کرد که جبران قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران کار ساده‌ای نیست.
وی در پیام خود در پاسخ به توییت یک کارشناس درباره توافقات انجام شده در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نوشت: حذف دوربین‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران نتیجه آشکار قطعنامه تروئیکای اروپا با حمایت آمریکا در شورای حکام علیه ایران بود. اولیانوف ادامه داد: جبران این اشتباه استراتژیک و غیر مسئولانه کار ساده‌ای نیست. این دیپلمات ارشد روس در پیامی دیگر به اظهارات گروسی در تهران برای ابراز تاسف درخصوص درز اطلاعات محرمانه آژانس اتمی به بیرون اشاره کرد و نوشت: برخی از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همیشه اطلاعات حساس را افشا می‌کنند. این تقصیر دبیرخانه آژانس نیست. وی افزود: به احتمال زیاد می‌توانیم کشورهای عضوی را شناسایی کنیم که اطلاعات محرمانه را به منظور پیچیده‌تر کردن بحث‌ها در شورای حکام آژانس اتمی افشا می‌کنند.

 

ترامپ: جهان بزودی وارد
جنگ جهانی سوم می‌شود
دونالد ترامپ در کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کاران در مریلند گفت، جو بایدن، آمریکا را به سمت فراموشی سوق می‌دهد و وعده داد که در صورت بازگشت احتمالی به عرصه سیاست در سال ۲۰۲۴، از هدر دادن پول مالیات‌دهندگان ایالات متحده در جنگ‌های خارجی «احمقانه» جلوگیری کند.
به گزارش آرتی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سخنرانی نزدیک به دو ساعته خود در گردهمایی سالانه محافظه‌کاران در استراحتگاه ملی گیلورد گفت: «من تنها رئیس‌جمهوری در دهه‌ها بودم که جنگی نداشتم. اقتصاد پر رونق بود، هیچ مرگی وجود نداشت، هیچ شهر نابود شده‌ای که هرگز قابل بازسازی نباشد، وجود نداشت.»
ترامپ بایدن را به خاطر هدر دادن میلیاردها دلار مالیات دهندگان آمریکایی به جای وادار کردن متحدان اروپایی واشنگتن به تامین مالی کی‌یف مورد انتقاد قرار داد و گفت: آیا ناتو به اندازه ما دلار می گذارد؟" ما ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم و آنها فقط کسری از آن را پرداخت کردند. و می‌دانید، همه ما می‌خواهیم موفقیت را ببینیم، اما به دلیل موقعیت مکانی برای آنها بسیار مهم‌تر از ماست.»
ترامپ اعلام کرد: ما هرگز به حزبی که می‌خواهد پول نامحدود بدهد، برای جنگیدن در جنگ‌های خارجی که جنگ‌های بی‌پایان و احمقانه هستند، برنمی‌گردیم. ترامپ به آمریکایی‌ها هشدار داد که با «خطرناک‌ترین زمان در تاریخ کشورمان» روبرو هستند و جو بایدن ما را به سمت فراموشی سوق می‌دهد، و مدعی شد که جهان به زودی وارد جنگ جهانی سوم خواهد شد، مگر اینکه «چیزی سریع اتفاق بیفتد».
در ماه‌های اخیر، ترامپ مکرراً از ایالات متحده خواسته است که راه را برای مذاکره برای حل و فصل صلح در اوکراین رهبری کند، در حالی که نحوه مدیریت بایدن در مناقشه را مورد انتقاد قرار داده است. وی همچنین وعده آمریکا برای ارسال تانک‌های ام ۱ آبرامز به اوکراین را محکوم کرد و گفت که این اقدام می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای شود - زیرا مسکو همچنان اصرار دارد که محموله‌های تسلیحاتی، غرب را به یک طرف مستقیم در خصومت‌ها تبدیل می‌کند.

چین برای جنگ با آمریکا آماده می شود
یک تحلیلگر روس و کارشناس امور چین در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین درحال آماده شدن برای جنگ با آمریکا در آینده است. «نیکولای واویلف» با حضور در یک برنامه تلویزیون دولتی روسیه گفت که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در حال آماده شدن برای جنگ با غرب است.
این اظهارات حول محور کمک های نظامی چین به روسیه در گرماگرم جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر طرح پیشنهادی پکن برای صلح قرار داشت. اواخر ماه گذشته، دولت چین یک طرح ۱۲ ماده ای برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرد. این طرح اگرچه از یک سو شامل مفادی با احترام به حق حاکمیت اوکراین است، اما از سوی دیگر حاوی مواردی است که احتمال کنار گذاشتن آن را بسیار زیاد می کند. به گفته ناظران نکته کلیدی این طرح این است که از نیروهای روسیه نمی خواهد که مناطقی از اوکراین که در طول این جنگ به خاک روسیه ضمیمه شده است را بازپس دهد. این تحلیلگر روسی امور چین، افزود: رئیس جمهوری چین از زمانی که به قدرت رسیده، برای جنگ آماده شده است. او دستور آماده سازی ارتش را داده تا بتواند در جنگ پیروز شود. وی سپس افزود: شی جین پینگ در مورد نقشه آمریکایی ها تردیدی ندارد. در طول این گفتگو، این کارشناس همچنین به مسیرهایی اشاره کرد که چین از طریق آنها می تواند برغم ارائه پیشنهاد صلح، به روسیه کمک نظامی کند. زیرا به گفته وی اوکراین هم از سوی دیگر، از بسیاری کشورهای غربی کمک نظامی دریافت کرده است. این کارشناس روسی امور چین خاطرنشان کرد: اگرچه چین به قوانین بین المللی پایبند است و به طرف درگیر جنگ سلاح نمی دهد، اما چینی ها بسیار ماهرانه قادر به دور زدن هر محدودیتی هستند. اظهارنظرهای این تحلیلگر روسی در حالی است که در هفته های اخیر احتمال وقوع جنگ میان آمریکا و چین به یک نگرانی مداوم و فزاینده برای مقام های دفاعی و سیاست خارجی بدل شده است.

سیاست‌مدار دموکرات: سیاستمداران
آمریکا اساسا احمق هستند
یک سیاستمدار دموکرات آمریکایی گفت که سیاستمداران کند ذهن آمریکا با هدف تخریب روابط آلمان و روسیه کاری کردند که جنگ هسته‌ای یک رویداد محتمل به نظر برسد. به گزارش خبرگزاری راشا تودی، جفری یانگ، نامزد انتخابات فرمانداری آمریکا گفت که مردم ایالت کنتاکی از ارسال مالیاتشان به اوکراین خسته شده و باور دارند که آمریکا باید ارسال تسلیحات به کی‌یف را متوقف کند. او تصریح کرد: اما در واشنگتن، سیاستمداران ارتباط خود با واقعیت را از دست داده‌اند. فکر می‌کنم اکثر آنها در نتیجه چندین دهه پروپاگاندای ضد روسیه در رسانه‌های جریان اصلی آمریکا، واقعیت را مخدوش می‌بینند. یانگ گفت که هدف دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه بر استفاده از اوکراین برای راه انداختن یک جنگ نیابتی علیه روسیه این بوده که سلطه واشنگتن بر متحدان اروپایی‌اش را افزایش دهد.
او گفت: بمب‌گذاری در خط لوله انتقال گاز نورد استریم بخشی از این استراتژی بود که با هدف وابسته کردن بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان به آمریکا انجام شد. به مدت چندین دهه بزرگترین کابوس واشنگتن این بوده که آلمان و روسیه متحد شوند و اقتصاد این دو کشور یکدیگر را کامل کند. در این صورت آمریکا دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت.

اسلامی: طبق پادمان با آژانس همکاری می‌کنیم

گروه سیاسی: پس از سفر اخیر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظر می‌رسد، مناسبات ایران و آژانس، بار دیگر به مدار تنش‌زدایی بازگشته است. در وضعیت جدید، به نظر می‌رسد طرفین بر سر حل اختلافات از طریق گفتگو متمرکز شده‌اندذ.
به گزارش تجارت، در راستای اثبات آغاز فصل جدید مناسبات میان تهران و آژانس، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که با سفر اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به تهران، بهانه جویی دشمنان در موضوع هسته ای کشورمان رفع شد.
ابوالفضل عمویی در توضیح نشست عصر روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران گفت: در این نشست که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی معاون سازمان برای بررسی ابعاد و نتایج سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران برگزار شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در این نشست رئیس سازمان انرژی اتمی آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای کشور را در تولید و ذخائر اورانیوم غنی شده تشریح و خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر کسانی که مخالف برنامه هسته‌ای ایران بودند، با تمرکز بر برخی موارد از جمله یافتن ذره‌ای اورانیوم فراتر از ۶۰ درصد یا طرح سوال درباره نحوه چینش آبشارهای جدید سانتریفیوزها (DIQ)، سعی می‌کردند به فضای سیاسی علیه برنامه هسته‌ای ما دامن بزنند.
وی در ادامه تصریح کرد: رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این نشست تاکید کرد که در چارچوب پادمان و گفت‌وگو با مقامات آژانس، ابهام نسبت به این موضوعات برطرف شدند و به نوعی بهانه از دشمنان گرفته شد و در موضوعات باقیمانده از جمله ۳ مکان هم طبق پادمان با آژانس همکاری خواهیم کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در این جلسه آقای کمالوندی هم با تشریح مواد سه گانه مورد توافق در بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی، گفت ملاک ما برای همکاری با آژانس، پادمان است و طبق قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، تا زمانی که تحریم‌ها طبق توافق رفع نشود، ایران نظارت‌های فراپادمانی را اجرا نمی کند.
عمویی تاکید کرد: کمالوندی در پاسخ به سوالات مطرح شده از جانب نمایندگان، ادعای مطرح شده درباره دسترسی آژانس به افراد را رد کرد و همچنین گفت با توجه به اینکه در فردو افزایش فعالیت هسته‌ای داشته‌ایم، براساس استانداردهای متعارف بازرسی آژانس، دفعات بازرسی از این سایت افزایش دارد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش ارائه شده در جلسه، نحوه نظارت و راستی آزمایی بعدی در جلسه فنی که در آینده بین ایران و آژانس در تهران برگزار خواهد شد، مورد توافق قرار خواهد گرفت.
اظهارات عمویی در شرایطی مطرح می‌شود که دیروز –یک‌شنبه- سخنگوی سازمان انرژی اتمی برخی ادعاها مبنی بر دسترسی به افراد در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را رد کرد.
بهروز کمالوندی در مورد برخی ادعاها پیرامون اعطای دسترسی به افراد در گفت‌وگوهای ایران و اژانس گفت: در طول دو روزی که اقای گروسی و هیات همراه در ایران بودند هیچ گاه بحث دسترسی به افراد مطرح نشد و هیچ متنی هم حاکی از این موضوع نوشته نشده است.
وی ادامه داد: البته حتی اگر چنین درخواستی مطرح می‌شد به طور قطع ما با آن مخالفت میکردیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد نصب دوربین‌های جدید در تاسیسات هسته‌ای نیز تاکید کرد که در مورد نصب دوربین ها صحبت یا توافقی صورت نگرفته است.
وی در مورد ادعای افزایش ۵۰ درصدی بازرسی‌های آژانس از مکان‌های هسته‌ای ایران گفت: از آنجایی که برای اولین بار در مجتمع فردو غنی سازی ۶۰ درصد آغاز شده بود و بر اساس رویکرد پادمانی بازرسی‌ها باید افزایش پیدا می‌کرد. چرا که اصولا با افزایش سطح غنی سازی و یا ورود مواد حساس تر به موسسه میزان بازرسی‌ها با توافق طرفین افزایش پیدا می‌کند.
کمالوندی تاکید کرد: بر همین مبنا تعداد بازرسی‌های فردو پیش‌تر ۸ مورد بوده که با توجه به سطح غنی سازی بالاتر به ۱۱ مورد افزایش پیدا کرده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در واکنش به بزخی اخبار مبنی بر توافق با آژانس برای دسترسی به سه مکان ادعایی بر اساس میزان‌ درخواست آژانس، گفت: هیچ بحثی در مورد میزان دسترسی بدون محدودیت به سه مکان ادعایی مطرح نشده است و باتوجه به دسترسی قبلی به این مکان‌ها اصولا لزومی به دسترسی بیشتر دیده نمی‌شود و آژانس نیز تا کنون چنین درخواستی نداشته است.
وی در مورد دسترسی به نقشه جامعه هسته‌ای
کشور گفت: آنچه مهندس اسلامی در طول مذاکرات یک نسخه از آنرا تحویل طرف مقابل داد، چارچوب برنامه ملی همکاری‌های فنی (سی پی اف) بود که نوع همکاری‌های آژانس و ایران در حوزه‌های کمک‌های فنی و توسعه ای را مشخص می‌کند. این چارچوب، بر اساس برنامه جامع ۲۰ ساله هسته‌ای تهیه شده است.
کمالوندی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا این تفاهمات مغایر قانون با راهبردی مجلس شورای اسلامی است، گفت: این تفاهمات صورت گرفته هیچ گونه مغایرتی با قانون راهبردی مجلس نداشته و کاملا در راستای این قانون دنبال خواهد شد.
گروسی در این سفر ۲روزه، با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر با صدور بیانیه مشترک به پایان رسید.

رئیس جمهور: حل مشکل اساسی مردم با جدیت پیگیری خواهد شد

گروه سیاسی: رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مردم بیشترین اعتماد را به کمیته امداد امام (ره) دارند که از آن به‌عنوان نهادی پرثمر، اثرگذار و پر برکت یاد می‌شود، اظهار داشت: ساخت ۲۳ هزار مسکن توسط کمیته امداد از جلوه‌های ارزشمند این نهاد است.
آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز یکشنبه در آئین واگذاری۲۳ هزار واحد مسکن به خانواده‌های تحت‌پوشش کمیته امداد سراسر کشور در پاستور، کلید ۲۳ هزار واحد مسکونی سراسر کشور را به شکل نمادین به این خانواده‌ها تحویل داد.
رئیس جمهور طی سخنانی در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: آنچه بر ذهن و قلم امام راحل جاری شد نهادی بسیار پرخیر و برکت را بنیان نهاد که منشاء خدمات زیادی برای مردم محروم و نیازمند کشور بوده است و امروز کمیته امداد امام بعد از ۴۵ سال کارنامه بسیار درخشان و قابل ارائه دارد.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: کمک رسانی به نیازمندان و باز کردن گره از زندگی مردم نه فقط در حوزه مسکن، تحصیل و اشتغال آنها بلکه در تمامی شئون زندگی انسان‌ها اثرگذار بوده و موجب رفع غم از چهره آنان شده است.
رئیس جمهور تأکید کرد: امروز مردم بیشترین اعتماد را به این نهاد دارند و شاید اگر از مردم درباره کمیته امداد سؤال شود، از آن به‌عنوان نهادی پرثمر و اثرگذار و پر برکت یاد می‌شود. آیت‌الله رئیسی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های رئیس و کارکنان نهاد خدمتگذار کمیته امداد و تمام کسانی که تا امروز در این مجموعه فعالیت‌های متعددی برای رفع مشکلات و گره‌گشایی از مردم محروم داشتند و حتی کسانی که بی نام و نشان خدمت کردند، گفت: مسأله مسکن به‌عنوان بخش هزینه‌بری که بیشتری سهم را در سبد هزینه خانواده دارد همواره از دغدغه‌های دولت بوده و امروز نهادهای مختلفی بسیج شده‌اند تا مسأله مسکن را حل کنند. همه با محوریت کمیته امداد همکاری کردند تا لبخند را بر لب خانواده‌های فاقد مسکن بنشانند.
رئیس‌جمهور مردمی‌سازی و همراهی نهادهای انقلابی با دولت را ارزشمند خواند و گفت: ساخت مسکن کاری است که مردمی‌سازی شده و خَیّرین وارد این عرصه شده‌اند؛ کمیته امداد هم از نهادهای بسیار موفق است که می‌تواند خَیّرین و گروه‌های جهادی را که از افتخارات کشورند، جذب کند.
وی افزود: کمیته امداد همواره منشاء کارها و اقدامات بزرگی بوده و بعد از این هم همین‌طور خواهد بود؛ اینکه می‌گویم فقط مسأله مسکن نیست، به معنی آن است که در زمینه اشتغال هم از نهادهای بسیار موفق بوده و آمار اشتغالی که این مجموعه ایجاد کرده، ارزشمند است. آیت‌الله رئیسی با اشاره به نقش وزارت راه و شهرسازی و همکاری دیگر بخش‌های دولت و همچنین بانک‌ها برای تأمین مسکن در کشور، اظهار داشت: مسأله مسکن از مسائل بسیار ضروری است و خانواده‌هایی که فاقد مسکن هستند، از نداشتن آن رنج می‌برند. بخش قابل توجهی از هزینه زندگی برای همه خانواده‌ها مربوط به مسکن است و از این منظر، داشتن مسکن برای خانواده‌ها بسیار آرامش‌بخش است. وی خاطر نشان کرد: اینکه مکرر گفته‌ام باید یک میلیون مسکن ساخته شود، یک نگاه شخصی و فردی نیست و امروز کسی که از وضع کشور و نیاز کشور آگاه باشد می‌داند که ما باید سالانه یک میلیون مسکن در سنوات گذشته می‌ساختیم اما در دهه‌های گذشته این کار انجام نشد و در این زمینه عقب‌ماندگی داریم که اکنون تبعات خود را نشان می‌دهد. ساخت مسکن به میزان نیاز در شهرها و روستاها و نیاز کشور، تکلیف قانونی است که در قانون جهش تولید مسکن بر آن تأکید شده و قابل تحقق است.
آیت‌الله رئیسی ساخت ۲۳ هزار مسکن توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برای نیازمندان را از جلوه‌های ارزشمند این نهاد دانست و با تأکید بر تداوم این روند، اضافه کرد: صاحبخانه شدن و سرپناه یافتن خانواده‌ها و عزیزانی که به نام حضرت بقیة‌الله‌الاعظم امروز صاحب مسکن شده‌اند، بسیار مسرت‌بخش است و شاید هیچ خبری برای من تا این اندازه خوشحال‌کننده نباشد که ببینم خانواده‌ای از خانه‌دار شدن خوشحال شده‌اند چرا که از همه هزینه‌های زندگی برایشان مهمتر و با اهمیت‌تر است.
آیت‌الله رئیسی یادآور شد: دولت احساس می‌کند که باید حل مشکل اساسی مردم یعنی مسأله تأمین مسکن را با جدیت پیگیری کند و این کار را با همت انجام دهد؛ امیدواریم که همه مددجویان عزیز در کمیته امداد نه تنها در روستاها بلکه در شهرها هم بتوانند صاحب سرپناه شوند و مسکن مناسب را داشته باشند و این کار دور از نظر نیست و با همت همه بخش‌ها انجام می‌شود.

نارضایتی امان و قاهره از آمریکا در «العقبه

گروه سیاسی: منابع مطلع فاش کردند که مصر و اردن از آمریکا به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در نشست پنج‌جانبه اخیر «العقبه» و تحت فشار قرار ندادن رژیم صهیونیستی برای توقف تنش در اراضی اشغالی ناراضی هستند و به همین دلیل امان و قاهره درحال بررسی تعویق نشست برنامه ریزی شده در «شرم الشیخ» به عنوان یکی از خروجی‌های نشست العقبه هستند. به گزارش روزنامه العربی الجدید در این باره نوشت: درحالی قرار است که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا طی دیروز (یکشنبه) به منطقه سفر کند که به نظر می‌رسد شور و اشتیاق مصر و اردن درباره تلاش برای دستیابی به توافق در راستای آرام کردن اوضاع در اراضی اشغالی فلسطین و توقف تجاوزات اسرائیل به ملت فلسطین کاهش یافته است. منابع آگاه از پرونده میانجیگری مصر و اردن میان تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت رژیم اشغالگر در این باره فاش کردند که طرف مصری در حال تجدید نظر در برگزاری نشست آتی شرم الشیخ در ماه مارس به عنوان یکی از تصمیمات نشست اخیر العقبه است.
این منابع درباره دلایل این تصمیم مصر گفتند، نارضایتی کاملی از بیانیه پایانی نشست العقبه وجود داشت؛ اما مصر و اردن به امید دستیابی به توافقات بهتر در جریان اجلاس شرم الشیخ ناگزیر شدند با فرمول به دست آمده موافقت کنند؛ اما همین توافقات نیز توسط رژیم اسرائیل و وزرای تندرو کابینه این رژیم نقض شد. طبق گفته این منابع، قاهره و امان از نقش دولت آمریکا در نشست عقبه ناراضی بوده و اطمینان دارند که واشنگتن فشار کافی را بر اسرائیل به ویژه در مورد شهرک‌سازی و تهاجم نیروهای اشغالگر به شهرهای کرانه باختری اعمال نکرده است. این منابع در ادامه تصریح کردند که سرانجام مواضع وزرای دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص اجلاس عقبه و بیانیه‌های صادر شده از سوی آنها مبنی بر عدم به رسمیت شناختن این نشست، طرف مصری را بر آن داشت تا خطوط ارتباطی را با مقامات اردن ایجاد کند و دو طرف سرنوشت نشست شرم الشیخ و احتمال به تعویق انداختن آن را مورد بررسی قرار دهند. العربی الجدید در ادامه نوشت: اخیرا تلاش‌هایی از سوی اسرائیل برای جلب رضایت قاهره با سوء استفاده از بحران شدید اقتصادی مصر صورت گرفته است و به همین منظور محافل اسرائیلی پیشنهاد سفر هیئتی از تجار اسرائیلی به مصر با هدف بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری در مصر و تزریق سریع سرمایه به این کشور را مطرح کرده‌اند. طبق اطلاعات این رسانه، مصر به دلیل ترس از پیامدهای احتمالی چنین طرحی، به ویژه در سطح مردمی، کاملا محتاطانه با پیشنهاد اسرائیل برخورد کرده و همین مساله باعث شد پاسخ به این پیشنهاد به تعویق بیفتد. العقبه اردن یکشنبه شب هفته گذشته (هفتم اسفند) میزبان نشستی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تحت نظارت اردن، مصر و آمریکا بود. تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در بیانیه پایانی مشترک پس از نشست امنیتی و سیاسی «العقبه» بر سر کاهش تنش و توقف موقت احداث و تصویب شهرک جدید توافق کردند. در همین حال، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز در سخنانی در این باره از برگزاری دور بعدی این نشست در شرم الشیخ مصر خبر داد و گفت: نشست العقبه یک روند سیاسی را بنیان گذاشت که طی یک ماه آینده مجدداً در شهر شرم الشیخ برای پیگیری مذاکرات دنبال خواهد شد.