هیچ گره اقتصادی غیر قابل حل وجود ندارد

معاون اول رییس جمهور در جلسه با هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی ایران تعامل پذیری،‌ اعتماد، دوری از دیوان سالاری،‌ چابکی در تصمیم گیری و بهره گیری از تیم های کارشناسی حرفه ای اقتصادی را از مهمترین ویژگی های بخش خصوصی برشمرد و تاکید کرد: هیچ گره اقتصادی در داخل کشور وجود ندارد که توسط مردم و فعالین اقتصادی قابل حل نباشد. محمد مخبر صبح دیروز (سه‌شنبه) در این جلسه با تاکید بر اینکه تجارب دنیا و تحقیقات علمی نشان می دهد که پیشرفت و توسعه جز از طریق سازوکار مردمی کردن اقتصاد میسر نیست تصریح کرد: فعالیت اتاق بازرگانی طی سالیان گذشته با بهره گیری از ساختار متنوع و به روز و پوششی از طیف بزرگ فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ، مزیتی برای اقتصاد کشور بوده که تاکنون استفاده حداقلی از ظرفیت های آنان انجام شده است. معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های فوق العاده کشور و همچنین امکانات خدادادی افزود: اداره کشور متناسب با این ظرفیت ها نبوده است و تصدی گری دولت و وزارتخانه ها در اقتصاد و عدم وجود روحیه خطرپذیری در مسائل اقتصادی به عدم بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی کشور منجر شده است.

 

الگو قراردادن امیرالمومنین = عامل موثری برای مقاومت در برابر سختی‌ها است

رئیس جمهور با تاکید بر انجام وظیفه بدون منت همه دستگاه‌های مسئول نسبت به ایتام، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای تبدیل سنت حسنه احسان و نیکوکاری و تکریم ایتام به یک فرهنگ عمومی در جامعه دانست و گفت: مسئولیت اجتماعی نسبت به یتیمان یک وظیفه اخلاقی و انسانی در جامعه اسلامی است که همه افراد می‌بایست به آن پایبند باشند. سید ابراهیم رئیسی شامگاه بیست و یکمین روز ماه مبارک رمضان، میزبان جمعی از ایتام تحت پوشش سازمان‌های حمایتی و مدیران این سازمان‌ها بود. رئیسی شناخت امیرالمومنین (ع) و الگو قراردادن ایشان در زندگی را عامل موثری برای مقاومت در برابر سختی‌ها و مشکلات زندگی دانست و به حاضران در این جلسه توصیه کرد که اجازه ندهند سختی‌ها و مشکلات، زندگی آنان را دچار اخلال کند. رئیس جمهور با اشاره به زندگی بسیاری از انسان‌ها که با وجود سختی‌ها، مشکلات و محرومیت‌ها، مدارج ترقی را طی کرده و به جایگاه رفیع علمی دست یافته‌اند، افزود: شما نیز با تلاش و پشتکار حتما می‌توانید در مقابله با مشکلات با تبدیل تهدیدها به فرصت، آینده‌ای روشن و زیبا برای خود رقم بزنید و انسان‌هایی قوی و با اراده محکم در جامعه باشید.

سالیوان برای دیدار با
بن‌سلمان به عربستان می‌رود
منابع خبری اعلام کردند مشاور امنیت ملی کاخ سفید قصد دارد به‌منظور انجام مذاکرات با ولیعهد سعودی به عربستان سفر کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قصد دارد طی روزهای آتی به‌منظور انجام مذاکرات با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و در بحبوحه تحرکات آمریکا برای پیشرفت در زمینه عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی به عربستان سفر کند. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، یک مسئول آمریکایی اعلام کرد سالیوان قصد دارد با ولیعهد سعودی درخصوص این موضوع رایزنی کند اما انتظار پیشرفت بزرگ در این زمینه وجود ندارد. یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفت سالیوان مذاکرات گسترده‌ای را درخصوص چندین مسأله انجام خواهد داد. وی گفت مدتی است که سفری به عربستان صورت نگرفته و می‌توان در مورد آن بحث زیادی کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ۲۱ مارس مدعی شده بود واشنگتن و ریاض پیشرفت خوبی در مذاکرات درباره عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی بدون ارائه جدول زمان برای انعقاد توافق محقق کرده‌اند.

وزیر دفاع سابق انگلیس:
جنگ نزدیکتر از هر زمان دیگری است
وزیر دفاع سابق انگلیس گفته، این کشور امن نیست: «جهان خطرناکتر می‌شود و آنهایی که آرزوی آسیب زدن به ما را دارند، قدرتمندتر و تهاجمی‌تر می‌شوند. ما بیش از هر زمان دیگری از سال ۱۹۴۵ به جنگ نزدیک شده‌ایم.» مایکل فالون، وزیر دفاع سابق انگلیس گفت: ما برای اجتناب از جنگ به دفاع قوی برای بازدارندگی دشمنان خود و حفاظت از مردم نیاز داریم. به نوشته روزنامه دیلی میل، فالون ادامه داد: حمله روسیه به اوکراین برای ما هزینه‌های زیادی از قبیل افزایش بهای انرژی و غذا را در پی داشته است. وی هم‌چنین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌خواهد دیگر دموکراسی‌ها حتی آنهایی که در ائتلاف ناتو هستند را بازپس گیرد. این مقام سابق دفاعی انگلیس ادامه داد، چین نیز از طرف دیگر در حال ساخت یک نیروی دریایی قدرتمند است که شامل زیردریایی‌های اتمی بیشتر، ناوها و ناوهای هواپیمابر می‌شود. کره شمالی هم برنامه‌های موشکی دارد که تهدیدی علیه انگلیس به شمار می‌رود. وزیر دفاع سابق انگلیس گفت: تروریست‌ها به ما نزدیکتر می‌شوند و در لندن و منچستر بمب گذاری کرده‌اند. آنها مسیر حمل و نقل دریایی و کشتی‌های انگلیسی را هدف حملات خود قرار می‌دهند و مسیرهای تجاری ما را دچار اختلال می‌کنند.

السیسی برای سومین دوره ریاست جمهوری سوگند یاد کرد
«عبدالفتاح السیسی» برای دوره جدید ریاست جمهوری در مصر سوگند یاد کرد. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر با حضور در پارلمان این کشور، برای دور جدید ریاست جمهوری مصر سوگند یاد کرد. وی پس از ادای سوگند در اظهاراتی گفت:بار دیگر عهد می‌بندم که مسیر خود را برای ساخت دولتی مدرن و دموکراتیک و تحقق خواسته‌های مردم تکمیل کنم. السیسی اضافه کرد: اولویت من محافظت از امنیت ملی مصر در منطقه‌ای پر اضطراب است. رئیس جمهوری مصر افزود: برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ایجاد فرصت‌های اشتغال تلاش خواهیم کرد. وی همچنین بر لزوم تقویت اقتصاد مصر در مقابله با بحران‌ها تاکید کرد. السیسی با کسب ۳۹ میلیون و ۷۰۲ هزار رای پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر مصر شد. وی از سال ۲۰۱۴ میلادی رئیس جمهوری مصر است. السیسی که متولد سال ۱۹۵۴ است، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ وزیر دفاع بود و پیش از آن ریاست اطلاعات نظامی را بر عهده داشت. دوره ریاست جمهوری در مصر از سال ۲۰۱۹ میلادی ۶ ساله شد و قبل از آن ۴ ساله بود.

باکو از حمله نیروهای مسلح ارمنستان به نخجوان خبر داد
وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که مواضع نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در مسیر نخجوان مورد هدف نیروهای مسلح ارمنستان قرار گرفت. در بیانیه ارتش آذربایجان آمده است: دوشنبه شب یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان از مواضع مستقر در مسیر آرازدین منطقه داوالی و سایبالی منطقه گاراکیلسا، مواضع ارتش آذربایجان را هدف گرفتند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی
به قزاقستان سفر کرد
نماینده‌ مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح دیروز سه شنبه به‌ دعوت‌ همتای قزاقستانی برای شرکت در نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو شانگهای در رأس هیأتی عالی‌ رتبه‌ عازم آستانه‌ شد. بعد از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای این نخستین حضور دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی در چنین اجلاسی است. احمدیان در حاشیه‌ی این نشست با تعدادی از همتایان خود از کشورهای عضو دیدار خواهد داشت.

پهپاد انگلیسی برای ارتش این
کشور فاجعه آفرید
نشریه انگلیسی فاش کرد یک نوع پهپاد جاسوسی-تهاجمی ارتش انگلیس بعد از تولید به نواقص فراوان برخورده، قابلیت پرواز را در شرایط آب‌وهوایی بد نداشته و در نتیجه به دلیل عملکرد فاجعه‌بار به جز برای آموزش مورد استفاده این ارتش قرار ندارند. نشریه انگلیسی «تایمز» نوشت، ناوگان پهپادهای جاسوسی- شناسایی انگلیسی از مدل «واچ‌کیپر» با وجود آنکه هر کدام پنج میلیون پوند قیمت دارند در شرایط آب‌وهوایی بد قابلیت اجرای عملیات نداشته و هیچ کدام از آنها در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

پیام رهبر انقلاب برای شهادت سردار زاهدی و همرزمانش:

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی.
به گزارش «تجارت»، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد هادی حاج رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز.
شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در جمع اولیاء و صلحاء، متنعم به نِعَم الهی‌اند.
سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است.
رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی.
والسلام علی عبادالله الصاحین
سیّدعلی خامنه‌ای

تهران به جنایت تروریستی تل‌آویو در سوریه پاسخ خواهد داد

گروه سیاسی: حملات تروریستی روز دوشنبه (13 فروردین) رژیم صهیونیستی به محل ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق که منجر به شهادت چند تن از مستشاران کشورمان شد، موجی کم‌سابقه از واکنش را به همراه داشت. در این حمله تروریستی سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی به شهادت رسیدند. اهمیت این رخداد به اندازه‌ای بود که شورای امنیت سازمان مللدیروز سه‌شنبه (۱۴ فروردین) به درخواست روسیه جلسه‌ای درباره حمله هوایی رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق تشکیل داد. به گزارش «تجارت»، تا لحظه تنظیم گزارش حاضر، بر اساس گفته سفیر ایران در سوریه تعداد شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق به ۱۳ نفر افزایش پیدا کرده است. حمله تروریستی رژیم اسرائیل در دمشق، با سطحی گسترده از واکنش‌های داخلی، منطقه‌ای وفرامنطقه‌ای همراه شد. در برخی از شهرهای بزرگ کشورمان تجمعاتی اعتراضی در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه برگزار شد. در سطح سیاسی نیز مسئولان کشور و سیاست‌مداران دیگر کشورها روی خط آمده و جنایت جدید تل‌آویو را به شدت محکوم کردند.

درخواست ایران برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت
در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره ای شورای امنیت نوشت: مکاتبه حاضر متعاقب نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل تهیه شده است. وی در این نامه افزوده است: این جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی (همان‌طور که صراحتاً در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، بدان اشاره شده) است. این جنایات هولناک همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به حساب می‌آیند.

تل‌آویو حمله را به وقیحانه‌ترین شکل ممکن توجیه کرد
در تنها واکنش رسمی مقامات رژیم صهیونیستی تا لحظه تنظیم این گزارش، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به حمله به کنسولگری ایران در دمشق گفت: هدف اسرائیل این است که در همه جا و هر روز اقدام کند تا از افزایش توان دشمنانش جلوگیری کند. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در نشست کمیته دفاعی و امور خارجی کنست گفت: ما در یک جنگ چند جبهه‌ای هستیم. در حمله و دفاع. ما هر روز شاهد این امر هستیم، از جمله در روزهای اخیر. به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، گالانت همچنین ادامه داد: اسرائیل همچنین تلاش می‌کند برای همه کسانی که علیه ما در سراسر منطقه اقدام می‌کنند، روشن کند که بهای اقدام علیه اسرائیل بهای سنگینی خواهد داشت.

عبور رژیم صهیونیستی از تمام تعهدات بین‌المللی
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران پس از این حمله در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوری خود ضمن تشکر از حضور وزیر امورخارجه سوریه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، گفت: نتانیاهو به‌دلیل شکست‌های پی‌درپی رژیم اسرائیل در غزه و دست نیافتن به اهداف جاه‌طلبانه صهیونیست‌ها، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است. وزیر امورخارجه ایران حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را عبور از همه تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و مسئولیت عواقب این اقدام را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و بر ضرورت واکنش جدی جامعه جهانی نسبت به این گونه اقدامات جنایتکارانه تاکید کرد.

تل‌آویو منتظر واکنش تهران باشد
در سطح داخلی مقام‌های ارشد سیاسی کشورمان به صورت واحد بر قطعی بودن واکنش ایران به جنایت جدید رژیم اسرائیل تاکید کردند. رهبر انقلاب تاکید کردند که صهیونیست‌ها از اقدام جنایت‌کارانه خود پشیمان خواهند شد. در سطحی دیگر، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در واکنش به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: صهیونیست‌ها باید بدانند با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید و روز به روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند. سید ابراهیم رئیسی در بیانیه‌ای با محکومیت تهاجم غیرانسانی و نقض آشکار مقررات بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق اظهار داشت: این سرداران مجاهد که از فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دلیر دوران دفاع مقدس بودند، در کسوت مستشاری ارشد در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و در حراست از ارزش‌های بلند اسلامی و انسانی در سوریه حضور داشتند و سرافرازانه به کاروان شهیدان پیوستند. همچنین، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به شهادت سردار محمدرضا زاهدی و تعدادی دیگر از اعضای سپاه پاسداران در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه عنوان کرد: سردمداران جاهل رژیم غاصب اسرائیل بدانند اقدام تجاوزگرانه و ددمنشانه آنان با مجازات سختی مواجه خواهد گشت. احمد وحیدی وزیر کشور نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شهادت سردار زاهدی و همراهان ایشان را تسلیت عرض می‌نمایم. مطمئنا واکنش اسراییل بر اثر انفعال و شکست‌های میدانی است. خوش بحال شهید زاهدی که تا آخرین لحظه عمرش برای امنیت مردم خواب و خوراک نداشت. فرزندان خمینی کبیر سرنوشتی جز شهادت ندارند. صهیونیست‌ها، منتظر واکنش باشند.» دریابان علی شمخانی هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رژیم صهیونیستی به عنوان ارتش نیابتی ‎آمریکا در منطقه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق مرتکب حماقتی شده که باید تاوان آن را پس بدهد. مطلع بودن یا نبودن واشنگتن از قصد ‎اسراییل برای دست زدن به این اقدام، تاثیری در مسئولیت مستقیم آمریکا در قبال این جنایت و تبعات آن ندارد.»

حق نشان دادن واکنش برای ایران محفوظ است
علاوه بر واکنش گسترده مسئولان سیاسی کشور، وزارت خارجه ایران اعلام کرد مسئولیت عواقب حمله به نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق را متوجه رژیم صهیونیستی می‌داند و تهران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد حمله موشکی عصر دوشنبه رژیم جعلی اسرائیل، به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند. وزارت خارجه اعلام کرد متأسفانه در این حمله هدفمند به یک مکان شناخته شده دیپلماتیک، تعدادی از مستشاران نظامی‌ ضدتروریسم جمهوری اسلامی ایران - دارای مصونیت دیپلماتیک- که همزمان با حمله مزبور، در برنامه صرف افطار ماه مبارک رمضان در این ساختمان حضور داشتند، به شهادت رسیدند. در این بیانیه آمده است: «بی‌شک این حمله زبونانه و نفرت‌انگیز، نقض مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک -ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق- و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و منشور ملل متحد است، فلذا انتظار این است که تعرض شنیع و خلاف حقوق بین‌الملل یادشده، از سوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی تقبیح و شدیدا محکوم گردد».

موضع آمریکا در قبال جنایت رژیم صهیونیستی
در سطحی دیگر، یک رسانه آمریکایی در گزارشی ادعا کرد یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا به تهران گفته است که کاخ سفید در حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران نقش نداشته و رژیم صهیونیستی تنها در دقایق آغازین این عملیات متجاوزانه و بدون ارائه جزئیات به آن‌ها اطلاع داده است. پایگاه خبری-تحلیلی آکسیوس با اعلام این خبر افزود: این پیام نادر نشان می‌دهد که دولت بایدن، عمیقا نگران است که این حمله اسراییل به گسترش درگیری در سطح منطقه و ازسرگیری گروه‌های مقاومت تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی شود. علاوه بر آمریکایی‌ها، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی درباره حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، خواستار خویشتن‌داری برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها شد. «پیتر استانو» سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا، امروز(سه‌شنبه) گفت که اتحادیه اروپا از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق نگران است.

موج گسترده محکومیت‌های بین‌المللی
حمله تروریستی رژیم اسرائیل به کنسول‌گری ایران در سطح بین‌المللی نیز با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه شد. سران و مقامات کشورهای متعددی، ازجمله سوریه، کوبا، چین، روسیه، پاکستان، عمان، کویت، اردن، مصر و شماری دیگر حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند. در مهم‌ترین سطح، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به حمله هوایی ارتش رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق سوریه ابراز نگرانی کرد. کاخ ریاست جمهوری روسیه دیروز-سه‌شنبه- تاکید کرد که حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق اقدامی متجاوزانه است. مسکو همچنین خاطرنشان کرد که این حمله تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. وزارت امور خارجه چین هم حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق را محکوم کرده و بر حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و احترام به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: «چین این حمله را محکوم می‌کند. امنیت اماکن دیپلماتیک نباید مختل گردد و باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود». وزارت امور خارجه عربستان، در بیانیه ای حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه را محکوم کرد. این وزارت‌خانه اعلام کرد: «ریاض حمله به مراکز دیپلماتیک که نقض معاهدات بین المللی و اصل مصونیت دیپلماتیک است را به هربهانه‌ای و تحت هر توجیهی مردود می‌داند.» بر اساس این گزارش، حمله تروریستی روز گذشته رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه با محکومیت کشورهای مختلفی مواجه شده و این کشورها حمله به مراکز دیپلماتیک را نقض قوانین و مقررات بین المللی عنوان کرده اند. محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده انصارالله یمن نیز شامگاه دوشنبه در توییتی نوشت: «ما حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را که به شهادت تعدادی از شخصیت‌های ایرانی منجر شد، محکوم می‌کنیم. این حمله تلاشی ناکام برای دستیابی به تصویری از پیروزی است. این حمله نقض حاکمیت سوریه و تجاوز آشکاری به این ۲ کشور به دلیل حمایتشان از فلسطین است.» در سطحی دیگر، جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد. وزارت امور خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله اشغالگران اسرائیلی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، این تجاوز را نقض آشکار قوانین بین المللی و حاکمیت سوریه دانست. سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان هم شهادت مستشاران نظامی کشورمان در حمله موشکی به کنسولگری ایران در دمشق را تسلیت گفت و این اقدام را قویاً محکوم و نقض قوانین بین‌المللی خواند. وزیر خارجه سلطنت عمان شهادت مستشاران نظامی کشورمان در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را تسلیت گفت و این اقدام را قویا محکوم و نقض قوانین بین المللی خواند. در سطحی دیگر، حزب‌الله در بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی و چند مستشار نظامی ایرانی در این حمله، بر تداوم حرکت محور مقاومت تاکید شده است. در ادامه بیانیه حزب‌الله آمده است: ما کاملا معتقد هستیم که خون بی‌گناه این شهدا، باعث عزم بیشتر برای مقاومت و مقابله با دشمن اسرائیلی خواهد شد. حزب الله لبنان در پایان بیانیه تصریح کرده است: مسلماً این جنایت که کنسولگری ایران را هدف قرار داد بدون مجازات و انتقام از دشمن اسرائیلی نخواهد ماند. همچنین، وزیر امور خارجه ونزوئلا با ابراز همبستگی با ملت و دولت ایران به دلیل حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به بزرگ‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه تبدیل شده است. وزارت خارجه حکومت سرپرستی افغانستان نیز در بیانیه‌ای حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را نقض آشکار موازین دیپلماتیک و اقدامی تحریک‌آمیز عنوان کرد. در سطحی دیگر، وزارت امورخارجه پاکستان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت سوریه و قوانین بین‌المللی خواند.

حرکت خاورمیانه به سمت لبه پرتگاه
به دنبال نقض فاحش قوانین بین الملل از سوی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه، تارتمای شبکه خبری سی ان ان در تحلیلی نوشت خاورمیانه باردیگر در لبه پرتگاه و در آستانه تشدید بحران و گسترش جنگ قرار گرفت. تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در این تحلیل نوشت: حمله روز دوشنبه (روز گذشته) به کنسولگری ایران در دمشق خطرناک ترین تنش خارج از حیطه جنگ اسرائیل علیه غزه که از شش ماه گذشته آغاز شده، به شمار می رود؛ این حمله همچنین از جدیدترین مجموعه حملات اخیر اسرائیل در سوریه و علیه حزب‌الله لبنان است که در خارج از حیطه جنگ غزه طی شش ماه گذشته رخ می دهد. سی ان ان نوشت: حزب الله لبنان، متحد منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، به نیابت از فلسطینیان ساکن غزه درگیر جنگ که تاکنون به کشته شدن بیش از 32 هزار فلسطینی منجر شده است، وارد درگیری با اسرائیل شده اما از یک تقابل همه جانبه که بتواند به نگرانی واشنگتن بیانجامد، اجتناب ورزیده است اما پس از حمله به کنسولگری ایران در دمشق، ممکن است تغییری در این موضع حزب الله ایجاد شود و منطقه در آستانه گسترش جنگ قرار گیرد.