معاون گردشگری کشور از کاهش قابل ملاحظه گردشگران ورودی از کشور آذربایجان خبرداد ولی در عین حال پیش بینی کرد امسال با گشایش‌های سیاسی در روابط با عربستان، شاهد رشد بازارهای گردشگری جدید باشیم. به گزارش تجارت از مهر علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: آمار گردشگران ورودی در سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر بوده است در واقع اگر این آمار را با آمار گردشگران ورودی سال ۹۸ یعنی قبل از کرونا، مقایسه کنیم از آنجا که در آن زمان حدود ۹ میلیون گردشگر ورودی داشتیم؛ شاهد تغییرات زیادی خواهیم بود.
وی گفت: آمار گردشگران ورودی به ایران که از سوی سازمان جهانی گردشگری اعلام می‌شود، با تقویم میلادی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. اما آماری که ما از گردشگران ورودی می‌دهیم در بازه زمانی از اول تا آخر سال است. بنابراین وقتی ما اعلام می‌کنیم که در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر ورودی داشته‌ایم، این آمار با محاسبه ماههای شمسی چهار برابر نمی‌شود اما وقتی با ماههای میلادی حساب کنیم چهار برابر شدن آمار گردشگران ورودی دور از ذهن نیست.
شالبافیان افزود: برخی از عوامل در کاهش گردشگران ورودی سال ۱۴۰۱ را می‌توان به موضوعات کلان و فضای سیاسی اجتماعی نسبت داد. به عنوان مثال در سال ۹۸ مرزهای زمینی ایران با آذربایجان فعال بودند. همچنین ما با آذربایجان لغو روادید یک طرفه هستیم و آنها می‌توانند بدون اخذ روادید به ایران بیایند. ولی با شروع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها، دیگر مرز زمینی با آذربایجان از طرف این دولت باز نشد البته اکنون مرزهای هوایی فعال است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: به همین جهت آمار ورودی گردشگران از برخی از کشورها مانند آذربایجان و افغانستان کاهش قابل توجهی داشته است. در سال ۹۸ نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از آذربایجان وارد ایران شده بودند اما در سال ۱۴۰۱ این آمار ۱۸۰ هزار نفر بود که نشان می‌دهد کمتر از یک دهم، از آذربایجان ورودی داشتیم. نیمی از این تعداد افرادی هستند که از مرز زمینی مهران در زمان اربعین وارد ایران شده‌اند و با توجه به نزدیکی مرز، وارد خاک کشورمان شده‌اند و از ایران به آذربایجان رفته‌اند یعنی افرادی نبودند که مستقلاً سفر به ایران را انتخاب کنند. تعداد محدودی هم سفرهای هوایی را داشته‌ایم.
وی ادامه داد: آمار ورودی از کشور افغانستان نیز همین طور بوده است. موضوعاتی باعث شد تا تعداد مسافران ورودی از افغانستان کمتر شود. پیش بینی ما این است که امسال برخی از بازارهای گردشگری رشد کنند آن هم با توجه به گشایش‌های سیاسی که با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان روی می‌دهد یا پروازهای مستقیمی که در حال انجام است. این اتفاقات موجب می‌شود نسبت به سالهای گذشته با افزایش مناسبی در حوزه گردشگران ورودی از عربستان، کشورهای منطقه و کشورهای دیگر مانند چین و روسیه رو به رو شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با ورود شهرداری‌ها به شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه، قانون مربوطه موفق‌تر و عملیاتی‌تر اجرا خواهد شد. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری شهر، مهدی چمران با اشاره به تکلیف شهرداری‌های دارای جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر به شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه، اظهار کرد: در حال حاضر ساز و کار این اقدام را وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند و ما متأسفانه دخالتی در آن نداریم و این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه در شورا اعلام کرد که از شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی کمک می‌گیریم و ما نیز اعلام آمادگی کردیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که قطعا و یقینا اگر شهرداری‌های به میدان بیایند در این کار موفق‌تر خواهند بود، یادآور شد: به عبارتی با ورود شهرداری‌ها به شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه، این قانون موفق‌تر و عملیاتی‌تر اجرا خواهد شد.
وی تأکید کرد: بر اساس آماری که اعلام شد، مبلغ مالیات اخذشده از مالکان این واحدهای مسکونی رقم محدودی بود؛ چراکه وزارت راه و شهرسازی در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر حضور ندارد و این شهرداری است که حضور دارد و می‌تواند کمک کند.
چمران با اعلام اینکه شهرداری تهران آمادگی ورود در این زمینه را دارد، تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که شناسایی خانه‌های خالی کار شهرداری بوده اما به وزارت راه و شهرسازی سپردند؛ پیش از این زمین‌ها و خانه‌های خالی وجود داشت و شهرداری عوارض آن را دریافت می‌کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دوره دوم و سوم مدیریت شهری پایتخت، شهرداری می‌توانست عوارض دریافت کند؛ چراکه در تمام نقاط شهر نیروی انسانی دارد و می‌تواند اطلاع‌گیری کند اما وزارت راه و شهرسازی این امکان را ندارد و باید از روش خوداظهاری استفاده کند که کار سختی است.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با اشاره به وضعیت ردیف بودجه تامین تجهیزات توانبخشی اعلام کرد که هنوز اعتبار تامین تجهیزات توانبخشی مددجویان در سال ۱۴۰۲ ابلاغ نشده است اما در سال جاری اعتبارات نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، رامین رضایی با بیان اینکه هنوز اعتبار تامین تجهیزات توانبخشی مددجویان در سال ۱۴۰۲ ابلاغ نشده است، اظهار کرد: در سال جاری با افزایش اعتبار نسبت به سال گذشته در زمینه تامین تجهیزات توانبخشی مواجه هستیم که به محض پرداخت و ابلاغ آن، تجهیزات موردنیاز نیز به مددجویان ارائه می‌شود.
وی با اشاره به وضعیت تخصیص بودجه تامین تجهیزات توانبخشی طی سال گذشته افزود: اعتبارات برای این ردیف به طور کامل پرداخت شد و سازمان بهزیستی براساس اولویت و نیازهای افراد معلول سمعک، ویلچر، توالت فرنگی و سایر اقلام مورد نیاز مددجویان را تهیه و توزیع کردند.
به گفته مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور، سازمان بهزیستی باید سالانه حدود ۳۰ هزار سمعک و ۳۰ هزار ویلچر و دیگر وسایل توانبخشی را تامین و میان مددجویان توزیع کند.
رضایی در ادامه به وضعیت تامین سمعک برای جامعه هدف نیز با اشاره به اینکه سمعک کالایی وارداتی است، گفت: باتوجه به اینکه سال گذشته ارز ترجیحی قطع شد، هر تعداد سمعکی که در دفتر تجهیزات وزارت بهداشت موجود بود با هماهنگی سازمان بهزیستی دریافت شد و اکنون این سمعک‌ها در برخی استان‌ها توزیع شده و در برخی استان‌ها در حال توزیع است.
وی ادامه داد: همچنین باتوجه به قرارداد معاونت علمی و فناوری
ریاست جمهوری با شرکت‌های دانش بنیان، از اوایل سال گذشته برای تولید سمعک اقدام شده و قرار است طی ۱۸ ماه اولین مدل سمعک ایرانی تولید شود.

با روند کم آبی، بخش‌های مهمی از صنایع‌دستی ایران در چند سال آینده با چالش‌ها و مسائل مختلفی روبه‌رو خواهد شد و ژئوپلیتیک صنایع‌دستی ایران به واسطه پدیده گرمایش زمین و کمبود آب تغییر و پدیده کم‌آبی گریبان صنایع‌دستی را هم خواهد گرفت. به گزارش تجارت از ایرنا، دامنه تاثیر و نفوذ آب از نیازهای فردی روزانه تا پیچیده‌ترین فعالیت‌ها در حوزه‌های کشاورزی، محیط‌زیست، گردشگری و صنایع‌دستی را که یک فعالیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، در بر می‌گیرد. از طرفی چند سالی است که سیاست‌های آبی منطقه به واسطه تغییرات آب و هوایی و کاهش منابع آبی دچار دگرگونی فراوان شده است و علاوه بر مشکلات زیادی که می‌تواند در حوزه‌های امنیت اجتماعی به وجود بیاورد فرایند تولید و به تبع آن گردش سرمایه را در اغلب حوزه‌های اقتصادی از جمله صنایع دستی هم به مخاطره می‌اندازد.
بر اساس آخرین معاهده بین‌المللی در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی از ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه هیرمند در افغانستان به عنوان کشور فرادست، فقط ۲۷ میلیون مترمکعب در سال گذشته آب وارد کشور شده است که این مقدار نسبت به تعهدات مذکور مقدار بسیار ناچیزی به حساب می‌آید که پیامد منفی آن از بین رفتن پوشش گیاهی در منطقه سیستان و به طور خاص مسیرهای ورودی به دریاچه هامون در این استان است که بسیاری از کسب و کارهای صنایع دستی به لحاظ خشک شدن منابع گیاهی و نیزارها برای تامین مواد اولیه و طبیعی با مشکل روبرو شده است.
تخریب پوشش گیاهی به واسطه کمبود آب، باعث کاهش رونق صنایع‌دستی چرم و متعاقبا سایر رشته‌ها و زیر رشته‌های آن هم خواهد شد، زیرا زمینه‌های تغذیه برای دامپروران به واسطه خشکسالی یا کمبود منابع آب از بین رفته و دیگر نگهداری از دام و استفاده از پشم آنها برای تامین مواد اولیه صنایع‌دستی از جمله فرش، انواع گلیم، نمد و تمامی بافته‌های داری و غیرداری به صرفه نخواهد بود.
با بررسی‌های اولیه حداقل ۱۵۷ رشته و زیر رشته از تولیدات صنایع دستی در معرض تهدیدهای ناشی از سیاست‌های آبی در ابعاد محلی، ملی و منطقه ای است که نیازمند ضرورت توجه به این موضوع است. متاسفانه سیاست‌های آبی کشور ترکیه به عنوان همسایه غربی هم -سد آتاتورک که بر روی فرات احداث شده است- میزان ورودی آب را پس از ورود به داخل کشور و پیوستن به رودخانه کارون و در نهایت تشکیل اروند رود، با کاهش روبه‌رو کرده است که شهرهایی نظیر آبادان، خرمشهر را در آینده‌ای نزدیک با عدم رونق در تولیدات گیاهی صنایع‌دستی مواجه خواهد کرد.