نقش مهم رسانه‌ها در مقابله با جنگ ترکیبی

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه مهم رسانه در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران گفت: امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»ها است، تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یاس‌آفرین است. سید ابراهیم رئیسی عصر روز پنجشنبه در نشستی با «اصحاب رسانه» پس از شنیدن دیدگاه‌های چند نفر از نمایندگان رسانه‌ها، در سخنانی ضمن آرزوی قبولی طاعات و گرامی‌داشت یاد شهدای رسانه به ویژه شهدای رسانه در غزه و فلسطین، به جایگاه مهم رسانه در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»ها است، تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یاس‌آفرین است. رئیس جمهور نقش، شأن و رسالت رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی، اعتمادآفرینی و مشارکت‌آفرینی در جامعه را بسیار با اهمیت توصیف و تصریح کرد: بیان رسانه‌ها و قلم فعالان این عرصه نقش مهمی در حفظ وحدت و انسجام اجتماعی و نیز در کیفیت مقابله با جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و روانی گسترده دشمن دارد.

 

اگر چرخ تولید راه بیفتد، دو قطبی‌ها و بهانه‌جویی‌ها کنار می‌رود

امام جمعه موقت تهران حضور ۴۱ درصدی مردم در انتخابات را جهاد مقبول و سرافرازی ثابت در تاریخ انتخابات خواند و با اشاره به عملکرد دولت در یک سال گذشته گفت: در حالی که نرخ بیکاری در دولت های قبل بالا بود، نرخ بیکاری در دولت سیزدهم رو به کاهش است. حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی ظهر دیروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: تقوا توشه و لباس است؛ برهنگی و بی حجابی ارزان دادن ارزش والای بانوان است، لذا لباس وقار، آبرو، زینت و مجوز ارتباط با دیگران و نشانه اجتماعی بودن است. بدن ما لباس ماست و این لباس روی بدن، لباس لباس است. وقتی بدن یعنی لباس ما از روح‌مان جدا می شود، لباس پارسایی، پاکیزگی و پرهیز از گناهان و حرام‌خوری برای ما آبرو و اعتبار است. خدا نکند انسان در خانه ابد اعتبار و آبرو نداشته و خدا و پیغمبر و ملائک او را تحویل نگیرند. وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام رشد تولید و مهار تورم گفت: رهبر انقلاب می دانند که اگر اقتصاد کشور و چرخ تولید راه بیفتد، خیلی از بگومگوها و دو قطبی ها و بهانه‌جویی‌ها کنار می‎رود.

قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در تماس تلفنی، پیام تشکر رهبری به کارشناس ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل در پی نجات جان یک مادر و نوزاد گرفتار در برف را اعلام کرد. در پی نجات جان مادر و نوزاد ساکن روستای جاجن از بخش بابلکنار که از طریق راهنمایی تلفنی خانم معصومه مهرآور، مامای بخش ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل صورت گرفت، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی طی تماس تلفنی مراتب خرسندی و پیام تشکر رهبر معظم انقلاب را به این همکار تلاشگر اورژانس بابل ابلاغ کردند. خانم مهرآور ۹ اسفند سال جاری در شبی که برف و بوران شدید تردد در جاده روستای جاجن در بخش بابلکنار را برای آمبولانس اعزامی این شهر با مشکل مواجه کرده بود، از طریق راهنمایی تلفنی پدر خانواده برای کمک به زایمان همسرش، زندگی مادر و نوزاد را از مرگ نجات داد در نهایت مادر و نوزاد پس از دریافت خدمات اولیه فوریت‌های پزشکی توسط «محمد جعفرزاده و رحیم کریم‌پور» تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ بابل که خود را با سختی زیاد و با کمک خودروهای راهداری و هلال احمر به محل ماموریت رسانده بودند به بیمارستان منتقل شدند. شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل داری ۶ بخش و هفت شهر است که روستای بالا دست جاجن در قلب جنگل‌های هیرکانی در بخش بابلکنار یکی از بخش‌های ۶ گانه شهرستان بابل واقع شده است.

پیام امیرعبداللهیان به رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین و لبنان
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی خطاب به رهبران گروه های مقاومت و ملت‌های مقاوم و صبور لبنان و فلسطین، حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت. در بخشی متن پیام حسین امیر عبداللهیان آمده است: دبیرکل محترم حزب‌الله لبنان و رهبران گروه های مقاومت، جناب آقای اسماعیل هنیه، رییس محترم دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین- حماس و جناب آقای زیاد نخاله، دبیرکل محترم جنبش جهاد اسلامی فلسطین، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بهار قرآن‌ و ماه میهمانی خداوند سبحان را به جنابعالی و همه نیروهای مقاومت و مجاهدان در برابر رژیم منفور و جنایتکار صهیونیستی و نیز به جمیع خانواده‌های معزز شهدا و مجروحان جنگ جاری و همچنین به ملت‌های مقاوم و صبور لبنان و فلسطین تبریک و تهنیت می‌گویم. مسلمانان جهان در شرایطی به استقبال این ماه عزیز رفته‌اند که رژیم اشغالگر قدس همچنان به جنایات ضدبشری و نسل‌کُشی علیه ملت مظلوم فلسطین بویژه زنان و کودکان مظلوم این سرزمین مقدس ادامه می‌دهد و اقدام مؤثر و بازدارنده از سوی نهادهای مسئول بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن نسل‌کُشی رژیم اسرائیل صورت نگرفته است.

موزه نظامی ارتش در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران بازگشایی شد
موزه نظامی ارتش که یکی از بی نظیرترین موزه‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود، پس از ۸ سال تعطیلی و ۳ سال کار مرمت و بازسازی توسط ارتش، با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مجددا بازگشایی شد. امیر دریادار سیاری در این مراسم با بیان اینکه موزه ها نشان دهنده تاریخ، فرهنگ و تمدن ملت ها هستند، گفت: موزه ها از جایگاه بالا و ارزشمندی در کشورها برخوردار هستند به طوری که موضوع آشنایی با موزه ها، جزئی از دروس مدارس و واحدهای دانشگاهی قرار داده شده است. وی در ادامه ضمن تقدیر از کلیه مسئولان و دست اندرکاران امر بازسازی و مرمت موزه نظامی، گفت: هشت سال پیش این موزه به علت اینکه ساختمان آن ایمنی و همچنین محیط داخل آن وضعیت مطلوبی برای بازدیدکنندگان نداشت و محل های نگهداری تجهیزات و سلاح ها نیز از استاندارد های لازم برخوردار نبود، تعطیل شد.

آمریکا متهم اصلی در نقض
انواع حقوق بشر است
سخنگوی وزارت خارجه گفت : مقامات آمریکایی با فرار به جلو و فعال کردن ماشین تبلیغاتی خود در خصوص حقوق بشر در ایران، قادر نخواهند بود به تطهیر ظلم و مشارکت آمریکا در نسل‌کشی و کشتار جمعی مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری بپردازند. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در ادامه نوشت: آمریکا در نزد وجدان بشریت و افکار عمومی جهان بخاطر مشارکت در تجهیز و تسلیح رژیم صهیونیستی متهم اصلی در نقض انواع حقوق بشر و قوانین بشردوستانه است و اقدام نمایشی و ریاکارانه این کشور مبنی بر اهتمام در تامین و ارسال مواد غذایی برای فلسطینی‌ها، چیزی از واقعیت حمایت کامل آمریکا از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی کم نمی‌کند. استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر و سازوکارهای حقوق بشری بین المللی، بخشی از واقعیت سیاست خارجی آمریکا است. نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در دیدار با «شهاب الدین دلاور» سرپرست وزارت معادن دولت سرپرست افغانستان اظهار داشت: ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه در بخش استخراج معادن آماده همکاری با افغانستان است. دفتر مطبوعاتی وزارت معادن طالبان اعلام کرد که شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارتخانه در دیدار «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان، در مورد «اهمیت روابط دوجانبه میان ۲ کشور و دستاوردهای امارت اسلامی در بخش معدن گفت‌وگو کرده است».

گزارش «تجارت» از راهبرد غرب برای توجیه شکست در دریای سرخ:

گروه سیاسی: درماندگی و عجز آمریکا و انگلیس برابر حملات انصارالله یمن در دریای سرخ به شکل جدی همچنان ادامه دارد اما واشنگتن و لندن تلاش دارند شکست خود را در قالب فرافکنی و تقصیرانگاری ایران توجیه کنند. این دو قدرت غربی در مهار بحران و کنترل حملات انصارالله یمن درمانده‌اند. آن‌ها برای جبران راهبرد اشتباه خود در حمله به یمن در جدیدترین رویکرد خود بر طبل تکرای محکوم کردن ایران به عنوان حامی دولت صنعا روی آورده‌اند.
به گزارش «تجارت»، حملات انصارالله یمن در پی جنگ غزه علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و متحدان آن در دریای سرخ و خلیج عدن، از جمله آمریکا و انگلیس که به حمایت از اقدامات نظامی آن می‌پردازند، انجام شده است. انصارالله گفته است این حملات تا زمان متوقف شدن جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه ادامه می‌یابند. آمریکا و انگلیس، در مدت گذشته، اقدامات انصارالله یمن در حمایت از مردم فلسطین را بهانه‌ای برای حملات متجاوزانه علیه یمن قرار دادند.

تداوم بحران و ناامنی در دریای سرخ
یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل می‌شود. اخیرا سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد که گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه در ۷۶ مایل دریایی غرب شهر حدیده یمن دریافت کرده است. این سازمان دریانوردی انگلیسی افزود: یک کشتی تجاری مورد اصابت موشک قرار گرفت و آسیب دید. این در حالی است که ارتش آمریکا پیشتر اعلام کرد که ارتش یمن ۲ موشک بالستیک ضد کشتی از خاک این کشور به سمت خلیج عدن و ۲ موشک به سمت دریای سرخ شلیک کرد، بدون اینکه گزارشی مبنی بر جراحت یا خسارت به کشتی‌های آمریکایی یا ائتلاف منتشر کند. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) ادعا کرد که ۹ موشک ضد کشتی و ۲ پهپاد را در مناطق تحت کنترل انصارالله یمن منهدم کرده است. این در حالی است که ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس عصر پنجشنبه منطقه «الجاح» شهرستان بیت‌الفقیه استان حدیده در غرب یمن را در چهار نوبت هدف قرار داد.
در جدیدترین تحول نیز یک نفتکش در حدود ۸۸ مایل دریایی شمال غرب حدیده در یمن مورد حمله موشکی قرار گرفت. این حمله در حالی گزارش شده که نیروهای مسلح یمن در جریان تظاهرات میلیونی در میدان سبعین صنعا عصر امروز بیانیه‌ مهمی را اعلام خواهد کرد. طبق گزارش سازمان امنیتی دریایی بریتانیا، یک کشتی تجاری در سواحل یمن در غرب شهر حدیده آسیب دید. این سازمان که توسط نیروهای سلطنتی بریتانیا اداره می‌شود، فاش کرد که یک کشتی تجاری گزارش داد که مورد اصابت موشک قرار گرفته و آسیب دیده است. این سازمان خاطرنشان کرد که حال خدمه آن خوب است و به حرکت خود به سمت مقصد ادامه می‌دهد. این آژانس امنیتی افزود: این نفتکش متعلق به اسرائیل بود، اما مالکیت آن در فوریه گذشته تغییر کرد. اقدامات انصارالله یمن در شرایطی صورت می‌گیرد که المیادین از ۳۵ حمله تجاوزکارانه آمریکایی-انگلیسی به یمن از ابتدای ماه رمضان که بیشتر آنها در حدیده بوده است، خبر داد. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، تجاوز آمریکایی-انگلیسی از ابتدای ماه رمضان تاکنون ۳۵ حمله به یمن انجام داده است و بیشتر حملات به استان ساحلی حدیده واقع در دریای سرخ در غرب یمن متمرکز شده است. سحرگاه دیروز جمعه، تجاوزگران آمریکایی-انگلیسی سه حمله به منطقه ساحلی عبس در دریای سرخ در استان حجه در شمال غرب یمن انجام دادند که این حملات ساعاتی پس از آن انجام شد که تجاوزات آمریکایی-انگلیسی استان حدیده همجوار را با ۱۱ حمله هدف قرار دادند.

اتهام‌پراکنی آمریکا و انگلیس در شورای امنیت برای توجیه شکست
نمایندگان آمریکا و انگلیس در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ، خواستار اقدام سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی دریانوردی سازمان ملل در این باره شدند. آمریکا و انگلیس در ادامه ادعاهای خود علیه ایران در ارتباط با فعالیت‌های انصارالله یمن، از بازرسی دریانوردی سازمان ملل خواستند که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از آن‌چه انتقال موشک‌های ایرانی به بنادر تحت کنترل انصارالله در غرب یمن می‌خواندند، انجام بدهند. نمایندگان آمریکا و انگلیس در پی شلیک یک موشک توسط انصارالله یمن و برخورد آن با یک کشتی در نزدیکی شهر عدن در جنوب یمن در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل درباره یمن مطرح شد. نیروهای آمریکایی در پی این حمله، موشک‌هایی را علیه فرودگاه بین‌المللی حدیده در یمن شلیک کردند. در پی ادعاهای غرب مبنی بر حمایت تسلیحاتی و مالی ایران از گروه‌های مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌ها، مقامات ایران تاکید کردند که گروه‌های مقاومت به طور مستقل و طبق صلاحدید خود عمل می‌کنند و ارتباط ایران با آن‌ها نوعی اتحاد است. با این حال، «رابرت وود» نماینده آمریکا در سازمان ملل از سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی سازمان ملل خواست که اقدامات بیشتری برای متوقف کردن آن چه عرضه تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن عنوان می‌کرد، شود. «جیمز کاریوکی» معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز با تکرار ادعای آمریکا گفت: گزارش‌ها درباره دور زدن این بازرسی‌ها و تحقیقات توسط کشتی‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده‌اند. تمامی کشتی‌هایی که وارد حدیده می‌شوند، باید پایبند باشند و به این سازوکار سازمان ملل گزارش بدهند.

پاسخ ایران به فرافکنی‌های لندن و واشنگتن
این در حالی است که امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل، اوایل اسفندماه درباره ادعاهای آمریکا علیه ایران پیرامون اقدامات انصارالله یمن و دریای سرخ گفته بود که ایران این اتهامات بی‌اساس را قاطعانه رد می‌کند و آن‌ها را بهانه‌ای می‌داند که آمریکا از آن برای توجیه و مشروعیت بخشیدن به اقدامات غیرقانونی و تجاوز نظامی خود به یمن استفاده می‌کند. ایروانی تاکید کرد که ایران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد است و هیچ‌گونه فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات، انجام نداده است. ایروانی گفت: علاوه‌ بر این، ایران همواره از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید دارد.

واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم

گروه سیاسی: دستیار وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه کشورش‌ کانال‌های ارتباطی با تهران دارد گفت: «از ایران می‌خواهیم مانع گسترش تنش‌ها شود». دستیار وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در اظهاراتی گفت که در حال حاضر پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس در غزه روی میز بوده و واشنگتن منتظر پاسخ جنبش حماس است. او در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی تاکید کرد: «تنها راه‌حل موجود، ایجاد دولت فلسطینی در کنار اسرائیل است».
دستیار وزیر خارجه آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: «نمی‌توان تهدیدات حوثی‌ها(انصارالله یمن)علیه کشتیرانی را به سرعت متوقف کرد». این مقام آمریکایی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «کانال‌های ارتباطی با ایران داریم و از این کشور می‌خواهیم که مانع گسترش تنش‌ها شود. از ایران می‌خواهیم که حمایت تسلیحاتی از گروه‌های موجود در منطقه مانند حوثی‌ها و حزب‌الله را متوقف کند». ایران بارها اعلام کرده نیروی نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت بنا بر منافع کشورهای خود علیه اشغالگران و رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند. تهران همچنین تاکید کرده اگر حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی به پایان برسد، پرونده جنگ در غزه مختومه می‌شود و تنش در منطقه نیز کاهش می‌باید. این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد «حزب‌الله لبنان را به سوی وضع خطرناکی سوق می‌دهد و آمریکا خواهان این است که سلاح دست دولت لبنان باشد و حزب‌الله تنها یک حزب سیاسی باشد». او همچنین گفت واشنگتن برای آتش‌بس ۶هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند و قبل از انتقال غیرنظامیان به مناطق امن، انجام عملیات نظامی در شهر رفح قابل پذیرش نیست. دستیار وزیر خارجه آمریکا با طرح این ادعا که اسرائیل کشوری‌ است که حاکمیت خود را دارد و باید با حماس برخورد کند، ادعا کرد: «ما هیچ چیزی به هیچ طرفی دیکته نمی‌کنیم اما پیام‌های جدی ارسال می‌کنیم». جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه برای صدوشصتمین رو و در بحبوحه ادامه بمباران‌های خشونت‌آمیز و کشتار در مناطق مختلف نوار غزه در میان تشدید گرسنگی و قحطی گسترده به‌ویژه در شمال ادامه دارد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه، شمار شهدا در این منطقه در ششمین ماه جنگ به بیش از ۳۱ هزار ۲۷۲ نفر و زخمی‌ها نیز به بیش از ۷۳ هزار نفر رسیده است.
در سطحی دیگر، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن معافیت تحریمی که اجازه می‌دهد عراق از ایران برق وارد کند را به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است. این معافیت به عراق اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های واردات برق از ایران را به حساب‌های خارج از کشور که تهران می‌تواند آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد، واریز کند. پیشتر رسانه‌های آمریکایی گفته بودند این معافیت به تهران اجازه دسترسی به حدود ۱۰ میلیارد دلار وجوه مسدود شده‌اش را می‌دهد. میلر می‌گوید این معافیت‌ها از سال ۲۰۱۸ تمدید می‌شده و این منابع مالی در حساب‌های‌ کنترل‌شده که ایران می‌تواند با استفاده از آن کالاهای بشردوستانه خریداری کند، ذخیره می‌شود. وزارت خارجه آمریکا در حالی تاکید دارد که این وجوه تنها برای مقاصد بشردوستانه مانند غذا و دارو قابل استفاده است که منتقدان دولت بایدن می‌گویند پول قابل جابجایی است و تهران می‌تواند از آن برای اهداف دیگر استفاده کند.

سفر هیات جمهوری آذربایجان به تهران برای آماده‌سازی مقدمات از سرگیری فعالیت سفارت:

گروه سیاسی: سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اساس اصول و مبانی ثابت حرکت می کند که قابل خدشه و تغییر نیست. سید عباس موسوی سفیر کشورمان در باکو در گفت و گویی خاطرنشان کرد: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی میان مردمان دو سوی مرز حدودا ۸۰۰ کیلومتری ایران و جمهوری آذربایجان اجازه نمی دهد مشکلات و سوء تفاهمات ادامه دار باشد. وی همچنین بیان کرد: دو کشور سعی کردیم با عقل، درایت و تدبیر از مرحله سردی عبور کنیم و صفحه جدیدی در روابط دو جانبه بگشائیم. به گزارش «تجارت»، این دیپلمات کشورمان افزود: دست دشمنان مشترک و برخی کشورها و رژیم ها در منطقه و فرامنطقه به ویژه سرویس های امنیتی آنها در اختلاف افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است. موسوی ادامه داد: طبیعی است همانطور که در یک خانواده همه یک جور فکر نمی کنند در میان همسایگان هم اختلاف نظر وجود داشته باشد. همسایگان مانند گوشت و ناخن به هم چسبیده اند. اما هر از گاهی نیاز داریم چرک و میکروب ها را از لای آنها پاک کنیم. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است. سفیر کشورمان در باکو یادآور شد: حادثه ۷ بهمن و حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بسیار تلخ، غیرقابل پیش بینی و غافلگیر کننده بود. اما همه شواهد و رفت و آمدهای بعدی مقامات قضایی و امنیتی دو کشور و اعتراف فرد ضارب نشان داد این اقدام فردی و با انگیزه های شخصی بود. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد. موسوی با بیان این که به زودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود، گفت:هیاتی برای آماده سازی مقدمات به تهران سفر کرده است. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اساس اصول و مبانی ثابت حرکت می کند که قابل خدشه و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه طلبی از جمله این اصول اساسی است که در دوران اشغال، ایران را کنار جمهوری آذربایجان قرار داد. موسوی تصریح کرد: بنده برخی اخبار و گزارش های هدفدار مبنی بر کمک ایران به اشغالگران را کاملا نفی و رد می کنم و اینگونه وارونه سازی ها جای تاسف دارد. واقعیات را از مقامات تان بپرسید. وی در ادامه اظهار داشت: مقام معظم رهبری به عنوان نفر اول کشور ما و فرمانده کل قوا چه در ابتدای اشغال سرزمین های آذربایجان و در دوره جنگ اول قره باغ و چه در جنگ دوم قره باغ صراحتا از آزادسازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان حمایت کردند و بقیه ارکان نظام در دولت و نیروهای مسلح همواره همین منویات را پی گرفتند و ادامه دادند. این دیپلمات کشورمان در گفت و گو با باکو تی. وی همچنین ابراز کرد: ایران بیش از ۳۰ سال نخجوان را به خاک اصلی جمهوری آذربایجان متصل کرد و الان هم بنا داریم این مسیر را توسعه داده و متنوع کنیم. مسیر هوایی اتصال به نخجوان نیز از فضای ایران عبور می کند. موسوی با بیان این که دو کشور بجای دیوار کشی در حال پل زدن میان خود هستیم، گفت: همه اقوام ایرانی، ایران را از آن خود می دانند و از نظر بنده ایرانی ترین قوم در کشور ما آذربایجانی های ما هستند و در همه جای ایران هم حضور دارند. شخص اول کشور ما اصالتا آذری زبان هستند و بسیار تاکید و توصیه بر تکلم به این زبان در میان خانواده ها دارند. وی همچنین اظهار داشت: در حال طراحی پروژه های بزرگ اقتصادی برای ایجاد درهم تنیدگی بیشتر اقتصادی دو همسایه هستیم.