حملات آمریکا نقض حاکمیت یمن است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین روز سفر خود به بیروت، صبح روز شنبه (21 بهمن) با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و رایزنی کرد. در دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دو طرف در مورد آخرین تحولات منطقه و روابط دو جانبه رایزنی و گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن گفت: این حملات نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و تحریک آمیز بوده در جهت استمرار حمایت از رژیم صهیونیستی است و خطر تشدید بحران در منطقه را تقویت می‌کند. امیرعبداللهیان افزود: در همین حال آمریکا حتی ارسال سلاح خود به اسرائیل را ذره‌ای کاهش هم‌ نداده است. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: فلسطینی‌ها صاحبان حقیقی فلسطین هستند و آنها هستند که باید برای فلسطین و آینده آن تصمیم بگیرند و ما مطلع هستیم که آنها برای مرحله پس از جنگ نیز طرح و ابتکار عمل سیاسی دارند. این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی افزود: امروز تحولات غزه در حال حرکت به سمت راه حل سیاسی است، اما نتانیاهو برای نجات خود همچنان راه‌ حل را در جنگ می‌بیند.

 

خط و‌نشان جدید ترامپ برای مهاجران

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از عدم تصویب لایحه مربوط به مرزها در کنگره استقبال کرد و گفت که در صورت بازگشت به کاخ سفید، از همان روز اول «عملیات اخراج» مهاجران را آغاز می‌کند. وی شنبه با اشاره به عدم تصویب این لایحه گفت: فراموش نکنیم که این هفته یک پیروزی بزرگ داشتیم که هر محافظه‌کاری باید آن را جشن بگیرد. ما لایحه فاجعه‌بار مرزهای باز را که توسط جو بایدن متقلب ارائه شده بود، شکست دادیم. قانونگذاران جمهوریخواه تحت فشار ترامپ لایحه مورد نظر بایدن را رد کردند. هدف جمهوریخواهان آن است که بایدن نتواند تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به موفقیتی دست پیدا کند. ترامپ در سخنانی در کارولینای جنوبی گفت: در روز اول ریاست جمهوری‌ام سیاست دولت بایدن درباره مرزهای باز را خاتمه می‌دهم و بزرگترین عملیات داخلی اخراج در تاریخ آمریکا را شروع خواهیم کرد. ما چاره دیگری نداریم. وی همچنین درباره ناتو و روسیه نیز اظهارنظر کرد و گفت که اگر اعضای ناتو به تعهدات خود برای افزایش بودجه دفاعی عمل نکنند روسیه را «تشویق می‌کند» که به آنها حمله کند.

گزارش «تجارت» از برگزاری گرامی‌داشت سالروز یوم‌الله ۲۲ بهمن در سراسر کشور:

گروه سیاسی: مردم سراسر کشور دیروز –یک‌شنبه- چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در شهرهای مختلف گرامی داشتند. مراسم امسال زودتر از زمان اعلام شده در برخی شهرها آغاز شد.
به گزارش «تجارت»، آحاد مختلف ملت ایران به صورت واحد تعهد خود را به انقلاب نشان دادند و با آرمان‌های انقلاب و امام خمینی (ره) تجدید میثاق کردند. حضور کشور شهروندان ایرانی در سالروز پیروزی انقلاب در سطح خارجی نیز بازتاب بسیار گسترده‌ی را به همراه داشت. شایان ذکر است بسیار از مسئولان فعلی و سابق کشور در راهپیمایی دیروز در جمع مردم حاضر شدند و همراهی خود را با ایرانیان در گرامی داشت پیروزی انقلاب اعلام کردند.

چهل و پنج سال ادامه سیاست نه شرقی و نه غربی
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن به مناسبت چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: مردم ایران عزت را به جای ذلت و استقلال را به جای وابستگی همه جانبه کشور به بیگانگان انتخاب کردند. پیام ملت ایران پیام استقلال بود. وی با بیان این‌که «ایران امروز وابسته به شرق و غرب نیست» ادامه داد: پیام نه شرقی و نه غربی همیشه مورد توجه ملت ایران بوده است. رئیسی با اشاره به این‌که «امروز در ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی اعلام می‌کنیم ایران بر سیاست نه شرقی و غربی استوار بوده است» ادامه داد: ایران از شرق و غرب و هیچ کشور قدرتمندی دستور نمی‌گیرد. ایران خود دارای قدرت و اقتدار است. رئیس قوه مجریه در ادامه تاکید کرد: اقتدار نظامی و بنیه دفاعی کشور برای همه دشمنان که تجاوز به این آب و خام را در سر می‌پرورانند بازدارنگی دارد. امروز می‌بینید که ادبیات تهدید کاملا به حاشیه رفته و دیگر کسی از این حرف‌ها که گزینه نظامی روی میز است نمی‌زند و کسی در فکر و زبانش در فکر تجاوز نیست و این به خاطر بنیه دفاعی، نیروهای توانمند و این حضور میلیونی مردم در سراسر کشور است. وی اضافه کرد: در ۱۴۰۰ شهر و بخش و ۳۵ هزار روستا مردم به خیابان می‌آیند و دفاع از نظام مقدس اسلامی را فریاد می‌زنند که این باعث می‌شود که در عالم کسی جرات تجاوز به این آب و خاک را نداشته باشد.
رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر این‌که «من و همه دولتمردان خود را موظف می‌دانیم ضمن پاسداشت پیشرفت‌هایی که کشور تا به حال کرده است گام‌هایی را در جهت پیشرفت کشور، رفع مشکلات و کمبودها برداریم»، افزود: در حوزه اقتصادی تلاش‌هایی انجام شده از جمله اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، شفاف سازی ها، چابک سازی ها، فرایندهای اداری و حذف ساختارهای فسادزا. این پیمانی است که ما با مردم عزیزمان داریم. مردم اعتمادشان به دولت و دولتمردان در این است که با فساد مبارزه کنند. مردم عزیز، ما بر سر پیمانی که با شما بستیم هستیم و اجازه نخواهیم داد کوچکترین فسادی در ساختار اداری کشور رخ دهد. ما معتقدیم می توان با اقتصاد و توسعه و توسعه درون‌زا و با اتکا به فرهنگ «ما می توانیم» و راه سرداران رشید اسلام مثل شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و بسیجیان و بسیاری از عزیزان مثل امام (ره) که به ما آموختند که ما می‌توانیم، حتما توان پیشرفت را در کشور داریم و به حول و قوه الهی گام هایی در این حوزه برداشته خواهد شد. وی با ارائه آماری از اقدامات دولت سیزدهم اظهار کرد: ۷ هزار واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته که واحدهای تولیدی نیمه تعطیل یا تعطیل بوده‌اند و بسیاری از کارگران، مهندسان و کارشناسان مشغول به کار شده‌اند. آمار بیکاری کاهش چشمگیری در کشور پیدا کرده که این مسبوق به سابقه نبوده است. سرمایه گذاری داخلی و خارجی افزایش یافته و افزایش بیمه سلامت و بیمه رایگان مردم، رشد ترانزیت، رشد تولید و رشد اقتصادی ایجاد شده است. ما گفتیم قبل از این دولت رشد ۰.۴ درصد بود اما در سال اول و سال دوم دولت چهار درصد رشد اقتصادی داشتیم و امسال هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و همچنان با تلاشی که دولتمردان و فعالان اقتصادی دارند دستیابی به رشد اقتصادی بالا امکان پذیر است. امروز رشد تولید و کاهش تورم بی‌سابقه داریم و تورم هم کاهشی شده است. ظرفیت برای کار و تلاش بسیار است و ما آینده را بسیار روشن می‌بینیم.

بیداری ملت‌های مسلمان با انقلاب اسلامی
در سطحی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه صبح دیروز ۲۲ بهمن در جشن سالگرد چهل‌پنجمین سال پیروزی انقلاب در جمع مردم اصفهان گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران بود که بیداری در سایر ملت‌ها نیز اتفاق افتاد و این برای نظام سلطه غیرقابل تحمل بود. رئیس قوه قضاییه ادامه داد: قبل از انقلاب دنیا به دو قطب کاذب غرب و شرق تقسیم شده بود و هر کشوری که خارج از این دو قطب بود، به انحاء مختلف سد راه آن می‌شدند. اجازه و اختیار کشورها در اختیار خود آنها نبود و تبعیت از نظامات بین‌الملل ساخته شده لازم و واجب بود و کشورها اجازه تحصیل علم و فناوری و استفاده از امکانات روز را نداشتند و حتی اختیار منابع خود را در دست نداشتند، هر کشور برای زندگی باید به یکی از دو قطب شرق و غرب وابسته می‌بود و در این زمان لازم بود کشوری با فرهنگ، آرمان و هدف قوی به صحنه بیاید و این نظم جهانی را بر هم بزند.

بیانیه تقدیر و تشکر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از حضور مردم
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور بیانیه‌ای از ملت ایران برای حضور در آوردگاه یوم الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ در سراسر کشور تقدیر و تشکر کرد. در بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصریح شده بود، ملت بزرگ و حماسه ساز ایران اسلامی در چهل و پنجمین سالگرد طلوع فجر انقلاب اسلامی و در جشن بزرگ ملی و مطلع فرا رسیدن ماه شعبان المعظم که محفوف به رحمت و رضوان الهی است جلوه‌های درخشانی از عنایات حق را متجلی و عزم راسخ همراه با بصیرت و وفاداری انقلابی خود را به نمایش گذاشت. بی‌تردید بخاطر داشتن چنین مردمی قدرشناس و فداکار که به فرموده امام راحل از امت صدر اسلام نیز والاتر و بزرگوارتر هستند پیشانی شکر بر آستان ربوبی قرارداده و شاکر این نعمت‌ بزرگ هستیم.

بازتاب راهپیمایی ۲۲ بهمن در رسانه‌های عربی
حضور مردم شهرهای مختلف ایران در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت. خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) در این باره نوشت: صبح امروز راهپیمایی‌های گسترده مردمی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار شد. پایگاه خبری العهد لبنان نیز با اشاره به برگزاری مراسم باشکوه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شهرهای مختلف کشورمان به اظهارات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در این مراسم پرداخت. بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز نوشت: صدها هزار ایرانی امروز چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن گرفتند.
شرکت کنندگان در این راهپیمایی با در دست داشتن پرچم ایران و تصاویری از شهدا شعارهایی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی سر دادند. شبکه لبنانی المیادین نیز با انتشار تصاویر و ویدیویی‌هایی نوشت که صدها هزار شهروند ایرانی در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تهران و شهرهای مختلف این کشور شرکت کردند. شبکه خبری العهد عراق نیز تصاویر و ویدیوهای گسترده از راهپیمایی ۲۲ بهمن منتشر کرد.

گزارش «تجارت» از برنامه تل‌آویو برای حمله به آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در غزه:

گروه سیاسی: اخیرا موضوع حمله نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در مقام یک احتمال جدی مورد توجه رسانه‌ها، سران سیاسی کشورهای مختلف و نیز ناظران سیاسی قرار گرفته است. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت شامگاه جمعه فاش کرد که طرح عملیات زمینی در شهر رفح در مجاورت مرز مصر با نوار غزه از حدود سه هفته پیش تهیه شده است. همچنین، برخی شواهد دیگر می‌گویند نتانیاهو به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته که عملیات در رفح ممکن است طی دو هفته آینده آغاز شود.
به گزارش «تجارت»، امکان حمله رژیم اسرائیل به رفح در شرایطی است که صد و بیست و هشت روز از حنگ غزه سپری می‌شود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه از هفتم اکتبر تاکنون در نتیجه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه ۲۸ هزار و ۱۷۶ نفر شهید و ۶۷ هزار و ۷۸۴ نفر دیگر مجروح شدند. حالا سران رژیم اسرائیل قصد دارند به آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در غزه حمله کنند. ادعای سران صهیونیست این است که شاخه‌های نظامی حماس در رفح حضور فعال دارند.

تصمیم قاطع نتانیاهو برای حمله به رفح
در آخر هفته بنیامین نتانیاهو بیانیه‌ای از ارتش خواست، طرحی را به منظور کوچاندن فلسطینی ها از رفح و نابود کردن حماس در این منطقه در دستور کار قرار دهد، ابعاد واقعی و جدی به خود گرفت. در جدیدترین موضع‌گیری نیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر عزم خود برای حمله به شهر رفح تاکید کرد. «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که عدم ورود ارتش به رفح به مفهوم شکتست در جنگ و اقی ماندن حماس در آنجاست». نتانیاهو افزود: «کسانی که می‌گویند ما هرگز نباید وارد رفح شویم، در واقع به ما می‌گویند که باید جنگ را باخته و حماس را در آنجا رها کنیم». او مدعی شد که نیروهای ارتش اسرائیل در راستای آماده سازی برای تهاجم زمینی به شهر رفح، یک گذرگاه امن را برای تخلیه ساکنان این شهر فراهم خواهند کرد. نتانیاهو در ادامه ادعاهای خود افزود: « من به نیروهای خود دستور داده‌ام تا پیش از تهاجم زمینی صدها هزار نفر از ساکنان رفح را تخلیه و مسیر امنی را برای تخلیه غیرنظامیان فراهم کنند».

دوگانگی در کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح
موضوع حمله به رفح در شرایطی مطرح می‌شود که رسانه‌های اسرائیلی از دودستگی بزرگ در کابینه جنگ این رژیم حکایت دارد. کانال دوازدهم تلویزیون عبری در گزارشی ادعا کرد که رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به نتانیاهو گفته است که طرح ارتش در رفح مستلزم شرایط مناسب از جمله تخلیه (آوارگان) و هماهنگی با مصر است.

هشدار بی‌سابقه قاهره به تل‌آیو
تمامی شواهد خاکی از آن هستند که مصر در حال حاضر بزرگ‌ترین مخالف حمله ارتش اسرائیل به رفح است. منابع خبری از آماده‌باش ارتش مصر همزمان با احتمال یورش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند. منابع مصری مدعی شدند همزمان با افزایش احتمال حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح، خبر‌ها از افزایش تعداد نیرو‌های نظامی مصر در مرز‌های این کشور با منطقه رفح در نوار غزه حکایت دارد. همچین، حمدین صباحی، دبیرکل کنفرانس ملی عربی و از سیاستمداران برجسته مصری در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: کل مصر تجاوز به رفح را نخواهد پذیرفت و این تجاوز به مثابه تجاوز به مصر است. اگر ارتش اسرائیل به رفح تجاوز کند به معنای تجاوز به اراده مصر خوهد بود.
وی گفت: ورود ارتش اشغالگر به رفح نقض توافق «کمپ دیوید» خواهد بود، اگر عملیات نظامی به سمت رفح گسترش یابد معاهده کمپ دیوید را پاره خواهیم کرد. اخبار منتشر شده درمورد هشدار مقامات مصری به رژیم صهیونیستی مبنی بر توقف معاهده کمپ دیوید در صورت تجاوز به رفح درست است. قاهره تجاوز بیشتر و خونریزی در رفح فلسطین را نمی‌پذیرد. پیش از این روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا نوشت قاهره تهدید کرده که در صورت عبور فلسطینی‌های غزه از مرز مصر یا انجام عملیات زمینی توسط رژیم صهیونیستی در شهر رفح، معاهده صلح با این رژیم را به حالت تعلیق در می‌آورد. این روزنامه به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی در قاهره نوشت مقامات مصری از همتایان غربی خود خواستند به رژیم صهیونیستی اطلاع دهند که هر گونه اجبار برای کوچ مردم غزه به سینا مصر یک تخلف محسوب می‌شود که عملا توافق با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

مخالفت آمریکا و اروپا با حمله اسرائیل به رفح
تمامی ظواهر از مخالفت شدید آمریکا با اسرائیل حکایت دارند. در نخستین موضع رسمی، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده از عملیات بد برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی در رفح حمایت نمی‌کند چراکه چنین تحولی فاجعه‌بار خواهد بود. وی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی فوق‌العاده دقیقی انجام نگرفته باشد، از چنین عملیاتی حمایت نخواهیم کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در اظهاراتی کم سابقه، روز جمعه (20 بهمن) تاکید کرد: «پاسخ اسرائیل به حملات حماس از حد خود فراتر رفت. بسیاری از بی‌گناهان در غزه از گرسنگی و در پی حملات می‌میرند.» علاوه بر آمریکا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس توییتر سابق نوشت: ۱.۴ میلیون فلسطینی در حال حاضر در رفح هستند و جایی برای رفتن ندارند. آن‌ها با گرسنگی مواجه‌ هستند. وی افزود: گزارش‌ها پیرامون حمله نظامی اسرائیل به رفح نگران کننده است. این تبعات فاجعه‌باری خواهد داشت که وضعیت انسانی وخیم کنونی و تلفات غیرنظامی را تشدید خواهد کرد.

نتانیاهو از حمله به رفح چه می‌خواهد؟
نتانیاهو به عنوان سیاست‌مداری کهنه‌کار و جنجالی، اهداف خاص خود را ماجرای حمله به رفح دنبال می‌کند. در مقطع کنونی بخش بزرگی از ناظران سیاسی بر این باور هستند که نخست‌وزیر اسرائیل، به دلیل اطمینان از امکان استیضاح در آینده نزدیک و افزایش سطح اقبال عمومی نسبت به حزب لیکود، در پی خرید زمان و فرار از مسئولیت پاسخ‌گویی به پیامدهای جنگ غزه است. یکی دیگر از اهداف حمله نتانیاهو از طرح احتمال حمله به رفح را می‌توان نقشه اخراج فلسطینی‌ها از غزه عنوان کرد. این موضوع مساله‌ای است که از سوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز مورد تایید قرار گرفته است.
عباس معتقد است، طرح حمله به شهر رفح تهدیدی واقعی بوده و این بخشی از برنامه این رژیم برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمینشان است. برخی از ناظران سیاسی بر این باور هستند که مطرح شدن طرح حمله به رفح در شرایطی صورت می‌گیرد که موضوع آتش‌بس و صلح در غزه بیش از هر زمان دیگری جدی شده بود. لذا به نظر می‌رسد سران تل‌آویو قصد دارند با لشکرکشی به رفح در آینده مذاکرات دست بالا را داشته باشند. بدین معنا که کمترین امتیاز را بدهند و بیشترین امتیاز را بگیرند.

تداوم معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تداوم معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی در سال آتی خبر داد.
به گزارش تجارت،رئیس سازمان برنامه و بودجه در فضای مجازی نوشت: معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی اعم از سپرده های اشخاص حقوقی و حقیقی به موجب قانون مالیات های مستقیم مصوب و برقرار شده است و بدون هیچگونه تغییری در سال آینده ادامه خواهد یافت.
پیشتر شایعاتی در فضای مجازی در خصوص لغو معافیت مالیاتی سود سپرده شرکتها مطرح شده بود.
طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا در پاسخ به این سوال که آیا از سود حساب‌های بانکی هم مالیات اخذ می‌شود گفت: بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی خود را به صورت بلند مدت در بانک‌ها نگهداری می‌کنند و سودهای کلانی دریافت می‌کنند. لذا در قانون بودجه مصوب شده سود سپرده اشخاص حقوقی مالیات اخذ می‌شود. اینکه بانک‌ها گفته اند ما ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کرده ایم و بعد از آن سود حساب اشخاص حقوقی را واریز می‌کند درست نیست و باید مالیات این سود پرداخته شود.

 

افزایش یارانه دهک یک تا هفت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان یارانه‌ای که دهک یک تا هفت از طریق کالابرگ دریافت می‌کنند از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. سید صولت مرتضوی اظهار کرد: به منظور ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور برای بهره‌برداری از پروژه‌هایی که با همت استاندار از محل منابع سفر دور اول به بهره‌برداری رسیدند در چهارمحال و بختیاری حضور پیدا کردیم. وی افزود: خوشبختانه امروز بالغ بر ۶۶۰ طرح با اعتباری افزون بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند، همچنین عملیات اجرایی تعداد قابل توجهی از دیگر طرح‌های عمرانی در سطح استان آغاز می‌شود. مرتضوی بیان کرد: خوشبختانه وعده‌های دولت محقق شده است، هر کجا که مراجعه و سفر انجام می‌شود به لحاظ اینکه مصوبات سفر فهرست بندی شده بودند شاهد به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها هستیم. مرتضوی در خصوص حمایت از قشرآسیب‌پذیر در سال آینده، تصریح کرد: مجلس حقوق و دستمزد را برای آن بخش از کارکنانی که از محل منابع عمومی حقوق و دستمزد خود را دریافت می‌کنند مشخص کرد. وی گفت: در بخش بازنشستگان هم علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی مقرر شد که ظرف سه سال بازنشستگان به حداقل ۹۰ درصد دریافتی شاغلان برسند، البته تلاش ما و مجلس بر این است که منابع را تامین کنیم و در سال ۱۴۰۳ تامین و پرداخت انجام شود.

«تجارت» بررسی می‌کند؛

گروه اقتصاد کلان: از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، اقتصاد ایران با دوره‌ها و چالش‌های مختلفی روبرو شده است. تحریم‌های بین‌المللی به عنوان یک چالش اقتصادی مهم در طول سال‌ها بیش از همه اثرگذار بوده است، نوسانات قیمت «نفت»، به عنوان اصلی ترین منبع درآمدی کشور در سال های طولانی، به ویژه در سال های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از جمله مشکلاتی بود که در سر راه توسعه و رشد اقتصادی کشور وجود داشت، هرچند در دهه‌های اخیر، تلاش‌هایی برای تنوع بخشی به اقتصاد و تلاش جهت توسعه صنعتی صورت گرفته است، اما با وجوداین تلاش‌ها، چالش‌های مستمری مانند؛ تورم، بیکاری، و نوسانات ارزی باقی‌مانده‌اند، از سوی دیگر بخش خصوصی نیز با محدودیت‌هایی روبرو بوده که انجام برخی از اصلاحات را ضروری ساخته است. هر چند دولت‌های مختلف تاکنون تلاش‌هایی برای اصلاحات اقتصادی انجام داده‌اند، اما چالش‌ها همچنان باقی ‌مانده‌اند که در نتیجه آن، توسعه اقتصادیِ پایدار را تحت تاثیر قرار داده است.


چالش های مهم اقتصادی از انقلاب تاکنون
به گزارش «تجارت»، به نظر کارشناسان، تحریم‌های بین‌المللی از جمله چالش‌های اساسی به شمار می آید که به کشور تحمیل شده‌اند و تأثیرات وسیعی بر بخش‌های مختلف اقتصادی داشته‌اند. نوسانات قیمت نفت به‌عنوان منبع اصلی درآمد کشور به ویژه در دهه‌های اخیر، باعث نارسایی در بودجه و تأثیرات منفی در اقتصاد شده است. بیکاری و کمبود فرصت‌های شغلی نیز چالشی اساسی برای جوانان و جامعه به‌شمار می‌آید. علاوه بر این تورم و نوسانات ارزی نیز از چالش‌های دائمی اقتصادی هستند که تأثیرات آنها بر قدرت خرید مردم و پایداری کسب‌ وکارها کاملاً مشهود است. صاحبنظران معتقدند؛ نقاط ضعف در تدابیر مالی و مدیریت اقتصادی نیاز به اصلاحات جدی دارند تا بتوان به چالش‌های اقتصادی پاسخ داد تا راهبردی کارآمد برای توسعه پایدار و پیشرفت ایجاد شود.

کاهش درآمدهای نفتی پس از پیروزی انقلاب
بر اساس این گزارش، بعد از انقلاب اسلامی، تولید نفت کشور از 6 میلیون بشکه در روز به 4 میلیون و صادرات آن از 5/5 میلیون بشکه به 4/2 میلیون بشکه در روز کاهش یافت و متقابلاً میزان مصرف داخلی با افزایش بیش از سه برابری مواجه و بتدریج از نیم میلیون بشکه به 6/1 میلیون بشکه در روز رسید و این روند به صورت مستمر ادامه یافت. به این ترتیب به گفته کارشناسان؛ با وجود مشکلات فراوان در عرصه سیاسی، داخلی و... حاکمیت همواره در تلاش بوده تا با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور، در مسیر رشد و خودکفایی گام بردارد. یکی از عوامل اساسی این توانمندی، تنوع بخشی در منابع و تلاش برای کاهش وابستگی به درآمد نفتی بوده است. توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات، کمک کرده است تا ایران از تغییرات قیمت نفت کمتر تحت تأثیر قرار گیرد. سیاست‌های دولت در زمینه توسعه بخش خصوصی و ایجاد اشتغال نیز اهمیت داشته است. علاوه بر این توجه به دانش بنیان و استارتاپ که از جمله رهنمودها و تاکیدات شدید مقام معظم رهبری در شعارهای سال به شمار می اید باعث توجه به بخش علم و فناوری و حمایت از استارتاپ‌ها با توجه به نقش مهم آنها در تجدید ساختار اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال، باعث شده تا محدودیت ها در برخی از موارد جای خود را رشد و پیشرفت دهد تا با استفاده از منابع طبیعی و پتانسیل‌های داخلی، حتی در شرایط دشوار نیز به دنبال راهکارهای نوآورانه باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارشکنی‌های بیگانگان سبب شد تا درآمدهای نفتی کشور به شدت کاهش یابد.

تحقق درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی
تشدید تحریم ها و محدودیت جهت صادرات نفت باعث شد تا ایران به دنبال رهایی خود از وابستگی به اقتصاد نفتی باشد و طی سال های اخیر با تمرکز بر درآمدهای مالیاتی، به عنوان یک رویکرد مرسوم در سراسر جهان، توانسته درآمدهای مالیاتی را دو برابر درآمدهای نفتی برساند. زمانی بود که بیش از ۷۰ درصد بودجه وابسته به نفت بود، اما اقتصاد ایران از ابتدای دهه ۸۰ به سمت درآمدهای مالیاتی رفت و توانست سال به سال وابستگی به بودجه را کاهش دهد. به استناد آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در آذر ماه سال ۱۳۸۷،« دولت نهم در کاهش آهنگ رشد هزینه‌های جاری دولت حرکت کرد، حرکت به سمت عملیاتی کردن بودجه و افزایش منابع درآمدهای مالیاتی از طریق رونق بخشی به تولید کشور، وابستگی بودجه دولت به نفت در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۱۰ درصد کاهش یافت. همچنین سهم درآمدهای حاصل از منابع نفتی (شامل درآمد نفت خام، مالیات عملکرد نفت، سود علی‌الحساب سهم دولت از ارزش نفت خام تولیدی و برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی) از کل منابع بودجه سال ۱۳۸۶ به ۵۲.۴ درصد محدود شد». این گزارش حاکی است؛ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ سهم درآمدهای مالیاتی تقریباً دو برابر سهم درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز است، بر این اساس، سهم درآمدهای پایدار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ معادل ۶۱.۵ درصد است که افزایش حدود ۱۱ درصدی را نسبت به بودجه امسال دارد. درآمد نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و درآمد مالیاتی ۱,۱۲۲ هزار میلیارد تومان از سوی دولت پیش‌بینی شده است که تقریباً دو برابر درآمد نفت است. به این ترتیب، رسیدن درآمدهای مالیاتی به میزان ۲ برابر درآمدهای نفتی که یکی از آرزوهای فعالان اقتصادی و اقتصاددانان بود که محقق شد.

رشد سطح عدالت و رفاه بر اساس شاخص های توسعه انسانی
از سوی دیگر، گزارش‌های توسعه انسانی سازمان ملل نشان می‌دهد؛ شاخص توسعه انسانی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد ۷۷ درصدی داشته است. شاخص توسعه انسانی سطح عدالت و رفاه اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی هر کشور را نشان می‌دهد و رقمی از صفر تا یک را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر توسعه انسانی بیشتر آن کشور دارد. بر اساس این گزارش، شاخص توسعه انسانی ایران یک سال قبل از انقلاب اسلامی ۰.۴۳۷ بوده است و این رقم در سال‌های بعد از انقلاب افزایش یافته،‌ در سال ۱۹۹۰ به ۰.۵۵۲، در سال ۲۰۰۰ به ۰.۶۵۲، در سال ۲۰۰۵ به ۰.۶۸۱، در سال ۲۰۱۰ به ۰.۷۲۵، و در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷۷۴ واحد رسیده است. با افزایش شاخص توسعه انسانی ایران، جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر نیز ارتقا یافته است.

افزایش نرخ رشد اقتصادی به استناد آمار
این گزارش می افزاید؛ طبق گزارش مرکز آمار، بیش از هفت درصد و طبق گزارش بانک مرکزی، ۶.۲ درصد نرخ رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ است که نویدبخش این است که در سال ۱۴۰۲ هم از آن تله‌ی رکود و رشدهای صفر عبور خواهیم کرد. علاوه بر مسئله‌ی رشد که محصول کوتاه مدت رونق اقتصادی است، یکی از عوامل بلندمدت، که از الان برای رشدهای سالیان بعد می‌تواند به ما خبر بدهد، شاخص سرمایه‌گذاری است. هر چقدر تشکیل سرمایه بیشتر باشد، احیاء واحدهای تولیدی و تکمیل پروژه های نیمه کاره عمرانی سرعت بیشتری می گیرد که ثمراتش در سالهای آینده خودش را نشان خواهد داد. هر چند اصلی ترین رویکرد به گفته اکثر کارشناسان و صاحبنظران، بهبود وضعیت معیشتی مردم است که در صورت تحقق پیش بینی های صورت گرفته در کنترل نقدینگی و بهبود شاخص های رشد و توسعه در سطح کلان، شاهد بهبود وضعیت در سفره های مردم نیز در آینده نزدیک خواهیم بود.

سرمقاله

مرتضی افقه
اقتصاددان

اینکه دولت مدعی شود که افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد، تکلیفش در برابر کنترل بازار ارز را رد نمی‌کند، اگر افزایش نرخ دلار عامل غیر اقتصادی هم داشته باشد که دارد باز هم دولت باید برای این شرایط پاسخگو باشد. نکته این است که در برابر همان عامل غیراقتصادی هم اقتصاد آنقدر آسیب‌پذیر است که حتی با انتشار یک خبر قیمت دلار تا این حد دچار نوسان می‌شود. این وضعیت به دلیل تحریم‌هایی است که از سال 97 تشدید شده و هر چند که دولت فعلی وعده داده بود که نمی‌گذارد زندگی مردم از تحریم‌ها آسیب ببیند اما عملا نتوانست و مشکل تحریم‌ها همچنان باقی مانده‌ است. این نگرانی وجود دارد که اگر روند به همین شکل پیش رود، در صورت حضور ترامپ در دولت بعدی آمریکا به دوران شدت تحریم‌ها برگردیم و در این صورت، دولت عملا خلع سلاح می‌شود. احتمال می‌رود اگر آتش بس در غزه اعلام شود کاهش نرخ دلار ادامه پیدا می‌کند و این کاهش نرخ دلار هم هیچ ارتباطی به اقدامات دولت ندارد و دولت همچنان در این حوزه منفعل است. دلیل انفعال دولت این است که ارز لازم را ندارد چراکه مشکل تحریم‌ها حل نشده و FATF برقرار نیست. از این‌رو ذخایر دلاری دولت هم همچنان ضعیف است، بنابراین دولت منفعل بوده و متاسفانه تحت تاثیر کوچکترین اخبار خارجی قرار می‌گیرد. معتقدم اگر در غزه آتش‌بس اعلام شود نرخ دلار تا 51 هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند اما قیمت‌ها کمتر از این پایین نمی‌آید، به هر حال تا انتخابات آمریکا زمینه افزایش دوباره نرخ دلار وجود دارد، به ویژه اینکه در سال آینده دولت با کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای مواجه است.
در خصوص مبحث تاثیر افزایش نرخ دلار بر روی تورم باید بگویم در اقتصاد بحثی تحت عنوان اثرات چرخ دنده‌ای وجود دارد و افزایش نرخ دلار تاثیراتی بر روی سایر متغیرها می‌گذارد اما روند کاهش قیمت‌ها این اثرگذاری را ندارد چراکه با موضوع چسبندگی قیمت‌ها مواجه هستیم. به طور قطع بازار تا مدتی متاثر از رشد نرخ دلار، قیمت‌ها را رو به بالا حفظ می‌کند. در حال حاضر رشد نرخ دلار اثر تورمی خود را در بازار گذاشته است و فعلا کاهش نرخ دلار تا 55 هزار تومان اثری بر کاهش قیمت‌ها ندارد. اما در میان مدت اگر مطمئن شد کاهش نرخ دلار تثبیت شده، قیمت‌ها در بازار تعدیل می‌شوند. البته ادامه کاهش نرخ دلار در میان مدت بعید است و حتی با اعلام آتش بس در غزه کاهش نرخ دلار موقتی خواهد بود و به دلایلی از جمله ریسک انتخابات آمریکا و بازگشت ترامپ یا پیروزی جمهوری‌خواهان در برابر دموکرات‌ها در هر نظرسنجی، همچنین کسری بودجه اثراتش را در نرخ ارز تا 6 ماه آینده خواهیم دید.

یادداشت

ابوالفضل ظهره‌وند
سفر سابق ایران در پاکستان

پنجشنبه گذشته و بعد از گذشت دو سال از برکناری عمران‌خان از سمت نخست‌وزیری پاکستان، بالاخره انتخابات سراسری در این کشور برگزار شد و ۱۲۷ میلیون نفر واجد شرکت در انتخابات در ۹۰ هزار مرکز رأی‌گیری دعوت به ریختن آراء خود به صندوق‌ها شدند. توجه داشته باشید که از یک هفته قبل از انتخابات عمران خان به دادگاه محلی احضار شد و برای وی ۱۴ و هفت سال حکم حبس صادر شد که یک فضای منفی روانی ایجاد شد و نشان داد که ارتش می‌خواهد حزب منتسب به وی را به هر نحوی که شده به حاشیه براند. در این راستا عمران خان یک بیانیه ویدیویی منتشر کرده و در آن اعلام کرد که مردم باید در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. از سوی دیگر، قطع شدن تلفن و اینترنت باعث شد که افکار عمومی به شدت ناراضی شود اما ارتش با پیش کشیدن مسائل امنیتی این موضوع را توجیه کرد. در این میان ارتش پاکستان در برخی از مناطق و حوزه‌های رأی‌گیری اقدام به خط‌دهی کرده و اعلام کرده بود که مردم باید به یک سری از حوزه‌های مشخص بروند و رأی خود را در آنجا به صندوق بیندازند که این مساله هم باعث ایجاد شائبه‌هایی شده است. همچنین ارتش اعلام کرده بود که اعلام نتایج نهایی انتخابات دو هفته به طول میانجامد که این اقدام هم اساساً برای اولین‌بار مطرح شد؛ چراکه در ادوار گذشته نهایتاً ظرف یک روز بخش اعظمی از آراء خوانده می‌شد و نتایج را به گونه‌ای اعلام می‌کردند اما حالا اوضاع به سمت و سوی دیگری پیش رفته است. با خوانده شدن ۱۰ درصد آرا گفته می‌شود که حزب مسلم لیگ شاخه نواز اوضاع خوبی ندارد اما مریم و شهباز شریف توانسته‌اند به هر ترتیب آرای متناسب را کسب کنند.
در این راستا در پنجاب که کانون اصلی قدرت است و بیشترین کرسی برای مجلس فدرال هم از این ناحیه کسب می‌شود، حزب نوازشریف چندان موفق عمل نکرده است. انتخابات مذکور در پاکستان در حالی برگزار می‌شود که در ایالت بلوچستان شرایط امنیتی خاصی حاکم بود و چندین حمله تروریستی صورت گرفت و گفته می‌شود که ارتش همچنان در حال انجام عملیات‌های ضد تروریستی است که نشان از وارد آمدن ضربات سنگین به ارتش دارد. داده‌ها نشان می‌دهد که ارتش پاکستان به دنبال روی کار آوردن نوازشریف و جناح آن بوده ولی هنوز آرای نهایی مشخص نیست. درست است که حزب تحریک انصاف دیگر وجود ندارد، اما طرفداران آن به نامزدهای همسو با عمران خان رأی دادند که در این میان به نظرم ارتش پاکستان را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است. ارتش سعی می‌کند که راهکارهای خاص خود را پیدا کند اما باید توجه داشت که وضعیت پاکستان در داخل و حتی در قبال افغانستان با مشکل روبه‌رو است و تحریک طالبان پاکستان هم در این راستا با اسلام‌آباد هماهنگ نیست. بر همین اساس فکر می‌کنم که ارتش در این فاصله به سمت چانه‌زنی با عمران‌خان خواهد رفت. واقعیت این است که اگر بحران پس از انتخابات دامنه پیدا کند و ارتش نتواند آن را کنترل کند بدون شک اوضاع به هم خواهد ریخت. توجه داشته باشید که تنها راه ارتش در صورت اعلام نتایج و عدم کسب آرای مورد نظر توسط حزب مسلم لیگ می‌تواند تمام اقدامات ارتش و حتی مهندسی‌های آن را با مشکل روبرو کند.
عمران‌خان حالا در زندان است و جوانان زیادی طی سال‌های اخیر به سمت او جذب شدند اما حالا همین جماعت اگر بخواهند دست به شورش اجتماعی بزنند، بدون شک مشکلاتی به وجود خواهد آمد؛ چراکه نخست‌وزیر پیشین پاکستان شعار فراقومی سر داد و اساساً معادله قدرت را بر هم زد و حالا ارتش به نظرم در تله سیاسی و مشکلات زیادی گرفتار شده است و مشکلات آن صرفاً به وسیله مذاکره با احزاب مخالف حل خواهد شد.

«تجارت» گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: تجارت خارجی بدون‌نفت ایران به‌خصوص در سال‌های اخیر تحت ‌تاثیر طیف وسیعی از روندها و شوک‌‌‌‌‌‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته‌است. این روند و تکانه‌‌‌‌‌‌ها چه در سطح کلان و چه در سطح خرد، پیامدهای قابل‌توجهی برای اقتصاد ایران داشته است. به گزارش «تجارت»، از تجارت خارجی همواره به‌عنوان راهی یاد می‌شود که از طریق آن کالا و خدمات با هزینه‌های کمتری، بر اساس آنچه که پیامد مزیت‌های نسبی و مطلق تلقی می‌شود، به ‌دست مصرف‌کننده در سراسر جهان می‌رسد؛ بدیهی است که هر اندازه دوری از تجارت، رفاه مصرف‌کنندگان را کاهش و هزینه‌های آنها را افزایش داده و در عوض حتی می‌تواند منجر به اتلاف منابع داخلی با هزینه‌فرصت‌های گزاف در پی داخلی‌‌‌‌‌‌سازی محصولات به‌منظور مرتفع ساختن نیازهای مصرفی درون کشور شود. هرچند تجربه تعدادی از کشورها نشان می‌دهد که در شرایطی نیز می‌توان از صرف اتکا به مزیت‌ها در تجارت صرف‌نظر کرد و برخی کالاها را هرچند به قیمت کاهش اضافه رفاه نسل فعلی، تولید و عرضه کرد. درمیان تمامی عوامل و رویدادهایی که سبب دوری از تجارت‌جهانی شده ‌است، می‌توان سه عامل را که تا حد زیادی دربرگیرنده بسیاری عوامل دیگر است، برجسته کرد، عمق و وسعت‌‌‌‌‌‌یافتگی رژیم تحریم‌ها، سردرگمی دولت و نرخ ارز. در خصوص عامل سوم باید اشاره کرده که نرخ ارز از مهم‌ترین مولفه های تعیین‌کننده ظرفیت اقتصادی کشور و مهم‌ترین عامل در تجارت خارجی است که نوسانات آن تاثیرات خیلی سریعی بر تولید داخلی کشور می‌گذارد. نرخ واقعی ارز در واقع همان عرضه و تقاضای موثری است که در بازار وجود دارد و قیمت روز براساس آن تعیین می‌شود؛ اما این نرخ مورد تایید بانک مرکزی نیست.در مورد عامل دوم دولت فعلی و دولت قبل از سال 1397 به بعد تحت تاثیر محدودیت ها به سمت بخشنامه درمانی حرکت کردند و مدام دستورالعمل هایی مبنی بر ممنوعیت صادرات و واردات را ابلاغ می کردند. در مورد عامل اول هم رژیم سنگین تحریم ها هزینه های زیاد و مازادی را در سال های اخیر علاوه بر محدوده ها بر فعالان اقتصادی و بازرگانان کشور تحمیل کرده است. البته در سال‌های گذشته، صحبت‌های متفاوتی درخصوص اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی بر روابط تجاری ایران، مطرح شده است؛ برخی معتقدند که تحریم‌های اقتصادی یک فرصت برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود و تصویب یا عدم تصویب برجام، اثری در شرایط اقتصادی کشور نداشته است. از سوی دیگر، برخی بر این نکته تاکید می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی بر تجارت و اقتصاد کشور اثر منفی می‌گذارد و تداوم این موضوع می‌تواند جریان اقتصادی کشور را با اختلال روبه‌رو کند.

سبد صادرات غیر نفتی
جدیدترین آمارها نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال جاری سهم بخش پتروشیمی، معدن، صنعت و کشاورزی از کل صادرات غیرنفتی به ترتیب حدود ۴۹، ۲۷، ۱۵ و ۸ درصد بوده است. گزارش «اقتصادسنج» معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد، در ۹ ماهه امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی، فرش و صنایع دستی و صنعت، ۱۰۱.۹ میلیون تن به ارزش ۳۶.۵ میلیارد دلار بوده است. بیشترین سهم این صادرات مربوط به محصولات پتروشیمی و پایه نفتی است که حدود ۴۹ درصد (به لحاظ ارزشی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز به حدود ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد. میزان صادرات محصولات پتروشیمی و پایه نفتی و معدن و صنایع معدنی در ۹ ماهه امسال به ترتیب ۱۸ و ۹.۸ میلیارد دلار بوده است. ارزش صادرات بخش پتروشیمی و معدن به ترتیب ۸.۱ درصد کاهش و ۷.۶ درصد افزایش داشته است. سهم کشاورزی و صنعت نیز از کل وزن صادرات غیر نفتی به ترتیب حدود ۸ و ۱۵ درصد بوده، به طوری که در ۹ ماهه امسال به ترتیب ۴.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۳ میلیارد دلار و ۵.۳ میلیون تن محصولات صنعتی به ارزش بیش از ۵.۶ میلیارد دلار صادر شده است. ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنعتی به ترتیب ۲۵ و ۱۲ درصد رشد داشته است. در این میان صادرات فرش و صنایع دستی کمترین سهم از صادرات غیرنفتی، معادل ۰.۲ درصد را در این مدت به خود اختصاص داده است. در ۹ ماهه امسال ۱۰۰ میلیون دلار فرش و صنایع دستی صادر شده که ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است. همچنین در میان اقلام مختلف صادراتی کشور طی ۹ ماهه ۱۴۰۲، متوسط قیمت صادراتی فرش و صنایع دستی با رقم ۲۹۰۰ دلار به ازای هر تن از سایر اقلام بیشتر بوده و نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۷ دلار به ازای هر تن نیز افزایش یافته است.

«تجارت» از نسخه جدید برای رفع کمبود مسکن گزارش می‌دهد؛

گروه راه و مسکن: ساخت خانه های نقلی به ویژه در پایتخت با واکنش های مختلفی همراه بود، گروهی معتقدند ساخت خانه های کوچک به متراژ 25 متر باعث رواج مهاجرت به کلانشهرها به ویژه پایتخت و ایجاد مشکلات فراوان با توجه به ضعف در زیرساخت ها خواهد شد، برخی نیز بر این باور هستند تنها راه حل تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری و حل مشکل مسکن در شرایط کنونی ساخت میکروآپارتمان هاست تا بتوان به تعادل نسبی در این خصوص دست یافت.

مغایرت با الگوهای ایرانی - اسلامی
به گزارش «تجارت»، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، گفت: شهرکی به مساحت یک میلیون مترمربع در استان تهران در نظر گرفته شده که ظرفیت ساخت ۲۰ هزار مسکن اقتصادی را دارد و قرار است مسکن اقتصادی در این شهرک ساخته شود. ساخت خانه‌های ۲۵متری در ماه‌های گذشته خبرساز بوده است و در حالی که اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران از آغاز ساخت واحدهای کوچک‌متراژ ۲۵متری خبر می‌دهد، برخی به مخالفت با این طرح برخاسته و با دلایلی مثل مغایرت این طرح با الگوهای ایرانی و اسلامی و طرح فرزندآوری، آن را پس می‌زنند. این مباحث در بازار خصوصی مسکن در شرایطی است که در طرح جامع مسکن حداقل متراژ در نظر گرفته‌شده برای هر نفر ۱۷ مترمربع قید شده است و از آن سو گزارش‌هایی وجود دارد که در کشورهای توسعه‌یافته اقبال به مسکن کوچک‌متراژ افزایش داشته است. اقبال به مسکن کوچک‌متراژ طیف گسترده‌ای از دلایل را شامل می‌شود؛ از کمبود زمین و افزایش جمعیت گرفته تا مزایای محیط‌زیستی خانه‌های کوچک‌متراژ. هر چند در این گزارش‌ها به محدودیت فضا به عنوان یک عامل رشد بعد خانوار اشاره می‌شود، اما در نهایت تأکید می‌کند که این خانه‌ها برای خانواده‌های بزرگ در نظر گرفته نشده و می‌تواند به عنوان یک گزینه موقت برای خانوار و حتی دانشجویان و مهاجران تلقی شود.

آغاز ساخت مسکن ۲۵متری
ساخت خانه‌های کوچک‌متراژ ۲۵ متری با حواشی متعددی در ماه‌های گذشته روبه‌رو بوده است. حواشی‌ای که بیشتر نوک پیکان انتقاد را به سمت مغایرت این خانه‌ها با الگوی سکونت ایرانی-اسلامی و طرح فرزندآوری می‌داند و برخی حتی آن را رقیب جدی طرح نهضت ملی مسکن می‌دانند. این در حالی است که مدافعان این طرح می‌گویند اساسا الگوی مسکنی به نام الگوی سکونت ایرانی و اسلامی وجود ندارد و این ادعاها عجیب است. از آن سمت مدافعان این طرح معتقد هستند که این واحدها برای خانواده‌های پرجمعیت ساخته نشده‌اند و مانند تمام کالاهای موجود در بازار، مشتریان خاص خود را دارند. ضمن اینکه مدافعان طرح می‌گویند بازار مسکن یک بازار خصوصی و رقابتی است و مسکن ۲۵متری مشتریان خود را دارد و این مصرف‌کنندگان هستند که باید تصمیم بگیرند واحدهای نهضت ملی مسکن را خریداری کنند یا واحدهای مسکونی دیگر را. خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، در یک میزگرد خبری درخصوص طرح مسکن ۲۵متری که آن را مسکن اقتصادی می‌نامد، توضیح داد: موضعی که شورا شهر تهران و شهرداری داشتند سبب شد تا اجرای این طرح در منطقه ۱۹ تهران عملیاتی نشود؛ به همین دلیل، شهرکی به مساحت یک میلیون مترمربع در استان تهران در نظر گرفته شده که ظرفیت ساخت ۲۰ هزار مسکن اقتصادی را دارد و قرار است مسکن اقتصادی در این شهرک ساخته شود. او افزود: این طرح برگرفته از بخش تعاون بوده و هیچ ارتباطی با طرح مسکن ملی دولت رئیسی ندارد و با همکاری‌ای که با شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم، اولین شهرک تمام‌هوشمند و پاک کشور به بهره‌برداری خواهد رسید که مرحله کلنگ‌زنی و آغاز به کار آن تا پایان سال جاری رقم خواهد خورد. زمان‌بندی دقیقی نیز برای اجرای این پروژه در نظر گرفتیم؛ به طوری که ۱۸ ماه زمان اجرای زیرساخت‌ها و ۲۴ ماه زمان تحویل فاز اول خواهد بود. فازهای دو تا چهار نیز به فاصله یک‌ساله انجام می‌شوند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی
باقرپور با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه تولید مسکن گفت: از آنجایی که هزینه ساخت‌وساز طی یک سال گذشته بیش از ۱۶۰ درصد رشد یافت، می‌توان مدعی بود که زمان اصلی‌ترین عامل هزینه برای این طرح است. به همین واسطه و با همکاری چندین بانک، ۴۰ درصد از تأمین سرمایه مورد نیاز این شهرک از طریق وام‌های بدون بهره انجام خواهد شد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران ادامه داد: با فرض شرایط فعلی یعنی دلار ۵۰ هزار تومان، قیمت مسکن‌های اقتصادی متری ۲۵ میلیون تومان برآورد شده است. البته در این شهرک به علت دید و نگاه مردم، تمام خانه‌ها ۲۵متری نبوده و خانه‌هایی با متراژهای بالاتر و حتی ۸۵ متری نیز طراحی و اجرا خواهد شد.

ارتباط مسکن های نقلی با وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی
در بخش دیگری از این میزگرد رسانه‌ای، باقرپور در پاسخ به انتقادات این طرح پرداخت و گفت: بارها و بارها گفته شده است که این طرح هیچ ربطی به ساخت چهار میلیون مسکن دولت سیزدهم ندارد و تماما برگرفته از بخش تعاون است. آمار معاملات مسکن تهران عدد هزار و ۵۰۰ واحد را نشان می‌دهد در حالی‌که این عدد در سال‌های نه‌چندان دور چیزی حدود ۲۰ هزار واحد بود؛ بنابراین کاهش شدید قدرت خرید مردم سبب کاهش معاملات مسکن شده است و نیاز به افزایش عرضه در بازار مسکن و تعدیل قیمت وجود دارد که با اجرای این طرح، دهک‌های کم‌درآمد جامعه نیز صاحب خانه می‌شوند. باقرپور ادامه داد: از طرفی برخی افراد معتقد هستند طرح مسکن‌های اقتصادی در راستای سیاست فرزندآوری نبوده و حتی مغایر با سبک زندگی ایرانی-اسلامی است. در پاسخ باید گفت به خاطر مشکل مسکن ازدواج کمتری ثبت می‌شود که حال نگرانی درخصوص فرزندآوری وجود داشته باشد.

میکروآپارتمان‌ها در بازار مسکن جهان
حواشی درباره ساخت مسکن ۲۵ متری در ایران در شرایطی است که میانگین متراژ مسکن در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. ایندیپندنت در گزارشی به یک مطالعه جدید استناد کرده و نوشته است میانگین متراژ مسکن در بریتانیا از سایر کشورهای اروپایی کمتر است. بر اساس این پژوهش که توسط Find Me A Floor انجام شده، میانگین متراژ خانه‌های مسکونی در بریتانیا ۷۱.۹ مترمربع است. این در حالی است که کانادا با ۱۵۰ مترمربع، بزرگ‌ترین خانه‌های دنیا را دارد و آمریکا با ۱۳۰ مترمربع پس از آن قرار دارد. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که هنگ‌کنگ با میانگین ۳۱.۹ مترمربع کوچک‌ترین خانه‌های جهان را دارد. ایندیپندنت در ادامه می‌نویسد که میانگین متراژ خانه‌های مسکونی ولز ۸۳.۰۲ مترمربع و فرانسه ۷۹.۵۷ مترمربع است. میانگین متراژ خانه‌های مسکونی ایتالیا ۱۰۸.۲۱ مترمربع است و خانه‌های نیوزیلند در زمین‌های سرسبز و منظره کوه‌های سر به فلک کشیده به طور میانگین ۱۱۵.۷۳ مترمربع وسعت دارد. این در حالی است که میانگین متراژ خانه‌های استرالیا ۸۶.۷۹ مترمربع تخمین زده می‌شود. درباره حداقل متراژ استاندارد خانه‌های مسکونی در اروپا، محدودیت خاصی ذکر نشده است؛ تنها یورواستات نوشته که متوسط فضای مسکونی برای هر نفر در سال ۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا ۱.۶ اتاق بوده است و در میان کشورهای عضو، بیشترین میانگین فضای مسکونی برای هر نفر، ۲.۳ اتاق در کشورهای بلژیک، ایرلند و هلند بوده است و کمترین فضا یعنی ۱.۱ اتاق برای هر نفر در لهستان و رومانی و سپس کرواسی، لتونی و اسلواکی با ۱.۲ اتاق برای هر نفر گزارش شده است.

فارن افرز بزرگترین چالش آمریکا در عصر جدید را معرفی کرد:

توبی متیسن، استاد دانشگاه بریستول و نویسنده کتاب «خلیفه و امام: ساخت سنی گری و شیعیسم" در مطلبی در مجله فارن افرز نوشت: مشخصا جنگ غزه دیگر محدود به اسرائیل و حماس نیست. در 25 دسامبر، یک حمله هوایی توسط رژیم اسرائیل موجب کشته شدن (شهادت) یک مقام ارشد سپاه پاسداران ایران یعنی سید رضی موسوی در دمشق شد. در دوم ژانویه، صالح العروری، معاون حماس و موسس شاخه نظامی این جنبش در یک حمله پهپادی در جنوب بیروت جان باخت. حزب الله و اسرائیل از 7 اکتبر تاکنون تقریبا به صورت روزانه در حال تبادل آتش بوده اند و اسرائیلی ها چندین مقام ارشد حزب الله را ترور کرده اند. در دریای سرخ، حوثی ها کشتی های تجاری مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می دهند و آمریکا و انگلیس را تحریک به انجام حملاتی علیه اهدافی در یمن نموده اند. در اواخر ژانویه پس از حمله پهپادی گروهی موسوم به مقاومت اسلامی عراق، 3 نظامی آمریکایی در یک پست نظامی در اردن کشته شدند و ایالات متحده با حملاتی گسترده به ده ها هدف در عراق و سوریه دست به اقدام تلافی جویانه زد. این ریسک جدی وجود دارد که این تبادل حملات منجر به درگیری نظامی مستقیم بین ایران و آمریکا شود.
به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: اما نکته ای که کمتر به آن توجه شده این است که این طیف گسترده از درگیری ها موجب کمرنگ شدن اختلافات فرقه ای شده که اغلب شکل دهنده اصلی تحولات منطقه خاورمیانه بوده است. برای سال های متمادی، درگیری بین سنی و شیعه عامل اصلی جنگ های داخلی در عراق، سوریه و یمن بوده است. اما جنگ در غزه موجب به فراموشی سپرده شدن این اختلافات شده است. اکثریت قریب به اتفاق فلسطینیان مسلمانان سنی هستند، و حماس از دل اخوان المسلمین، مهمترین جبنش اسلام گرای سنی سر برآورده که ریشه در مصر دارد. اما چگونه است که برخی از قدرتمندترین متحدان حماس را گروه ها و حکومت های شیعه در ایران، عراق، لبنان، سوریه و یمن تشکیل می دهند؟ صرف نظر از محور مقاومت، پاسخ این سوال در جایگاه ویژه ای نهفته است که آرمان آزادی فلسطین مدت ها در میان عموم مسلمانان از شیعه و سنی از آن برخوردار بوده و اینکه جنگ اخیر این احساسات را به یک عامل وحدت بخش قدرتمند بدل ساخته است. حتی زمانی که تنش های فرقه ای در همه جای منطقه شعله ور بود، درد و رنج فلسطینیان از مدت ها قبل یک عامل وحدث بخش در سراسر جهان اسلام به شمار می رفت. طی سال های گذشته و در حالی که رهبران سنی جهان عرب به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل بوده و مسئله فلسطین را به دست فراموشی سپرده بودند، دولت ایران و متحدان شیعه اش، به حامیان اصلی مقاومت مسلحانه فلسطین تبدیل گشته اند. به نوبه خود، تغییرات منطقه ای از جمله ترمیم روابط بین ایران و عربستان در مارس 2023، مذاکرات صلح بین حوثی ها و عربستان و مابین گروه های یمنی، تغییرات سیر تحولات در عراق و لبنان موجب شده که تا اختلافات فرقه ای رنگ ببازد.
برای حدود یک قرن، حمایت از فلسطین عاملی بوده که مسلمانان شیعه و سنی عمدتا در مورد آن اتفاق نظر داشته اند. در سال 1931، در کنگره ای در بیت المقدس که برای انسجام هر چه جهان اسلام در برابر صهیونیزم تشکیل شده بود، شرکت کنندگان سنی پیشنهاد کردند که نماز جمعه در مسجدالاقصی به امامت یک روحانی برجسته شیعه عراقی برگزار شود. 75 سال بعد، زمانی که حزب الله لبنان توانست از جنگ 2006 در برابر اسرائیل جان سالم به در ببرد، مقاومت این گروه مورد تحسین سنی ها و شیعیان قرار گرفت. از زمان شروع جنگ غزه نیز، حماس از حمایت پیروان مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی برخوردار بوده است. این حمایت یکپارچه از آرمان فلسطین، حکومت های مطلقه در کشورهای عربی را تحت فشار قرار داده و نفوذ جدیدی به گروه های شیعی حامی فلسطین در جهان سنی بخشیده است. بسیاری از رهبران کشورهای عربی که از اهل تسنن هستند، به دلیل حمایت رژیم هایشان از غرب و رابطه با اسرائیل به حاشیه رانده شده اند و بسیاری از اعراب سنی از اینکه می بینند متحدان ایران از بیروت تا بغداد و دریای سرخ به اصلی ترین حامیان مقاومت غزه در برابر اسرائیل بدل گشته اند حیرت زده اند. اینها گروه هایی هستند که تحت رهبری ایران، محور مقاومت را تشکیل می دهند و اکنون به عنوان یک نیروی هماهنگ در کل منطقه عمل می کنند.

نتیجه عجیب یک نظرسنجی تازه درباره تبدیل تگزاس به یک کشور مستقل

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که 44 درصد از مردم تگزاس از تبدیل شدن این ایالت به یک کشور مستقل از ایالات متحده آمریکا حمایت می‌کنند. حران جاری مهاجران در آمریکا و تشدید اختلاف میان دولت بایدن و فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس بر سر اجرای سیاست‌های مرزی موجب شده است ۴۴ درصد از مردم این ایالت از ایده تبدیل آن به یک کشور کاملا مستقل حمایت کنند.
به گزارش نیوزویک حمایت از این ایده طی افزایش تنش‌ها میان مقامات تگزاس و ایالات متحده در هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. حکم دادگاه عالی آمریکا مبنی بر حمایت از سیاست‌های دولت بایدن در این ایالت موجب شده است تا گرگ ابوت، فرماندار تگزاس نیز عنوان کند، این ایالت با یک «تهاجم» مواجه است. اختلافات میان گرگ ابوت و جو بایدن، طرح این ایده را مطرح کرده است که آیا تگزاس می‌تواند به یک کشور مستقل تبدیل شود یا خیر. ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عنوان کرده‌اند که تحت تاثیر بحران جاری مهاجرت به طور قطعی از استقلال کامل تگزاس حمایت می‌کنند و ۲۱ درصد دیگر هم عنوان کرده‌اند که نظرشان در این رابطه مثبت است. در جریان این نظرسنجی شکل گرفته ۱۷ درصد به طور قطعی از جدایی کامل تگزاس از آمریکا حمایت کرده‌اند، ۱۶ درصد دیگر نظر مساعدی در این رابطه داشته‌اند و ۲۱ درصد هم اعلام کرده‌اند که نه از این موضوع حمایت می‌کنند و نه با آن مخالف هستند. با این حال ۱۲ درصد مردم با پیشنهاد استقلال کامل تگزاس مخالفت کرده‌اند. ۲۷ درصد هم عنوان کرده‌اند که اصلا با این ایده موافق نیستند و ۷ درصد هم گفته‌اند که نظر خاصی در این رابطه ندارند. در جریان یک همه‌پرسی فرضی نیز ۶۷ درصد از وجود تگزاس به عنوان ایالتی از آمریکا حمایت کرده‌اند و تنها ۲۳ درصد گفته‌اند با ایده «کشور مستقل» تگزاس موافق هستند. تشدید درگیری‌های میان رئیس جمهور آمریکا و فرماندار ایالت تگزاس بر سر نحوه مدیریت مرزهای جنوبی آمریکا موجب شده است که برخی از کارشناسان از احتمال شکل‌گیری یک جنگ داخلی در سایه این اختلافات صحبت کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرد.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران روز شنبه (21 یهمن) با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آخرین تحولات منطقه با تمرکز بر وضعیت جنگ و نسل‌کشی علیه غزه و وضعیت فلسطین و جنوب لبنان مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
دبیرکل حزب‌الله ضمن تقدیر از حمایت‌های رهبر معظم جمهوری اسلامی، رییس جمهور، دولت و ملت ایران از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین، وضعیت و توان بالای مقاومت و انسجام و هماهنگی گروه‌های مقاومت در حمایت از فلسطین و غزه را تشریح کرد. وی یادآور شد: دشمن صهیونیستی در بحران و تنگنای راهبردی قرار گرفته و به هیچ یک از اهداف خود در میدان دست نیافته است. سیدحسن نصرالله مقاومت را عنصر مهمی در معادلات منطقه دانست و تاکید کرد: بدون شک پیروزی ملت فلسطین و مقاومت حتمی است.
دبیرکل حزب الله لبنان مواضع حکیمانه، صریح و مقتدرانه مقام معظم رهبری را در تحولات جاری غزه و کرانه باختری در میان رهبران جهان منحصر بفرد عنوان کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار گزارشی از اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از فلسطین، مقاومت و تمرکز بر راه‌حل سیاسی مبتنی بر حقوق مردم فلسطین در محافل بین‌المللی ارایه کرد.
وی یادآور شد: پذیرش مقاومت به عنوان طرف اصلی در ابتکارات سیاسی مطرح شده، نقش و جایگاه مقاومت در فلسطین و منطقه را نشان می‌دهد امیرعبداللهیان تاکید کرد: مقاومت فلسطین هم در مسیر مقاومت و ایستادگی و هم در توجه به راهکار سیاسی، با حکمت و اقتدار عمل کرده است.
وی افزود: در هر ابتکار سیاسی، باید نقش مردم فلسطین و اجماع رهبران و گروه‌های فلسطینی به عنوان محور اصلی مدنظر قرار گیرد. دو طرف در این دیدار در مورد تحولات منطقه به‌ویژه غزه، جنوب لبنان و دیگر جبهه‌های مقاومت تبادل‌نظر کردند. بر اساس این گزارش، امیرعبداللهیان روز گذشته (جمعه) به منظور دیدار با مقامات لبنانی عازم بیروت شد.
بیروت اولین مقصد دور تازه سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان محسوب می‌شود و دستورکارهای مختلفی در این سفر میان دو طرف مطرح خواهد شد. وزیر امور خارجه قرار است در این سفر با مقامات عالی رتبه لبنان دیدار و در خصوص توقف کامل جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، رفع محاصره، ایجاد زمینه لازم جهت آتش بس، کمک‌رسانی به مردم غزه و وضعیت اداره این منطقه در دوران پساجنگ تبادل نظر کنند. این سومین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه در چهار ماه اخیر است .