بهره‌وری آب کشاورزی در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی کفت: صاحب نظران و کارشناسان حوزه کشاورزی باید از محتوای الگوی کشت اطلاع داشته باشد. سند الگوی کشت بحث محرمانه‌ای ندارد که از انتشار جزییات آن را جلوگیری می‌شود. فتح‌اله توسلی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به رونمایی از سند الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی گفت: سند الگوی کشت بحث محرمانه ای ندارد که بخواهند آن را محرمانه تلقی کرده و منتشر نکنند؛ الگوی کشت موضوعی ملی است و باید همه کارشناسان و صاحب نظران از جزییات آن اطلاع داشته باشند نه اینکه سند را محرمانه نگه دارند. وی با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی و کم آبی، اجرای الگوی کشت را ضرورتی برای کشور عنوان کرد و گفت: کمبود آب و تخلیه سفره‌های زیرزمینی در کنار شرایط فعلی بی‌آبی کشور باعث شده است که راهی جز استفاده از روش‌های نوین آبیاری با بهره‌گیری از ظرفیت الگوی کشت برای باقی نمانده باشد، از جمله این روش‌ها موضوع کشت گلخانه ای و تولید محصولاتی است که آب کم مصرف می کنند و لازم است وزارت جهاد کشاورزی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

 

نقش تولیدکنندگان داخلی در تامین مواد مورد نیاز پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) گفت: بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از طریق تولید کنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به سایر پالایشگاه های مشابه یک رکورد جدید در استفاده از توانمندی های داخلی را نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا، «محمدرضا ناصح» در نشست خبری پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی با راهبری ایدرو افزود: حوزه مدیریت این مگاپروژه، بدون مشارکت خارجی‌ها و همه صفر تا ۱۰۰ آن توسط ایرانی‌ها به انجام رسید. وی خاطرنشان‌کرد: در حوزه طراحی و مهندسی، اجرا و نصب تجهیزات و راه‌اندازی نیز ۱۰۰ درصد امور توسط جوانان، کارگران و پیماناران ایرانی به انجام رسید. مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به دو محدودیت کرونا و تحریم‌های ظالمانه در طول اجرای پروژه اشاره کرد، اما گفت: با وجود این محدودیت‌ها، در حوزه ساخت داخل بخش های جدیدی را به سازندگان داخلی واگذار و شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌کارگیری کردیم. وی ادامه‌داد: سهم شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ۶۰ درصد پالایشگاه خشکی بود که در این راستا ۲۴۰ قرارداد تامین کالا در فاز ۱۴ منعقد شد.

ازبکستان به آغوش گاز روسیه افتاد
ازبکستان برای اجتناب از کمبود، در حال انجام تغییراتی در زیرساخت خطوط لوله این کشور برای واردات گاز از روسیه است. به گزارش ایسنا، شرکت نفت و گاز دولتی "اُزترانزگاز" ازبکستان سرگرم انجام تغییراتی در زیرساخت خطوط لوله است تا واردات گاز از روسیه را امکان پذیر کند و از تکرار کمبود متناوب که در طول زمستان تجربه کرده بود، اجتناب شود. این شرکت در کانال تلگرام خود اعلام کرده است هدف از این کار، اجتناب از تداخل گاز وارداتی از روسیه با گاز تولید داخلی است که در شبکه خط لوله ملی، جریان دارد. وابستگی قریب الوقوع به گاز روسیه، پذیرش شکست برنامه توسعه بخش انرژی ازبکستان است. تا سال گذشته، تاشکند از فروش گاز به چین درآمد داشت اما با افزایش خشم عمومی نسبت به موج قطعی برق سراسری، نماینده شرکت "اُزترانزگاز" در دسامبر اذعان کرد که تمامی صادرات متوقف شده است. روسیه که با حمله نظامی به اوکراین، در جامعه بین المللی، منفور شده است، این بحران را یک فرصت دید. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در نوامبر با قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور ازبکستان درباره ایجاد یک اتحادیه سه جانبه با حضور ازبکستان، گفت‌وگو کرد. واکنش اولیه ازبکستان محتاطانه بود.

پیشی گرفتن ایران از قطر
در برداشت گاز از پارس جنوبی
معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی گفت: ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه صنعتی پارس جنوبی باعث شد از رقیب قطری جلوتر بزنیم، مخازن قطر در میدان مشترک پارس جنوبی ۲ برابر ایران است اما ما بیش از آنها تولید می‌کنیم درواقع پارس جنوبی بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی بعد از دو دهه است. به گزارش ایسنا، حمید بازارگان در نشست خبری با بیان اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین برگ از پروژه صنعتی پارس جنوبی بعد از انقلاب است، اظهار کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ به دلایلی ۵ سال توقف داشت و به لحاظ مخزنی نیز در خط مرزی واقع شده بود، تکمیل پروژه نیمه کاره از ایجاد پروژه سختتر بود. وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی سخت بود، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴، بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل بعد از تحریم سال ۹۷ بود، با هماهنگی خوبی که بین شرکت‌های توانمند ایجاد شد، هشت شرکت در این کنسرسیوم نقش داشتند. معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی با بیان اینکه یک مگاپروژه ۶ میلیارد دلاری را مدیریت کردیم، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پذیرفتن ریسک‌های آن از جمله شاخص‌های پروژه بوده است.

«تجارت» گزارش می دهد

گروه انرژی: هاب آمستردام-روتردام-آنتورپ به تقاطع مهمی برای تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی تبدیل شده اما تحریم‌های اروپایی علیه نفت روسیه، مسیرهای تجارت نفت را تغییر داده و احتمالا باعث می‌شود این هاب در بلندمدت، اهمیت کمتری پیدا کند. به گزارش «تجارت»، نفت بزرگترین کالای جهان است و ارزش بازار نفت جهان در سال ۲۰۲۲، به ۲.۷ تریلیون دلار است. این تجارت توسط نهادهای دولتی و خصوصی تسهیل می‌شود و همه نوع معامله‌گری در آن حضور دارند. تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، روسیه و عراق، نفت به مصرف کنندگانی مانند اتحادیه اروپا تحویل می‌دهند و بخش بزرگی از این نفت، از هاب تجارت آمستردام-روتردام-آنتورپ عبور می‌کند. این هاب به شبکه‌ای از بنادر متصل بوده و یک دروازه انرژی به سوی اروپا بوده و به مدت چندین دهه، یک بازیگر مهم در بازارهای نفت بین‌المللی بوده است. از آنجا که هاب آمستردام-روتردام-آنتورپ زیرساخت توسعه یافته و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی، خدمات ذخیره سازی و بلندینگ و تاسیسات حمل و نقل دارد، به معامله گران کمک کرده است در زمان و هزینه صرفه جویی کنند. بندر روتردام، هاب اولیه تجارت نفت بوده و بندر آنتورپ، میزبان صنعت مواد شیمیایی است در حالی که تخصص بندر آمستردام، در لجستیک و بلندینگ بوده و این بندر، هاب جهانی برای بلندینگ گریدهای مختلف بنزین است. نفتی که به هلند تحویل داده می‌شود، به صورت داخلی استفاده شده یا پالایش می‌شود و یا در بخش تولید مصرف شده و به مقصدهای جهانی یا به داخل صادر یا صادرات مجدد می‌شود. مزایای اصلی که این هاب فراهم کرده است یعنی انعطاف پذیری، دسترس پذیری و تنوع محصولات و لجستیک، آن را یک هاب سرمایه‌گذاری جذاب برای صنایع مربوط مانند سوخت‌های زیستی کرده است. با در نظر گرفتن این که دولت‌های اروپایی متعدد استفاده از سوخت‌های زیستی یا سوخت‌های تجدیدپذیر دیگر را برای حمل و نقل تشویق می‌کنند، تاسیساتی که از قبل وجود دارد و اتصالی که بین بنادر این هاب وجود دارد، مزایای لجستیکی مهمی برای سوخت‌های زیستی فراهم می‌کند.
اسپانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند بزرگترین تولیدکنندگان سوخت‌های زیستی در اروپا هستند. در حال حاضر، سوخت‌های زیستی مبتنی بر محصولات کشاورزی، تنها ۴.۵ درصد از سبد انرژی حمل و نقل اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند اما بیش از ۶۰ درصد از همه تجدیدپذیرها، در حمل و نقل مصرف شدند. انرژی زیستی در حال حاضر ۶۰ درصد از کل تولید انرژی تجدیدپذیر اتحادیه اروپا به حساب می آید. در مجموع، بندر روتردام مستقیما ارزش افزوده ۲۷.۹ تا ۲۷.۲ میلیارد یورو در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ داشته است و نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد یورو سالانه از طریق بنادر هلند تجارت می‌شوند.
در این بین، سرمایه‌گذاری‌ها، اشتغال و نوآوری در بخشهای مختلف، به رشد اثر روتردام منتهی شده است. در واقع، روتردام بیشترین حجم انتقال فله ای مایعات در اروپا را دارد زیرا نفتکش‌های کوچک می‌توانند سوخت روسی را به دلیل عمق کم کانال در مسیر بالتیک از روسیه به هلند، به هلند بیاورند. اما اوضاع همیشه این طور مطلوب نبود. برای مدت طولانی، فقط کشتی‌های بزرگ در زمان مد آب، می‌توانستند به هامبورگ بیایند و در نتیجه انعطاف پذیری این بندر محدود شده بود. با این حال، روتردام به دلیل این که می تواند به عنوان یک نقطع تجمع استفاده شده و سوخت، از کشتی‌های کوچکتر متعدد را دریافت کرده و سپس به نفتکش‌های بزرگ منتقل و به نقاط دیگر صادر کند، انعطاف پذیری بیشتری داشته است. جالب است که منطقه آمستردام-روتردام-آنتورپ با وجود این که رسما شناخته نشده است اما یکی از هاب‌های تجارت نفت شناخته شده و یکپارچه جهان است. همچنین جالب است که این هاب عظیم با تلاشهای دولتی یا حتی برنامه ریزی هدفمند ایجاد نشده بلکه با تلاشهای پراکنده نهادهای خصوصی، شکوفا شد. شرکت‌های بین المللی بعدا دفاتر، تاسیسات تحقیقات و دفاتر دیگر را در هلند گشوده و در مسکن، مدارس و فعالیتهای تفریحی سرمایه‌گذاری کردند.

افول اهمیت آمستردام-روتردام-آنتورپ به عنوان یک هاب نفتی جهانی
از شانس بد این هاب نفتی، تحریم‌های اروپایی علیه نفت روسیه، مسیرهای تجارت نفت را تغییر داده و احتمالا از اهمیت هاب آمستردام-روتردام-آنتورپ در بلندمدت، می‌کاهد. پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اروپا بزرگترین بازار صادرات انرژی روسیه بود و بندر روتردام، در موقعیت خوبی برای کنترل، استفاده و توزیع مجدد میزان زیادی سوخت برخوردار بود.

سرپرست بانک مسکن از پرداخت ۵۳ هزار و ۲۸۶ میلیاردتومان به حساب سازندگان طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.علی عسکری سرپرست بانک مسکن روند پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر طبق آخرین برآوردها ۸۸۲ هزار و ۲۹۴ نفر در طرح نهضت ملی مسکن نزد بانک مسکن افتتاح حساب کردند. سرپرست بانک مسکن جمع واریزی به حساب سازندگان را از محل تسهیلات و آورده متقاضیان در مجموع ۵۳ هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان برشمرد و افزود: تاکنون از محل تسهیلات ۳۳ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان و از محل آورده متقاضیان ۱۹ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان به حساب سازندگان طرح نهضت ملی مسکن پرداخت شده است. عسکری توضیح داد: قراردادهای تسهیلاتی منعقد شده برای ۲۱۴ هزار و ۴۶۵ واحد به مبلغ ۷۲ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام جزئیات برنامه خدمات‌رسانی به مردم در تعطیلات نوروزی از پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی سفرهای دریایی خبر داد. مجید علی نازی، با اشاره به تشکیل کمیته حمل‌ونقل دریایی ستاد تسهیل و تأمین ایمنی سفرهای دریایی، اظهار کرد: در رابطه با سفرهای دریایی نوروزی 1402، کمیته حمل‌ونقل دریایی ستاد تسهیل و تأمین ایمنی سفرهای دریایی تشکیل شد. از هم اکنون، بخش‌های مرتبط در حال آماده باش قرار گرفته‌اند و جلسات هماهنگی با تمامی نهادهای لشگری و کشوری در دستورکار قرار دارد و طبق دستورالعمل کمیته حمل‌ونقل دریایی فعالیت‌ها پیش خواهد رفت. وی افزود: در این راستا حدود 64 فروند لندینگ‌کرافت که می‌توانند 2 هزار و 720 خودرو را حمل کنند آماده شده است و بازرسی های مربوط به ایمنی و کنترل‌ شناورهای مسافری و تفریحی صورت پذیرفته است.

سه راهکار برای آرامش بازار مسکن
کارشناسان معتقدند اگر دولت بتواند مالیات خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات واحدهای لوکس را با جدیت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته پیگیری کند، کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن دور از ذهن نیست. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، واسطه‌های ملکی پایتخت از کمبود فایل‌های با عمر بنای کمتر از پنج سال در بازار مسکن خبر می‌دهند که باعث شده تناسب بین عرضه و تقاضا به هم بریزد. به نظر می‌رسد کاهش ساخت و ساز در دوره‌های گذشته به کمبود فایل‌های مرغوب در بازار مسکن انجامیده است. در کنار این مساله انتظارات تورمی ایام قبل از عید باعث شده تا برخی مالکان از فروش منصرف شوند و آن را به سال آینده موکول کنند. مشاوران املاک می‌گویند به اندازه‌ای که مشتری در بازار مسکن وجود دارد فروشنده نیست. فایل‌هایی هم که عرضه شده‌اند یا عمدتا قدیمی‌ساز هستند، یا امکانات کافی ندارند و یا با سطح قیمتی فراتر از عرف بازار عرضه شده‌اند که مشتری موثر به سمت آنها نمی‌رود. با این حال تعداد معاملات ملک در مقایسه با ماه‌های قبل افزایش یافته و به سطوح بالای ۱۰ هزار واحد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده خرید و فروش‌ها در نرخ‌های متعارف و از نوع تبدیل به احسن است. بدین صورت که خریدار با استفاده از نقدینگی فروش واحد خود اقدام به خرید آپارتمان بزرگ‌تر یا نوسازتر می‌کند. اما با توجه به حباب نرخ‌های پیشنهادی، حضور خانه اولی‌ها در بازار مسکن به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

زمینه حضور صنعتی‌سازان
در نهضت ملی مسکن فراهم می‌شود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فراهم شدن زمینه حضور صنعتی سازان در نهضت ملی مسکن، گفت: صنعتی سازان را برای ساخت و پیشبرد هر چه بهتر نهضت ملی مسکن دعوت می کنیم. «مهرداد بذرپاش» افزود: وزارت راه و شهرسازی زمین مورد نیاز و همچنین بخشی از تسهیلات را در این طرح تامین می‌کند. وی اضافه‌کرد: فعالان صنعت ساخت و ساز می توانند با بهره مندی از این ظرفیت اقدام به ساخت مسکن کرده و پس از ساخت به اندازه مشارکتی که داشتند قدر السهم خود را بردارند.

جای خالی نظارت سازمان هواپیمایی حس می‌شود؛

گروه راه و مسکن: چارترکنندگان بلیت‌های نوروزی هواپیما را با اضافه کردن یک شب هزینه اقامت در محدوده قیمتی ۳ تا ۶ میلیون تومان برای فقط یک مسیر به فروش می‌رسانند و ظاهراً هم خبری از نظارت سازمان هواپیمایی بر نحوه عرضه و فروش بلیت‌ها وجود ندارد.
به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، از هفته گذشته زمزمه‌های افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما با مشارکت چند شرکت هواپیمایی آغاز شد و حالا با گذشت یک هفته از بلیت فروشی با قیمت‌های جدید، اغلب مسیرهای پروازی با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی ارایه می‌شود.
این شرایط وقتی پیچیده‌تر می‌شود که «چارترکنندگان» که از قبل بسیاری از صندلی‌های پروازی را از ایرلاین‌ها خریداری کرده‌اند با سوءاستفاده از بازار فروش شب عید، مسافران نوروزی را مجبور می‌کنند برای رسیدن به مقصد روی بلیت هواپیما یک شب اقامت اجباری نیز بردارند و از ارائه تکی بلیت سفر خودداری می‌کنند. مسافران نوروزی در مسیرهای مشهد، کیش، بندرعباس، اهواز، شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر در تماس تلفنی با ایرنا از اینکه نمی‌توانند برای حضور پیش خانواده در شب سال تحویل بلیت هواپیما خریداری کنند، گلایه دارند و می‌گویند: بلیت هواپیما پیدا نمی‌شود و فقط با قبول یک شب اقامت اجباری می‌توانیم در محدوده قیمتی ۳ تا ۶ میلیون تومان بلیت را فقط برای یک مسیر پروازی پیدا کنیم.
امروز (یکشنبه) پرواز تهران- مشهد هواپیمایی ساها به علاوه یک شب اقامت اجباری روی بلیت برای روز (شنبه ۲۷ اسفند) به رقم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در مسیر تهران- کیش نیز بلیت هواپیمای شرکت هواپیمایی کیش برای یک نفر با یک شب اقامت اجباری به مبلغ بیش از ۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما چارترکنندگان چه کسانی هستند که برنامه سفر مردم را با قیمت‌های کلان تحت تاثیر قرار می‌دهند.

چارترکنندگان چه گروهی هستند؟
چارترکنندگان چه کسانی هستند؟ آیا چارترکنندگان آژانس‌های مسافری هستند؟ بررسی‌های خبرنگار ایرنا از مجموع قراردادهای بین شرکت‌های هواپیمایی و چارترکنندگان نشان می‌دهد که خریداران بزرگ مسیرهای پروازی پرتقاضا، نه صرفاً آژانس‌های مسافری که صاحبان هتل‌های بزرگ در شهرهای توریستی هستند که اقدام به چارترِ مسیرهای پرتقاضا می‌کنند. در مقابل آژانس‌ها برای چارترکنندگان بلیت‌ها را به فروش می‌رسانند. تخلفات چارترکنندگان به نام ایرلاین‌ها تمام و در دعوای ایرلاین و چارترکننده حقوق مسافر تضعیف می‌شود و حتی مردم مجبور به خرید بلیت با چند برابر نرخ مصوب سازمان هواپیمایی از دست چارترکننده هستند؛ اما چرا این وضعیت تداوم دارد؟
شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌ها را با نرخ مصوب به چارترکننده در همان ابتدای سال به فروش می‌رسانند، اما این واسطه و سرمایه‌دار بزرگ که از قضا زورش به قیمت‌گذاری در بازار هم می‌رسد، با توجه به ایام پیکِ سفر نرخ‌ها را خارج از سقف قیمتی و حتی بالاتر هم به فروش می‌رساند، نمونه آن را در فروش بلیت عتبات در آستانه روز عرفه در تیرماه امسال شاهد بودیم. در حالی که قیمت مصوب بلیت تهران- نجف ۶ میلیون تومان بود؛ اما تا ۱۵ میلیون تومان به فروش رفت.
یک فعال در صنعت هوایی پیش‌تر به ایرنا گفته بود سیکل بسته مشکل «تامین نقدینگی» در شرکت‌های هواپیمایی باعث شده تا بازار به دست چارترکننده‌ها بیفتند و «عمده‌خری» بلیت هواپیما توسط آژانس‌های بزرگ و توزیع آن در بین سایر آژانس‌های هواپیمایی انجام شود.
وی درباره اینکه چرا شرکت‌های هواپیمایی با وجود علم بر تخلفات ایرلاین‌ها، بلیت‌های خود را پیش به چارترکنندگان یا خریداران عمده بلیت هواپیما می‌فروشند، گفته بود: از آنجایی که ایرلاین‌ها همه زیان‌ده بوده
و سرمایه در گردش ندارند، مجبور به فروش بلیت‌های خود قبل از انجام پروازها هستند. وی گفته بود: در این صورت با داشتن نقدینگی می‌توانیم موتور و قطعات هواپیما خریداری کرده و نقدینگی خود را تامین کنیم. برای همین به صورت یکجا پرواز خود را به چارترکننده می‌فروشیم و بسته به نوع و فصل فروش مبلغی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان را یکجا دریافت می‌کنیم تا بتوانیم به‌موقع موتور هواپیما خریده یا مخارج شرکت را پرداخت کنیم.

بندر خشک آپرین به عنوان بزرگترین بندر خشک ریلی خاورمیانه امروز همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به اسلامشهر افتتاح می شود. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قرار است بندر خشک آپرین به عنوان نخستین بندر خشک کشور و بزرگترین بندر خشک ریلی خاورمیانه امروز دوشنبه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن به بهره‌برداری برسد. فاز اول بندر خشک ریلی تهران با وسعت حدود 55 هکتار در مرکز تقاطع کریدورهای بین المللی و ریلی شرق - غرب و شمال – جنوب در 20 کیلومتری شهر تهران و مجاورت شهرستان اسلامشهر قرار دارد.

افتتاح بندر خشک آپرین در دهه فجر
راه‌اندازی بندرخشک آپرین 5 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد خواهد کرد و فضایی را فراه می‌کند تا بیش از 60 درصد از کالاهای ورودی کشور دریافت و به صاحبان کالا تحویل داده شود. بندر خشک و مرکز لجستیک آپرین نقش بسزایی در افزایش جذابیت حوزه صادرات و واردات ریلی ایفا خواهد کرد. کاهش حمل و نقل جاده‌ای، کاهش سوخت و افزایش سرعت انتقال کالا را می‌توان از مزایای بهره‌برداری از بندر خشک آپرین نام برد. راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی و ایجاد مراکز لجستیک با سرعت بخشی به پروژه احداث بندر خشک ریلی تهران (به ویژه از اسفند سال 1401)؛ در فاز اول و در پروژه پیش رو با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی به ساخت بزرگترین محوطه کانتینری درون سرزمینی کشور، فراهم سازی شرایط مورد نیاز استقرار گمرک از جمله ساختمان اداری با زیربنای مجموع 870 مترمربع و محوطه تخلیه و بارگیری ورق‌های فولادی ایران خودرو اقدام کرده است.