افتتاح یک مجتمع پالایشگاهی ۲۱۰ هزار بشکه‌ای

وزیر نفت گفت: یک مجتمع پالایشگاهی ۲۱۰ هزار بشکه‌ای در چند روز آینده افتتاح می شود که به ازای هر بشکه، دوازه دلار سود خواهد داشت. به گزارش ایسنا،‌ جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز ملی شدن صنعت نفت، گفت: دو هفته پیش افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوی را داشتیم که ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز کمک می‌کند و اکنون با افتتاح این مجتمع پالایشگاهی روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین فرآورش می‌شود. وی با بیان اینکه در پالایشگاه آبادان فاز ۲ با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: این پالایشگاه در شروع دولت سیزدهم ۶۴ درصد پیشرفت داشته است و الان این پتروپالایشگاه که تولید سوخت بنزین و گازوئیل و تولید محصولات خوراک پتروشیمی‌های آبادان و بندر امام را بر عهده دارد، تکمیل شد. این پالایشگاه صد در صد دولتی است و هفت هزار نفر در آن مشغول به کار بودند. اوجی گفت: با شروع این پالایشگاه تولید بنزین از ده میلیون لیتر به ۱۴ میلیون لیتر و گازوییل هم از ۱۵ میلیون لیتر به ۱۸ میلیون لیتر خواهد رسید. هم‌چنین با راه‌اندازی این پالایشگاه شاهد کاهش نفت کوره و مازوت خواهیم بود.

 

مجلس نقشی در تعیین تعرفه‌های قبوض گاز نداشته است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که اقدام دولت درباره بحث تعرفه ها و پلکان های قبوض گاز مصوبه هیات وزیران بود و مجلس نقشی در تعیین پله ها و تعرفه ها نداشت. به گزارش ایسنا، مالک شریعتی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) مجلس در تذکری گفت: کمیسیون انرژی در راستای ماموریت رییس مجلس جلسه ای درباره قبوض گاز با مسئولان مربوطه در وزارت نفت و شرکت ملی گاز برگزار کرد. وی توضیح داد: اقدام دولت درباره بحث تعرفه ها و پلکانی شدن، مصوبه هیات وزیران بود و مجلس نقشی در تعیین پله ها و تعرفه ها نداشت. مجلس سیاستگذاری را تصویب کرده بود که به موجب آن بخش عمده ای از مصرف کنندگان طبقاتی زیر الگوی مصرف هستند که افراد خوش مصرف و کم مصرف بوده و باید کم مصرف ها تحت پوشش رایگان باشند. بخش اندکی نیز بالاتر از الگو هستند که تعرفه آنها باید به عنوان غیریارانه ای حساب می شد. شریعتی با بیان اینکه تعیین میزان الگو نیز در دست دولت بود، افزود: به نظر کمیسیون انرژی در حوزه برق، الگو ۷۵ درصد درست تعریف شد اما در حوزه گاز میزان الگو ۶۴ درصد نادرست بود و شامل همه افراد خوش مصرف نمی شد و باید اصلاح شود.

چشم‌انداز مثبت چین به نفت جان دوباره داد
قیمت نفت در معاملات روز گذشته، تحت تاثیر خوش‌بینی اوپک به رشد بیشتر تقاضای چین برای سوخت که بدبینی سرمایه‌گذاران جهانی در پی ورشکستگی اخیر چند بانک آمریکایی را تحت‌الشعاع قرار داد، بیش از یک درصد افزایش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۹۳ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۶ معادل ۱.۴ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه‌شنبه بیش از چهار درصد نزول کرده و به پایین‌ترین رکورد در سه ماه گذشته عقب نشینی کرده بودند. به گفته توشی تاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت "فوجیتومی سکیوریتیز"، بازار نفت پس از زیان شدیدی که در نخستین روزهای معاملات هفته جاری متحمل شد، بهبود پیدا کرده و بعضی از سرمایه گذاران، از این کاهش به عنوان فرصتی برای خرید ارزان استفاده کردند. اوپک، دورنمای تقاضای چین برای نفت را ارتقاء داد که این موضوع از قیمت‌ها پشتیبانی کرد. با این حال، سرمایه گذاران همچنان نگران سرایت بحران مالی پس از فروپاشی و شکستگی اخیر بانک‌های آمریکایی هستند.

۲۱ سد بیشتر از ۵۰ درصد آب دارند
آخرین وضعیت آمار سدهای کشور بیانگر این است که اکنون ۲۱ سد از سدهای مهم شرب و کشاورزی بیش از ۵۰ درصد آب دارند. به گزارش ایسنا، در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کشور تا ۲۰ بهمن‌ماه معادل ۱۵میلیارد و ۹ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۱۴ میلیارد و ۷۹ میلیون مترمکعب بوده دو درصد کاهش داشته، همچنین میزان خروجی از مخازن سدهای کشور در این تاریخ معادل ۹ میلیارد و ۷۴ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۱۰ میلیارد و ۷۲ میلیون مترمکعب بوده بیانگر کاهش ۹ درصدی است. در شرایط کنونی حجم آب موجود در مخازن ۲۴ میلیارد و ۴۵ میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته که عددی معادل ۲۳ میلیارد و ۳۹ میلیون مترمکعب بوده پنج درصد افزایش داشته و درصد پرشدگی مخازن سدهای کشور به عدد ۵۰ درصد رسیده است. وضعیت سدهای مهم (شرب - کشاورزی) بیانگر این است که در ۲۱ سد درصد پرشدگی بیش از ۵۰ درصد است به طوری که سد زنجیره کارون ۶۴ درصد و سد دز ۷۳ درصد و سد چره استان خوزستان ۶۱ درصد آب دارند همچنین در سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی۶۵ درصد، سد استقلال ۶۰ درصد و سد جگین استان هرمزگان ۹۸ درصد پر هستند.

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه انرژی: بازارهای انرژی هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کردند و نفت روز دوشنبه، درست چند روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان و پایان یافتن اختلاف هفت ساله دو طرف، افت قابل توجهی پیدا کرد. اما این کاهش قیمت ارتباطی به احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان نداشت و ناشی از نگرانی‌ها نسبت به ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی و بروز یک بحران مالی جدید بود. با این حال، تحلیلگران پیش بینی کردند که ترمیم روابط میان دو کشور، می‌تواند با تحکیم ثبات در منطقه، نرخ پریمیوم ژئوپلیتیکی که گاهی در بازار نفت به دلیل تنش میان ایران و عربستان ایجاد می‌شد را ملایم کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم از این توافق استقبال کرد. توافق ایران و عربستان، جدیدترین مورد از سلسله توافق‌های ژئوپلیتیکی است که این اواخر در خاورمیانه در جریان بوده است. بیش از یک سال است که ترکیه و عربستان سعودی بی‌سر و صدا، سرگرم مذاکره برای عادی سازی روابط دو کشور هستند که پس از واقعه قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی منتقد برجسته ریاض در استانبول، تیره شده بود. قطر هم اختلاف پنج ساله با همسایگان خود در خلیج فارس را پشت سر گذاشت. همزمان، رژیم صهیونیستی روابط عربی خود را در شرایطی که منازعه با فلسطینی‌ها تشدید شده است، عمیق‌تر می‌کند. عربستان با هشدار برای کاهش تولید اوپک پلاس، بدون نام بردن از ایران، به آمریکا در مورد توافق با ایران و عواقب بازگشت نفت این کشور به بازار هشدار داده است.
فایننشیال تایمز طی گزارشی نوشت، ظاهرا هدف هشدار عربستان در این هفته در مورد اینکه اوپک پلاس می‌تواند تولید نفت را کاهش کند، تاجران نفتی بوده است، اما در حقیقت ریاض مخاطب دیگری را در ذهن خود داشت که آن دولت بایدن بود که خود را برای توافق با ایران آماده می‌کند. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، مراقب بود که نامی از رقیب خود نبرد و در عوض بر «بی ثباتی» بازار تمرکز کند که قیمت ها را از اوایل ماه ژوئن ۲۵ دلار کاهش داده است.

صادرات نفت ایران به رکورد بالایی می‌رسد
صادرات نفت ایران سال گذشته به بالاترین رکورد از زمان وضع تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسید. به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، ایران ۸۱ میلیون بشکه نفت بیشتری از ۲۱ مارس ۲۰۲۲ (سال ۱۴۰۱) صادر کرده که بیشتر از مدت ۱۲ ماه قبل و ۱۹۰ میلیون بشکه بیشتر از هر یک از دو سال قبل است. صادرات گاز ایران هم بر مبنای سال به سال، ۱۵ درصد رشد کرده است. هر چند افزایش صادرات نفت ایران، ممکن است تعادل بازارهای نفت که هم اکنون شاهد توازن ظریفی است را برهم بزند اما رشد صادرات ایران به عواملی نظیر رفع تحریم‌ها نیاز دارد تا روند پایداری پیدا کند. بر اساس گزارش اویل پرایس، اما حتی در صورت لغو تحریم‌ها هم توازن کلی بازار ممکن است تغییرات چشمگیری پیدا نکند زیرا داده‌های منابع رصد نفتکش نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به کشورهایی نظیر چین، در حال حاضر به حد کافی بالا بوده و ممکن است حتی در صورت بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، افزایش عظیمی مشاهده نشود.

آینده بازار نفت پس از توافق
حسن قمصری، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز با بیان اینکه توافق ایران و عربستان در سطح بین‌الملل آثار مثبتی دارد، گفته بود: «ایران و عربستان دو تولیدکننده بزرگ نفت هستند و همکاری این دو کشور، قطعاً آثار و بار مثبتی در بازار نفت خواهد داشت و این موضوع قابل کتمان نیست. همان‌گونه که این توافق اثر روانی در بازار داشته و در کاهشی و افزایشی شدن قیمت نفت اثرگذار بوده است.» او ادامه داد: «در بازار نفت، موضوع مهم، مباحث بازاری و رقابتی است که پشت‌پرده‌های بسیاری دارد و نمی‌توان با این مبحث ساده برخورد کرد. برای نمونه ما سال‌هاست با عراق و روسیه روابط حسنه و دوستانه داریم، اما در پشت‌پرده در بحث بازار به‌شدت با این کشورها رقیب هستیم. روس‌ها در یک دهه اخیر تلاش کرده‌اند بازارهای نفت ایران را تصاحب کنند که موفق بودند. این رقابت با کشور عربستان به لحاظ بازاری نیز وجود دارد و این کشور، ایران را رقیب خود را می‌داند. عراق،‌ عربستان یا روسیه هر سه می‌دانند که در صورت بازگشت ایران به عرصه صادرات نفت،‌ سهم آنها کاهش می‌یابد؛ بنابراین کشورهای عضو اوپک و غیراوپک برای اینکه توافقات تحریمی به سرانجام نرسد، شیطنت خواهند کرد. این واقعیت عریانی است که ایران می‌تواند با حضور در بازارهای نفتی، سهمیه فروش نفت عربستان را کاهش دهد. به‌خصوص که ایران نسبت به عربستان نفت خام با پریمیر به فروش می‌رساند.»

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار با جمعیتی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد کشور شناسایی شده است. محمد آئینی با اشاره به نقش محوری شهرداری‌ها و سازمان‌های عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری‌ها در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار با جمعیتی قریب به ۱۰ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد کشور شناسایی شده است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه میزان سقف‌های لرزان و ناامن در بافت‌های ناکارآمد شهری باید کاهش پیدا کند، گفت‌: همه در قبال جان ساکنان این بافت‌ها مسؤول هستیم و باید با ابتکار، جرأت و شجاعت این سقف‌های لرزان و بناهای ناپایدار به سقف‌های امن و ایمن تبدیل شود و از بزرگی کار نباید هراس به دل راه داد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: این شرکت با در اختیار داشتن دانش روز و فناوری بهره‌گیری از تجهیزات اسکنرهای لیزری موفق شده که سال جاری بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از راه‌های درون شهری و برون شهری و روستایی را پایش کرده و راهکارهای مختلفی را برای نگهداری و کاهش مشکلات و خرابی راه‌ها ارائه کند. مجید کیانپور با بیان اینکه این شرکت دارای توان و ظرفیت فوق‌العاده‌ای در ارائه خدمات آزمایشگاهی و حتی فراتر از نیاز کشور است اظهارکرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با توجه به گستردگی که در کشور دارد و استقرار بیش از یک‌هزار و ۲۰ شعبه و واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور، آمادگی دارد در کمتر از ۲ ساعت آزمایشگاه‌های تخصصی و مهندسی خود را در پروژه‌های عمرانی مستقر و به ارائه خدمات با کمترین انحراف از استانداردهای داخلی و بین المللی اقدام و نتایج مطالعات و آنالیز آزمایش‌ها را در اختیار کارفرما قرار دهد.

میانگین تاخیر پروازهای
بهمن به ۹۹ دقیقه رسید
پروازهای برنامه‌ای ایرلاین‌های داخلی، در بهمن ماه سال جاری به طور متوسط ۹۹ دقیقه تأخیر داشتند و تهران-کیش لقب پرترددترین مسیر را به خود اختصاص داد. براساس گزارش منتشرشده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، کل پروازهای فرودگاه‌های تحت نظارت یا مالکیت این شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست سه درصد کاهش، در اعزام و پذیرش مسافر یک درصد افزایش و در ارسال و پذیرش بار و پست ۵ درصدکاهش داشته است. پروازهای داخلی در نشست و برخاست چهار درصد کاهش داشته در اعزام و پذیرش مسافر بدون تغییرمانده و در ارسال و پذیرش بار و پست شش درصد افزایش داشته است. پروازهای بین‌المللی در نشست و برخاست و اعزام و پذیرش ۱۲ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست یک درصد افزایش داشته است. کل پروازهای فرودگاه‌های تحت نظارت یا مالکیت شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته در نشست و برخاست دو درصد کاهش داشته و در اعزام و پذیرش مسافر بدون تغییر و در ارسال و پذیرش بار و پست چهار درصد افزایش داشته است. از این میان پروازهای داخلی نسبت به ماه گذشته در نشست و برخاست سه درصد کاهش داشته، در اعزام و پذیرش مسافر بدون تغییر و در ارسال و پذیرش بار و پست سه درصد افزایش داشته است.

پیوند ۲۲۰ هزار مسکن مهر به نهضت ملی
حدود ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر از دوره‌های قبل باقی مانده که دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال تکمیل آنهاست و ۲۵ هزار واحد آن تکمیل شده است. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، آن‌طور که مسئولان می‌گویند در حال حاضر حدود ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر از دوره‌های قبل باقی مانده که بخش قابل توجهی از آنها در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد هستند و در زمان تحویل به دولت سیزدهم عمدتا در مراحل ۱۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار داشتند. متقاضیان این واحدها بعضا ارقامی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان آورده واریز کرده بودند که ۱۲ سال قبل مبالغ قابل توجهی محسوب می‌شد. اما به هر دلیل پروژه‌ها به اتمام نرسیده و در حال حاضر باید برای آنها فکری شود.

در گزارشی بررسی شد:

گروه راه و مسکن: سال 1401، بازار سکه، طلا و دلار سه بازار پربازده مالی بودند. خودرو در رتبه چهارم و مسکن قبل از بورس در رتبه پنجم قرار داشت. اما روند بازار مسکن در سال آینده چگونه است؟ آیا سال آینده باید خانه بخریم یا نه؟ به گزارش روزنامه تجارت به نقل از تجارت‌نیوز، کارشناسان اقتصادی بسیاری می‌گویند سال آینده بهترین بازار، بازار ملک و زمین است و احتمالا بیشترین بازدهی مربوط به این دو بازار باشد.
از آن جمله پیمان مولوی، کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: «اگر فردی سرمایه برای خرید مسکن دارد بهتر است اولین خانه‌ای را که هر جا دید بخرد. چون با روند فعلی قیمت مسکن مدام در حال رشد است و ما هر روز از خانه‌دار شدن فاصله می‌گیریم.» این کارشناس روند بازار مسکن را با سال 97 مقایسه کرد و گفت: زمانی که نرخ بهره حقیقی منفی باشد، رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه دارد. در حال حاضر، نرخ بهره حقیقی منفی 20 درصد است و این امر نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه‌دار است. به گفته این اقتصاددان دومین نکته مهم در مورد بازار مسکن، ارزش دلار است. ارزش دلاری مسکن حول و حوش رقم هر متر مربع 1000 دلار در نوسان است. هر زمان که این شاخص از کرانه پایینی عبور می‌کند سیگنال مهمی به بازار مسکن مبنی بر اینکه رشد قیمت‌ها در راه است، وارد می‌شود. در آذرماه سال 1397 متوسط قیمت مسکن در تهران هر متر مربع 9 میلیون تومان بود. در آن برهه زمانی بهای دلار از چهار هزار و 200 تومان تا 18 هزار و 700 تومان در نوسان بود. پس از این امر، اتفاقی که رخ داد، این بود که بازدهی دلاری مسکن در کمتر از 3.5 ماه به 100 درصد رسید. مولوی اظهار کرد: در حال حاضر هم در چنین شرایطی قرار داریم، اما رشد قیمت‌ها در مسکن به اندازه سال 97 نخواهد بود و کمی کمتر از آن پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی بازار مسکن سال 1402
به گفته این کارشناس احتمالا قیمت مسکن تا خرداد ماه 1402 به طور متوسط 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. این کارشناس بازارهای مالی افزود: به احتمال زیاد رشد بازار مسکن از دی‌ماه امسال تا خرداد سال آینده به 40 درصد خواهد رسید. دلیل آن هم تصمیمات و سیاست‌های بانک مرکزی است که بازاری را محدود می‌کند و تقاضا را به سمت بازار دیگر می‌برد. یکی دیگر از دلایلی که کارشناسان بازار مسکن را توصیه می‌کنند این است که برخلاف بازار سرمایه و یا ارز، دولت امکان دخالت و دستکاری در این بازار را ندارد و این بازار جدای از دیگر بازارها روند رشد طبیعی خود را طی می‌کند. این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: اما بازار مسکن بازاری عادلانه است و کسی نمی‌تواند تصمیمات جدید و عجیب برای این بازار بگیرد؛ مشاهده کردید که مالیات بر خانه‌های لوکس هم در نهایت تصویب نشد زیرا این بازار تحت تسلط در نمی‌آید.

گروه راه و مسکن: سفرهای نوروزی به زودی آغاز می شود اما ظاهرا علاوه بر قطار و هواپیما مسافران در تهیه بلیت اتوبوس هم مشکلاتی دارند. به گزارش تجارت به نقل زا مهر، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای داغ شده اما در این میان برخی مسافران با مشکلاتی مواجه بوده‌اند و نتوانسته‌اند بلیت برای مسیر مورد نظر خود را پیدا کنند.
یکی از رانندگان اتوبوس هم با تأیید این موضوع گفت: متأسفانه افزایش هزینه‌ها در اتوبوس سرسام آور شده و از طرف دیگر نرخ لوازم یدکی و قطعات و روغن هم بسیار زیاد شده و در این حالت دولت هیچ همکاری نمی‌کند. با وجود آنکه از ماه‌های گذشته درخواست افزایش قیمت کرده بودیم اما موافقت نشده است.
مسافران در صورت پیدا نکردن بلیت اتوبوس به لیست انتظار مراجعه کنند
در حوزه حمل ونقل جاده‌ای داریوش باقر جوان گفت: اکنون برای تمامی مسیرها بلیت اتوبوس وجود دارد و مسافران هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری می‌توانند بلیت تهیه کنند. به گفته مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری، در صورتی که مسافری نتوانست بلیت پیدا کنند، می‌تواند با مراجعه به بخش رزواسیون در لیست انتظار برای تهیه بلیت قرار بگیرد و در صورت تکمیل شدن ظرفیت اقدام به انجام سفر و یا سرویس فوق العاده کنند. او می‌گوید: به هیچ عنوان عدم فروش بلیت توسط رانندگان یا شرکت‌های حمل ونقل مسافری را تأیید نمی‌کنم و اکنون تمامی تشکل‌ها و بخش‌های صنفی برای خدمات دهی به مسافران نوروزی اعلام آمادگی کرده‌اند. باقر جوان گفت: در صورتی که شرکت‌های حمل ونقلی یا رانندگان برای تهیه لوازم یدکی یا سوخت مشکل دارند با اعلام نیاز خود می‌توانند آنها را اعلام کنند.
مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری تاکید کرد: در حال حاضر ۸ هزار دستگاه اتوبوس با متوسط ظرفیت ۳۲ نفر و ۲۴ هزار دستگاه مینی بوس با ظرفیت ۱۷ نفر و ۳۳ هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی با ظرفیت سه نفر برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است. او گفت: با توجه به تشدید تحریم‌ها، امسال نسبت به سال گذشته تعداد ناوگان حمل ونقل با کاهش روبرو شده است. مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی از کاهش تعداد اتوبوس‌های برون شهری از ۱۴ هزار به حدود ۷ هزار اتوبوس به علت برخی مشکلات خبر داد. حسین ورپشتی گفت: حدود ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به علت مشکلات مالی و تأمین قطعات و لوازم از چرخه سفرهای بین شهری حذف شدند. مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی گفت: تهیه قطعه و لوازم سخت شده و تحریم‌ها تأثیر منفی در این صنعت داشته است. برخی شرکتهای خصوصی نیز اتوبوس‌ها را با قیمت بالاتری برای خود اجاره می‌کنند که خروج اتوبوس‌ها از چرخه حمل و نقل برون شهری را به دنبال دارد. ورپشتی گفت: ۹۰ درصد آمار جا به جایی مسافر در کشوردر بخش خصوصی و برون شهری انجام می‌شود و روزانه از پایانه‌های شهر تهران حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس به سایر نقاط کشور مسافر حمل می‌کنند و در پیک سفر حدود ۵۰ هزار و در مواقع کمبود مسافر حدود ۳۰ هزار نفر با این اتوبوس‌ها جا به جا می‌شوند.