رئیس جامعه انجمنهای حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران از خروج بیش از ۵۰۰ بومگردی از چرخه فعالیت رسمی در سال گذشته و فعالیت چراغ خاموش بعضی از آنها خبر داد و گفت: فعالیت آزاد و قارچگونه اقامتگاههای غیرمجاز از جمله دلایل تاثیرگذار بر رکود کاری بومگردیهای دارای مجوز است.
یاور عبیری که تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳ را یکی از خلوتترین دورههای کاری بومگردیها در بسیاری از نقاط کشور میداند، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: البته با توجه به شرایط اقتصادی، پیشبینی میشد که وضعیت سفر و اقامت در نوروز ۱۴۰۳ به نسبت خوب نباشد، اما فکر نمیکردیم تا این حد با ریزش تقاضا مواجه شویم. در برخی استانهای پرتردد از جمله خراسان رضوی در روزهای نخست تعطیلات نوروز، تنها حدود هشت درصد ظرفیت اقامتگاههای بومگردی آن تکمیل شده بود. وضعیت در استانهای همدان، چهارمحال و بختیاری و دیگر استانها نیز خوب نبود. او که اصلیترین عامل کاهش رغبت مردم برای استفاده از بومگردیها را وجود خانههای اجارهای و غیرمجاز میداند، در ادامه گفت: ماههاست که فریاد میزنیم فعالیت اقامتگاههای غیرمجاز به بومگردیها ضربه زده است، اما توجهی نمیشود، درحالی که وضعیت در برخی مناطق بغرنج شده است، مثلا در یک روستا فقط یک اقامتگاه بومگردی دارای مجوز وجود دارد، اما حدود هفت هشت خانه دیگر با این عنوان درحال فعالیت هستند، این خانهها نه مالیات میدهند، نه تعهدی دارند و نه به جایی پاسخگو هستند و هر اتفاق و تخلفی که در آن خانهها رخ دهد، به نام بومگردیها تمام میشود.
رئیس جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران اضافه کرد: بارها گزارشهایی از تخلفهای خانههای اجارهای و اقامتگاههای بدون مجوز به ما اعلام شده است، ولی وقتی بررسی شده متوجه شدهایم آن اقامتگاه اصلا مجوز نداشته و ما نمیتوانیم به موضوع آن رسیدگی کنیم. متاسفانه هیچ عزمی هم برای پلمب این غیرمجازها نیست. ما ماههاست فریاد میزنیم که در وضعیت موجود، بومگردیها دیگر رغبتی به ادامه فعالیت و یا مهمتر از آن تمدید و یا گرفتن مجوز گردشگری ندارند.
عبیری افزود: در سال گذشته بیش از ۵۰۰ اقامتگاه بومگردی از سامانه «جانا» (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) خارج شده و مجوزشان را تمدید نکردهاند و بعضی از آنها چراغ خاموش فعالیت میکنند، چون وقتی میبینند در همسایگی آنها اقامتگاهی وجود دارد که دردسرهای گرفتن مجوز از گردشگری را ندارد، ناچار هم نیست به جایی پاسخگو باشد و بدون آنکه مالیات بدهد و کسی با آن کاری داشته باشد، راحت کار میکند، آنها هم زیر بار آن همه تعهد نمیروند. این درحالی است که بومگردیها کار فرهنگی انجام میدهند و اصلا هویت و ماموریتشان با اقامتگاههای دیگر متفاوت است.
رئیس جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران درباره دیگر عوامل رکود کاری بومگردیها در نوروز امسال، گفت: بیشترین مهمانان بومگردیها از قشر متوسط جامعه بودند، اما ظاهرا آنها امسال کمتر مسافرت رفتهاند. پرسوجوها نیز حاکی از این است که هتلهای ۴ و ۵ ستاره همانند دورههای گذشته مهمانانشان را داشتهاند، مسافران این اقامتگاهها معمولا از قشر مرفهتر جامعه هستند، که وضعیت اقتصادی روی آنها تاثیری نداشته و اگر بررسی شود حتما هتلهای کمستاره، وضعیت مشابه بومگردیها را داشتهاند.
او فعالیت ستاد اسکان نوروزی در مدارس و اقامتگاههای فرهنگیان و مهمانسراهای دولتی را معضل دیگر اقامتگاههای رسمی گردشگری دانست و اظهار کرد: البته که آموزش و پرورش، فضاهایی را برای قشر ضعیفتر جامعه و یا مواقع اضطراری آماده میکند، اما در کجای قانون آمده است که آنها در هر شرایطی باید مهمان و مسافر بپذیرند و نگاه درآمدزایی به این بخش، که هیچ سنخیتی با ماموریت آنها ندارد، داشته باشند؟
عبیری افزود: باید تاکید بر استفاده مسافران از ظرفیت اقامتگاههای رسمی باشد و بعد از ظرفیت مدارس و اقامتگاههای فرهنگیان استفاده شود. هر دستگاهی باید به وظایف خود بپردازد؛ آیا این درست که بومگردیها هم وارد حوزه آموزش شوند؟
رئیس جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران در ادامه با بیان اینکه برخی عامل خلوت بودن بومگردیها در نوروز را قیمت آنها دانستهاند، گفت: شاید برخی بومگردیها قیمتها را بالا اعلام کرده باشند، که البته میگویم درباره بومگردیهای دارای مجوز، نمیتواند خیلی درست باشد، چون آنها ملزم به ارائه نرخنامه مصوب هستند و نظارت وجود دارد و نمیتوانند نرخ بالاتر از حد تعیینشده بدهند، اما موضوع این است که برخی اقامتگاهها در نوروز امسال حتی یک تماس نداشتند که ما بگوییم مردم چون قیمت بالا گرفتهاند پشیمان شدهاند و سراغ اقامتگاههای غیرمجاز و یا مدارس رفتهاند. قطعا عوامل دیگری دخیل بوده است. اقامتگاههای بومگردی داشتهایم که تا قبل از تعطیلات نوروز، ظرفیتش تکمیل میشده، اما در نوروز حتی یک تماس نداشته است. وقتی حتی روبهروی هتلها کارتن به دستهای خانههای اجارهای ایستادهاند و کسی با آنها کاری ندارد، چه انتظاری میتوان داشت؟
عبیری تاکید کرد: با ادامه این وضعیت، بومگردیها دوام نمیآورند و این صنعت به بیراهه میرود.
ستاره کشتی ایران به احتمال فراوان پس از ۸ ماه دوری از میادین قرار است در مسابقات رنکینگ مجارستان به میدان برود. به گزارش ایسنا، حسن یزدانی پس از انجام عمل جراحی بر روی کتف خود مدتی را از تمرینات کشتی دور بود اما شاخص ترین چهره کشتی ایران زودتر از پیش بینی پزشکان، در حال حاضر تمرینات کشتی خود را با کشتی گیران نوجوان در مازندران دنبال می کند تا از دو هفته دیگر تمرینات کشتی را طبق روال سابق به مرور با کشتی گیران بزرگسال آغاز کند. بر خلاف برخی شایعات مبنی بر احتمال نرسیدن یزدانی به المپیک، یزدانی این روزها با انگیزه بسیار بالا تمرینات خود را دنبال می کند و با جدیت به دنبال کسب سومین تجربه حضور در ادوار المپیک است تا طبق اظهارات خود دومین طلای المپیک را نیز به ویترین افتخارات خود اضافه کند. بر اساس چرخه انتخابی تیم ملی، هادی وفایی پور تنها رقیب یزدانی برای کسب دوبنده وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی در المپیک، در صورتیکه در رقابت های قهرمانی آسیا صاحب مدال طلا شود وارد رقابت انتخابی با حسن یزدانی خواهد شد. طبق شنیده ها، در صورتیکه وفایی پور در مسابقات آسیایی به مدال طلا برسد، به همراه حسن یزدانی در مسابقات رنکینگ مجارستان که قرار است از ۱۷ تا ۲۰ خرداد در بوداپست برگزار شود، به میدان می روند تا در نهایت چهره نماینده وزن ۸۶ کیلوگرم ایران در المپیک پاریس مشخص شود. به این ترتیب رقابت های رنکینگ مجارستان، تنها فرصت برای حسن یزدانی بعد از دوری چند ماهه از میادین است تا هم وضعیت دقیق او توسط کادر فنی تیم ملی ارزیابی شود و هم برای راهیابی به المپیک با وفایی پور رقابت کند. اما احتمال جدی دیگر این است، در صورتیکه یزدانی آمادگی لازم را در این رویداد نداشته باشد و نتواند به سطح مورد نظر کادر فنی تیم ملی برسد، احتمال اضافه شدن گزینه ای به نام کامران قاسمپور نیز به مدعیان وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک به صورت انتخابی رو در رو وجود خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: در طرح ترافیک سال ۱۴۰۳، خودروهای برقی و هیبریدی در صورت ثبت خودرو در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری، معاف از پرداخت عوارض طرح ترافیک و آلودگی هوا می باشند. به گزارش ایسنا، شهریار افندی زاده در مورد اجرای طرح ترافیک در سال جدید که از امروز ۱۴ فروردین آغاز شده است، گفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، طرح ترافیک برای روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰ ( باستثنای روزهای تعطیل ) و روزهای پنجشنبه ها طرح ترافیک فقط شامل طرح کنترل آلودگی هوا بوده که از ساعت ۶:۳۰ لغایت ۱۳:۰۰ ، اجرا میشود. وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک ۴۰ درصد افزایش دارد، افزود: همانند سنوات گذشته هر شهروند دارای پلاک با سرشماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد که در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور، عوارض تردد از وی دریافت میشود. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: رزرو طرح ترافیک از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن های مورد تایید شهرداری تهران انجام میشود و افرادی که به صورت روزانه قصد ورود به طرح ترافیک را دارند، باید تردد خود را رزرو کنند. افندی زاده با اشاره به اینکه شهروندان می توانند عملیات رزرو را به صورت روزانه یا هفتگی از روز چهارشنبه هفته قبل انجام دهند، تصریح کرد: امکان رزرو طرح حتی پس از بازگشت به مبدأ، تا ساعت ۲۴ همان روز نیز وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، سقف سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۰۳ هزار دستگاه خودرو است و در صورتی که سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد شهروندان تا پایان همان روز امکان رزرو دارند. افندی زاده با بیان اینکه نرخ پایه عوارض سال ۱۴۰۳ مبلغ ۷۵هزار تومان تعیین شده است، گفت: نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران افزود: داشتن معاینه فنی برتر نیز ملاک تاثیر گذاری بروی قیمت تمام شده تردد است و اگر خودرویی با معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰:۰۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶:۰۰ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۶۳ هزار تومان به ازای هر روز تردد در محدوده طرح ترافیک و ۳۱هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا پرداخت کند. وی تصریح کرد: خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند اگر قبل از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶:۰۰ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۹۰هزار تومان به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۴۵هزار تومان به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازند. مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰:۰۰ وارد و بعد از ساعت ۱۶:۰۰ از محدوده طرح خارج شود باید مبلغ ۱۳۵هزار تومان به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۶۷ هزارو ۵۰۰ تومان به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد. همچنین اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر بعد از ساعت ۱۰:۰۰ وارد و بعد از ساعت ۱۶:۰۰ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۹۰ هزار تومان به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۴۵ هزارتومان به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد. افندی زاده با تأکید بر اینکه در صورت داشتن معاینه فنی عادی به تعرفه های فوق مبلغ ۲۵ درصد اضافه خواهد شد، گفت: خودروهای برقی و هیبریدی در صورت ثبت خودرو در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری، معاف از پرداخت عوارض طرح ترافیک و آلودگی هوا میباشند. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران همچنین از اختصاص تخفیف ۹۰ درصدی به افراد دارای بیماری خاص یا معلولیت هستند خبر داد و افزود: این افراد می توانند با مراجعه به نهادهای تحت پوشش، نسبت به دریافت سهمیه خود اقدام نمایند.