اعمال یک محد ود یت د ر گارانتی شرکت‌های لوازم خانگی خارجی

رئیس اتحاد یه فروشند گان لوازم خانگی با تاکید  بر اینکه ۹۹ د رصد  لوازم خانگی کالاهای خارجی د ر سطح عرضه قاچاق هستند ، گفت: شرکت‌های خارجی مثل ال جی و سامسونگ ارد یبهشت امسال طی نامه‌ای اعلام کرد ند  کالاهایی که پنج سال از وارد ات آن‌ها گذشته باشد ، د یگر گارانتی نمی‌کنند ، حتی اگر ضمانت شرکتی د اشته باشد ؛ پس اگر کالا پنج سال د ر انبار فروشند ه بماند ، ضرر می‌کند . اکبر پازوکی د ر گفت‌وگو با ایسنا، از خرید اران خواست قبل از خرید  د ر سطح عرضه کالاها را شناسایی کنند  که قاچاق یا تقلبی نباشد . به گفته وی خرید اران می‌توانند  با ارسال کد  شناسه و کد  رهگیری کالا به شماره #۴*۷۷۷۷* از اصالت د ستگاه مطمئن شوند . همچنین اطلاعات تاریخ تولید  شرکت و غیره نیز د ر د سترس خواهد  بود . راه د وم استفاد ه از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی است. د ر سامانه گارانتی می‌توان د ید  که گارانتی که فروشند ه عرضه می‌کند  اعتبار د ارد  یا خیر. همچنین د ر سامانه می‌توانید  لیست گارانتی‌های غیرمعتبر را مشاهد ه کنید . رئیس اتحاد یه فروشند گان لوازم خانگی همچنین هشد ار د اد  که مرد م مراقب باشند  به ویژه د ر فضای مجازی کالای تقلبی یا بد ون گارانتی نخرند .

 

با وارد ات ماشین آلات د ست د وم تولید  کفش مخالف نیستیم

خرد اد  امسال یک بازرگان از مشکلاتی بر سر راه تامین مواد  اولیه صنف کیف و کفش گلایه کرد ه و گفته بود  که با توجه به فرسود گی ماشین آلات و کمبود  تولید کنند گان د ارای جواز، نیاز است اجازه وارد ات ماشین آلات د ست د وم به بازرگانان هم د اد ه شود . اما اخیرا، بعد  از حد ود  ۹ ماه این وارد کنند ه و توزیع کنند ه مواد  اولیه کیف و کفش گفت که هنوز مشکل وارد ات ماشین آلات د ست د وم برطرف نشد ه است. د ر این رابطه محسن گرجی د ر گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه د فتر صنایع نساجی با وارد ات ماشین آلات د ست د وم صنعت کفش موافق است، اما متولی این بخش د فتر ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت است، اظهار کرد : به زود ی جلسه مشترکی بین د فتر نساجی و ماشین سازی برای بررسی بیشتر این موضوع برگزار خواهد  شد . بحثی روی وارد ات ماشین آلات د ست د وم نیست، بلکه بحث این است چون اند ازه بنگاه‌های کفش کوچک است ترجیح می‌د هند  یک وارد کنند ه این نیازها را تجمیع و وارد  کند . به گفته وی بحث د ر حال حاضر نحوه وارد ات است. چون نظر وزارتخانه این است که هر بنگاه نیاز خود  را وارد  کند ، اما واحد ها به خاطر کوچک بود ن می‌گویند  این قد رت را ند ارند  و ترجیح می‌د هند  یک وارد کنند ه تعد اد ی ماشین آلات د ست د وم وارد  و واحد  بسته به نیازشان آن را بخرند .

آمریکا با آزاد سازی بد هی
عراق به ایران موافقت کرد ه است
د بیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: د ر سفری که وزیر خارجه عراق به واشنگتن د اشت، آمریکا معافیت مجد د  اعطا کرد ه و اجازه د اد ه که ۵۰۰ میلیون د لار از بد هی برق عراق به ایران پرد اخت شود . حمید  حسینی د ر گفت وگو با ایرنا د رباره پول‌های بلوکه شد ه ایران د ر عراق افزود : اخیرا مسائلی بین آمریکا و عراق د ر رابطه با آزاد سازی منابع ارزی عراق وجود  د اشت و د ر نهایت سه هفته قبل «فواد  حسین» وزیر خارجه عراق د ر بازد ید  از آمریکا مذاکره‌ای د اشت مبنی بر اینکه منابع مالی عراق که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون د لار است را آزاد  کند . وی اد امه د اد : د ر آن زمان د رباره بد هی‌های عراق به ایران نیز صحبت کرد  تا این کشور بتواند  معافیت خرید  برق و گاز از ایران را تمد ید  کند . د ر پایان آن سفر اعلام شد  که آمریکا به عراق معافیت مجد د  اعطا کرد ه و اجازه د اد ه ۵۰۰ میلیون د لار از بد هی برق به ایران پرد اخت شود . حسینی افزود : مسئله عجیبی که اعلام شد  این بود  که وزیر خارجه عراق گفت حد ود  ۱۷ ، ۱۸ میلیارد  د لار به ایران بد هی د اریم. نمی‌د انم این به سبب چانه‌زنی بود ه یا واقعیت زیرا مد تی قبل رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد  طلب ایران از عراق ۱۰ میلیارد  د لار است. اینکه این پول چطور پرد اخت شد ه یا د ر آیند ه پرد اخت خواهد  شد  را اطلاع ند ارم و بانک مرکزی باید  پاسخگو باشد . د بیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاکید  کرد : به د لیل سیاست‌های ارزی آمریکا، مشکلاتی د ر روابط تجاری عراق با سایر کشورها وجود  د اشت که نگرانی‌هایی ایجاد  کرد ه بود  اما با توجه به اینکه ایران و عراق همسایه هستند ، می توانند  راه‌های تباد ل کالا و ارز را با یکد یگر هماهنگ کنند  تا د ر کوتاه‌مد ت مشکلی برای روابط تجاری د و کشور ایجاد  نشود .

جایگاه اتاق بازرگانی د ر هشت
سال گذشته نزول پید ا کرد ه است
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه د ر هشت سال گذشته جایگاه اتاق بازرگانی د ر کشور نزول پید ا کرد ه است، گفت: اتاق ایران باید  بتواند  به‌عنوان یک پایگاه مرد می، حرف بخش خصوصی را بزند  و اعتماد  حاکمیت را جلب کند  که اگر موضوع را می‌گوید  اطمینان بر این باشد  که د ر راستای ساماند هی مسائل کشور است. مجید رضا حریری د ر گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه روند  انتخاباتی همیشه با سوال و حواشی از جانب د ید گاه‌های مختلف همراه است، اظهار د اشت: بند ه تلاش کرد ه‌ام د ر فضای انتخابات،‌ نقد  گذشته را مطرح نکنم، زیرا بسیاری از همکاران مسئولیت حضور د ر این روید اد  را برعهد ه گرفته‌اند  و میان آنها افراد ی لایق و شایسته برای جایگاه‌های موجود  وجود  د ارد . وی با بیان اینکه اکنون زمان مناسبی برای نقد  نیست، اظهار د اشت: بیشتر بر حضور افراد  لایق د ر هیات نمایند گان تمرکز د اریم و د ید گاهی رو به آیند ه را د اریم که بعد  از برگزاری انتخابات فرصت برای تحلیل فرایند  این روید اد  وجود  د ارد . حریری با تاکید  بر اینکه د ر میان نامزد های انتخاباتی حضور ند ارم و نخواهم د اشت، خاطرنشان کرد : به عنوان فرد ی که سه د هه د ر اتاق بازرگانی حضور د اشته و فعالیت کرد م حق نقد  و نظر را برای خود م محفوظ می‌د انم، زیرا این نهاد  خانه همه ماست و این مکان طی سال‌های گذشته د چار ترک و شکاف‌های بسیاری عمیقی شد ه است که امید وارم د ست به د ست هم د هیم و با حضور افراد  شایسته جایگاه بخش خصوصی را بازگرد انیم. وی با اشاره به اتفاقاتی که د ر صحنه بین‌المللی برای ایران د ر حال رخ د اد ن است، تاکید  کرد : شرایط و روید اد های اقتصاد ی که د ر د اخل کشور از منظر سیاسی و اجتماعی د ر ماه‌های اخیر رخ د اد  موجب آزرد گی بخش عمد ه‌ای از حاکمیت ایران است، چه د ر جامعه چه د ر طبقه زیرد ست حاکمیت مرد م عاد ی وجود  د ارد ، بیان گر این است که اقتصاد  مرد م و نظام جمهوری اسلامی احتیاج به اتاقی فعال پویا و مورد  اعتماد  د ارد . رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تاکید  کرد : به این معنا که نظام شامل همه د ستگاه‌های حاکمیتی و فعالان اقتصاد ی با یکد یگر همراه شوند  و گرد آورد ن این مهم، نیاز به آد م‌های بزرگ د ارد . وی افزود : البته حتماً کسانی د ر این انتخابات از باقی نامزد ها جا می‌مانند  و برخلاف شایستگی که د ارند  نمی‌توانند  به هیات نمایند گان اتاق بازرگانی راه پید ا کنند  اما این تنها جایی نیست که می‌توان به اقتصاد  اتاق و کشور کمک کرد  بلکه باید  د ر کنار افراد ی که رای اکثریت را به د ست آورد ه‌اند  ایستاد  فارغ از نامی که د ارد .

طرح فروش یکپارچه خود رو
راهکار کنترل بازار است
عضو کمیسیون صنایع و معاد ن مجلس شورای اسلامی گفت: طرح فروش یکپارچه خود رو با کمترین اشتباه،‌ راهکار مناسبی برای کنترل بازار این محصول است. لطف الله سیاهکلی د ر گفت و گو با ایرنا با اشاره به مناسب بود ن طرح فروش یکپارچه خود رو، اظهار د اشت: این طرح از راهکارهای پیشین، برای ساماند هی بازار خود رو بهتر است زیرا بورس به صورت مزاید ه خود رو را عرضه می کرد  که د ر افزایش قیمت آن نیز تاثیر بسیاری د اشت. وی افزود : از سوی د یگر فرآیند  قرعه کشی برای خود رو موجب می شد  عد ه‌ای نتوانند  محصول مورد  نظر خود  را تهیه کنند  و باید  بارها د ر سامانه برای خرید  خود رو ثبت نام می کرد ند .نمایند ه مرد م قزوین د ر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه د ر طرح فروش یکپارچه خود رو به نوعی زمان مورد  قرعه کشی قرار می گیرد ، خاطرنشان کرد : افراد  می توانند  خود روی ثبت نامی را بر اساس ماه اعلام شد ه به قیمت روز نخست نام نویسی د ریافت کنند  که راهکار مناسبی برای کنترل بازار خود رو است. سیاهکلی اظهار د اشت: اگر طرح فروش یکپارچه خود رو به خوبی اجرا و همزمان وارد ات خود رو انجام شود ، با د ر نظر گرفتن عرضه و تقاضا می توان به بهبود  شرایط امید وار بود .

«تجارت» گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را بررسی کرد 

گروه صنعت و تجارت:‌ مرکز پژوهش‌های مجلس د ر یکی از گزارش‌های اخیر خود  به موضوع سازمان‌های توسعه‌ای پرد اخته و سه مورد  ابهام د ر تفکیک وظایف حاکمیتی، تصد ی‌گری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری، ابهام د ر مأموریت و موازی‌کاری این سازمان‌ها با د یگر د ستگاه‌های د ولتی و همچنین اختلال د ر تامین منابع و عملکرد  شرکت را از جمله مهم‌ترین چالش‌های این نوع سازمان‌ها د ر کشور توصیف کرد ه است. به گزارش «تجارت»، سازمان‌های توسعه‌ای از جمله مهم‌ترین ابزارهای د ولت د ر تسریع فرآیند  صنعتی شد ن هستند  که د ر سطح بین‌المللی و ملی حضور د ارند . د ر سطح ملی سازمان‌های توسعه‌ای را می‌توان به سه د سته سازمان‌ها و شرکت‌های توسعه‌ای، نهاد های مالی توسعه‌ای و مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی توسعه‌ای تقسیم کرد . این سازمان‌ها حد اقل شش د سته خد مات از جمله توسعه و گسترش فناوری، توسعه عملیات و کمک به رفع مشکلات عملیاتی کسب و کارها، گسترش تجارت و توسعه صاد رات، خوشه سازی شبکه گستری و به همرسانی کسب و کارها، گسترش سرمایه گذاری و مالیه توسعه‌ای و گسترش و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به توسعه صنعتی ارائه می‌د هند .
د ر زنجیره توسعه اقتصاد ی و صنعتی، سازمان‌های توسعه‌ای نقش حلقه جایگزین، برای حلقه‌های خالی و مفقود ه را بازی می‌کنند . به عبارت د یگر، این سازمان‌ها، تسهیل‌ و تسریع‌کنند ه ارتباطات و عملیات د ر صنعت و اقتصاد  هستند . تسهیل فعالیت‌های صنعتی از طریق توسعه تکنولوژی د ر کشور، شبکه گستری و به هم رسانی کسب‌و‌کارها، توسعه مد یریت و منابع انسانی، توسعه صاد رات، گسترش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از سوی سازمان‌های توسعه‌ای صورت می‌گیرد . د ر ایران نیز سازمان گسترش و نوسازی صنایع یکی از قد یمی‌ترین سازمان‌های توسعه‌ای کشور است که بعد  از اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با چالش‌هایی روبه‌رو شد ه است . سازمان‌های توسعه‌ای، نهاد هایی هستند  که با توجه به شرایط و ویژگی‌های اقتصاد  و صنعت، نیازمند ی‌های آنها و جهت‌گیری راهبرد ی اقتصاد  و صنعت کشور و د ر نبود  سازمان‌های مشابه و فعالان اقتصاد ی و صنعتی خصوصی، به طراحی خد مات به‌طور عام و د ر جهت توسعه اقتصاد  و به‌طور خاص د ر راستای توسعه صنعتی می‌پرد ازند . سازمان‌های توسعه‌ای ابزار موثر د ولت برای ایجاد  فعالیت‌های جد ید  و ضروری برای کشور و همچنین بسترسازی و ظرفیت‌سازی برای توانمند  کرد ن نهاد های اقتصاد ی هستند  که بخش خصوصی به‌د لیل عد م توان تامین مالی، ریسک بالا، د یربازد ه بود ن و... قاد ر یا مایل به انجام آن نیست.

روند  سازمان های توسعه ای د ر ایران
د ر ایران هم از لحاظ حقوقی آنچه با عنوان سازمان‌های توسعه‌ای شناخته می‌شود ، د ر واقع تعد اد ی از شرکت‌های د ولتی هستند  که بر اساس قوانین موجود  د ر کشور از جمله قانون اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی کشور، جایگاه، نقش و کارکرد های آن‌ها با سایر شرکت‌های د ولتی متفاوت شد ه است. بر اساس قانون اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴)، تاکنون ۵۲ سازمان با عنوان سازمان توسعه ای شناسایی شد ه‌اند  که برخی از آنها واجد  واحد های استانی هستند . مهمترین آنها سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (اید رو)، سازمان توسعه و نوسازی معاد ن و صنایع معد نی ایران (ایمید رو)، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بانک توسعه صاد رات ایران، بانک صنعت و معد ن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه تعاون هستند .

3 چالش مهم برای سازمان‌های توسعه‌ای
نتایج مطالعه د فتر مطالعات انرژی، صنعت و معد ن مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌د هد  که سه چالش مهم برای سازمان‌های توسعه‌ای د ر ایران وجود  د ارد . اول ابهام د ر تفکیک وظایف، حاکمیتی، تصد ی گری تنظیم گری و تسهیل گری است. باید  به این نکته اشاره کرد  که د ر قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی بر واگذاری شرکت‌های تابعه سازمان‌های توسعه‌ای تأکید  شد ه است. د ر واقع از این سازمان‌ها خواسته شد ه تا وظایف تصد ی گری خود  را واگذار کنند . با این وجود  د ر زمینه نقش این سازمان‌ها د ر زمینه تنظیم گری یا ارائه خد مات زیرساختی بحثی نشد ه است. چالش د وم ابهام د ر ماموریت و موازی کاری این سازمان‌ها با د یگر د ستگاه‌های د ولتی است. د ر قالب قانون اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) محد ود ه سرمایه‌گذاری‌های سازمان‌های توسعه‌ای به حوزه‌هایی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری د ر آنها ند ارد  محد ود  شد ه و این سازمان‌ها د ر نقاط محروم و فناوری‌های نوین تا ۱۰۰ د رصد  پروژه می‌توانند  سرمایه‌گذاری کنند . از میان این د و قید  اول اینکه محرومیت زد ایی د ر فلسفه تأسیس سازمان‌های توسعه‌ای نبود ه است. د وم، مفهوم فناوری‌های نوین مفهومی با تعریف مشخص نیست و سوم اینکه این د و قید  تمایزی میان این سازمان‌ها ایجاد  نمی‌کند . بنابراین این نوع تعریف وظایف و اختیارات د ر عمل نوعی ابهام د ر مأموریت و موازی کاری این سازمان‌ها ایجاد  کرد ه که مانع تحقق اهد اف تشکیل این سازمان‌هاست. چالش سوم هم اختلال د ر تأمین منابع و عملکرد  شرکت د ر قانون اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) مقرر شد ه تا ۷۰ د رصد  وجوه حاصل از واگذاری شرکت‌های وابسته به سازمان‌های توسعه‌ای کشور د ر اختیار سازمان‌های یاد  شد ه قرار گیرد ، اما ارزیابی‌ها نشان می‌د هد  این منابع به صورت کامل د ر اختیار این سازمان‌ها قرار نگرفته‌اند . گفتنی است د ر سال‌های اخیر بعد  از اد غام وزارت صنعت و معد ن با وزارت بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معد ن و تجارت د ر آغاز د هه ۹۰ تاکنون این وزارتخانه قانون تشکیل ند اشته و یکی از انتقاد ات کارشناسان نیز بلاتکلیفی همین سازمان‌های توسعه‌ای د ر خلاء قانون تشکیل وزارت صمت است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین پیشنهاد  کرد ه که اساسنامه این سازمان‌ها اصلاح و د ر وظایف آن‌ها بازنگری شود ، مجلس بر بازگشت منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های وابسته به سازمان‌های توسعه‌ای به این سازمان‌ها و تسهیل د ر تأمین مالی آن‌ها نظارت کند  و از ظرفیت سازمان‌های توسعه‌ای د ر هد ایت سرمایه‌گذاری‌ها د ر برنامه هفتم توسعه استفاد ه شود .