برنامه‌ریزی برای تامین برق در تابستان آینده

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با اعلام اینکه نیروگاه‌های جدید وارد مدار خواهیم خواهد شد، گفت: وزارت نیرو همه تلاش خود را به کار گرفته تا تابستان سال آینده هم بدون مشکل در تأمین برق سپری شود. «همایون حائری» در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام اینکه تلاش شده برای تامین برق تابستان سال آینده نیروگاه‌ها آماده شوند، اظهار داشت: نیروگاه‌های جدید را نیز وارد مدار خواهیم کرد. معاون برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برنامه تعمیرات نیروگاهی به‌جد در حال انجام است و امیدواریم تا قبل از تابستان به پایابن برسد و بتواند برق مورد نیاز کشور را تأمین کند. وی گفت: اقدام بزرگی که از سال گذشته آغاز شد و در رابطه با مدیریت مصرف بود، امسال و سال آینده هم تداوم خواهد داشت تا از این طریق هم بتوان مشکلات را کم‌تر کرد. حائری با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم تابستان آینده را با شرایط خوبی به پایان برسانیم، درباره احتمال وقوع خاموشی در سال آینده ادامه داد: همه تلاش‌ها بر این است که چنین امری واقع نشود. به گزارش ایرنا، سیزدهم اسفندماه «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو با بیان اینکه رفع ناترازی شدید انرژی در کشور در برنامه‌های اصلی وزارت نیرو و نفت قرار دارد، گفت: قرار است ۱۰ هزار مگاوات برق صرفه‌جویی مصرف انرژی ایجاد کنیم که چنین اقدامی امکان‌پذیر است.

 

 

راه‌اندازی فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ در آینده‌ی نزدیک

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به راه‌اندازی فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع (ان‌جی‌ال) در آینده‌ای نزدیک، گفت‌: تا پایان سال آینده ۵۰ درصد گازهای مشعل همراه نفت جمع‌آوری شود که هم اکنون در راستای تحقق این هدف پروژه‌های مختلفی در حال اجرا است. محسن خجسته مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با ایرنا از راه‌اندازی فاز نخست آن در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که با اجرای آن، گازهای همراه میدان‌های غرب کارون (آزادگان، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب جمع‌آوری و فرآورش می‌شود. در ضمن با توجه به تاخیر در اجرای فازهای دوم توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون و عدم پیش‌بینی دقیق مقادیر و زمان تولید گازهای همراه به ظرفیت کامل کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، اجرای فاز نخست این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز در اولویت اجرا قرار دارد که با پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه پیش‌بینی می‌شود به‌زودی تکمیل و راه‌اندازی شود. با اجرای ردیف دوم این واحد نیز ظرفیت لازم برای جمع‌آوری تمام گازهای همراه میدان‌های غرب کارون در شرایط توسعه کامل فراهم خواهد شد.

ریزش قیمت نفت متوقف شد
قیمت نفت پس از ریزش حدود سه دلاری که شب گذشته پیدا کرد، اوایل معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر آماری که کاهش ذخایر آمریکا را نشان داد، نسبتا ثابت ماند. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در آوریل، هشت سنت افزایش یافت و به ۸۳ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترنتی آمریکا با چهار سنت کاهش، به ۷۷ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید. پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو که نگرانی از افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا را برانگیخت، شاخص های بازار نفت روز سه شنبه ریزش سنگینی را تجربه کردند و نفت برنت با دو دلار و ۸۹ سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با دو دلار و ۸۹ سنت کاهش، بسته شدند. اما آمار موسسه امریکن پترولیوم، روز چهارشنبه از بازار نفت پشتیبانی کرد. طبق این آمار، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به سوم مارس، حدود ۳.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. این کاهش برخلاف پیش بینی تحلیلگران از رشد ذخایر نفت آمریکا به میزان ۴۰۰ هزار بشکه بود. ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت، حدود ۱.۸ میلیون بشکه و ذخایر سوخت های دیگر شامل نفت کوره، حدود ۱.۹ میلیون بشکه رشد کرد.

آغاز صادرات دیزل روسیه به عربستان
روسیه در پی تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات فرآورده‌های نفتی این کشور از طریق دریا، صادرات دیزل به عربستان سعودی را در فوریه آغاز کرد. به گزارش ایسنا، در آستانه ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا، مسکو ارسال محموله‌های فرآورده‌های نفتی خود به شمال آفریقا و آسیا را آغاز کرد. همزمان، اروپا واردات دیزل از خاورمیانه و آسیا را برای جبران حذف واردات روسیه که پیش از آغاز تحریم در پنجم فوریه به حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، افزایش داد. اکنون آمار رفینیتیو نشان می دهد ماه میلادی گذشته، دست کم سه محموله حامل ۱۹۰ هزار تن دیزل در بندر پریمورسک واقع در دریای بالتیک بارگیری شدند و به سمت عربستان سعودی حرکت کردند. به گفته معامله گرانی که با رویترز صحبت کردند، سعودی ها ممکن است بخشی از دیزل روسیه را پس از اندکی پالایش، به کشورهای دیگر صادر کنند. ، واردات دیزل اروپا از خاورمیانه و آسیا در فوریه، بالاترین حجم در هفت سال گذشته بود. این افزایش در راستای تلاش این منطقه برای یافتن منابع جایگزین واردات روسیه روی داد. درست بیش از تحریم واردات سوخت روسیه، اروپا دیزل بیشتری از آمریکا و عربستان سعودی خریداری کرد و در عین حال، در ژانویه، بزرگترین خریدار دیزل روسیه بود.

«تجارت» چگونگی جبران عقب ماندگی های صنعت برق کشور را بررسی کرد

گروه انرژی: اگر متوسط رشد مصرف برق طی برنامه هفتم را برابر با متوسط رشد مصرف در یک دهه گذشته (۴.۵ درصد) در نظر بگیریم، صنعت برق کشور نیازمند احداث سالانه حدود ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه و توسعه شبکه‌های انتقال و توزیع نیروی برق متناسب با آن با سرمایه گذاری بالغ بر پنج میلیارد دلار در سال خواهد بود. به‌ گزارش «تجارت»، در کنار پاسخگویی به این میزان از رشد مصرف، می‌بایست ناترازی حدود ۱۵ هزار مگاواتی تولید و مصرف سال های گذشته را نیز طی سال‌های برنامه هفتم جبران کرد که این مهم نیازمند احداث سالانه حداقل ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید است. با فرض عدم بازنشستگی نیروگاه قدیمی فعلی در حال حاضر حداقل ۷۰۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های موجود در اولویت بازنشستگی هستند، صنعت برق سالانه نیاز به احداث ۸۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید دارد. ساخت این میزان ظرفیت نیروگاهی جدید نیازمند سیاست‌هایی است. تأمین منابع مالی مورد نیاز صنعت برق کشور که صندوق توسعه ملی در این خصوص نقش پررنگی داشته و این نقش می باید بیش از گذشته مورد توجه برنامه ریزان برنامه هفتم قرار گیرد، بسیج امکانات کشور برای ساخت داخل توربین و تجهیزات نیروگاهی در شرایط رقابتی برای تامین و نصب سالانه ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید که باید در اولویت سیاستگذاران کشور قرار گیرد. همچنین تأمین انرژی اولیه شامل گاز طبیعی یا سوخت مایع ظرفیت جدید نیروگاهی کشور حداقل معادل ۱۰ درصد سوخت تحویلی فعلی به نیروگاه‌های موجود باید در اولویت برنامه هفتم باشد افزایش بازدهی نیروگاه‌های موجود با احداث و تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی باید در اولویت اول کشور، در بخش برق یا گاز قرار گیرد. برنامه بهینه سازی مصرف فقط وابسته به دو وزارتخانه متولی انرژی یعنی وزارت نفت و وزارت نیرو نیست و لازم است همه دستگاه‌های اجرایی در قبول تقاضاهای جدید در احداث کارخانه‌ها و واردات تجهیزات انرژی بر و ساخت مسکن و … معیارها و استانداردهای انرژی را لحاظ و جرایم بازدارنده ای را برای عدم رعایت این استانداردها وضع کنند. اگرچه احکامی در برنامه‌های توسعه قبلی برای پیشبرد این اقدامات پیش بینی شده بود اما روند افزایشی شاخص شدت مصرف انرژی و رشد کمتر از برنامه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر حاکی از ناموفق بودن سیاست گذاری‌ها یا شیوه‌های اجرایی در این دو حوزه است. علیرغم تنوع سیاست‌ها و احکام متنوع در این برنامه‌ها، نقش پر رنگ توسعه ظرفیت نیروگاهی در این برنامه‌ها بیشتر دیده می‌شود. بند ب ماده ۲۵ قانون برنامه چهارم توسعه، ماده ۱۳۳ قانون برنامه ششم توسعه و بندهایی از مواد ۴۴ و ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه و آیین نامه‌ها و مقررات ابلاغی مرتبط با این مفاد شاهدی بر این ادعا بوده، هر چند احکام غیر مستقیم و تاثیر گذار دیگری نیز در متن برنامه‌های فوق وجود داشته است. اما در عمل و مقام اجرا، بخش های مذکور چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
توسعه ظرفیت نیروگاهی از میزان تقاضا عقب مانده است
آنطور که مصطفی رجبی‌مشهدی - مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران - گفته، با مروری بر آیین نامه‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوط کمتر نشانی از سایر بخش‌های زنجیره تامین برق از تامین سوخت تا توزیع، بهینه سازی مصرف، انرژی‌های پاک، رگولاتوری صنعت برق، مدیریت تامین تجهیزات، فنآوری، کارآیی و بازدهی و ... دیده می شود. علی رغم تاکیدات فوق، در فاصله ۱۰ سال منتهی به سال ۱۴۰۰، رشد مصرف برق همواره بیشتر از رشد ظرفیت نیروگاهی نصب شده کشور بوده و توسعه ظرفیت نیروگاهی از میزان تقاضا عقب مانده است. وی تاکید کرد: به منظور رفع ناترازی های صنعت برق، در سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق را تصویب کرد که در آن، مواد مهمی نظیر تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها، احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی بر، افزایش تعرفه صنایع انرژی بر و پر مصرف، پرداخت مطالبات صنعت برق از دولت بابت مابه التفاوت قیمت تکلیفی و تعرفه های فروش، جایگزینی نیروگاه های فرسوده با نیروگاه های با راندمان بالا و تامین مالی پروژه‌های صنعت برق مورد تصویب قرار گرفته است. سخنگوی صنعت برق معتقد است هر چند این قانون در بخش برق در نوع خود به لحاظ تمرکز بر مشکلات صنعت برق و برطرف کردن ناترازی ها بی نظیر و یا کم نظیر است اما اجرایی شدن مواد این قانون نیازمند برنامه های اجرایی کوتاه مدت و میان مدت است. برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی برای صنعت برق است تا نسبت به تدوین و تصویب برنامه های میان مدت در چارچوب قوانین بالادستی از جمله قانون مانع زدایی اقدام کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان "امضای تفاهمنامه‌ با چینی‌ها در بخش مسکن را از رسانه‌ها شنیده‌ام"گفت: جزئیات این تفاهمنامه‌ها پس از لایحه بودجه بررسی می‌شود. محمدرضا رضایی یادآور شد: در جریان سفر اخیر رئیس جمهور به چین، وزیر راه و شهرسازی نیز با همتای خود ملاقات کرده و تفاهم نامه‌هایی در حوزه ریلی، حمل و نقلی و ناوگان هوایی
و مسکن امضا کرده‌اند که تمامی این موارد را ما از طریق رسانه‌ها شنیدیم و هنوز گزارشی رسمی از سوی این وزارتخانه نداشتیم. وی افزود: پس از بررسی لایحه بودجه سال 1402 از وزیر راه و شهرسازی برای حضور در کمیسیون عمران مجلس و ارائه گزارش در خصوص جزئیات تفاهمنامه‌های امضا شده با کشور چین، دعوت خواهیم کرد.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری، ۷۰ درصد پروازها در زمان مقرر و بدون تاخیر انجام می‌شود و تاخیرهای بالای هشت ساعت شامل دو درصد است. محمد محمدی‌بخش در جلسه شورای عالی سازمان هواپیمایی کشور و ایرلاین‌ها گزارشی از تاخیر در پروازها ارایه کرد و گفت: بر اساس آمارها حدود ۳۰ درصد از پروازها تاخیر دارند و ۷۰ درصد پروازها در زمان مقرر خود انجام می‌شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: از این ۳۰ درصد تاخیرهای پروازی، تاخیرهای بالای هشت ساعت شامل دو درصد، تاخیرهای بین پنج تا هشت ساعت شامل پنج درصد، تاخیرهای یک تا چهار ساعت شامل ۱۳ درصد و تاخیرهای نیم تا یک ساعت نیز شامل هشت درصد می‌شود که تلاش خواهد شد این میزان تاخیرها نیز روند کاهشی‌تری داشته باشند.

امضای تفاهم نامه ایران وامارات
برای ادامه همکاری‌های هوایی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از امضای یادداشت تفاهم حمل و نقل هوایی توسط روسای سازمان هواپیمایی کشوری ایران و امارات متحده عربی که بخشی از آن مربوط به افزایش پروازهای عبوری است، خبر داد. جعفر یازرلو اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری در راستای تکلیف قانونی مقرر در ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری به منظور بسط و تقویت روابط حمل و نقل هوایی با سایر کشورهای جهان، نسبت به بروز رسانی یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل و نقل هوایی با سایر کشورها اقدام می‌کند. وی افزود: با توجه به حجم مبادلات تجاری، گردشگری و … بین ایران و امارات پس از سال‌ها به‌روزرسانی تفاهم‌نامه بین دو کشور که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده بوده، جهت افزایش همکاری‌های دو جانبه بین طرفین در دستور کار قرار گرفت.

کاهش سقف سرعت مجاز
اتوبوس‌ها در نوروز ۱۴۰۲
رئیس پلیس راه کشور از کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت مجاز اتوبوس‌ها در طرح نوروزی خبر داد.
سردار حسن مومنی ، درایـن‌باره گفت: برابر تصمیمات اتخاذ شده تصمیم بر آن شد که در ایام اجرای طرح نوروزی امسال، میانگین سقف سرعت مجاز اتوبوس‌های بین شهری ۱۰ کیلومتر کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه این طرح همزمان با اجرای طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده‌های کشور اجرایی خواهد شد، گفت: در ایام نوروز بسیاری از شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی برای انجام سفرهای خود استفاده کرده و از این رو ایمنی این ناوگان برای پلیس راه و همچنین راهداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر این اساس نیز تصمیم برآن شد تا سقف سرعت مجاز اتوبوس‌ها کاهش پیدا کند، تا خدای نکرده حادثه‌ای به دلیل سرعت برای این ناوگان رخ ندهد.
مومنی افزود: البته نظارت‌ بر ناوگان حمل و نقل عمومی را در دیگر حوزه‌ها نیز افزایش دادیم، بر این اساس معاینه فنی تمام اتوبوس‌ها چک شده و علاوه بر آن در مبدا و مقصد اتوبوس‌ها نیز چک‌ لیست‌های ایمنی آنها بررسی خواهد شد.

بررسی های میدانی نشان می دهد؛

گروه راه و مسکن: با فروکش کردن نوسانات بازار ارز، قیمت‌ها در بازار مسکن تهران و شهرهای اطراف از جمله پردیس دچار افت شد.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بررسی‌های میدانی از افت تقاضای سوداگری در بازار مسکن تهران و شهرهای حومه آن حکایت دارد. مشاوران املاک می‌گویند که پس از فروکش کردن التهاب بازار ارز، معاملات مسکن و به تبع آن قیمت‌ها دچار افت شده است.
بنا به گفته‌ی واسطه‌های ملکی، تقاضای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی که معمولا با نوسانات بازار ارز بالا می‌رود دچار کاهش شده و دلالان از بازار مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند. معدود معاملات از سوی متقاضیان مصرفی انجام می‌شود. در شهر تهران عمده خریدها از نوع تبدیل است اما در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد بعضا حضور خانه اولی‌ها دیده می‌شود. این در حالی است که تا حدود دو هفته قبل تحت تاثیر انتظارات تورمی، عمده معاملات توسط سفته‌بازان و دلالان انجام می‌شد.
در حالی که طی یک سال اخیر شیب قیمت‌ها در بازار مسکن شهرهای تهران و پردیس افزایشی بود، طی چند روز اخیر با ریزش قیمت دلار و افت خریدهای سرمایه‌ای، نرخ‌های پیشنهادی هم ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.
با کاهش قیمت ارز، نهاده‌های ساختمانی هم ارزان‌تر شده و این عامل در کاهش نرخ‌های پیش‌فروش مسکن در تهران و پردیس تاثیر گذاشته است. بازار آهن در یک هفته اخیر روند کاهنده به خود گرفته و هر شاخه آهن نسبت به دو روز قبل کاهش ۷۰۰ هزار تومانی قیمت را تجربه کرد.
ارزیابی برخی فعالان بازار مسکن این است که کسادی معاملات و افت قیمت‌های پیشنهادی مسکن تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.
در همین زمینه یک کارشناس مسکن گفت: با توجه به ریزش سنگین قیمت دلار، قیمت مسکن پایتخت بین 5 تا 15 درصد نسبت به اوج قیمت در دو هفته گذشته کاهش داشته است.
سید حمید احمدی ، با اشاره به رشد اخیر قیمت مسکن در شهرهای مختلف کشور، اظهار داشت: متاسفانه در دو دهه اخیر شاهد این هستیم که مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و همین موضوع زمینه ایجاد فشار به مردم از طریق افزایش بهای مسکن را فراهم می‌کند.
این کارشناس مسکن گفت: بازار مسکن مشابه بازارهایی نظیر سکه و طلا یک بازار سرمایه‌ای است و نقدینگی گسترده در کشور روی این بازار هم اثرگذاری دارد.
وی افزود: بر اساس پایش‌های میدانی از مشاوران املاک، قیمت مسکن همزمان با کاهش شدید قیمت دلار با افت فیمت مواجه شده است. احمدی در تشریح جزئیات این کاهش قیمت گفت: بازار مسکن سال‌های پیاپی است که در حالت رکورد تورمی است و طبق بررسی‌های میدانی که انجام شده است، با کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، بین 5 تا 15 درصد افت قیمت را نسبت به دو هفته گذشته در بازار مسکن شاهد هستیم. این کارشناس مسکن ادامه داد: هم اکنون بازار مسکن به واسطه رکود طولانی‌مدت، مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و همین سیگنال به بازار می‌تواند زمینه افت قیمت را بیشتر از اکنون مهیا کند.

گروه راه و مسکن: فروش متری مسکن یکی از اقدامات شهرداری تهران برای رفع مشکل مسکن است قرار است که مسکن به صورت متری به فروش برسد و منابع مردم به صورت خرد وارد مسکن شود. با این اقدام شهروندان در یک بازه زمانی سه ساله می‌توانند صاحب خانه شوند. به گزارش تجارت به نقل از فارس، قرار است که فروش مسکن متری در بورس عرضه شود تا شهروندان اعتماد بیشتری به این موضوع پیدا کنند. شهرداری تهران تصمیم دارد با ایجاد امید در بین مردم آنها را ترغیب به صاحبخانه شدن کند. در ادوار گذشته طرح فروش متری مسکن در دستور کار قرار گرفت و این کار تا حدودی هم پیش رفت اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت موفق نشد. اما این بار شهرداری تصمیم دارد نقاط ضعف و قوت طرح قبلی را احصا و یک طرح موفق به بازار عرضه کند. قرار است که طرح فروش متری مسکن به شورا برود. مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در این باره می‌گوید هنوز این طرح به شورا نیامده است در صورتی که به شورا ارسال شود آن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم اما این کار به آن طرف سال موکول می‌شود. در فروش متری مسکن شهرداری با کمک دستگاه‌های مسؤول اقداماتی انجام می دهد و قرار است این پروژه‌ها صاحب سند و پروانه باشند تا مردم دچار مشکل نشوند و همچنین شهروندان می‌توانند پیشرفت فیزیکی پروژه را لحظه به لحظه رصد کنند و بدانند پروژه‌ای که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند در چه مرحله‌ای قرار دارد. مهدی هدایت رئیس سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید با فروش متری مسکن بخشی از مشکلات شهروندان برطرف می‌شود ما کار را آغاز کرده‌ایم و بعد از اجازه شورا عرضه مسکن در بورس آغاز می‌شود. قیمت مسکن هم بستگی به نظر کارشناس رسمی دارد اما بنده تأکید می‌کنم که در این مدل فروش که قرار است ما آن را اجرا کنیم کارها بسیار شفاف ارائه و اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد و پروژه فروش متری مسکن یک پروژه سه ساله است.