برگزاری نشست هم‌اندیشی اعضای انجمن صنفی نمایندگان بیمه ملت

علیرضا یزدان‌دوست در نشست هم‌اندیشی با اعضای انجمن صنفی نمایندگان بیمه ملت گفت: شبکه فروش بیمه ملت در سال ۱۴۰۱ تلاش مضاعفی داشتند و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته‌اند که جای قدردانی دارد.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، نشست هم‌اندیشی انجمن صنفی نمایندگان این شرکت با حضور علیرضا یزدان‌دوست مدیرعامل، داود قاسم‌پور دیزجی رئیس هیات‌مدیره، محمدتقی چراغی نایب‌رییس هیات‌مدیره و معاونان و جمعی از مدیران بیمه ملت برگزار شد.
علیرضا یزدان دوست در این جلسه که بیشتر شنونده پیشنهادها، راهکارها و انتقادات اعضای انجمن صنفی نمایندگان بیمه ملت بود، گفت: بنا داریم جلسات مدیران ارشد با اعضای انجمن صنفی نمایندگان، به صورت فصلی و دوره‌ای برگزار شود تا بتوانیم از این طریق، موانع و مشکلات شبکه فروش را شناسایی و مرتفع کنیم.
مدیرعامل بیمه ملت افزود: امروز اعضای هیات مدیره نیز در جلسه حضور دارند تا شنونده دغدغه‌ها، پیشنهادها و انتقادها باشند و امیدوارم بتوانیم در ستاد، حامی نمایندگان باشیم که در خط مقدم فروش هستند.
وی هم‌چنین با تقدیر و تشکر از زحمات شبکه فروش بیمه ملت گفت: نمایندگان در سال ۱۴۰۱ که سال متفاوتی بود، تلاش مضاعفی داشتند و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته‌اند که جای قدردانی دارد.

 

زیپاد، نرم‌افزار جدید بانک پاسارگاد در حوزه کودک و نوجوان رونمایی شد

بانک پاسارگاد با هدف آموزش فرهنگ پس‌انداز و کمک به ساختن آینده‌ای روشن برای فرزندان این سرزمین، در جدیدترین اقدام خود از نرم‌افزار «زیپاد» رونمایی کرد. یکی از خدمات مهم و منحصربه‌فرد زیپاد، ایجاد حساب برای کودکان و نوجوانان و صادرشدن کارت به نام ایشان است که خانواده‌ها می‌توانند از طریق این نرم‌افزار به‌آسانی از خدمات بانکداری کودک استفاده نمایند.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی، در دنیای امروز با رشد تکنولوژی و تغییر شرایط اقتصادی، اهمیت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بیشتر از قبل شده است. این روزها تمام خانواده‌ها نسبت به آینده مالی فرزندان دغدغه بیشتری دارند و این نوع نگاه مستلزم عملکرد مناسب در زمان حال است. بانک پاسارگاد با هدف آموزش فرهنگ پس‌انداز و کمک به ساختن آینده‌ای روشن برای فرزندان این سرزمین، خدمات جدیدی مخصوص کودکان و نوجوانان در نظر گرفته که ارائه این امکانات در شبکه بانکی کشور در نوع خود بی‌نظیر است. «زیپاد» اولین نرم‌افزار بانکی مخصوص کودکان و نوجوانان است که با استفاده از آن کودک یا نوجوان ایرانی زیر 18 سال می‌تواند علاوه بر تجربه استقلال مالی از خدمات جذاب آن مانند زی‌کارت، کیف پول الکترونیک، قلک مجازی، ارائه تسهیلات بانکی و خدمات مالی بهره‌مند شود. همچنین «زیپاد» امکان نظارت و کنترل تمام تراکنش‌های مالی فرزندان را برای والدین فراهم کرده است.

ستون
شمار کارت‌های الکترونیک
بانک ملت از 52 میلیون گذشت
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملت، این بانک تا پایان بهمن ماه سال جاری 52 میلیون و 67 هزار و 336 فقره انواع کارت الکترونیک صادر کرد که از این تعداد، بیش از 33میلیون و 682 هزار فقره کارت برداشت، 19 میلیون و 424 هزار فقره کارت های هدیه و خرید، دو میلیون و 225 هزار فقره کارت های پول الکترونیک و 976 هزار و 140 فقره کارت اعتباری بوده است.
بر اساس این گزارش، بانک ملت تا پایان ماه یازدهم امسال 964 هزار و 886 فقره دستگاه کارتخوان در سراسر کشور نصب و راه اندازی کرده است.
در عین حال، شمار دستگاه های خودپرداز نصب شده از سوی بانک ملت در سطح کشور تا پایان بهمن ماه 1401 به 4 هزار و 653 دستگاه رسیده است.

با شرکت یک میلیون نفر
در جشنواره زمستانه باشگاه مشتریان
زمستان 1555 همراه بانک تجارت گرم شد
دومین دوره قرعه‌کشی جشنواره زمستانه باشگاه مشتریان بانک تجارت برگزار و اسامی برندگان 1555 جایزه از جمله 5 گوشی تلفن همراه و 50 جایزه نقدی مشخص شد.
به گزارش تجارت به نقل از اداره روابط‌عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی بانک تجارت؛ دومین قرعه‌کشی جشنواره زمستانه باشگاه مشتریان که با شعار «به‌ پاس همراهی شما به وقت قدردانی ما»، در حال برگزاری است از میان
یک میلیون و 60 هزار و 408 نفری که تا پایان بهمن‌ماه شرایط لازم را برای حضور در جشنواره احراز کرده بودند برگزار و به پنج نفر هر کدام یک دستگاه تلفن همراه، به
پنجاه نفر جایزه نقدی پنجاه میلیون ریالی و 1500 نفر هرکدام 3 میلیون ریال اعتبار در اپلیکیشن باجت بانک تجارت اهدا شد. مرحله سوم قرعه‌کشی ماهانه این جشنواره هم در فروردین ماه برگزار و آخرین مرحله هم بناست در اردیبهشت ماه و به‌منظور شناسایی برنده خوش شانس جایزه 3 میلیارد ریالی کمک هزینه خرید خودرو برگزار شود.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان :

گروه بانک و بیمه: مدیرکل بیمه سلامت با حضور در نشست نمایندگان استانداری گیلان (معاونت تشکل های مردم نهاد و نماینده حوزه سلامت استانداری) و تشکل‌های مردم نهاد وخیرین حوزه سلامت که در مجتمع فرهنگی این اداره کل برگزار شد ضمن برشمردن خدمات بیمه سلامت و آشنایی هرچه بیشتر با صندوق بیماریهای خاص وصعب العلاج گفت: در راستای یکی از ماموریت های سازمان بیمه سلامت صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج به وجود آمد تا در برابر هزینه های سنگین درمان از مردم حمایت کند
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی، محمود عاطف راد با برشمردن جزییات بیشتر از شکل گیری این صندوق افزود: صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج با پشتوانه دولتی بند ن تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ شکل گرفت و برای ارایه خدمات به مردم ۵۰۰۰ میلیارد روان اعتبار و۲۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای این مهم اختصاص یافت.وی افزود: اساسنامه این صندوق در ۲۷ شهریور ماه
به تصویب هیات دولت رسید ودر سوم آبان ماه ۱۴۰۱، این صندوق با حضور مسئولان کشوری رونمایی شد و در ادامه روند در ۱۴ آبان ماه کارگروه استانی را تشکیل دادیم و نکته مهم اسناد بیماران باید از ۲۷شهریور ماه به بعد باشد تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
مدیرکل بیمه سلامت گیلان در بخشی دیگر به خدمات صندوق برای ۱۰۷بیماری اشاره کرد و گفت: این صندوق به سه گروه از بیماران خدمات ارائه می کند که خدمات گروه اول شامل هزینه های مازاد بیمه پایه و بیمه تکمیلی برای برخی از بیماریها شامل تالاسمی، هموفیلی ، ام اس، دیالیز صفاقی، دیالیز خونی، بال پروانه ای، اس ام آی( تیپ ۱_۲و۳)اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان خون، سکته مغزی، پیوند کلیه، پیوند قلب و انواع بیماریهای بدخیم و... هزینه های مازاد بر بیمه های پایه و تکمیلی پرداخت می‌شود.
وی یادآور شد: افرادی که تحت پوشش هرنوع بیمه ای باشند اعم از بیمه سلامت ،بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح، بیمه صدا و سیما و بیمه بانک ها باشند اگر هزینه ای مازاد بر بیمه پایه و تکمیلی داشته باشند با در دست داشتن مدارک مرتبط گواهیپزشک مرتبط با آن بیماری وفاکتورهای پر داخت شده از ۲۷ شهریور امسال به بعد می توانند در شهرستانها به ادارات بیمه سلامت ودر رشت به میز خدمت اداره کل بیمه سلامت تحول دهند و اسناد مذکور بررسی ودر سامانه بار گذاری می شود نکته مهم تا پایان سال اعتبار اجرایی تعیین شده است به همین منظور تلاش می کنیم که بیشترین جذب وارایه خدمات به مردم را داشته باشیم.
مدیر کل بیمه سلامت گیلان در مورد گروه دوم خدمات گفت تعداد ۴۴ بیماری از ۱۰۷ بیماری شامل بسته های خاص مانند ویزیت ، ازمایشگاه، دارویی و درمانی هستند، افراد دارای این ۴۴بیماری می‌توانند در شهرستانها به ادارات بیمه سلامت ‏و۱۱مورد از این بیماریها به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی واحد بیماریهای خاص مراجعه کنند تا ضمن ثبت اسامی آنان در سامانه بیماریهای نادر وزرات بهداشت، از تخفیف خاصی در محل ارایه خدمت نیز بهره مند شوند. وی افزود : این افراد در مراکز دولتی از خدمات رایگان استفاده خواهند کرد ودر بخش خصوصی نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزینه ها را سازمان بیمه سلامت پرداخت می کند.
وی در مورد چگونگی بهره مندی از خدمات برای این ۴۴بیماری گفت:افراد برای بهره گیری از خدمات برای این ۴۴بیماری باید داری بیمه سلامت باشند تا بتوانند از خدمات نشان دار برخوردار شوند که اسناد ۱۱بیماری در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و ۳۳بیماری در ادارات بیمه سلامت رسیدگی و تایید می شود. وی در پایان یاد آور شد: بیمه سلامت در گیلان با شماره ۳۳۹۹داخلی۱۲۲درساعات اداری ودر ساعت غیر اداری با شماره ۱۶۶۶به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم است و خدمت به مردم از افتخارات بیمه سلامت و مجموعه همکاران محسوب می شود.

محمدمهدی بهکیش اقتصاددان معتقد است اگر اتاق ماهیت خصوصی خود را از دست بدهد، دیگر قادر به انجام مسئولیت نیست و به تدریج بخشی از دولت می‌شود. در این صورت قادر به انجام دو وظیفه مهم خود نخواهد بود. انتخابات اتاق‌های سراسر کشور 20 اسفند برگزار خواهد شد. این در حالی است که برخی از خبرها حکایت از دخالت چهره‌های دولتی در این انتخابات دارد. موضوعی که فعالان بخش خصوصی را نگران کرده است. در این رابطه محمدمهدی بهکیش اقتصاددان در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین با تأکید بر اینکه اگر اتاق ماهیت خصوصی خود را از دست بدهد، دیگر قادر به انجام مسئولیت نیست و به تدریج بخشی از دولت می‌شود ادامه داد: وظیفه اتاق‌های بازرگانی در کشورهای توسعه‌گرا، تقویت بخش خصوصی و رقابتی کردن اقتصاد است. اتاق‌ها از این طریق به رشد و توسعه کشور کمک خواهند کرد.

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان می‌گوید دخالت دولتی در انتخابات اتاق‌های سراسر کشور، عرصه را بر فعالان بخش خصوصی تنگ کرده و استقلال قدیمی‌ترین نهاد مدنی را هدف گرفته است . رئیس اتاق همدان با اشاره به دخالت‌های دولتی در انتخابات اتاق‌های سراسر کشور گفت: با وجود تاکیدات رهبری مبنی بر تقویت بخش خصوصی، تاکیدات قانون اساسی و قوانین دیگر از جمله قانون بهبود محیط کسب و کار درباره استقلال بخش خصوصی و واگذاری امور به آن، متاسفانه اتاق ایران و شهرستان‌ها در این بازه مهم، با دخالت‌های بی مورد دستگاه‌های اجرایی مواجه شده‌اند. علی اصغر زبردست در گفت و گو با اتاق ایران آنلاین ادامه داد: از مدیران استانی تا کشوری در فرآیند مختلف انتخابات دخالت می‌کنند. در استان‌ها تعدادی از کاندیداهایی که ثبت نام کرده بودند با فشار بسیار زیاد مدیران از جمله استاندار انصراف داده‌اند تا افراد مورد نظر آن‌ها کاندید شوند.

برگزاری همایش بزرگ
سرمایه‌گذاری ایران و قطر
سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که از فردا و به مدت دو روز، همایش بزرگ تجاری و سرمایه گذاری ایران و قطر در تهران برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همایش بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و قطر، با حضور ۲۰ هلدینگ و شرکت بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری قطری و بیش از ۲۰۰ شرکت ایرانی، توسط بانک توسعه قطر، سفارت قطر در تهران و با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شد. پیلتن افزود: در این همایش علاوه بر معاون وزیر تجارت و صنعت قطر و معاون وزیر صمت ج. ا. ایران و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، قائم مقام وزیر صمت ج. ا. ایران در امور بازرگانی و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و دبیرکل اتاق بازرگانی قطر و جمعی دیگر از مقامات اقتصادی و تجاری دو کشور حضور خواهند یافت. مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: علاوه بر معرفی فرصت‌های توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری میان دو کشور، مقرر است نمایندگان شرکت‌های خصوصی دو کشور در مذاکرات رو در رو در خصوص راهکارهای توسعه این همکاری‌ها مذاکره کنند.

تغییرات تسلا عامل سقوط شد
در حالی که تسلا به دنبال جایگزین می‌گردد، ذخایر خاکی کمیاب چین سقوط می‌کند. به گزارش ایسنا، چین تقریباً ۶۰ درصد از تولید جهانی فلزات کمیاب خاکی را در اختیار دارد که در وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شود. پس از اینکه تسلا اعلام کرد استفاده از مواد معدنی در خودروهای الکتریکی آینده را برای کنترل هزینه‌ها کاهش خواهد داد، سهام تامین‌کنندگان خاک‌های کمیاب چین سقوط کرد. کالین کمپبل، معاون مهندسی پیشرانه تسلا گفت: این سازنده پیشرو خودروهای الکتریکی در حال طراحی یک پیشرانه نسل بعدی است که از موتور آهنربای دائمی استفاده می‌کند که بر مواد کمیاب خاکی متکی نیست. بر اساس گزارش رویترز، این تغییر نشان‌دهنده تلاش‌های تسلا برای کنترل هزینه‌های مواد و کاهش آن است.

ارزیابی های «تجارت» نشان می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: امروزه ارزیابی و سنجش محیط کسب و کار بنگاه های اقتصادی در کشورهای مختلف و مقایسه کشورها در این زمینه برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی از اهمیت بالایی برخوردا است. به گزارش «تجارت»، این ارزیابی ها به شناسایی نقاط ضعف و قوت اقتصاد و تلاش سرمایه گذار برای یافتن محیطی امن و عاری از ریسک و دور از قوانین دست و پاگیر، فرایند کسب و کار در راستای حداکثر سود و بازدهی اقتصادی کمک می کند. شاخص سهولت کسب و کار یکی از مهمترین شاخص های بین المللی سنجش فضای کسب و کار است که به بررسی کارکرد نهادهای حقوقی و اداری موثر در محیط کسب و کار می پردازند. به علاوه محیط کسب و کار در اقتصاد از مهمترین بسیترهای رشد اقتصادی یک کشور محسوب می شود.در ایران اما بنا به دلایل مختلف شاخص سهولت کسب و کار طی سالیان گذشته مطلوب نبوده است اگرچه در دو سال اخیر این شاخص تا حدودی در کشور مان بهبود پیدا کرده است.
محیط کسب‌وکار، فضای گسترده و پیچیده‌ای است که به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم بر شکل‌گیری و رشد کسب‌وکارها تاثیر می‌گذارد. این روز‌ها افزایش تعاملات بین کشور‌های متعدد، محیط کسب‌وکار را به یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر تجارتی تبدیل کرده است. در طبقه‌بندی‌های رایج، عناصر محیط کسب‌وکار را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌کنند. محیط داخلی شامل کارمندان، مدیران و مالکان است که در فضای درون سازمانی مشغول فعالیت‌ هستند و محیط خارجی شامل مشتریان، تامین‌کنندگان، دولت، رسانه‌ها، موسسات مالی و سایر گروه‌های ذی‌نفع است که هر یک به نحوی بر فعالیت‌های سازمان تاثیر می‌گذارند.بعد قانونی، به عنوان یکی از وجوه اشتراک محیط‌های ملی و بین‌المللی، تاثیر بسیار زیادی بر فرآیند شکل‌گیری، نحوه فعالیت و توسعه کسب‌وکارها دارد. دولت‌ها از طریق وضع قوانین در زمینه‌های گوناگون، کنترل جوامع را در دست دارند و این کنترل قانونی گاهی منجر به رشد فعالیت‌های تجاری و در برخی موارد نیز باعث ایجاد محدودیت‌هایی در مسیر کسب‌وکارها می‌شود. قوانین کشور‌ها عمدتا متکی بر عرف، نظام قضایی، ساختار قانونی و نهادهای بین‌المللی هستند. در سطح کلان، فضای قانونی کشورها در زمینه‌ کسب‌وکار شامل قوانین مرتبط با مرحله راه‌اندازی کسب‌وکار، قوانین مرتبط با مرحله فروش محصولات و خدمات به مشتریان، قوانین مرتبط با مرحله بهره‌برداری و همچنین قوانین استخدام و بهره‌برداری از منابع است.سازمان تجارت جهانی(WTO)، به عنوان یکی از نهاد‌های مطرح بین‌المللی که با هدف ارتقای‌ استانداردهای زندگی و درآمد، ایجاد اشتغال کامل، گسترش تولید و تجارت و همچنین استفاده بهینه از منابع جهانی شکل گرفته، با ارائه برخی شاخص‌ها به ارزیابی محیط کسب‌وکار کشورها می‌پردازد. یکی از معیارهای مهم ارزیابی این نهاد، شاخص سهولت انجام کسب‌وکار است که به ارزیابی محیط کسب‌وکار ایران بر مبنای مولفه‌های ضروری آن می‌پردازیم.

جزئیاتی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس
بنا به گزارش منتشر شده از مرکز پژوهش های مجلس؛ شاخص فضای کسب و کار نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هر کشور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است. این شاخص عددی بین صفر و یک است که هرچه به 10 نزدیک تر باشد به معنی نامطلوب بودن فضای کسب و کار است. شاخص فضای کسب و کار در سال 97 نسبت های پیشین و قبل خود در وضعیت بدتری قرار داشته، اما از سال 98 این شاخص رو به بهبود است، به گونه ای که از 6.22 در سال 97 به حدود 5.75 درصد سال گذشته رسیده است. بررسی شاخص ملی فضای کسب و کار بر اساس نماگر ها؛ بخش نهادی و اقتصادی حاکی از آن است که در بخش های نهادی «ساختار و عملکرد دولت» و در بخش اقتصادی «محیط مالی» بیشترین تأثیر را بر ایجاد محیط نا مناسب کسب و کار در کشور داشته است. آمار های رسمی نشان می دهد شاخص فضای کسب و کار اقتصاد ایران در سال 1400 نسبت به سال های گذشته بهبود یافته است. در محیط مالی مؤلفه های «غیر قابل پیش بینی بودن تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات» و «تأمین مالی از سیستم بانکی» بیشترین سهم را در ایجاد شرایط نامناسب برای فعالان اقتصادی کشور داشته است. با وجود بهبود شاخص کسب و کار در سال 1400، نتایج نشان می دهد که وضعیت شاخص محیط مالی با میانگین 8.15 از 10 بیشترین تأثیر منفی را بر محیط کسب و کار اقتصاد ایران داشته است. لذا تسهیل فضای کسب وکار از جهات تامین مالی فعالیت های اقتصادی برای ترغیب فعالین به کسب و کار در کشور ضروری است. در حالی یکی از اصلی ترین مشکلات کسب و کار در ایران تأمین مالی از نظام بانکی است که حدود 78 درصد از منابع مالی در ایران توسط بخش بانکی تامین می شود. شاخص فضای کسب و کار بر اساس ۱۰ زیرشاخص، آغاز کسب وکار، دریافت مجوز ساخت و ساز، هزینه دریافت اشتراک برق توسط شرکت‌ها، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات یا دریافت وام، حمایت از سرمایه‌گذاران، پرداخت مالیات، تجارت کالا در جهان، سهولت اجرای قراردادها و ورشکستگی و تعطیلی شرکت‌ها محاسبه می‌شود. شاخص فضای کسب و کار توسط بانک جهانی ایجاد شده و رتبه بالاتر در آن نشان دهنده مقررات بهتر، معمولاً ساده‌تر، برای کسب و کارها و حمایت‌های قوی تر از حقوق مالکیت خصوصی است. پژوهش‌های تجربی با بودجه تأمین شده از سوی بانک جهانی به منظور توجیه این کار نشان می‌دهند که اثر بهبود این مقررات بر رشد اقتصادی زیاد است. کارشناسان معتقدند که اگر فرایند مقررات زدایی در ایران به درستی در دستور کار قرار گیرد و روند صدور مجوزها برای شروع و ادامه فعالیت یک کسب و کار تسهیل شود طبیعتا شاخص مذکور یعنی سهولت کسب و کار هم در سطح بهتری قرار خواهد گرفت.

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: تغییر قیمت ارز در فاصله دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط آن از سوی دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی، بخش عمده‌ای از طرح‌های سرمایه‌گذاری را از توجیه اقتصادی خارج کرده است. شهلا عموری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای دریافت کنندگان تسهیلات ارزی در خوزستان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از افرادی که تسهیلات ارزی دریافت کرده‌اند در زمان تسویه تسهیلات خود به دلیل جهش نرخ ارز دچار مشکل شده‌اند. وی افزود: با توجه به اینکه قیمت ارز در فاصله دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط، چندین برابر شده، بخش عمده‌ای از طرح‌های سرمایه‌گذاری که عمدتا بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده‌اند از توجیه اقتصادی خارج شده‌اند. رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور نیازمند انجام فعالیت‌های اقتصادی هستیم، گفت: برای حفظ فرصت‌های شغلی، رونق تولید و تقویت تجارت خارجی، باید مشکلات به وجود آمده برای دریافت کنندگان تسهیلات ارزی حل شود.