اعلام هزینه های صندوق ملی برایطرح های مسکن

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن از هزینه‌کرد صندوق ملی مسکن به مبلغ نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مسکن در سال گذشته خبر داد. «محمدرضا مهدیار اسماعیلی» با اعلام اینکه در سال گذشته حدود ۱۲ هزار میلیاردتومان برای اجرای طرح‌های مسکن اعم از نهضت ملی مسکن، تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر و تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی هزینه شد، گفت: در سال جدید در تلاش هستیم تا از طریق جلب مشارکت مردمی از طریق جذب منابع خرد، پروژه‌های نهضت ملی مسکن را پیش ببریم به طوری که هم پروژه ها پیش برود و هم سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شوند. رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن افزود: با تاکید وزیر راه و شهرسازی، در ماه‌های آینده سامانه تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم و به کارگزاری بانک مسکن از سوی صندوق ملی مسکن راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد. در این سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن برای جذب منابع عمومی مردم انجام می‌شود. مهدیاراسماعیلی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با تامین منابع بانکی و منابع دولتی و مشارکت مردم، منابع خرد را از طریق بازار سرمایه و سایر موارد به بخش مسکن و ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن هدایت کنیم. وی درباره منابع صندوق ملی مسکن نیز توضیح داد: در حال حاضر در انتظار پرداخت ۲ فقره و هر فقره پنج هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

 

اعلام زمان افزایش قیمت کرایه اتوبوس و تاکسی

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران با تأکید بر اینکه افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی در تهران از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی می شود، گفت: هرگونه افزایش نرخ کرایه در هریک از بخش های حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس و مترو پیش از اردیبهشت تخلف است و با آن برخورد خواهد شد. سعید بشیری در تشریح اعمال افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در تهران گفت: در متن مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که به تصویب هیات تطبیق فرمانداری تهران رسید نیز تاکید شده بود زمان اجرای افزایش نرخ کرایه های تاکسی، اتوبوس و مترو از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ است و بر همین اساس افزایش نرخ کرایه ها از ابتدای اردیبهشت ماه امکان پذیر بوده و هرگونه افزایش پیش از این تاریخ تخلف محسوب می شود. وی افزود: بی تردید باید در بخش تاکسیرانی در صورت مشاهده با این تخلفات از سوی حوزه نظارت سازمان تاکسیرانی برخورد قانونی صورت بگیرد. بشیری معاون عمرانی فرمانداری تهران پیشتر نیز از تأیید نرخ کرایه‌های ۱۴۰۳ حمل و نقل عمومی پایتخت و مصوبه شورای شهر تهران در هیأت تطبیق فرمانداری تهران خبر داده بود. وی تاکید کرده بود: بر روی ارقام با توجه به اینکه پایین تر از نرخ تورم بود، نکته‌ای نداشتیم؛ اما چند نکته حقوقی در متن مصوبه بود که به شورای شهر تهران اعلام شد تا برطرف کنند؛ لذا ارقامی که برای نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در شورای شهر تهران مصوب شده بود

ساخت راه‌آهن رشت - آستارا
در یک قدمی اجرا
در جریان دیدار سفیر ایران در روسیه با معاون وزیر حمل‌ونقل این کشور اعلام شد که تدوین قرارداد اجرایی موافقتنامه ساخت راه‌آهن رشت - آستارا مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به‌زودی می‌توان شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه بود. به گزارش ایسنا، در جریان دیدار روز گذشته کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه با معاون وزیر حمل‌ونقل این کشور، راهکارهای توسعه حمل و نقلی در چارچوب کریدور شمال - جنوب را بررسی کردند و روند همکاری‌ها در خصوص ساخت راه‌آهن رشت - آستارا در چهارچوب گذرگاه بین‌المللی شمال - جنوب مورد بررسی قرار گرفت. سرگئی پاولوف، قائم‌مقام راه‌آهن روسیه نیز که در این جلسه حضور داشت، اذعان کرد که حمل بار کانتینری از شاخه شرقی این کریدور از گمرکات «سرخس» و «اینچه‌برون» در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۴۰۰ درصدی برخوردار بود و مذاکرات با راه‌آهن ایران به منظور تعیین تعرفه جهت حمل کود و زغال سنگ به مقاصد کشورهای ایران، امارات متحده عربی و هند در حال جریان است. همچنین پیش از این سید میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- از برنامه‌ریزی برای حمل ریلی بار زغال سنگ از روسیه به هند در سال جاری خبر داده و با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان گفته بود: دو مرز سرخس و اینچه‌برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل می‌شوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل می‌شویم که در نتیجه می‌توان به‌صورت تمام ریلی بار را به بندرعباس رساند.

شمارش معکوس برای مشاورین املاک
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: مشاوران املاک تا پایان ۲۵ اردیبهشت ماه امسال فرصت دارند مجوزهای کاغذی خود را به الکترونیک (شناسه یکتا)
تبدیل کنند.
به گزارش تسنیم، حسین جنتی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: تا پایان وقت ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ فرصت تبدیل مجوزهای کاغذی مشاوران املاک
به مجوزهای الکترونیکی (شناسه یکتا) است. وی تصریح کرد: طبق اعلام درگاه ملی مجوزها از این تاریخ به بعد هر فعال اقتصادی که مجوز الکترونیکی یا همان شناسه یکتا نداشته باشد از نظر قانونی و سامانه‌های دولتی و بانکی فاقد مجوز محسوب می‌شود.

گزارشی درباره الزامات تغییر سبک ساخت مسکن و زندگی در کشور

گروه راه ومسکن: مسکن‌های کوچک مقیاس در تضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی و جامعه خانواده محور است و به هیچ عنوان در دستور کار دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی نیست، واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن که در سراسر کشور در حال ساخت است از استانداردهای لازم سرانه مورد نیاز خانواده، تبعیت می‌کند. بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و عدم تناسب مساحت واحد مسکونی با نیاز خانواده، آسیب‌های گسترده‌ای بر جا خواهد گذاشت. به گزارش «تجارت»، تراکم جمعیت و محدود کردن ساخت‌و سازها در مرز شهرها باعث شده که با گرانی مسکن مواجه شویم؛ برای کاهش قیمت مسکن باید مرز شهرها برداشته و به مردم زمین داده شود تا مردمی‌سازی صورت بگیرد. به گزارش «تجارت»، همه عادت کرده‌ایم داخل خانه‌های بلند مرتبه و برج زندگی کنیم. در اوج تراکم جمعیت؛ بلندمرتبه نشینی و خانه‌های قوطی کبریتی سبک زندگی را تغییر داده و باعث شده تا زندگی برای مردم سخت شود. عمودی‌سازی با فرهنگ ما سازگار نیست. مشکلاتی از قبیل ترافیک، هوای ناسالم برای همۀ افراد، نداشتن فضای سبز که این سبک زندگی برای افراد به وجود آورده، دلیلی شده تا مردم مجبور به زندگی در خانه‌های قوطی کبریتی باشند و احساس رفاه نکنند. در حالی که تا همین چند سال پیش مفهوم خانه نسبت به آنچه امروز درگیرش هستیم کاملاً متفاوت بود.

وضع قوانین برای معضل مسکن
در این با ره با حجت‌الاسلام سیدمصطفی رضوی، دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه علمیه در این باره گفت: تراکم جمعیت در شهرها فقط باعث آلودگی هوا یا ترافیک نمی‌شود، بلکه مشکلات بزرگ‌تری مانند گرانی مسکن را هم به دنبال دارد. قیمت مسکن به حدی افزایش پیدا کرده است که شما کسی را نمی‌بینید دغدغه خانه نداشته باشد. اگر مشکلاتی که این نوع ساخت‌وساز برای روحیات خانواده‌ها به وجود آورده است را در نظر بگیریم، دغدغه‌های مردم سر به فلک می‌کشد. رضوی مشکل اصلی گرانی مسکن را حبس زمین می‌داند و توضیح می‌دهد: «اگر عرضه زمین به اندازه کافی باشد قیمت زمین شکسته می‌شود. الان حبس زمین به قوانین ما کمک می‌کند مثل شهرداری، تراکم فروشی. قوانین متضاد است، شهرداری‌ها سودشان در تراکم فروشی است و اینکه زمین کم باشد و تراکم بفروشند. اگر زمین زیاد شد شهرداری پولی ندارد برای اینکه بتواند مشکلات خودش را حل کند؛ یعنی سیستم‌های کشورمان به نحوی است که مانع جدی برای تحویل زمین است.» یکی از مشکلاتی که مطرح می‌کنند بحث روبنایی (نهادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) است. رضوی معتقد است روبنایی یک وظیفه حاکمیتی است و دولت برای آپارتمان هم باید مدرسه، بیمارستان و خدمات آماده کند و فرقی ندارد و مشترک است. وی از مشکلات دیگر و راه‌حل‌ها می‌گوید: «یک مشکل بحث زیرساخت و هزینه‌اش است که دولت می‌تواند تدبیر کند. من یادم است در نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد دادم، قانون مالیات بر عوائد مسکن که از سال ۸۳ تا الان در مجلس مانده و متأسفانه تصویب هم نشده است؛ مثلاً هر خانواده‌ای ۳ یا ۴ بچه دارد، شما به تعداد افراد خانه‌ات حق داری مسکن برای خودت داشته باشی و مالیاتی قرار داده نشود؛ اما اگر از ۴ تا بیشتر شد یک مالیات مؤثر مثلاً ۶۰% فرض بفرمائید، کسی که ۵ تا خانه دارد خانه پنجمش باید ۶۰% مالیات دهد».

شاخص دسترسی به مسکن، ۱۰۹ سال!
اگر بگوییم مسکن برای مردم به رؤیا تبدیل شده است، بیراه نیست. دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه علمیه آمار ناراحت‌کننده‌ای را بیان می‌کند: «بخاطر سوداگری در زمین و مسکن است که مردم گرفتار اجاره خانه می‌شوند. الان شاخص دسترسی به مسکن ۱۰۷ یا ۱۰۹ سال شده است؛ چه کسی می‌تواند ۱۰۹ سال زنده باشد، تازه اگر زنده ماند نمی‌تواند مسکن تهیه کند؛ یعنی با آن همه گرانی‌ها و مشکلات بعدی که زمینه می‌شود، تقریباً یک امر محال است. اگر زمین آزاد شد و مردم خودشان توانستند با مشارکت بسازند، این کار را آسان می‌کند. برای اینکه هزینه ساخت خانه پایین بیاید، بنظرم موانع را باید برطرف کرد.».

خانه‌های قوطی کبریتی، با وجود وسعت زمین
رضوی ادامه می‌دهد: «نسل دارد از بین می‌رود، این خیلی مهم‌تر از این است بگویند مشکل ما زیرساخت است، خب زیرساخت را حل کنید. آیت‌الله اراکی می‌گوید این خیانت است، مسئولینی که با خیال راحت مردم را با پول بیت‌المال در آپارتمان فرستادند. باید بفهمند که خیانت است و مشکلات را حل کنند.