نباید با دست خودمان کاری کنیم که در بن‌بست سیاسی قرار بگیریم

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در همایش «دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم حسین شیخ الاسلام» طی سخنانی با اشاره به اهمیت مقاومت گفت: هدف از مقاومت رسیدن به نتیجه مرضی خدا است ، نتیجه‌ای که مرضی مردم باشد و لذا در این راه باید تدبیر به خرج داد و در مواقعی که با موانع جدی روبرو می شویم با انعطاف خردمندانه و هوشمندانه خود را از بن‌بست خارج کنیم. ما نباید در بن بست قرار بگیریم و با خروج از آن باید راه مقاومت را ادامه دهیم همان راهی که امام خمینی (ره) در پیش گرفتند. صالحی همچنین گفت: مقاومت را نباید به گونه‌ای تعریف کنیم که یعنی سرمان را پایین بیندازیم و چارچوب نگاهمان به گونه‌ای باشد که برخی از مسائل ضروری و مهم موثر را نبینیم.
وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود در این ارتباط تاکید کرد: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که به بن‌بست سیاسی برسیم ، نباید با دست خودمان کاری کنیم که به بن‌بست سیاسی برسیم، باید از نگاه و اندیشه خردورزان و اهل اندیشه استفاده کنیم . صالحی تاکید کرد: در راه استمرار مقاومت نباید بی‌تدبیری به خرج دهیم.

 

عزم ایران برای همکاری با سازمان شانگهای

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران برای همکاری و تعامل با کشورهای عضو سازمان شانگهای اهمیت زیادی قائل است، اظهار داشت: برخورداری کشورهای عضو سازمان شانگهای از نیروی انسانی و جمعیت قابل توجه، منابع و ذخایر غنی و گستره جغرافیایی وسیع، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای این سازمان ایجاد کرده تا در مقابله موثر با یک جانبه‌گرایی و ایجاد همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل موثر ایفای نقش کند.
سید ابراهیم رئیسی ظهر روز سه‌شنبه در دیدار «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی شانگهای، با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این سازمان گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای علاوه بر تحرک بیشتر در همکاری‌های منطقه‌ای روابط تجاری با کشورهای عضو را نیز تقویت خواهد کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه ایران برای همکاری و تعامل با کشورهای عضو سازمان شانگهای اهمیت زیادی قائل است، افزود: برخورداری کشورهای عضو سازمان شانگهای از نیروی انسانی و جمعیت قابل توجه، منابع و ذخایر غنی و گستره جغرافیایی وسیع، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای این سازمان ایجاد کرده تا در مقابله موثر با یک جانبه‌گرایی و ایجاد همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل موثر ایفای نقش کند.

 

بهادری جهرمی: به اختلافات
داخلی مجلس وارد نمی‌شویم
سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که بسته ارزی از سوی مجلس به دولت ارائه نشده است، تصریح کرد: مسیر ارائه طرح‌های مجلس به دولت مشخص است؛ دولت قانوناً نمی‌تواند نظر پیشنهادی یک نماینده را ملاک عمل قرار دهد.
علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت در جمع خبرنگاران با با تاکید مجدد بر اینکه هیچ بسته ارزی‌ از سوی مجلس به دولت ارائه نشده است، گفت: ما در اختلافات داخلی مجلس شورای اسلامی وارد نمی‌شویم. سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که برخی نمایندگان با اشاره به جلسه‌ای که در دی‌ماه برگزار شده است، بر ارائه بسته ارزی مجلس به دولت تاکید کرده‌اند، گفت: آنچه که رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بودند این بود که یک بسته ارزی توسط مجلس چهل روز پیش تحویل دولت شده است؛ اما این موضوع صحیح نیست.
دبیر هیئت دولت ادامه داد: طبیعتاً نامه‌های نمایندگان محترم مجلس و روسای کمیسیون‌ها که درباره موضوعات جاری کشور با مضامین مختلف و پیشنهادات متفاوت و بعضا متعارض با یکدیگر به دولت ارسال می‌شود، نمی‌تواند نظر کل نمایندگان یا نظر مجلس تلقی شود.
بهادری گفت: در همان جلسه چهارم دی‌ماه که اشاره شده، چند نفر از نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون‌هایی همچون کمیسیون اقتصادی، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون جهش تولید صحبت کردند و هر کدام در نظرات‌شان راهکارها و پیشنهادات متفاوتی را در نظر داشتند که حتی بعضا با یکدیگر متعارض است؛ اما کدام‌یک نظر مجلس است؟
وی تصریح کرد: برخی دیگر از نمایندگان مجلس یا روسای کمیسیون‌ها نیز در ملاقات‌های حضوری نکات دیگری مطرح کرده‌اند، اما آنچه که ملاک عمل دولت است، قانون مصوب مجلس یا تصمیماتی است که در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب می‌شود.
بهادری جهرمی در پایان گفت: قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی نحوه و مسیر ارائه نظرات مجلس را مشخص کرده است و انتظار می رود همه مقامات نیز منطبق بر همین مسیر اعلام نظر کنند.

چین : آمریکا باعث سمی شدن فضای تحقیقات درباره منشا کووید شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواستار آن شد که سازمان بهداشت جهانی تحقیقاتی جدید درباره منشا همه‌گیری کووید-19 را در آمریکا اجرا کند. به گزارش پایگاه راشاتودی، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری با پرسشی درباره صحبت‌های اخیر تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی که خواستار شفافیت چین و کشورهای دیگر در به اشتراک گذاری داده‌های مربوط به منشا این بحران حوزه سلامت شده بود، مواجه شد.
مائو نینگ در پاسخ تاکید کرد، پکن بیشتر از هر کشور دیگری داده‌ها و یافته‌های تحقیقاتی را به اشتراک گذاشته و بیشترین مشارکت را در روند ردیابی منشاها به عمل آورده است. این مقام ارشد وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: ردیابی منشاهای این ویروس موضوعی مربوط به علم است. چنین مطالعه‌ای تنها مشترکا توسط دانشمندان سراسر جهان می‌تواند و باید به اجرا در بیاید و دولت آمریکا با سیاسی کردن مساله و استفاده تسلیحاتی و ابزاری از آن باعث اخلال در این تلاشها شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد: ما امیدواریم دبیرخانه سازمان بهداشت جهانی یک موضع مبتنی بر علم، عینی و عادلانه اتخاذ کند، اجازه به مانع‌تراشی‌ها با سیاسی کاری را ندهد و در کنار یک سری کارهای دیگر تحقیقاتی با موضوع ردیابی منشاها در آمریکا اجرا کند و نقشی مثبت در یک ردیابی جهانی منشا این ویروس بر مبنای علم ایفا کند. اظهارات این مقام چینی چند روز بعد از آن مطرح شد که کریستوفر رای، مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، اف.بی.آی در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز ادعا کرد، "محتمل‌ترین" منشا ویروس، درز پیدا کردن از یک لابراتوار چینی است.

پاسخ «کنعانی» به اظهارات ضدایرانی
وزیر خارجه آلمان در بغداد
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آلمان در بغداد را محکوم کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: انتظار می رفت وزیر خارجه آلمان قبل از هر چیز به خاطر عملکرد شرم آور گذشته دولت این کشور در قبال دو ملت ایران و عراق عذرخواهی می‌کرد، نه این که با طرح ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش نماید تا سابقه جنایات کشورش در حمایت از رژیم صدام علیه ایران و نیز جنایت ننگین تجهیز رژیم بعث به سلاح های شیمیایی به منظور بکارگیری آن علیه نظامیان‌ و شهروندان بی دفاع ایرانی و عراقی را مخفی کند. کنعانی با یادآوری نقش انکارناپذیر ایران در حمایت از یکپارچگی و وحدت سرزمینی عراق و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر جمع قابل توجهی از گروه های تروریستی و تجزیه طلب مسلح که دستشان به خون شهروندان غیرنظامی ایران و عراق آلوده است، در آلمان مأوا گزیده‌اند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اظهارات وزیر خارجه آلمان علیه ایران از بغداد، نشانه استمرار رویکرد حمایت آمیز دولت آلمان از تروریست های مسلح و تجزیه طلب علیه جمهوری اسلامی ایران و در استمرار تلاش بیحاصل برای صدمه زدن به روابط دو کشور همسایه ایران و عراق است. کنعانی در پایان با توصیه به آلمان برای درس گرفتن از تاریخ، خاطرنشان کرد: دولت‌ها و ملت‌های منطقه هرگز عملکرد برخی از کشورهای مشخص غربی از جمله آلمان در جنگ‌افروزی و حمایت از دیکتاتورهای جنگ افروز را فراموش نمی کنند.

پرایس: انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه با آژانس عمل کند

گروه سیاسی: بعد از سفر رافائل گروسی به تهران، فضایی از آؤامش بر تنش‌های چند ماه گذشته پیرامون پرونده هسته‌ای ایران حاکم شده است. تمامی شواهد از این امر حکایت دارند که در نشست اخیر شورای حکام آژانس، قطعنامه‌ای ضدایرانی صادر نخوهد شد. به نظر می‌رسد روند در مسیر حل گره تعلیق قرار گرفته و طی هفته‌های آتی احتمالا شاهد تنش‌زدایی بیشتری در حوزه پرونده هسته‌ای ایران خواهیم بود.
به گزارش تجارت، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر بر دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درجمع خبرنگاران در واشنگتن درباره توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ما از نزدیک با همتایان اروپایی خود از جمله انگلیس فرانسه و آلمان در خصوص برنامه هسته ای ایران همکاری می کنیم.
وی تصریح کرد که ما همچنین از تلاش های آژانس بین المللی اتمی برای حل تمام مسایل پادمانی و اعمال تدابیر راستی‌آزمایی و نظارتی موثر در تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می کنیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از تهران می خواهیم که کاملا به تعهدات قانونی خود تحت پادمان های آژانس عمل کند.معتقدیم بیانیه مشترک آژانس و ایران اهمیت داشت. آنچه بیشتر اهمیت دارد عمل به این بیانیه است.
وی با بیان اینکه به تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد کامل داریم، گفت: ما ایران را بر اساس اعمال آن قضاوت می‌کنیم، و نه کمتر از آن و همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار دارد، ما نیز انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه مشترک عمل کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران ان را تهدیدی برای منافع آمریکا، منطقه و جهان خواند و در عین حال گفت: ما همچنان معتقدیم که تنها از طریق دیپلماسی می توانیم به چالش های نشات گرفته از برنامه هسته ای ایران رسیدگی کنیم.
وی از دیپلماسی به عنوان نخستین گزینه یاد کرد اما ادعا کرد که آخرین گزینه نخواهد بود. ند پرایس در ادامه ادعاهایش افزود: تمرکز ما همچنان بر دیپلماسی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران است اما هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم.
پرایس درباره پهلو گرفتن ناوهای ایران در برزیل نیز گفت: برزیل یک شریک دموکراتیک برای آمریکا است و هیچ یک از شرکای دموکراتیک ما علاقه ای به پهلو گرفتن کشتی های ایرانی در این بخش از جهان ندارند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: ما می خواهیم که برای ارسال پیام درست با شرکای برزیلی خود همکاری کنیم مبنی بر اینکه ایران و سایر کشورهایی که منافع جمعی ما را تهدید می کنند، در این منطقه جایی ندارند. معتقدیم با توجه به پیامی که کشتی های جنگی ارسال می کنند، جایی در این منطقه ندارند.
پرایس با بیان اینکه برزیل از تحریم های آمریکا علیه ایران آگاه است، گفت با برزیل برای انجام موثرین اقدام به منظور مقابله با تهدید و چالشی که ایران ایجاد می کند، همکاری می کنیم .
در سطحی دیگر، نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه هنوز هیچ تحرکی در ادامه احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت تروئیکای اروپایی و آمریکا آماده اتخاذ تصمیم برای بازگشت به برجام نیستند. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد سه‌شنبه سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران را بسیار سازنده توصیف کرد.
اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری «تاس»، گفت: «سفر گروسی به تهران در پایان هفته گذشته کاملا سازنده بود. مدیرکل آژانس اتمی با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتر در تاسیسات هسته‌ای ایران مشخص شده است که هنوز نهایی نشده است». وی درباره این سفر توضیح داد: «بیانیه‌ای از طرف ایران در مورد آمادگی این کشور برای همکاری با دبیرخانه آژانس اتمی در مورد ذرات اورانیوم اعلام نشده که چندین سال پیش در سه مکان در ایران کشف شده بود، منتشر گردید».
این دیپلمات روس در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، اظهار داشت: «در مورد از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام اما هیچ تحرکی وجود ندارد. ایران و همچنین روسیه و چین آماده نهایی‌کردن تصمیمی برای بازگشت به پارامترهای اصلی توافق هسته‌ای هستند که تقریباً توافق کاملی بر سر آن وجود دارد. از طرف تروئیکای اروپایی و ایالات متحده هنوز چنین آمادگی وجود ندارد».
به نوشته تاس، اولیانوف با بیان اینکه قطعنامه‌های سال گذشته شورای حکام آژانس اتمی در مورد ایران پیامدهای بسیار منفی داشت، اضافه کرد: «ما در این‌باره هشدار داده بودیم... [این قطعنامه‌ها] به کاهش قابل توجه توانایی آژانس برای انجام بازرسی و نظارت در خاک ایران منجر شد. می‌خواهم امیدوار باشم که کشورهای غربی درس‌های مناسبی از این موضوع گرفته باشند و در نشست کنونی از چنین اقدامات مخربی خودداری کنند».

حکایت نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ در انتخابات ترکیه

گروه سیاسی: نتایج پژوهش چند موسسه نظرسنجی فعال در ترکیه نشان می‌دهد که «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال کلیچداراوغلو» نامزد اپوزیسیون، رقابت تنگاتنگی برای به دست گرفتن دولت دارند.
به گزارش تارنمای خبر.۷ ترکیه با انتشار نتایج نظرسنجی موسسه پیمایش افکار عمومی «اوپتیمار» اعلام کرد که این دو نامزد و رقیب کهنه کار و دیرین، نسبت به سایر رقبای سیاسی، شانس بیشتری در انتخابات ریاست جمهوری بهار سال آینده ترکیه دارند.
به نوشته این رسانه، به استناد نتایج این نظرسنجی، از پاسخگویان سوال شده که اگر این یکشنبه انتخابات برگزار شود، به کدام حزب رای خواهید داد، ۴۰ درصد پاسخگویان اعلام کردند که به حزب حاکم عدالت و توسعه که اردوغان را به عنوان نامزد معرفی کرده رای خواهند داد و ۷.۱ درصد از پاسخگویان نیز حزب ائتلافی آن یعنی حزب حرکت ملی را انتخاب کردند.
به گزارش این رسانه، در مجموع ۴۷.۱ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی، دو حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی را انتخاب کرده‌اند که اردوغان به عنوان نامزد نهایی این دو حزب معرفی شده است.
بر اساس گزارش تارنمای خبر.۷ ترکیه، ۲۵.۷ درصد از پاسخگویان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، ۱۰.۱ درصد از پاسخگویان حزب نیک (خوب)، ۹.۵ درصد از پاسخگویان حزب دموکراتیک خلق ‎ها و ۱.۲ درصد از پاسخگویان هم حزب سعادت را انتخاب کرده‌اند.
با توجه به نظر مثبت ۴۶.۵ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی به انتخاب احزاب مخالف که کلیچدار اوغلو را به عنوان نامزد مورد حمایت خود اعلام کرده‌اند، رقابت تنگاتنگی بین اردوغان (۴۷.۱ درصد پاسخگویان) و کلیچداراوغلو (۴۶.۵ درصد پاسخگویان) در انتخابات پیش رو در جریان است.
روزنامه «سوزجو» از رسانه های نزدیک به اپوزیسیون ترکیه نیز با انتشار نتایج آخرین نظرسنجی موسسه تحقیقاتی «الف»، از کاهش شدید آرای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه خبر داد و اعلام کرد که رای ائتلاف جمهور (ائتلافی که از اردوغان حمایت می کند)، ۳۵.۱ درصد و رای ائتلاف ملت (ائتلافی که از کلیچداراوغلو حمایت می‌کند) نیز ۴۷.۶ درصد است.
اما روزنامه «ینی شفق» از رسانه های نزدیک به حزب و هیات حاکمه کنونی ترکیه به استناد نتایج نظرسنجی موسسه «آرِدا» اعلام کرد که ۳۸.۵ درصد از پاسخگویان حزب عدالت و توسعه و ۱۰.۴ درصد از پاسخگویان نیز حزب حرکت ملی را (در مجموع ۴۸.۹ درصد) انتخاب خواهند کرد که اردوغان را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.
به نوشته این رسانه، احزاب جمهوری خواه خلق، حزب نیک(خوب) و حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز که از نامزدی کلیچداراوغلو حمایت می‌کنند، در مجموع نظر مثبت ۴۳.۷ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی را کسب کرده‌اند.
بررسی مجموع شواهد نظرسنجی انتخاباتی نشان می‌دهد که با روشن تر شدن فضای سیاسی و مشخص شدن رقبای هیات حاکمه و اپوزیسیون، رقابت نزدیکی در انتخابات پیش روی ترکیه شکل گرفته و موقعیت اردوغان متزلزل‌تر شده است. رئیس جمهور ترکیه دیشب در نشست کابینه دولت خود، ۱۴ می ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را به عنوان تاریخ رسمی برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در کشورش اعلام کرد.
اردوغان یک هفته پیش، ۱۴ مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را زمان قطعی برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده بود ولی آغاز فرایند برگزاری انتخابات نیازمند تایید در هیات وزیران ترکیه بود که شب گذشته به تصویب رسید.
همزمان با اعلام تاریخ رسمی انتخابات ترکیه، احزاب مخالف اردوغان نیز کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق را به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون و رقیب وی معرفی کردند. انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.
دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

وزیر دفاع آمریکا: نیروهای ما به خواست دولت عراق در این کشور می‌مانند

گروه سیاسی: رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با وزیر دفاع آمریکا روابط مشترک میان اربیل و واشنگتن و نیز مقابله با تروریسم و داعش را بررسی کرد. به گزارش شفق نیوز، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: از ایالات متحده بابت حمایتش از اقلیم کردستان تشکر می‌کنیم. نیچروان بارزانی ضمن تشکر از آنچه «حمایت آمریکا از عراق و اقلیم در مقابله با داعش» خواند، گفت، حل اختلافات و مسائل پیچیده بین اربیل و بغداد به تحقق ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی در کشور کمک می‌کند.
او ادامه داد: «درباره اهمیت حمایت و پشتیبانی از نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی در مقابله با داعش صحبت کردیم و بر اهمیت حمایت آمریکا و کشورهای دوست از طرح اصلاح و تشکیل وزارت پیشمرگ تاکید کردیم.» بارزانی افزود: به آنها اطمینان دادیم ما بر اجرای طرح اصلاح نیروهای پیشمرگ و برچیدن موانع مقابل آن مصر هستیم و به تلاش‌ها برای حل مشکلات داخلی اقلیم کردستان ادامه خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: بر حل اختلافات بغداد و اربیل توافق کردیم زیرا که ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی و آرامش را در عراق به همراه خواهد داشت.
رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین تصریح کرد: بر اهمیت حمایت از دولت عراق و تلاش مشترک در منطقه به منظور حفظ ثبات توافق کردیم. کردستان همیشه عاملی برای آرامش و ثبات باقی خواهد ماند. او خطاب به آستین گفت: منافع مشترک و در هم تنیده شدن این منافع ما را با آمریکا گره می‌زند و با هم می‌توانیم امنیت و ثبات عراق و منافع آن را حفظ کنیم.
آستین نیز گفت: با هم در شرایط دشوار اقدام کرده و به شکل مشترک با داعش مقابله کرده‌ایم. آمریکا و دولت کردستان عراق و اقلیم برای بازپس گیری حاکمیت عراق تلاش کردند. او ادعا کرد: به جنگ علیه داعش ادامه می‌دهیم. نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراق و آمریکا با هم علیه داعش جنگیدند و ما در عراق باقی خواهیم ماند و به دعوت دولت عراق برای مقابله با داعش اینجا هستیم.
آستین به ادامه حمایت واشنگتن از نیروهای پیشمرگ و تمام صفوف نیروهای عراق اشاره و از یادداشت تفاهم امضا شده بین وزارت پیشمرگ و وزارت دفاع آمریکا درباره حمایت این کشور از نیروهای پیشمرگ حمایت کرد.
وزیر دفاع آمریکا در تکمیل اظهاراتش گفت: از همکاری بین پیشمرگ و نیروهای عراق و تشکیل لشکری مشترک بین آنها حمایت می‌کنیم و به تلاش‌ها برای دستیابی اقلیم و بغداد به توافقی در این زمینه ادامه می‌دهیم. او اظهار کرد: تهدیدات داعش همچنان به قوت خود باقی است و خطری بر جان ساکنان عراق و منطقه است. احتمال می‌رود داعش بار دیگر در عراق آفتابی شود، اربیل و بغداد باید در جهت منافع ملت این کشور با هم هماهنگی مشترک داشته باشند.
او از نیروهای سیاسی کرد خواست که اختلافاتشان را کنار بگذارند. همچنین مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق با لوید آستین آخرین رویدادهای سیاسی عراق را در میان گذاشت.
بارزانی در توییتر نوشت: از استقبال وزیر آمریکا در اربیل مسرور شدم. من و آستین چندین مساله از جمله روابط بین دولت فدرال عراق وتلاش‌های ادامه دار اربیل و بغداد برای دستیابی به توافقاتی در زمینه منافع مشترک را بررسی کردیم. لوید آستین روز سه شنبه طی سفری رسمی و از پیش اعلام نشده وارد عراق شد.