بازار مسکن در دوراهی

در همین زمینه حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن گفت: با توجه به تنش بین اسرائیل و ایران پیش‌بینی بازار مسکن سخت است و باید منتظر باشیم تا ظرف یک تا دو ماه آینده مسیر بازار مسکن مشخص شود. درمجموع اگر تنش بین اسرائیل و ایران ادامه داشته باشد، تاثیر منفی بر بورس و مسکن خواهد گذاشت؛ به طوری که با کاهش قیمت مسکن مواجه خواهیم بود. چرا که با کاهش امنیت خریداران احساس ناامنی خواهند کرد و از هر گونه معامله و سرمایه‌گذاری در املاک منصرف می‌شوند. وی افزود: در مقابل اگر اوضاع سیاسی تثبیت شود و مشکلی وجود نداشته باشد، با توجه به اینکه در شرایط نابسامان اقتصادی به سر می‌بریم، از سوی دیگر با کاهش ارزش پول کشور، افزایش قیمت ارز، دستمزد و مصالح ساختمانی مواجه هستیم؛ به نظر نمی‌رسد بازار مسکن روند متعادلی در سال جاری داشته باشد و قیمت تمام‌شده مسکن هم بالا می‌رود. همچنین با شرایط حاکم نمی‌توان انتظار داشت متقاضیان مسکن دست به خرید ملک بزنند چراکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. این کارشناس بازارمسکن تصریح کرد: در سال گذشته شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم، به طوری که قیمت مسکن به مرز ۸۰ میلیون تومان در هر متر مربع رسید، اگر مانند سال گذشته برای تولید مسکن برنامه‌ریزی نکنند و با انبوه‌سازان و سازندگان حرفه‌ای صنعت ساختمان جهت بالابردن سطح تولید تعامل نداشته باشند، همان روال سال گذشته در ۱۴۰۳ تکرار خواهد شد. البته با کاهش شدیدتر عرضه و قدرت خرید مردم مواجه خواهیم بود.

 

جزییات واگذاری زمین در روستاهای تهران به مردم

راه ومسکن: مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت: ارزش زمین در روستاهای استان تهران به شدت بالا است و بنابراین یک قطعه زمین ممکن است به چند خانوار ارایه شود. به گزارش «تجارت»، عطا‌الله زمانی در نشست خبری امروز در سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بنیاد مسکن یک نهاد عمومی و غیر دولتی است، اظهار داشت: بنیاد مسکن دومین دستگاه است در سال ۵٨ به دستور امام تاسیس و به دنبال آن حساب ١٠٠ برای کمک به محرومان افتتاح شد. وی ادامه داد: چهارچوب عملکرد بنیاد مسکن در بخش فنی، عمران روستایی و بازسازی و مسکن روستایی و حوزه مسکن شهری است که در حوزه عمران روستایی تهیه طرح های هادی از اولویت‌های بنیاد مسکن است و تمام روستاهای بالای ٢٠ خانوار طرح هادی دارند. مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت: این استان ۵٣٠ روستا دارد که تمام روستاهای تهران طرح هادی دارند و سال گذشته ۶٢ طرح هادی بازنگری شد و امسال ١٠٠ طرح را بازنگری می‌کنیم. همچنین در سال گذشته ٧٢ میلیارد تومان در روستاهای تهران علمیات عمرانی انجام شد. وی همچنین درباره تامین زمین برای پروژه نهضت ملی مسکن ادامه داد: توافقنامه‌ای بین بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین منعقد شد و باید در مرحله اول ۵ هزار قطعه زمین را تمام و واگذار کنیم که در شش ماه اول امسال این اقدام انجام می‌شود و تا پایان دولت باید ١٠ هزار قطعه را برای نهضت ملی مسکن واگذار کنیم.

خودتحریمی گریبانگیر اتوبوس های وارداتی
رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه از دو هزار دستگاه اتوبوس ثبت سفارش شده 1655 تاییدیه اولیه ارزی را دریافت نکردند، گفت: محدودیتی برای خرید اتوبوس تعیین نشده و از هر کشوری امکان خرید وجود دارد. البته برندهای اروپایی به دلیل خدمات پس از فروش در اولویت خریداران هستند و از آنجایی که این اتوبوس‌ها کارکرده هستند محدودیت تحریمی نداریم. علیرضا احمدی درباره برنامه و اقدامات برای نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور اظهار داشت: نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور بسیار اهمیت دارد از این رو دولت برای نوسازی ناوگان و واردات اتوبوس‌ اقداماتی را در حوزه کلان انجام داده‌است. قرار بر این بود که ۵ هزار دستگاه اتوبوس تا سقف ۵ سال کارکرده در قالب مصوبه اربعین وارد کشور شود اما از آنجایی که واردات اتوبوس موضوع جدیدی بود، دستگاه‌های مرتبط آمادگی اجرای این مصوبه را نداشتند. وی ادامه داد: باید توجه داشت در وارات کشنده از آن سالی که احکام دائمی ابلاغ شد تا سالی که اولین گروه ناوگان وارد کشور شد، حدود ۲ سال زمان برد. مصوبه واردات اتوبوس هم در سال گذشته در قالب مصوبه اربعین ابلاغ شد، بعد از آن هم این موضوع ذیل قانون بودجه با عنوان بخشی از آیین نامه اجرایی بند ص تبصره ۷ قانون بودجه و پس از آن الزاماتی برای دستگاه‌ها مطرح شد تا هماهنگی‌های بین دستگاهی به چگونه به اجرا برسد.

آخرین وضعیت آزادراه «حرم تا حرم
آیت‌الله رییسی رییس جمهور و هیات همراه در ادامه دور دوم سفرهای استانی به استان سمنان سفر می‌کنند. بازدید از پروژه آزادراه حرم تا حرم (حدفاصل گرمسار- لاسجرد) از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سفر است. به این بهانه در گفت‌وگو با مجری پروژه، آخرین وضعیت آزادراه حرم تا حرم را جویا شدیم. به گزارش ایرنا، پروژه آزادراه حرم تا حرم با مشارکت دولت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ع) اجرایی می‌شود که یکی از کریدورهای شمالیِ شرق به غرب کشور محسوب می‌شود. همه ساله بیشترین تعداد زائران کشور از این مسیر تردد می‌کنند و از جمله اهداف اصلی اجرای آن، تامین ایمنی کافی برای مسافران و زائران و کاهش مصرف سوخت آنان است. در این پیوند، «اسماعیل احمدی» مجری پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: پروژه آزادراه حرم تا حرم از قم تا مشهد به طول ۹۰۰ کیلومتر تعریف شده است. قطعه قم- گرمسار به عنوان بخش نخست این پروژه به طول ۱۵۰ کیلومتر در سال ۹۴ افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

بررسی راهکارهای بهبود بازار مسکن با مشارکت های مردمی

گروه راه ومسکن: صنعت ساخت و ساز به عنوان یک صنعت پیشرو با هدف توسعه اقتصادی است که با رونق این بخش دیگر صنایع نیز فعال می‌شوند و بر عکس رکود در بخش مسکن تاثیر منفی در حوزه اقتصاد و اشتغال خواهد داشت و با آغاز طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت مردمی سیزدهم، شاهد تاثیرات مثبت آن در بازار مسکن هستیم. کارشناس حوزه مسکن در خصوص عملیاتی شدن شعار سال در حوزه ساخت مسکن تغییر راهبرد وزارت مسکن به مردمی‌سازی و عرضه زمین به مردم را راهکار تحقق شعار سال و وعده دولت سیزدهم دانست. به گزاش «تجارت»، ابتدای امسال و بعد از آنکه مقام معظم رهبری شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم تعیین کردند، مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی از تعیین راهبرد این وزارت خانه هم راستا با شعار سال که همان مردمی‌سازی است، خبر داد. در همین راستا محمد صالح شکوهی بیدهندی، پژوهشگر حوزه مسکن و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با مهر، شرط تحقق شعار سال و وعده دولت را عرضه زمین به متقاضیان و مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن دانست. تحقق وعده ساخت چهار میلیون مسکن در گرو مردمی‌سازی است.

افق روشن مردمی سازی در حوزه مسکن
بیدهندی با توجه به شعار سال و جدیت وزیر راه‌وشهرسازی در اتخاذ راهبرد مردمی‌سازی گفت: «حوزه مسکن یکی از جاهایی است که مردمی‌سازی خیلی زود در آن نمود خواهد داشت. طبق قانون جهش تولید، دولت متعهد شده است تا در پایان هر سال یک میلیون مسکن بسازد تا در آخر ۴ سال ۴ میلیون مسکن ساخته شود. اگر دولت این تصور را داشت که خودش باید از ابتدا این ۴ میلیون مسکن را بسازد به طور حتم از همان ابتدا شکست می‌خورد. منتهی اگر دولت به سمت عرضه زمین برای واجدین شرایط حرکت کند و این افراد خود فرایند ساخت را پیش ببرند، موفقیت ساخت مسکن بسیار سریع‌تر و ساده‌تر خواهد بود. او در ادامه افزود: «زمانی که مردم خانه‌های خود را بسازند؛ با کیفیت مدنظر خود این کار را انجام می‌دهند و دیگر فرایندهای واسطه‌گری و انبوه‌سازی و پیمان‌کاری که ممکن است باعث تنزل کیفیت شود؛ از بین می‌رود. همچنین، اگر مردمی‌سازی در مسکن انجام شود، کسری ساخت برای مردم امری قابل پذیرش است و زمان ساخت بسیار کوتاه می‌شود. به عنوان مثال امروز در استان‌هایی که به سمت واگذاری زمین به افراد واجد شرایط حرکت کرده‌اند؛ کارها بسیار سریع پیش رفته است.

مردمی‌سازی بهترین راه برای بالابردن سرمایه اجتماعی
شکوهی در ادامه سخنان خود با اشاره تطبیقی به نوع ساخت و ساز در برخی استان‌های کشور در خصوص مزیت مردمی‌سازی بیان کرد: از این بین می‌توان به استان‌های خراسان شمالی و رضوی اشاره کرد که زمین و مجوز ساخت خانه‌های دو طبقه به افراد واجد شرایط داده شده است. در این استان‌ها کارهای ساخت بسیار سریع‌تر از استان‌هایی نظیر زنجان که کار ساخت به انبوه‌ساز سپرده شده یا استان سیستان و بلوچستان که به تعاونی‌ها سپرده شده است؛ پیش رفت چرا که کار در این استان‌ها با مشکلات پیچیده‌تری روبرو شد. به بیان ساده، در استان‌هایی که به سمت انبوه‌سازی رفته‌اند؛ به دلیل کندی سرعت پروژه‌ها، بستر نارضایتی متقاضیان به شدت وجود دارد و اگر این روش تغییر نکند تا پایان سال ممکن است این اعتراضات بیشتر نیز شود. دولت برای اینکه سرعت کار ساخت مسکن را افزایش دهد و برای خود سرمایه اجتماعی خوبی بسازد؛ باید به سرعت با واگذاری زمین مردم را به سمت مردمی‌سازی سوق دهد. یعنی به جای آنکه از افراد در زمان‌های مشخص ۴۰ میلیون تومان دریافت کند و افراد را به سمت ساخت خانه‌ها سوق دهد.

مزایای مردمی سازی مسکن
این عضو هیأت علمی دانشگاه درخصوص دیگر مزیت‌های مردمی سازی عنوان کرد: از دیگر مزیت‌های ساخت مردمی، معماری تدریجی است. به این معنا که افراد با توجه به میزان پولی که دارند بخشی از خانه خود را بسازند و در زمانی که پول دیگری تهیه کردند؛ بخش دیگر مسکن خود را بسازند. به عنوان مثال خانوار می‌تواند بسته به بودجه خود پنجاه متر یک ساختمان را بسازد و در آن ساکن شود. پس از مدتی نیز بخش دیگری را، مثلاً یک اتاق، به خانه اضافه کند، اما این امر در ساخت و ساز انبوه میسر نیست و باید همه آپارتمان‌ها یک مدل و یک نوع ساخته شود. اما ساخت واحدهای یک طبقه و در نهایت دو طبقه توسط مردم به صورت ساخت تدریجی ممکن است.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هم‌اکنون بزرگترین ریسک بازار سهام، نااطمینانی ناشی از تغییرات ناگهانی و مکرر مقررات و تحمیل قوانینی است که رشد سودآوری شرکت‌ها را غیرممکن می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به جریمه‌ بانک‌ها برای عدم پرداخت وام مسکن، قیمت‌گذاری دستوری عجیب در صنعت خودرو، عدم پویایی نرخ بهره‌ی مالکانه‌ی معادن، نرخ ارز پایین‌تر از بازار آزاد برای رفع پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان و هزینه‌های بسیار بالای تأمین مالی اشاره کرد. محمد ماهیدشتی در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص ریزش اخیر بازار سهام گفت: پیش از تشدید تنش‌های منطقه‌ای در روزهای اخیر، بازار سهام نوسانات منفی شدید را تجربه کرده و بنابراین، اگرچه افزایش درگیری‌ها احساسات منفی به بازار تزریق کرد، اما کماکان اقدامات بنیادین برای شرکت‌ها، محرک کلیدی بازار سهام خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ناترازی بانک ها یکی از عوامل افزایش تورم است گفت: اگر بانک‌های ناتراز اصلاح شوند چه از ادغام و چه منحل شدن، مسلماً رشد نقدینگی و در نهایت تورم کاهش پیدا خواهد کرد.به گزارش تجارت به نقل از تسنیم،غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد  ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای مهار تورم و مهار رشد نقدینگی اظهار کرد: اقدامات مربوط به مهار تورم باید با توجه به عوامل موجد تورم انجام شود. وی یکی از عوامل تورم را رشد بی رویه نقدینگی عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی اعلام کرده که رشد نقدینگی را به 24 درصد کاهش داده که اقدام خوب و مثبتی است اما عامل دیگری به نام کسری بودجه هم وجود دارد که به عنوان منشأ رشد نقدینگی شناخته می‌شود.

رویترز: بایدن تحریم‌های
نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریمها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به‌عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و کردن چین به‌عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.
بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به‌خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کردند و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود. استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران جهت فعالیت‌های این کشور شده است. فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است؛ آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به‌عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟ واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه‌داشتن تهران است. مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله مؤسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود، بدین ترتیب هیچ مؤسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند. البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست، دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است. بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل‌توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: با کاهش هیجانات و التهابات سیاسی و نظامی به نظر میرسد میتوان‌نسبت به کاهش نرخ‌ها در بازار طلا و ارز امیدوار بود و انتظار کاهش قیمتها وجود دارد.
به گزارش «تجارت»،در نیمه شب شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ عملیات تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق با عنوان عملیات "وعده صادق" آغاز شد. همزمان با اجرای این عملیات رسانه‌های معاند و مخالف نیز دست به کار شدند و شبانه درباره وضعیت بازار ارز خبرسازی کردند. همانطور که همیشه هم تجربه شده، برخی کانال‌های تلگرامی نرخ ارز نیز دست به کار شدند و نرخ‌های کاذب بالاتر را اعلام و دلار را با نرخ سازی تا ۷۲ هزار تومان به نمایش گذاشتند.این کانال‌ها پس از پایان موفقیت آمیز عملیات نیز سعی کردند تشدید تنش‌ها را القا کنند تا به التهابات بازار ارز دامن بزنند، اما در معاملات امروز پس از تخلیه هیجانات و التهابات کاذب نرخ ارز در بازار غیررسمی روند نزولی را طی کرد تا حدی که عمده حاضران در بازار فروشنده هستند و خریداری وجود ندارد.بر اساس گزارش‌های میدانی، نرخ دلار در محدوده میدان فردوسی و چهارراه استانبول، عصر ظهر سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در کانال ۶۴ هزار تومانی قرار دارد، اما با همین نرخ نیز خریداری وجود ندارد. برخی از دلالان حتی اذعان کرده‌اند که با تداوم این روند در روز‌های آینده نرخ دلار به کانال‌های پائین‌تری خواهد رسید.ایبنا نوشت:در کانال‌های تلگرامی نیز نرخ دلار که در صبح یکشنبه به نزدیک ۷۰ هزار تومان رسیده بود، در کانال ۶۵ هزار تومانی نوسان می‌کند و بنظر می‌رسد با تداوم آرامش بازار ارز در روز‌های آتی، شاهد کاهش بیشتر نرخ ارز باشیم.
ایران به دلیل اینکه از نظر تاریخی ماهیتی پرحادثه دارد، اقتصاد آن نیز در برابر حوادث حساسیت بالاتری پیدا کرده است. پس از هر حادثه سیاسی و اجتماعی شاهد تغییر ناگهانی انتظارات مردم جامعه نسبت به آینده هستیم و بالعکس وقتی شرایط آرام می‌شود و یا اتفاق مثبتی رخ می‌دهد، در مدت کوتاهی انتظارات نیز تغییر می‌کند. در اثر همین مسئله، هر اتفاق کوچکی می‌تواند اثری بزرگ بر بازار ارز کشور داشته باشد و به هیجانات دامن بزند. البته این نوسانات کوتاه مدت هستند و پس از رفع مسئله و آرامش بازارها، نرخ‌ها به سرعت روند نزولی را طی می‌کنند.   هجمه شدید برای بزرگنمایی و سیاه‌نمایی در اخبار رسانه‌ها، اظهارنظر و پیش‌بینی‌های غیرمنطقی، اخبار دروغ، نرخ‌سازی در ساعاتی که بازار تعطیل است و افزایش یکباره نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی در چند ساعت، همگی از جمله اتفاقاتی است که پس از یک حادثه سیاسی، در کشور شاهد آن هستیم.   بر این اساس اقتصاددانان همواره پس از اتفاقات سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی نسبت به هیجانات کاذب و نوسانات ارزی ناشی از آن، هشدار می‌دهند. کارشناسان ارزی تاکید می‌کنند که حال و هوای ملتهب بازار ارز در روز‌های پس از اتفاقات منفی سیاسی کوتاه مدت و گذراست و همه افراد باید نسبت به این مسئله هوشیار باشند. جلسه شورای امنیت که یکشنبه شب و با عنوان «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد. در این جلسه برخی از کشور‌ها از جمله چین و روسیه به نحو مطلوبی به نفع ایران وارد عمل شدند و به همین دلیل تلاش‌های اسرائیل، آمریکا و برخی دیگر از هم پیمانان آنان برای تحت فشار گذاشتن سیاسی ایران نیز بی‌نتیجه ماند. این اتفاق به منزله یک پیروزی سیاسی پس از یک پیروزی نظامی برای ایران به شمار می‌رود و در این شرایط می‌توان گفت که اتفاقات و تحولات اخیر نه تنها اثر منفی بر اقتصاد ندارد، بلکه باید منتظر نتایج مثبت آن باشیم. به هر حال اخباری که در روز‌های پس از عملیات «وعده صادق» مخابره می‌شود برای بازار ارز تماما سیگنال کاهشی دارد و به زعم فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی می‌توانیم در روز‌های آتی منتظر تعدیل نرخ ارز در بازار آزاد باشیم. در این رابطه،یک تحلیلگر اقتصادی گفت: حباب‌های سنگین قیمت در بازار ارز و طلا بیانگر آن است که نباید وارد فضاسازی‌هایی شد که به نفع سوداگران است. محمد واعظ، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص نوسان‌های اخیر نرخ ارز گفت: افزایش نرخ ارز ناشی از عوامل مختلفی است که بخشی از آن به رشد قیمت جهانی طلا بازمی‌گردد و بخش دیگری نیز به دلیل اخبار سیاسی است که فضا را برای افزایش نرخ شائبه آلود کرده است.این تحلیلگر اقتصادی در این باره خاطر نشان کرد: در مواردی که زمینه‌هایی برای افزایش نرخ البته به صورت هیجانی و مقطعی آماده می‌شود برخی به دنبال سوداگری هر چه بیشتر در بازار ارز هستند تا با جریان سازی‌هایی مثل افزایش تقاضای ارز بخصوص در زمانی که نرخ طلا به واسطه مسائل و تنش‌های جهانی و تصمیم گیری‌های فدرال رزرو افزایش یافته بازار ارز را پرنوسان کنند. واعظ در ادامه بحث یادآور شد: حباب‌های سنگین قیمت در بازار ارز و طلا بیانگر آن است که نباید وارد فضاسازی‌هایی شد که به نفع سوداگران است؛ چراکه با فروکش کردن هیجاناتی که عمدتا ریشه اقتصادی ندارد و سیاسی است خریداران خرد سکه و ارز دچار زیان می‌شوند و سوداگرانی که راه‌های کسب سود را با هیجانی کردن فضا می‌شناسند برنده اصلی این عرصه هستند. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تداوم سیاست‌های تثبیت اقتصادی موضوع بسیار مهمی است که دست اندرکاران از جمله بانک مرکزی باید همچنان آن را دنبال کنند؛ چراکه تثبیت در اقتصاد در نرخ طلا و سکه به خودی خود زمینه ساز ثبات در بازار و نرخ ارز به شمار می‌رود. حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی؛ عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: به عقیده‌ تمام کارشناسان، علت اصلی افزایش قیمت طلا در روز‌های گذشته افزایش قیمت این فلز در بازار‌های جهانی و تاثیر آن بر بازار داخلی است. وی افزود: در چند ماه گذشته قیمت طلا در بازار‌های جهانی بیش‌از ۳۰ درصد افزایش یافت که این افزایش قیمت تاثیر خود را بر بازار داخل هم گذاشت و باعث افزایش قابل توجه نرخ طلا و سکه شد.   میرتاج‌الدینی با بیان اینکه نرخ طلای جهانی در روز‌های اخیر در رکوردی بی‌سابقه به بیش از ۲۴۴۰ دلار رسید، تصریح کرد: این جهش اونس جهانی همراه با اتفاقات سیاسی-‌نظامی اخیر طبیعتا بر بازار طلا و سکه کشورمان نیز تاثیرگذار است چرا که دلار را هم دچار نوساناتی خواهد کرد که بر قیمت طلا بی‌تاثیر نیست.   عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: بازار طلا و ارز کشور در سال گذشته شرایط کم نوسانی را نسبت به سال‌های گذشته سپری کرده و تلاطم‌های در این بازار‌ها کاهش یافته است که از دلایل مهم آن سیاست تثبیت و همچنین حراج سکه و شمش در مرکز مبادله ایران می‌تواند باشد.   به گفته وی، تصویر اقتدار نظامی ایران در عملیات موفق "وعده صادق" باعث شد بازار ارز جهش آنچنانی نداشته باشد و بعد از چند ساعت افزایش نرخ شبانه که ناشی از هیجانات بود، روند نرخ دلار برخلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌های بسیاری از افراد و رسانه‌ها نزولی شود.   میرتاج‌الدینی با تاکید براینکه نباید در چنین بازاری سرمایه‌گذاری کرد، گفت: در تنش‌های سیاسی-امنیتی نوسانات نرخ‌ها در بازار‌های مختلف ناپایدار و افزایش قیمت‌ها موقتی است، چون دلایل اقتصادی پشت آن نیست؛ بنابراین در این شرایط وارد شدن به بازار به زیان مردم خواهد بود.