نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی کووید-۱۹ می‌توانند سرطان را درمان کنند. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، مدیکال نوشت، کرونا طی چهار سال گذشته تعداد زیادی از مردم سراسر جهان را به کام مرگ فرستاده است با این حال، نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که این پتانسیل را دارد که روش درمان سرطان را متحول کند. گروهی از محققان استرالیایی ویژگی‌های ویروس سارس-کوو-۲ را به دقت بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ایمنی طبیعی افراد در برابر این پاتوژن می‌تواند کلید درمان انواع مختلف سرطان باشد. محققان مرکز سرطان پیتر مک کالوم و دانشگاه ملبورن کشف کردند که گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR) روی سلول‌های تی، که به‌طور طبیعی در گلبول‌های سفید خون وجود دارند و بدن را در برابر ویروس‌ها مصون می‌سازند، می‌تواند درمان جدیدی برای سرطان محسوب شود. انباشته شدن سلول‌های تی پس از ابتلای فرد به کووید یا واکسینه شدن در برابر آن اتفاق می‌افتد سپس آنها به صورت ژنتیکی تحت درمان قرار می‌گیرند تا گیرنده‌های ویژه‌ای به نام آنتی‌ژن کایمریک تولید کنند که قادر به شناسایی هر گونه آنتی‌ژن در سطح سلول‌های سرطانی و حذف موثر آن در مراحل اولیه هستند. دانشمندان طی تحقیقات خود تعدادی نمونه سلول تی را از افراد متعلق به گروه‌های مذکور گرفته و آنها را برای شناسایی و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی مجددا مهندسی ژنتیکی کردند.
بنیاد ملی سرطان پستان گزارش کرد، این سلول‌ها دوباره به بدن تزریق شدند و از آنجایی که سلول‌های تی می‌توانند پروتئین اسپایک ویروس کووید-۱۹ را تشخیص دهند، توسط واکسن فعال می‌شوند.
پروفسور رابرت بووی گفت: «این تحقیق جدید واقعاً هیجان‌انگیز است، از ایمنی کووید-۱۹، سلول‌های تی «قاتل» برای شناسایی کووید استفاده می‌کند و آنها را برای حمله به سلول‌های سرطان سینه مهندسی می‌کند که واقعاً هوشمندانه است. با این حال، این درمان تنها برای انواع محدودی از سرطان ها موفق بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که این فرآیند می‌تواند برخی از انواع سرطان‌های خون را درمان اما هنوز نمی‌تواند تومورهای جامد را درمان کند. محققان امیدوارند که بتوانند به زودی به آن نقطه برسند زیرا نتایج مثبتی در لوله‌های آزمایش به همراه داشته است. انتظار می‌رود آزمایش‌های انسانی این درمان در سه سال آینده آغاز شود. پروفسور کلئولا آندریس گفت: «این مورد فرصتی فوق‌العاده است و تقریباً یک بار در زندگی رخ می‌دهد که از مصونیت تقریباً کل جمعیت در برابر کووید-۱۹ پتانسیل درمان سرطان سینه حاصل شود.»

مرکز مدیریت راه‌های کشور محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌های کشور از جمله چالوس و هراز را برای ایام نوروز تا پایان روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد. ‌مرکز مدیریت راه‌های کشور محدودیت‌های ترافیکی ایام نوروز ۱۴۰۲ را اعلام کرد. با توجه به پیش‌بینی وضعیت تردد و اقدامات کنترل ترافیک تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۲ و ارتقاء ضریب ایمنی و تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی از امروز تا پایان روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود. عبور و مرور انواع موتور سیکلت در ایام اجرای طرح نوروزی در تمامی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، محورهای کرج – چالوس، هراز، فیروزکوه و سایر محورهایی که ضرورت ایجاب کند، ممنوع است. در تمامی محورهای برون‌شهری که ممنوعیت و محدودیت ترافیکی برای انواع تریلر و کامیون اعمال می‌شود، عبور و مرور انواع تریلر، ناوگان ترانزیتی، کامیون و تانکرهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی، بهداشتی، کودهای شیمیایی، ضدعفونی‌کننده و کالاهای اساسی (گندم، جو، برنج، سویا، دانه‌های روغنی و ...) یا دارای مجوز از پلیس راهور فراجا از این امر مستثنی بوده و ممنوعیت تردد این قبیل وسایل نقلیه فقط در راه‌هایی اعمال می‌شود که مقررات یک‌طرفه شدن عبور و مرور در آنها اجرا می‌شود یا ممنوعیت تردد در طول سال دارند.
تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت به استثنای حاملین مواد سوختی، بهداشتی، کالای اساسی و دارای مجوز در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ در کلیه محورهای برون‌شهری کشور ممنوع است.

مدیر کل فرهنگی و هنری شهرداری تهران برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران در ۷ پهنه پایتخت را تشریح کرد. مصطفی زیبایی‌نژاد با اشاره به ویژه برنامه‌های فرهنگی شهرداری تهران در نوروز ۱۴۰۲ گفت: ویژه برنامه‌های نوروز با نام «بهار ایران» از روز جمعه ۲۶ اسفندماه جاری در میدان آزادی کار خود را آغاز خواهد کرد.وی با بیان اینکه برای اجرای هر چه بهتر برنامه های نوروزی، تهران را با توجه به بوستانهای مهم به ۷ پهنه تقسیم بندی کردیم، گفت: بر همین اساس در پهنه شمالی، بوستان ملت انتخاب شده است که اصلی ترین بوستان در اجرای ویژه‌برنامه‌های بهار ایران است، در شمال غرب پایتخت، بوستان نهج البلاغه، در غرب میدان آزادی، در جنوب غربی بوستان ولایت، در پهنه جنوب شرقی بوستان آزادگان، در شمال شرق پایتخت بوستان پلیس و در مرکز تهران نیز بوستان لاله به عنوان ۷ پهنه برنامه‌های فرهنگی نوروزی انتخاب شدند و این در حالی است که ۲۲ بوستان نیز در سطح مناطق میزبان ویژه برنامه‌های نوروزی تهران هستند. مدیر کل فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به برخی از ویژه برنامه‌های بوستان ملت بیان کرد: در بوستان ملت ویژه‌ برنامه‌هایی تحت عنوان «دهکده بهار ایران» طراحی شده است که سازمان زیباسازی شهر تهران سازه‌های نوری را که ویژه استقبال از نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان طراحی شده، نصب می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چند حوزه فرهنگی مهم در اقلیم‌های کشور پیش‌بینی شده است و در این اقلیم‌ها مناطق ویژه فرهنگی ایجاد خواهد شد تا در پیوست این مناطق فعالیت‌های اقتصادی نیز صورت بگیرد همچنین برای سال آینده در این مناطق فعالیت ابتکاری مدنظر قرار خواهد گرفت.
به گزارش تجارت از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در همایش هم اندیشی مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه وزارت فرهنگ تاکنون به بخش اعظمی از اهداف از پیش
تعیین شده خود در دوره جدید دست پیدا کرده است، گفت: حوزه های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالی که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، سال پر فراز و نشیبی را گذرانده اند اما در عین حال دستاوردهای خوب و مهمی در تمامی حوزه ها به
دست آمده که براحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه کارنامه کاری وزارت فرهنگ در سال ۱۴۰۱ به دو بخش «اقدامات زیرساختی، حمایتی و رفاهی» و اقدامات «محتوایی» تقسیم می‌شود