عدم به کارگیری بخش خصوصی در توسعه پروژه‌های نفتی

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم به کارگیری بخش خصوصی در جریان توسعه پروژه‌های نفتی، گفت: به دلیل نادرست بودن سیاست‌گذاری‌ها در بخش خصوصی امروز بسیاری از پروژه‌های بزرگ بلاتکلیف مانده‌اند در حالی که ورود بخش خصوصی گره‌گشای بسیاری از پروژه‌ها بوده و هزینه‌ها را کاهش می دهد. هادی بیگی نژاد در گفت‌‎وگو با خانه ملت افزود: به دلیل رویکردهای اشتباه در کشور آن‌طور که باید بخش خصوصی قوی نداریم، بنابراین به دلیل نادرست بودن سیاست‌گذاری‌ها در بخش خصوصی امروز بسیاری از پروژه‌های بزرگ بلاتکلیف مانده‌اند در حالی که ورود بخش خصوصی گره‌گشای بسیاری از پروژه‌ها بوده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. وی گفت: اگر طبق اساسنامه صندوق توسعه، بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف انرژی ورود و صندوق از آن‌ها حمایت مالی کند، همچنین قانونگذار حمایت عملی از آن‌ها داشته باشد در نتیجه بخش خصوصی فعال خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه فعال شدن بخش خصوصی به معنای کاهش هزینه‌ها، کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش نظارت است که به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد، افزود: با این وجود هنوز در راستای تقویت بخش خصوصی اقدامات در خوری صورت نگرفته است چراکه مطالبات بخش خصوصی به درستی ازسوی دولت پرداخت نمی‌شود به همین دلیل این بخش تمایلی به انجام پروژه‌ها را ندارد.

 

ایران در میان ۵ کشور برتر سازنده توربین‌های نیروگاهی جهان

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه کشورمان در دنیا به عنوان سازنده قطعات نیروگاهی با فناوری پیشرفته شناخته می‌شود، گفت: مجموعه نیروگاهی کشورمان در حوزه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌ها رتبه برتر منطقه را به خود اختصاص داده است. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، ناصر اسکندری با تاکید بر اینکه 94 درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، افزود: با تلاش فرزندان غیور این کشور، ایران توانسته است در میان پنج کشور برتر سازنده توربین‌های نیروگاهی جهان قرار گرفته و در دنیا به عنوان سازنده قطعات نیروگاهی با فناوری پیشرفته شناخته می‌شود. وی با اشاره به اینکه 91 درصد قطعات نیروگاهی با توانمندی ایجاد شده در داخل کشور ساخته می‌شود، ادامه داد: از این منظر کشورمان جایگاه مناسبی در سطح جهان دارد و در تلاشیم با برنامه‌ریزی و هماهنگی دقیق بتوانیم جایگاه خود را در این عرصه بهبود بخشیم. وی با بیان اینکه کشورمان یکی از شبکه‌های برق مطمئن، پایدار و بزرگ جهان را در اختیار دارد، گفت: در حال حاضر ایران با برخورداری از 74 هزار و 888 مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی به عنوان نهمین کشور برتر دارای بیشترین ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در دنیا شناخته می‌شود.

تولید بنزین ۲۲ درصد افزایش یافت
آنطور که وزیر نفت در روزهای اخیر اعلام کرده متوسط تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشدی ۲۲ درصدی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بر اساس برنامه هفتم توسعه، صنعت پالایش تا پایان سال ۱۴۰۶دستیابی به تولید روزانه حدود ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و نفت گاز را هدف‌گذاری کرده است که ۷۵ درصد از این مقدار، مربوط به فرآورده‌های با کیفیت یورو ۴ و بالاتر از آن خواهد بود. هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۱۴میلیون لیتر بنزین و ۱۱۲ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در کشور تولید می‌شود که طبق اهداف کمی شاخص‌های عملکردی انرژی (نفت و گاز) در لایحه برنامه هفتم توسعه، ‌تولید این دو فرآورده اصلی در کشور با رشد حدود ۱۵ درصدی به روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر (بنزین) و ۱۳۰ میلیون لیتر گازوئیل تا پایان سال ۱۴۰۶ (هم‌زمان با پایان برنامه هفتم توسعه) افزایش خواهد یافت. همچنین بیش از ۷۰ درصد فرآورده‌های تولیدی اصلی بنزین و گازوئیل کشور، معادل بیش از ۷۵ میلیون لیتر بنزین و ۷۰ میلیون لیتر از نفت‌گاز تولیدی روزانه کشور دارای استانداردهای یورو ۴ و ۵ است که طبق برنامه هفتم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت. آنطور که جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش اعلام کرده ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین و ۳.۵ میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ وجود دارد. به گفته وی در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرح‌های توسعه کیفی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که به‌دنبال آن ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود ۲ میلیون لیتر افزایش می‌یابد، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز افزایش ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون لیتری بنزین پیش‌بینی شده است که امیدواریم آن هم به‌زودی محقق شود. به موازات آن طرح‌های جامع کیفی‌سازی نفت کوره پالایشگاهی را نیز در حال اجرا داریم که برای نخستین بار در کشور با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا هستند. اجرای طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره کمک مؤثری به تأمین سوخت نیروگاهی کشور در سال آینده می‌کند. مصرف کشور در ماه‌های گذشته به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۶ میلیون لیتر بود که این مقدار در روندی کاهشی، در ماه جاری به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است، افزایش مصرف بنزین در کشور ناترازی را رقم زده که طبق اعلام کارشناسان و مسوولان لازم است راهکارهایی برای حل این موضوع اندیشیده شود، آنطور که مرتضی بهروزی‌فر - کارشناس حوزه انرژی به ایسنا گفته برای حل ناترازی بنزین صرفا راهکارهای قیمتی پاسخگو نیست و باید به سراغ ابزارهای غیرقیمتی نیز برویم، عملا قیمت بنزین یک شاخص تورم است و هرگونه افزایش قیمت بنزین تورم را در پی دارد، به همین دلیل ابزار قیمتی نمی‌تواند کارساز باشد.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه انرژی: رشد انرژی های تجدیدپذیر به سرعت در کشورهای اروپایی در حال گسترش بوده و امروز اکثر کشورهای توسعه یافته جهان با درک میزان اهمیت انرژی‌های تجدید پذیر و نقش این نوع انرژی در تأمین حداکثری برق، سرمایه گذاری بسیار زیادی را در این حوزه آغاز کرده‌اند. به گزارش تجارت توسعه انرژی های تجدیدپذیر به ویژه تولید برق تجدیدپذیر، افزایش انعطاف پذیری شبکه، افزایش راندمان وسایل برقی، حذف زغال سنگ، صفر کردن انتشار کربن و...از اهداف اروپایی با هدف افزایش پایداری شبکه است. این در حالی است که تولید نیروی بادی در اروپا نیز برای نخستین بار در سال میلادی گذشته، از نیروگاه‌های گازسوز جلو زد و انتشار کربن این منطقه را کاهش داد. اهمیت یافتن مسائل زیست محیطی، پدیده تغییر اقلیم و نیز پیشرفت تکنولوژی‌ها در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر از عمده عواملی است که کشورهای اروپایی را برای توسعه انرژهای تجدیدپذیر مصمم کرده و البته این کشورها، تولید برق تجدیدپذیر خود را در راستای تلاش‌ها برای حذف وابستگی به واردات انرژی از روسیه و کمک به دستیابی به هدف اقلیمی خود که صفر کردن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ است، افزایش می‌دهند.

بهره‌برداری اروپایی‌ها از فناوری بلاکچین و بازارهای محلی برای پایداری شبکه
عضو هیئت علمی دانشگاه واسای فنلاند در این خصوص می گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اکثر کشورهای اروپایی انرژی‌های تجدید پذیر رشد سریعی دارند و سهم این نوع انرژی در سبد کل انرژی کشورها رو به افزایش است. با این وجود عدم قطعیت چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر که پایداری شبکه را به چالش می‌کشد و در نتیجه ممکن است به نارضایتی عمومی منجر شود، بزرگ‌ترین مشکل و چالش رشد سریع انرژی‌های تجدید پذیر محسوب می‌شود. این مدرس دانشگاه دانشگاه اظهار کرد: اروپایی‌ها با هدف افزایش پایداری شبکه، همزمان با توسعه انرژی‌های تجدید پذیر موضوعات موازی دیگری همانند افزایش انعطاف پذیری شبکه، افزایش راندمان وسایل برقی و توسعه سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی را در دستور کار قرار داده‌اند تا مشکل عدم قطعیت انرژی‌های تجدید پذیر را به حداقل برسانند. میعاد رضا شفیعی‌خواه، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در بحث تأمین انرژی همواره مورد تاکید قرار دارد، تأمین بالاترین سطح از پایداری شبکه همزمان با کاهش حداکثری هزینه‌هاست که برای تحقق این هدف، اروپایی‌ها از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های به روز استفاده می‌کنند. استاد دانشگاه فنلاند بیان کرد: استفاده از شبکه‌های هوشمند (Smart grid)، افزایش مشارکت مردمی، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات، اجرای برنامه‌های متنوع مدیریت مصرف و پاسخگویی، استقبال از ایده‌های نوآورانه و اعطای مجوز زمانی هوشمند به وسایل برقی پرمصرف از جمله برنامه‌های اروپایی‌ها برای تأمین حداکثری برق مشترکان و حفظ پایداری شبکه است. این استاد دانشگاه در ارتباط با آخرین فناوری‌هایی که در اروپا برای مدیریت مصرف برق استفاده می‌شود، نیز افزود: یکی از فناوری‌هایی که در اروپا برای مدیریت مصرف مورد تاکید قرار دارد، فناوری بلاکچین است که از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد تعامل دوسویه میان بخش تولید و مصرف و ایجاد تعادل در بازار استفاده می‌شود. وی با اشاره به تاکید فراوان اروپایی بر روی بازارهای محلی برق اظهار داشت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد توان و قدرت بازارهای محلی در تأمین برق با شبکه‌های سراسری تفاوت چندانی ندارد، ولی از آن سو استفاده از بازارهای محلی ضمن افزایش مشارکت حداکثری تولیدکنندگان خرد، همچنین هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد و از این رو در کشورهای اروپایی به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. شفیعی‌خواه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ضرورت توسعه بازارهای محلی برق با استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر در ایران گفت: در ایران توانمندی‌های بالایی برای توسعه بازارهای محلی برق به ویژه در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد که این موضوع نیاز به توسعه و راه اندازی سکوهای (پلتفرم) مورد نیاز دارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

تولید نیروگاه‌های بادی از گازسوزها جلو زد
بر اساس این گزارش تولید نیروی بادی نیز در اروپا برای نخستین بار در سال میلادی گذشته، از نیروگاه‌های گازسوز جلو زد و انتشار کربن این منطقه را کاهش داد. داده‌های اندیشکده امبر (Ember) نشان داد تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی در اروپا، در سال ۲۰۲۳، به میزان ۱۹ درصد کاهش یافت و در این راستا، تولید برق با استفاده از گاز، ۱۵ درصد و تولید برق زغال سوز، ۲۶ درصد کاهش یافت. هم‌زمان، داده‌ها نشان می‌دهند که برق بادی، ۱۳ درصد رشد کرد و ۱۸ درصد از کل سبد برق اروپا به حساب آمد.