با اعلام رئیس دستگاه قضا ؛

گروه سیاسی: حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳در نشست با دانشجویان دانشگاه‌های استان، در رابطه با برخورد با دانه درشت‌ها عنوان کرد: وزیر محاکمه شد و به سه سال محکوم شد، ۸ نفر از جمله وزیر، معاون وزیر و غیره محاکمه، محکوم شده و برای آنها حکم صادر شد.تقاضای ماده ۴۷۷ کردند. اگر معلوم شود اعلام می شود.
به گزارش «تجارت» وی در خصوص چای دبش اظهار کرد: این مسأله را دولت و قوه قضائیه مطرح کردند، آقای مخبر وقتی اولین خبر به او رسید برخورد اداری داشت و برخی افراد را جابجا کرد. زمانی که گزارش به قوه قضاییه وزارت اطلاعات و بازرسی داده شد این موضوع را دنبال و پیگیری کردند.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این پرونده به مبلغ سه میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیونی عددی بالاست و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود. تاکنون ۴۵ نفر در رابطه با چای دبش تفهیم اتهام شدند.
رشوه گرفتن‌ها و جعل‌ها در دست بررسی است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: دو وزیر سابق، معاون وزیر و سرپرست برخی نهادها احضار، تحقیق شده و تفهیم اتهام شدند، دهها و صدها استعلام و بررسی انجام شد و تحقیقات مفصلی که در این خصوص شده اتهام جدیدی کشف شد. مهر جعلی و سربرگ جعلی درست شده و این پرونده و این موضوع در حال بررسی و دنبال کردن است. وی ادامه داد: برخی ها رشوه دادند، رشوه گرفتند، کوتاهی، اعمال نفوذ و لابی کردند که از آنها تحقیق شده است. رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: اینکه فلان پروژه ساخته شود وظیفه قوه قضاییه نیست، اما اگر مشکل محیط زیستی دارد و ثابت شود خلافی واقع شده، قوه قضائیه ورود می کند و کار ماست. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ظرفیت های استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله نفت، گاز و گردشگری را در جلسات مختلف مطرح خواهم کرد. تاکید کرد: نگوییم استان کهگیلویه و بویراحمد کم برخوردار است بلکه باید بگوییم چه ظرفیت ها و توانمندی هایی دارید. در این استان حدود ۲۵ درصد نفت و گاز کشور را تولید می کنند که توانمندی عظیمی است. وی در رابطه با مسایل فروشگاه رفاه اظهار کرد: در خصوص مسایل فروشگاه رفاه اطلاعی ندارم اگر شکایتی شده و پرونده قضایی تشکیل شده بررسی خواهیم کرد و در صورتی که پرونده ای تشکیل نشده گزارش شود تا دستگاه قضایی ورود کند. رئیس قوه قضائیه با اشاره به حضور خود در روستای مارین شهرستان گچساران طی سالهای گذشته گفت: خودم را مدیون این استان و مردم این استان می‌دانم و اگر بتوانم کاری بر آنها انجام می‌دهم. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به حضور در بین دانشگاهیان و دانشجویان و مردم، تصریح کرد: طی سه سال که در سمت رئیس قوه قضاییه قرار گرفتم سعی کردم با دانشجویان و دانشگاهیان نشست‌هایی داشته باشم و تاکنون در حدود ۸ دانشگاه حضور یافتم. وی در خصوص کسانی که شایعه می‌کنند و اینکه چرا جلوی آنها گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: بخشی از شایعات کار دشمن است و بخش مربوط به خود ماهاست که باید خود را اصلاح کنیم.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به مسائل و مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد، تاکید کرد: آیا مسئولان استان نسبت به موضوعات مطرح شده یک صدا هستند؟ اگر در یک استان مسئولان اصلی از جمله استاندار، نماینده ولی فقیه، نمایندگان و رئیس کل دادگستری با هم همفکری کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اگر موضوعات به صورت متمرکز با یک نظر اعلام شود مطمئناً حل می‌شود در غیر این صورت دستگاه قضایی در مواردی که لازم باشد به صورت قانونی ورود می‌کند.

پیگیری تحقیق و تفحص از بانک مرکزی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقاد یکی از نمایندگان پیرامون مقاومت در برابر تحقیق و تفحص از بانک مرکزی خواستار پیگیری این موضوع از سوی کمیسیون اصل ۹۰ شد. به گزارش ایسنا، جبار کوچکی‌نژاد در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما شاهد بودیم که دهها میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دچار انحراف شد به دنبال آن مجلس شورای اسلامی درصدد تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بود اما با همه مکاتباتی که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ انجام داد تاکنون اجازه نداده‌اند تا تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به نتیجه برسد. وی در ادامه اظهار کرد: همان تیمی که انحرافات در ارز ۴۲۰۰ تومانی را رقم زدند امروز ارز ۲۸ تومانی را با همان روش مدیریت می‌کنند. انتظار ما این است که این تحقیق و تفحص به نتیجه برسد. همه انتظار دارند تا این تحقیق و تفحص بزرگ در مجلس یازدهم به نتیجه برسد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، بیان کرد: همه مراحل تحقیق و تفحص انجام شده است هیات رئیسه آن انتخاب شده و تاکنون چندین جلسه با روسای ادوار بانک مرکزی برگزار شده است اما هنوز تیم تحقیق و تفحص مستقر نشده‌اند.

 

افزایش ۲ برابری تامین مالی به شرط بهبود بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: یکی از هدف‌گذاری‌های مهم سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری، افزایش دو برابری تامین مالی به شرط بهبود وضعیت بازار سرمایه و اعمال حمایت‌های دولت در این بازار است. به گزارش ایسنا، مجید عشقی در آئین افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» اظهار کرد: هدف از برگزاری چنین رویدادهایی، آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران با بنگاه‌های اقتصادی و ابزارهای بازار سرمایه و تامین مالی است. در سفرهای قبلی به استان کرمان، به صورت ویژه چند مورد هدف‌گذاری شد که امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم. وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت ارتقای سواد مالی در استان کرمان افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد، ظرفیت‌های بازار سرمایه را در راستای گسترش ارتقای سواد مالی دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در استان کرمان به کار گیرد. عشقی، بازار سرمایه را یکی از مسیرهای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» ذکر کرد و بیان داشت: با وجود چالش‌های موجود در بازار سرمایه اما اقدامات قابل توجهی دربخش‌های مختلف از جمله تامین مالی صورت گرفت.

تجارت دلایل جاماندگی اقتصاد ایران از رشد پایدار را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان - بنیامین نجفی - سرمایه گذاری در بخش اقتصاد دانش محور یکی از کلیدهای اصلی توسعه در جوامع امروزی است. بررسی اقتصادهای مختلف دنیا به ویژه اقتصادهای شرق و جنوب شرق آسیا و یا اقتصادهایی مثل هند نشان می دهد که سرمایه گذاری در حوزه های تکنولوژیک و دانش بنیان یکی از امکان هایی است که در دوران جدید در اختیار دولت ها و بخش خصوصی کشورها قرار گرفته تا از این مسیر به رشد و توسعه دست پیدا کنند. در ایران اما این حوزه و جذب سرمایه در بخش دانش بنیان و دانش محور تا حدود زیادی طی دهه های گذشته مغفول واقع شده است. این اتفاق به ویژه طی 13 سال گذشته یعنی از شروع دهه 90 تا امروز به شکل پررنگ تری قابل مشاهده است. طبیعتا آنچه در اسناد بالادستی به عنوان رشد 8 درصدی هدف گذاری شده است راهی جز رفتن به سمت اقتصاد دانش محور و سرمایه گذاری در این حوزه ندارد. کارشناسان معتقدند در صورت تداوم تحریم ها و وجود موانع داخلی متعدد در حوزه کسب و کارها و فضای اقتصاد کلان نمی توان نسبت به توسعه اقتصاد دانش محور امیدچندانی داشت. اما اگر به تدریج فضای بین المللی برای کشور باز شود و سایه تحریم ها کم شود می توان به اصلاحات اقتصادی در داخل امیدوار بود. البته حتی در صورت تداوم تحریم ها دولت می تواند برخی موانع اقتصادی را از مسیرهای مختلف و با ابزارهای متنوعی که در اختیار دارد رفع کند. اتخاذ سیاست های درست پولی، مالی و تجاری بعضی از این ابزارها هستند که تا امروز از سوی دستگاه هایی مثل بانک مرکزی به درستی به کار گرفته نشده است و بیشتر به صورت مقطعی سیاست های دستوری و تثبیتی قیمت ها در دستور کار قرار گرفته است که نتیجه اش در میان مدت جهش قیمت ها بوده است که سفره های مردم را نشانه رفته است. اما اگر بانک مرکزی و دستگاه های مربوطه مهار تورم را در دستور کار قرار دهند و از سیاست های کنترل مصنوعی قیمت ها فاصله بگیرند می توان رونق تولید و در نتیجه جذب سرمایه داخلی را دنبال کرد که به دنبال آن شرایط برای جذب سرمایه خارجی نیز مهیا می شود. شعار رونق تولید از مسیر جذب سرمایه داخلی و خارجی می گذرد که در این میان حوزه های پیشران مثل صنایع دانش محور می تواند بسیار تعیین کننده باشد. به اعتقاد کارشناسان طی نزدیک به سه سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد بیشتر شاهد سیاست هایی بوده ایم که در بلندمدت به خلق ثروت منجر نشده است و نوعی سیاست های روزمره و مقطعی را مشاهده کردیم که زمینه را برای رشدهای پایدار و بلند مدت فراهم نکرده است. اگرچه با بهبود شرایط خارجی و برخی سیاست ها شرایط برای فروش نفت مهیاتر از گذشته شده و این اتفاق نتیجه اش را در رشد اقتصادی 4 درصدی سال گذشته نشان داده اما به نظر نمی رسد که چنین رشد هایی برای توسعه پایدار و رشد صنایع در بلندمدت کفایت کند. از این منظر لازم است که سیاستگذار اقتصادی تدابیر ویژه تری را در بلندمدت و با استفاده از ظرفیت هایی مثل بخش های دانش محور در دستور کار قرار دهد.

ارزیابی کارشناسی
نایب‌رئیس اتاق ایران در حاشیه برگزاری رویداد کرمان آیدکس ۲۰۲۴ گفت: اتاق‌های سراسر کشور بر اساس مأموریتی که دارند جذب سرمایه‌های جدید با هدف حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور را دنبال می‌کنند. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: فراهم کردن بسترهایی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها و مناطق مختلف کشور یک ضرورت است که به جد از طرف اتاق ایران پیگیری و حمایت می‌شود؛ چراکه رویکرد این رویدادها گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع برای دست پیدا کردن به اقتصاد دانش‌محور و جذب سرمایه‌های جدید ریالی و ارزی است. حسین پیرموذن، در حاشیه همایش کرمان آیدکس 2024 در گفت‌وگو با ، افزود: الگوپذیری ازاین‌رویداد در سطح همه استان‌ها اقدامی مؤثر در مسیر جذب سرمایه‌های جدید است. این همایش بین‌المللی فرصت ارزشمندی برای تحقق توسعه پایدار در استان کرمان است و به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با گذر از اقتصاد منبع محور و پایه‌ریزی توسعه اقتصادی بر مبنای دانش و فناوری منتهی می‌شود. بر اساس اظهارات او همان‌طور که اقتصاد دانش‌محور با توسعه و اشتغال رابطه مستقیم دارد، علم به‌عنوان عامل اصلی تولید موردتوجه است؛ ازاین‌رو سرمایه‌گذاری در بخش آموزش علوم، تحقیق و توسعه برای ماندگاری در این رقابت بین‌المللی ضروری است. نایب‌رئیس اتاق ایران تأکید کرد: رویداد بین‌المللی کرمان ‌آیدکس با حضور سفرا و مدیران ارشد کشورهای مختلف، فرصت مناسبی است تا با نگاهی جدید و گفتمان ‌محور، شاخص‌های توسعه پایدار کرمان را با استفاده از شیوه‌های فناورانه و جدید شناسایی کنیم و در راستای جذب هدفمند سرمایه‌ها در سطح بین‌المللی حرکت کنیم. پیرموذن تحقق رشد ۸ درصدی بر اساس برنامه هفتم توسعه را مشروط به برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی دانست و افزود: معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و همچنین تلاش برای افزایش سطح رشد نرخ تشکیل سرمایه می‌تواند گامی مؤثر در ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار، متوازن و بهبود وضعیت زندگی مردم منطقه باشد. نایب‌رئیس اتاق ایران حضور نمایندگان تجاری کشورهای آسیایی و آفریقایی، سفرا و روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای هدف در این همایش را بستر مناسب برای تلاقی سرمایه و ایده‌های جدید ارزیابی کرد و افزود: در این همایش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف معدن، گردشگری، کشاورزی و … معرفی می‌شود و الگوپذیری از این ‌رویداد بین‌المللی و تعمیم آن به سایر استان‌ها می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد ایران رقم بزند.

سخنگوی اقتصادی دولت به انتقادات همتی پاسخ داد:

گروه اقتصاد کلان: سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۲ که بیش از ۵۵ درصد بود با کاهش بیش از ۲۶ درصدی به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ رسید. به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه امسال ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و برات الکترونیک در اختیار بخش واقعی اقتصاد برای تامین مالی تولید قرار می‌گیرد، گفت: همچنین ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار برای پروژه‌های ملی و پیشران فراتر از سقف کنترل ترازنامه بانک‌ها در نظر گرفته شده است. وی افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین به ۳۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد. نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۲ که بیش از ۵۵ درصد بود با کاهش بیش از ۲۶ درصدی به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ رسید. سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی، گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد کاهش پیدا کرد و از وضعیت بحرانی که در پایان دولت قبل داشت، خارج شدیم. اما در کنار کنترل نقدینگی، دغدغه دولت این بود که دسترسی بخش واقعی اقتصاد به منابع بانکی دچار مضیقه نشود و تلاش می‌کنیم در سال جاری با خلق ابزارهای جدید، دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به منابع را تقویت کنیم. خاندوزی یادآور شد: با استفاده از این ابزارها هم فشار بر بانک‌ها برای تامین مالی کاهش می‌یابد و هم از طریق رصدپذیری اعتبارات مطمئن می‌شویم اعتبارات به تولید اصابت می‌کنند و هدایت آن به سوداگری و بازارهای دارایی کاهش می‌یابد.

پاسخ به اظهارات همتی
وزیر اقتصاد در واکنش به تحلیل‌های اخیر درباره وضعیت کلان‌های پولی، تصریح کرد: این قبیل ادعاها که دولت سیزدهم رکوردار چاپ پول است از زبان افرادی که خودشان سابقه اجرایی داشته‌اند مایه تعجب است و شائبه سیاسی‌بودن این موضع گیری‌ها را ایجاد می‌کند. مقایسه متغیرهای اسمی در طول بازه زمانی، ساده‌انگارانه است. سخنگوی اقتصادی دولت، تاکید کرد: اگر با این منطق متغیرهای پولی و اسمی را مقایسه کنیم، میزان افزایش ۱۹۳ هزار میلیارد تومانی در پایه پولی و ۱۵۹۳ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در دوره مسئولیت همین دوستان در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ معادل بیش از ۱۱۰۰ برابر دولت‌های سوم و چهارم، ۱۴۰ برابر دولت‌های پنجم و ششم، ۲۰ برابر دولت‌های هفتم و هشتم و ۳ برابر کل دولت‌های نهم و دهم بوده است. خاندوزی افزود: اگر بخواهیم به مدل هوخشتره‌ای اشاره کنیم، براساس همین منطق از ابتدای شکل‌گیری دولت مدرن در ایران تا ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی معادل ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود، اما در انتهای دولت دوازدهم با افزایش بیش از ۸ برابری به ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسید. البته این شیوه مقایسه حتما اشتباه است و آقایان باید به این امر توجه کنند. وی گفت: وقتی نرخ رشد نقدینگی متوسط ۳۰ درصد باشد، طبیعی است پس از دو تا سه سال حجم نقدینگی ۲ برابر شود. این در کل برهه‌های اقتصادی ایران مشاهده می‌شود و نمی‌توان آن را فقط به دولت سیزدهم نسبت داد؛ به‌خصوص که دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی را از بالای ۴۰ درصد به مرز ۲۴.۳ درصد کاهش داده است.

سال گذشته ۷۷۲ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ارائه تسهیلات ازدواج، گفت: بانک‌های ملی، ملت، سپه، تجارت، صادرات و رفاه کارگران مجموعأ ۲۰ هزار میلیارد تومان و دو بانک قرض‌الحسنه‌ مهر و رسالت نیز مجموعا ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع، مازاد بر سهمیه ابلاغی، به پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری اختصاص دادند. این اقدام موجب شد متقاضیان در صف در پایان سال گذشته از ۲۷۰ هزار نفر به ۱۴۹ هزار نفر کاهش پیدا کند. خاندوزی یادآور شد: سال گذشته جمعا ۷۷۲ هزار نفر به مبلغ ۱۵۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کردند. در سال جاری نیز از ابتدای سال تا ۲۴ اردیبهشت ۹.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است. سهمیه اختصاص یافته به هر بانک بر اساس توان آن بانک بوده و اعطا نکردن وام به این بهانه که منابع نداریم درست نیست. وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره آسیب‌های ناشی از حضور بانک‌های ناتراز در اقتصاد ایران، گفت: دولت مسیر آغاز شده از سال ۱۴۰۲ برای تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز را امسال با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد. با قانون برنامه هفتم توسعه و قانون جدید بانک مرکزی شاهد گشایش فصل جدیدی در حکمرانی حوزه پولی خواهیم بود. بر این اساس، شرکت «مدیریت دارایی‌های بانکی» برای تعیین تکلیف‌ دارایی‌های نامرغوب بانک‌های ناتراز تاسیس خواهد شد. وی افزود: اجرای این قوانین و ارتقای عمق نظارتی بانک مرکزی بر فعالیت شبکه بانکی این نوید را می‌دهد که می‌توان در سال جدید با بانک‌های ناتراز و متخلف برخورد جدی‌تر داشت.

علت کندی روند ازسرگیری روابط اقتصادی ایران و عربستان
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت کندی روند ازسرگیری روابط اقتصادی ایران و عربستان، تصریح کرد: توقف هشت‌ساله روابط بین ایران و عربستان موجب شده ازسرگیری روابط کمی زمان‌بر شود. اقداماتی همچون ازسرگیری فعالیت سفارتخانه‌ها خیلی سریع‌تر به سرانجام می‌رسد، اما از نظر اقتصادی مقداری زمان‌بر است. وزیر اقتصاد یادآور شد: در سفر اخیر به عربستان فضای تعامل اقتصادی را بسیار مثبت دیدم. در نشستی که با وزیر اقتصاد عربستان داشتیم چند پیشنهاد مشخص را مطرح کردیم و تقریبا همه پیشنهادات ایران را همتای عربستانی پذیرفت و مقرر شد دو هیئت این پیشنهادات را پیگیری کنند. خاندوزی یادآور شد: اقدامات دولت منجر به ثبت رکورد ۵.۵ میلیارد دلاری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده و مجموعه‌ای از اقدامات در طول ۲ سال گذشته در کنار دیپلماسی اقتصادی فعال و توسعه و تقویت روابط با کشورهای دوست و همسایه و فعال‌شدن در پیمان‌های منطقه‌ای پیگیری شده است. وی ادامه داد: نتایج اقدامات متنوع دولت در این بخش منجر شد در طول فعالیت دولت سیزدهم ۱۱ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار برای ۶۴۲ طرح سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شود. امسال نیز تاکنون ۷۹ طرح سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است. وزیر اقتصاد با اشاره به دو اقدام امسال دولت برای تسهیل جذب‌ سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: اولین اقدام در حوزه اصلاح نرخ تسعیر ارز، سرمایه‌گذاری خارجی است که مشکل مهمی در مسیر سرمایه‌گذاران بود و منجر به کم‌اظهاری آنان می‌شد. قانون تامین مالی تولید و زیرساخت نیز تکالیف مهمی برای موضوع سرمایه‌گذاری خارجی برای دولت تعیین کرده است.

خیز دولت برای تسهیل رفع تعهد ارزی
خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت برای تسهیل شیوه‌های رفع تعهد ارزی، تاکید کرد: تصمیماتی برای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کوچک اتخاذشده که جزئیاتش بزودی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود. همچنین برقراری «گواهی امتیاز صادراتی» در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده ‌و امیدواریم هفته آینده در دولت به تصویب نهایی برسد.

سرمقاله

علیرضا حیدری
کارشناس اقتصادی

با توجه به کاهش شدید متوسط مصرف در 10 دهک، وقتی که آمار متوسط مصرف تا این حد کاهش پیدا کرده یعنی گوشت قرمز از سبد خانوار برخی از دهک‌ها حذف شده‌است. بررسی افزایش نرخ تورم مواد غذایی و سهم آن سبد خانوار در دهک‌های مختلف درآمد هزینه‌ای متفاوت است، وقتی از سبد خانوار حرف می‌زنیم یعنی از تنوع مواد خوراکی مصرفی با کیفیت متفاوت و با قیمت متفاوت صحبت می‌کنیم و در بررسی تابع مصرف این مواد می‌بینیم که در دهک‌های مختلف سهم و میزان مصرف متفاوت است. نمی‌توانیم این موضوع را در دهک‌های مختلف شبیه به هم ببینیم و مقایسه کنیم که تغییرات چگونه رخ می‌دهد و این موضوع فقط در دهک مشخص قابل بررسی است. اما در سه دهک اول سهم میزان تورم مواد خوراکی بیشتر از سایر دهک‌ها است چراکه درآمد کمتری دارند و طبیعتا سهم مواد غذایی به عنوان اولویت نیاز باید پوشش اداده شود که معمولا با توجه به سهم درآمدی سهم خوراک بیشتر از حد معمول خود را نشان می‌دهد یعنی بیشتر از متوسط سهم خوراک در تمام دهک ها باید خو را نشان دهد. باید توجه داشت که برخی از مواد خوراکی، هزینه‌های خوراک کم کشش است یعنی افزایش قیمت مواد غذایی تاثیر قابل توجهی در مصرف نمی‌گذارد برای مثال قیمت نان اگر افزایش هم پیدا کند باز مردم مصرف‌کننده نان هستند. اما درباره پروتئین این موضوع دیده نمی‌شود چراکه وقتی قیمت مواد خوراکی به طور شدید افزایش پیدا می‌کند،‌ تغییر الگوی مصرف اجتناب ناپذیر است یعنی مصرف کننده دیگر توانایی تحمل افزایش قیمت را ندارند و نسبت به افزایش قیمت نسبت به میزان مصرف واکنش نشان می‌دهد و علیرغم میل باطنی خانوارها مصرف کاهش پیدا می‌کند. ممکن است که برخی از کالاها کلا از سبد مصرفی خارج شوند که این اتفاق برای گوشت و پروتئین افتاده است. در دهک‌های 1، 2 و 3 می‌توان پیش بینی کرد که تقریبا پروتئین قرمز از سبد مصرفی خانوار خارج شده‌است،‌ با توجه به کاهش شدید متوسط مصرف در 10 دهک، وقتی که آمار متوسط مصرف تا این حد کاهش پیدا کرده یعنی این کالا از سبد خانوار برخی از دهک‌ها حذف شده‌است. با فراگیری سوءتغذیه به طور طبیعی هزینه‌های درمان در آینده برای دولت افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن در آینده مردم سالمی نخواهیم داشت. در بررسی‌های اخیر وزارت بهداشت و درمان که در شورای عالی کار مطرح شد، برای سرانه مصرف برای گوشت قرمز و سفید،‌ لبنیات و تخم مرغ وزنی تعریف شده که اگر سرانه مصرف به آن وزن مشخص نرسد و یکسری از پروتئین‌های ضروری حذف شود، این موضوع در رشد و تکامل افراد موثر است و در صورت کاهش مصرف رشد و تکامل فیزیکی افراد دچار اختلال می‌شود. این وضعیت در تمام کشور دیده می‌شود اما در استان‌های کم برخوردار بیشتر و در مناطقی که سرانه درآمد پایین‌تر است و در دهک‌‌های پایین جمعیت بیشتری متمرکز می شود، این اتفاق افتاده است و همانطور که گفته شد آثار بلندمدت خروج برخی از مواد خوراکی از سبد خانوار سوءتغذیه است که جبران ناپذیر بوده و حتما باید در زمان خودش این مواد غذایی مصرف شود. آثار سوء تغذیه در نسل‌های بعدی هم منتقل می‌شود چراکه وقتی انسان سالم بالغ از لحاظ فیزیکی و جسمی نداشته باشیم ، تمام اجزای این فرد ضعیف می‌شود و نمی تواند خلنواده سالمی داشته باشد. در این شرایط آثار سوء تغذیه و نارس شدن جسمی افراد در نسل آینده هم دیده می‌شود البته اگر این افراد دوام بیاروند تا به نسل آینده برسند چراکه با سوءتغذیه افراد مشکلات جسمی متعددی پیدا می‌کند که متخصصان تغذیه باید به این موضوعات بپردازند و در این باره اظهار نظر کنند و هر چند در این بحران قرار داریم اما متاسفانه سیاست‌گذار به این موضوع هیچ توجهی ندارد.

یادداشت

نوذر شفیعی
کارشناس مسائل شبه‌قاره

قرارداد ۱۰ ساله ایران و هند در زمینه توسعه بندر چابهار مساله مهمی است که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. در حوزه اقتصادی یکی از اقداماتی که کشورها برای تقویت خود انجام می‌دهند، توجه به منابع دارای ظرفیت اقتصادی است و ایران یک کشور دارای ذخایر نفت و گاز فراوان است. علاوه بر آن از پتانسیل‌های ترانزیتی و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بوده و این مسئله برای هندی‌ها بسیار مهم است و آن‌ها به دنبال اولویت بندی هستند.
دو دلیل برای همکاری هندی‌ها و تعلل آن‌ها وجود دارد؛ یکی این‌که هندی‌ها از این که ببینند ایران با چین به راحتی کار می‌کند، تمایل و استقبالی نداشته و یا این که بالعکس در رقابت با چین برای ورود و توسعه همکاری اقدام کرده‌اند. شاید یکی از دلایلی که هند به چابهار بازگشته به این معنی باشد که احتمالا آمریکایی‌ها به‌عنوان یکی از کشورهایی که رابطه نزدیکی با هند دارند، برنامه‌ای برای ایجاد اختلال در روند همکاری ۲ کشور ندارند. به‌رغم این‌که حدودا ۶ سال از اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران می‌گذرد و در آن زمان آمریکا بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف و اعلام کرد که این اقدام در راستای کمک به توسعه اقتصادی است، اما کاملا مشخص بود در شرایط فعلی و با امضا قرارداد ۱۰ ساله میان ایران و هند، ایالات متحده واکنش نشان خواهد داد. پس از امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار، «ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که هیچ معافیتی برای هند وجود ندارد و تحریم‌ها به طور بالقوه برای همه کشورهایی که با ایران معامله می‌کنند، قابل اعمال است. او گفت «ما به اجرای آن‌ها ادامه خواهیم داد».
این امکان وجود دارد که هندی‌ها به این نتیجه رسیده باشند که یکی از گزینه‌هایی که عرصه را به چین، رقیب اصلی این کشور محدود می‌کند، ورود به چابهار است؛ در واقع دهلی‌نو نمی‌خواهد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه در اختیار چینی‌ها قرار گیرد. در واقع هندی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که وارد کریدورهای بین‌المللی اعم از جنوب-شمال، یا کریدور خاورمیانه-هند-اروپا شوند و این تحولات ناشی از توانایی اقتصاد هند، رقابت با چین و البته در یک بازی بزرگ‌تر قدرت قرار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد، گسترش همکاری‌های ایران و هند به‌دنبال تقویت سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران و دیپلماسی اقتصادی دنبال می‌شود؛ بنابراین توافقنامه ۲ کشور در چابهار تاثیر ویژه‌ای در روابط کشورهای منطقه دارد و بندر چابهار می‌تواند محلی برای همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه باشد.

قرارداد 10 ساله هند با ایران برای توسعه بندر چابهار

قرارداد 10 ساله هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار پس از فراز و فرودهای فراوان در راستای در تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار روز (۲۴ اردیبهشت ماه) امضاء شد. بر اساس این قرارداد شرکت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد، حدود ۱۲۰ میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری خواهد کرد و ۲۵۰ میلیون دلار دیگر نیز تامین مالی خواهد داشت که ارزش قرارداد را به ۳۷۰ میلیون دلار می‌رساند.

هند به پای توافق چابهار بازگشت
این قرارداد در حالی به امضاء رسید که پیش از این ایران دو بار از طرف هندی برای عقد قرارداد دعوت به عمل آورده بود، اما طرف هندی به دلایل گوناگون از آن امتناع می‌کرد؛ اما در نهایت طلسم این قرارداد در اردیبهشت‌ماه سال 1403 شکست تا علیرغم بدعهدی‌های هند مجدد امید برای حضور هندی‌ها در این بندر قوت بگیرد.
موضوع سرمایه‌گذاری هند در منطقه چابهار و نوار ساحلی مکران طی دو دهه گذشته همواره مطرح بوده است، اما هیچگاه به مرحله اجرایی نرسید. در سال 95 بود که قرار ایران با هند برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در دستور کار دولت وقت قرار گرفت پروژه‌ای که بنا داشت با تجهیز فعالیت‌های دریایی و بندری چابهار به افغانستان و هند امکان دهد تجارت دریایی خود را ارزان‌تر، گسترده‌تر و امن‌تر کرده و بتوانند مراودات دریایی خود را از سایه پاکستان و دو بندر فعال آن در اقیانوس هند خارج کنند و از طرفی هدف ایران از توسعه بندر چابهار، توسعه سواحل مکران و محور شرق و بهره‌مندی مردم کشور از مواهب دریا و همچنین بهبود پیوندهای منطقه با کشورهای منطقه بود، اما همزمان با آغاز تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷، هند از ایفای تعهدات خود مبنی بر سرمایه‌گذاری به منظور توسعه این منطقه سر باز زد.
در همین زمینه حتی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که بندر چابهار خود را معطل هند نکرده؛ با یا بدون حضور هندی‌ها فعالیت ما متوقف نشده است و تنها قرار شد بخشی از بندر در اختیار هندی ها
قرار گیرد.
افزایش مناسبات چندوجهی واشنگتن و دهلی‌نو طی سال‌های اخیر سبب ایجاد موانعی در مسیر پیشبرد همکاری‌های دوجانبه در بندر چابهار شده بود، هندی‌ها از یک‌سو نگران تحریم‌های ضدایرانی آمریکا بودند و از سوی دیگر می‌کوشند با توجه اهمیت راهبردی سرمایه‌گذاری در چابهار، در رایزنی با واشنگتن از معافیت‌هایی در این زمینه بهره‌مند شوند .اما با این وجود از تابستان سال گذشته مدام تاریخ‌های متفاوتی برای عقد قرارداد بلندمدت با هند توسط مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی مطرح می‌شد.

به هند اعتماد داریم
با وجود اهمام‌کاری هند در چابهار اما مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازی در آیین امضای قرارداد مشترک ایران و هند تجهيز و بهره‌برداری از پايانه‌های كانتينری و كالای عمومی بندر شهيد بهشتی چابهار برای عنوان کرد که است که به هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار اعتماد دارد و در همین زمینه نیز قرار است شرکت کشتیرانی مشترک بین ایران و هند ایجاد شود. او گفت که با هدف تكميل كريدورها، پروژه‌های متعددی تعريف شده است. ايران سرزمين فرصت‌های لجستيكی و ترانزيتی است و دولت همه تلاش خود را به كار بسته تا به اين مهم دست يابيم. بذرپاش عنوان کرد: در جلسه قبل با وزير هندس، اعلام كردم ايران سرزمين امن، ارزان‌تر و سريع‌تر براي ترانزيت است. وزير راه و شهرسازی با بيان اينكه رشد ۵۸ درصدی ترانزيت در سال ۱۴۰۲ گواه تلاش دولت براي ارتقای شاخص‌ها در اين بخش و تجارت با كشورهای همسايه است. ادامه رشد ۵۰ درصدي در سال جديد نيز گواه ادامه‌دار بودن اين رشد است. چابهار يک نگين درخشان در سواحل ايران است و می‌تواند به عنوان نقطه كانونی ترانزيت عمل كند. تكميل خط‌آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن تا سرخس و بهره‌برداری از آن بر اهميت اين بندر می‌افزايد. وزير راه و شهرسازی تاكيد كرد: توسعه راه‌های مواصلاتی جاده‌ای در پهنه دريا و توسعه فرودگاهی ايران در آن منطقه در دستور كار قرار دارد. ضمن اينكه تعريف شهرهای ساحلی نيز بر اهميت اين بندر خواهد افزود. بذرپاش خاطرنشان كرد: از اين توافق با هندی‌ها راضی هستيم و این کشور را يكی از اقتصادهای بزرگ دنيا می‌دانيم و توسعه روابط در دستور كار دولت ايران قرار دارد. اين قرارداد یک شروع برای توسعه بيش از پيش تجارت دو كشور است و دسترسی هند از مسير بندر چابهار به افغانستان و آسيای ميانه، تركيه، آذربايجان، اروپا و ... معتبری خواهد بود‌. وی همچنين با اشاره به مذاكرات دو كشور گفت: شركت كشتيرانی مشترک ايران و هند ايجاد می‌شود.

خط و نشان آمریکا برای هند
خبرگزاری دانشجو در خبری اعلام کرد که آمریکا برای هند بر سر موضوع بندر چابهار خط و نشان کشیده است. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت هیچ معافیتی برای هند وجود ندارد و تحریم‌ها به طور بالقوه برای همه کشور‌هایی که با ایران معامله می‌کنند، قابل اعمال است. او در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از توافق چابهار عنوان کرد: «ما به اجرای آن‌ها ادامه خواهیم داد.» پاتل در پاسخ به سوالی درباره توافقنامه چابهار که روز دوشنبه امضا شد، گفت دولت هند باید در این مورد صحبت کند، نه دولت بایدن. ودانت پاتل گفت: به دولت هند اجازه می‌دهیم در مورد اهداف سیاست خارجی خودش در قبال بندر چابهار و همچنین روابط دوجانبه خود با ایران صحبت کند. من فقط می‌گویم، از آنجایی که به ایالات متحده مربوط می‌شود، تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران همچنان پای بر جاست و ما به اجرای آن‌ها ادامه خواهیم داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت همه نهاد‌هایی که قرارداد‌های تجاری با ایران را در نظر می‌گیرند «باید از خطر بالقوه‌ای که خود را در برابر آن قرار می‌دهند و خطر بالقوه تحریم‌ها آگاه باشند.»

چرا چابهار؟
بندر چابهار یکی از آن بنادر استراتژیک و راهبری ایران به حساب می‌آید که می‌تواند ایران را به آب‌های آزاد متصل کند. عمق دریا در سواحل چابهار، به پهلوگیری کشتی‌های سنگین کمک می‌کند که این امر برای افزایش تجارت خارجی ایران حائز اهمیت است. همینطور توان هاب و کانونی شدن چابهار برای مرکز تجارت خارجی و ترانزیت منطقه بسیار بالا است. بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که ایران را به اقیانوس هند متصل می‌کند. این بندر در جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان بوده و در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است. دلیل اهمیت زیاد این بندر آن است که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهایی مانند افغانستان، ترکمنستان و ازبکستان به آب‌های آزاد است. همچنین در حال حاضر نیز بسیاری از نیازهای اساسی ایران از طریق همین بندر وارد کشور می‌شود. با توجه به این تعاریف می‌توان حدس زد بندر چابهار ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد. در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۹۰، به دلیل تحریم‌های اقتصادی، قراردادی مبنی بر سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی به منظور توسعه منطقه منعقد نشد. اما با رفع تحریم‌ها و امضای سند برجام، قرارداد چابهار موسوم به «موافقت‌نامه تاسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی» بین دولت‌های ایران، افغانستان و هند به امضا رسید. در واقع بنابه تاکید مسئولان و کارشناسان اقتصادی، بندر چابهار نقشی راهبردی در شاخه شرقی این کریدور دارد و زمینه‌ساز ارتباط جاده‌ای و ریلی بسیاری از کشورهای منطقه خواهد شد؛ موضوعی که اهمیت این بندر را برای قدرت‌های اقتصادی جهان، از جمله هند دوچندان کرده‌ است. بندر چابهار دروازه حیاتی برای ورود کالا‌های هندی به بازار‌های افغانستان و آسیای میانه از طریق کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال و جنوب است.

گزارش «تجارت» از چرخش معادلات میدانی در جنگ اوکراین به نفع روسیه:

گروه جهان: این روزها اخبار میدانی جنگ در اوکراین از پیشروی چشم‌گیر نیروهای روس و عقب‌نشینی مداوم اوکراینی‌ها حکایت دارد. اگر در گذشته سد مقاومت کی‌یف در برابر تهاجمات روسیه محکم بود، حالا به نظر می‌رسد دیگر نه از نظر روحیه و از نظر توان لجستیکی، سربازان اوکراینی، نای مقابله با سربازان تازه نفس روس را ندارند. زلنسکی شاید اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به قرار دادن تمامی تخم‌مرغ‌هایش در سبد آمریکا و اروپا پشیمان باشد.
به گزارش «تجارت»، همزمان با عملیات ناگهانی ارتش روسیه در نزدیکی خارکیف، کاهش تعداد سربازان ارتش اوکراین، خسته‌شدن آن‌ها و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی از خطوط مقدم برای کی‌یف دردسرساز شده است. طی سه روز گذشته نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. در برخی از مواضع، نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی کرده و فرماندهان این کشور نیز یکدیگر را بابت این شکست سرزنش می‌کنند.

پیشروی قابل توجه ارتش روسیه
درگیری‌ها در روز دوشنبه در حومه شهر «ووچانسک» شهر کوچکی در حدود پنج مایلی مرز روسیه و اوکراین در شمال شرق خارکیف آغاز شد و به گفته «دنیس یاروسلاوسکی»، یک فرمانده نیروهای درگیر در این محور، روسیه در حال اجرای حملات هوایی به این شهر است. یاروسلاوسکی در گفتگویی تلفنی در صبح دوشنبه گفت: «آن‌ها هر سه دقیقه پنج تا هفت بمب را فرو می‌ریزند.» ووچانسک قبل از شروع جنگ اوکراین حدود ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت داشت و حالا مقام‌های محلی شدیدا تلاش دارند که ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساکن باقی مانده در آن شهر را تخلیه کنند. «هریوری شربان» یکی از نیروهای مستقر در ووچانسک گفت که در عرض ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰۰ درخواست تخلیه دریافت کرده است. به نوشته نیویورک تایمز پیشروی‌های اخیر روسیه در محور ووچانسک بعد از هفته‌ها هشدار مقام‌های اوکراینی درباره اینکه روسیه در حال انباشت نیروهایش در مرز ۲ کشور با هدف اجرای عملیات جدیدی در شمال شرق است، رخ می‌دهد. این هشدارها صبح روز جمعه هنگامی که سربازان روس از ۲ محور اصلی شامل شمال خارکیف و نقطه‌ای در حدود ۱۲ مایل به سمت شرق در حوالی ووچانسک عبور کردند به واقعیت پیوستند. «موسسه مطالعه جنگ» مستقر در واشنگتن با انتشار نقشه‌ای اینترنتی از میدان نبرد اوکراین اعلام کرد که نیروهای روس در جریان این حملات جدید تاکنون تا عمق پنج مایل در اراضی تحت کنترل اوکراین پیشروی کرده و اراضی به وسعت ۵۰ مایل مربع را تصرف کرده‌اند. ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اوایل دوشنبه اعتراف کرد: «دشمن هم‌اکنون در حال کسب موفقیت‌های تاکتیکی است.» این ستاد ساعاتی بعد گفت نیروهای روسیه در حال نزدیک‌تر شدن به شهر دیگری به نام «لوکیانتسی» هستند. در اتفاق دیگری که نشانه تشدید مشکلات ارتش اوکراین در خط مقدم جنگ است، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفت فرمانده اوکراینی که مسئول جبهه شمال شرق بود روز دوشنبه برکنار شده و یک فرمانده جدید جایگزین او شد.

سفر بلینکن به کی‌یف همزمان با وخامت اوضاع در میدان جنگ
همزمان با تحولات میدانی اخیر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیروز (سه‌شنبه) وارد کی‌یف شد و در جریان سفر به اوکراین قرار است درباره مسائلی مربوط به تامین کمک نظامی کشورش به کی‌یف صحبت کند. یکی از مقام‌های آمریکایی مطلع از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده گفت، وزیر خارجه امیدوار است که سیگنالی قوی از تضمین به اوکراینی‌ها که در شرایط بسیار دشوار به سر می‌برند، با این سفر ارسال کند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام مسئول آمریکایی همچنین گفت: «ماموریت وزیر خارجه در اوکراین صحبت در مورد چگونگی اجرای کمک‌های تکمیلی ما به‌گونه‌ای است که به تقویت دفاعی کی‌یف کمک می‌کند و آنها را قادر سازد تا به طور فزاینده‌ای ابتکار عمل را در میدان جنگ پس بگیرند.» پیش از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دستور ارسال کمک نظامی به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به کی‌یف را صادر کرد. به گفته پنتاگون، در مجموع از ابتدای ریاست جمهوری بایدن، ایالات متحده بیش از ۵۱.۳ میلیارد دلار به اوکراین برای کمک‌های امنیتی اختصاص داده که بیش از ۵۰.۶ میلیارد دلار از آغاز حمله روسیه را شامل می‌شود.

گزارش تجارت از پس لرزه‌های افشای فایل صوتی تامل برانگیز مدیرعامل ایرانخودرو؛

چند روز است که انتشار فایل صوتی از علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو حسابی در فضای مجازی سر و صدا کرده و توجه افکار عمومی و کارشناسان حوزه صنعت و بازار خودرو را به خود جلب کرده است. انتشار این صوت که با توجه به محتوای آن بیشتر به افشاگری علیه عظیمی تبدیل شده و صندلی مدیریت او را در ایران‌خودرو لرزان کرده، موجی از واکنش‌ها، ابهامات و سوال را برای مخاطبان عادی و متقاضیان این خودروساز ایجاد کرده است. عظیمی در این فایل صوتی که در حال صحبت با علی کریمی فیروزجایی، نماینده مردم بابل در مجلس است، مواردی را با او مطرح و با تاکید بر این که مطیع این نماینده مجلس است از او درخواست می‌کند تا به ادامه روند تولید پژوپارس کمک کند. او در این گفتگو خطاب به نماینده بابل می‌گوید: آقای کریمی، من مدیون شما هستم و خودم را مطیع محض شما می‌دانم، بگذارید پژو پارس ۶ ماه دیگر تولید شود، وگرنه نمی‌توانم جواب مردمی که ثبت‌نام کرده‌اند را بدهم، 247 هزار نفر برای این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، جواب مردم را چه می‌دهید؟ اگر پارس تا به امروز آدم کشته، بگذارید 6 ماه دیگر هم بکشد. از طرف دیگر در این فایل عظیمی گلایه می‌کند که ایران‌خودرو در فروش هر خودرو بین ۲۶ تا ۹۲ میلیون تومان ضرر می‌کند. البته در این گفتگو یک موضوع غیرخودرویی هم برای صحبت وجود دارد و عظیمی وعده می‌دهد که تمام هزینه‌های باشگاه پینگ‌پنگ شهرستان بابل که حوزه انتخابیه کریمی فیروزجایی است را ایران‌خودرو می‌دهد. نوع ادبیات مدیرعامل ایران خودرو آنجا که می‌گوید اگر پارس آدم کشته بگذارید 6 ماه دیگر هم بکشد، علاوه بر این که قبیح است، نشان می‌دهد که این خودرو استاندارد نیست و آقایان در روز روشن با عدم رعایت و اصلاح موارد لازم استاندارد با جان و مال مردم بازی می‌کنند. با وجود ادبیات نامناسب عظیمی و وجود ابهامات در این فایل صوتی، نه تنها خبری از توضیح و عذرخواهی مدیرعامل یا این مجموعه خودروساز از مردم نیست که برخی با چشم بستن بر این صحبت‌ها درصدد حمایت از ایران‌خودرو هستند که در نوع خود جالب است.

ماجراهای پژوپارس تمامی ندارد؟
اما پژوپارس در چند ماه اخیر ماجراهای زیادی را از سر گذرانده است، سال گذشته رئیس سازمان استاندارد اعلام کرد که تولید پژوپارس به دلیل رعایت نکردن استانداردهای 85 گانه در نیمه اسفند 1402 متوقف می‌شود، اما پیگیری‌های ایران‌خودرو و تاکید بر این که باید تعهدات خود را در سامانه یکپارچه خودرو ایفا کند و تقاضای کسانی که پژوپارس ثبت‌نام کرده بودند را پاسخ دهد سبب شد تا یک فرصت دیگر برای این خودروساز بزرگ فراهم شود و این بار 31 تیرماه به عنوان آخرین تاریخ قانونی که پژوپارس امکان تولید دارد درنظرگرفته شود. حالا به نظرمی‌رسد با نزدیک شدن به موعد قانونی که تولید پژوپارس باید متوقف شود، این گروه خودروساز دوباره به تکاپو افتاده است تا زمان بخرد، پژوپارس تولید کند و تحویل متقاضیانی بدهد که در سال 1401 ثبت‌نام کرده‌اند و منتظر دریافت پژوپارس هستند تا از مواهب آن که اختلاف قیمت زیاد میان قیمت کارخانه و بازار آزاد است بهره بگیرند که چیزی در حدود 300 میلیون تومان است و یا این که این خودرو را به و مصرف شخصی خود برسانند. پژوپارس از خودروهای میان‌رده محبوب در کشور است و همچنین جزو خودروهایی است که اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد آن بالاست، بر همین اساس هم بود که در ثبت‌نام سامانه یکپارچه در اسفند ماه سال 1401 جمعیت زیادی برای این خودرو ثبت نام کردند که گفته می‌شود هنوز حدود 100 هزار نفر از آنها پژوپارس خود را تحویل نگرفته‌اند.

سوالاتی که ایران‌خودرو باید پاسخ دهد
مدیرعامل ایران‌خودرو در بخشی از صحبت‌های خود با کریمی فیروزجایی می گوید که سایت آمل باید سه شیفته خودرو تولید کند و به قطب تولید خودروی سورن در کشور تبدیل شود. با وجود این صحبت، سوال از ایران‌خودرو این است که چرا به همین قاعده عمل نکردند و تولید پژوپارس را در سه شیفت انجام ندادند تا پاسخگوی ثبت‌نامی‌ها باشند. سوال دیگر از ایران‌خودرو این است که چرا به دنبال رعایت استانداردهای لازم برای پژوپارس نیست تا از سد سازمان استاندارد بگذرد و به ادامه تولید این خودرو بپردازد و اصلا چرا به جای انجام همین کار درست و قانونی به دنبال تملق و جلب رضایت یک نماینده مجلس است تا از این طریق و رانت ایجادشده به هدف خود که ادامه تولید پژوپارس است برسد؟ ضمن این که او به این نماینده مجلس برای جلب نظرش وعده استخدام نیروی جدید و حمایت از یک تیم ورزشی را می‌دهد که این موارد برای شرکت هزینه‌زا است. اصلا این نماینده مجلس مگر کیست و چقدر اختیار دارد که مدیرعامل ایران‌خودرو به او پناه برده و از او درخواست کمک دارد؟ این سوال و سوالات فراوان دیگری وجود دارد که در رابطه با این فایل صوتی باقی می‌ماند. در شرایطی که مسئولان مربوطه هم در این ماجرا سکوت اختیار کرده‌اند، ای کاش حداقل شاهد یک عذرخواهی خشک و خالی مدیرعامل ایران‌خودرو از مردم بخاطر آن ادبیات نامناسب بودیم.

رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در جهش و توسعه چشمگیر صنعت فضایی در دولت مردمی، بر اهمیت هماهنگی ایجاد شده میان وزارت ارتباطات و دیگر بخش‌های مربوط و همچنین لزوم عملیاتی‌سازی زنجیره ارزش در این صنعت تأکید کرد و گفت: میدان دادن به بخش خصوصی در صنعت فضایی نیز از دیگر اقدامات خوب و قابل‌تقدیر این وزارتخانه در راستای مشارکت‌دهی مردم و تحقق شعار سال بوده است که باید با هدایت، نظارت و حمایت مستمر ادامه یابد.
سید ابراهیم رئیسی دیروز سه‌شنبه در بیستمین مقصد از جلسات نظارت ستادی از دستگاه‌های اجرایی، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رفت و پس از بازدید از نمایشگاه آخرین خدمات و دستاوردهای ارتباطی و اطلاعاتی، دستور افتتاح 6 پروژه بزرگ زیرساختی و آغاز اجرای قرارداد خرید انبوه تجهیزات ارتباطی از تولیدکنندگان داخلی از سوی اپراتورها را نیز صادر کرد. رئیس‌جمهور سپس در جلسه معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه، نکاتی در راستای ارتقا و بهبود عملکرد این دستگاه اجرایی و خدماتی ارائه کرد. رئیسی با ضروری دانستن بهره گیری وزارت ارتباطات از آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و تجهیزات به‌روز و پیشرفته، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور بر اساس آخرین فناوری‌های نوین را از مهم‌ترین مأموریت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و افزود: یکی دیگر از مأموریت‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئله افزایش کیفیت اینترنت برای مردم و کسب و کارها است. رئیس‌جمهور با اشاره به آمارهای رشد سرعت و کیفیت ارتباطات اینترنتی در کشور تصریح‌کرد: در این زمینه نباید صرفاً به آمارهای کمی داخلی اتکا کرد و باید وضعیت را به‌شکل مقایسه‌ای با دیگر کشورها ارزیابی نمود. لذا باید با تلاش جهادی برای ارتقای بیش از پیش کیفیت و سرعت اینترنت تلاش کنیم.
رئیس‌جمهور تلاش برای تکمیل و استقرار کامل دولت هوشمند را مأموریت مهم دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: استقرار دولت الکترونیک برخلاف دوره‌های گذشته که فقط 30 درصد محقق شده بود، در این دولت پیشرفت خوبی داشته است و چنانکه مطرح شد 98 درصد دستگاه‌ها تاکنون به سامانه دولت همراه متصل شده‌اند. تکمیل شبکه ملی اطلاعات مأموریت مهم بعدی وزارت ارتباطات و اطلاعات بود که دکتر رئیسی بر آن تأکید کرد و با قدردانی از رسیدن پیشرفت اجرای آن به بالای 60 درصد خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی وزارت ارتباطات در اجرای این مأموریت مهم تأمین زیرساخت‌های شبکه است، اما در کنار آن تولید محتوا نیز باید به‌شکل جدی دنبال شود و وزارت ارتباطات اگر چه در این زمینه وظیفه مستقیم ندارد، اما مسئولیت برانگیختن و ایجاد حس مسئولیت در دستگاه‌های مرتبط برای تولید محتوا هم‌زمان و توأمان با تأمین و گسترش زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات نیز از مأموریت‌های این وزارتخانه است. رئیس‌جمهور در ادامه آمار ارائه شده برای اتصال 7 هزار و پانصدمین روستای کشور به اینترنت پرسرعت و نیز اقدامات انجام شده برای گسترش شبکه فیبر نوری در سراسر کشور را شایسته قدردانی توصیف و تصریح‌کرد: آمارهای ارائه شده از تکمیل پوشش فیبر نوری در 20 شهر و آغاز عملیات اجرایی پوشش در 50 شهر جدید بسیار خوشحال کننده است، اما میان آمار پوشش شبکه فیبر نوری و آمار اتصال به این شبکه فاصله وجود دارد که این فاصله باید به‌سرعت رفع شود تا مردم به‌طور واقعی و ملموس مزایای برقراری پوشش سراسری شبکه فیبر نوری را احساس کنند.

با گذشت چند روز از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و با مروری گذرا بر نتیجه آرایی که به صندوق‌های رای انداخته شد، اکنون می‌توان تصویری روشن‌تر از گرایش‌های مردم در انتخاب نمایندگان خود و سهم هر یک از لیست‌های مطرح در فضای انتخاباتی کشور از کرسی‌های پارلمان ارائه داد. پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ و ورود ۲۴۵ منتخب به مجلس شورای اسلامی، دومین دور انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس دوازدهم از میان ۹۰ کاندیدا راه یافته به این مرحله، تعیین تکلیف شود. مردم ایران اسلامی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه از جمله تهران پای صندوق‌های رای حاضر شده تا نماینده خود را برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند. مردم پایتخت در روز جمعه با انتخاب ۱۶ نفر، لیست ۳۰ نفره منتخبان خود در مجلس دوازدهم را تکمیل کردند. اگر بخواهیم گریزی به فضای انتخاباتی کشور در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی زده باشیم، باید گفت در این دور از انتخابات نیز همانند دور اول، لیست‌هایی که بر سر زبان مردم بودند، لیست‌های متعلق به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا)، ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) و صبح ایران بودند. نام‌هایی که شاید در چند ماه گذشته بارها به گوش خورده باشد که جلوه‌ای نو از رقابت درون‌جریانی اصولگرایی را به تصویر کشیدند. سه لیست اصلی در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم پا به میدان رقابت گذاشتند اما پس از اعلام نتایج دور اول، پیروز نهایی رقابت‌ها به دلیل تکرار اسامی کاندیداهای مشابه در این لیست‌ها از یک‌سو و نیز موکول‌شدن انتخاب ۱۶ نفر باقیمانده تهران به دور دوم از سوی دیگر، همچنان مشخص نبود. با کشیده‌شدن انتخابات مجلس به دور دوم، این سه لیست با جدیت بیشتر پا به عرصه رقابت گذاشتند تا میدان را در دست بگیرند. حال با برگزاری دومین دور انتخابات مجلس دوازدهم شاید اولین سوالی که در اذهان عمومی جامعه و در سایه فضای انتخاباتی که پشت سر گذاشتند، وجود دارد این است که کدام لیست پیروز این انتخابات شد؟ در چند روز اخیر و با اعلام نهایی نتایج دور دوم انتخابات، گمانه‌زنی‌ها در جامعه بالا گرفته و نام برخی از لیست‌ها به عنوان تفکر حاکم بر مجلس دوازدهم به گوش می‌رسد. حال سوال اصلی این است که آیا مردم در این دور از انتخابات صرفا به یک لیست مشخص رای دادند یا اینکه نامزدهایی موفق شدند به مجلس راه پیدا کنند که در چندین لیست حضور داشتند؟
مروری گذرا بر اسامی کاندیداهای منتخب مردم و آرای ماخوذه توسط سرلیست‌های چندین جریان زبانزد در این دوره از انتخابات نشان می‌دهد که شاید بتوان گفت دیگر زمان انتساب مجلس به یک فرد یا جریان خاص گذشته است و نامزدهایی در این دور از انتخابات موفق شدند که در لیست‌های مختلف حضور داشتند و البته همین امر، کمی فضا را پیچیده کرد. به عنوان مثال سید نظام الدین موسوی سرلیست دور دوم ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) با وجود اخذ ۱۹۱ هزار رای از مردم تهران و سعید آجرلو به عنوان سرلیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) با وجود اخذ ۱۶۰ هزار رای و عطا بهرامی به عنوان سرلیست اختصاصی صبح ایران پس از اخذ ۱۱۸ هزار رای، از ورود به مجلس دوازدهم جاماندند. این نکته ازین جهت حائز اهمیت است که هر سه لیست، در فرستادن سرلیست‌های اختصاصی خود که در سایر لیست‌ها مشترک نبودند، در انتخابات ناکام ماندند. در عین‌حال نتایج انتخابات نشان می‌دهد سرلیست امنا توانسته با ۱۹۱ هزار رای و اختلافی اندک با رای آخرین منتخب راه‌یافته به مجلس، بالاتر از سرلیست شانا (آجرلو) و صبح ایران (بهرامی) بایستد.

رئیس مرکز مطالعات الجزیره

رئیس مرکز مطالعات الجزیره با بیان اینکه رژیم صهیوینستی در رفح نیز شکست خواهد خورد، گفت آمریکا و غرب با سلاح‌های خود، این رژیم را سر پا نگه داشته‌اند. حمایت بی‌چون‌وچرای غرب و در راس آن‌ها ایالات متحده از جنایت‌های رژیم صهیونیستی و کمک‌های مادی و معنوی به این رژیم موجب شده تا اسرائیل بتواند در این مدت طولانی جنگ در غزه را ادامه دهد، اگر غیر از این بود قطعا رژیم صهیونیستی توانایی مقابله با مقاومت را نداشت. تاکنون کشورهای مختلفی با عنوان میانجی وارد شدند تا از طریق راه‌حل سیاسی و با برقراری آتش‌بس به موضوع غزه پایان دهند اما در هر مرحله شاهد فرار و عهدشکنی رژیم صهیونیستی بودیم. اخیرا نیز در مذاکرات مربوط به برقراری آتش بس در قاهره، با این که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) پیشنهادات را مورد موافقت قرار داد اما تل‌آویو نسبت به برخی موارد از پیشنهادهای ارائه شده اعتراض و مخالفت کرد و به این ترتیب این ترتیب این دوره از مذاکرات نیز بی‌نتیجه ماند. جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیأت شرکت‌کننده در مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره، این شهر را ترک کردند، اشغالگران عملا پیشنهاد میانجی‌گران را رد کرده و در چند موضوع اساسی به آن اعتراض کردند».
«محمد مختار الخلیل» رئیس مرکز مطالعات الجزیره در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از تحولات اخیر غزه و و حمله رژیم صهیونیستی به رفح گفت: به نظر می‌رسد نتانیاهو از واقعیت فرار می‌کند، می‌داند با پایان جنگ بازداشت می‌شود و پایان حیات سیاسی او خواهد بود، به همین دلیل در حال مانور دادن است و به نوعی فرار رو به جلو دارد. وی تصریح کرد: نتانیاهو از آن‌چه درباره آن توافق حاصل شد، فرار می‌کند، او به دنبال دستیابی به پیروزی است اما نهایتا در رفح نیز شکست خواهد خورد، همان‌طور که در مناطق مرکزی و غزه شکست خورد. رئیس مرکز مطالعات الجزیره درباره حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از عوامل ادامه یافتن جنگ در غزه اظهار داشت: در تمام این مدت حمایت‌های غربی افزایش یافت و در هیچ زمانی متوقف نشد، علاوه بر این نتوانست جنگ را فیصله دهد، درواقع آن‌ها به دنبال ثبت دستاوردی در این جنگ هستند.