ایران و عربستان روابط د یپلماتیک را از سر می‌گیرند 

گروه سیاسی:جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعود ی توافق کرد ند  ظرف حد اکثر د و ماه، روابط د یپلماتیک خود  را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایند گی‌ها را بازگشایی کنند .
به گزارش تجارت به نقل از فارس، به‌ د نبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید  ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی د بیر شورای عالی امنیت ملی از روز د وشنبه ۱۵ اسفند ماه د ر شهر پکن با هد ف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرد ه‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعود ی با همتای سعود ی خود  آغاز کرد .
د ر پایان این مذاکرات، د یروز  ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای د ر پکن با امضای «علی شمخانی» نمایند ه مقام معظم رهبری و د بیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد  بن‌محمد  العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعود ی و «وانگ یی» عضو د فتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس د فتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای د ولتی جمهوری خلق چین صاد ر شد . د ر این بیانیه آمد ه است: د ر پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین د ر حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پاد شاهی عربستان سعود ی، براساس اصل حسن همجواری و با توجه به توافق ایشان با سران د و کشور د ر میزبانی و حمایت از انجام گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پاد شاهی عربستان سعود ی و همچنین تمایل د و کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و د یپلماسی بر اساس پیوند های براد رانه و با تأکید  بر پایبند ی د و کشور به اصول و اهد اف منشور سازمان ملل متحد  و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر د ریابان علی شمخانی نمایند ه مقام معظم رهبری و د بیر شورای عالی امنیت ملی و پاد شاهی عربستان سعود ی به ریاست د کتر مساعد  بن محمد  العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ خورشید ی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلاد ی د ر پکن با یکد یگر د ید ار و گفت‌وگو کرد ند . 
د ر بیانیه مذکور عنوان شد ه است: جمهوری اسلامی ایران و پاد شاهی عربستان سعود ی با سپاس و قد رد انی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفت‌وگوهای انجام شد ه بین د و طرف د ر سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشید ی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلاد ی) از رهبری و د ولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفت‌وگوهای انجام شد ه د ر این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کرد ند . 
این بیانیه می‌افزاید : د ر نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شد ه، جمهوری اسلامی ایران و پاد شاهی عربستان سعود ی توافق کرد ند  ظرف حد اکثر د و ماه، روابط د یپلماتیک خود  را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایند گی‌ها را بازگشایی کنند . 
د ر این بیانیه همچنین عنوان شد ه است که وزرای امور خارجه د و کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهید ات لازم برای تباد ل سفرا با یکد یگر ملاقات می‌کنند .
د ر این بیانیه آمد ه است: د و کشور با تأکید  بر احترام به حاکمیت و عد م د خالت د ر امور د اخلی یکد یگر د ر زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شد ه د ر تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشید ی برابر با  ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلاد ی و نیز موافقتنامه عمومی همکاری‌های اقتصاد ی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شد ه د ر تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشید ی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلاد ی توافق کرد ند . د ر پایان این بیانیه عنوان شد ه است: سه کشور اراد ه قاطع خود  را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌کنند .
به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعود ی پیش از این پنج د ور مذاکره د ر بغد اد  صورت د اد ند .
جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعود ی بعد  از قطعی روابط د یپلماتیک د و کشور د ر د ی ماه ۱۳۹۴ که یکجانبه از سوی عربستان و د ر پی تجمع مقابل سفارتخانه این کشور د ر تهران و ورود  به این سفارتخانه و همچنین سرکنسولگری عربستان د ر مشهد  د ر واکنش به اعد ام شیخ نمر، قطع شد  از فرورد ین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را د ر سطح امنیتی آغاز کرد ند  که چهار د ور آن د ر سال گذشته برگزار شد ، گفت‌وگویی که چارچوب آن به گفته فؤاد  حسین وزیر خارجه عراق بین د ستگاه‌های امنیتی د و کشور بود ه است و د ور پنجم هم د ر نخستین روز د ومین ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد .
حسین امیرعبد اللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این از بازگشت روابط د یپلماتیک ایران و عربستان به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها استقبال کرد ه و گفته بود : هیچگاه د ر قطع روابط با هیچ کشوری د ر جهان اسلام از جمله عربستان سعود ی پیشقد م نبود ه‌ایم و از بازگشت روابط د یپلماتیک د و کشور به حالت طبیعی و افتتاح سفارتخانه‌ها د ر چارچوب گفت‌وگوهایی که خواهیم د اشت، استقبال می‌کنیم.
یک سخنگوی کاخ سفید  نیز به توافق ایران و عربستان سعود ی برای از سرگیری روابط واکنش نشان د اد .
یک سخنگوی کاخ سفید  با بیان اینکه از گزارش‌ها د رباره توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط مطلع است گفت آمریکا از هر گونه تلاش برای پایان د اد ن به جنگ یمن استقبال می‌کند . مارک د ابوویتز، مد یر لابی صهیونیستی اف.د ی.د ی به توافق ایران و عربستان سعود ی واکنش نشان د اد  و آن را برای منافع آمریکا باخت-باخت-باخت توصیف کرد .
او د ر توییتر نوشت: «احیای روابط ایران و سعود ی د ر  نتیجه میانجی‌گری چین، باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکا است.این نشان می‌د هد  که سعود ی‌ها به حمایت واشنگتن اعتماد ی ند ارند  و ایران، فرصت را برای د ور کرد ن متحد ان آمریکا و پایان د اد ن به انزوای بین‌المللی‌اش مهیا می‌بیند  و اینکه چین د ارد  به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبد یل می‌شود .» وزارت خارجه عمان د ر این زمینه بیانیه‌ای صاد ر کرد .
د ر این بیانیه آمد ه است: وزارت خارجه سلطنت عمان ضمن اعلام استقبال از بیانیه مشترک سه جانبه صاد ره از سوی پاد شاهی عربستان سعود ی و جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین د رخصوص از سرگیری روابط د یپلماتیک عربستان و ایران و بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایند گی‌های د و کشور ظرف مد ت حد اکثر د و ماه و فعال‌سازی مجد د  توافقنامه همکاری امنیتی فیمابین و موافقتنامه عمومی همکاری د و کشور د ر زمینه‌های اقتصاد ، بازرگانی و سرمایه گذاری، علمی، فناوری، فرهنگی، ورزشی وجوانان، ابراز امید واری می‌کند  که اتخاذ این گام به تقویت پایه‌های ثبات و امنیت د ر منطقه و گسترش همکاری مثبت و سازند ه که د ر برگیرند ه منافع همه ملت‌های منطقه و جهان باشد ، کمک کند .
«السید  بد ر بن حمد  البوسعید ی» وزیر خارجه عمان نیز د ر پی این توافق د ر توئیتر نوشت: «از نتایج گفت‌وگوهایی که به میزبانی چین بین براد ران عربستانی و ایرانی برگزار شد  و توافق حاصله د و کشور مبنی بر ازسرگیری روابط د یپلماتیک و فعال‌سازی همکاری‌های امنیتی، اقتصاد ی و فرهنگی استقبال می‌کنیم. مطمئنیم که این گام موجب استحکام پایه‌های ثبات و امنیت د ر منطقه و تقویت روابط بین د ولت‌ها و ملت‌ها خواهد  بود .»

روایت شمخانی از پایان بن‌بست ۷ ساله
د ریابان «علی شمخانی» د بیر شورای عالی امنیت ملی پس از امضای بیانیه مشترک سه‌جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، پاد شاهی عربستان سعود ی و جمهوری خلق چین د ر پکن به «نورنیوز» گفت: سفر بهمن‌ماه «آیت‌الله رئیسی» به چین و گفتگوی آقای «شی جین پینگ»رئیس جمهور چین با رئیس جمهور کشورمان، بستر شکل‌گیری مذاکرات جد ید  و بسیار جد ی میان هیأت‌های ایران و عربستان سعود ی را فراهم کرد . او گفتگوهای انجام شد ه میان د و کشور را صریح، شفاف، همه‌جانبه و سازند ه عنوان کرد  و افزود : رفع سوءتفاهم‌ها و نگاه رو به آیند ه د ر روابط تهران-ریاض، قطعا توسعه ثبات و امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام را برای مد یریت چالش‌های موجود  به‌د نبال خواهد  د اشت. شمخانی د ر اد امه از نقش سازند ه جمهوری خلق چین د ر خصوص حمایت از توسعه روابط کشورها که لازمه‌ی رفع چالش‌ها و افزایش صلح و ثبات و ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی است، قد رد انی کرد . د بیر شورای عالی امنیت ملی ۵ د ور مذاکره اولیه انجام شد ه با عربستان سعود ی که به میزبانی عراق و عمان انجام شد  را د ر د ست‌یابی به توافق نهایی، موثر ارزیابی کرد  و از تلاش این د و کشور نیز د ر این خصوص سپاس‌گزاری نمود .

ضرورت هوشمند سازی اقتصاد  ایران

وزیر اقتصاد  و د ارایی گفت: د ر خواستم از مجموعه مد یران مالیاتی کشور این است که حصار مقاومت برخی از سازمان ها را بشکنند  و از تمام ظرفیت های برون سپاری بهره ببرند . احسان خاند وزی د ر نشست مد یران مالیاتی سراسر کشور د ر بند رعباس، با بیان اینکه د ر بین ۳ یا ۴ محور تحولی د ر د ولت جد ید  د ر حوزه اقتصاد ، بی شک یکی از ارکان ها اتفاقاتی است که د ر سازمان امور مالیاتی رخ د اد ه است گفت: امید وارم بتوانیم برگ د رخشانی از حرکت های تحولی اد اره کشور د ر نرم افزارهای اد اره اقتصاد  ارائه د هیم که سالیان سال مورد  استناد  قرار گیرد . وی افزود : فراموش نکنید  مسیر اصلی که مد  نظر و سمت و سوی حرکت ماست، مسئله هوشمند  سازی د ر اقتصاد  ایران است. از این رو تمرکز خود  را د ر به اختیار گرفتن افراد ی که به خد مت این هد ف د رآیند  بگذاریم تا مالیات را به صورت هوشمند  شناسایی، وصول و مسیر جد ید ی را ایجاد  کنیم. وزیر اقتصاد  و د ارایی یکی از ابعاد  مسئله هوشمند  سازی را استفاد ه کرد ن از ظرفیت های برون سپاری خارج از سازمان عنوان کرد  و گفت: د ر خواستم از مجموعه مد یران مالیاتی کشور این است که حصار مقاومت برخی از سازمان ها را بشکنند  و از تمام ظرفیت های برون سپاری بهره ببرند . خاند وزی اظهار کرد : د ر مورد  خانه های خالی یا د ر حوزه خود روهای لوکس علاوه بر تلاش برای ابلاغ به صاحب ملک و خود رو، آنچه مقد م است اقد اماتی است که منجر به وصول یا تغییر رفتار شود ، و د ر همین زمینه هم از کمک نهاد هایی که ذینفع باشند  د ر پیشبرد  اهد اف سازمانی استفاد ه شود .

 

یک تصمیم جد ید  برای سهام عد الت متوفیان

رییس سازمان بورس و اوراق بهاد ار از اخذ تصمیم جد ید  برای تعیین تکلیف سهام عد الت متوفیان خبر د اد . مجید  عشقی د ر گفت‌وگو با ایسنا، د رمورد  انتقال سهام مشمولان متوفیان توضیح د اد : بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عد الت طی سال‌های گذشته فوت شد ه‌اند  و انتقال سهام باید  به صورت الکترونیکی صورت بگیرد . بر این اساس د فاتر قضایی د رمورد  بحث سامانه و انتقال اطلاعات با مشکل مواجه شد ند . عشقی اد امه د اد : به همین د لیل مصوبه تغییر د اد ه شد  و شرکت‌های کارگزاری را هم وارد  ماجرا شد ند . بر این اساس بخش سامانه‌ای د ر اختیار کارگزاری قرار می‌د هیم تا بتوانند  این کار را انجام د هند . افراد  باید  به کارگزاری‌ها و د فاتر قضایی مراجعه کنند  تا کارگزاری به صورت الکترونیکی این کار را انجام د هد . وی افزود : وراث باید  گواهی انحصار ورثه را ارائه کنند  تا انتقال بر اساس سهمی که مشخص شد ه صورت بگیرد . د ر سامانه د رصد  هر وارث مشخص می‌شود  و انتقال قهری به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد . ساختار اواخر تغییر پید ا کرد ه و زیرساخت فنی آن د رحال آماد ه شد ن است. بر اساس این گزارش، بیش از سه میلیون نفر از مشمولان سهام عد الت طی سال‌های گذشته فوت شد ه‌اند  و سهام آن‌ها پس از فرایند  انحصار وراثت باید  به وراث تعلق بگیرد . البته برخی از وراث نیز فوت شد ه‌اند  و همین موضوع فرایند  را پیچید ه‌تر کرد ه است.

«تجارت» مصوبات اخیر نمایند گان مجلس د ر خصوص سند  مالی سال آیند ه د ولت را بررسی کرد 

گروه اقتصاد  کلان: د ر روزهای اخیر مجلس تغییرات و مصوبات جد ید ی را برای بود جه سال آیند ه د ر د ستور کار قرار د اد . مصوبات به اعتقاد  برخی از کارشناسان زمینه را برای کسری بود جه و ناترازی مالی د ولت د ر سال 1402 فراهم خواهد  کرد . به گزارش «تجارت»، کارشناسان معتقد ند  زمانی که تغییرات گسترد ه‌ای د ر لایحه بود جه ایجاد  می‌شود ، به طور طبیعی د ولت د چار کسری بود جه و به هم ریختن برنامه‌ریزی‌هایش می‌شود . نمایند گان مجلس شورای اسلامی د ر بررسی بود جه سال آیند ه و د ر بخش د رآمد ی بود جه، د ر حوزه‌هایی همچون عد الت اجتماعی، سازند گی، حمایت از تولید  و مشاغل، حمایت از خانواد ه، معافیت‌های مالیاتی و بورس مصوبات زیاد ی د اشتند . نمایند گان مجلس شورای اسلامی د ر مصوبه‌ای د یگر، با معافیت مالیاتی کسب و کارهای فعال د ر پلتفرم‌های د اخلی موافقت کرد ه و مقرر شد  تا د رآمد  برخی از کسب و کارهای اشخاص حقیقی د ر پلتفرم های د اخلی مشمول نرخ صفر مالیاتی شود . نمایند گان مجلس شورای اسلامی د ر بخش حمایت از تولید  و مشاغل، مصوبات د رآمد ی مهمی همچون معافیت مالیاتی حقوق بگیران تا سقف 10 میلیون تومان و معافیت واحد های مسکونی افراد  تحت پوشش نهاد های حمایتی از هزینه انشعاب و عوارض را به تصویب رساند ند . با پیشنهاد  علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس مبنی بر این که با توجه به شرایط کشور، گرانی و تورم، سقف معافیت مالیات بر حقوق و مزایا باید  افزایش یابد ، آنچه د ر گزارش کمیسیون تلفیق آمد ه معافیت مالیاتی برای حقوق ماهانه تا سقف 7 میلیون تومان د ر نظر گرفته شد ه که این میزان باید  به 10 میلیون تومان افزایش پید ا کند . بنابر موافقت نمایند گان با اصلاح صورت گرفته معافیت مالیاتی برای حقوق ماهانه تا سقف 10 میلیون تومان د ر نظر گرفته شد . همچنین نمایند گان ملت با تصویب بند  الحاقی 10 تبصره 6 ماد ه واحد ه لایحه بود جه، مقرر کرد ند  تا خیّرین مسکن‌ساز و افراد  تحت پوشش سازمان‌ها و نهاد های حمایتی از پرد اخت هزینه‌های صد ور پروانه ساختمانی، عوارض د هیاری و شهرد اری و هزینه‌های انشعاب برای یک‌بار معاف شوند . مجلس شورای اسلامی د ر حوزه بورس، مصوبات د رآمد ی مهمی همچون ممنوعیت عرضه خود رو به قیمت بیش از یک د وم برابر قیمت پایه د ر بورس کالا و نیز تخصیص 10 هزار میلیارد  تومان سهام د ولت د ر شرکت ها برای تقویت بازار سرمایه را به تصویب رساند ند . نمایند گان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کرد ند  که ۱۰ هزار میلیارد  تومان از سهام د ولت د ر شرکت‌ها د ر اختیار صند وق تثبیت بازار سرمایه قرار می‌گیرد .

مهمترین مصوبات اخیر مجلس چه بود ؟
از مصوبات مجلس د ر مورد  لایحه بود جه ۱۴۰۲ حکایت از آن د ارد  که تاکنون با حد ود  ۷۰۰ هزار میلیارد  تومان تغییر د ر د رآمد ها و مصارف د ولت، بود جه به سمت ناترازی رفته است. بر اساس مصوبات مجلس، تاکنون ۹۰ هزار میلیارد  تومان مصارف عمومی بود جه افزایش یافته که شامل موارد ی است که هزینه‌های د ولت را افزایش می‌د هد  و د ر نتیجه به کسری بود جه منجر می‌شود . مجلس از سوی د یگر منابع د رآمد ی جد ید ی پیش‌بینی و د ر مقابل آنها، هزینه‌های قطعی تعیین کرد ه است. این د رآمد ها از نگاه کارشناسی، قابل تحقق نیست و یا وصول آنها د ارای تبعاتی خواهد  بود .

ارزیابی کارشناسان چیست؟
یک کارشناس اقتصاد ی با اشاره به برنامه د ولت برای کنترل تورم، گفت: تغییرات گسترد ه مجلس د ر لایحه بود جه سال ۱۴۰۲ سبب فشارهای هزینه‌ای و کسری بود جه د ر سال آیند ه خواهد  شد  که نتیجه آن افزایش پایه پولی و رشد  نرخ تورم است. سید  محمد رضا حسینی د ر مورد  تغییرات مجلس د ر لایحه بود جه ۱۴۰۲، افزود : اگر بود جه د ر مجلس کاملاً با لایحه د ولت تفاوت پید ا کند ، منع قانونی وجود  ند ارد ، البته شورای نگهبان، د ر برخی از نظریات تفسیری خود  ناظر بر اصل ۵۲ قانون اساسی، طرح‌های نمایند گان که منجر به تاثیر کلی د ر بود جه شود ، را مغایر با اصل ۵۲ قانون اساسی د انسته است. وی اضافه کرد : با این وجود  و د ر شرایط اقتصاد ی فعلی، راهبرد  اساسی هم د ولت و هم مجلس باید  به سمت بود جه انقباضی، کاهش مخارج جاری و هزینه‌ای و د ر نتیجه کاهش کسری بود جه باشد ، د ر غیر این صورت، فشارهای هزینه‌ای د ر سال آیند ه، سبب کسری بود جه گسترد ه خواهد  شد . این کارشناس اقتصاد ی گفت: د ولت برای پوشش این کسری ناچار به تأمین منابع از راه‌هایی خواهد  شد  که نتیجه آن افزایش پایه پولی و افزایش نرخ تورم است.
حسینی اد امه د اد : از سوی د یگر با د خالت گسترد ه مجلس د ر بود جه، عملاً نظارت بر عملکرد  و سیاست‌های د ولت، با مشکل مواجه خواهد  شد  چراکه این عذر برای د ولت‌ها وجود  د ارد  که د خالت مجلس مانع از اعمال سیاست‌گذاری د ولت از طریق تصویب و اجرای بود جه شد ه است. وی با بیان اینکه د ر نظام مطلوب بود جه‌ریزی، د خالت مجلس د ر بود جه محد ود  به رئوس کلی سیاست‌های د ولت خواهد  بود ، تصریح کرد : د خالت د ر جزئیات احکام و ارقام بود جه نخواهد  د اشت. کارشناس اقتصاد ی گفت: د رواقع بود جه برنامه مالی یک ساله د ولت است، به این د لیل است که قانون اساسی د ر اصول ۵۲ و ۱۲۶، تهیه لوایح بود جه و همچنین برنامه را بر عهد ه د ولت قرار د اد ه، بر همین اساس د ولت از طریق بود جه، سیاست‌های کلی و برنامه‌هایی که به مرد م وعد ه د اد ه است را عملیاتی می‌کند .

سرمقاله

آلبرت بغزیان
اقتصاد د ان

بانک مرکزی متولی مد یریت بازار ارز است، بنابراین بیشترین اطلاعات، قد رت، اختیار و منابع ارزی را د ارد  و می‌د اند  که با چه میزان تزریق و استمرار، ارز می‌تواند  د ر چه محد ود ه‌ای بازی کند . با مسائل سیاسی و بحث‌های خارجی مانند  برجام، توافقات و مذاکرات کاری ند ارم، اما این موارد  روی جریان انتقال ارز و پیش بینی ثبات اقتصاد ی د ر آیند ه اثر می‌گذارد . موضوعی که عوض شد ه گرفتن اختیارات از د ولت توسط ریاست کل بانک مرکزی است. به عنوان مثال اگر من قصد  د ارم، فرد ی را هد ایت کنم آن فرد ِ آزاد  باید  با من کنار بیاید ، بنابراین نرخ ارز هرات، اربیل و سلیمانیه که د ر کانال تلگرامی آن را مشاهد ه می‌کنیم، د ارای منشا خارجی است و بعضی مواقع نیز به نفوذی‌ها و کاسب‌های این بازار بر می‌گرد د  و اگر قرار باشد  به این نرخ‌ها نگاه کنیم نمی‌شود  آن را هد ایت کرد ، بلکه باید  برعکس باشد  و آن‌ها به تابلوی بانک مرکزی و مرکز مباد له ارز ایران د قت کنند  و با یک اختلافی نرخی را د ر بازار آزاد  بیان کنند ، تا امکان تهیه اسکناس باشد ، که این اتفاق افتاد ه است یعنی با گرفتن اختیارات قضیه د ر حال شکل‌گیری است. بانک مرکزی باید  اقتد ار د اشته باشد  و رود ربایستی با مقامات را کنار بگذارد ، خوشبختانه یک هفته است که پتروشیمی‌ها موظف و مکلفند  عرضه ارز خود  را از طریق مرکز مباد له انجام د هند ، همچنین از نظر پلیسی بود ن خارج شد یم به این معنی که بانک مرکزی د ر گذشته بیان می‌کرد  پلیس‌ بانک‌ و صرافی‌ها را ببند د  که با این امنیتی کرد ن بازار گیج میشد  و یک مقد ار کاهش و بعد  افزایش د اشت، اما حال برعکس شد ه و به جای امنیتی کرد ن، فضا را آزاد  کرد یم یعنی صرافی‌ها مجاز به خرید  و فروش هستند . برای معاملات سالم هرچه بازار را محد ود  و ریسک‌د ار کنیم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، ولی باید  جلوی معاملات ناسالم را گرفت، به این معنی که اگر پتروشیمی‌ها خارج از مسیر اقد ام به فروش کنند  به منزله، پولشویی است، که این جایگاه نیز د ر حال صورت گرفتن است. با مبلغ بسیار کم حد ود  چند  صد  میلیون د لار یا یورو این بازار توانست شکل بگیرد  تا بد انیم چه مقد ار تقاضای رسمی به این مرکز آمد ه و تقاضا‌های غیر رسمی که د ر این سر فصل‌ها نیست، مانند  سود اگری و انتقال پول و استفاد ه از آن برای قاچاق که د ر تمامی کشور‌ها وجود  د ارد ، سهم کمی از تقاضای ارز را شامل می‌شود  که می‌توان آن را از بازار آزاد  تهیه کرد . امید واریم این روند  بعد  از تعطیلات هم اد امه پید ا کند  تا زمانی که بین مرد م جا بیفتد  و زمانی که جا افتاد  بازار کالا‌ آروم می‌گیرد ، زمانی که د لار ۵۰ هزار تومان می‌شود  قیمت‌ها بالا می‌روند ، ولی زمانی که د لار کاهشی می‌شود ، کالا‌ها پایین نمی‌آیند  تا مطمئن شوند  نرخ د ر این محد ود  می‌ماند  و قابلیت پیش بینی پید ا می‌کند  د ر این زمان کالا‌ها نیز باید  پایین بیایند  تا به فروش برسند . رئیس کل بانک مرکزی بازار آزاد  را پذیرفت البته قبل از آن نیز بازار متشکل ارزی وجود  د اشت و تقاضا‌های رسمی برای خد مات د رمانی و آموزشی د ر این بازار بود ، اما برای این تقاضا‌ها جایی که بی واسطه و مستقیم مراجعه کنند ، وجود  ند اشت و باید  به وزارت می‌رفتند ، اما حالا د رخواست تقاضا تسریع شد ه است. به عنوان مثال فرد  برای د ریافت ارز د انشجویی می‌تواند  به این بازار وارد  شود  با نرخی نزد یک به بازار آزاد  ارز خود  را تامین کند ، هر چه این مرکز بتواند  تقاضا‌های بیشتری را به صورت تقاضای معقول شناسایی کند  د یگر افراد  سراغ صرافی‌های آزاد  نمی‌روند  حتی اگر قیمت هم افزایش پید ا کند  و فضا هم ناآرام باشد ، چون د سترسی به این مرکز آسان است و افراد  وارد  شد ه و تقاضای خود  را ثبت می‌کنند  و مد ارک مربوطه را ارائه و به آن‌ها ارز تخصیص می‌د هند . اگر فرد ی می‌خواهد  ۵۰ هزار یورو د ریافت کند ، بد ون هیچ ازد حامی تقاضای خود ش را اعلام می‌کند  و یک هفته الی د و هفته‌ای پاسخ د اد ه می‌شود  البته این فرآیند  باید  شفاف‌تر باشد  و آموزش و معرفی شود ، تا د ر زمان خواست خطا ند هد  و باید  بازار متشکل ارزی سایت خود  را پاک کند  تا با یک کلیک به مرکز مباد له ایران بیایند  که د ر آنجا تقاضا‌ها مشخص و نیاز منطقی ارز معلوم است و اینکه فرد ی بخواهد  خانه خود  را بفروشد  و پول آن را به کشور‌های اطراف ببرد  و سرمایه گذاری کند  د یگر نمی‌تواند  د ر این مرکز ارز خود  را د ریافت کند ، بنابراین باید  به سراغ بازار آزاد  برود  یا تهاتر کند ، البته این تقاضا‌ها تاثیر گذار نیستند .

یادداشت

هرویک یاری‌جانیان
عضو اتاق بازرگانی

اقتصاد  ایران پس از تحمل مشکلات متعد د متأثر ازتحریم و شیوع کرونا و همچنین شوکی که جراحی اقتصاد ی به آن وارد  کرد ه بود ، آماد ه پوست‌اند ازی و قرار گرفتن د ر مسیر توسعه است. د ر حالی که تحریم‌های آمریکا و غرب، موانعی پیش روی اقتصاد  ایران قرار د اد ه بود ، شوک حاصل از شیوع ویروس کرونا، آثار تحریم را تشد ید  کرد  و موجب شد  تا برنامه‌های . توسعه‌ای ایران د ر حوزه اقتصاد  تحقق نیابد . نسخه اقتصاد  مقاومتی و اند وخته رویارویی با چهار د هه تحریم، توسعه اقتصاد ی با شیب ملایم را ممکن ساخته بود ، خاطرنشان کرد : بحران اقتصاد ی که شیوع ویروس کرونا بر جهان تحمیل کرد ، ایران را مستثنی نکرد  و د ر چنین شرایطی د ولت سیزد هم د ر تنگنایی سخت اجرای جراحی اقتصاد ی قرار گرفت، د ر حالی که د ولت‌های پیشین که با حجم کمتری از تحریم‌ها روبرو بود ند  و بحران کرونا را نیز تجربه نکرد ه بود ند ، می‌توانستند  د ر شرایط بهتری جراحی اقتصاد ی را اجرایی کنند . شرایط اقتصاد  کشور را به نقطه‌ای رساند ه که جراحی اقتصاد ی اجتناب ناپذیر بود ، آنچه مسلم است اجرای جراحی اقتصاد ی شرایطی را بر اقتصاد  کشور تحمیل می‌کند  که برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصاد ی کشور باید  به این شرایط تن د اد . بی‌شک این شرایط ماند گار نبود ه و پس از اصلاح ساختار اقتصاد  کشور وارد  د وره بازسازی و پس از آن رونق خواهد  شد ، مشروط بر اینکه د ولت خود  را موظف به اجرای سیاست‌های اقتصاد ی تکلیف شد ه د ر اسناد  بالاد ستی نظام بد اند . یکی از موارد ی که به د فعات بر آن تاکید شد ه، خروج کامل د ولت از اقتصاد  و اجرای خصوصی‌سازی واقعی است، تجربه ناموفق بود ن بنگاهد اری د ولتی مختص ایران نیست و به صفر رسید ن بنگاهد اری د ولت د ر قریب به اکثریت کشورها مبین د رست بود ن این سیاست است. به د لایل متعد د  د ولت بنگاهد ار خوبی نیست و د ر کشورهایی که همچنان د ولت اصرار به حضور د ر اقتصاد  د ر نقش بنگاهد ار د ارد ، متأسفانه بخش خصوصی هم توفیقی د ر این حوزه ند ارد . عد م موفقیت د ر رسید ن به توسعه اقتصاد ی، محرومیت اقتصاد  از فعالیت نخبگان و به حد اقل رسید ن نوآوری، بهره‌وری و انگیزه‌های رقابتی نمونه‌هایی از آثار اقتصاد  د ولتی است، د ولت‌ها برای پوشاند ن ضعف خود  د ر حوزه بنگاهد اری رو به تضعیف رقیب یعنی بخش خصوصی می‌آورند  و این رفتار تبعات منفی اقتصاد  د ولتی را افزایش می‌د هد . به موازات جراحی اقتصاد ی که د ولت د ر د ستور کار قرار د اد ه بخش خصوصی نیز باید  خود  را ترمیم و تقویت کند ، برای گذر از اقتصاد  د ولتی نیازمند  بخش خصوصی قد رتمند  هستیم و این مهم ماد امی تحقق می‌یابد  که ارکان بخش خصوصی کشور تقویت شد ه و ظرفیت برعهد ه گرفتن مسؤلیت اقتصاد  کشور را د اشته باشد . 

«تجارت» بررسی کرد 

گروه انرژی: سال ۱۴۰۱ نام تولید ، د انش بنیان و اشتغال آفرین را برگزید ، سالی که بسیاری از صنایع با بکارگیری از آن رشد  خود  را رقم زد ند ، یکی از این صنایع، صنعت پتروشیمی بود  که توانست از این طریق افزایش بهره وری و کاهش خام فروشی را محقق کند . به گزارش «تجارت»، شرکت های د انش بنیان، از سال های گذشته تاکنون، سهم و جایگاه خود  را د ر صنعت نفت بسیار زود تر از صنایع د یگر باز کرد ند ، د ر این میان، صنعت پتروشیمی پیشتازی چشمگیری د ر این روند  د اشته و امروز شرکت های د انش بنیان و فناور د ر افزایش میزان تولید  و د سترسی به د انش فنی و تامین تجهیزات و نیازهای فنی صنعت پتروشیمی نقش زیاد ی د ارند . شرکت های د انش بنیان با عبور از تحریم ها و فشارهای اقتصاد ی مختلف توانسته اند  سد شکن تحریم باشند  و صنایع مختلف از جمله صنعت پتروشیمی را د ر پروژه های از قبل برنامه ریزی شد ه جهش د وم و سوم و طرح های پیشران کمک کنند . اتفاق مهمی که د ر میانه تلاش برای توسعه د انش بنیان ها د ر صنعت نفت، بخصوص صنعت پتروشیمی رخ د اد ه، تکمیل زنجیره ارزش تولید  محصولات و جلوگیری از خام فروشی د ر کنار سود  سرشار برای کشور است.

صنعت پتروشیمی ایران به جایگاه اول منطقه می رسد 
صنعت پتروشیمی ایران با بررسی و ارزیابی د رست از بازار و آنچه د ر قالب جهش د وم و سوم خود  و پس از آن پیش بینی کرد ه است، تلاش می کند  محصولات خود  را متنوع تر از هشت محصول اولیه و پایه یعنی متانول، آمونیاک، اتیلن، پروپیلن، بوتاد ین و BTX بنزن، تولوئن و زایلین عرضه کند  و د ر این بخش است که پای شرکت های د انش بنیان به میان می آید  و پیش بینی می شود ، صنعت پتروشیمی ایران با اجرای برنامه های هد فمند  د ر سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۴) با ظرفیت تولید  سالانه ۵۷ میلیون تن به جایگاه اول منطقه د ست یابد .

نجات صنعت با بهره‌گیری از د انش‌بنیان‌ها
طبق گفته کارشناسان این حوزه، آنچه امروز به عنوان هد ف مهم و کلان آیند ه صنعت پتروشیمی د ر نظر گرفته شد ه، توسعه فعالیت های صنایع تکمیلی با هد ف کاهش خام فروشی د ر صنعت پتروشیمی است. با بهره‌گیری از د انش‌بنیان‌ها و فناوری می توان صنعت را از عقب‌ماند گی و منسوخ شد ن نجات د اد . برای رسید ن به این اهد اف شماری اقد ام‌ها انجام شد ه است. برای نمونه مراکز نوآوری د ر مجتمع‌های پتروشیمی راه‌اند ازی شد ه که برای آیند ه این صنعت مطلوب بود ه، همچنین برای ارزیابی شرکت‌هایی که چه مقد ار به سمت د انش‌بنیان‌شد ن می‌روند  هم اقد ام‌های انجام شد ه است. امروزه هد ف، قطع خام فروشی و استقلال اقتصاد ی یکی از پیش شرط های اجرای پروژه های صنعت پتروشیمی بود ه و اجرای پروژه های تکمیل زنجیره ارزش و طرح های پیشران، فعال سازی صنایع کوچک و پارک های صنعتی و شیمیایی به همین منظور بود ه است. طبق ارزیابی های صورت گرفته ظرفیتی د ر حد ود  هشت میلیارد  د لار پروژه فعال د ر صنعت پتروشیمی برای ورود  شرکت های فناور و د انش بنیان وجود  د ارد  که اگر شرکت های د اخلی از آن استفاد ه نکنند ، این مجال نصیب خارجی ها خواهد  شد ، تا کنون اقد امات خوبی د ر حوزه بکارگیری از د انش بنیان ها د ر صنعت پتروشی صورت گرفته اما انتظار می رود  که شرکت های فناور و د انش بنیان ایرانی به سطوح بین المللی برسند . یکی از راهبرد های‌ صنعت پتروشیمی حرکت به سمت تولید  محصولات پایین‌د ست ارزش‌آفرین است، د ر این زمینه بحث‌های زیاد ی مطرح و چهار پارک د ر پارسیان، ماهشهر، عسلویه و مکران طراحی شد ه که د ر حال اجرایی شد ن است.

رشد  سالانه ۴.۵ د رصد ی تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی
براساس پیش‌بینی‌ها، تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی سالانه حد ود  ۴.۵ د رصد  رشد  خواهد  د اشت، د ر صورتی که افزایش تقاضای فرآورد ه‌های نفتی رو به کاهش است، بنابراین باید  محصولات نفت و گاز کشور را به سمت توسعه صنعت پتروشیمی و ایجاد  ارزش افزود ه بیشتر هد ایت کنیم. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شد ه، ظرفیت صنعت پتروشیمی تا ۱۰ سال آیند ه از ۹۰ میلیون تن کنونی به نزد یک ۲۰۰ میلیون تن د ر سال خواهد  رسید  و د و برابر خواهد  شد  که نقش تعیین‌کنند ه‌ای د ر جریان تحریم‌ها د ر ارزآوری برای کشور خواهد  د اشت. هم اکنون بیش از ۱۸۰ شرکت د اخلی د ر زمینه حل مشکلات پلنت ها، تولید  و لایسنس و د انش فنی با هد ف راه‌اند ازی خطوط و طرح‌های جد ید ، افزایش بهره‌وری، تقویت و حمایت از صنایع ساخت د اخل و انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی کاربرد ی، د ر صنعت پتروشیمی فعال هستند ، بی شک استفاد ه از پتانسیل د انش بنیان ها د ر این عرصه می تواند  بسیار کمک رسان باشد  تا علاوه بر ارزآوری د ر حوزه خود کفایی بیشتر نیز گام برد اریم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: تاکنون اطلاعات هویتی مالکان ۱۴۰ هزار خانه لوکس مشمول مالیات د ر کشور شناسایی و روند  وصول مالیات از آنان آغاز شد ه است. د اوود  منظور افزود : این رقم یک د هم تعد اد  واقعی خانه‌های لوکس است که انتظار می‌رود  با همکاری شهرد اری‌ها و به‌ویژه شهرد اری تهران، سال آیند ه این رقم به شناسایی یک میلیون خانه لوکس افزایش پید ا کند . وی اد امه د اد : خانه‌های خالی و خود روهای گرانقیمت نیز از د یگر موارد ی هستند  که روند  وصول مالیات از آن‌ها نتیجه بخش بود ه و برای ۳۰۰ هزار خانه خالی، برگ تشخیص و مطالبه صاد ر و به مالکان آن‌ها ابلاغ شد ه است. رییس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد : چنانچه این مود یان پس از اخطار اول و د وم مالیات ابلاغ شد ه را پرد اخت نکنند ، اقد ام اجرایی و برد اشت از حساب آن‌ها انجام خواهد شد .

بررسی ها نشان می د هد ؛

گروه راه و مسکن: جهش نرخ ارز، هجوم سود اگران به بازار مسکن و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، همه د ست به د ست یکد یگر د اد ند  تا قیمت مسکن را بار د یگر صعود ی کنند .
به گزارش روزنامه «تجارت» به نقل از «خبرانلاین» میانگین قیمت هر متر مربع واحد  مسکونی د ر تهران به ۵۵ میلیون تومان رسید ه‌است؛ به این معنا که یک کارگر با حد اقل حقوق، برای خرید  یک واحد  ۷۵ متری د ر پایتخت، د ر صورتی که تمام حقوق خود  را به خرید  مسکن اختصاص د هد  باید  بیش از ۶۲ سال صبر کند !
طبق صحبت‌های اخیر عضو کانون انبوه سازان قیمت مصالح ساختمانی با توجه به وضعیت اقتصاد  کلان کشور و نوسانات روزانه د لار افزایش پید ا کرد ه‌است و مرد م باید  آماد ه افزایش قیمت د ر بازار مسکن باشند  چرا که مسکن یک کالای سرمایه‌ای و عمری است.
جهش قیمت‌ها د ر بازار مصالح ساختمانی به گونه‌ای است که «سیمان» به عنوان اصلی‌ترین بخش ساخت و ساز، با گرم شد ن هوا و جهش تقاضا برای آن فزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرد ه‌است؛ به گفته حمید  فرمانی، رئیس هیات مد یره انجمن سیمان، تولید  شماری از کارخانه‌های سیمانی د ر طول ۵۰ روز از روزهای سرد  سال به د لیل محد ود یت شد ید ی که این کارخانه‌ها د ر مصرف گاز متحمل شد ند ، کاهش شد ید  د اشت. این اتفاق امروز و د ر نیمه د وم اسفند  به برهم خورد ن تعاد ل بین عرضه و تقاضا منجر و باعث افزایش قیمت سیمان شد ه است.
جد ایی از نوسانات صعود ی قیمتی د ر بازار سیمان، به گفته فرشید  پورحاجت، د بیر کانون سراسری انبوه‌سازان، قیمت مصالح ساختمانی امسال صد  د ر صد  افزیش پید ا کرد ه‌است؛ به گفته وی د ر ابتد ای امسال تا حد ی افزایش قیمت ناشی از افزایش د ستمزد  و حقوق بود  و پس از این افزایش قیمت، نرخ‌ها تا مهرماه ثابت بود ند . اما با آغاز افزایش قیمت د لار از آذر ماه د وباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی رخ د اد  که اوج آن هم د ر بهمن ماه و هفته اول اسفند  بود .
از طرف د یگر بازارهای موازی بازار مسکن، طلا وارز نیز د رهفته‌های اخیر نوسانات صعود ی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد ند  که به د لیل همبستگی بالای نرخ ارز و قیمت مسکن، منجر به صعود ی شد ن روند  قیمت‌ها د ر بازار مسکن شد ه‌است؛ مهد ی سلطان محمد ی، کارشناس بازار مسکن، گفت:« زمانی که تورم انتظاری بالا می‌رود ، قیمت ملک بالا می‌رود ، چراکه به تجربه مرد م د ید ه‌اند  که ملک سپر محافظی برای د ارایی‌ها د ر قبال تورم ایجاد  می‌کند  و معمولا وقتی قیمت د لار بالا می‌رود  و د لار افزایشی است ملک نیز خود  را با آن منطبق می‌کند  و د ر یک د هه گذشته همبستگی بالایی بین د لار و قیمت مسکن را شاهد  بود یم.»
به گفته وی تنها راه برای پیشگیری از جهش د وباره قیمت ملک کنترل تورم انتظاری د ر جامعه از طریق تغییر سیاست‌های پولی و مالی است.
مسکن مقصد  سود اگران
هر چند  د ر روزهای اخیر به واسطه کاهش قیمت ارز ، بازار خرید  و فروش ملک نیز با کاهش تقاضای محسوس روبرو شد  اما همچنان مسکن مقصد  مناسبی برای برخی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود . بنابر آمارهای مرکز آمار ایران، حجم معاملات د ر بازار مسکن د ر ماه‌های اخیر افزایش یافته‌است، جهش تقاضا د ر بازار مسکن د ر حالی است که قد رت خرید  د ر کشور پایین آمد ه‌است؛ سلطان محمد ی د ر خصوص چرایی این اتفاق گفت:« د ر چنین شرایط تورمی معاملات سود اگرانه افزایش پید ا می‌کنند  و صاحبان سرمایه برای حفظ ارزش سرمایه خود  آن را وارد  بازار ملک می‌کنند ، بنابراین سود اگران بخشی از خرید ارانی هستند  که مصرف‌کنند ه اصلی نیستند  اما قیمت بازار را شکل می‌د هند  و افزایش قیمت‌هایی که رخ می‌د هد  منعکس کنند ه وجود  چنین تقاضایی است و اگر چنین تقاضایی وجود  ند اشت قیمت‌ها به این شکل بالا نمی‌رفت.»

بازار مسکن بد ون قیمت شد 
سلطان محمد ی د ر واکنش به این گفته که آیا بازار مسکن بد ون قیمت شد ه‌است یا خیر؛ گفت:« بازار ملک یک بازار همگن نیست و هر مسکنی با مسکن د یگر تفاوت د ارد  و قیمت‌ها به صورت روزانه د ر مقابل چشم خرید ارها وجود  ند ارد  بلکه د ر نتیجه چانی‌زنی‌ها بیرون می‌آید  و قیمت‌های انتظاری خرید اران و فروشند گان یک د امنه نوسان شد ید  را تجربه می‌کند ، به خصوص زمانی که تورم صعود ی باشد ؛ برخی خود  را با قیمت‌های امروز د لار هماهنگ می‌کنند  و برخی با قیمت‌های آیند ه خود  را منطبق می‌کنند  و د ر نتیجه تفاوت‌ها د ر خرید  و فروش ملک مشهود  می‌شود .»

«تجارت» گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را بررسی کرد 

گروه صنعت و تجارت:‌ مرکز پژوهش‌های مجلس د ر یکی از گزارش‌های اخیر خود  به موضوع سازمان‌های توسعه‌ای پرد اخته و سه مورد  ابهام د ر تفکیک وظایف حاکمیتی، تصد ی‌گری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری، ابهام د ر مأموریت و موازی‌کاری این سازمان‌ها با د یگر د ستگاه‌های د ولتی و همچنین اختلال د ر تامین منابع و عملکرد  شرکت را از جمله مهم‌ترین چالش‌های این نوع سازمان‌ها د ر کشور توصیف کرد ه است. به گزارش «تجارت»، سازمان‌های توسعه‌ای از جمله مهم‌ترین ابزارهای د ولت د ر تسریع فرآیند  صنعتی شد ن هستند  که د ر سطح بین‌المللی و ملی حضور د ارند . د ر سطح ملی سازمان‌های توسعه‌ای را می‌توان به سه د سته سازمان‌ها و شرکت‌های توسعه‌ای، نهاد های مالی توسعه‌ای و مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی توسعه‌ای تقسیم کرد . این سازمان‌ها حد اقل شش د سته خد مات از جمله توسعه و گسترش فناوری، توسعه عملیات و کمک به رفع مشکلات عملیاتی کسب و کارها، گسترش تجارت و توسعه صاد رات، خوشه سازی شبکه گستری و به همرسانی کسب و کارها، گسترش سرمایه گذاری و مالیه توسعه‌ای و گسترش و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به توسعه صنعتی ارائه می‌د هند .
د ر زنجیره توسعه اقتصاد ی و صنعتی، سازمان‌های توسعه‌ای نقش حلقه جایگزین، برای حلقه‌های خالی و مفقود ه را بازی می‌کنند . به عبارت د یگر، این سازمان‌ها، تسهیل‌ و تسریع‌کنند ه ارتباطات و عملیات د ر صنعت و اقتصاد  هستند . تسهیل فعالیت‌های صنعتی از طریق توسعه تکنولوژی د ر کشور، شبکه گستری و به هم رسانی کسب‌و‌کارها، توسعه مد یریت و منابع انسانی، توسعه صاد رات، گسترش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از سوی سازمان‌های توسعه‌ای صورت می‌گیرد . د ر ایران نیز سازمان گسترش و نوسازی صنایع یکی از قد یمی‌ترین سازمان‌های توسعه‌ای کشور است که بعد  از اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با چالش‌هایی روبه‌رو شد ه است . سازمان‌های توسعه‌ای، نهاد هایی هستند  که با توجه به شرایط و ویژگی‌های اقتصاد  و صنعت، نیازمند ی‌های آنها و جهت‌گیری راهبرد ی اقتصاد  و صنعت کشور و د ر نبود  سازمان‌های مشابه و فعالان اقتصاد ی و صنعتی خصوصی، به طراحی خد مات به‌طور عام و د ر جهت توسعه اقتصاد  و به‌طور خاص د ر راستای توسعه صنعتی می‌پرد ازند . سازمان‌های توسعه‌ای ابزار موثر د ولت برای ایجاد  فعالیت‌های جد ید  و ضروری برای کشور و همچنین بسترسازی و ظرفیت‌سازی برای توانمند  کرد ن نهاد های اقتصاد ی هستند  که بخش خصوصی به‌د لیل عد م توان تامین مالی، ریسک بالا، د یربازد ه بود ن و... قاد ر یا مایل به انجام آن نیست.

روند  سازمان های توسعه ای د ر ایران
د ر ایران هم از لحاظ حقوقی آنچه با عنوان سازمان‌های توسعه‌ای شناخته می‌شود ، د ر واقع تعد اد ی از شرکت‌های د ولتی هستند  که بر اساس قوانین موجود  د ر کشور از جمله قانون اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی کشور، جایگاه، نقش و کارکرد های آن‌ها با سایر شرکت‌های د ولتی متفاوت شد ه است. بر اساس قانون اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴)، تاکنون ۵۲ سازمان با عنوان سازمان توسعه ای شناسایی شد ه‌اند  که برخی از آنها واجد  واحد های استانی هستند . مهمترین آنها سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (اید رو)، سازمان توسعه و نوسازی معاد ن و صنایع معد نی ایران (ایمید رو)، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بانک توسعه صاد رات ایران، بانک صنعت و معد ن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه تعاون هستند .

3 چالش مهم برای سازمان‌های توسعه‌ای
نتایج مطالعه د فتر مطالعات انرژی، صنعت و معد ن مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌د هد  که سه چالش مهم برای سازمان‌های توسعه‌ای د ر ایران وجود  د ارد . اول ابهام د ر تفکیک وظایف، حاکمیتی، تصد ی گری تنظیم گری و تسهیل گری است. باید  به این نکته اشاره کرد  که د ر قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی بر واگذاری شرکت‌های تابعه سازمان‌های توسعه‌ای تأکید  شد ه است. د ر واقع از این سازمان‌ها خواسته شد ه تا وظایف تصد ی گری خود  را واگذار کنند . با این وجود  د ر زمینه نقش این سازمان‌ها د ر زمینه تنظیم گری یا ارائه خد مات زیرساختی بحثی نشد ه است. چالش د وم ابهام د ر ماموریت و موازی کاری این سازمان‌ها با د یگر د ستگاه‌های د ولتی است. د ر قالب قانون اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) محد ود ه سرمایه‌گذاری‌های سازمان‌های توسعه‌ای به حوزه‌هایی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری د ر آنها ند ارد  محد ود  شد ه و این سازمان‌ها د ر نقاط محروم و فناوری‌های نوین تا ۱۰۰ د رصد  پروژه می‌توانند  سرمایه‌گذاری کنند . از میان این د و قید  اول اینکه محرومیت زد ایی د ر فلسفه تأسیس سازمان‌های توسعه‌ای نبود ه است. د وم، مفهوم فناوری‌های نوین مفهومی با تعریف مشخص نیست و سوم اینکه این د و قید  تمایزی میان این سازمان‌ها ایجاد  نمی‌کند . بنابراین این نوع تعریف وظایف و اختیارات د ر عمل نوعی ابهام د ر مأموریت و موازی کاری این سازمان‌ها ایجاد  کرد ه که مانع تحقق اهد اف تشکیل این سازمان‌هاست. چالش سوم هم اختلال د ر تأمین منابع و عملکرد  شرکت د ر قانون اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) مقرر شد ه تا ۷۰ د رصد  وجوه حاصل از واگذاری شرکت‌های وابسته به سازمان‌های توسعه‌ای کشور د ر اختیار سازمان‌های یاد  شد ه قرار گیرد ، اما ارزیابی‌ها نشان می‌د هد  این منابع به صورت کامل د ر اختیار این سازمان‌ها قرار نگرفته‌اند . گفتنی است د ر سال‌های اخیر بعد  از اد غام وزارت صنعت و معد ن با وزارت بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معد ن و تجارت د ر آغاز د هه ۹۰ تاکنون این وزارتخانه قانون تشکیل ند اشته و یکی از انتقاد ات کارشناسان نیز بلاتکلیفی همین سازمان‌های توسعه‌ای د ر خلاء قانون تشکیل وزارت صمت است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین پیشنهاد  کرد ه که اساسنامه این سازمان‌ها اصلاح و د ر وظایف آن‌ها بازنگری شود ، مجلس بر بازگشت منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های وابسته به سازمان‌های توسعه‌ای به این سازمان‌ها و تسهیل د ر تأمین مالی آن‌ها نظارت کند  و از ظرفیت سازمان‌های توسعه‌ای د ر هد ایت سرمایه‌گذاری‌ها د ر برنامه هفتم توسعه استفاد ه شود .

با حضور وزیر راه وشهرسازی د ر کرج انجام شد ؛

عالیه رضوانی- البرز: وزیر راه وشهرسازی د ر مراسم افتتاح ۲۲۰۰ واحد  مسکن مهر د ر هشتگرد  گفت: یکی از سیاست های ما تکمیل واحد های است که از گذشته باقی ماند ه و یکی از مشکلات ما این د ید گاه بود ه که افتتاح پروژه به نام چه د ولتی زد ه شود  .
مهرد اد  بذرپاش با بیان اینکه یکی د یگر از مشکلات ما افزایش قیمت تمام شد ه واحد هاست که ما اعتبار آن را از منابع د اخلی تامین می کنیم،افزود : تا رفع آخرین مشکل مسکن های مهر کنار مرد م هستیم و با توجه به آنکه پیمانکاران د ر گذشته وفای به عهد  نکرد ه بود ند  پیگیر رفع این مشکل هستیم.
وی با اشاره به اینکه اتمام مسکن مهرهای باقی ماند ه را به تمامی مد یران اعلام کرد ه ایم چرا که د ولت های گذشته اعتقاد ی به این پروژه ها ند اشته و ما باید  تا سال ۱۴۰۲ باید  پروژه های هشتگرد  را تمام کنیم ،اد امه د اد :باید  مرد م را از سرد رگمی د ر بیاویم و مسکن های مهر را تا سال آیند ه به سرانجام برسانیم و چند  روز آیند ه ۱۰ هزار واحد  مسکن مهر پرد یس تحویل می د هیم.
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه خد مات روبنایی مسجد ، مد رسه، پاسگاه نیروی انتظامی، ورزشگاه و سرانه د رمانی برخی از آنها افتتاح شد ه است،گفت: د ر تلاش هستیم تا سطح خد مات را افزایش د هیم و پروژه های زیربنایی آب فاضلاب و خد مات روبنایی و بیمارستان را پیگیری می کنیم.
بذرپاش با بیان اینکه مترو هشتگرد  راه اند ازی شد ه اما ظرفیت آن جوابگوی متقاضیان نیست که د ر برنامه ریزی آیند ه می خواهیم ناوگان و ظرفیت را افزایش د هیم،خاطرنشان کرد : افزایش سرانه اتوبوس و ناوگان حمل ونقل عمومی و سرانه سبز را د ر د ستور کار قرار د اد یم.
مد یرعامل شرکت عمران شهرهای جد ید  نیز با اشاره به اینکه به منظور کمک به متقاضیان، وزیر راه و شهرسازی د ستور د اد ه تا منابع مالی تکمیل واحد های مسکن مهر تامین شود ،افزود :با تلاش جهاد ی توانستیم پروژه‌های امروز را تحویل د اد ه و به بهره‌برد اری برسانیم.
علیرضا جعفری با اشاره به اینکه د ر مسکن مهر نواقصی وجود  د ارد  که از متقاضیان می‌خواهیم با صبر و حوصله خود  به ما کمک کنند ،افزود : با برنامه‌ریزی صورت گرفته بسیاری از مشکلات و نواقص مسکن مهر سال آیند ه رفع می‌شود .
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : با توجه به د ستور وزیر راه و شهرسازی برای تامین منابع، مشکلات پروژه‌ها را با سرعت بیشتری پشت سر می‌گذاریم.
استاند ار البرز نیز د ر حاشیه مراسم افتتاح پروژه های مسکن مهر با بیان اینکه د ر هفته د ولت یک هزار و ۵۰۰ واحد  تحویل مرد م شد  و امروز نیز ۲ هزار و ۲۰۰ متقاضی واحد  مسکونی خود  را تحویل می‌گیرند ،اظهار کرد : پروژه‌های مسکن مهر حد ود  ۱۲ سال است که متقاضی د ارد  اما تکمیل نشد ه بود .
محتبی عبد اللهی با بیان اینکه رضایتمند ی مرد م، مهمترین هد ف د ولت محترم سیزد هم است و رسید گی به امور جاماند ه و عقب ماند ه را د ر د ستور کار قرار د اد یم،اافزود : بر این باور هستیم که زیرساخت‌های مسکن‌های مهر استان از ابتد ا تأمین نشد ه و مورد  مطالبه مرد م است، بنابراین با عزم جد ی برای این امر ورود  کرد ه‌ایم و د ر حال حاضر نیز د ستاورد های ارزشمند ی د اشتیم.
وی خاطرنشان کرد : د ر زمینه متروی شهر جد ید  هشتگرد  هم د رصد د  هستیم متناسب با تقاضا، امکانات را فراهم کنیم تا مرد م بتوانند  از ظرفیت موجود  بهره برد اری کنند .
مد یرکل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه بر اساس آمار شرکت عمران ۶ هزار واحد  باقیماند ه د اریم که نیازمند  منابع مالی خواهند  بود ،گفت: افتتاح۲۳۰۰ واحد  د ر شهر جد ید  هشتگرد  د ر راستای وعد ه‌های د اد ه شد ه د رباره مساکن مهر است.
رضا خالقی به افتتاح ۶۴۰ واحد  د ر شهرک‌های ابریشم و پیام ماهد شت اشاره کرد  و افزود : به خد مات روبنایی توجه شد ه و یک کلانتری و مجموعه ورزشی هم د ر مد ار بهره برد اری قرار گرفت.ضمن اینکه یک مد رسه ۲۰ کلاسه د ر شهرک پیام به زود ی بهره برد اری می‌شود .
وی با بیان اینکه خد مات روبنایی جد ید ی با تامین زمین ازسوی د ولت و ورود  خیرین توسط اد اره کل ورزش و جوانان و د انشگاه علوم پزشکی استان البرز د ر د ست انجام است،اد امه د اد : د ر سایت‌های مسکن مهر سراسر استان البرز، برای بیش از ۲۲ واحد  آموزشی، زمین تحویل نوسازی مد ارس شد ه و ۴ مورد  آن د ر حال حاضر د ر د ست اقد ام است.
خالقی با اشاره به شروع عملیات ساخت یک مجموعه ورزشی خیرساز با حمایت اد اره کل ورزش و جوانان البرز د ر شهرک پیام ماهد شت و ابریشم و افتتاح یک مرکز نوآوری گفت: هزار و ۵۰ میلیارد  تومان برای پروژه‌های افتتاح شد ه صرف شد  و بر اساس آمار شرکت عمران ۶ هزار واحد  باقیماند ه د اریم که نیازمند  منابع مالی خواهند  بود .
مد یرکل راه و شهرسازی البرز با بیان اینکه د ولت بنا د ارد  فشار کمتری به مرد م وارد  شود  و آن را از منابع د یگر یا زمین جبران کند  لذا با تامین منابع شاهد  افتتاح ۶ هزار واحد  خواهیم بود ،خاطرنشان کرد : د ر شهرک ابریشم و ماهد شت واحد ی را از نظر ساخت ند اریم و صرفا ساماند هی متقاضیان و نصب آسانسورها باقی ماند ه است.
مد یر عامل شرکت عمران شهر جد ید  هشتگرد  نیز د ر این مراسم با بیان اینکه تا شهریور سال ۱۴۰۲ تعد اد  ۶هزار واحد  مسکن مهر باقی ماند ه به بهره برد اری می رسد ،گفت:امروز ۲۲۰۰ واحد  مسکن مهر به بهره برد اری رسید  و امید وار هستیم تا پایان سال ۱۴۰۲ همه مسکن های مهر د ر شهر جد ید  هشتگرد  را به اتمام برسانیم.
عباس قنبری با اشاره به اینکه ۶ هزار واحد  مسکن مهر د ر هشتگرد  باقی ماند ه که ۳هزار واحد  تا خرد اد  ۱۴۰۲ و ۳هزار تا شهریور تکمیل می شود ،افزود :امروز ۲۲۰۰ واحد  مسکن مهر د ر شهر جد ید  هشتگرد  به بهره برد اری رسید  که از این تعد اد  ۶۶۶ واحد  به صورت ویلایی و سه طبقه است.
مد یرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز نیز د ر مراسم افتتاح مرکز کارآفرینی و اشتغال شهید  جهاد گر اسماعیل احمد ی که با حضور وزیر راه و شهرسازی د ر شهر جد ید  هشتگرد ،انجام شد  ،گفت: اولین مرکز کارآفرینی و اشتغال د ر شهر جد ید  هشتگرد  با هد ف آموزش، اشتغال، توانمند سازی، کارآفرینی، مد یریت کسب و کار فتتاح شد .
عیبد الله د ارایی با اشاره به اینکه این مرکز از یک سو وظیفه مد یریت نظام مند ، ترویج، اشاعه و نهاد ینه کرد ن تفکر و فرهنگ کارآفرینی د ر بین جوانان، کارجویان را بر عهد ه د ارد ،افزود : این مرکزاز سوی د یگر می کوشد  ضمن کشف فرصت های شغلی موجود  د ر بازار، به توانمند سازی جوانان عزیز ساوجبلاغی د ر فرایند  استخد ام د ر بنگاه های اقتصاد ی استان کمک نماید .
وی خاطرنشان کرد : این مرکز که با همت و اعتبار شرکت عمران شهر جد ید  هشتگرد  د ایر و به د ستور وزیر محترم راه و شهرسازی تحت مد یریت اد اره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز خد مات خود  را ارائه خواهد  کرد ، می کوشد  تا با ارایه آموزش‌های لازم به پرورش نیروی انسانی ماهر، خلاق و پایبند  به اصول اخلاقی و پذیرای مسئولیت‌های اجتماعی جهت ایجاد ، راه اند ازی و توسعه کسب و کار کمک نماید .

گروه جامعه: سخنگوی شهرد اری تهران ویژه‌برنامه‌های نوروزی شهرد اری تهران را تشریح کرد  و گفت: به مد ت یک هفته کاروان گل و گیاه د ر شهر راه خواهد  افتاد .
به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، عبد المطهر محمد خانی د ر مورد  ویژه‌برنامه‌های شهرد اری تهران به مناسبت نوروز 1402 و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران علاوه بر آماد ه‌سازی پایتخت برای ورود  به سال جد ید  د ر نظر د ارد ، به مانند  سال‌های گذشته برنامه نقاشی و اضافه کرد ن نماد های نوروز از جمله اجزای هفت‌سین، سبزه، تخم مرغ‌های نوروزی و... را د ر میاد ین اصلی شهر اجرا کند ، اما تفاوت امسال نسبت به سال‌های گذشته قرارد اد ن برنامه نورپرد ازی بزرگ د ر د ستورکار شهرد اری است بگونه ای که 50 اثر هنری د ر قالب سازه‌های نوری توسط هنرمند ان و مجریان حوزه نور و نورپرد ازی شهری تهیه شد ه است. وی با بیان اینکه این آثار نوری با الهام گرفتن از موضوعاتی همچون طبیعت، سال نو، تهران، انسان، شاد ی و نشاط و هنر انتزاعی است، اد امه د اد : این آثار طراحی، ساخته و د ر قالب یک چید مان محیطی د ر بوستان ملت نصب می‌شود  که جشن نور «تهران زیبا» بزرگترین تجربه کشور د ر حوزه روید اد های طراحی و ساخت سازه‌های نوری است که می‌تواند  با استمرار، به یک برند  شهری تبد یل شود  و تا پایان ماه مبارک رمضان تصویری زیبا از شب‌های پایتخت ارائه خواهد  شد  و به یک روید اد  خاطره ساز تبد یل خواهد  شد .
نصب مجسمه آرش کمانگیر و بزرگترین مجسمه برنزی سعد ی
وی با اشاره به طرح رفیوژ سبز گفت: بنا است تا د ر هر منطقه تهران، خیابانی انتخاب و گارد ریل‌های آهنی‌اش برد اشته شود  و گیاهان سرسبز با عنوان طرح رفیوژ سبز جایگزین شوند . محمد خانی با اشاره به نصب مجسمه «سعد ی» د ر سال آیند ه افزود : بزرگترین مجسمه برنزی را بهار 1402 د ر خیابان سعد ی نصب خواهیم کرد . همچنین مجسمه آرش کمانگیر د ر مید ان ونک نصب خواهد  شد . به علاوه تغییراتی د ر ورود ی تهران ایجاد  خواهد  شد  که یا د ر شرق و یا جنوب تهران انجام می‌شود  و این تغییرات به عنوان مظاهر هویتی شهر تهران انجام خواهد  شد .
پهن شد ن هزار متر فرش گل تا راه‌اند ازی کاروان گل و گیاه
سخنگوی شهرد اری تهران با اشاره به اینکه ایجاد  فرش‌گل‌ها و پوشش اغلب معابر تهران با گیاهان سرسبز د ر ایام نوروز اجرایی می‌شود ، عنوان کرد : د ر سطح مناطق 22گانه بیش از هزار فرش گل د ر حاشیه بزرگراه‌ها ایجاد  شد ه که تقریبا د ر حال اتمام است. تا 15 اسفند  ماه نیز اقد اماتی که د ر این زمینه د ر شهر تهران انجام شد ه، برای شهروند ان ملموس خواهد  شد  و بیش از 2100 المان گل د ر سازه‌ها و میاد ین تهران نصب می‌شود  و کاروان گل و گیاه قبل از سال تحویل به مد ت یک هفته د ر خیابان‌های تهران به راه می‌افتد . همچنین د ر 15 مید ان بزرگ شهر قبل از سال تحویل به شهروند ان گل اهد ا خواهد  شد  و همچنین 1500 هکتار کمربند  سبز پیرامون شهر تهران با حضور شهرد ار تهران به بهره‌برد اری می‌رسد . وی د ر خصوص برنامه‌های حوزه گرد شگری شهرد اری تهران نیز گفت: برای شهر تهران د ر سال آیند ه 3 کلان پروژه با عنوان‌های «تهران د ید نی»، «تهران؛ مقصد  گرد شگری» و «تهران‌شناسی» پیش‌بینی شد ه است و همه برنامه‌ها را د ر قالب این سه کلان پروژه تعریف کرد ه‌ایم که عمد ه برنامه‌های مربوط به تورهای گرد شگری د ر بخش پروژه «تهران د ید نی» تعریف می‌شوند  و مجموعه‌های نمایشگاهی و جشنواره‌ای د ر د سته پروژه «تهران؛ مقصد  گرد شگری» قرار می‌گیرند  و د ر حال رایزنی برای انعقاد  تفاهم‌نامه با مراکز تفریحی و گرد شگری شهر تهران هستیم تا بتوانیم برنامه‌ها را تجمیع شد ه و به صورت بسته تهیه و د ر اختیار مسافران و گرد شگران نوروزی قرار د هیم.