توافق تهران و ریاض «بسیار مثبت» است

دبیرکل اتحادیه عرب توافق ایران و عربستان را بسیار مثبت توصیف کرد. به گزارش رای الیوم، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست خبری مشترک با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در بیروت اعلام کرد که نشست سران عرب ماه می در ریاض برگزار خواهد شد. وی توافق اخیر میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط را نیز «بسیار مثبت» توصیف کرد.
ابوالغیط تاکید کرد که نتایج اولیه این توافق ایجاد نوعی ثبات سیاسی و امنیتی میان دو کشور است اما تاثیر آن بر سایر موضوعات منطقه هنوز مشخص نیست. در پی سفر بهمن‌ماه سید ابراهیم رئیسی به پکن و گفتگوهای انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.
در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی»، «مساعد بن‌محمد العیبان» و «وانگ ئی» صادر شد.

 

پوتین: روسیه برای موجودیتش، در اوکراین می‌جنگد

پوتین گفت: درگیری با اوکراین - و غرب - نه یک بازی ژئوپلیتیک صرف، که مبارزه برای موجودیت روسیه است. به گزارش آرتی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان بازدید از یک کارخانه هواپیماسازی و دیدار با کارگران کارخانه در شهر اولان اوده، مرکز جمهوری بوریاتیا روسیه با بیان اینکه وضعیت برای مسکو بسیار متفاوت است، گفت: برای شرکای غربی ما به اصطلاح "شرکای ما" - در واقع، برای دشمنان ما، امروز آشکارا می‌توان گفت که موضوع بهبود موضع ژئوپلتیک آنها است. برای ما، این مبارزه برای یک موضع ژئوپلیتیکی نیست، بلکه مبارزه‌ای برای موجودیت کشور روسیه است.
رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: مسکو نمی‌تواند جمعیت روس زبان را رها کند و برای جهان روسیه در اوکراین می‌جنگد. رئیس جمهور تاکید کرد: برای ما این مبارزه برای مردم ما است که در این سرزمین ها زندگی می‌کنند. ما یک کشور چند قومیتی هستیم. اما با این حال، این جهان روسیه است. اگر فرصت دارید با افرادی که از آنجا آمده اند صحبت کنید - من با برخی از آنها ملاقات کرده‌ام - آنها با من و شما تفاوتی ندارند! آنها هم مثل ما هستند، آنها بخشی از ما هستند، چگونه می توان آنها را رها کرد؟»

رسانه اسرائیلی: اسرائیل
در حال فروپاشی است
با تشدید بحران اصلاحات قضایی و اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی، یکی از رسانه‌های این رژیم اعلام کرد که دشمنان آن به دلیل اتفاقات داخلی جامعه اسرائیل تشویق می‌شوند. الون بن داوید، تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار کرد: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شرایط موجود در "اسرائیل" را به درستی تحلیل می‌کند. بن داوید گفت: هر کسی که به ما نگاه کند، می‌فهمد جامعه اسرائیل از هم پاشیده است. این تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد: دشمنان اسرائیل به دلیل اتفاقاتی که در داخل جامعه اسرائیل در حال وقوع است، تشویق می‌شوند. گادی آیزنکوت، عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل این روزها یکی از خطرناک‌ترین دوره‌های امنیتی خود از زمان جنگ "روز غفران" (جنگ اکتبر ۱۹۷۳) را سپری می‌کند. در همین چارچوب شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" در مصاحبه‌ای رادیویی به شدت از کابینه این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو انتقاد کرده و گفت: اسرائیل در حال حاضر با یک بحران معیشتی-اقتصادی مواجه بوده و در جهان منزوی شده است. لیبرمن افزود: هیچ کس برای نتانیاهو اعتباری قائل نیست و ما شاهد برخورد ایران و حزب‌الله هستیم که او را مورد تمسخر قرار می‌دهند زیرا می‌دانند نتانیاهو نه می‌تواند مردم اسرائیل را با هم متحد کند و نه قادر است یک ائتلاف بین‌المللی ایجاد کند.
این اظهارات رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی در حالی مطرح شدند که کنست بند "استثنا" را که یکی از مورد اختلاف‌ترین بندها در اصلاح ساختار دستگاه قضایی این رژیم است، در شور اول تصویب کرد. طبق پیش‌نویس اصلاحات "قانون اساسی: دولت" که در قرائت اول به تصویب رسید، مشاور قضایی کابینه نمی‌تواند ناتوانی نخست وزیر در عمل به وظایفش و برکناری او را اعلام کند.

پنتاگون: استفاده کره شمالی
از بمب اتم یعنی پایان رژیم
سخنگوی پنتاگون در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به انجام یک آزمایش اتمی توسط کره شمالی تاکید کرد، هرگونه استفاده از تسلیحات اتمی توسط کره شمالی، "پایان این رژیم منزوی" در پیونگ‌یانگ خواهد بود. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، پت ریدر، سخنگوی پنتاگون همچنین بار دیگر تاکید کرد که آمریکا همچنان متعهد به جلوگیری از هرگونه حمله است.
وی در کنفرانسی خبری گفت: فکر می‌کنم خیلی شفاف نشان داده‌ایم که اگر کره شمالی از سلاح اتمی استفاده کند، پایان رژیم کره شمالی خواهد بود. پس از آنکه پیونگ‌یانگ قانون جدیدی را تصویب کرد که به گفته آن این کشور اجازه دارد در صورت لزوم از تسلیحات هسته‌ای به صورت پیشگیرانه استفاده کند، آمریکا نسبت به پیامدهای جدی هرگونه حمله اتمی توسط کره شمالی هشدار داد. وزارت دفاع آمریکا در استراتژی دفاع ملی خود که در اکتبر سال گذشته منتشر شد، اعلام کرد: هرگونه حمله اتمی توسط کره شمالی علیه آمریکا یا متحدان و شرکایش غیرقابل قبول است و منجر به پایان آن رژیم در پیونگ‌یانگ می‌شود. کره شمالی از آن زمان تاکنون دائما لفاظی‌های اتمی خود را افزایش داده و کیم جونگ اون، رهبر این کشور اوایل سال جاری میلادی خواستار رشد "سریع" زرادخانه اتمی کره شمالی شد. سئول و واشنگتن همچنین گفته‌اند که کره شمالی ممکن است "هرلحظه" یک آزمایش اتمی انجام دهد و این کشور منزوی ظاهرا همه مقدمات برای یک آزمایش اتمی را تکمیل کرده است.

رهبر سابق استرالیا: آکوس
بدترین پیمان تاریخ است
نخست‌وزیر سابق استرالیا گفت که قرارداد کشورش با آمریکا و انگلیس برای خرید زیردریایی‌های هسته‌ای «بدترین قرارداد تاریخ» است. به گزارش پایگاه خبری پی‌ای‌مدیا، پل کیتینگ، نخست‌وزیر سابق استرالیا گفت که این زیردریایی‌ها کمک چندانی به ارتش استرالیا نخواهند کرد.
استرالیا این قرارداد را با هدف مقابله با افزایش قاطعیت و توان نظامی چین در منطقه هند-آرام امضا کرده است، زیرا زیردریایی‌های متعارف (غیرهسته‌ای) این کشور تا ۲۰۳۰ دیگر قدیمی شده و پاسخگوی نیازهای روز نخواهند بود. کیتینگ گفت: اگر چین به ما حمله کند، تنها راهش حمله در خشکی است. بدین شکل که یک ناوگان بزرگ با سربازان زیاد می‌فرستد تا کشور ما را اشغال کنند. او مدعی شد که استرالیا می‌تواند این کشتی‌ها را با هواپیما و موشک نابود کند و نیازی به زیردریایی هسته‌ای نیست. کیتینگ گفت: اگر هشت زیردریایی بخریم، سه تا در دریا خواهند بود. سه زیردریایی می‌خواهند از ما در برابر قدرت چین دفاع کنند؟ واقعا؟ مزخرف است! مزخرف!
او که هم‌حزبی آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر کنونی استرالیاست، گفت که این قرارداد بدترین تصمیم حزب کارگر در ۱۰۰ سال گذشته است. نخست‌وزیر سابق استرالیا همچنین هزینه گزاف این پیمان را به سخره گرفت که به تخمین مقامات استرالیایی بین ۲۶۸ تا ۳۶۸ دلار استرالیا خواهد بود و تا بیش از سه دهه به طول می‌انجامد. کیتینگ گفت: ۳۶۰ میلیارد می‌دهیم که هشت زیردریایی بگیریم. این احتمالا بدترین قرارداد تاریخ باشد. علی‌اف: فرصت خوبی برای صلح با ارمنستان وجود دارد
رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد که فرصت خوبی برای دستیابی به صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد. به گزارش خبرگزاری تاس، سرویس مطبوعاتی دفتر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت که او حین ملاقات با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان گفته است: فکر می‌کنم که ما فرصت خوبی برای رسیدن به توافق داریم، خصوصا الان و بعد از نشست سوچی در اکتبر گذشته که آذربایجان و ارمنستان تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت شناختند.

وزیر دارایی عربستان: آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستیم

گروه سیاسی: در ادامه موج تنش‌زدایی‌های میان ایران با کشورهای عربی گزارش‌ها حاکی از آن است که علی شمخانی، در کنش‌ورزی‌ای جدید این بار راهی کشور امارات خواهد شد تا موج دوم صلح عربی را کلید بزند. پس از توافق ایران یا عربستان در 19 اسفند به میزبانی پکن، فضایی مثبت از تنش‌زدایی میان تهران و جهان عرب برقرار شده است. در این بین مهم‌تر از همه اظهارات وزیر دارایی ریاض است که از آمادگی عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران سخن به میان آورده است.
به گزارش تجارت، وزیر دارایی عربستان دیروز چهارشنبه گفت که مانعی برای سرمایه گذاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. «محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان در دومین دوره کنفرانس بخش مالی گفت: بعد از توافق بین دو کشور، سرمایه گذاریهای عربستان در ایران ممکن است بسیار به سرعت اتفاق بیفتد.
وی افزود: فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری عربستان در ایران وجود دارد و موانعی برای سرمایه گذاری با ایران در سایه برقراری ثبات در منطقه و احترام به مفاد توافق وجود ندارد. الجدعان تصریح کرد که ایران همسایه ما بوده و هست و برای صدها سال خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد که مادامی که به توافقات پایبند بوده، حقوق حاکمیتی و عدم دخالت در امور داخلی و کنوانسیون های سازمان ملل را رعایت کنیم، هیچ مسئله ای وجود ندارد که جلوی عادی سازی روابط و سرمایه گذاری را بگیرد. برای تمرکز بر توسعه اقتصادی، ما و آنها به ثبات نیاز داریم.
علاوه بر اظهارات این مقام ارشد اقتصادی سعودی‌ها، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان ابراز امیدواری کرد که توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور به تحولات مثبت در منطقه خاورمیانه منجر شود. ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه درباره توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان که با میانجی‌گری چین انجام شد، اظهار داشت: من فکر می‌کنم که این توافق روی مسائلی همچون یمن تاثیراتی داشته باشد. امیدوارم در سوریه که جنگ و خونریزی در آن همچنان ادامه دارد نیز چنین باشد.
این شاهزاده سعودی با بیان اینکه تردیدهایی نسبت به این توافق دارد، افزود: اما این تردیدها اهمیتی ندارند. این شک و تردید کسانی است که توافقنامه را امضا کرده‌اند. به نظر می رسد که هنوز این تردید وجود دارد که توافق چقدر می‌تواند زود اجرا شود. وی که در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۱ رئیس سازمان اطلاعات عربستان بوده است همچنین به نقش چین برای حصول توافق تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: نه ایالات متحده و نه اروپا نمی‌توانستند "میانجی صادق" باشند و مانند آنچه چین به آن کمک کرده است، توافق بین عربستان سعودی و ایران تضمین کنند. ترکی الفیصل ادامه داد: چین کسی بود که توانست این کار را انجام دهد زیرا روابط خوبی با هر دو کشور دارد. وی خاطر نشان کرد که چین ضامن توافق عربستان و ایران است که از سوی پکن برای احیای روابط دیپلماتیک اعلام شد و این به معنای دوری از واشنگتن نیست.
اظهارات این مقام‌های کنونی و سابق سعودی در شرایطی ابراز می‌شود که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه در پاسخ به سفر شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به ایران و به دعوت رسمی همتای خود به ابوظبی سفر می کند.
شمخانی در سفر به امارات علاوه بر مذاکره با همتای اماراتی خود با مقامات بلند پایه این کشور نیز دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد. در این سفر، مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان را همراهی می کنند.
همزمان با این تحولات، باراک راوید، یک روزنامه نگار منتقد نتانیاهو در توییتی مدعی شد: ایران از طریق چین با کشورهای اتحادیه عرب کانال مالی اختصاصی ایجاد کرده است. این روزنامه نگار در صفحه توییتر خود نوشت: «نشست زودهنگام ایران و کشورهای عرب در پکن برای بررسی ایجاد خط مالی جدید با میانجیگری چین برگزار خواهد شد. جزئیات این خط مالی همچنان نامعلوم است.»
روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.
اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت‌ها و استقبال‌ها از سوی کشورهای منطقه و پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن همراه بود.

السودانی: نمی‌پذیریم عراق نقطه آغازی برای تهدید امنیت همسایگان باشد

گروه سیاسی: به نظر می رسد نخست وزیر عراق پس از سال‌ها کشمکش میان بغداد و دولت اقلیم کردستان پیرامون اکثر مسائل مورد اختلاف از جمله مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد، اجرای بند ۱۴۴ قانون اساسی درباره استان کرکوک در کنار اختلافات عمیق درباره قانون نفت و گاز و سهم اقلیم از بودجه دولت فدرال، تلاش دارد صفحه جدیدی از روابط مثبت بدون تنش را با اقلیم بگشاید. او در این راستا به اربیل و سلیمانیه سفر کرده است. به گزارش شبکه خبری رووداو، نخست وزیر عراق در مجمع سلیمانیه تاکید کرد: ما در برنامه دولت خود متعهد شدیم که به مردم خود خدمات ارائه دهیم و یک اقتصاد قوی و منسجم ایجاد کنیم و بخش بیشتری از این برنامه عملی شده است. السودانی گفت: توافق پیرامون پیش نویس قانون بودجه حرکتی جسورانه است و از شکست‌های قبلی جلوگیری می‌کند و بیانگر چشم‌اندازی است که برای اهداف اعلام‌شده ما در خدمت به شهروندان ترسیم شده است. بودجه کلید مهمی برای پیدا کردن راه حل مشکلات مختلف، دستیابی به اولویت‌ها برای رسیدگی به بیکاری، مبارزه با فقر و فساد و آغاز اصلاحات اقتصادی است. وی تصریح کرد: ثبات مالی و سیاسی راه را برای سرمایه گذاری بهینه منابع اولیه کشورمان، تصویب قانون نفت و گاز و تفاهم با اقلیم کردستان عراق در این زمینه هموار می‌کند. نخست وزیر عراق در این مجمع گفت: «بیایید اصطلاح «مشکلات حل‌نشده» را رها کنیم و به‌منظور رفاه پایدار و عادلانه برای همه عراقی‌ها، پروژه‌های پایدار و فرصت‌های مشترک اقتصادی را جایگزین آن کنیم. السودانی در ادامه افزود: خاطره دردناک جنایت شنیعی که رژیم دیکتاتوری علیه مردم کرد ما در شهر حلبچه مرتکب شده یک مناسبت غم انگیز است. ما دو روز پیش در دولت به پروژه تبدیل آن به استان رای دادیم. این کمترین چیزی است که ما می‌توانیم در قبال فداکاری‌های عظیم آنها ارائه دهیم. وی ادامه داد: دیدارهای ما در اربیل مثمر ثمر بود و من با جمعی از رهبران احزاب و نمایندگان تشکیلات ملاقات کردم و بدون محدودیت صحبت کردیم، زیرا ما - در حرف و عمل - مردم یک کشور هستیم و سرنوشت واحدی داریم. السودانی افزود: ما مشتاقانه منتظر مشارکت‌های اقتصادی عمیق و پایدار هستیم که ما را با مردم برادر و دوست گرد هم می‌آورد و تمایل برای امنیت را با آنها تبادل می‌کنیم. تنها با همکاری اقتصادی موثر و ثمربخش، امنیت پایدار می‌تواند برقرار شود. وی تاکید کرد: ما هرگز نخواهیم پذیرفت که سرزمین عراق نقطه آغازی برای تهدید امنیت همسایگان باشد و قانون اساسی ما را موظف کرده است که در امور دیگران دخالت نکنیم، همانطور که نمی‌پذیریم کرامت سرزمین و حاکمیت ما از سوی همسایگان یا دیگران تحت تأثیر قرار گیرد. نخست وزیر عراق گفت: دولت او از همان ابتدا اهمیت ویژه‌ای به تقویت نیروهای گارد مرزی و افزایش تلاش‌ها برای کنترل آن‌ها، جلوگیری از نفوذ و از بین بردن هر نیرویی که به دنبال بی‌ثباتی باشد، داشته است، چه در منطقه کردستان و چه در هر نقطه دیگری از سرزمین عراق. وی افزود: تاریخ عراق، موقعیت جغرافیایی، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و منابع انسانی آن، این کشور را واجد شرایط ایفای نقش محوری در خاورمیانه و جهان می‌کند. تا به یک مرکز منطقه ای تبدیل شود. السودانی گفت: تلاش کردیم در برنامه دولت خود به مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی از طریق تعدادی از پروژه‌هایی که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند، اولویت دهیم، از جمله این پروژه‌ها ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بازسازی مکان‌های بسته برای دفن زباله بهداشتی، پروژه‌های مبارزه با بیابان‌زایی، فناوری آبیاری و تصفیه آب سنگین است. نخست وزیر عراق در ادامه تصریح کرد: اخیراً قراردادهایی را برای پنجمین دوره صدور مجوز برای سرمایه گذاری گاز همراه و توقف سوزاندن آن به منظور کاهش انتشار کربن امضا کرده‌ایم و به توسعه پروژه‌هایی که گاز همراه را به منبع انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند، ادامه خواهیم داد. نخست وزیر عراق تاکید کرد که در مساله دخالت ایران در امور عراق اغراق شده است و همه خواستار استقلال عراق در تصمیم گیری هستند. وی گفت که از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط استقبال می کنیم.ایران همسایه ماست و شراکت ‌هایی با هم داریم .